Moderator
2009-11-29 19:16
Hiphop-året 2009
Jag tillåter mig själv att göra en spin off på tråden Det svenska hiphop-året 2009 . Vad har egentligen hänt på den utländska scenen i år? Skit i vad MTV och VH1 säger och ranka era topp 3, topp 5 eller topp 10. Årets platta? Årets rappare? Årets video? Relapse eller Blueprint 3 , vilken är bättre? Låt åsikterna flöda så länge det är år 2009's hiphop som snackas! :)
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Ice Cube släppte ju sin platta 2008 så det har inte hänt så mycket att bry sig om.
njut
Har ju varit ett av de bästa independentåren på länge. Själv håller jag Tanya Morgans debut Broklynati som årets släpp. Verkar dock bara vara jag på whoa som verkar gilla den.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Mabanda: I vilken värld lever du i? Det har ju varit ett suveränt år. PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
Producent
2009-11-29 21:58
Bäst året på länge musikväg. Äntligen släpptes Cormegas "Born And Raised" och Raekwons "Only Built 4 Cuban Linx 2". Alchemist skiva "Chemical Warfare" är helt ok, "Smile" är en av årets bästa låtar. Method Man & Redman kom med sin comeback. Mos Def släppte sin bästa skiva sedan debuten.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Cormegas platta är en klar besvikelse. Tycker den var oerhört tråkig med undantag för ett par spår. Att Cormega har en av hiphopvärldens mest plågsamma röster att lyssna på gör inte saken bättre.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
"Att Cormega har en av hiphopvärldens mest plågsamma röster att lyssna på gör inte saken bättre." Varför lyssnar du ens på skivan då?
njut
Ville ge den en chans med tanke på den digra producentlistan men blev rätt besviken där också. Finn ju faktiskt plattor man diggar för beatsen och inte för rapen.
Street Hop Blackout 2 Relapse Blueprint 3 är mina favoriter i år
Tyckte 2009 var det bästa album året på riktigt länge. Blaqpoet, Raekwon, Cormega, MOP, Slaughtahouse, Buckshot & Krs-One, Redman & Methodman, Skyzoo, U-God släppte alla feta plattor.
Årets dynga var då Depart From Me av Cage. Årets fetaste: 1. La Coka Nostra - A Brand You Can Trust 2. Diamond District - In The Ruff 3. Wu-Tang Meets Indie Culture Vol. 2 Dessutom har ju folk som Camron, C-Rayz Walz, Marco Polo, Masta Ace, People Under The Stairs, Brother Ali, Skyzoo, Wale, MOP, KRS1, Qwel och ett gäng till som jag antagligen glömt släppt finfina grejer. Inte direkt ett helt värdelöst år som vissa i tråden påstår. Kan nog t.o.m våga påstå att allt som nämnts i detta inlägg (förutom Cage så klart) är bättre än Raw Footage.
/Detta meddelande sponsrades av: Testify. Ditt finger i ögat
Moderator
2009-11-30 18:56
Släppet som jag väntade på och såg fram emot med spänning, Swollen Members - Armed to the Teeth, var årets största besvikelse i hiphop-väg för mig. Jag har varit peppad som fan inför deras släpp sedan jag hörde Black Magic för första gången. Mina förväntningar var skyhöga och så droppar dom en så otroligt dålig skiva!
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Diamond District - In The Ruff Skyzoo - The Salvation Fashawn - Boy Meets World tre brutalt bra debutskivor, jävligt kul att se att unga debutartister satsa på att göra ett helgjutet och personligt album med mindre vikt på hit potential och stora gästartister och producenter. sedan är det många legender som verkligen har skinit i år, framförallt Raekwon, Rakim, Cormega, KRS-One/Buckshot och Blaq Poet/DJ Premier. väntar med topplistan tills året är slut, har inte hunnit lyssna på Prince Paul producerade Souls of Mischief plattan ännu! "Relapse" är betydligt bättre än "Blueprint 3", vilken var långt ifrån värd att lägga pengar på imo. Em's skiva var schysst men inte utan sina brister, framförallt blir det lite för mkt med dialektgrejen men jävligt kul med ett Dr. Dre producerat album!
http://www.claaa7.blogspot.com ^^ nyheter, recensioner, grymma tapes, m.m., uppdateras dagligen ^^
Musik B.A.M . - My City (feat.
Fizzy Womack )
Saigon - Rusty Gunz (feat.
Fizzy Womack )
Big Twins - Bacon & Cheese
Blaq Poet - Ain't Nuttin Changed
DJ Quik and Kurupt - 9 times outta 10
Fat Joe - Hey Joe
Mykestro - In California
Nipsey Hussle - C.E.O. (feat.
Yung Brodee &
Kid Cali )
http://www.youtube.com/watch?v=OgoYs2VZgu4
Novel - So Much More (feat
Joell Ortiz &
Papoose )
Onyx - Money In The Sky
Raekwon - New Wu (feat.
Ghostface Killah &
Method Man )
Young De &
Xzibit - Figure It Out (Feat.
Mykestro )
Superstar Quamallah - California Dreamin'
Termanology - I See Dead People
Termanology - Nobody's Smilin'
Tyga - Cali Love
U-God - Wu-Tang (feat.
Method Man )
Marco Polo &
Torae - Double Barrel
Skyzoo - The Beautiful Decay
The Kid Daytona - Air Born (feat.
Bun B )
JR &
PH7 - Top Rank (feat.
Black Milk &
Guilty Simpson )
Eminem - 3 a.m.
Alchemist - Some Gangster Shit (feat.
Fabolous )
"Its Loso, she 'already know so'. I say 'okay good, tell that other ho' so"
Method Man & Redman - Four Minutes To Lock Down (Featuring Raekwon And Ghostface Killah)
"
Jeter, married to the game without a pre-nub And she don't act up, if I don't eat her Damn, now that's what I call a diva You sick, man? I'm what you call a fever And I don't put no snow up in my cheeba Pack a little heater, the game get colder in the freezer Hit your little corner with the sweeper Dance with the reaper, sharper than a fuck Plus I'm laying in the cut like a half-moon Caeser What you getting is the truth My bird eye visions spot the pigeon in the coup Same way I live it, how I spit it in the booth Next to RZA, ain't no nigga bigger than the group Stat, fuck that, we come strapped Bust gats, drug raps, and pump cracks What you trying do nigga, we done done that I'm off the gunrack, nigga put ya gun back "
Samtidigt årets besvikelse då jag trodde att detta var en freestyle på en radiokanal.
Cam'ron - Lets Talk About (feat.
Jadakiss )
DJ JS-1 - Like This (feat.
Large Pro )
Q-Tip - Renaissance Rap (rmx) (feat.
Busta Rhymes ,
Raekwon &
Lil Wayne )
Rakim - Holy Are You
Red Cafe - I Tote Guns
Cam'ron - Curve
Red Cafe - Heart & Soul
Roc Marciano - Hide My Tears
Sadat X - Bullseye (feat.
Buckshot &
Jak D )
Slaughterhouse - Sound Off
Saigon - Pushin Buddens
Saigon - Spit
Termanology - Here In Liberty City
Mos Def - Auditiorium (feat.
Slick Rick )
M.Will - Nothing Iz Real (feat. Termanology)
Tragedy Khadafi And
Trez - Learn To Hate
RZA - Whar (feat.
Kool G Rap ,
Ghostface Killah &
Tash Mahogany )
50 Cent - Shur ur Bloodclot Mouth
J Dilla - Kakalow (Jump On It)
Soulstice and
Sbe - Unfold (feat.
Oddissee &
Stef )
Chamber Music - Ill Figures (
Reakwon ,
M.O.P. ,
Kool G Rap )
DOOM - Ballskin
David Banner - No Denyin' (Channel 3)
M.O.P. - I'm Brownsvillian
Sean Price - Car Thiefs
Crooked I - Woodstock Hood-Hop (feat.
Slaughterhouse &
M.O.P. )
The Jacka - Storm (feat.
Cormega )
Clipse - Popular Deman (popeyes) (feat.
Camron )
Pill - Hear Somebody Comin
Ras Kass - If This World Was Mine (feat.
Doo Wop )
Beatnick & K-Salaam - Don't Die (feat.
Bun B ,
Talib Kweli &
Colin Munroe )
UGK - Da Game Been Good To Me
rip stephen perry
A.S.N.O.M
+ En hel rad låtar från: "Chemical Warfare" DJ Hondas "IV" Reks "More Grey Hairs" Saigon "All In a Days Work" Termanology "If Heaven Was A Mile Away" Saigon "Warning Shots" Raekwon "Only Built 4 Cuban Linx 2" Big Twins "Project Kid" RZA "Afro Samurai OST" Rip Roc Raida, Baatin & Mr. Magic. Säkert missat nått, tyckte detta kom lite tidigt.
rip stephen perry
A.S.N.O.M
Bästa året på väldigt länge! Både Raekwon - Only built 4 cuban linx 2 och MOP - Foundation är bland det bästa som släppts på hela 2000-talet. Sen har det kommit feta plattor från både U-god, Ghost, meth & red också. Så det har defensivt varit WU's år! The kings is back!
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
Doom's skiva Born like this ar enligt mig arets fetaste album, Raekwons album var oxa riktigt bra. Arets besvikelse var utan tvekan Cage skiva, riktigt kass. Cormega och Mos def's album var ok men inget speciellt. Jag gillade inte productionerna pa Megas album, alldeles for softa och Mos def borde halla sig till att rappa och inte brista ut i sang i var och varannan lat... Sean Price och Steele (smif n Wessun) slappte varsitt fett mixtape som jag annu inte har lyckats skaffa..
tror och hoppas på att clipse - till the casket drops tar hem årets platta, i alla fall bland major släppen.
^^ den har redan läckt om du är sugen på att lyssna.. har dock inte hört den själv
http://www.claaa7.blogspot.com ^^ nyheter, recensioner, grymma tapes, m.m., uppdateras dagligen ^^
Kan vara 00-talets sämsta år hittills överlag. Iaf på vinylfronten. Men vinylåret släpar ju efter ett par månader, brukar vara läge att sammanfatta i februari/mars. Borde fortf. kolla in dina tips mer, grass. Jag har lyssnat på: Grand Puba Mos Def Blaq Poet Rakim Sha Stimuli Skyzoo KRS & Buckshot Edo & Ace Tiye Phoenix Ghostface - Stay (resten av skivan sög) Låten med BAM och Ghostface är fortf. fantastisk. Årets konsert har varit Pete & CL. Får se om Edo och Ace kan matcha.
F.ö. var de bästa låtarna på Mos platta definitivt de där han brast ut i sång. Tror jag gillar honom mer som sångare än rappare. Vilket är rätt unikt bland alla rappare som sjunger fast de suger på det.
^^ den har redan läckt om du är sugen på att lyssna.. har dock inte hört den själv jag läste det men jag har beställt den så jag väntar artigt
En skiva som inte nämns så ofta är Beenie Sigels "The Broad Street Bully". Lite ojämn, men några riktigt bra låtar enligt mig. Hood shit:
PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
Bäst 2009
Tanya Morgan - Brooklynati
Raekwon - Only Built FOr Cuban Linx pt II
Diamond District - In The Ruff
Large Professor - The LP
Marco Polo & Torae - Double Barrel
Mos Def - The Ecstatic
U-N-I - A Love Supreme
Sonny Seeza - Tytanium
MF DOOM - Born Like This
Kolla in mina favoritlåtar från ovan nämda plattor!
Kommer en post om årets låtar längre fram i december.
Det är inte mycket hip-hop som faller mig i smaken nu för tiden, men dessa skivor har jag lyssnat på i år: Bra skivor: Mos def - The Ecstatic Brother Ali - Us Slug & Murs - Felt 3: A tribute to Rosie Perez Dizzee Rascal - Tongue N' Cheek P.O.S. - Never Better Hyfsat: Raekwon - Only built 4 Cuban linx 2 DJ Quik & Kurupt - BlaQKout Amanda Blank - I Love You Finale - A Pipe Dream & A Promise Skepta - Microphone Champion yU - Before Taxes Wack alternativt bara tråkigt: Cage - Depart from me Eminem - Relapse Alchemist - Chemical warfare Nån som kan tipsa mig om vad jag har missat och borde kolla upp baserat på vad jag listat här?
^ Blaq Poet - Tha Blaqprint OC & AG - Oasis Rakim - The 7th Seal Skyzoo - The Salvation Fashawn - Boy Meets World Diamond District - In The Ruff Marco Polo & Torae - Double Barrell Cormega - Born And Raised J Dilla - Jay Stay Paid är helt klart värda att spana in, samt Large Professor's "The LP" som äntligen fick en officiell release i år (inspelad '95,96)
Största besvikelsen var väl ändå Relapse, tyckte det lät ganska bra i början men det är för många utfyllnadsspår och rösten är ju så jävla jobbig. Lika BP3, 5-6 bra spår resten skit.
Do you fools listen to music or do you just skim through it?
Jag måste skaffa The LP. Har bara en gammal bränd CD som knappt går att lyssna på. Hade i princip givit upp hoppet om officiell release.
^^ ja det är perfekt kvalitet på den här releasen och snygg proffsig cover och förpackning plus tracklisten är rätt annorlunda från den gamla bootlegen, ligger väl iallafall 4 spår här som tidigare varit helt unreleased (och riktigt bra är dom med). helt klart ett mästerverk i mina ögon, fångar östkusts hip-hopen '95 perfekt.
J Dilla - Jay Stay Paid
Årets låt var iaf lätt att utse. Den här vinner på KO.
ÅRETS FETASTE: RELAPSE: REFILL Nej skoja bara... fetaste: La Coka Nostra: A Brand You Can Trust
The only time you feel alive is when you're dead
nice trad, kaenns som inte jag har koll alls pa 2009, det kaenns som hiphop suger for mycket nu for tiden, o Jay-Zs platta, han borde gjort som han sa, laegga ner mest overskattade rapparen o BP3 aer ju inte alls nagot o ha... Raekwons och Mos Defs nya aer allt jag har haft koll pa! Hade inte Kimbo Price slaeppts i ar? lr e detta bara mixtapet?
I be around, just out of sight
Kimbo är mix-CD only, ej albumet.
Men för i helvete, inte för att jag är något superfan, men GUCCI????
- Välkommen till Illuminati, vad vill du ha? - Jag vill ha bas!
Topp 5 plattor i år: 1. The Jacka - Tear Gas 2. Ap. 9 - Reality Check 3. Cellski - Chef Boy Cellski - Culinary Arts Institution 4. Messy Marv & T-Nutty - The 2nd and 3rd Letter 5. Messy Marv & Berner - Blow Tror jag.. Tycker jag hittils iaf.. Årets rappare, Ya Boy eller Messy Marv..
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob