T2dafucking sätter ju verkligen ett exempel för sin ideal, vilket är väääldigt bra. Förövrigt så handlar väl hela grejen om att vissa samlar på flaskbåtar medans vissa samlar på skivor, sen så är ju allt annat om att folk som köper sina skivor är dumma i huvudet bull! OT: Jag såg din morsa, Min hjärna spelar spratt på mig = Grymmt som faen!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
"Ja men de behöver väl fan inte tallrikar i rent guld?! Samlandet är jag dock med dig på, lite lyxhobby som man kan ha i ett i-land som modelltåg och rolexar (nu låter jag ironisk men det är jag inte, vet inte hur jag ska formulera bättre bara). Ge nåt tillbaka till musiken gör jag ju när jga lyssnar på den, sprider den till andra osv. Personligen så har nedladdning gett mig en så sjukt bred musiksmak och jag har upptäckt andra band och genrer som jag inte hade en aning om att jag nånsin skulle kunna lyssna på eller tycka om ." Ja, med risk för att låta som nån elitist-pajjas så kan jag säga att väldigt få av de artisterna jag lyssnar/köper skivor av är rika och större delen av dem är signade på indie-skivbolag, alltså är det inte nödvändigtvis många pappersvändare som kniper pengarna. Och det borde du veta om nu nedladdningen öppnat upp din musikvärld så. Men visst håller jag med om att internet öppnat väldigt många dörrar och jag skulle förmodligen inte lyssnat på musik överhuvudtaget om inte internet fans. Och nu har jag total förståelse för de som laddar ner och ser ju mycket hellre att folk tankar än att de inte lyssnar överhuvudtaget, men man behöver absolut inte ladda ner för att upptäcka ny musik: myspace; snippets; forum; bloggar osv. Men jag håller helt med om att branschen måste anpassa sig, och tycker den häxjakt mot "pirater" som syns är helt galen. Och det där med "lyxhobby", vafan? Är man baller bara för man köper skivor? Handlar ju om hur man prioriterar. Eller hur hårt man jobbar om man ska vara sån! Och för att förtydliga: bara för man köper sina skivor så behöver man inte vara emot nedladdning, och hur man än ser på saker måste man inse att internet och fildelning är här för att stanna och den på MÅNGA sätt är jävligt positiv för artister och att det ligger i skivbolagens intresse att anpassa sig om de vill överleva.
Soul_Survivor_II : Det där måste du förstå enbart handlar om intressen, det är som att säga att folk som inte kan klä sig själva och lägger ner tid på hur dom ser ut är ointressanta människor, det stämmer inte alls. Fast jag själv lägger märke till en människa som kan klä sig ordentligt. Just nu i lägenheten jag bor har jag en hylla böcker INGEN för skivor, betyder det att jag är ointressant? Nej inte alls men mina skivor ligger på ett helt annat ställe och min gammla bokhylla ligger på mina föräldras vind. Det finns seriöst inget självändamål att ha massa böcker framme förutom för ditt eget ego. Jag lånar massa böcker på biblioteket gör det mig okultiverad och ointressant ssII? Det handlar om vad du vill lägga din pengar på, böcker och musik kan jag få gratis så varför skulle jag inte dra nytta av det? Är det fult att jag lånar böcker på ett bibliotek? Va fan ska jag sitta här och försvara mig för massa människor jag inte känner?
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
Att betala 750 kronor för en konsert med Snoop Dogg men inte tycka en skiva är värd 200=Idioti!!! Är man en idiot för att man ställer krav på hur ljudet låter? Jag tycker att en mp3:a låter fruktansvärt när jag kör den i min anläggning hemma eller i bilen. Jag tycker man är en idiot om man köper dyra förstärkare, högtalare, HDTV, projektorer och BluRay-spelare men nöjer sig med att nyttja dem åt att lyssna/se på komprimerat skit. Det ska också tilläggas att det inte bara är 50 Cent som drabbas när hans och andra stora artisters skivförsäljning går ned. De stora skivbolagen kunde tidigare satsa mycket även på "smalare" artister, men krisen har lett till att dessa inte längre når ut via samma kanaler och inte ges samma förutsättningar längre. Jag vet att en del anser att musikbranschen mår jättebra och att det är skitkul att det släpps så mycket indie-grejer och att produktiviteten flödar hos många artister som istället för ett riktigt album släpper 10 mixtapes om året. Men för mig finns ingenting med dagens musikklimat som känns hoppfullt inför framtiden. Jag tycker inte om mixtapes, omastrad musik eller sunkigt lågbudget-sound. Jag vill inte ha bra musik med svajande ljudkvalitet. Jag vill ha bra musik som är anpassad för mitt sätt att lyssna på musik. När all annan utveckling går framåt, varför ska musiklyssnandet ta steg tillbaka istället för framåt? Senast idag hörde jag f ö folk beklaga sig över att hela deras musiksamling raderats av en hårddisk-krasch. Det kräver ständig backup-kopiering ifall man inte villa löpa en avsevärd risk att förlora sin "skivsamling" en gång om året eller nåt. För mig har musiken en större betydelse än så.
www.plaingold.com
23 år, fast no clue. Fast det är klart, det är ju ganska 'präktigt' att dra ner på stan. Antar att denna tråden är skapad endast för provokation, vissa har väl inget bättre för sej.
http://www.toptensomething.blogg.se
Anledningen till att jag köper skivor är så enkelt som att jag vill ha skivan i hand... Komma hem efter att faktiskt HA VARIT NERE PÅ STAN, kämpat för att få tag på skivan man längtat efter och sedan komma hem,stoppa den i skivspelaren och krypa ner i soffan med bookleten i handen och VERKLIGEN LYSSNA. För när man laddar skivor så lyssnar(iallafall inte jag) på samma sätt som om jag köper en skiva, vilket leder till en bättre relation till musiken och därmed mer uppskattningen för den!
albin.. "Ja, med risk för att låta som nån elitist-pajjas så kan jag säga att väldigt få av de artisterna jag lyssnar/köper skivor av är rika och större delen av dem är signade på indie-skivbolag, alltså är det inte nödvändigtvis många pappersvändare som kniper pengarna." Ok, så man ska alltså begränsa sig till indie-skivbolag alternativt ladda ner? Eller bara skita i hela skivbolags-härvan och köra på sin egen grej och ladda ner. Indie är inte = skivbolagsdirektörer får inte pengarna vid dagens slut, varför skulle det vara det? "Och det borde du veta om nu nedladdningen öppnat upp din musikvärld så." Är det så? Så om jag köpt massa skivor så hade jag upptäckt Skatalites, the Cure, the Clash, Rolling Stones, Nas, Mos Def, osv bara för att de är signade på ett indie-bolag? Det är de inte, och jag hade inte köpt deras skivor för att kolla om de är bra eller inte. "Men visst håller jag med om att internet öppnat väldigt många dörrar och jag skulle förmodligen inte lyssnat på musik överhuvudtaget om inte internet fans." Ok så nu håller du med mig? wtf.. Och folk hade väl fortfarande lyssnat på musik, det hade bara varit det att alla hade lyssnat på sean paul, britney spears, christina aguilera, och 50 cent. Är det inte så att konsumenten äntligen kommit över det man blir tillsagd till att lyssna på? Sätt dig vid the voice i 45 minuter och kom och säg att de inte försöker pitcha en slags musik till dig. " Och nu har jag total förståelse för de som laddar ner och ser ju mycket hellre att folk tankar än att de inte lyssnar överhuvudtaget, men man behöver absolut inte ladda ner för att upptäcka ny musik: myspace; snippets; forum; bloggar osv." Jo jag ska lägga ner halva mitt liv på att hitta några grymma låtar och snippets, och om det inte räcker så ska jag lyssna på nån fjunig jävla Fredrik Strage-wannabe som säger att the hives är det bästa som hänt världen. " Men jag håller helt med om att branschen måste anpassa sig, och tycker den häxjakt mot "pirater" som syns är helt galen." Ja, den är helt galen, en galen jättes sista slag innan han faller, och jag njuter varje centimeter han trillar. "Och det där med "lyxhobby", vafan? Är man baller bara för man köper skivor? Handlar ju om hur man prioriterar. Eller hur hårt man jobbar om man ska vara sån!" Det ÄR en lyxhobby, inte som att samla på lustjakter kanske men en lyxhobby i den meningen att man inte behöver det men gör det ändå. Jämför med kaffe som lyxdryck. Vill du snacka om att jobba hårt ska du inte ens andas i den här diskussionen, 50 cent förtjänar INTE sina miljarder. "Och för att förtydliga: bara för man köper sina skivor så behöver man inte vara emot nedladdning, och hur man än ser på saker måste man inse att internet och fildelning är här för att stanna och den på MÅNGA sätt är jävligt positiv för artister och att det ligger i skivbolagens intresse att anpassa sig om de vill överleva." Ja såklart det är i deras intresse, vad ska de annars göra nu när de inte kan suga ut folk längre?
rubio.. "Är man en idiot för att man ställer krav på hur ljudet låter?" Nej, extremt anal kanske men det är bara min åsikt.. :P "Det ska också tilläggas att det inte bara är 50 Cent som drabbas när hans och andra stora artisters skivförsäljning går ned. De stora skivbolagen kunde tidigare satsa mycket även på "smalare" artister, men krisen har lett till att dessa inte längre når ut via samma kanaler och inte ges samma förutsättningar längre." Jaha ok, samma kris som under kassettbands-krisen? Eller en annan kris? De stora skivbolagen har aldrig brytt sig ett piss om musiken, just för att de är _stora skivbolag_. Jag kommer fortfarande aldrig tycka om britney, oavsett hur mycket jag får höra om hennes briljanta gehör. "Jag vet att en del anser att musikbranschen mår jättebra och att det är skitkul att det släpps så mycket indie-grejer och att produktiviteten flödar hos många artister som istället för ett riktigt album släpper 10 mixtapes om året." Precis, det sätter fokusen på musiken istället för pengarna. " Men för mig finns ingenting med dagens musikklimat som känns hoppfullt inför framtiden. Jag tycker inte om mixtapes, omastrad musik eller sunkigt lågbudget-sound. Jag vill inte ha bra musik med svajande ljudkvalitet." Nej men du vill betala 2000 spänn för 10 olika skivor för att hitta 4 bra låtar? " Jag vill ha bra musik som är anpassad för mitt sätt att lyssna på musik. När all annan utveckling går framåt, varför ska musiklyssnandet ta steg tillbaka istället för framåt?" Varför ska musikskapandet vara kvar i ett bisarrt monopolistiskt system? "Senast idag hörde jag f ö folk beklaga sig över att hela deras musiksamling raderats av en hårddisk-krasch. Det kräver ständig backup-kopiering ifall man inte villa löpa en avsevärd risk att förlora sin "skivsamling" en gång om året eller nåt." Jag har (ta i trä) inte fått min mp3samling raderad sedan jag upptäckte napster nån gång typ '99, och även om så vore fallet så sitter piratebay där och väntar. "För mig har musiken en större betydelse än så." Vad har musiken för betydelse för dig? Mer än att formulera en mening och låta pretto? Men klart, pungar jag 200 spänn för en jävla plastbit så är det klart att det betyder nåt. Själv känner jag inte riktigt för att bli så blåst men om du hittar betydelse i just det så får du väl mest skylla dig själv.
gissar nästan att verbose är nått afa soc fall som trillade ner från sängen när han var liten. om man jobbar med nått ska man inte ha betalt för det då?
det är alltid kul att ha ett äkta ex av en skiva, framförallt om man sammlar skivor. det är en annan känsla med originalskivor. för övrigt behöver man inte betala 200 spänn, det finns billigare på hemsidor som exempelvis cdon.com.
Zittla - The Fatal
Korosu, klart folk ska ha betalt för sin musik, men det finns gränser. Ingen människa i världen är värd så mycket pengar som folk inom musikindustrin drar in för så lite jobb de faktiskt gör. Dessutom, en musiker som gör en skiva är ungefär samma sak som en smed som gör ett trappräcke. Musikern ska alltså få betalt varje gång en människa lyssnar på hans skiva, medan smeden får en engångsinkomst när räcket är klart. Situationen idag är sjukt vidrig som den ser ut, det behöver man inte vara med i afa eller ens vara ett soc-fall för att tycka.
Det är i princip bara på Whoa folk säger till en att man är "tragisk", en idiot och att man "måste förstå" att de har rätt. I övriga, verkliga världen är det en fullt normalt, acceptabel ståndpunkt att man inte gillar att lyssna på datafiler. Vet inte varför den här siten drar till sig så oerhört "speciella" människor. Men det är ett intressant fenomen. Orkar dock inte delta i den här typen av diskussioner längre, i alla fall inte med folk som argumenterar så gymnasialt. Jag "måste" inte alls förstå att din åsikt är bättre än min. Skulle behövas nån moderator som rensade bort sånt här slagg om det här ska bli något annat än ännu ett forum för finniga tonåringar. Man förstår ju varför folk säger att "de växt ifrån" whoa. Det enda jag "måste förstå" är att man sällan hittar mogna, vuxna människor härinne och den enda anledningen att jag är idiot är att jag fortfarande går in såna här ämnen. Efterlyser för tusende gången ett "veteran"-forum eller ett forum för vuxna människor på Whoa. Men jag antar att det är viktigare med forum för modebloggare. Jag får leta upp nåt Bach-forum. Avgår.
Soulie.. Ja, det är väl klart att internetdebatter har en tendens till att bli antingen svarta eller vita, men det hittar du nog överallt. I riktiga livet hetsar man ju aldrig så här mycket mest för att man bryr sig vad den andra personen tycker. Och handen på hjärtat, är inte en diskussion/debatt skapad just för att övertyga den andre om att ens egna argument är bättre. Om "alla-får-vara-med"-stilen kommer in kommer vi ha sjukt uddlösa debatter tror jag :)
Ibland vill man stödja artisten eller helt enkelt ha skivan...dessutom är det ju inget som säger att man inte kan ta riktiga skivor, åhlens har det mesta o allt finns med, du kanske får pasteja bort en gömd lök men förutom det är det fritt fram.
Rapping.. Vi har olika syn va vad EN SKIVA är helt enkelt.. Jag tycker att helheten e nice.. Ljudet e ju extremt mycket bättre som nån sa Att ha sin cd-samling framme är ju nästan mer värdefullt än ett fotoalbum plus att det är snyggare.. MEN det är för dyrt o jag fattar varför du tänker som du gör Som artist så tycker jag iofs att allt detta e småproblem i förhållande till den STORA frågan, nämligen livslängden på musiken och där tycker jag att mp3orna har förstört otroligt mycket
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
oj, verbose, grattis till att du lyckades missa så gott som alla poänger! Men hetsa vidare du tills du förstår.
-verbose- P24 Sen är det samtidigt stor skillnad på en skiva som kanske berör personer och ett trappräcke eller hur? Jag kan fö. hålla med om att vissa musiker inte förtjänar si och så mycket eller att andra förtjänar mer. Det kan man säga om jävligt många yrkesgrupper.
Att tycka att man "har" en skiva eller låt för att man har en digital musikfil = skrattretande. Word.
mads said it best egentligen. När man kommer hem till nån och de saknar bok- eller skivhyllor, då vet man att framtiden är en dystopi. Vad är det här för dumt uttalande? Folk kanske helt enkelt inte är så pass intresserade av musik och litteratur att de lägger pengar på det?
"Don't need a copy of Microsoft Office to Excel... Word."
albin, din sopa. förklara närmare de poänger jag så uppenbarligen missat. Eller håll lite lägre profil? korosu.. hur ska du gradera hur folk berörs? skillnaden mellan musiker och andra yrkesgrupper så beror ens lön till en rätt stor del till vad man tillför företaget och hur man presterar, men då får du månadslön och du får sparken om du gör dåligt ifrån dig, medan en musiker kan göra en enda låt och få betalt resten av livet, hans barn får cash för det, osv osv. Killen som gjorde gillettes reklamlåt bor i en fet lya i gamla stan och behöver aldrig mer jobba, det är inte riktigt sånt jag stödjer. därför gjorde jag paralellen med trappräcket, i andra yrkersgrupper framstår det som jättekonstigt, men varför egentligen? för att det "alltid varit så"?
Producent
2008-09-20 20:56
Har du hört talas om att bränna skivor? Vill du ha något fysiskt är detta VÄLDIGT lätt de där måste kännas otroligt fake..
http://www.soundcloud.com/luegoods
verbose: Nej, extremt anal kanske men det är bara min åsikt.. :P Det finns ingenting extremt med att bry sig om kvalitet. Jag känner ingen kille mellan 20 och 35 som inte lagt ned en del av sina surt förvärvade slantar på att få bästa möjliga kvalitet i ljud och bild, och jag umgås inte med människor som är extrema på något sätt, utan mer representativa för hur folk är mest. Jaha ok, samma kris som under kassettbands-krisen? Eller en annan kris? De stora skivbolagen har aldrig brytt sig ett piss om musiken, just för att de är _stora skivbolag_. Jag kommer fortfarande aldrig tycka om britney, oavsett hur mycket jag får höra om hennes briljanta gehör. Det är löjligt att dra fram "kassettbandskrisen" eftersom den inte nådde upp i knähöjd på vad branschen upplever just nu. Givetvis vill storbolag tjäna pengar, det har jag aldrig nekat till. MEN, det är en sanning att skivbolagen för 5-10 år sedan kunde ta ut svängarna och satsa på osäkra kort TACK VARE de pengar som dess största artister drog in. Jag har massor av skivor från slutet av nittiotalet som är släppta på de största bolagen och som verkligen har "ICKE-KOMMERSIELL" skrivna över sig på alla sätt. Sådan musik får inte vara med på samma villkor längre. MP3-eran har också gjort att musiker, producenter och managers inte längre tänker på helheten när de spelar in och enligt mitt tycke drabbar det musiken att varje låt verkar inspelad som en oberoende enhet istället för en del av något större. Precis, det sätter fokusen på musiken istället för pengarna. Det svider kanske för en anti-kapitalist att höra men pengar är för de som tror på kapitalismen (vilket de flesta av oss trots allt gör) en fantastisk morot. Därmed inte sagt att man ska syssla med musik enbart för att tjäna pengar, men dess värde som motivatör ska inte underskattas. Många bra skivor hade nog aldrig spelats in om det inte vore för möjligheten att via en succé göra en klassresa uppåt. Varför ska musikskapandet vara kvar i ett bisarrt monopolistiskt system? Det finns ingenting bisarrt eller konstigt med att en upphovsman äger rätten till det han/hon gjort, oavsett om det gäller musik eller nån genial uppfinning av något slag. Jag har (ta i trä) inte fått min mp3samling raderad sedan jag upptäckte napster nån gång typ '99, och även om så vore fallet så sitter piratebay där och väntar. Jag har minst 100 skivor som säkerligen aldrig kunnat hittas på PB eller annan plats på nätet om de kommit bort. Dessutom skulle jag må dåligt av att inte riktigt ha full koll på vad jag mist. Mina CD-skivor för jag kontinuerligt register på så det är lätt att veta vad man ska leta efter om nåt skulle hända dem. Detta, till skillnad från det i början av inlägget, kan jag dock hålla med om, är ett väldigt analt beteende från min sida :)Vad har musiken för betydelse för dig? Mer än att formulera en mening och låta pretto? Men klart, pungar jag 200 spänn för en jävla plastbit så är det klart att det betyder nåt. Själv känner jag inte riktigt för att bli så blåst men om du hittar betydelse i just det så får du väl mest skylla dig själv. Jag kan gräma mig av att förlora möjligheten att lyssna på en viss låt eller skiva, antagligen för att all musik som inhandlats har någon sorts betydelse för mig. Det dyker alltid upp tillfällen då jag vill lyssna på just den eller den låten/skivan. Jag säger inte att de som är yngre än mig inte kan älska musik på samma sätt som jag gör, men jag har mött väldigt få "riktiga" musiknördar bland 80/90-talister. Jag köper att det finns folk som är uppvuxna med MP3 som sitt format och att man kan älska musik fast man har den som datafil i hårddisken. Men fortfarande tycker jag inte att man visar passion för musik om man tycker det är dyrt med 150 spänns för en skiva, samtidigt som man gärna pungar ut tusen spänn för ett par jeans, som är sydda av en 10-årig pakistanier för några korvören. Jag upplever det också som att många unga idag har en sorts slarvig "slit och släng-mentalitet" där det inte gör så mycket om nån låt eller album skulle försvinna för man kan ändå ladda hur mycket annat som helst.
www.plaingold.com
Och ja, när det kommer till musik är jag ett analt pretto.
www.plaingold.com
Alla får väl göra som dom vill, men för mig är ni som bortskämda tonåringar som kommer hem en kvart för sent till middagen - som er heltidsarbetande morsa spenderat en timme med att laga - och käkar upp på 5 minuter utan att ens säga tack för maten.Det finns ingen kärlek i ert synsätt på musik och dess utövare. Tur för er att det finns andra som har så pass mycket kärlek för hiphop att de efter sitt extra/heltidsjobb meckar beats, skriver och spottar rim, sitter och mixar och ser till att någon vill mastra skiten och gör omslag, utan att någon part får rimligt betalt. Ut och turnera säger ni, tjäna era pengar så istället. Mer turnerande ger större period mellan albumsläpp säger jag. De flesta artister vill släppa ett album och sedan turnera under en bestämd period, för att sedan gå in i studion och göra nästa album. Nu måste artister ta alla spelningar de får, oavsett när, och då får man mindre tid att fokusera på sina inspelningar. Då blir musiken också sämre, vilket ni säkert lagt märke till de senaste 6-7 åren. Man kan hata skivbolag hur mycket som helst, självklart knullar de sina artister. Men de har ändå fyllt en funktion i att göra de utlägg som krävs för att spela in en skiva. Nu när inga bolag satsar på smalare artister får dessa göra alla sina utlägg själva. Ett skivbolag vars smala artist trots allt når break-even vill ofta fortsätta arbeta med denna artist. Om man däremot går back bryter man samarbetet, och det är vad som händer med artister vars fans vägrar stötta honom. Nedladdning är här för att stanna, dess negativa effekt är att det skapar en hel scen med hobbymusiker som gör musik på sin fritid.
Rapping * "hur viktig är en booklet egentligen? Informationen i den är mer lättilgänglig och samlad på internet, tex www.discogs.com " - Nog för att jag uppskattar discogs, men de har sällan all booklet-info, utan snarare ett litet urval ur den (mest relaterat till var och när skivan gjordes och vilka som var delaktiga) -verbose- * "Ingen människa i världen är värd så mycket pengar som folk inom musikindustrin drar in för så lite jobb de faktiskt gör. " - Eftersom alla inom "musikindustrin" drar in enorma mängder pengar för minimalt med arbete? * "en musiker som gör en skiva är ungefär samma sak som en smed som gör ett trappräcke. Musikern ska alltså få betalt varje gång en människa lyssnar på hans skiva, medan smeden får en engångsinkomst när räcket är klart. " - Helt felaktig jämförelse i och med att musikern inte får betalt varje gång någon lyssnar på skivan. Om du däremot säger att smeden bygger en maskin som tillverkar trappräcken och får betalt varje gång någon vill ha ett av hans räcken så blir det en mer adekvat jämförelse - det finns ju f.ö. ingenting som hindrar dig från att göra egna trappräcken (eller i fallet med musiken - göra en cover). 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Precis, det sätter fokusen på musiken istället för pengarna. De flesta av oss som gör musik gör det för vi älskar musik, men tyvärr så sätter inte kärlek mat på bordet eller betalar hyran. Pengaträd finns inte heller. Många verkar tycka att musik ska vara gratis och att artister ska jobba pro bono, känns som ni tror vi är någon slags imaginära varelser som kan leva på den varma, luddiga känslan av att ge utan att få något tillbaka. Sanningen är att de flesta av oss har ett eller två jobb, som alla andra, och på den lilla fritiden vi får över så gör vi musik istället för att slå på dumburken och titta på idol. Och vill man göra musik på någon slags seriös nivå så kommer det med en uppsjö av ytterligare jobb.. producent, ljudtekniker, pr, distrubution osv osv, och allt som oftast betalas allt ur egen ficka med de pengar vi tjänat på våra "vanliga" jobb. Kontentan blir att vi betalar era skivor åt er så ni kan köpa era märkes jeans istället... Vi är inte en statlig institution som ger er musikbidrag. Jag snackar självklart om indipendent musiker, inte Brittan med appendix. Men den här diskussionen är väl ungefär som att prata teckenspråk med en blind.
Snubben som startade tråden skrev såhär:Du har självklart rätt i att om INGEN betalade så skulle det inte bli någon musik. Eftersom du förstått det är det extremt ologiskt att samtidigt kalla de som köper skivor för idioter. Det du borde göra är att tacka dem för den musik du idag lyssnar på "gratis", som någon skrev tidigare, bit inte den hand som föder dig. När det gäller en smal genre som ickekommersiell hiphop kan man liksom inte räkna med att någon annan ska betala. Snart finns "de andra" kvar som vill betala för ditt musiklyssnande.
"Det är löjligt att dra fram "kassettbandskrisen" eftersom den inte nådde upp i knähöjd på vad branschen upplever just nu." Och vad är det hemska som branschen genomgår? Kanske rent av katartiskt? Jag tycker det är _bra_ det som händer, du utgår från att det är dåligt. Men kasettbandskrisen var EXAKT samma skit, vi betalar fortfarande avgift på dem, på samma sätt som de införde samma avgift på brännbara skivor för ett par år sen. "Givetvis vill storbolag tjäna pengar, det har jag aldrig nekat till. MEN, det är en sanning att skivbolagen för 5-10 år sedan kunde ta ut svängarna och satsa på osäkra kort TACK VARE de pengar som dess största artister drog in." Ok så du tycker att de rika ska ha skattelättnader iom de har mer pengar som de kan generera till samhället också? Vad snackar du om 5-10 år sen? Kom internet i förrgår eller har jag missat nåt? Men ok, säg 20 år sen, säg 40 år sen, det spelar ingen roll, musikindustrin är ett helt sjukt system där få premieras in absurdum för väldigt lite arbete. Det blir inte en balans för att artist X drar in mer än artist Y, då har Y fått strykas från kontraktet, det kan du inte neka till. "Sådan musik får inte vara med på samma villkor längre." Såklart de får, och till en enormt mycket större publik än innan. Som Houman säger i en intervju att förut blev man glad om nån i typ jordbro hade hört ens mixtape men nu kan man lägga ner samma tid på internet och göra en "Ison & Fille". Kartellen är det senaste exemplet, så det du snackar om att de inte får vara med på samma villkor är bara för att det är andra och bättre villkor nu. "MP3-eran har också gjort att musiker, producenter och managers inte längre tänker på helheten när de spelar in och enligt mitt tycke drabbar det musiken att varje låt verkar inspelad som en oberoende enhet istället för en del av något större." Du är ju en för KASS musiker om du rakt ut skiter i helheten! Det där är en ren tyckes-fråga, jag kan inte rå för att du tycker som du tycker. "Det svider kanske för en anti-kapitalist att höra" Haha när blev jag kommunist? Sluta fokusera på att placera mig i ett fack och vässa argumenten istället. "men pengar är för de som tror på kapitalismen (vilket de flesta av oss trots allt gör) en fantastisk morot." Visst är det så men det finns ju fan gränser. "Därmed inte sagt att man ska syssla med musik enbart för att tjäna pengar, men dess värde som motivatör ska inte underskattas." Jo, men som du formulerar dig nu och inte ger några andra exempel på motivation för att göra musik så har du i princip sagt att det är den enda moroten. "Många bra skivor hade nog aldrig spelats in om det inte vore för möjligheten att via en succé göra en klassresa uppåt." Nu sätter du igång och tycker igen, wtf! Varför tror du vi har musik överhuvudtaget? För cashen? "Det finns ingenting bisarrt eller konstigt med att en upphovsman äger rätten till det han/hon gjort, oavsett om det gäller musik eller nån genial uppfinning av något slag." Nej du verkar inte ha så stor tilltro till open source eller samarbete överhuvudtaget så det är ju klart. Det är dock inte min poäng, det bisarra och konstiga är att dessa människor som lägger ner förhållandevis väldigt lite tid på nånting ska ha ofantliga summor pengar och de ska komma från min ficka! "Jag säger inte att de som är yngre än mig inte kan älska musik på samma sätt som jag gör, men jag har mött väldigt få "riktiga" musiknördar bland 80/90-talister." Där kan jag inte heller hålla med dig, alla i min umgängeskrets är mer eller mindre musikfrälsta och jag har aldrig sett så mycket människor som går runt med iPod-lurar som man gör idag. Nu sitter jag precis som du helt utan siffror på detta, men man kan kanske kolla försäljningssiffror 80 kontra 90 kontra 00-tal och se om man hittar nån skillnad, mina pengar sitter på att det kan man. "Jag upplever det också som att många unga idag har en sorts slarvig "slit och släng-mentalitet" där det inte gör så mycket om nån låt eller album skulle försvinna för man kan ändå ladda hur mycket annat som helst." Alltså är du 75 år gammal eller? Men ok, jag hajar att du tycker att din samling är viktig, och det är ok med mig, jag har också mina intressen och värderingar men jag försöker inte trycka på dem på andra. The universe will unfold :) Sorry om jag låter lite hetsig, det blir lätt så när jag formulerar mig ibland.
"Det finns ingen kärlek i ert synsätt på musik och dess utövare." Så man måste slänga ut massa pengar för att visa kärlek? Jag förstår vad du försöker säga men jag har lärt mig så mycket mer om musik genom att ladda ner än jag hade annars. Det finns ingen kärlek till fansen genom att man begränsar sig till de som har råd att köpa musiken. Jag tänker inte lägga 200 000:- på 1000 plattor som jag vilken dag som helst kan ladda ner på ett par timmar, och som inte heller går till något jag tror på. Har du sett MTV Cribs eller? Jag rekommenderar även South Park-avsnittet där de snackar om nedladdning. "Snart finns "de andra" kvar som vill betala för ditt musiklyssnande." Hur betalar nån annan för skivan jag laddar ned? mabs.. - Eftersom alla inom "musikindustrin" drar in enorma mängder pengar för minimalt med arbete? Du kan ju inte riktigt sitta och säga att det är dåligt betalt precis eller att de lägger ner jättemycket tid av sina liv på produkten heller. "- Helt felaktig jämförelse i och med att musikern inte får betalt varje gång någon lyssnar på skivan." Nej och det är ju väl det! :P "Om du däremot säger att smeden bygger en maskin som tillverkar trappräcken och får betalt varje gång någon vill ha ett av hans räcken så blir det en mer adekvat jämförelse - det finns ju f.ö. ingenting som hindrar dig från att göra egna trappräcken (eller i fallet med musiken - göra en cover)." Helt felaktigt vet jag inte om det är, ponera att jag sitter och knepar ihop ett album nu och fortsätter få betalt för det lilla jobb jag lagt ner för resten av mitt liv utan att göra så mycket mer än den engångsgrejen då jag satt i studion osv. Klart förenklat, men som exempel.
-verbose- * "Du kan ju inte riktigt sitta och säga att det är dåligt betalt precis eller att de lägger ner jättemycket tid av sina liv på produkten heller. " - Så: producenter, studiomusiker, låtskrivare, A&R och resten sitter mest på sina häckar och håvar in pengar samtidigt som grupperna hänger i gallerian och tar det lugnt mellan inspelningarna? :) * "ponera att jag sitter och knepar ihop ett album nu och fortsätter få betalt för det lilla jobb jag lagt ner för resten av mitt liv utan att göra så mycket mer än den engångsgrejen då jag satt i studion osv. " - Samma sak gäller för smeden: nån vill köpa rätten att tillverka just hans räcken, med just hans maskin. Smeden har patent på designen och får därmed royalties för varje ex. På samma sätt som du har copyright på din platta och får royalties för varje tillverkat exemplar. Den stora stötestenen är inte att du vill ha betalt för det du gjort utan hur mycket betalt du kan / ska ta. * "Men kasettbandskrisen var EXAKT samma skit, vi betalar fortfarande avgift på dem, på samma sätt som de införde samma avgift på brännbara skivor för ett par år sen. " - Visst är det samma sak när du begränsar det till att bara handla om avgift på kassetter / CD-r. Dock är det en minoritet av mp3:or som bränns ut på skiva, framför allt som audioskiva (vilket avgiften är beräknad på). Om det skulle vara "samma sak" skulle CD-r / DVD-r, hårddiskar och annan lagringsmedia som .mp3 brukar hamna på beskattas enligt den mp3-tid som de rymmer. Något som skulle ge ett skattepåslag på "två och ett halvt öre för varje möjlig upptagningsminut" (som det är på kassetter) Med en viss avrundning (för att göra beräkningen enklare) skulle påslaget bli runt 120:- per DVD-r istället för de drygt 3:50 som är idag. För en 500-gigs hårddisk skulle påslaget väl hamna nånstans runt 13 000:- och om man sen ska vikta för hur många gånger man kan lagra över materialet så skulle det troligtvis öka med en faktor tio. Kort sagt: att jämföra rakt av med kassettbandskrisen är naivt och olämpligt :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Konstigt att verbose snackar om att fildelning har låtit honom upptäcka så många nya artister samtidigt som han enbart verka lyssna på dåliga artister från MTV :SHar du sett MTV Cribs eller? Du kan ju inte riktigt sitta och säga att det är dåligt betalt precis eller att de lägger ner jättemycket tid av sina liv på produkten heller.
Albin, snuttebubben, lär dig att läsa mellan raderna innan du säger nåt. Hade du inget mer att säga var det väl lite onödigt att dryga sig? mabbedimabb.. "- Så: producenter, studiomusiker, låtskrivare, A&R och resten sitter mest på sina häckar och håvar in pengar samtidigt som grupperna hänger i gallerian och tar det lugnt mellan inspelningarna? :)" Det där är såklart förenklat för diskussionens skull, men det är en skum pengafördelning inom den branschen, det är helt klart. "Den stora stötestenen är inte att du vill ha betalt för det du gjort utan hur mycket betalt du kan / ska ta." Där sa du något bra som vanligt! Skulle skivbolagen slå ihop sina påsar och lansera en sida som det kostar säg, 3-400 i månaden med samma uppbyggnad som torrents idag hade jag lätt chippat in med en peng och tankat "rent". "- Visst är det samma sak när du begränsar det till att bara handla om avgift på kassetter / CD-r. Dock är det en minoritet av mp3:or som bränns ut på skiva, framför allt som audioskiva (vilket avgiften är beräknad på). Om det skulle vara "samma sak" skulle CD-r / DVD-r, hårddiskar och annan lagringsmedia som .mp3 brukar hamna på beskattas enligt den mp3-tid som de rymmer. Något som skulle ge ett skattepåslag på "två och ett halvt öre för varje möjlig upptagningsminut" (som det är på kassetter) Med en viss avrundning (för att göra beräkningen enklare) skulle påslaget bli runt 120:- per DVD-r istället för de drygt 3:50 som är idag. För en 500-gigs hårddisk skulle påslaget väl hamna nånstans runt 13 000:- och om man sen ska vikta för hur många gånger man kan lagra över materialet så skulle det troligtvis öka med en faktor tio." Jag menar inte att vi skulle ha fokus på att det finns avgifter, jag menar att skivbranschen nojjar sig överdrivet vid varje motgång, men varje gång vägrar de, like clockwork, att förnya sig utan vill bara ha mer och mer. Såklart är det även skillnad iom att det idag finns jättemycket mer möjligheter att lagra musik på, är du helt galen i huvudet kan du komprimera ner all din musik i 32 kbps och lägga över på din 500 gigare och då snackar vi mååånga låtar! :) fast då är det risk att kvalité-killen från tidigare i tråden skjuter sig i huvet haha.
T.R är ju en rappare som FÖRSÖKT tjäna pengar på skivor men MISSLYCKATS. så går ju tyvärr inte att ta seriöst.
-verbose- * "
det är en skum pengafördelning inom den branschen, det är helt klart. "
- Så: du vill inte att musikerna ska få pengar för att deras bolag får mer?
* "
Skulle skivbolagen slå ihop sina påsar och lansera en sida som det kostar säg, 3-400 i månaden med samma uppbyggnad som torrents idag hade jag lätt chippat in med en peng och tankat 'rent'. "
- Inte samma teknik som torrents, men beprövat:
free.napster.com/subscribe/ ("$12.95 a month")
* "
jag menar att skivbranschen nojjar sig överdrivet vid varje motgång, men varje gång vägrar de, like clockwork, att förnya sig utan vill bara ha mer och mer. "
- Så varför tog du de exemplen då? :P
Men i alla fall: denna gång verkar det faktiskt (till skillnad från under kassettåldern) ha blivit en beständig förändring - nu kan alla bli sin egen distributör till en miljonpublik utan att riskera att gå i konkurs (i och för sig även utan att dra in pengar på att sälja musiken, men ändå).
10-4, over...
Har inte läst ett skit i tråden men hur som helst , jag pallar inte köpa alla stora skivor som typ " t.i - papertrail" när den kommer , men han känar vell fan i mig satans mkt pengar om dom flesta tkr jag mig och inte köper skivan utan tankar den... alltså då syftar jag på ringsignaler itunes och diverse sånt skit + alla live spelningar och sånt skit , så han får det nog att gå ihop ändå skaru se! ursäkta slarv skrivet xD
verbose: Ok så du tycker att de rika ska ha skattelättnader iom de har mer pengar som de kan generera till samhället också? Vad snackar du om 5-10 år sen? Kom internet i förrgår eller har jag missat nåt? Men ok, säg 20 år sen, säg 40 år sen, det spelar ingen roll, musikindustrin är ett helt sjukt system där få premieras in absurdum för väldigt lite arbete. Det blir inte en balans för att artist X drar in mer än artist Y, då har Y fått strykas från kontraktet, det kan du inte neka till. Du använder dig av ganska konstiga liknelser. Jag säger bara att jag tycker att skivbolagen under den tid då de gick med vinst, faktiskt tog risker och inte som idag när de kör på säkra kort. Och även om krisen kanske redan fanns i branschen för 5-10 år sedan så var det först för just ca 4-5 år sedan som det började bli riktigt kritiskt för skivbolag, butiker etc. För 10 år sedan var nedladdningen inte på en nivå att kunna hota industrin. Kanske är det iochförsig en del av problemet att skivbolagen inte redan där insåg att de måste anpassa sig och att något stort var på väg att hända.Såklart de får, och till en enormt mycket större publik än innan. Som Houman säger i en intervju att förut blev man glad om nån i typ jordbro hade hört ens mixtape men nu kan man lägga ner samma tid på internet och göra en "Ison & Fille". Kartellen är det senaste exemplet, så det du snackar om att de inte får vara med på samma villkor är bara för att det är andra och bättre villkor nu. Som sagt, att kunna erbjuda sin sunkigt inspelade musik i dåligt MP3-format är knappast samma som att med ett skivbolag i ryggen kunna spela in en skiva i en riktigt bra studio. Det kommer troligen aldrig mer att släppas en ny Illmatic, en av mina favoriter genom tiderna och en av hiphopens mest hyllade debuter någonsin. Unga, hungriga rappare kommer nämligen inte per automatik att få de förutsättningar som Nas fick att göra detta mästerverk. Du är ju en för KASS musiker om du rakt ut skiter i helheten! Det där är en ren tyckes-fråga, jag kan inte rå för att du tycker som du tycker. Eller så är publiken usla lyssnare som i allt högre grad skiter i helheten och suktar efter enstaka låtar att fylla sin iPod med. Haha när blev jag kommunist? Sluta fokusera på att placera mig i ett fack och vässa argumenten istället. I mina ögon lät det inte som att du riktigt köper det här med den fria marknaden och dess krafter när du har så svårt att förstå ex patenträtten. Jo, men som du formulerar dig nu och inte ger några andra exempel på motivation för att göra musik så har du i princip sagt att det är den enda moroten. Att rada upp andra exempel på motivation för musik kändes inte relevant i sammanhanget. Men jag poängterade att pengar just bara är en av flera orsaker till motivation, såväl för musiker som för oss vanliga knegare. Jag säger inte detta åt dig personligen nu men jag tycker bara det är naivt när folk får för sig att det är oädelt av musiker att vilja tjäna bra med pengar på det de sysslar med. De flesta jag känner när drömmar om att tjäna bra med pengar på ett eller annat vis.
www.plaingold.com
verbose, forts: Där kan jag inte heller hålla med dig, alla i min umgängeskrets är mer eller mindre musikfrälsta och jag har aldrig sett så mycket människor som går runt med iPod-lurar som man gör idag. Nu sitter jag precis som du helt utan siffror på detta, men man kan kanske kolla försäljningssiffror 80 kontra 90 kontra 00-tal och se om man hittar nån skillnad, mina pengar sitter på att det kan man. Jag känner massor av människor som bär iPod dagligen utan att ens vara i närheten av vad man skulle anse en "musiknörd". Att fler lyssnar på iPod idag än vad folk lyssnade på Walkmans på 80-talet säger inget annat än att iPoden är något smidigare att bära med sig samt anses vara en jävligt cool accessoar. Jag må vara elitistisk när det gäller mitt musiklyssnande men ofta räcker det att se hur en person organiserat upp sina iPod-spellistor för att kunna bedöma personens passion för musik. Har man skapat massor av väl genomtänkta spellistor eller har man bara copy/pastat in 5000 illegalt nedladdade låtar utan att ens sortera dem? Har man bemödat sig med att korrigera namn på artister och låtar eller ligger de inlagda med sina mp3-filnamn? Har man använt betygsfunktionen och betygsatt alla sina låtar för att få nån slags ordning på det hela? Alltså är du 75 år gammal eller? Men ok, jag hajar att du tycker att din samling är viktig, och det är ok med mig, jag har också mina intressen och värderingar men jag försöker inte trycka på dem på andra. The universe will unfold :) Sorry om jag låter lite hetsig, det blir lätt så när jag formulerar mig ibland. Det är alltid svårt att som 30-åring tycka till om de som är yngre än en själv utan att hamna i 75-årig-gubbe-fällan. Jag försöker inte heller trycka mina värderingar och intressen på andra. Jag trodde i min enfald att detta var ett dikussionsforum och där ens framförda åsikter inte automatiskt räknas som att man tvingar dem på någon annan utan att det är ett uttryck för hur jag känner och tycker i frågan.
www.plaingold.com
Producent
2008-09-21 23:56
intressan tråd men ändå onödig....måste ändå hålla med Soul_Survivor_II ...du e fan alltid the saviour i trådar som den här hahaha
http://open.spotify.com/artist/6UyJzZ4EGKjxIif3OKICxR
Asså jag har sett både South Park-avsnittet och Cribs. Deras gemensamma nämnare är att de handlar om exremt rika musiker, som redan är etablerade med miljonsäljande album i ryggen. Jag vet inte, men du kanske har sett Devin the Dude vara med i Cribs, eller Masta Ace, MF Doom eller någon annan "alternativ" rapartist. Inte? Det beror nämligen på att alla amerikanska rappare inte är miljonärer med feta skivbolag som backar upp dem.
När jag säger att någon annan betalar för ditt musiklyssnande menar jag de som köper produkten när den släpps, de "idioter" som gör att artisten går runt och kanske till och med gör en vinst på sitt arbete. Jämförelsen med en smed är inte logisk. Ifall en artist skulle få en engångsumma för sitt verk, ve ska betala den? Ska alla som vill höra den betala för den gå ihop och gemesamt skrapa ihop till en sådan pott? Eller tänker du att pappa staten ska betala?
Du kan ju inte riktigt sitta och säga att det är dåligt betalt precis eller att de lägger ner jättemycket tid av sina liv på produkten heller. Helt uppenbart har du inte en aning om hur en skapaelseprocess av ett album går till. Det tar tid och kräver inspiration och kreativitet, en vädigt diffus term som liksom inte kan jämföras med med andra slags arbeten.
Men jag tror helt enkelt vi diskuerar två olika saker; du vill lyssna på kommersiell hipjop skapad av rika rappare utan att betala för det, vi andra vill lyssna på musik där kvaliteten har varit viktigare än listplaceringar och det kan vi mer än gärna tänka oss att betala för.
En sista grej; bara en sån sak som att du kallar att spela in ett album för en "liten grej" tyder på din otacksamma och i viss mån kärlekslösa inställning till musik.
jag började med napster, kazaa, dc++, torrents. tills jag insåg att ofysiska format inte är något för mig. och det tog 7-8 år. så nu köper jag all min musik. på vinyl dessutom. lätt värt det bryr mig inte vad andra säger. men jag laddar ner min musik också innan den finns i affären det tycker jag är smidigt för då köper man det man vill ha direkt det kommer ut
FAU
Snart lön, snart mer vinyl! *DROOOOOOL*
Helt uppenbart har du inte en aning om hur en skapaelseprocess av ett album går till. Det tar tid och kräver inspiration och kreativitet, en vädigt diffus term som liksom inte kan jämföras med med andra slags arbeten. Det där stämmer inte riktigt heller, ta tex en författare som skriver en bok. En arkitekt som ritar ett hus? En konstnär som ritar en tavla? Varför kan graffitimålare ge bort sin konst gratis? Du ser aldrig en målare gnälla över att hans konst visas i det offentliga rummet,och är gratis. Det finns 1000 exempel på konstnärer som gör saker gratis eller för strunt summor men ändå fortsätter för dom brinner för sin sak. Det gör väldigt många musiker med men här inne verkar dom vara några slags martyrer för dom inte äter räkcoctails vareviga dag. The starving artist... suck. Fattar ni inte att syssla med musik är en jävligt privilegierad sak att göra? Och seriöst dom människorna som inte kan försörja sig på sin musik tror ni det enbart handlar om nedladdning eller har det med att göra att dom inte har en tillräckligt stor fanbase? Hur många här inne betalar tv-licenes? Om ni inte gör det se fan till att göra det innan UR språkutbildning går i stöpet...
psk pretty much! Betala TV-licens var ju lite dum jämförelse? :) Ser man inte på de kanalerna som man betalar tv-licens för, bör man väl inte heller behöva betala? Men det är en annan diskussion!
jagvillocksåhaenblog.com
Rofeman lustigt att du jämför med två andra kreativa arbeten. En författares mål är att kunna leva på att skriva böcker, eftersom att det tar tid att skriva en roman, precis som ett album tar tid att spela in. En konstnär hoppas förmodligen också att kunna leva på sin konst. När en konstnär just blivit färdig med sitt verk som kanske tagit tre veckor en månad att färdigställa, lägger dock ingen upp den på nätet i full upplösning så att du kan printa ut din egen kopia av den. Förhopningsvis kan han sälja det exemplaret, eller hyra ut den MOT BETALNING på någon utställning. Utställningar mål är ju annars att få konsten såld, precis som syftet med att göra ett album, mixat+mastrat+med omslag är att någon ska köpa den faktiska produkten. Jag håller absolut med om att det är ett privilegium att arbeta med musik - och all annan konst med för den delen - men i dagsläget ligger det privilegiet just hos de musiker vars musik är extremt kommersialiserad, typ 50, Britney och annan pop. De är människor som överhuvudtaget inte behöver skriva en rad till i sitt liv, de har sitt på det torra för länge sen. Om andra människor med mer integritet i sitt skapande ska kunna njuta av privilegiet att leva på sin kreativitet måste människor på ett eller annat sätt ge något tillbaka. Det som stör mig mest med hela den här diskussionen som börjar bli fett gammal, typ 8 år, är att folk alltid ska rättfärdiga sitt beteende med olika argument. Skivbolag är onda, aartister är lata och vill inte turnera, att de tjänar pengar ändå, staten borde betala osv som ett slags ställningstagande för en rättvisare värld. Fan om du vill ha musik utan att betala, sno plattan eller ladda ner, men försök inte få det till att det du gör är rätt på något sätt. Samma sak med tunnelbanan, visst jag plankar, men jag försöker inte övertyga någon annan att det jag gör är moraliskt rätt, eftersom kollektivtrafik borde vara gratis. Jag skiter fullständigt om folk bryter såväl moraliska som statliga lagar så länge ingen blir fysiskt skadad av det, men behåll det för dig själv.
Kraid.. Exakt.. Jag o 98% av alla som nånsin släppt en hiphop-skiva i detta land..
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
lustigt att du jämför med två andra kreativa arbeten. En författares mål är att kunna leva på att skriva böcker, eftersom att det tar tid att skriva en roman, Dom flesta författare föreläser eller undervisar på något sätt. Gör det skrivandet till en utdöende konstform för det? Ser du författare sitta och gnälla på forum/tidningar om hur synd det är om dom för att dom håller i några lektioner i veckan? Nej det gör man inte. För sedan tvn kom så har dom fått konkurrens dom har fått gå framåt, men släpps det inte lika mycket bra böcker längre? Är inte det en smaksak? Precis som om att 50 och britney inte får göra sin musik? Och internet för den delen har väl gjort att artister som inte passar i den komersiela sfären har fått gå framåt. Ta Lady Soverigen (som förvisso förstörde sin skiva av skivbolagsintressen och inte internet) andra exempel är väl lily allen, Kate Nash en hel drös av elektroniska dj´s och snubbar som tack vare internet och olagliga remixer på mp3or nu får leva av sin musik. Förhopningsvis kan han sälja det exemplaret, eller hyra ut den MOT BETALNING på någon utställning. Har du aldrig gått på vernissage? Visst det är också till för att marknadsföra sig själv men hur ofta får någon nått sålt? Typ aldrig om dom har tur så blir det en rad i DN söndag. Men det hindrar dem inte att man får vara där och nyttja konsten GRATIS. Du kan antagligen hitta dem flesta stora konstnärers verk gratis på internet, men precis som med mp3 filer så är det inte lika bra kvalite och du får inte en liten ruta jämte att läsa om dem.För er cd ivrare så handlar det tydligen om kvaliten... Men mig veterligen så finns det fortfarande konstnärer som gör vad dom tror på utan att gnälla... Det jag är trött på är att folk gnäller så jävligt speciellt musiker och framför allt en del hiphopare. Jag försöker absolut inte få mig själv att må bättre över det. Det har jag aldrig skrivit. Men kom igen nu! Det är ni som är moralensryttare inte vi!
jag tycker det är sjukare att störa sig på folk som köper skivor än att köpa skivor
Alla gör väl exakt som dom tycker,jag fattar inte vad det är för ämne att disskutera. Även om någon gar ett vattentätt argument så skulle de som laddar ner allt ändå inte köpa skivan. Sen att bolagen tar mestadelen av pengarna,välkommen till verkligheten. Ska ni sluta arbeta för att bolagen ni jobbar åt ta största delen av pengarna ni driver in till företaget? Eller skulle ni rent av föredra att den kund ni utfört jobbet till skiter i att betala för han anser ju ändå att pengarna bara går till bolaget och inte till den som har utfört jobbet? Kan vara värt en minuts fundering.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ett vernissage är i grund och botten ett sätt att marknadsföra sig själv, och marknadsföring är ingenting man förväntar sig att få betalt på plats för, utan det syftar till att generera vinst senare. Jämför med en musikvideo, ingen får betalt för att den visas, men den leder förhoppningsvis till fler sålda album eller singlar. Jag är långt ifrån en moralens väktare, alla får göra som de vill, sno eller ladda hem spelar ingen roll för mig. Men var åtminstone tacksamma mot dem som skapar musiken och de som ser till att skiten går runt. Musik = kärlek, och ni är bortskämda ungar som tar era föräldrar för givet, men samtidigt förväntar er förbehållslös kärlek tillbaka. Det var allt jag hade att säga. Tack för mig.
SSII: Damn straight. Finns inget obehagligare än att komma hem till folk som helt saknar böcker och fysisk musik, men däremot har ett överdimensionerat datorskrivbord. Brr..
Watch me get down in your Province, town, or populace Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
...om man inte kan skriva att en hem utan boksamlingar & skivsamlingar är det samma som en människa utan själ, utan att bli kallad för den sorgligaste människan här... så är den här tråden inte värt ettorna och nollorna den är skriven på... det är ett slöseri med cyberrymd om argumenten för att köpa skivor inte får vara varesig sentimentala, själsliga, personliga, ekonomisk initierade eller för att man helt enkelt vill ha skivan på antingen cd eller vinyl... Jag hymlar inte med att jag själv laddar ner en del. Både musik, film och programvara... Men det förändrar inte att är det en skiva eller film som jag verkligen gillar, så köper jag den. Det kan till och med vara så, så att jag har den både på datorn, i cdhyllan, och på vinyl. Andra skivor åker i papperskorgen efter en första genomlyssning. Och i vissa fall så köps skivan utan att man lyssnat igenom den, och är den en besvikelse får den stå omringad av de skivor som jag verkligen gillar i någon av samlingarna, cd eller vinyl... Det samma gäller filmer. Du säger i början av tråden att du vill inte provocera. Men när du hela tiden ska måla alla som argumenterar mot dig som nollor, så blir diskussionen därefter. Jag tycker inte det är fel att ladda ner, men jag tycker inte heller man kan gå så långt som man hatar på dom som köper skivor. Det blir bizzart. Jag tror för övrigt inte att de flesta musikartister tjänar sina stora pengar på skivförsäljning. Jag tror merchendice, konserter, och reklam ger dem deras stora pengar. jag håller för övrigt med om att mac & nya itunes gör musikfiler till en fröjd...