I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Video Battle] Mr Cool VS Henry Bowers (BLAST!)

Svensk Hiphop - Battles

2013-05-26 13:38

[Video Battle] Mr Cool VS Henry Bowers (BLAST!)

Den 3&4 maj 2013 höll The O-Zone Battles Let's Do This MGMT & Medborgarskolan i Sveriges största hiphopfestival till datum. Det blev två fullsatta kvällar på Babel i Malmö där vi blandade rap-battles och världsartister på scen. På plats fanns internationella artister & battlare som Bone Thugs N Harmony, Hopsin, WC, Paul Wall, Crooked I, Dizaster, Pat Stay, The Saurus & Ness Lee.

MAIN EVENT för sista kvällen och även första battlen som släpps från BLAST! är Sveriges sedan länge mest efterlängtade battle; Mr Cool VS Henry Bowers.

Huvudsponsorer:
Burn Energy, 4SOUND, Bishops Arms, SMS AUDIO.

S/O's till JR Studios, King Of The Dot, The American Store, Patrik Lundgren, Rap Slam Battles, Whoa, ThisIs50, GrandSmack, Pabst.

------------------------
Let's Do This MGMT
http://www.theozonebattles.com
http://www.medborgarskolan.se
http://www.4sound.se
http://www.jrstudios.se

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2013-05-26 13:49
Jag säger som Petter "Fett som fil!"
There ain't no dick like the one I've got
Moderator

2013-05-26 14:50
Cools första var rätt klen, Bowers första var fet. Cool tog andra. Tredje var jämn. Värdig vinnare men vinsten hade kunnat gå till båda.

Snällt att lägga upp den här först så man slipper gå runt och vänta på den.

Kul att se att båda verkligen gick in för att vinna, på sätt och vis känns battlen både fetare och klenare än jag trodde den skulle vara.

Jag skriver som en sopa.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Admin

2013-05-26 16:19
Kändes verkligen Bowers på plats. Kändes som det vägde över till Mr Cool på youtube. Grym battle hur som helst!

Redaktionschef

2013-05-26 17:00
Ja, kul att båda verkade taggade. Underhållande match. Orkade inte se domslutet (tycker personligen det är ganska ointressant) men så här efter en titt kändes det jämnt.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2013-05-26 20:04
Väldigt bra battle
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-05-26 20:17
Väldigt mkt bevismaterial på att svensk battlescen inte är död också...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-05-26 23:47
Bra battle! Svår att döma, men tycker inte att domarna gjorde ett dåligt jobb.

Rappare

2013-05-27 01:22
Mr Cool gjorde jävligt bra ifrån sig alltså. Jag funderar på om jag har för höga förväntningar på Bowers ibland, men jag ska ge det en titt till.
Producent

2013-05-27 11:43
Rolig battle allt som allt. Cools sista var den bästa han gjort på ett tag, men "satans massa gnäll om en jävla bagatell" raden gör nog att jag väger lite åt Bowers som vinnare.
Give my regards to King Tut, asshole

2013-05-27 12:17
Riktigt riktigt fett måste jag säga, håller inte med om att Cools första var klen alls men det kanske bara är jag som tycker så?

Väldigt OT men fan va less jag är på ordet "bagatell"(nämns i inlägget ovan^) haha, känns som att alla 40+ sångare i sverige har använt det för att rimma på något annat klent ord. Vet inte varför det ens stör mig i egentligen

Iaf, båda vann. Blir en replay idag.

2013-05-27 17:05
Cools första var rätt dålig tycker jag, blev lite orolig eftersom det var de första man fick höra.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2013-05-27 19:11
Cool sög

Beezy bodybag
Promotor

2013-05-27 20:05
Nån som var på plats och såg det faktiska domslutet?
"It's in my chromosomes, to rock microphones.."

2013-05-27 21:33
^ mm jag var där, Bowers vann

helt rättvist också

2013-05-28 13:33
LevelUp skrev:
Nån som var på plats och såg det faktiska domslutet?

De utropade fel vinnare på plats då de räknade fel med rösterna. På plats sa de att Bowers vann men de inspelade domsluten säger att Cool vann med 2-1.
Wazaaaa

2013-05-28 15:34
De utropade fel vinnare på plats då de räknade fel med rösterna. På plats sa de att Bowers vann men de inspelade domsluten säger att Cool vann med 2-1.

vaaaa! Är det sant! Fett isf

2013-05-28 18:42
Clash of the titans, haha!

Skön battle! Fan va nice att båda levererade bra utan några större problem.
Vinnaren är den Svenska Battlescenen, ingen annan. Nivån har just höjts.
If you go platinum it's got nothing to do with luck, it just means a million people are stupid as fuck.
Producent

2013-05-28 19:09
Tycker Cool har blivit så sjukt mkt bättre. I början var det hackigt, typ one liners och chock value grejer. Mer stand up. Tålde inte att se skiten.

Men fan i de senaste jag sett så har han varit riktigt tung hela vägen. Bra flow (vilket jag tycker är sjukt viktigt, dvs att folk står och rappar istället för att stå och dra skämt). Tycker också att materialet är riktigt bra, personliga vinklar som ibland är riktigt råa och tunga, blandat med mer lättsamt material på ett smartare sätt (än att bara köra chock value). Det är verkligen natt och dag skillnad på hans första battles och hans senaste battles.

Även om Bowers är en legend på scenen och gjorde det bra så tycker jag att Cool tog denna faktiskt. Cool måste väl räknas som den bästa battlaren i Sverige nu ändå? Eller vilka andra skulle ligga före honom på listan?

//Paz

2013-05-28 19:24
Fast han va bättre när han va underground

2013-05-28 23:55
man måste komma ihåg att det är rätt tydligt att även om cools första känns svag till en början så är den väldigt viktig då den funkar som uppbyggnaden till de kommande två ronderna, en stor risk att ta men han klara det riktigt bra imo, väl på plats så glömde jag helt att första ronden va så "svag" just för att dom två andra blev så jävla tunga pga utav det!

på plats blev jag osäker när vinsten gick ut till bowers, jag va inte säker på om jag tyckte cool vann ändå heller men det kändes fel bara, och nu i efterhand så känner jag att cool var rätta vinnaren, han bröt ner bowers riktigt snyggt och personligt ála Mr.cool-style. medans bowers inte va riktigt lika on point rakt igenom.
men båda är vinnare ändå då de bjöd på en klassiker!
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89

2013-05-29 00:30
Bra flow (vilket jag tycker är sjukt viktigt, dvs att folk står och rappar istället för att stå och dra skämt). Tycker också att materialet är riktigt bra, personliga vinklar som ibland är riktigt råa och tunga, blandat med mer lättsamt material på ett smartare sätt (än att bara köra chock value). Det är verkligen natt och dag skillnad på hans första battles och hans senaste battles.

+1.

2013-05-29 02:30
Riktigt skön. Mr Cool över förväntan !
Oh You Mad Cuz I'm Stylin On You?

2013-06-23 16:40
Den här battlen känns väldigt överskattad... Tycker varken Cool eller Bowers bjöd på den potential jag vet att dom har och som jag hade förväntat mig att få..

Kanske är det jag som hade för höga förväntingar? Battlen kanske växer efter några tittar till, men första intrycket känns lite sådär faktiskt.
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.

2013-06-23 17:36
Om jag utsätts för pistolhot och absolut måste välja vinnare så blir det nog Mr Cool

pga utav det

På grund av utav det? Hmm… näe men

2013-06-23 18:48
Är det bara jag som tycker att det blir jävligt corny när folk står och extremflowar som att det är ett beat i bakgrunden? Hela grejen med acapellabattles är att man inte behöver göra det.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2013-06-23 19:24
App P24

Nej inte bara du vissa tycker inte flow har nått med saken att göra...

Det är klart att, då det är acapella, så kan man styra rytmen av det hela själv... Men det ska ju inte vara på bekostnad av din rap. Vissa diggar väl när man sticker in kommentarer, bryter ut i asgarv, har med sig en hel uppsättning av rekvisita man kan skojsa med osv. Men att uppvisa rapskills i att lägga avancerade flows, ska det vara till ens nackdel?

Tycker det ger poäng så länge inte heller det är på bekostnad av ditt uppträdande (som att du reciterar "en låt" innantill tex)

Jag bestämmer

2013-08-13 03:32
Mr Cool's ronder blir bara tråkigare och sämre för varje gång jag tittar på battlen. Han känns lite som en finansbubbla.

soundcloud.com/brormusk/sets

2013-11-20 22:34
kanske bådas bästa prestation om man ser det individuellt! cool är ovanligt ihopsnörpt i sin skrivning men tappar inte i poänghet för det, dock tror jag min favoritstund är när han kör sina henry-är-gubbe-imitation.

henry kör slipat från första stund, å kör jävligt snyggt byggande, särskilt i dom två andra ronderna. svår match å döma, tycker båda är på topp. som många andra sagt är svensk battlerap vinnaren. kul att matchen blev av!
Ridå