Boot Camp Clik
Morsning gott folk. Tittade in här idag för första gången på länge i hopp om att jag skulle finna en tråd dedikerad till detta klassiska hiphop-kollektiv, men icke! Naturligtvis, i god medborgaranda, tar jag på mig ansvaret och initiativet till att starta en tråd och diskussion om dessa lirare. Har ganska nyligen upptäckt Boot Camp Clik (är fortfarande nykär i kollektivet) sedan kanske fyra månader tillbaka, då jag först upptäckte Smif-N-Wessun och deras mästerverk "Dah Shinin'" som jag håller som en top tio skiva över dom bästa hiphop-plattorna överhuvudtaget och definitivt en kandidat till en top 20-lista över dom bästa skivorna, oavsett genre eller epok. Har förvisso hört "Enta Da Stage" tidigare, men inte riktigt fastnat. Nu, i och med att jag blev förälskad i "Dah Shinin'" har naturligtvis kärleken för "Enta Da Stage" infunnit sig också. Hur som helst: jag känner att Da Beatminerz tar vad dom gjorde på "Enta Da Stage" och vidareutvecklade detta till fullo på Smif-N-Wessun's debutskiva. Alltså djupa basgångar och maffiga trummor, men därtill ett tillägg av själfulla pianosamplingar o.s.v. Basgångarna på denna skivan får verkligen ryggraden att gå ur led, så mycket reagerar kroppen på denna musikaliska stimulans. Utöver den makalösa produktionen (tror det är min favoritskiva gällande produktion genom alla tider nu - tidigare har Mobb Deeps klassiska "The Infamous" suttit på den tronen) så har rapparna Tek & Steele ett fantastiskt jävla samspel. Dom kompletterar varandra perfekt, lägger varannan rad på vissa låtar och bara öser. Kanske inte dom mest lyriska & poetiska av rappare, men vem bryr sig när det är en sådan njutning av att bara höra dom rappa över dessa vråltunga beats? Svårt att nämna enskilda låtar egentligen, hela skivan är för fullproppad med riktiga headnodders, men ett försök: "Wontime", "Wrekonize", "Bucktown", "Stand Strong", "Hellucination", "Let's Get It On" (fan vad Tek & Steele samarbetar mindblowing här) och "P.N.C" (that bassline ain't nådig). I alla fall, för att skapa lite diskussion: 1. Vad tycker ni om kollektivet samt gruppen Smif-N-Wessun och deras debutalbum? 2. Favoritgrupp och favoritskiva inom kollektivet? 3. Har ni några rekommendationer på liknande skivor som "Dah Shinin'?" Tänker främst produktionsmässigt här. Kan tilläggas att jag inte hört allt med Boot Camp Clik än. T.ex har jag bara lyssnat igenom "Nocturnal" med Heltah Skeltah cirka två gånger, men har varit för maniskt förälskad i "Dah Shinin'" att jag inte velat hoppa till någon annan skiva utöver den riktigt. Men "Nocturnal" ska jag definitivt lyssna mer ingående på när jag tröttnar på tidigare nämnda skiva. "Da Storm" med O.G.C har jag också hört mycket gott om. Real heads on the rise, wrekonize! (Inlägget ändrat av PaulNewman 2013-06-25 19:51:12) (Inlägget ändrat av PaulNewman 2013-06-25 19:52:34)
Härlig tråd. Är på jobbet så jag hinner knappt läsa igenom allt men ser att du nämnt Da Storm längst ner. Den ska du absolut kolla upp för att det är något av det bästa som kommit från det kollektivet. Alla tre snubbarna låter jävligt bra på micen, och dom där beatsen. Dom är bara för smutsiga, och med alla "storm"-samplingarna (regn, åska, sirener och grejer), så skapar det bara en jävligt bra "stämning" på skivan. Galet bra. Kolla upp! Får återkomma senare med ett längre inlägg...
Skivsamlare
2013-06-25 20:54
Har älskat Boot Camp sedan första gången jag hörde dom i mitten av 90-talet, Allt kollektivet släppte fram till 1996 var fantastiskt, jag tänker alltså på dessa skivor: Black Moon - Enta Da Stage Black Moon - Diggin' In Dah Vaults Smif-N-Wessun - Dah Shinin' Heltah Skeltah - Nocturnal O.G.C. - Da Storm Sedan blev det sämre, även om jag kan tycka att albumen från 2005 är riktigt bra: Buckshot & 9th Wonder - Chemistry Smif-N-Wessun - Reloaded Sean Price - Monkey Barz Gillar även Cocoa Brovaz - The Rude Awakening från 1998 Grejjerna dom släppt de senaste 15 åren (förutom de 3 jag nämnde) håller mycket lägre kvalitet med undantag för Still Shinin' mixtapet och kanske kanske The X-Files mixtapet..
Skivsamlare
2013-06-25 21:59
Tycker att The Chosen Few är värd att nämna. Buck Shots BDI thug är mycket bättre än folk gav den cred för och Rude awakening är enligt mig i samma klass som dah shining, enta da stage . O.G.C The M-Pire Shrikez Back är också en bortglömd pärla som allt för få har hört. Det finns mycket bra om man letar. Kolla upp allt som Smif-N-Wessun släppt (cocoa brovaz är samma grupp, det var något strul med stämningar från vapenföretaget om jag minns rätt)
Schysst med trevliga svar. Jag tog faktiskt tillfället i akt och började lyssna på "Da Storm" tidigare ikväll, och är nu inne på andra rundan av skivan. Svårt att göra en bedömning av skivan så här tidigt, brukar behöva rätt många lyssningar innan jag kan uttala mig, men för att i alla fall säga något litet så tycker jag om skivan, framförallt gillar jag produktionen, som är så väldigt mörk som jag hade hoppats på. Känns som att denna skivan är lite mindre bastung dock, än t.ex. "Enta Da Stage" och "Dah Shinin'". De har tagit ett steg bakåt gällande de djupa basgångarna, och ett steg framåt gällande att använda sig av piano- och andra stämningsfyllda-samplingar.
Sinnessjukt vilken mängd kvalitativa skivor Boot Camp Clik fick ur sig på 90-talet.
E_NO_LA skrev: Tycker att The Chosen Few är värd att nämna. Buck Shots BDI thug är mycket bättre än folk gav den cred för och Rude awakening är enligt mig i samma klass som dah shining, enta da stage . O.G.C The M-Pire Shrikez Back är också en bortglömd pärla som allt för få har hört. Det finns mycket bra om man letar. Kolla upp allt som Smif-N-Wessun släppt (cocoa brovaz är samma grupp, det var något strul med stämningar från vapenföretaget om jag minns rätt) Har tänkt lyssna på Smif-N-Wessuns efterföljande skivor bara för att jag gillar Tek & Steele så satans jäkla mycket. Det ska bli intressant.
Annars lyssnade jag lite på Buckshots två kollaborativa skivor med 9th Wonder tidigare idag, det lät intressant och bra. Naturligtvis någonting helt annat än beatsen han rappar över på "Enta Da Stage" men ändå fett.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Upptäckte dem för nåt år sen bara, P blev min favoritrappare för ett tag
Skivsamlare
2013-06-26 10:09
Paul Enta da stage har nog den fetaste basen ever så du har helt rätt att efterföljande skivor inte är lika tunga där. Fan den skivan är en klassisk "om någon granne jävlas med musik på hög volym har jag något att ge igen med". Tror det var någon här på whoa som skrev att den skivan faktiskt fått honom vräkt.. Boot camp, wu-tang och hieroglyphics har varit de kollektiv jag undantagslöst köpt allt av, åtminstånde under 1993-2000. Med risk för att låta gammalmodig är det så här jag tycker hiphop ska låta.
Glöm inte Magnum Force
http://duckdown82.tumblr.com/
Haha, fan vad kul. Satt just och undrade om jag skulle orka skriva ner mina åsikter om BCC eller ej. Så länkar VRGNHNS ett gammalt inlägg där jag redan skrivit ner nästan allt. Haha, kudos, där besparade du mig en massa typing!!
Ja, du har ju redan gjort det jävligt bra liksom, fördelen med internet... Önskar att man kunde recitera gamla tankegångar på ett lika bra sätt "irl"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag tycker du bör kolla in "Black Moon - Total Eclipse" Jag tycker att den skivan glöms bort rätt hårt men är en av de bästa från 00-talet. "Sean P - Monkey Barz" är även den en av de bästa från 00-talet. Så dessa plattor bör du kolla in om du gillar BCC
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
Yep, Total eclipse är faktiskt ett riktigt bra album..det kan dock bli uttjatat om man lyssnar på det för jämnan, det ska njutas i mindre doser för att behålla sin styrka..Magnum force har jag aldrig riktigt förstått varför folk håller så högt,tycker det finns några riktiga botten-napp på den plattan. jag har funderat på att sälja den t om men har behållt den för "hold yo head up",Brownsville II Long Beach och "MFC Laws" tre mörka spår som känns jävligt BCC. Personligen är jag ett stort fan av "the last stand "plattan från 2006.där tyckte jag verkligen att dom hittade tillbaks till sitt specifika sound i beatsen..OGC´s Da stormär bland dom bäst producerade hiphop albumen från mitten av 90talet men ajg tycker inte dom killarna hade så mycket att komma med på micken. Starang hade talang o skillz dock
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams
BDI-Thug plattan är precis så pissdålig som den framställs som.
Varför har ingen nämnt War Zone? Finns ju några guldkorn på den plattan som den här:
Tyvärr föll hela Boot Camp av stegen någonstans i slutet av 90-talet och jag kan inte påstå att mycket sedan dess fallit mig i smaken.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Nästan allt dom har släppt är bra.
Boot Camp Clik, enligt mig det basta hiphop kollektivet genom tiderna. Wu-Tang Clan ma ha mer klassiska album, men deras skivor har med ett par undantag alla slappts under en relativt kort tidsperiod (93-98). Boot Camp har slappt nastan uteslutande bra skivor fran 90-talet framtills idag. Jag har i praktiken vuxit upp med deras musik pumpandes i horlurarna och pojkrummets gamla hogtalare.
Favoriterna i samlingen ar Smif n Wessun – Da Shinin, som jag tycker ar bland de basta slappen nagonsin, De tva forsta Heltah Skeltah albumen samt O.G.Cs andra skiva The M-pire Shrikez back. Jag alskar sa klart Beatminerz minimalistiska produktion men jag tycker till skillnad fran manga andra att BCC’s samarbete med andra producenter oftast varit lika lyckade. Magnum Force ar till exempel minst lika bra som Nocturnal. Visst, albumet har mer svaga spar men det har aven mer latar som sticker ut an Nocturnal. For Da People, Boot Camps forsta slapp som en grupp ar aven det ganska sa underskattat. Da det kom ut var det alltfor mycket snack om deras nya sound och jamforelser med Beatminerz produktionerna istallet for att fokusera pa musiken. For Da People ar en av mina favorit skivor, det finns ett par mediokra eller rentav daliga spar men antalet bangers kompenserar mer an val for de mindre bra latarna.
BCC har alltid varit lite av underdogs och hamnat i skuggan av New York grupper som Wu-tang, Mobb Deep och Ganstarr, men for mig har de alltid varit pa toppen av listan. Jag kommer annu ihag hur jag bestallde Magnum Force, Representatives – Angels of Death, samt Duck Down Presents fran USA och vantade ivrigt pa att fa albumen levererade. Forutom de officiella albumen gillar jag aven storre delen av gastverser, mixtapes och diverse projekt BCC medverkat pa.
Vad tyckte ni om det här projektet?:
Tänkte hugga det direkt förrut sen blev jag lite kluven och det blev aldrig av...
Tycker Tek har gjort en intressant utveckling, han har mkt mer voice-id nu och nu är det ju lyrics med helt annat innehåll men det känns ju mkt slappare än på Dah Shinin
Pete Rock-plattan är naturligtvis inte den knock den kunnat bli 1995 när både han och de var på topp, men tyckte ändå den var trevlig. Har 4-5 spår jag fortfarande spelar. Mexican-lpåten klart fetast, Hurricane G bara går LOSS.
Jo förväntningarna va kanske lite väl höga, särskilt som jag älskar The Album...
Skivsamlare
2013-07-07 03:21
BDI-Thug plattan är precis så pissdålig som den framställs som. Den har dåligt rykte ja men något oförtjänt. 3-4 spår är helt ok.
Uppskattar i princip allt Duck Down Records släpper. Buchshot känns inte allt för hungrig sedan han gick solo, vilket är synd.
Tycker Heltah Skeltah spelar i en annan liga än de övriga sedan ett par år tillbaka. För er som inte har märkt av Rockness projekt:Monsta Mondays så rekommenderar jag att ni besöker
http://www.rockness.net