I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fjärde Världen vs Pharoahe Moch?!?!

Utländsk Hiphop - Allmänt

2008-08-31 16:14

Fjärde Världen vs Pharoahe Moch?!?!

Märkte en sak häromdan! Om du lyssnar på Världish låt Fri..? från skivan Gatumuskianterna och jämför med Pharoahe's låt Free från skivan Desire så är det tamigfan EXAKT samma beat! Bara att basen o trummorna kommer in lite senare i Fjärdes låt. Inte bara samplingen som är samma, utan trummorna ligger på exakt samma sätt. Kan det vara så att det är samma producent som sålt samma beat 2ggr eller något i den stilen? Känns dock långsökt, men vad vet jag?! Någon annan som tänkt på detta eller vet om det finns någon historia bakom detta?

Fred ut!

Jesus loves you, but i still think your'e a cunt!

2008-08-31 16:16
BAIT
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-31 21:15

2008-08-31 23:39
Att folk ALDRIG slutar
Nä fan

2008-09-01 17:05
Haha ber sååå mycket om ursäkt att jag inte kan vara i innesvängen som ni, men jag hade inte hört fri..? förns två-tre veckor sen. Sen gled Monch's upp i playlisten och jag kände igen beatet. Men jag ska inte skriva om något som inte är mer än 3 dagar gammalt mer, det verkar ju vara en dödssynd här så, förlåt!

2008-09-01 17:23
Du har inte ALLS hajjat varför folk hånar dig..
Nä fan

2008-09-01 22:11
Obviously not, du får gärna upplysa mig!

Men jag antog att det berodde på tidslinjen då en av 3 "hånande" kommentarer var om just tid, men du hade troligtvis en annan baktanke. Så låt höra!

2008-09-02 00:26
Händer att producenter använder samma sample.
your heart pump project kool-aid

2008-09-02 09:08
Kom igen nu, killen visar ju tydligt att han menar att det inte bara är sampeln som är likadan utan baslinje, trummor och hela skiten. Nu har jag inte hört fri...? och har svårt att uttala mig om det stämmer eller inte.
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR

2008-09-02 17:20
Det låter iaf så i mina öron! Är ingen producent själv så jag kanske inte hör detaljer som vissa andra men enligt mig så är det nästintill exakt samma beat!

2008-09-03 21:45
Fjollor! Ska jag vara ärlig har jag inte heller en jävla aning faktiskt. Så om ni är så jävla braaaaaa ut med språket ytterliggare en gång då?

2008-09-04 10:30
Shit vad folk är dryga. Det är samma sampling, och jag tror Fjärde Världen använde den innan Pharoahs skiva kom ut.
www.mofetajerre.se

2008-09-04 15:48
Det är bara samma sampling. Inte alls samma beat som någon/några påstått.
Fjärde Världens platta kom 2004, Monchs 2007.
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly