I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Favoritalbum av Jay-Z

Utländsk Hiphop - Allmänt

DJ

2011-01-16 15:49

Favoritalbum av Jay-Z

Vet inte om vi gjort det här förr? Men. Nu när listandet gjort en liten comeback på whoa. Nu när många av oss läser Decoded. Och nu när Jay-Z är uppe i...vad är det? Typ 15 album om man räknar albumen med R. Kelly, Streets Is Watching, Unplugged och Dynasty. Då är det väl dags att lista personliga favoritalbum av mannen? Kan tänka mig att listorna kommer variera väldigt här, jag vet iaf sen tidigare att många inte håller med om mina favoriter. Blir kul att se variationen iaf.

1. Reasonable Doubt
2. American Gangster
3. The Blueprint/The Black Album
4. Kingdom Come
5. Vol 1. In My Lifetime

Peace

Konsertbesökare

2011-01-16 17:12

1. Reasonable Doubt
2. The Blueprint
3. American Gangster
4. The Black Album
5. Vol 1. In My Lifetime

2011-01-16 17:17
1. R.D
2. Black album
3. The blueprint
4. (MTV Unplugged) / American wonder
5. Kingdome to come

Konsertbesökare

2011-01-16 17:18
Tycker att Vol 1. In My Lifetime är sjukt underskattad. Jag menar det finns högkvalitativa låtar som "Street's Is Watching", "A Million And One Questions-Rhyme No More", "Friend Or Foe 98' " och "Where I'm From", varav den sistnämnda tillsammans med DJ Premier proddade introlåten är de fetaste på plattan.

Producent

2011-01-16 17:21
Svårt men förmodligen

1. Vol.1 Im My Lifetime
2. Reasonable Doubt
3. The Blueprint
4. Dynasty
5. The Black Album
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
DJ

2011-01-16 17:24
Ser man på, listorna var itne så annorlunda ändå hittills. Förutom att folk fortf underskattar Kingdom Come som väntat, hehe...

Philip: Fick googla American Wonder, känns inte som den gills riktigt va? Jag menar då kan man lista Pete Rock-"remixerna" av Black Album också ju...

Werya: Som så många andra Jigga-album har Vol. 1 ett antal feta låtar och några hemska. Skulle inte kalla den underskattad dock. Brukar ofta hamna som två eller trea på folks listor...
Konsertbesökare

2011-01-16 17:41
Soul_Survivor_II P32

Jag respekterar din åsikt.

Den allmänna uppfattningen hos kritikerkåren och "mainstream" har dock varit att de höjt The Blueprint till skyarna, medans vi riktiga hip hop headz föstått Vol. 1 storhet.

2011-01-16 17:42
* Reasonable Doubt
* American Gangster
* The Dynasty: Roc La Familia
* Vol. 2... Hard Knock Life
* The Blueprint

2011-01-16 17:49
SS - nej sant, bara att jag diggar beatsen mer på den. men jag vidhåller min lista ändå.

2011-01-16 18:45
Håller med dig SS om Kingdom Come, otroligt underskattat skiva.

Såhär ser nog min lista ut.

1. Reasonable Doubt
2. The Blueprint
3. American Gangster
4. The Black Album
5. Kingdom Come

Vol. 1 faller på att det är för många DÅLIGA låtar. Även om Where I'm From förmodligen dödar allt på KC, Black Album och American Gangster.
your heart pump project kool-aid

2011-01-16 19:56
1. Blueprint
2. Reasonable Doubt
3. Black Album
4. American Gangster
5. Blueprint II
Bitches Ain't Shit
DJ

2011-01-16 20:59
Werya: OK, du menar underskattad av kritiker? Det är faktiskt möjligt, minns inte riktigt vad den fick för kritik ärligt talat. Det är så länge sen. Jag tänkte mer på folk som gör listor i hiphopforum och så, så jag missförstod dig nog lite.

Jag förstår iofs att Blueprint fick så varmt mottagande av både kritiker och hiphophuvden. Jag minns det också som världens grej när den kom ut. Känslan var att Jigga inte gjort ett så bra album på fem år och att hans album bara hade blivit sämre och sämre fram till dess. Personligen tycker jag (och många håller/höll med) att RD > Vol 1 > Vol 2 > Vol 3. Man hade liksom givit upp på Jigga som albumartist. Vol 3 hade 2 eller 3 bra låtar. Det började kännas som om han var nya Nas. En snubbe som skulle släppa dåliga album med en eller två hörvärda låtar fast han var en av tidernas bästa MCs. Det hela kändes så sorgligt.

Och så BAM! Blueprint. OK, alla spår är inte bra, men väldigt många är det. Nu var det 2-3 dåliga låtar och resten bra istf tvärtom. T.o.m. flera av poplåtarna var feta. Han kom med ett helt nytt, luftigt, souligt, stråkmättat sound som liksom byggde vidare på Ghosts Supreme Clientele men ändå kändes mer modernt och var plötsligt hyperaktuell BÅDE kommersiellt och konstnärligt. Kanye och Just Blaze presenterade sig stort för världen. Jag köpte skivan på Pitch, gick hem, gjorde knappt nåt annat i två dagar än att lyssna på den och gick sen ut och köpte Roc-A-Wearkläder. Och jag var ändå 23 och ingen 14-årig fan boy. Det var ett paradigmskifte liksom.

Sen kan jag hålla med om att Blueprint är lite överskattad av vissa idag, framförallt i jämförelse m Black Album, Kingdom Come och American Gangster. Att den där effekten just där och då har fått lite väl stora efterverkningar. För jag menar att Jay-Z aldrig igen hamnat i en sån träda som han var i mellan RD och Blueprint. Inte så att han är perfekt, han gör ju fortfarande bottennapp som Give It To Me, Big Pimpin osv och en platta som Blueprint2 har rätt långt mellan de minnesvärda låtarna, men han har fortsatt att släppa grymma album. Jag tycker t.ex. Black Album, Kingdom Come och American Gangster i stort är på ungefär samma nivå som Blueprint - lite luriga att rangordna inbördes. Jag förstår inte riktigt de som rejtar Blueprint och RD och sågar ALLA andra Jay-Z-skivor. Gillar man Blueprint kan man väl digga Black Album? Typ.
Producent

2011-01-16 21:07
Tycker att Dynasty är ett av Jay-Z's bättre album nästan i klass med Blueprint, kanske för att det var skivan innan. Men jag gillar den bättre än "The Black Album" & "Kingdome Come" t.e.x
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
DJ

2011-01-16 21:10
Dopeness:

Måste verkligen ta och lyssna på den igen. Jag var väldigt inne på att Jigga hade fallit av när den kom ut så jag lyssnade nog halvnoga ärligt talat. Minns den som clean, plastig och med många odistinkta spår. Och sen var det ju den där Give It To Me, som jag hatade så innerligt, vilket kan ha färgat av sig på resten av LPn för mig.

2011-01-16 22:32
1. Reasonable Doubt
2. The Black Album
3. The Dynasty
4. Blueprint
5. American Gangster

Förstår mig inte riktigt på er som hatar på feta klubblåtar som Give It 2 Me? Tänk den på en packad nattklubb typ 2, man e lagom full, dansar med en brud, FETT. Jag tycker gärna att album kan få innehålla ngn fet klubb/radio låt. Vill kunna höra hiphop av kvalite överallt! Jiggas feta flow hade jag inte fått höra på klubben om han bara släppt låtar som Dead Presidents, D'Evils, Where I'm From osv. Fuck it jag hade inte ens velat hör de låtarna ute, passar inte in, fel vibe. Men ni kanske vill höra den typen av hiphop ute? vad vet jag ..
"Popped a molly, I'm sweatin'.. WOOO!!"

2011-01-16 22:35
Dynasty är imho fett underskattad.
DJ

2011-01-16 22:55
BBOTS Jag vet inte vilka "er" är? Det var väl bara jag som hatade på Give It To Me? Jag behöver verkligen inte "tänka mig" den klockan 2 på en klubb, den spelades ju fan på varenda klubb vid 2 när den var het? Dödade stämningen för mig varje gång. Hatar verkligen den låten.

Självklart ogillar jag inte "feta klubblåtar", utan tycker det är en "wack klubblåt". Töntig refräng sjungen av en av jordens mest irriterande artister, wack beat, standard flow. Ge mig då Can I Get A... tusen gånger hellre. Den fick mig inte att gå av dansgolvet, trots Ja Rule och AMIL. Den hade iaf en bra basgång, sköna trummor, en del sköna flows osv. Allt det här är såklart smaksaker, men gör det inte till nån sorts pro/contra dansmusik, för det är det inte. Alla dansar inte till samma saker.

2011-01-16 23:28
Har bara fått intrycket av att många här gärna ratar klubblåtar, ngn annan nämnde även Big Pimpin'.. !? .. Folk ropar gärna sell-out så fort rappare i allmänhet gör klubblåtar, ngt jag aldrig har förstått..
DJ

2011-01-16 23:49
BBOTS

Big Pimpin tycker jag verkligen är under Jiggas standard också, ogillar den med. Men där brukar jag ha 99% av whoa emot mig, folket härinne älskar ju UGK.

Men Jigga har många bra, kommersiella låtar också. Han är en av få som lyckas balansera det där snyggt i allmänhet tycker jag. Nämnde bara två låtar jag tycker extra illa om, byt ut dem i resonemanget mot två du ogillar då. Det var inte menat som en diss mot klubbhits i allmänhet iaf.

Peace
Poet

2011-01-17 05:25
The Dynasty räknas ju definitivt som ett solo album, även om det inte var meningen att det skulle vara det från början.
At the gates of Eternity...

2011-01-17 09:17
1. The black album
2. The blueprint
3. The blueprint 3
4. Reasonable doubt
5. Kingdom come
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-01-17 09:46
Och jag förblir den där ensamme soldaten i skåpet som tycke Blueprint 2 Gift & The curse är hans bästa haha ..Och jag är världens ende hiphop fan som inte ens HÖRT Dead presidents, bara ain´t ni nigga ..Ok, där förlora jag mycket respekt specielt för att jag haft typ 14 år på mig haha..ska kanske lyssna på den idag ?
Ok, när Kingdom come kom ut så tyckte jag kanske ett tag att den var bättre plötsligt men nu har den gått ner till att vara lika bra bara. har aldrig haft mycket till övers för In my lifetime..vol.1 eller dom gräsliga produktionerna på hard knock life plattan. Om jag måste ställa en lista får den väl se ut såhär.
1. Bp 2
2. Kingdom come
3.American G
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2011-01-17 09:47
Jay-Z ar en grym MC men han har enligt min mening aldrig lyckats slappa ett riktigt bra album. Pa varje skiva finns det ett par feta latar men helheten saknas alltid. Reasonable doubt ar bra men ganska sa medioker i forhallande till annat som slapptes under samma tidsperiod. Jag tycker exempelvis inte att Reasonable doubt haller samma klass som Wu-tangs album (som grupp o solo-skivor) under 90-talet eller Boot Camp's album eller skivor som Muddy Waters, wrath of the math och Hell on earth. Detta ar min personliga asikt och jag har full forstaelse for dem som gillar Jay-Z men for mig sa var det artister som Jay-Z som la grunden till den ytliga radio hiphopen som kom att dominera 2000-talet.

2011-01-17 09:58
Reasonable doubt heter första plattan ja,my bad där ..lyssnar på den nu och förstår vad soundbwoy menar men jag anser den ändå vara i en annan hiphop-kategori än vad Boot camp clik, Redman och Jeru var på den tiden. Tycker skivan är nice hittills, inte svårlyssnad direkt,men jag förstår också varför jag aldrig uppmärksammade den när den kom ut.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

DJ

2011-01-17 11:03
soundbwoy

Förstår att inte alla tycker att Reasonable Doubt är ett av 90-talets 10 bästa album, även om jag gör det. Den har ju ett slickt sound, men för mig ändå ett slickt sound som är väldigt hiphop, till skillnad från t.ex. Volume 2. Trummorna bangar på hårt, basen är djup och även några av de mest glittrande sakerna är hiphopcreddiga saker som Ahmad Jamal-samplingar osv. Men visst kan jag förstå att vissa kan tycka att produktionerna är lite för lena mot örat (om det nu är det du menar) jämfört med t.ex. Wrath Of The Math från samma år. Jag älskar båda skivorna, men hör att de har lite olika skitigt sound.

Om du däremot menar att texterna skulle vara ytliga fattar jag inte alls vad du pratar om ;-P (Förknippar av nån anledning begreppet "ytlighet" mer med texter än med beats) Jag tycker D'evils, Regrets och Can I Live? är några av de djupaste hiphoptexter som skrivits. Irnoiskt nog mkt djupare än många av Jiggas senare texter, men han har ju medvetet dumbed it down för att nå en mer universal appeal och är fortfarande extremt skillad på det han gör.

2011-01-17 11:20
Oj j*vlar va trött jag va i morse!

Här kommer min lista uppdaterad:
1. The black album
2. The blueprint
3. American gangster
4. The blueprint 3
5. Reasonable doubt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-01-17 17:25
01. Reasonable Doubt
02. The Blueprint
03. The Black Album
04. American Gangster
05. The Blueprint 2

Blueprint 2 har rätt många mindre bra låtar men väldigt många asbra också. Topparna är mycket högre än på tex Kingdom Come.

2011-01-21 13:15
1. Reasonable Doubt
2. The Blueprint
3. Vol 1. In My Lifetime
4. The Black Album
5. American Gangster
Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus

2011-01-21 14:21
Soul_Survivor

Jo visst, D'evils och ett par till latar pa albumet ar bra, men som helhet gillar jag inte skivan nat vidare. Som jag skrev tidigare sa tycker jag nastan varje album Jay-Z slappt innehallit ett par grymma latar men helheten har alltid saknats. Nar Reasonable doubt slapptes lyssnade jag pa Wu-tang clan, Boot camp clik, Das Efx och Redman, en rappare som Jay-z som var utkladd till en pimp och rappade om hur mycket pengar han hade over "pop" beats var inte tilltalande.
DJ

2011-01-21 14:55
soundbwoy

När Reasonable Doubt släpptes lyssnade jag också på alla de du nämner - och på Jay-Z. Pop-beatsen började ju på nästa skiva, Vol. 1, eller vilka beats på RD menar du är "pop"? Jag kan gå med på att de är cleana och slipade och kan förstå om man inte diggar denna stil 100% (Moment Of Truth har ju lite samma syndrom), men "pop" kan jag inte få dem till? Är väl antagligen en definitionsfråga/fråga om personlig smak dock.

Textmässigt går han ju väldigt mycket djupare över albumets längd än att "prata om hur mycket pengar han har".

OK, jag håller med i stort om att alla hans album har både bra och dåliga låtar, men på RD är nog Ain't No Ni**a den enda låt jag inte älskar faktiskt!

2011-01-21 16:27
Reasonable Doubt
The Blueprint
The Black Album
Vol 1. In My Lifetime
American Gangster

2011-01-21 17:29
Reasonable doubt
The Black Album
American Gangster
The Blueprint
BP2
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-01-21 22:45
1. Blueprint. Det albumet jag lyssnat mest på genom tiderna.
2. Reasonable Doubt
3. In My Lifetime
4. Black Album
5. Hard Knock Life
DJ

2011-01-21 23:47
Hiphopsune: Hard Knock Life över både American Gangster och Kingdom Come? Interesting...

2011-01-22 00:16
Okej, håll i er nu!

JAG tycker att 50 Cent - Power Of The Dollar är en av 90-talets bästa skivor (appropå diskussionen längre upp), :O

Ni får säga vad ni vill, jag kommer aldrig att ändra mig, :)
DJ

2011-01-22 00:44

2011-01-22 00:50
Läste något längre upp och fick för mig att dela med mig av detta, :P
DJ

2011-01-22 00:52

2011-01-22 00:55
:(
DJ

2011-01-22 01:12

2011-01-22 01:13
Funny lyrics, hehe, kanske blev lite off topic nu, sorry för det, :)
DJ

2011-01-22 01:26
DJ

2011-01-22 02:34
Här har vi iaf typexemplet på vad jag gaggar om. Rappen är innovativ som fan 8/10, men produktionen är fruktansvärd 1/10. Såna låta har Jay-Z shitloads of.

(Ja, jag lyssnade igenom alla mina Jigga-vinyler idag och den här tolvan (som jag köpte för B-sidan So Ghetto) var verkligen typexemplet)

2011-01-27 19:14
Den bästa jigga plattan enligt mig är the black album sen är the blueprint och american gangsta mycket feta.

2011-01-27 19:32
Soul Survivor

Produktionen pa Do it again ar ju grym, inte i klass med so ghetto men anda en riktigt fet klubblat

2011-01-27 20:14
Håller med, tkr Do It Again e fet som fan. Nu har du ratat Big Pimpin', Give It 2 Me och Do It Again. Gillar du någon av Jiggas klubb-bangers Soul Survivor? :P
DJ

2011-01-27 20:46
soundbwoy Tycker den produktionen är så jävla random och enformig. Låter i princip som nån kommit åt lite knappar av misstag. Hatar den produktionen.

BBOTS Nu vet jag inte vilka du räknar som club bangers eller ej. Men jag älskar U Don't Know som Just Blaze proddade åt Jigga på Blueprint. Verkligen älskar den låten. Och det är ju inte direkt nån sitta-under-jorden-i -en-källare-med-ryggsäck-och nodda-låt. ROC Boys är Jay-Zs ultimata klubb/partylåt för mig, också en fet favorit. Andra kommersiella låtar med Jigga jag diggar: Hard Knock Life, Can I Get A..., DOA, Brooklyn Go Hard, Empire State Of Mind, IZZO, Fiesta, 99 Problems...m.fl. Sen får du väl avgöra om de var club bangers eller ej? :)
Poet

2011-01-27 21:03
Skillnad på en hit och en club banger.
At the gates of Eternity...
Producent

2011-01-27 23:18
Jag måste hålla med Soulsurvivor lite. Jag upptäckte Jigga ganska sent, jag upptäckte han först med "Life & Time of S. Carter". Det berodde på att Jay-Z släpper dåliga singlar och hits men det finns alltid väldigt bra album spår på hans album.
Men det tog ett tag innan jag märkte det i och med att jag bara hörde singlarna från albummen innan.
Även om vissa av singlarna har växt med mig och jag lyssnar inte bara på Mobb Deep & wu-Tang Clan som jag kanske gjorde då många av de låtarna kom.

2011-01-27 23:42
Soul Survivor: Du tar Kingdom Come och American Gangster över Hard Knock Life? Är du galen? Nej men jag har svårt att komma in de skivorna. Kingdom Come var en enorm besvikelse för mig; tråkiga slöa flows av Jigga på de låtarna. Och AG var...meh. Halvtråkiga beats av Diddy och c.o och oinspirerade historier av Jay. Nu låter jag kanske lite negativ, ska kolla in AG igen för att se om det är något jag har missat:)

Något de två skivorna gav mig var i alla fall låtarna Beach Chair och Fallin', två riktigt sköna låtar.
DJ

2011-01-28 02:28
Resonable Doubt
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass