I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Låtar som ni grinat till?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2011-01-22 15:12

Låtar som ni grinat till?

Kan minnas typ 2 på ark arm. Varför just dessa vet jag inte, det är snarare en kombination av hur man mår just då, minnen, vad texten eller temat handlar om och hur det träffar en rätt i hjärtat plus musiken och ja helheten kort och gott. Man kanske minns vänner, familj som inte längre finns, man kanske minns sin hemstad som man saknar osv, man kanske har stora problem och känner budskapet. Skumt hur sånt där funkar, kommer helt plötsligt och så bara från ingenstans så brister det, :S

Från Boondocks - Riley Wuz Here (Riley börjar måla och får stryk av farfar, ingen förstår honom och snuten är efter honom. Slutar med att han målar sina döda föräldrar i en mural och sen drar de från snuten till orginalsamplingen för T.R.O.Y.)

Själv uppväxt i Sthlm där alla de bra åren var, sen blev det bara mer och mer knas ju äldre man blev. Livet blev bara tråkigare för varje år.

Minns bara de där 2 och det är enskilda tillfällen, inte så jag sitter och lipar så fort nån spelar dessa låtar, hahaha..

Jaja, ni fattar kanske vinken med tråden. Kul om ni delar med er.

//Paz

2011-01-22 15:32
Eller asså, jag vet ju inte, kanske folk sitter och lipar hela dagarna i ända till olika låtar av olika anledningar, haha..

Jag föreställer mig dock att de flesta som mig bara träffats så hårt av en viss låt under vissa omständigheter att de tillfällena kan räknas på en hand?

Intressant då att se just vilka låtar eller sammanhang som triggat det.
Skribent

2011-01-22 18:41
ken ring..änglabarn och djupa sår...
känslokall och rökhosta..
Producent

2011-01-22 19:06
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-01-22 19:12

2011-01-22 19:27
Ken verkar dra fram våra känslor, bra betyg till honom som artist. Fast han har gjort mkt låtar om orten, förlorade vänner, problem och svårigheterna med att vara en man och pappa. Säkert en och annan som känner igen sig sjukt mkt och där raderna träffar rätt i hjärtat. Ken är ju iofs en klass över det mesta i Sverige.
Producent

2011-01-22 19:50
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-01-22 21:11
Kanske inte lipat men detta är en riktigt sorglig låt

Its like a jungle sometime it makes me wonder how I keep from going under - klassisker!

2011-01-22 21:59

Kanske inte gråter sådär helt ut ni vet, men fan det här måste man bli på lipen av annars är man bra kall och okänslig ..
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2011-01-22 22:08

Första gången jag hörde jag hörde Graduation blev väldigt känslosam när jag hörde Labi Siffre samplen på "I Wonder".

"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe
DJ

2011-01-23 01:48
Jag är en riktig lipsill, särskilt när det gäller film och musik. Skulle kunna nämna ett antal, men här är ett par exempel iaf:

Manager

2011-01-23 04:08
Seriöst, köper folk Kens spel på känslor? Han är en fet rappare med många bra tracks men jag kan inte ta hans "känslosamma" grejer på allvar, det låter sjukt krystat och fake när han ska rappa med tårar i ögonen och lite tjock i halsen.

On topic:

Redline!

2011-01-23 05:32
Keep playing sega-games

2011-01-23 11:34

"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2011-01-23 15:20
Dr.Octagon

Neh, sådär ser inte jag på det, om man nu ska använda ord som "äkta" (vilket jag hatar) så är fan Ken mer äkta än de flesta andra rappare i Sverige. Han berättar historier som är lätta att ta till sig och förstå. Rap från hjärtat. Han är sjukt stor här i Norge, alla älskar Ken här typ. Känner en och annan tjej som memorerat mer eller mindre halva Kens katalog så de kan varje rad, varje mening när en låt spelas, :)

Kolla 2000-talet t.ex, den låten har riktigt bra och tänkvärda rader.
DJ

2011-01-23 18:01
Glömde min värsta tear-jerker av alla. Inte sorglig, men bara så känslosam liksom.

"I can't do it alone, I need someone to hold me right tell me their feelings"

2011-01-24 01:30

Blir alltid tårögd av denna. Beatet är så fint att det hugger till varje gång jag hör den. Och sista versen är.. Wow.. Kan inte ens beskriva hur det träffar.
enda vägen till seger är att överleva när andra dör
Poet

2011-01-24 06:58
Mycket Pac och Biggie har man bölat till under sina tonår.
At the gates of Eternity...
Manager

2011-01-24 10:56
GAIA: Ok, jag tror inte du förstod vad jag menade. Han har jättebra texter och allt det där men jag köper inte känslorna han försöker visa att han känner. Jag tror inte att han är ledsen när han rappar om de stackars barnen som dör i krig.

De enda gångerna jag har känt att det är äkta känslor som förmedlas är när han rappar om sin familj och deras sjukdomar typ.

Och jag är ett Ken-fan, tro inget annat. Men jag vet också att Ken är en ordentlig hustlare och det känns ibland som att han spelar på folks känslor för att tjäna lite extra deg på en låt eller två.
Redline!
DJ

2011-01-24 11:05
Dr. Octagon

Hur ställer du dig till "När du har somnat in"? Det är den enda Ken-låt jag blivit riktigt rörd av.
Manager

2011-01-24 11:47
Hmm...lyssnar på den nu. Känner ingenting. Men här försöker han inte ens låta sådär ledsen och krystad, han rappar ju som vanligt.
Redline!
DJ

2011-01-24 11:56
Dr. Octagon

Dels var det ju några år sen (tror den kom 2001?) och sen var den ju till ett Taro-tape, så han hade väl ingen anledning att inte rappa "som vanligt", då ingen större publik ändå skulle kunna tänkas höra låten.

Jag tänkte mer på att det handlade om en person han kände väl som dog, även om det inte var en familjemedlem.

2011-01-24 12:49
har inte grinat till latarna men de ar kansliga

DJ

2011-01-24 12:58
soundbwoy

RE-låten har jag gråtit till. Vet inte varför, så sorglig är den inte. Men en gång när jag lyssnade på just den så bara brast det. Minns exakt how it went down. Märkligt att du nämner den...

2011-01-24 16:41
AP - jag finns här med er nu, Scarface - never seen a man cry
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-01-25 18:21

Hatar denna låten, fick höra den när en person nära mig bara försvann.. samma kväll, usch.
http://www.youtube.com/dddnicemusik

dddnicemusik @ youtube.. PRENUMERERA

2011-01-26 01:00
Denna skulle jag nog bli ledsen av om jag hade någon nära som hade döt:

Old school Rap
Gangsta Rap

2011-01-27 19:01

2011-01-27 19:15
Ett mästerverk, utan tvekan.

"Popped a molly, I'm sweatin'.. WOOO!!"

2011-01-29 14:40

Inte pga själva låten.
Men min vän pumpade den hela tiden för några år sen och efter att han gick bort för lite drygt 2 år sen blir jag tårögd varje gång jag hör låten.

2011-01-30 13:38

2011-01-30 14:44

2011-01-30 15:31
beanie sigel-feel in the air=du har bra smak!!!!!!

2011-01-30 18:36
MRsalesman
Skulle klassa den som en av tidernas bästa låt. Overall e jag inget Beanie fan direkt. Tycker han är sjukt ojämn och albumen kan bli rätt tråkiga. Men så får han till det ibland, som med Feel It In The Air, och då är det magiskt, riktigt jävla magiskt!
"Popped a molly, I'm sweatin'.. WOOO!!"

2011-01-30 19:39
Har inte grinat till den, men den far mig alltid i en san stämning.

The more emotion i put into it, the harder i rock.

2011-01-31 00:25
man gråter kanske inte, men den är riktigt djup.. man lämnas stum

2011-01-31 21:19
EMC - U Let Me Grow
"Fletch, he truly defines grace under pressure"