Nu ska vi reda ut varför 2 Pac är så speciell, en gång för alla
Just det. Finns säkert andra såna här trådar men vi kör ändå. Jag lyssnar på all slags hiphop egentligen, vissa artister eller grupper kan ge mig en speciell, personlig känsla. One Be Lo, t.ex. när jag lyssnar på honom är det högst personligt. Så är ju musik också, och tjusningen med det. Men jag, och många av mina hiphopvänner, anser samtliga att det är något högst speciellt med att lyssna på 2 Pac. Han står ut på något märkligt sätt. Jag har haft lite teorier om varför till varför han är så speciell att lyssna på. Häromdan satt jag och lyssnade på den här låten och kom fram till iaf en sak, då han lägger tredje versen, är att man tydligt kan höra hans känslor, man hör när han är ledsen, eller glad, osv, genomgående i hans musik. Det ligger extremt mycket kraft bakom det, på något sätt. Sen slog det mig att... han hängav sig till musiken som egentligen ingen annan gjort. Saker han skriver, så känns det som att allt hans liv gick ut på musik, och att han var en slav under denna, och vice versa på något sätt. Givetvis är det samma för många andra musiker, men.. jag vet inte. Vad tror ni?
I want to name my kids after people I hate, so I can beat them - and feel good about it.
Moderator
2011-08-18 00:16
En jädra rimteknik imellan åt också sen en jädra attityd som kunde få ett helt folk att följa efter honom, checka denna låten tex en remix som ja tycker e goare dock :)
Cause in the alleys out in Cali I'ma tell ya Mess with the best and the vest couldn't help yaAnd accept no substitutes I bring truth to the youth tear the roof off the whole school lite uttag i texten fet skit säger jag bara !
Ja han hade stark känsla i rösten, en karisma som inte var av denna värld. Helt sjukt hur en människa kan påverka så mycket. Finns ju ändå lyricister som är mer begåvade än honom liksom.
you panic sensin my manic rage and aggression only bitch you see inside of my eyes is your reflection
Nu är han inte nån top 10 MC för mig direkt, så jag kanske inte ska uttala mig. Men jag gillar 2Pac och här är några grejer jag tror gjort honom till en legend: 1) En väldigt speciell typ av flows. Både för- och nackdel. Det är väldigt "tydligt" med emfas på vissa ord och stavelser och ofta utdragen betoning på själva rimorden i slutet av raderna. För mig kan det bli lite played out i längden och känns inte så varierat. Men det är också en faktor i varför så många gillar honom även om de inte riktigt orkar med de lite mer intrikata, varierade flowsen hos Jigga, Biggie eller tidiga Nas. Hans flow verkar tala till folk som inte alls är särskilt intresserade av rapteknik annars (som min mamma t.ex.). Inte för intet han ibland kallas "mer sångare än MC". För att uttrycka mig lite kontroversiellt: man behöver inte gilla hiphop för att uppskatta 2Pac. 2) Att han ibland verkade gå över gränsen mellan spelad studiogalenskap och att vara galen på riktigt. People love that shit. 3) Det du nämner med hur mkt känslor han lägger ner och uttrycker/försöker uttrycka i sina låtar. Återigen för- och nackdel enligt mig. Fördelen är när han verkligen får till det, som i Brenda's Got A Baby eller låtarna på Me Against The World LPn. Nackdelen kan bli att han ibland tar i alldeles för mkt och man kan känna lite att han "skriver en på näsan" hur man ska känna när man lyssnar. Inte så mkt balans och dynamik utan mer 100% på hela tiden. Vissa låtar med 2Pac har en enorm känslomässig impact för mig, andra blir nästan skrattretande. På nåt sätt hugger det mig ofta djupare när en Biggie gör en låt om självmordstankar eller en Jay-Z gör Song Cry, för att det liksom bryter av mer. 4) Hans för tidiga, våldsamma död och hela såpan kring det gör att en massa människor kommer i kontakt med myten kring 2Pac och lättare bygger en hel värld kring honom.
Ja han dog för musiken och sina åsikter!
Japp, jag tror känslan han lägger ner i det, får människor att relatera, även om man är långt ifrån hans livssituation eller åsikter osv. Som ni säger, man behöver nog inte va en thug eller ens gilla hiphop så mycket för att gilla skiten han gjort. Man dras med i hans låtar... är han arg blir man fan själv arg. Han påverkar på något sätt enormt, lite som en profet.
I want to name my kids after people I hate, so I can beat them - and feel good about it.
Håller med de flesta.. Han fokuserade mindre på rimteknik och mer på känsla, attityd & budskap. Han var inte som alla andra gangster rappare som fanns då, han var en skicklig poet samtidigt!
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.
Nagot forenklat... 1. (musikalisk bredd) Han gjorde kommersiell musik som slog utanfor hiphop kretsar. Hans musik tilltalar bada konen. Han gjorde bade "politisk" rap och "gangsta" rap. 2. utseendet har bidragit till hans status. Tank bara pa hur manga kanda bilder det finns pa Pac i jamforelse med Biggie. 3. Hans kontroversiella privatliv. Valdet, Relationer med diverse kandisar, misshandel av Hughes broderna, hela East-coast West-coast beefen etc. 4. Politiska och kontroversiella uttalanden...Finns mangder av intressanta intervjuer och klipp med honom dar han uttalar sig om diverse amnen. Fa andra rappare har haft lika starka asikter om saker och ting (och fatt chansen att uttala sig) 5. Hans valdsamma dod Gillar mycket av 2pac's musik, tycker dock att rappare som Ice Cube (fram till 96 da Pac dog) var betydligt battre...Cube ar dock inte lika "bildskon"
För att han hade en råhet och äkta känsla få kan matcha..
soundbwoy: Hehe, you took it there! Tänkte ta upp det här med att han var bildskön och gör sig bra på t-shirtar osv. Tänkte skriva att om han sett ut som Craig Mack och gjort exakt samma musik, så vetefan om han blivit en sån ikon...oops, I went there too! ;)
jag tror att det var det att han satsatde så mycket och la ner hela sin själ i musiken och att gud belönade honom med de extra attribut som behövdes...jag tror att det var lite samma med bob marley
etotigana
West Side, Marknads T-Shirts med Pac poserandes bakom ett marijuana-blad,Changes, Hit em up, Death Row.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Soul_Survivor_II P33 jag är väldigt nyfiken på hur din top 10 mcs ser ut.
Skivsamlare
2011-08-20 10:38
2pac är ingen top10 hos mig heller. Men det går inte att förneka att han lyckats nå ut till folket direkt... :)
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss
Karisma! och han var ju jävligt smart.
"Rappers spit rhymes that are mostly illegal, MC's spit rhymes to uplift they people"
BB King: Det ändrar sig rätt ofta. Men top 3 för mig är alltid 1) Rakim, 2) Lord Finesse och 3) Grand Puba. Sen brukar Sadat X, MC Lyte, Nas, Jay-Z, Pharoahe, Biggie, G Rap, KANE, Chuck D, Jeru, O.C., Big L, Percee P, Edo G, MF Grimm, Busy Bee, GZA, Ghostface och några till slåss om de övriga sju platserna...
Han var helt genial, sjukt mkt känslor med i allt han gjort.
Jag erkänner att Tupac är en av dom mest betydelsefulla som funnits inom rap MEN har alltid stört mig på det där med att man inte behöver gilla hiphop för att gilla Tupac. När han levde så var det vardag att Tupacs fans kallade en för "luffare" för att man hade Baggyjeans & sneakers på sig .. logiskt ? kanske blev det lite mycket "Caaalifornia löööve" på radio för vissa tuffa kickers ungar när dom hade mått bra av att iaf fått provlyssna KRS, Rakim, Wu Tang. Fast klart, det var ju luffare i deras ögon.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams
något vi inte nämnt om varför han är speciell var att han hade ett ärligt och djupt intresse för utsatta människor. Han var ju ofta ute bland folk och studerade deras situation och det var något han gärna pratade sig varm om i intervjuer, allt förtryck osv ..och han hade egna bra ideér om vad man borde göra för att förbättra situationen. han var ganska mer vältalig än vad många rappare är idag.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams
han var hur grym som helst helt enkelt
etotigana
gillar en del, men det är främst hitsen liksom, jag kommer liksom in i hans grejjer på samma sätt som med biggie
Its not random that the? rappers in the 90's first were big(BIG L,BIG PUN,NOTORIOUS B.I.G)and the rappers nowadays are little(lil wayne.lil jon,lil boosie)