Vad blir det för rap?

Utländsk Hiphop - Allmänt

Vad blir det för rap?

Jag sökte i " forum sök funktionen " om någon hade gjort en tråd om vad blir det för rap?

Men hitta inget vilket om det så jag tänkte posta en länk.

Riktigt roligt för er som har lite extra tid för händerna under sommar halvåret.

http://soundcloud.com/vadblirdetforraphttp://
http://soundcloud.com/vadblirdetforrap
Vad blir det för rap? handlar till exempel om gulliga/snygga killar, bisarra videor från internets mörkaste hörn och rap från områden i USA där bra rap tillverkas på löpande band. Det här var det ingen som pratade om så Sanna, Petter och Hugo slog följe på tunnelbanan i riktning mot Rågsved. Där väntade Onda från STHLM Inkasso med öppna armar. Man skulle kunna säga att Vad blir det för rap? är en podcast av tre personer som helt enkelt gillar rap lite för mycket. Whatever?! xoxo.
Finns även att ladda ner på itunes under samma namn.

Vad tycker ni om detta, personligen tycker jag det är över fett även om de inte riktigt är min typ av rap som diskuteras.

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Har ju varit väldigt hypat, men jag får erkänna att jag faktiskt aldrig lyssnat. Har hört mycket gott om det, mest från indiepoppare och andra icke-hiphopfans. Uppfattar det som att det är smarta, roliga och intressanta personer som ligger bakom. Men samtidigt är musiken de diskuterar ljusår från min musiksmak, så det känns lite ointressant för mig personligen ändå. Kanske är helt ute och seglar men har fått uppfattningen att det nästan uteslutande handlar om "hipster-rap" och "rapmusik som inte hiphopare gillar" om du förstår vad jag menar.
Nu vet jag inte hur djupt ditt hiphop intresse är ( misstänker att du är ganska insatt med tanke på de fina förslag på NY rappare du skickade mig i min andra tråd)
Men jag får uppfattningen om att de är yber rap nördar och de öppnar portar till musik som jag Aldrig skulle ha lyssnat på annars.
Till råga på allt så är Petter, Hugo och Sanna som är värdar för programet dunder mysiga att lyssna på!
Om inte för musiken så för deras dialoger, kan jag rekommendera det som "radio" på bussen eller i bilen efter som det ändå finns på iTunes.
Jag anser mig hyfsat insatt i det jag kallar hiphop (det som många yngre medlemmar av detta forum kallar "traditionell hiphop", "east coast" eller elakare saker, hehe...). Däremot är jag helt oinsatt i trap, crunk, snap, crackle and pop osv. All den här samtida, poppiga, elektroniska och lite plastiga rapmusiken som ofta liksom kapat banden till hiphop. Oinsatt pga ointresse alltså. Men som du säger så verkar de roliga att lyssna på, de twittrar ju bra och bloggar bra osv, om än oftast om musik som lämnar mig helt kall. Leker ofta med tanken på att skapa en rolig/seriös podcast fast om "min" hiphop, men skulle nog inte få många lyssnare!
Kan tänka mig att det är skulle vara ett guld läge att göra det, om jag går till mig själv och mina vänner så slutade man nästa lyssna på ny ( Amerikansk )Hiphop efter typ 2007.
Vilket i sig har varit bra för man har fått en chans att fördjupa sig lite i den hiphop som kom innan man själv började lyssna på det. Men som det är idag så känner jag mig helt lost!
Manager

2012-07-04 19:35
Kul initiativ. Ska börja lyssna!
/ Deedz.
www.jewoit.se www.youtube.com/user/JewoitEntertainment
http://jewoit.tumblr.com/ & http://www.facebook.com/jewoit
Manager

2012-07-05 14:18
Soul: Nu är du på gränsen till att kalla mig för hipster. Uppskattas icke!
Redline!
Dr.Octagon: Haha, jaså? Trodde inte alls de snackade om artister du gillar. Jag brukar ändå skilja mellan hipsterrap och mörk, elak dirty south rap även om ingen av dem är min kopp te. Men de överlappar kanske mer än jag tror?
Hej!
Kul att ni är några som hittat vår podcast och lyssnat! Vår filosofi gällande rap är man får gilla allt, både gammalt och nytt, hipsterrap, östkust, västkust, södern, bukten, svenskt, tjejer, killar, traprap, crunk, snap, jerkin, drillmusik, Riff Raff, Judgment Night-soundtracket osv osv osv osv. Den enda vi i VBDFR verkligen inte gillar är Drake :D

Ju fler avsnitt vi gör desto mer kommer vi kunna täcka in, och vi hoppas att ni vill fortsätta lyssna och att vi erbjuder något för alla!

Gilla oss gärna på facebook och följ oss på twitter!
Vad blir det för rap? är en podcast om rap som görs av Hugo, Petter och Sanna.
Rappare

2012-07-30 12:32
Vad är Hipsterrap?

Börjat lyssna lite och det är lite halvsoft att ha på i bakgrunden när man spelar Saints Row 3.
Fortsätt. :)
Ja
Admin

2012-07-31 09:41
Jag skulle ändå säga att Soul Survivor är på rätt spår och fått en ganska rätt uppfattningen. Det känns som att programmet har gått ifrån de delarna av den hiphopen som jag gillar med. Men det är väldigt uppdaterat när det gäller nya prylar. Gillade verkligen när Petter berättade sin Tupac-story i ett av programen och när Sanna berättade att Foxy Brown var viktig för hennes musiksmak runt 2001. Men det är ju mer ASAP Rocky & Wolf Gang än KRS One och Public Enemy helt klart.

I övrigt är det ett grymt program som ger en bra inblick av vad hiphop kan vara 2012. Men jag kommer tyvärr aldrig förstå mig på den typen av hiphop som mestadels tar upp i programmet. Kan gå ett helt avsnitt utan att jag känner till några artister, och då har jag ändå lyssnat på hiphop flera timmar om dagen i 18 år.

Dr. Octagon: Men du är inte hipster. Eller? Nej, men det beror nog på att du faktiskt har lyssnat på de här stilarna sedan 90-talet (innan mediabrillorna på söder lyssnade på det) och inte trendat in den här "nya hiphopen" som har blivit stor genom att folk kan skaffa bra optik till videor (Lil B) och Twittra.

Såg senaste videon från Kreayshawn för nån vecka sen som hypas i programmet. Fick mig att vilja kräkas. Rap före yta vilken dag som helst.

Admin

2012-07-31 09:46
Piggalo: För att svara på din fråga. Jag skulle säga att det är rap/hiphopmusik som handlar mer om stil, utseende och ge en cool känsla mer än att faktiskt innehålla någon substans textmässigt. Ofta uppskattas musiken av folk som aldrig växt upp eller haft rötter inom hiphop. Gärna med en gnutta ironi (Henrik Schyffert 15 år för sent). Det innehåller ofta inte essensen av det som fanns i tidig hiphop, dvs unga svarta begåvade arga män.

Det är med andra ord 2012 kulturellt accepterat att som vit akademiker och medelklass inom hiphop lyssna på Rick Ross och skrika med när han upprepar "Pussy hoe!" i ett mantra.

Groupie

2012-07-31 23:23
Hipster är ett så överanvänt och fattigt uttryck. Alla de adjektiv som används för att i negativa ordalag beskriva diverse subgenrer inom moderna hiphop kan du sätta på mer eller mindre all pop och folkmusik från alla tider, även hiphop från 80 och 90-talet.

Det är med andra ord 2012 kulturellt accepterat att som vit akademiker och medelklass inom hiphop lyssna på Rick Ross och skrika med när han upprepar "Pussy hoe!" i ett mantra.

Vit medelklass har lyssnat på hiphop sen 80-talet och rappat med i alla texter mellan katedral och bordell. Det här är gårdagens nyheter. As a matter of fact, vit medeklass har lyssnat på "svart" musik sen 1800-talet.

Angående VBDFR så har jag blivit väldigt fäst vid programmet. Det är en djungel där ute och det är skönt att någon gör grovjobbet genom att plöja igenom skiten för att hitta guldkornen. Därmed inte sagt att jag tycker att alla låtar jag hört på podcasten är bra. Ville bara klargöra så att jag inte blir stämplad som en hipster.
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.
Admin

2012-08-01 08:17
Ripoff: Kanske fanns en gnutta ironi samt bitterness i det jag skrev. Alla "grupper" inom hiphop har så klart fått ta mycket skit. Allt från eurodiscorappare till true school backpackers. Hipster är ett väldigt flyktigt begrepp och säger så klart inte hela sanningen heller, men det är ändå en etikett som ändå säger någonting.

Sexfemman droppade en låt i ämnet 2009 för den som missat: http://www.slangmusik.com/music/sexfemman-adolf-hipster.mp3

Vet inte om ditt svar vad riktigt rakt till mig men klart jag vet att vit medelklass tagit till sig hiphop sedan 80-talet. Det finns dock olika anledningar till varför man tar till sig musiken. Arg och ung brukar vara en anledning. Något som många av de som kommer upp nu har anammat.

Ingen diss till VBDFR dock som gör sin grej och gör det fett.

Håller med om att hipsterrap är ett rätt "tomt" begrepp. Det jag ville säga var väl typ "rapmusik som folk som inte gillar hiphop ofta gillar". Sen är det såklart inga vattentäta skott utan ständigt glidande skalor hit och dit. Det jag tycker är allra mest positivt är att man i såna här sammanhang ofta lyfter fram kvinnliga MCs, vilket känns mycket mer "true school" och hiphop-essens än vad den inkrökta 90-tals-nostalgiska scenen ofta blev. Den sammanfaller mycket mer med min smak rent musikaliskt, men kan vara rent medeltida i sin könsfördelning ibland med folk som kan nämna en eller två kvinnliga MCs nånsin de gillar och är för tjockskalliga för att fatta att det är ett problem.
Sista avsnittet spelade dom en hel del Gucci, wacka flocka etc men lyssnar verkligen "folk som inte lyssnar på hiphop" på den typen av rapp?
I min vänskapskrets så avskyr typ alla den typen av rappen men sitter gärna och sjunger med i 93-til infinty. Det tycker jag är vanligare. (Av dom nya rapparna en del asop rocky)
Men framför allt är programmet otroligt intressant då dom tar upp saker om inte diskuteras i dom vanliga hiphopforumen.
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
R0feman: Gucci och Waka Flocka är för mig typexempel. Det beror väl på bekantskapskretsar antar jag. Men det är precis såna artister som inte går hem bland folk jag känner som lyssnar på hiphop. Däremot kan de gå hem hos vänner och bekanta som är mer inne på indiepop/annan hipstermusik (oh, no I did it again, but for want of a better word, jag är dåligt insatt i vilka genrer som är hippa numera - sånt som de stora musikbloggarna skriver om helt enkelt). A$AP Rocky, OMGWTF-Gang o.s.v. Älskade av rockrecensenter, totalt oönskade bland en mer "renodlad" hiphoppublik. Eller så är det bara nåt jag fått för mig. Kan också bero på att de flesta hiphoplyssnare jag känner är över 30. Bland yngre lyssnare kallar man ju Waka Flocka för "hiphop" också som media i staterna gör, så det bidrar väl ytterligare till begreppsförvirringen. Men OK, detta kanske leder till mindre missförstånd då - "rapmusik för folk som inte huvudsakligen lyssnar på true school"?
"rapmusik för folk som inte huvudsakligen lyssnar på true school"? haha precis! Mycket bra benämning.
Min bekantskapskrets lyssnar på mycket annat än trueschool fastän tidiga UGK alltid spelas på förfesterna. Där ses ASAP som en frisk fläkt man lyssnade på Purple när den kom men ingen kallar det för klassiker(om du förstår vad jag menar). Och är antagligen bortglömt om 2 år.
Jag tror verkligen inte dom är oönskade.
Jag som ser mig som en hiphopnörd tycker det är jävligt skönt att dom slog i en värld där allt ska vara så jävla hårt och gangster hela tiden. Där rimmandet och populär kulturella flörtar och mixande av stilar bara görs och inte reflekteras över. Dom tar sig friheter, dom är snygga och framför allt duktiga.
Tyalor gang och då särskillt Lola Monroe är sviiiinbra i mitt tycke.
Med det sagt så lyssnar jag mest på rapp från 90-talet

Däremot Nicky Minaj och all den där rappoppen är helt vidrig. Det förstår jag inte överhuvudtaget.x

Mina indievänner lyssnar mycket hellre på Gang starr än Gucci. Vi kanske ska byta poppare med varandra?

Jag är lite onykter så jag har inte en aning om något av det här makes any sense men jag hoppas och i slutändan är det som alltid en fråga om smak.
Och något jag avskyr är (påtal om saker man inte ska kalla för rap) när såkallade battlerappare battlar utan att rimma utan bara säger "fyndiga" saker om varandra får kallas för battlerap, det gör mig sur. Det är fan mer Roasting än hiphop
OK, vi byter popvänner. Ses under stora eken 14:35.

Min avsky mot OMGWTF-Gang är bottenlös. Tar faktiskt hellre renodlad poprap än pseudointellektuell/låtsas-smart och -"chockerande" sådan.

Gillar f.ö. 80-talsrap mer än 90-talsrap själv om jag ska välja och är trött på fixeringen vid 90-talet, även om mina favoritår är 88-92.

Håller helt med om den moderna "battlerap"-grejen. Löjligaste är väl att de battlar utan beats? Bring that beat back!
Hej!

Vi som gör VBDFR försöker strunta i vad som är hipster eller inte, äkta eller inte och fokusera på musik som vi tycker är bra och/eller intressant. Vi är glada att ni lyssnar!!

I senaste avsnittet intervjuar Sanna rapparen Kelow från Maryland. Kelow pratar om sin musik, sin första resa utanför USA, sina fans, om när en skvallerblogg trodde att hon va Chris Browns flickvän, om hur hennes resa till Sverige va på väg att aldrig bli av eftersom hon blev arresterad, och om hur det är att vara en ung osignad artist som försöker få ut sin musik till världen. Avsnittet finns på itunes och på soundcloud!

Vi har blivit nominerade till svenska podradiopriset! Om ni gillar oss gå in och lägg en röst! Vi är nominerade i kategorierna bästa musik, bästa amatörkanal, bästa originalkanal och bästa svenska kanal!

http://www.daytona.se/podradiopriset/2012/

Tack för ert stöd!
Admin

2012-08-23 13:09
Vadblirdetförrap: Fett att ni är nominerade! Är väl inget snack om att Whoa-användare gör gemensam sak och röstar på VBDFR.

En parantes:

Förövrigt tycker jag alltid att det är lika otroligt att man som icke professionell skall rösta på priser typ: "Bästa orginalkanal" och så finns det 25 program att välja mellan. Det förutsätter ju att man har lyssnat på alla för att göra en rättvis bedömning. Samma problem gällde väl Kingsize-galan där allmänheten förväntas ha koll på alla svensk hiphop, skor, TV-spel osv. Absurt.

Vill ni hjälpa oss att haffa röster använd vårt facebook-event och bjud in alla era vänner! Det vore verkligen sjukt fett om vi kunde slå PSL i musikkategorin :D

http://www.facebook.com/events/361736773900594/
Nytt avsnitt ute!

Vi pratar Tupac-tribute, Way out west, hur Petter skämde ut sig i New York och nya låtar vi gillar. Vi spelar också lite minnesvärda remixer, och pratar om vad som utmärker en bra remix.

Välkomna till höstsäsongen av VBDFR!
Producent

2012-09-21 19:11
^Bra och intressant program.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Nytt avsnitt ute där Petter intervjuar New York-rapparen Cakes Da Killa! Petter och Cakes pratar bland annat rimteknik, minns DipSet-eran, återbesöker "no homo"-"debatten", tipsar om La Chat-videos, relationen mellan "reading" och rap, Trinas känsla för stil och mycket mer.

Tack till alla som röstade på oss i svenska podradiopriset, vi vann inte men är ändå nöjda och glada!
Nytt avsnitt!

Välkomna till avsnitt 17 av VBDFR! Återigen har vi trotsat tekniken för att leverera lite aktuellt rapsnack. I avsnitt 17 pratar vi bland annat om att Gucci Mane har hittat sina gamla goa form igen. Vi lyssnar på en av de starkaste raplåtar vi någonsin hört, pratar om Kendrick Lamars nya superhypeade album och klagar på hur rap jämförs med gitarrmusik. I avsnittet får ni också svar på vem som var 1800-talets Drake, och får höra om när Petter en gång spottade på Organism12.

Nya avsnitt!

Avsnitt 18: Vi intervjuar albumaktuelle Lorentz från Lorentz & Sakarias:

Avsnitt 19: Vi pratar om Gubb (RIP) och försöker besvara frågan: När släpper en rappare egentligen för mycket material?

Håll utkik efter avsnitt 20, som släpps inom kort, där vi intervjuat Jaqe och Mack Beats!