I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bästa Hiphop album från 1996 ?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2011-07-15 14:17

Bästa Hiphop album från 1996 ?

I skuggan av Suol Survivors tråd om 1988, skulle jag vilja höra vilken Hiphop skiva från 1996 som ni gillar bäst ? enligt mig var det sprängfyllt år med galet bra album, samtidigt som all den tunga trip-hopen började få fotfäste typ Krush,Shadow etc ..
Ett par album som folk inte bör kunna klaga på är ju:
Ghostface -Ironman
Busta Rhymes- The coming
The Roots- illadelph halflife
Fugees - The Score
Dr octagon - Dr. Octagonecologyst
Redman - Muddy Waters
2Pac - all eyez on me
Outkast - ATLiens
listna kan göras lång .. hit me

Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2011-07-15 16:34
Ras Kass - Soul On Ice
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2011-07-15 16:49
Glöm inte Jay-Z med Reasonable Doubt, Hell On Earth med Mobb Deep och It Was Written med Nas, :)

2011-07-15 16:53
Jag måste nästan ändå säga DJ Shadow - Endtroducing! Så sjukt bra skiva, fucking odödlig!! Lätt bästa skivan den året. Hur fan kommer man ens på att sampla en instrumental trashmetal-låt av Metallica?! :D
Producent

2011-07-15 17:20
Reasonable Doubt, Hell On Earth, At the Speed of Life (xzibit)
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2011-07-15 17:26
Hell on earth har jag alltid tycktär bland dom sämsta hiphop skivor som gjorts hahah .. Ras Kass Soul On ice ja, synd att jag inte har kvar den. Svinigt dyr idag.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2011-07-15 17:50
Soul on ice, no doubt.
Gangsta rappers can't fight, so they rap about guns
DJ

2011-07-15 22:52
Ah, 96, det sista riktigt bra albumåret inom hiphop!

Några jag tycker är viktiga som inte nämnts än vad jag kan se:

Bahamadia
Heltah Skeltah
Lost Boyz
OGC
Sadat X

Och tre riktiga klassiker som ingen nämnt:
MOP
Jeru The Damaja
PRT
!!!

Måste jag välja bara en platta blir det tveklöst Reasonable Doubt för mig.

Följd av Jeru, MOP, PRT, Fugees, Sadat, Ghostface, Bahamadia, DJ Shadow, Mobb Deep, Heltah, Busta, Nas, OGC, Lost Boyz i den ordningen!

Men så har jag lite avvikande smak också. Är inget fan av Outkast. Inte heller av Redman efter första skivan och tycker All Eyez On Me var ett halvdåligt album och ett rejält steg nedåt från Me Against The World!

Peace
DJ

2011-07-15 22:59
Takin' Mine med Heather B kom ju -96 insåg jag just! Den ska in mellan Sadat och Ghost.

Peace

2011-07-15 23:27
quotar hela Soul Survivors inlägg.

personligen tycker jag att Nas - It Was Written är bäst
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare

2011-07-15 23:56
På tal om Soul On Ice så var ju den en rejäl flopp när den kom och ansågs som en utav de största besvikelserna det året, åtminstone enligt Egotrip's Book Of Raplists.

Själv tycker jag att PMD - Business Is Business är värd att nämna!

2011-07-16 01:29
Gremlin

Inte för att skjuta "the messenger". Men har läst Egotrips bok. Känns som att den blivit sammansatt av ett gäng hipsters.

Soul On Ice är i ju för sig ett album som växer på en hela tiden. Antar att legenden kring albumet växer för att albumet är så jävla bra.

--

Andra album

De La Soul - Stake Is High
UGK - Ridin Dirty
ATCQ - Beats, Rhymes & Life
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2011-07-16 01:30
Fugees - The Score, utan tvekan.

2011-07-16 09:39
11/5 A1-Yola är det första jag tänker på, men finns fan en miljon andra.
Rappin 4 Tay - Off Parole är ett annat.

2011-07-16 17:38
Jag tycker inte mycket bra Hip Hop kom 1996, det kom ju inte mycket Hip Hop musik över huvudtaget men mitt svar är såklart Jay-Z - Reasonable Doubt. Verkligen inte en av hans bästa album men mycket bra!
DJ 'Quiksilver' Quik is in tha motherfuckin' house! Straight outta Fonky city of Compton. Yeah I got that funky Jheri curl perm and House shoes on cuz. N thats real.

2011-07-16 18:28
96 var guldåret. Kom exakt hur mkt som helst, men då pratar jag ej om east coast.

DJ

2011-07-16 19:21
det kom ju inte mycket Hip Hop musik över huvudtaget

?

Menar du att det hade börjat bli så mkt pop-rap då eller vad? Jag tycker den trenden snarare började 97-98. Tycker det fortf kom massa bra hiphop -96. Sista året innan "fallet" ju!
DJ

2011-07-16 19:22
Och för övrigt tycker jag Reasonable Doubt är Jay-Zs bästa album by a mile...ingen annan av hans plattor är ens i närheten ju! Menmen, opinions are like...

2011-07-16 19:25
Ja, då mainstreamen tog över.. men det kom ändå en jävla massa bra fram tills nån gång vid 2002, bara färre bra grejor :p
Men.. 96 var verkligen guldåret, 97 kom mindre bra grejor osv osv osv. Efter 2002 finns det fan inte mkt bra. (hittar en del udda south/westcoast som är bra.. men verkligen en _del_)

När 2pac dog.. the game just wasn't the same.

DJ

2011-07-16 19:27
Finns inget år det inte finns åtminstone 2-3 feta album och några singlar jag gillar. Men efter 96 ungefär svängde det för mig mer mot att det kom mer dåligt än bra och man måste leta mer efter guldkornen. På 90-talet hade vi ju Vanilla Ica, Marky Mark och MC Hammer att dras med, men de var ändå i klar minoritet jämfört med allt bra som kom. Nu är det ju tvärtom. Kommer några enstaka bra grejer mitt i floderna av swagrap och annan dynga...

2011-07-16 19:41
Jo. Men gillar man 90tals south så finns det en del enstaka bra låtar nu oxå, antar att du inte gör det.
Lil Keke, Z-Ro, etc, och:

2011-07-16 19:43
Gräver man lite så hittar man ;D
Är jävligt svårt med west/midwest/south.. men det finns sjuuukt mkt bra. Har grävt i 3-4 år och må säga att jag har noll koll på midwest och south, west så börjar det ta sig.

2011-07-16 19:55
01 - 2Pac - All Eyez On Me
02 - Jay-Z - Resonable Doubt
03- Redman - Muddy Waters
04 - Busta Rhymes - The Comming
05 - Ghostface Killah - Ironman
06 - Getto Boys - The Resurrection
07 - Mobb Deep - Hell On Earth
08 - Xzibit - @ The Spped Of Life
09 - The Roots - Illadelph Halflife
10 - Westside Connection - Bow Down

Rappare

2011-07-16 19:56
All eyez on me.. G.o.a.t
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed
i wanna live but its hard 2 breathe
DJ

2011-07-16 19:59
Det är precis samma sak med vanlig hiphop från östkusten. 90% är den digitaliserade smörjan, men gräver man lite under ytan hittar man folk som Roc Marciano, Action Bronson, Shaz Illyork, Rasheed Chappell, Meyhem Lauren.

Finns väl grejer jag gillar från södern från 90-talet. Rejält mkt bättre än det mesta jag hör därifrån idag iaf. Men samtidigt har jag svårt för alla regionala scener där det verkar viktigare att hitta på nya små genrer hela tiden och låta på ett visst sätt bara för att man kommer från en viss plats istället för att bara göra bästa möjliga HIPHOP. Jag menar K-Otix, Massinfluence och Showtime är ju från södern, men ingen kallar dem "Dirty South".

Eller varför inte Geto Boys liksom. De gjorde bara hiphop. Sen blev det så mkt att varje liten håla skulle ha sin egen dans, rytm osv osv. Mer form än innehåll imho.

Men nu är jag sjukt OT och det låter som vilka youtube-kommentarer som helst, haha...

On topic: Vågar nån göra ämnet bästa LP från -92? Sjuuukt många att välja från där!
DJ

2011-07-16 20:03
Eller vad säger jag? Det var ju inte heller on topic. Men lite i rätt ballpark iaf, haha

2011-07-17 03:23
All eyes on me
Infinite
Reasonable doubt
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-07-17 09:15
1. Heltah Skeltah - Nocturnal
2. Redman - Muddy Waters
3. Ghostface killah - Ironman

2011-07-17 09:42
Haha :p
Finns mkt south/midwest som låter som westcoast.. jag gillart.

2011-07-17 11:18
1992 ooh shit ..
jag tror nog att Diamond D - Stunts,blunts & Hiphop får representera det året för mig. Även om bizarre ryde to the pharcyde & Runaway slave ligger tätt därefter. The Chronic och mecca & the soul brother har aldrig betytt så mycket för mig (för dom två är också från 92 va?)
Jag tyckte både Dr Dre och pete Rock blev bättre producenter med tiden, deras tidiga grejer är inte såå värst bra, inte om man jämför med det Dr Dre senare proddade efter Death Row och det Pete Rock gjorde på Soul Survivor plattorna och med Petestrumentals, INI osv..

DJ

2011-07-17 13:28
Smaken är som baken, personligen håller jag Dres produktioner fram till Doggy Style som hans absolut bästa.
Samma med Pete Rock som dödade hela gamet åren 91-94.

Favvoplatta från 92 är dock utan tvekan Runaway Slave. Den är faktiskt min absoluta favoritskiva någonsin.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass

2011-07-17 17:19
?

Menar du att det hade börjat bli så mkt pop-rap då eller vad? Jag tycker den trenden snarare började 97-98. Tycker det fortf kom massa bra hiphop -96. Sista året innan "fallet" ju!

Nej det menar jag absolut inte! 1996 var ju verkligen inte pop-rap. Det var ju heller inte en trend med pop-rap 97-98 som du nämner. Det var inget 'fall' 1997. Var har du fått det ifrån? 1996 precis som tiden innan 1996 fanns det inte like mycket Hip Hop artister/Hip Hop musik som 2000-talet. Det var ju "tidigt" och som alla vet inte mycket watered down bullshit. året innan 1996 och precis efter hade sjukt mycket mer Hip Hop/Album som kom. 1997 kom ju (Har inte hört alla dessa album):

The Notorious B.I.G. - Life After Death
Wu-Tang Forever
Craig Mack - Operation: Get Down
P. Diddy - första album No Way Out
Common - One Day Itll Al Make Sense
Twista - Adrenalin Rush
The Firm (Nas, AZ, Foxy Brown, Nature) - The Firm: The Album
Mase - första album Harlem World
Cash Money Records kom med mycket album (Juvenile's första album - Solja Rags)
No Limit Records kom med mycket album
Capone-N-Noreaga - första album
Timbaland & Magoo första album - (Timbalands första över huvudtaget)
Missy Elliot - första album Supa Fly
Jay-Z - andra album

listan fortsätter.....

DJ 'Quiksilver' Quik is in tha motherfuckin' house! Straight outta Fonky city of Compton. Yeah I got that funky Jheri curl perm and House shoes on cuz. N thats real.

2011-07-17 17:40
Ah, 96, det sista riktigt bra albumåret inom hiphop!

96 var verkligen guldåret, 97 kom mindre bra grejor osv osv osv.

Men efter 96 ungefär svängde det för mig mer mot att det kom mer dåligt än bra och man måste leta mer efter guldkornen.

96 var verkligen inte det sista riktigt bra albumåret inom hiphop. 96 var verkligen inte ett guldår jämfört med 97 och det kom inte mer bra grejer. Men det inser ni nog själva då ni tittar på min lista över albumen/musiken som kom 97. Det kom mycket mer innan 96 och det kom mycket mer efter. 1998 kom Amil, Ja Rule. DMX kom ju efter 1996, han gjorde ett antal låtar 1997 och sen kom DMX två album 1998. 96 var ju rätt "tomt"

2011-07-17 19:12
Quicksilver

konstig lista du satt samman. Puffy, Timbaland, The firm, Juvenile, Mase och No Limit artisterna slappte alla kassa album.

Jag tycker personligen att 1995 var ett battre ar an 1996...ett par tunga album

Krs-one

Das Efx- Hold it down

Reakwon - OBFCL

GZA - Liquid Swords

Smf - Wessun - Da Shining

Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers

Cypress Hill - Temple of Boom

Goodie Mob - Soulf food

2011-07-17 19:18
Ahh, 1995, då kom ju faktiskt Masta Ace Incorporated - Sittin' On Chrome!

2011-07-17 21:19
Haha hur kunde jag glömma Eminem - Infinite
Skivsamlare

2011-07-17 22:01
Quicksilver

Ghostface -Ironman
Busta Rhymes- The coming
The Roots- illadelph halflife
Fugees - The Score
Dr octagon - Dr. Octagonecologyst
Redman - Muddy Waters
2Pac - all eyez on me
Outkast - ATLiens

VS

The Notorious B.I.G. - Life After Death
Wu-Tang Forever
Craig Mack - Operation: Get Down
P. Diddy - första album No Way Out
Common - One Day Itll Al Make Sense
Twista - Adrenalin Rush
The Firm (Nas, AZ, Foxy Brown, Nature) - The Firm: The Album
Mase - första album Harlem World
Cash Money Records kom med mycket album (Juvenile's första album - Solja Rags)
No Limit Records kom med mycket album
Capone-N-Noreaga - första album
Timbaland & Magoo första album - (Timbalands första över huvudtaget)
Missy Elliot - första album Supa Fly
Jay-Z - andra album

ok....du har två bra album (life after death, wu forever) och två helt ok album (commons och war report). Resten är ren skit. Jag behöver inte ens säga att allt på den förstnämnda listan är klassiker.

DJ

2011-07-18 11:12
Quiksilver:

Jag är inte alls me dpå resonemanget här, men det handlar väl delvis om olika smak. 1973 är tidigt inom hiphop. 1979 är tidigt. 1988 är tidigt för mig eftersom jag precis började lyssna då. Men 1996? Nej, det är inte ett särskilt tidigt stadium inom hiphophistorien. Det skulle jag inte säga. Men det är väl en åsiktsfråga.

Däremot är det direkt felatktigt att det inte släpptes så mkt hiphop 1996. Det släpptes hur mkt som helst!

Och sen måste jag nog tyvärr instämma med de två som postat efter dig i att du, enligt min smak, inte gör ett särskilt strong case för att åren efter 96 skulle fortsatt producera klassiker i nån högre grad.

Puffy, Ca$h Money, No Limit, Timbaland, DMX, Ja Rule - för mig är alla de ungefär de mest typiska exempel som finns på varför hiphop började bli så mkt mer urvattnat, ointressant och wack under det sena 90-talet. Sen har du ju ett par klart bättre titlar där också. Det finns inget år i hiphophistorien då det inte kommit i alla fall några album och singlar jag gillat. Men generellt tycker jag inte något år efter 96 kommit i närheten av nåt år före 96 kvalitetsmässigt.

Var jag fått det ifrån? Ja, jag har helt enkelt lyssnat på en massa musik. Men det är inte en särskilt "unik" åsikt. 1996 brukar ju värderas av rätt många som det sista året innan fallet. Absolut inget man måste hålla med om. Man kan ju tycka att Juvenile, Master P, OMGWTF-Gang, Lil Wayne eller Souljah Boy är Guds gåva till hiphop. Men det finns också många som tycker tvärtom, det är inget jag suttit och hittat på nu liksom.

Peace
DJ

2011-07-18 11:18
1992

01 Mecca And The Soul Brother
02 Reel To Reel
03 Stunts, Blunts & Hiphop
04 Runaway Slave
05 Don't Sweat The Technique
06 In God We Trust
07 School Of Hard Knocks
08 Daily Operation
09 Fuck Your Head Up
10 Whut? Thee Album eller Dead Serious?

Eller nåt...eller fuck it, det är omöjligt att göra en top 10, det kom alldeles för många bra album -92, helt klart det bästa albumåret i min bok. Klart för mig är iaf att Mecca är mitt favoritalbum från 1992 och mitt favoritalbum nånsin, oavsett årtal/genre.

Håller även med grass om att Dre var betydligt bättre i början av sin karriär. Jag gillar nog 100 Miles And Running och The Chronic mest av det han gjort. Och Deep Cover-singeln förstås! Dock var 1992 ett så grymt år att Chronic inte riktigt tar sig in på en top 10 för mig. Vilket inte är ett lågt betyg till Chronic, utan ett högt betyg till alla de jag listade där uppe och några till. Sjukt bra år iaf, sammanfattningsvis, haha...
Skivsamlare

2011-07-18 17:52
Vad som är tidigt är väl olika från person till person dock, gubbar som jag själv (30+) anser att 1991 var tidigt medans kids i tonåren menar att 2002 var the days of wayback.... simple as that!

ot: måste slå ett slag för Soul_Survivor_II P33 som verkligen (liksom jag själv) brinner för east coast golden era :) det är alltid sjukt kul att läsa dina välformulerade inlägg mannen, pridapz :)

Skivsamlare

2011-07-18 18:54
Poor Righteous Teachers - The New World Order

!!!!!!!
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

DJ

2011-07-18 22:49
Gremlin:

Tack för props!!

Ja, vad som är tidigt varierar nog. Om hundra år anses 2011 vara "tidig" hiphop. Men sett från nu hade ju musiken redan gått igenom så många faser och utvecklingssteg 96 att den nästan kändes "färdig". I can see it both ways.

Hursomhelst är det ju inte sant att det kom väldigt lite hiphop det året...Det var ju inte som 1979 när det finns ett begränsat antal släpp man kan hålla koll på typ.

2011-07-23 13:41
Har tydligt läst allas motargument mot vad jag kommit med i tråden, har läst dem tydligt! :) Jag kan bara säga att jag står för att jag sagt att 1997 var bättre än 1996, har faktiskt inte alls motargument mot vad ni sagt. Ni håller starkt för vad ni tycker iaf det är bara positivt! Whatever ni kanske har rätt ändå! Ja har inte ens hört The Fugees - The Score. Inte heller hela Outkast - ATLiens (jag slutade lyssna efter de första låtarna för jag inte tyckte om det)

2011-07-23 16:39
All Eyez on me, O.G.C - Da Storm
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-07-23 16:43

2011-07-24 11:43
'96, finns så larvigt mkt bra.

Real Live - The Turnaround
Blahzay Blahzay - Blah Blah Blah
O.G.C. - Da Storm
Nine - Cloud 9
Smoothe Da Hustler - Once Upon A Time In America
Jeru - Wrath Of The Math

SS: '92;

Showbiz & A.G. - Runaway Slave
Diamond D - Stunts, Blunts & Hiphop
Pete Rock & C.L. Smooth - Mecca And The Soul Brother
Gangstarr - Daily Operation

2011-07-24 13:11
Dumt av mig att glömma bort Lord Finesse - The Awakening

många bra collabos på den.

DJ

2011-07-24 19:34
Bayfotter: Skitbra platta. Den kom ju dock 1995.

psk: Ah, Real Live ja...

2011-07-24 21:43
Skitbra platta. Den kom ju dock 1995.

Är det så, jag har hört att låtarna spelades in 95 och albumet släpptes runt februari 96. Aja my bad.
DJ

2011-07-24 23:48
Bayfotter: Aha, såpass. För längesen för att minnas. Kan säkert stämma. Lite som Step In The Arena då.
Konsertbesökare

2011-07-25 01:50
Makaveli - The Don Killuminati: The 7 Day Theory (tycker den är sjukt underskattad, min personliga favorit av 2Pac)

Mad Skillz - From Where???

Mobb Deep - Hell On Earth

Big Noyd - Episodes Of A Hustla

Ras Kass - Soul On Ice

Blahzay Blahzay - Blah Blah Blah

Heltah Skeltah - Nocturnal

Ghostface Killah - Ironman

Jeru The Damaja - Wrath of the Math

m.o.p. - firing squad

The Roots - Illadelph Halflife

Redman - Muddy Waters

Lost Boyz - Legal Drug Money