Att köpa en skiva = Idioti?
Har verkligen VÄLDIGT svårt att förlika mig med att folk faktiskt går och köper skivor fortfarande. Detta är för mig HELT OBESKRIVLIGT SJUKT! Kan förstå att folk blir provocerade av detta , men det är inte det jag är ute efter. Jag blir fan lika provocerad själv när jag ser att folk klankar ner på nerladdning. Okej om man tycker att de är fel att ladda ner, och vill göra rätt för sig (vilket ja iofs knappt respekterar) men då kan man väl betala för skiten på nätet och komma undan jävligt mycket billigare, och samtidigt slippa dra sig ner på stan (även detta är ju rätt präktigt) Ett till undantag kan ju gälla svensk musik. Dessa artister BEHÖVER faktiskt pengar för att fortsätta. Men resten då? Vad fan har ni för jävla anledning att punga ut 200:- för en jävla skiva du kan få HELT GRATIS, TIDIGARE ÄN DEN SLÄPPS I AFFÄR, OCH DESSUTOM UTAN ATT RÖRA DIG UR STOLEN . Jag fattar verkligen inte! Jag kan inte förstå det, ni måste vara RIKTIGT jävla dumma i huvet. Varken jag eller mina vänner har köpt en skiva på många många år.. Ändå känns det som att alla kommer tycka motsatsen här!
Rapping: Vissa, inkl. jag, tycker det är kul att samla på skivor.
Redline!
oj oj oj. Iofs så behöver du varken betala 200:- eller ens gå ner på stan för att köpa skivor! Och vad jag vet så behöver även artister utomlands äta. Och som Otacon är samlandet och det faktum att man faktiskt ger något tillbaka till musiken man älskar rätt bra anledningar imo. Larvigt f.ö att du inte kan framföra din åsikt utan att använda massa förolämpningar.
jag håller med rapping P23..
Vila I Frid Tony Snow
Att skriva totalt meningslösa inlägg = Idioti? PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
Jag laddar ner d mesta..köper få skivor nuförtiden med vissa undantag dock.
Då man tydligen inte får antyda att folk som antyder att folk som köper skivor är riktigt jävla dumma i huvudet är riktigt dumma i huvudet... Fördelar med att köpa skivor: *Man får ett snyggt omslag *Man får en fet booklet, ofta med texter och annat gött i *Själva skivan brukar vara snygg *En massa skivor ser bra ut i hyllan *Man har inte snott något Nackdelar med att ladda ner skivor: *Man får inget omslag *Man får ingen booklet *Man får en ful mapp på sin dator *Ingen tycker att det är coolt med en mapp full av massa andra mappar *Man har snott något Bra tråd för övrigt, välformulerad och tydlig frågeställning.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Dessutom är ljudet oftast bättre på CD än MP3. I sin tur har vinyl bättre ljud än CD, men de är för otympliga för att jag ska palla.
Redline!
Ljudkvaliteten är fan en bra anledning! Det måste jag erkänna! Även om den inte är så stor. Dr.Octagon Ja, samma här! ;)
Finns många mer fördelar att ladda en att köpa tycker jag, men innan "internet-nedladdningen" kom så tycker jag att man uppskattade skivorna mera när man hade köpt dom, nu hinner man knappt lyssna igenom en skiva innan man laddat ner en ny..osv
Det finns nog folk som gillar att resa sig ur stolen också. Den här tråden är idioti. Att verkligen störa sig på att folk köper skivor låter som någon psykisk sjukdom, sök hjälp.
njut
bara det faktum att du tror att du måste betala 200 kr för en skiva du vill ha visar väl ungefär hur begåvad du själv är... jag föredrar att ha ett fysiskt objekt som inte försvinner åt helvete när något går fel med datorn. förr eller senare blir alla av med sina jävla mp3-arkiv. dessutom tar jag mig tid att lyssna på något som jag köper, vilket väldigt sällan är fallet med något som jag har laddat hem. då blir det mest att man sitter där med en jävla massa musik som man inte orkar lyssna sig igenom. sen har vi ju det faktum att 9 av 10 artister inte skulle kunna syssla med musik i den utsträckning som dom gör och leverera tunga låtar gång på gång om det inte vore för oss jävla idioter som faktiskt köper det dom gör. du kanske drar till strå till stacken genom att köpa merchandise och gå på konserter? eller vafan...varför ska man göra det när man kan ladda hem konsert-DVDs och sitta kvar på sitt blekfeta arsle hemma i soffan? ha så jävla kul när du sitter med dina ungar och bläddrar igenom dina mp3-mappar på datorn
Det är själva mentaliteten som är helt snevriden. "Det är helt gratis". Nej det är inte gratis. Du tänker fel från början. Ett album kostar inte 200:-. Den enda gången man får betala 200:- eller mer är när det är en UK-utgåva.
jagvillocksåhaenblog.com
Jag köper skivor för att jag tycker det känns fel att stjäla ifrån nån artist/grupp man gillar.
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor! http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx
Demento P22 Oj va mycket skit du skrev. Att ja inte vet vad en skiva kostar i dagens läge bevisar nog snarare att ja laddar ner skivor, snarare än min begåvning.. Har du hört talas om att bränna skivor? Vill du ha något fysiskt är detta VÄLDIGT lätt, min farmor & farfar gör det hela tiden. Är detta för svårt eller om du fortfarande är orolig kan du backa upp din musik på tex en extern hårdisk. Du har självklart rätt i att om INGEN betalade så skulle det inte bli någon musik. Men ärligt talat tror jag inte nån orkar tänka på det sättet. Du kan ju inte på riktigt sitta och påstå att du köper skivor bara för att artisterna ska fortsätta göra musik. Koncert och DVD går verkligen inte att jämföra. Jag laddar ner ALL min musik men är inte sen på att gå på allting ja tycker är bra som uppträder i Sverige. Jag är en av få som betalade 750 kr för Snoop Dogg för några veckor sen. En sista grej till dig och alla andra.. Om ni har Macintosh, med MacOS Leopard, iPhone, iPod Thouch.. så har ni sett att dom gjort skivor i mp3 format till en ritkigt fröjd. "..en ful mapp" som nån uttryckte sig existerar inte här. SJUKT jävla fräsht, vilket jag tillomed fördrar framför ett plasigt jävla skivfodral som går sönder.
gratis hiphop dunkar bäst
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag lyssnar alltid på musiken först, gillar jag den tillräckligt bra köper jag skivan, vanligen vinyl om den finns på det.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Jag köper vinyl när jag har pengar, för att det luktar förbannat gott. Sen är det snyggt också. Mobb Deeps 'The Infamous' låter aldrig på samma sätt om du har hört den på vinyl. Men CD känns inte helt fräscht.
Watch me get down in your Province, town, or populace Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
Amen på det QNS-D
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
En sista grej till dig och alla andra.. Om ni har Macintosh, med MacOS Leopard, iPhone, iPod Thouch.. så har ni sett att dom gjort skivor i mp3 format till en ritkigt fröjd. "..en ful mapp" som nån uttryckte sig existerar inte här. SJUKT jävla fräsht, vilket jag tillomed fördrar framför ett plasigt jävla skivfodral som går sönder. Eh jo sant, en 256x256 .jpeg på ett skivomslag är ju
verkligen att jämföra med en booklet...
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Snälla nån, hur viktig är en booklet egentligen? Informationen i den är mer lättilgänglig och samlad på internet, tex www.discogs.com .. Räcker inte detta går det lätt att hitta hela bookleten på internet. Om du nu vill betala 200 :- (vet fortfarande inte vad det kostar ingen har rättat mig) för något att bläddra i så är ju det verkligen ren idioti. Jag kan lätt jämföra det fysiska med det digitala, faktum är att ja föredrar de sistnämnda. Och med alla pengar jag sparat in på skivor så är mina "256x256 .jpeg " inte speciellt små på min 42tums dataskärm.
Jag har frågat mig själv samma fråga. Är jag en idiot för att jag köper skivor? Ja, jag tror fan det. Jag kan skaffa varenda skiva jag vill hur enkelt som helst, gratis på nätet. Men ändå väljer jag att köpa skivor, och då inte ens vinyl(det händer det med, men just nu har jag ingen vinylspelare så det blir det inget med för tillfället), utan CD-skivor. Och varför i helvet gör jag detta kan man fråga sig? Främst för samlandets skull, det är så jävla skönt att kunna gå igenom skivorna och kunna sätta på en skiva man köpte för fem år sedan. Vem av er har kvar de Mp3-låtar ni hade för fem år sedan? Inte har jag det i alla fall. Sen så gillar jag att gå i skivaffärer, kan spendera timmar i en affär. Men samtidigt, det handlar ju bara om någon sorts materialism, att samla ett par plastbitar på hög. Kommer CD-skivor att användas om 5 år t.ex.? Men på något sätt har mina skivor(Vinyl som CD) ett stort emotionellt värde för mig. Utan att jag förstår det inte riktigt.. Men så länge jag får ut något av att inhandla skivorna, tänker jag forstätta med det. Samtidigt laddar jag självklart dubbelt så mycket som jag köper, men jag kan fortfarande inte se mig själv betala för mp3-filer. Det går bara inte. Det tillfredställer inte materialisten i mig för fem öre. Det behövs forfarande ett fysiskt format för mig
det beror ju helt på hur stort musikintresse man har; är man sjukt intresserad av t.ex. hip-hop eller någon speciell grupp/crew/artist har jag svårt att se hur fan man kan låta bli att köpa skivorna :P för mig är det i mycket själva samlandet som är schysst, visst laddar jag ner skivor också men pallar knappt lyssna på dom när jag t.o.m. har CD som jag inte hunnit lyssna på ännu.. långt ifrån samma känsla att tanka ner det som att gräva i butiker eller på nätet efter olika skivor du verkligen vill ha till samlingen... att det är olagligt att ladda ner eller att man stjäl från artister rör mig inte i ryggen dock.
Keep CD alive
Människor lägger hellre 500/1000 kronor i vecka på att supa sig full,skaffa sig mod att prata med folk,glömma bort allt och vakna upp med pannknack och ångest dagen. Samma personer tycker det är jävligt ovärt att gå ner på stan och köpa en skiva som man har kvar även dagen efter man köpt den,jag vill inte provocera men det är för mig HELT OBESKRIVLIGT SJUKT.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rapping P23 Oj va mycket skit du skrev. Att ja inte vet vad en skiva kostar i dagens läge bevisar nog snarare att ja laddar ner skivor, snarare än min begåvning.. jag köper inte stjärnfrukt särskilt ofta men jag vet att jag inte behöver betala 300 kr/kilot om jag skulle bli sugen...Du har självklart rätt i att om INGEN betalade så skulle det inte bli någon musik. Men ärligt talat tror jag inte nån orkar tänka på det sättet. Du kan ju inte på riktigt sitta och påstå att du köper skivor bara för att artisterna ska fortsätta göra musik. Koncert och DVD går verkligen inte att jämföra. Jag laddar ner ALL min musik men är inte sen på att gå på allting ja tycker är bra som uppträder i Sverige. Jag är en av få som betalade 750 kr för Snoop Dogg för några veckor sen. skön inställning. alla som faktiskt ser till att artisterna vars musik du laddar hem kan fortsätta att jobba som musiker är idioter. bit inte den hand som föder dig så slipper du skita dig själv i ansiktet i framtiden. logiken är slående i dina resonemang hörru...förövrigt påstod jag inte att jag köper skivor BARA av den anledningen. det faktum att jag angav flera andra anledningar i samma inlägg missade du kanske? jag hoppas att du inser att konserter blir dyrare och dyrare i takt med artisternas inkomster från skivförsäljning minskar och konserterna blir allt viktigare som inkomstkällor. förövrigt kan du ju gå fram till snoop och se om han vill signera din jävla cd-r skiva (eller det pixliga lilla omslaget på din ipod kanske...) nästa gång han är i sverige och höra vad han tycker om saken...Fredzon_mandela P23 Främst för samlandets skull, det är så jävla skönt att kunna gå igenom skivorna och kunna sätta på en skiva man köpte för fem år sedan. Vem av er har kvar de Mp3-låtar ni hade för fem år sedan? Inte har jag det i alla fall. you said it.
Jag tycker det är sjukt att köpa något över huvud taget när man kan stjäla det. All heder till den som uppfann snattandet. Tjänster osv kan ju vara lite svårt, men det finns ju "kredit" och springnota. Skäms!
"Rappare går av stapeln och dör av knäckt nacke mot x-axeln" - Pst
Att tycka att man "har" en skiva eller låt för att man har en digital musikfil = skrattretande.
d e ändå musiken som e 99% av en skiva. frågar nån dig om en skiva e bra säger man inte den va bra för omslaget var coolt. musiken är gratis o musiken e d som matters in the end.
Redaktionen
2008-09-19 02:09
jag förstår din tankegång Rapping även om jag tyckte att du uttryckte dig lite klumpigt med dina förolämpningar osv..:) själv köper jag sällan skivor längre just för att det är så enkelt att ladda ner. dessutom är det som någon nämnde innan att man ofta laddar ner skivor man inte hinner lyssna in sig på innan man laddar ner nästa osv och man uppskattade helt klart skivorna mer när man köpte de när man var yngre.. jag förstår även att artister tycker att illegal nerladdning kan vara en bitch men nånstans tycker jag att skivbranschen måste möta den illegala nedladdningen någonstans. ett förslag är ju exempelvis en extra avgift/licens på interneträkningen som i sådana fall skall gå till artisterna. hur pengarna skall fördelas och hur det ska skötas rent praktiskt har jag tyvärr ingen aning om men om skivbranschen bara jobbade mer på det förslaget är jag övertygad om att man skulle kunna hitta en lösning. att t.ex. lansera nätbaserade skivaffärer som iTunes mm. hjälper ju inte egentligen då jag och många hellre laddar ner en skiva gratis än betalar 9.99 USD..
niggaz want me to rhyme? $3,99!
Hur orkar man bli upprörd för att folk köper skivor??? Skaffa dig en hobby och låt folk göra som dom vill....Geeeeeezzz...
Säger som Soul. Och nej, det är fortfarande inte gratis.
jagvillocksåhaenblog.com
Jag kan förstå båda parter, jag har ett stort intresse för musik tyvärr lyssnar jag inte så mycket på hela album utan mest enstaka låtar. Tycker album allt för ofta är ojämna och inte innehåller det du ska få. Hade varje skiva jag laddat ner innehållit 12 bra spår så hade jag lätt köpt dem. Men så är inte fallet så där faller en hel del. Dessutom har jag inte en stero att spela skivor i där jag bor just nu därför känns det helt menlöst att prata om ljudbilden i mitt fall. Sen är det den ekonomiska biten, jag har även ett ganska stort intresse för kläder och lägger mycket hellre pengar på en snygg skjorta en en skiva som har som jag skrev 5 bra spår av tolv. Jag tycker skjortan ger mig mer än vad en köpt skiva gör. Det betyder som sagt inte att jag inte har ett intresse i musik men att jag prioriterar att se snygg ut framför att ha en stor nördig skivsamling. Iofs så skulle man kunna säga det om min nördiga jacksamling eller en gaderob full med nördiga och onödiga märkeskläder... Men det handlar iaf i mitt fall om prioriteringar. Sen kanske jag är speciell som förbrukar musik i väldigt snabb takt. album-->tröttnar-->album-->tröttnar. Nu förtiden så släpps det så otroligt mycket musik så att det blir svårt att ha råd och tid till att köpa allt som man vill sätta sig ner och lyssna på. Speciellt i mitt fall då jag lyssnar på det mesta, allt ifrån mesig handklappsindie till dödsrapp från södern. Jag laddar seriöst ner med gott samvete och blir antagligen minst lika glad för en ny jacka (om inte gladare) som när ni får händerna på en ny skiva.
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
Lyricist
2008-09-19 09:43
Köpa skivor, det har ju med samling o göra. Jag brukar köpa skivor som jag har haft på datan hur länge som helst, men sen en dag så köper ja bara skiten, och även om jag aldrig spelar orginalskivan är det jävligt roligt att ha. Är också för minnet, det e alltid lika kul att kolla igenom skivorna och se vad man har, kanske slänga på något man inte hör på länge. Och Datorer pajjar, alla är med om det nån eller nåra gånger, datan pajjar och så e det bara, Skivorna är oändliga om man behandlar dom med omsorg. Sen vet jag inte om jag e dum i huvvet men jag tycker det känns lite coolt att ha det där skivstället med massa klassiker, och det känns lite bättre att gå in i en diskution om nån skiva med polare och dra till med: " jag har den skivan.... Köpt asså" Men ja tankar ju så jävla mycket skivor, och bara dom jag lyssnar sönder för att dom e så jävla bra går ja sen o köper, och nej, jag å¨ker inte nånstans "för att köpa en skiva", det blir ju så att man halkar in i nån skivaffär och hittar nåt bra så köper man det bara
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...
Jag personligen laddar ner en hel del skivor måste ajg erkänna....största anledningen till detta är: 1) Man har inte allt för mycket pengar som student :) 2) Jag föredrar att lyssna igenom något för att se om den är värt att köpa Men jag förstår verkligen de som köper alla sina skivor..det blir ju lite samma grej som vilket samlande som helst...vissa samlar på frimärken medan andra samlar på vinyler
JKIBMM
Du får inte skivan när du laddar ner den.. Då får du låtarna i MP3 format.. O DET e inte samma sak.. För övrigt så tycker jag att all musik ska va gratis för alla, alltid
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
T2dafuckin Måste varit det onödigaste inlägget hittilsDemento P22 Skivor har kostat/kostar ibland runt 200:- .. Om ett vanligare pris är 169:- så bevisar du snarare din egen obegåvning än min. Du bör bort dig.. Skiter i att svara på resten du skrev för du och andra blir bara provocerade, och det var inte min mening. F.ö så har jag kvar 90 % av mina mp3or som jag hade för 5 år sen. Faktum är att jag har kvar grejer jag laddade ner från 2001. Att folk är dumma att slänga sina grejer är inget argument varför nerladdning skulle vara sämre. Det är ju bara upp till er själva.
Du har rätt, det är inget argument varför det är sämre. Det är alltid sämre. Oavsett vad.
jagvillocksåhaenblog.com
Rapping.. Verka inte så eftersom du tror att du får skivan när du laddar ner den men du får bara låtarna.. O ev. en sleeve som du kan printa ut..
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
haha öris la nog dagens syl där, rapping ganska ägd där haha, öris wtf! bara för det ska jag lyssna på öris slugeri mixtape som jag laddade ner helt gratis.
To disrespect you, I would had to have respect for you at one time
Fattade inget av va du skrev haha Men att lyssna på Slugeri är alltid en bra idè:) BOJKOTTA ARTISTER SOM TAR BETALT FÖR MUSIKEN
ett hem utan böcker är som en människa utan själ. detsamma gäller skivsamlingar
Det är värda att köpa är ju Tupac! Han behöver fan pengarna han e ju trots allt DÖD!! haha Men vem fan vill supportra 50 cent som skryt med DINA pengar.. Och de stora skivbolagen som tjänar fullt, dom har ju trots allt ett fakkin skivbolag. Det ser ut som om dom har pengar? haha Om gillar svensk hiphop ska man faktiskt gå till affären och köpa tycker jag..(tur jag inte gillar så mycket svenskt hiphop.
Jag har ingen personlighet
*väntar på att Soul_Survivor skall klampa in i tråden*
Nej fan han var redan här, damn.
Rapping P23 ja...om man är dum nog att gå på åhléns och köpa sina skivor. eller valfri annan butik som slänger på sjuka importkostnader när man kan köpa dom själv via ebay och liknande för en bråkdel av priset. nej, du skiter i att svara på resten för att du inser att du gjort bort dig och inte har så mycket ammunition kvar.
mads said it best egentligen. När man kommer hem till nån och de saknar bok- eller skivhyllor, då vet man att framtiden är en dystopi.
Det här är ju bullshit. Alla som skriver "ååh, skivor <3" laddar garanterat ned 95% av deras musik de har i hemmet. Även fast tråden är skriven klumpigt så håller jag med till stor del.
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
Redaktionen
2008-09-19 17:23
som folk tidigare nämnt så är det ju så att många skivor som släpps nuförtiden är väldigt ojämna och oftast innehåller 1-3 riktiga radiolåtar som oftast är långt ifrån hiphop. tyvärr är det ju så att rappare har svårt att få sina låtar spelade om dom inte gör en collab med valfri känd rnb-sångerska lr liknande. detta är ju ett resultat av den minskade skivförsäljningen vilket i sin tur leder till att fler väljer att inte köpa plattan eftersom den innehåller dessa låtar. att man lägger ett stort belopp på fet produktion samt nån feature för att få radiospinn är såklart ett sätt att tjäna pengar för artisterna via ringsignaler och liknande och då ett resultat av den minskade försäljningen. detta leder ju i sin tur till ett utarmande av musiken där pengar är prioritet nummer 1 och då har artister samt skivköpare/lyssnare kommit långt ifrån musikens grundtanke.. sen att folk sitter å totalt dissar andra som inte köper skivor tkr jag också är klumpigt. jag förstår er tankegång samtidigt som jag förstår varför man inte köper skivor. tyvärr är det ju så att musikdistributionen genomgår en stor förändring, som är större än övergången från vinyl till cd och jag tror att om folk angrep problemet på ett rationellt sätt skulle man kunna hitta en lösning. att använda argument som "man får en fysisk produkt, booklet osv" är ju högst individuella och enligt mig absolut inte ett argument att köpa en skiva eftersom mycket musik ändå spelas via mp3-spelare osv där man inte har nån använding för en fysisk skiva mer ur ett emotionellt perspektiv. sen vad som är moraliskt och rätt är ju en helt annan fråga och har lika många svar som antalet människor.
niggaz want me to rhyme? $3,99!
Demento P22 Demento hur fan KAN du fortsätta tjaffsa om vad en skiva kostar.. Lägg ner bara. Det är helt irellevant om en skiva kostar 50:- eller 300:- .. För det kostar mig INGET att ladda ner. Du har gjort bort dig tillräckligt nu skriv snälla inget mer.. T2dafuckin Förstår ärligt talar inte vad du menar.. som nån skrev innan så är låtarna på en skiva 99%.. Jag skiter FULLSTÄNDIGT i booklet och anser att jag "har" skivan när jag laddat ner låtarna. Annars är det som sagt bara att bränna dom och ladda ner bookleten. Vet inte om du märkte ord bara, kanske missuppfattat dig helt. kohler Förstod inte heller mycket av vad du skrev förutom den delen där du slickade röven på T.R. Sorgligare människa får man leta efter. Soul_SurvivorII Du är föressten en sorgligare människa. Någon som är mer "real" än vad du är blir nog svårare att hitta.
"Och vad jag vet så behöver även artister utomlands äta. Och som Otacon är samlandet och det faktum att man faktiskt ger något tillbaka till musiken man älskar rätt bra anledningar imo." Ja men de behöver väl fan inte tallrikar i rent guld?! Samlandet är jag dock med dig på, lite lyxhobby som man kan ha i ett i-land som modelltåg och rolexar (nu låter jag ironisk men det är jag inte, vet inte hur jag ska formulera bättre bara). Ge nåt tillbaka till musiken gör jag ju när jga lyssnar på den, sprider den till andra osv. Personligen så har nedladdning gett mig en så sjukt bred musiksmak och jag har upptäckt andra band och genrer som jag inte hade en aning om att jag nånsin skulle kunna lyssna på eller tycka om. Jag ser det dessutom som att ge nån som inte gör särskilt mycket, ofantliga summor pengar för relativt lite jobb. Skivbolagsdirektörer, assistenter, nissar och tomtar är inte de jag nu vill "stödja", eller bidra till att vi ska samla på cd-skivor medan de ska samla på porschar. Om jag hör nån som säger att valfri artist eller sportstjärnor som Shaquille O'Neal och David Beckham ÄR VÄRDA så mycket pengar som det handlar om så blir jag så trött. "För att det alltid varit så" är inget argument när vi står vid det paradigmskifte som vi de facto numera lever i. Dessutom, vad bitchar bolagen om egentligen? De vill vara kvar i nåt gammalt jävla system SOM ENDAST existerar för att det handlar om så mycket pengar som royalties innebär. Bara för att nån kommit på ett mycket bättre system än vad de gjorde innan de kom på det utan att kräva pengar för det så blir de putta. Hade skivbolagen slagit ihop sig, marknadsfört mp3or och torrents och tagit betalt för det, fine, då hade vi levt med det. Nu kommer en mycket starkare kraft och lyckligtvis har det ryckt bort mattan för dem. Och för ytterligare exempel på hur gammal skivbolagsbranschen är så kan man dra upp resebranschen som stod inför internetrevolutionen, när datorer kunde sköta deras jobb utan att behöva besöka deras flashiga kontor osv. Då bytte de inriktining, de sammanställde biljetter och resor och klarade skiftet, skivbolagen har försökt lagstifta bort internet-revolutionen (ok nu låter jag lite väl ung vänster kanske, men det är trots allt paradigm-skifte vi snackar om) och det är på förhand dömt att misslyckas. Så anti-piratbyrån får bita i det sura äpplet och vara missunnsamt svartsjuka på piratebay så mycket de bara vill.