I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Intelligentaste texterna ever ?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2009-12-09 15:31

Intelligentaste texterna ever ?

Vill gärna veta vilka rappare ni tycker är riktigt smarta och skriver fett meningsfulla texter .. allt från old school till New school. etablerat eller underground. Texter som får en att täka och ger en nytt perspektiv typ. Jag är ltie halvstressad såhär innan jobbat men right of the bat akn jag väl säga att jag tycker Gza, Masta Killa, Aceyalone, Boots Riley (Coup) ..finns massa hjälp mig vidare.

Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2010-11-21 23:30
WAKA FLOKA FLAME!!!
- Välkommen till Illuminati, vad vill du ha?
- Jag vill ha bas!

2010-11-21 23:57
Hmm, svårt.. Joe Budden ploppar upp i mitt huvud.. mos def också =)
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2010-11-23 11:40
Trademarc
Esoteric

behövs ingen motivering, lyssna på valfri låt av ECA tex

Vinnie Paz (Säg vad man vill, men han sitter inne på en hel del kunskap, hur han än ser ut och hur många faggots han än slänger ur sig är han utbildad)

Budden har något, jag vet inte om jag vill kalla det intelligens, men djup och framförallt en förmåga att sätta ord på känslor som inte är så vanliga.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2010-11-23 11:49
Sean Price säger jag.
Hans texter är ju inte dom mest intelligenta men hans ordlekar och humor är de bästa.

Kanske tyder mer på att han är en intelligent snubbe snarare än att han skriver smarta texter, man måste vara smart för att rappa som han gör.

Säger MF Doom också av samma anledning, hans texter är alltid otroligt underbara. Även fast han inte har ett budskap som tex Nas och Mos Def brukar ha.

2010-11-23 12:02
"Vill gärna veta vilka rappare ni tycker är riktigt smarta och skriver fett meningsfulla texter"

Så då har ju din sean price och mf doom inget här att göra.

2010-11-23 18:33
App P21

sa du menar pa allvar att Vinnie Paz skulle ha intelligentare texter an DOOM? Kom igen!!!

Smarta och meiningsfulla texter, jag skulle vilja saga Cormega, Mos Def, Nas, Immortal Technique, Common, Chuck D, Killah Priest

2010-11-23 18:34
o DOOM oxa!

2010-11-23 21:09
Om någon säger att Soulja Boy har intelligenta texter så bör Vinnie Paz får nobel pris i fysik.

Here's my nominees

GZA
Jeru the damaja
Brand Nubian
Sage Francis
Killah Priest
Immortal Technique
Sabac
Q-Unique (när han e på de humöret)
Wise Intelligent
Aceyalone
Chali 2na
Pharoahe Monch

2010-11-23 21:23
soundbwoy, det han sa var

"Sean Price säger jag.
Hans texter är ju inte dom mest intelligenta men hans ordlekar och humor är de bästa...Säger MF Doom också av samma anledning, hans texter är alltid otroligt underbara"

Dvs, han säger att mf doom bör vara med för att dom inte är intelligenta utan roliga och har bra ordlekar, vilket gör att det inte kvalificeras för den här tråden.

Kan inte uttala mig på hur smarta texter doom har eftersom han är totalt ointressant att lyssna på.
Rappare

2010-11-24 07:24
Mobb Deep
Nas
Cunnin
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2010-11-24 11:30
App P21

Det jag menade var att både Sean och Doom bevisar add dem är intelligenta genom sina texter. Sen måste jag medge att jag inte läste det där med meningsfulla ordentligt, och meningsfulla är ju deras texter itne någonstans så jag får väl säga att du har rätt i den frågan.
Rappare

2010-11-24 18:27

2010-11-25 11:50
June marx

Producent

2010-11-27 19:54
Method Man

Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2010-11-28 17:10
Ålltzen, Växjö, Bremen.

2010-11-30 20:36
Alltså, vad en person anser är meningsfullt och intelligent beror ju helt och hållet på vad den personen själv har upplevt, vad han kan relatera till osv. Personligen hittar jag inget som helst av värde i Atmosphere- eller Sage Francislåtar, detta trots att flera människor vars åsikter jag annars håller högt ser Slug & Co som de bästa lyricisterna ever.

Vad innebär "meningsfullt" ens? Ska det vara slugt utformade och medryckande berättelser med sensmoral eller ska det vara ögonöppnande samhällskritik, eller ska det vara djupt introvert poest som man kan relatera till?

Med det sagt så vill jag nominera följande:

Vinnie Paz ("Trail Of Lies")

Paz har gått från att nästan uteslutande rappa om utomjordingar och konspirationer till att leverera insiktsfulla hits i alla format, från ren storytelling (Uncommon Valor och Keep Movin On) till självrannsakande och nästan jobbigt personligt (Same Story, Black Winter Day och Razorblade Salvation) till medvetna låtar om enskilda politiska frågor (Shadow Business) samtidigt som han håller fast vid sina ursprungliga värderingar och ämnesval.

Sabac Red ("Engage My Words" - Vers 3)

Enda sedan Non Phixions storhetsdagar har Sabac spottat politisk medvetenhet, samhällskritik och konspirationsteorier över tunga beats. Solodebuten känns stundtals nästan mer som ett tonsatt partiprogram än ett rapalbum. Han avhandlar tema efter tema på ett imponerande men lättförståeligt sätt; från skapandet av AIDS (The Scientist) till kampen för våra rättigheter (Protest Music) till olösta mysterier (Unsolved Mysteries) till apokalypsen (When The Lights Go Out) till hans egna biografi (The Life I Live) och så vidare.

Nas ("If I Ruled The World ft. Lauryn Hill")

Motivering överflödig.

Slaine ("Lady Liberty" - Vers 3)

Slaine är en snubbe vars texter jag personligen kan relatera till väldigt mycket, och därför känner jag att jag måste nämna även honom. Med det sagt så är jag medveten om att han är ganska långt ifrån att syssla med "conscious rap" vilket nog är vad man generellt sett syftar på när man pratar om meningsfull hiphop. Det är mycket "Drugs, Money & Sex", men inte tillnärmelsevis lika nyanslöst som hos de flesta gangstarappare. Slaine pratar mest om sig själv och sina upplevelser som ung knarkande irländare i Boston(Walk With the Devil, Dark World, Angel Dust, Ghosts, A World With No Skies etc etc), och även om det kan verka som ganska repetativt så är han duktig på att välja nya vinklar och sätt att berätta på.

Immortal Technique ("Bin Laden Remix")

Motivering överflödig.

2010-12-12 14:02
SCARFACE

2010-12-12 17:53
We did not plan it to be this way, your mother and me
But things have got so bad between us
I don't see us ever being together ever again
Like we used to be when we was teenagers
But then of course everything always happens for a reason
I guess it was never meant to be
But it's just something we have no control over
and that's what destiny is,

Från Eminems låt Mockingbird, sättet som han förklara relationen mellan han och sin ex fru även barnets mamma och under samma sätt som han berätta hur det ligger till så lär han han henne att vad ödet innebär. Vet inte om ni förstår vad jag menar, men tycker den biten är jävligt intelligent

2010-12-13 13:43
Immortal technique är en smart filur med rätt smarta värderingar ,

exempel

Ignorance is venomous, and it murders the soul spreading like a virus running rampant, out of control.