I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Top 10 Best Rappers Alive ?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2010-07-26 17:12

MIN top 10 lista på best rappers alive. Eller vad tycker ni? skriv eran Top 10 lista och vem som ni tycker är bästa rappren i sverige !

1. Lil Wayne
2. Eminem
3. Nas
4. Snoop Dogg
5. Gudda Gudda
6. Jay Z
7. Drake
8. Dr.Dre
9. Tyga Tyga
10. 50 cent
------------------
Bästa rapparen i Sverige = Shazaam

(Inlägget ändrat av bylund_90 2010-07-27 22:14:02)

2011-08-22 00:54
Necro
celph titled
Goretex
R.A the rugged man
Mr hyde
The last emperor
GZA
Ill Bill
Q - Unique

No Order

2011-08-22 04:37
Ändras hela tiden: Men det som förmodligen aldrig kommer ändras på min lista är 1) Eminem & 2) Big Pun.
Sen finns det en handfull rappare som får kriga om de övriga åtta platserna:
Nas, Big Daddy Kane, Pac, Black Thought, Big L, Notoriuos BIG, Crooked I, Royce da 5'9, Kool G Rap, Common, Chino XL, AZ
you panic sensin my manic rage and aggression
only bitch you see inside of my eyes is your reflection

2011-08-22 06:34
1. Nas
2. Eminem
3. AZ
4. Method Man
5. Mos Def
5. Termanology
6. Talib Kweli
7. Blaq Poet
8. CL Smooth
9. Royce Da 5'9
10. Bun B

1-3 känns säkra.
Teknikmässigt och textmässigt är dom självklara.
Resten är dock lite svårare att rangordna. Hade varit enklare att kanske göra en lista på dom 5 bästa.

Jadakiss, Redman, Evidence, Jay-Z, Common, Reks och Masta Ace hade lika gärna kunnat varit med på listan. Vilken beslutsångest man får..

Sen måste jag bara säga att det är SKAMLIGT att se vissa personers åsikter om vilka som är dom 10 bästa rapparna. Börjar tvivla på om det finns nåt hopp om hip-hopens framtid när jag ser vissa personers förslag.

Gå efter text, flow och delivery.
Det är det som gör en rappare till en bra rappare.
Inte beatsen dom spottar över! Det är producentens jobb.

Fred
grek
DJ

2011-08-22 16:35
Alla utom top 3 ändrar sig lite från dag till dag. Så det är tur att såna här ämnen kommer upp regelbundet. Just idag skulle jag säga:

01 Rakim
02 Lord Finesse
03 Grand Puba

04 Jay-Z
05 KRS-ONE
06 Pharoahe Monch
07 MC Lyte
08 Nas
09 Sadat X
10 Jeru The Damaja

Big L och Biggie Smalls är väl de som inte är i livet som skulle kunna komma ifråga för min top 10. Bubblare: Percee P, Kool G Rap, Chuck D, Big Daddy KANE, MF Grimm, O.C., Busy Bee, GZA m.fl.

Min favorit bland svenska MCs är Aaron Phiri

2011-08-23 14:36
07 MC Lyte
Props!!!

Groupie

2011-08-23 15:05
För övrigt är det skönt att 2Pac inte är med på allas listor!

2011-08-24 15:26
Mycket märklig tråd detta. Både gällande artister och tonläge.

1. Nas
2. Blaq Poet
3. Grand Puba
4. Masta Ace
5. Phife Dawg
6. Slick Rick
7. Tidiga dagars Talib Kweli
8. KRS-One
9. Gza
10. Jay-Z
"Fletch, he truly defines grace under pressure"

2011-08-24 22:01
1 Racionais MC
2 Keizer
3 Booba
4 Rytmus
5 Yankee Daddy
6 Upsurt
7 T.I.
8 Fluor
9 Capital T
10 Bushido

2011-08-30 10:45
Whatsup! Första inlägget från mig. Egentligen omöjligt att lista förstås men här är mina 5 cent (ingen rangordning):

Prodigy (Mobb Deep): Hans röst slår mig alltid som den av en väldigt ärrad gatuveteran. Jag diggar.

Rakim: Ofta hyllad som Greatest Of All Time, vilket han mycket väl skulle kunna vara. Rakim = F-L-O-W. Buga för mästaren!

DMX: För aggressiviteten i hans rap. Rent adrenalinrus!

Immortal Technique: För de ultrarevolutionära texterna. Min politiske favoritrappare (vilket säger en del om man har namn som Chuck D, Paris, Dead Prez - och ja, 2Pac - i åtanke). Den kanske "farligaste" och viktigaste rapparen någonsin.

Nicki Minaj: Inte många lär väl hålla med mig om Minaj... Men jag tycker att hon rent tekniskt är en brutal rappare. Synd dock att hon så ofta slängt bort sin talang på ultrakommersialism (även om jag diggar vissa av dom låtarna också). Men när hon kickar över hårdare material så knäcker hon nästan alla.

Jeru the Damaja: Det räcker med att säga "Come Clean". Så enkelt, så avskalat puritanskt - inga gimmicks, pure hiphop!

Q-Tip: Som sammet i öronen. Blir aldrig, aldrig trött på Tip!

MC Solaar: Egentligen lyssnat alldeles för lite på Solaar men grundat på det jag hört: grymt flyt, och franska är ett utmärkt språk att rappa på.

Nas: En verbal mördare helt enkelt. "Illmatic" är och förblir ett av de bästa hiphopalbumen någonsin.

CL Smooth: Rösten, flytet - allt! Uppbackad av Pete Rock och (likt GURU och Premier) magin är fulländad!

2011-08-30 16:05
Du tycker inte att du tar i när du lister IT som den "viktigaste rapparen någonsin". Rent politisk måste Chuck D varit mycket viktigare.

2011-08-30 16:28
Rent politiskt sett måste ju Mos Def varit mycket viktigare... om man nu ska gå in på den stigen ;p
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-08-30 16:32
Nja, inte i jämförelse med Chuck D.
DJ

2011-08-30 16:56
Kan väl inte finnas nån competition m Chuck D när det gäller vilken MC som haft mest politisk betydelse för hiphoppubliken om det är det vi menar? Inte minst sett till antalet lyssnare, hur många har ens hört talas om IT liksom?

2011-08-30 19:29
Hur fan kan man säga Gudda Gudda och Lil Wayne utan att nämna Wacka Flocka Flames och Gucci Mane? Förvånad att jag inte hitta någon som sa 50cent också haha.

Tänker inte skriva dom i ordning så ni vet.

Alive:

Hi-Tek
Kurupt
Ludacris
Nas
Immortal Technique
Mac Miller
Hussein Fatal
Tech N9ne
Drake
T.I

-------------------------

Dead:

Tupac
Nate Dogg
Biggie
Yaki Kadafi
Eazy-E
Big L
Ol' Dirty Bastard
Too Poetic
Proof
Big Pun
Jam Master Jay

Får bli 11!
Detta är inte musik, det här är äkta rap shit!
Ingen fucking auto-tune, håller skiten classic!

2011-08-30 19:46
Jävla skit. orkar inte göra om listan men

The Game, AZ, Bone thugz N Harmony the list goes on kommer inte på fler just nu
Groupie

2011-08-30 20:02
Nate Dogg borde inte klassas som rappare...Han är hiphop men inte rappare.

2011-08-30 21:23
Nate har ju rappat också, visst han sjunger för det mesta men han är fan en ikon inom rap inte bara hiphop!

2011-08-30 21:40
Jag gillar så många rappare på så många olika sätt, så jag kan nog inte göra en såndär lista.. Dock, den absolut bästa rapparen som inte längre lever är helt klart Baatin, enligt mig.

2011-08-31 15:16
Fletch, nä jag vet ärligt talat inte men jag tänker främst på hur mycket media tid Mos Def har, samt att det inte bara är "hiphop huvuden" som känner till han ;p

Mos Def är ju ofta en gäst på Bill Maher show.. :)
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-08-31 17:29
Du tycker inte att du tar i när du lister IT som den "viktigaste rapparen någonsin". Rent politisk måste Chuck D varit mycket viktigare.

Både ja och nej. Visst, om man ser till storlek på genomslagskraft till allmänheten så är förstås Chuck D viktigare. Men IT känns om något ännu mer radikal (speciellt i ett USA post 9-11, där minsta lilla systemkritik stämplas "anti-amerikanskt") och det var främst det jag menade med "viktigaste".
DJ

2011-08-31 22:39
Dead Prez då? Vissa av deras låtar var ju minst sagt radikala. OCH de kunde rappa!

2011-08-31 22:46
Hur radikal du är har inget med det att göra. Ingen lyssnar ändå på vad IT säger. Förutom samma människor som tror att Jay-Z är med i en hemlig klubb som styr världen.
DJ

2011-09-01 00:01
Förutom samma människor som tror att Jay-Z är med i en hemlig klubb som styr världen.

Haha, de finns t.o.m. på whoa har jag sett! :D

2011-09-01 07:42
Hur radikal du är har inget med det att göra. Ingen lyssnar ändå på vad IT säger. Förutom samma människor som tror att Jay-Z är med i en hemlig klubb som styr världen.

THIS.

IT är en paranoid foliehatt som rappar som om han läste innantill någon wikipedia länk om illuminati. Dock måste jag säga att förtjänar lite props med tanken på att han faktiskt vill diskutera och utvecklas.

2011-09-01 08:03
btw såg nu att jag listat fel två gånger i tråden, och tagit med rappare som inte är vid livet. Ska göra en s.k. "gör om gör rätt".

(utan inbördes ordning)
Jay-Z
Royce da 5'9
Common
Nas
Black Thought
Crooked I
Kool G Rap
Joe Budden
Eminem
Masta Ace

Snubbar som missa med en hårsmån :
Chino XL, J Cole, Bun B, Mos Def, Andre 3000, Raekwon, Ghostface, Ludacris

Besvikelser som borde vart där:
DMX, KRS-One, Rakim, Big Daddy Kane

Snubbar som aldrig kommer hamna där (och som jag aldrig fattat grejen med):
Canibus, Jadakiss, Vinnie Paz, IT, Method Man, Mobb Deep, Papoose

2011-09-01 21:05
Tycker dock Papoose kan vara fet som i Dumpin' även om både 2Pac och Hussein Fatal var bättre.

Lägger till Obie Trice på min lista!
Groupie

2011-09-01 23:07
Obie är tung som fan, man glömmer alltid bort honom i sånna här sammanhang.
Co-Signar på att Jadakiss är överskattad!

2011-09-02 22:00
Ellerhur glömde han med!

Jadakiss suger.

2012-03-01 09:49
asså den listan .. jag gillar inte lil wayne och 50 cent asså de gör det för pengarna. Liksom vad hände med hip hopen det mesta är nu att de har pengar och festar bläblä inget budskapp längre. Föredrar mer oldschool hiphop men jag kan hålla med att Nas är grym. Med du skulle tatt med mos def. Vi ska bevara hiphop kulturen de flesta rappare smutsar ner den. Are u aint with me?

haters gonna hate..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2012-03-01 11:41
koffe:

Jag gillar inte heller 50 Cent och Lil Wayne, eftersom jag tycker deras flows och beats suger. Men den här idén om att "nuförtiden" handlar det om fester och pengar i stället för budskap - var kommer den ifrån? Det har alltid funnits partyrap OCH budskapsrap. Det är ingen ny idé att rappa om pengar och fester. Lyssna på den mesta hiphop från 70-tal och tidigt 80-tal och du kommer att finna att majoriteten handlar om att festa och att drömma om rikedom. Nästan alla old school MCs gjorde 5 partylåtar för varje budskapslåt.

2012-03-01 12:37
Nas
Ghostface
Rakim
Jay Z
Buckshot
Sean P
Grand Puba
Masta Ace

Det värsta är väl att man har så dålig koll på hur scenen ser ut nu i USA bortom de mest kommersiella, känns som man går miste om otroligt mkt talang
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2012-03-01 14:04
VRGNHNS:

Har du koll på dessa hyfsat aktuella, riktigt grymma MCs utanför det kommersiella?

Boog Brown, Roc Marciano, Farrah Burns, Action Bronson, Shaz Illyork, Rasheed Chappell, Meyhem Lauren.

2012-03-01 15:05
ok i take it back den biten men de mesta oldschool låtar jag har hört handlar inte om pengar och beröm utan passionen till hiphop
DJ

2012-03-01 16:21
koffe: Alltså, avsaknaden av passion i mycket nyare hiphop kan jag helt skriva under på. Det är ju mer av en "industri" idag. Men hiphopmusiken föddes ju på fester och pågick där x antal år innan nån kom på att släppa den på vinyl. Så skrytrim och party rhymes finns ju i själva hjärtat av hiphop. Dessutom föddes den i Bronx som var förslummat på gränsen till kåkstad, så att old school-rapparna drömde om och rappade om pengar är ju rätt förståeligt. Själv tycker jag det är lite tråkigt att det är så uppdelat idag. Antingen gör man partymusik för "klubben" och säger aldrig nåt av substans. Eller så är man nån förläst typ som måste peta in budskap och teori i varenda rad. I början var det partyrim och budskap från samma artister och ofta i samma låtar! Som i den här från 1980:

(Förlåt för off topic)

2012-03-01 18:26
Soul_Survivor_II P33

Tack för tipsen, en del namn jag inte hört, diggade Boog Brown

2012-03-02 14:11
Kool G äger alla

R.A the rugged mongo
Grand puba
Vinnie Paz
Celph Titled

lil wayne, drake & birdman??
see the hitman a come..

2012-03-02 16:38
Kool G Rap
Rakim
Roc Marciano
Sean Price
Steele
Inspectah Deck
RZA
Reks
Redman
Top Dog

2012-03-02 16:41
Vid närmare eftertanke kan jag byta bort Top Dog mot Nas..
Rappare

2012-03-03 11:06
kör min egen spontan ordning.... utgår från helheten som RAP ARTIST, eftersom d finns för många duktiga rappers

Krs one
Nas
Ice cube
Devin the dude
DMX
Jay-z
Eminem
Big daddy kane
Slaughterhouse
J cole

typ..................... svårt...

om det inte var för just helheten som artist...
skulle PAPOOSE ingå i min top5 lyricist...
menar säg nån han inte skulle slakta???? hard ish or smart ish.. thugga thugga
HighLife*****

2012-05-01 13:46
Ingen speciell ordning, då det är för svårt att ranka.

Immortal Technique
Vinnie Paz
Celph Titled
Apathy
DMX
Eminem
Slaughterhouse
Dr. Dre
Ice Cube
Xzibit
Tech N9ne.
How can hip-hop be dead if Wu-Tang is forever?

2012-05-01 19:40
jay-z vem annars?

2012-05-03 19:14
Jay Z och Nas är så ZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...................................................

2012-05-03 20:04
Ptja, ingen lätt fråga egentligen. Drar till med mina tio personliga favoriter.

Eminem
Inspectah Deck
Method Man
Nasty Nas
Tupac
Guru
Evidence
Snoop Dogg
Big L
André 3000

Andra rappare som jag lyssnat på stört mycket men som inte når himlen är följande: Immortal Tech (numera lyssnar jag aldrig på honom, men en av de rappare som fick mig att fastna för hiphop), Jay-Z, Mos Def, Ol' Dirty Bastard o.s.v.

2012-05-03 20:28
Ambereon
Besvikelser som borde vart där:
DMX, KRS-One, Rakim, Big Daddy Kane

ok?? har du ens lyssnat på hans senaste singel:

har du läst historia, har lite samhällsvetenskap i dig samt om du har förmågan att analysera texter så tycker du nog att låten är riktigt fet.

2012-05-03 23:48
AZ
Method Man
DMX
Mos Def
Scarface
Birdman
Gucci Mane
.....vet nt hur jag ska fortsätta :(

svårt med top 10 lists av allting, jag älskar ju så mycket

ingen har med "rappers fave rapper" Scarface på sina listor? ni är konstiga ibland
DJ 'Quiksilver' Quik is in tha motherfuckin' house! Straight outta Fonky city of Compton. Yeah I got that funky Jheri curl perm and House shoes on cuz. N thats real.

2012-05-04 16:52
hahaha gucci och birdman på listan och han är 42 år gammal hahhaha
DJ

2012-05-04 16:55
PaulNewman skrev:

Tupac
Guru

Best rappers alive

2012-05-04 18:04
Soul_Survivor_II skrev:
PaulNewman skrev:

Tupac
Guru

Best rappers alive

Håhå oj. Nåja, då kan vi väl flytta upp lirare såsom Jay och Mos Def.

2012-05-04 21:26
asså om vi ska räkna med döda rappare så ligger big pun big l biggie tupac eazy e bland mina top 10.

Annars bland levande så skulle det nog vara:
1. Masta Ace

2. Mos Def

3. Cyne

4. Nas

5. Ice Cube

6. De La Soul (Vet att de är en grupp, men dom tillsammans har gjort min favoritlåt som är trouble in the water med dj honda.)

7. Rakim

8. KRS-ONE

9. B-Real

10. Pete Rock

2012-05-04 21:53
Synd att alla de bästa är döda, tänk om vi hade haft sån tur att typ jay-z blev skjuten istället och BIG hade pumpats på radiostationerna istället..

De bästa i livet är enligt mig:

1. Scarface
2. Kool G Rap
3. Sean Price
4. Ghostface
5. Lil' Fame
6. Lord Finesse
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?