I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bästa hiphop-LP från 1988

Utländsk Hiphop - Allmänt

DJ

2011-07-12 15:29

Bästa hiphop-LP från 1988

Eftersom ökenbuskarna blåser förbi lite härinne tänkte jag försöka väcka liv i den fina topplistetraditionen från whoas heyday.

1988 är kanske hiphophistoriens mest centrala och mytomspunna årtal, fokuspunkten för det som kallas "The Golden Era" eller "The Golden Age of Hiphop". Näst efter 1992 är det också mitt favoritårtal, särskilt när det kommer till fullängdare.

Så, med pistolen mot huvudet: vilken hiphop-LP från 1988 är din absoluta favorit? Och varför, om du orkar motivera.

Här är några tänkbara kandidater:

It Takes A Nation
Critical Beatdown
Great Adventures Of Slick Rick
Strictly Business
Lyte As A Rock
Long Live The KANE
In Full Gear
By All Means Neccesary
Follow The Leader
Straight Out The Jungle
A Salt With A Deadly Pepa
In Control Vol. 1
Dynamite
Born To Be Wild
Tougher Than Leather
Danger Zone

osv osv

För mig står det mellan It Takes A Nation och Strictly Business. Två skivor jag lyssnat på sjukt mkt genom åren. It Takes A Nation har mer innovativ produktion, hade större impact och Chuckie D hade helt klart bättre texter än PMD och Sermon. Strictly Business kan tyckas simplistisk i jämförelse med Bomb Squads Wall of Noise, men i slutändan väljer jag ändå EPMDs debut, bara för att jag älskar i princip alla beats på den så otroligt mycket. Feels like they're in my DNA!

2011-07-12 20:45
Håller med. 1988 är bästa året efter 1992.

Min favoritskiva från 1988 har med senare år blivit Long Live the Kane. Den har då genom åren vandrat förbi skivor som It Takes a Nation.., Strictly Business och Critical Beatdown.

Marley Marl har aldrig varit så bra som på Long Live the Kane, enligt mig. Och Big Daddy Kane har heller aldrig varit så bra som på den skivan.

En top 10 från 1988 skulle nog se ut ungefär så här:

Big Daddy Kane - Long Live the Kane
Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back
EPMD - Strictly Business
Ultramagnetic MC's - Critical Beatdown
MC Lyte - Lyte as a Rock
Biz Markie - Goin' Off
Eric B. & Rakim - Follow the Leader
Boogie Down Productions - By All Means Necessary
Slick Rick - The Great Adventures of Slick Rick
Marley Marl - In Control Vol. I

Märks att det är ett bra år när man inte får in Jungle Brothers, MC Shan, Stetsasonic m.fl. Givetvis klassiker det också.

Producent

2011-07-12 20:57
Jag kan börja med att vara ärlig och säga att jag inte har hört alla dessa album.
Men för mig tror jag att det blir jämnt mellan "Follow The Leader" & "By All Means Necessary".
"Straight Outta Compton" är också bra.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-07-12 21:37
Om man glömmer bort de självklara för en stund så är ju MC Lyte - Lyte As A Rock riktigt bra!

2011-07-14 21:24
Jag får väl lov att säga Ultramagnetics första. Critical Beatdown .. Alla är så djävla självsäkra på den och dom tar texterna lite vart dom vill
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2011-07-14 21:25
Och självklart är produktionen topnotch för sin tid
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

DJ

2011-07-15 00:36
Illini: Den är ju tvärfet. Enda jag kan tycka är att några av de bästa låtarna/versionerna inte är med på LPn, utan på tolvorna fr samma veva. Funky-remixen på LPn t.ex. torskar ju mot originalet på tolvan m 10-0. Men absolut klassisk och fet platta och top 10 of 1988, no doubt about it.

Peace

2011-07-15 04:48
En annan skiva från det året jag brukar lyssna på som folk sällan nämnder är Steady B "Let the hustlers play", den är egentligen tillräckligt bra för att vara med bland kandidaterna. iofs är det inte mycke kollaborationer på den för att den ska kunna mäta sig med gruppalbum på det sättet.. men feta låtar och produktioner har den.

DJ

2011-07-15 08:56
Känns som Steady B är rätt bortglömd öht numera? Sen var han väl inte världens bäste MC, men han har ju gjort många bra låtar ändå.

2011-07-15 14:04
SS, han sitter på livstid sedan mitten av 90-talet, förmodligen den avgörande orsaken till att han är bortglömd. Om du inte hört storyn så finns den på hans wiki-artikel..dom rånade ju en bank o sköt en polis han o de andra medlemmaran i Ruffhouse gruppen CEB (Countin´Endless Bank)

DJ

2011-07-15 14:39
Jovisst, men jag menade inte att han inte har någon karriär nu, utan mer att hans gamla hits sällan spelas, hans gamla album sällan nämns osv.