I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

LÄS! Viktig info till ALLA angående regler!

Vår Hiphop - Audio & Video

Moderator

2010-02-03 00:29

LÄS! Viktig info till ALLA angående regler!

Nu är det såhär att vi anser att denna forumdel har spårat ur rejält, det verkar inte som att någon läser reglerna överhuvudtaget längre.
Folk uppar sina trådar alldeles för mycket vilket blivit det största problemet i forumet. Det står klart och tydligt i reglerna att man får uppa sin tråd max 3 gånger. En uppning behöver inte nödvändigtvis enbart vara ett inlägg du skriver för att placera din tråd längst upp i forumet igen. Vi har något vi kallar "smyguppningar" också, det är när man skriver och tackar efter varenda kommentar. Självklart ska du få du tacka för den kritik du fått, men vänta tills du fått ett gäng kommentarer och svara i ett enda inlägg istället.

Om ni hade läst reglerna som står skrivna när ni accepterade att bli medlemmar på Whoa så hade ni sett att det står följande. -"Självklart får du tacka för kommentarerna/kritiken men skriv då inte ett inlägg för varje kommentar du får, skriv ett när du fått runt 10 kommentarer".

Så från och med nu så kommer vi att successivt blir hårdare med att låsa/ta bort trådar som uppas för mycket för att nå vårat mål som är att ni följer de föreskrivna reglerna.
Vi hade kunnat varit jävliga och börja låsa varenda tråd nu direkt där man uppat för mycket, men då vi vill ha en sån bra stämning i forumet som möjligt så vi väljer att försöka trycka på denna regel istället.

Så nu är det upp till er hur det ska bli i denna forumdel och vi hoppas att så många som möjligt börjar ta hänsyn till de regler som finns så att vi i framtiden slipper editera några trådar.

Läs även Whoa's allmäna regler och våra egna regler i denna forumdel, dom hittar ni som sticky längst upp i forumet.

MVH / Moderatorerna i "Vår hiphop - Audio&Video"

//TW
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2010-02-06 21:15
Jag tycker man borde få uppa några fler gånger. 5 kanske, för med 3 kommer du nästan ingenstans i detta forum. Man får ju nästan bara kommentarer när man droppar en diss i detta forum har jag märkt. Så jag fattar varför rappare gör som dem gör.

Fridens / F
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2010-02-07 19:41
Om du tänker efter så skulle det inte alls bli bra med 5 uppningar. På det sättet skulle vilken låt som helst kunna få en livslängd på nästan en vecka och forumet skulle svämma över med låtar du sett i flera dagar. Det krävs en viss omsättningshastighet för att få det hela att gå runt. Jag själv känner att "uppandet" överdrivs rätt mycket, och vill att man ska sätta större värde på de "uppningarna" man har till sitt förfogande.
Ifall man inte får, säg 30-40 kommentarer, utan att uppa sönder sina trådar bör man istället fundera lite på varför det är så. I många fall speglar det antal kommentarer man fått hur bra låten är, men självklart finns det undantag. I vilket fall, håller man hög klass, visar att man har en hög lägstanivå och droppar mer än någon enstaka låt som är bra, så kommer man få sin shine.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2010-02-07 21:10
I många fall speglar det antal kommentarer man fått hur bra låten är, men självklart finns det undantag.

Då är näst intill varje tråd ett undantag, alltså. Rappare med mest hype får mest kommentarer, så har det alltid vart, även om låtarna suger.

Moderator

2010-02-07 21:20
Man får självklart tycka vad man vill, men om man räknar bort diss-, RIP-låtar osv. så känner jag själv när jag kollar igenom att de som har många kommentarer överlag ligger på en högre nivå än eller någonstans runt average här. Sen finns det undantag, men överlag så tycker jag absolut att många förtjänar att få sina kommentarna.

2010-02-07 21:28
Dissar & R.I.P-låtar har alltid haft & kommer alltid ha mest kommentarer.
Om man droppar en annan låt har man tur om man kommer över 30 kommentarer.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2010-02-07 21:28
Sen är det här med "max 3 uppningar" något som inte gäller till 100% just nu, men vi vill nå dit där vi kan följa den reglen.

När vi nu avgör hur många uppningar som e för många beror bland annat på hur många procent av alla kommentarer som är från en själv, hur länge tråden funnits osv.
//TW
Moderator

2010-02-07 21:33
Dissar & R.I.P-låtar har alltid haft & kommer alltid ha mest kommentarer.

Det är därför jag tog med att vi skulle räkna bort dessa..

Annars är det exakt så som shitmannen säger.

2010-03-16 02:25
Jag postar inte musik i det här forumet, men jag antar att det samma kommer gälla beats forumet eller hur?
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)
Moderator

2010-03-16 06:26
jobro P38 Jag vet inte vad dom har bestämt där, men jag gissar att dom också låser en tråd om trådskaparen uppar den för mycket.
//TW

2010-03-24 17:17
Kan ni inte förtydliga för alla medlemmar att man inte ska skriva "VIDEO" framför sin tråd om det är en youtube-video med stillbild? Det är ingen video, det är bara ett dåligt sätt att marknadsföra sin musik.

står det VIDEO i rubriken så borde den innehålla en musikvideo eller iallafall något filmat, inte bilder med text.

Thanks !!
Detta är min forumsignatur
Moderator

2010-03-24 22:03
Haha sånt är illa. Men jag räknar med att det är regeluppstyrning i detta forumet snart också, så jag tar upp det när vi ska gå igenom reglerna.

2010-03-25 12:56
Well, Post #2. Man kommer ingen vart med 5 uppar? det beror på att alla andra också gör fler än 3. Hade alla börjat med max 3 upp's så hade det tagit ut varandra :)

2010-03-29 19:49
jag tycker det är intressant att ni lägger så stor vikt på uppningar när det största problemet med audio-forumet är alla elaka kommentarer folk skriver till varandra och som både ger whoa ett dåligt rykte och skapar hård atmosfär och negativ energi i trådarna.

Att reglera upparna ger bara förmåner till dem som känner flest personer som kan ge en kommentar och missgynnar de som är nya och vill få en fot in. Vilken sida vill ni stå på?
Moderator

2010-03-29 20:31
philosophia
Angående uppningarna så är det jättesvårt såklart, dock är det här nästintill det enda rättvisa sättet att få en struktur på forumet. Finns en annan diskussion angående den där det deltar lite mer mods och admins här:

upp regeln är så bull. någon?

Om vi går över till det här med elaka kommentarer så vet jag inte om du syftar på personangrepp eller kommentarer så som "Du suger" osv. Men personangrepp rapporterar vi direkt och slutar oftast i en varning eller tell på användaren. Angående helt meningslösa inlägg utan kritik så går vi in när vi ser att ingen har något vettigt att säga och försöker styra upp det hela. Att folk langar såna elaka kommentarer kommer man inte ifrån, men vi gör så gott vi kan.

2010-04-03 15:55
okej jag tar mig själv som exempel. Jag anser mig själv vara bra på det jag gör. Men jag känner inte särskilt många här och det gör att de inte tar sig tiden att gå in på min tråd och lyssna på mina låtar. För att jag ska få en chans att få kommentarer så behöver jag uppa min tråd ganska mycket. Om jag ska vänta på tio kommentarer så kommer jag inte få särskilt många. Jag tycker ni har hård-dragit gränserna och jag tycker inte dom gynnar dem som är nya här och faktiskt är duktiga. Du kan själv gå ut på min myspace och lyssna så vet du vad jag pratar om.

http://www.myspace.com/smutsochvisdom

2010-04-03 15:57
här är min länk om ni vill gå in och ta bort den eftersom jag redan har uppat för mycket http://www.whoa.nu/forum/var-hiphop/audio-och-video/684707/1.aspx

2010-04-04 15:08
Ganska off-topic men i allafall jag skulle uppskatta om det blev ett eget forum för dissar osv, det skulle nog kunna gynna folk som verkligen lägger ner tid och själ i sin musik. För just nu så sjunker sånna låtar ganska snabbt medan halvdana dissar tar upp första sidorna i audio forumet.

frid!
Moderator

2010-04-04 16:53
philosophia
Kommer du på nått rättvist sätt att sköta det hela på? Som sagt, i den tråden jag länkade i föregående inlägg kan du gärna ta upp alla dina synpunkter eftersom det är mer admins/mods som kollar där än bara vi i detta forumet. Där är det också massa svar till varför vi har den regeln.

peramaki
Tror jag inte blir av kan jag säga direkt. MEN, sånna förslag går också utmärkt att ta i Allmän om whoa. Den här tråden är uppe för förslag nu så bara skriva av dig här.

Funktioner DU saknar på whoa?

2010-04-06 04:40
skaffa ett helt nytt arkiv för den nya HIP-HOP Stilen! och inte underground musik bara!

Moderator

2010-04-06 14:31
mjw Posta gärna ditt förslag i tråden "Funktioner DU saknar på whoa?" som finns i Allmänt om whoa forumet. Här disskuterar vi hellst bara sånt som angår reglerna i detta forum.
//TW
Producent

2010-04-07 12:28
hur många gånger får man uppa sina beats? är det samma regler där?
Moderator

2010-04-07 13:00

2010-04-10 08:54
ramuz om ni nu ska vara så himla regel fixerade: sätt en regel som säger att man inte får uppa på raken. Det vill säga: om man skriver "upp" en gång så får man inte lov att uppa mer om ingen ger fler kommentarer. Det räcker. Sen ser jag inte problemet med att man inte får lov att tacka efter varje kommentar. Om min låt ligger på femte sidan och jag har fått en kommentar så måste jag ju få tacka annars kommer jag aldrig få fler kommentarer. Sluta göra de till en sån stor grej att folk vill ha upp sin låt. Lägg er energi på andra saker.

2010-04-10 09:02
vad jag menar är att ni gör de till ett större problem än vad det faktiskt är.

2010-05-05 18:59
Upp! : )
Ålltzen, Växjö, Bremen.

2010-07-08 00:46
Jag förstår att det måste bli skärpning med uppningarna. Skulle alla följa reglerna och inte missbruka upparna så blir problemet automatiskt mindre. Och det går inte att skylla på att man får för lite comments, själva grejen är ju att man ska lyckas sticka ut ur mängden. Och det går ju inte att vara helt ny på "marknaden" eller vad man ska säga, och tro att man ska få 30-40 comments direkt, det tar ju sin tid innan folk känner igen namnen med tanke på hur många artister det finns här på whoa.
www.soundcloud.com/knotan
Rappare

2010-08-19 08:47
bra bra du har själv uppat i denna tråd

Rappare

2010-08-19 09:08
skojjja såg fel

2011-02-03 08:15
haha. det var några år sen jag var inne här på whoa sist. älskar att den vänliga moderator-inställningen inte förändrats.

"Vi hade kunnat varit jävliga och börja låsa varenda tråd nu direkt där man uppat för mycket"

gots to love it

2011-04-29 15:00
Håller med den personen som nämnde det här med att skriva att det är en video, när det i själva verket är ett YouTube klipp med foto. Blir så jävla sur...VARJE GÅNG!
Varna skitungarna med bann för falsk marknadsföring eller nåt. Vi som verkligen gör videos hamnar i sorlet av YouTubefoto klipp.. sjukt stökigt.