I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Panik på låtskrivandet

Vår Hiphop - Emceeing

2008-07-14 02:33

Panik på låtskrivandet

Tjenamors!

Jag har lite panik över en sak. När jag har skrivit en text så tar det så jävla lång tid innan jag skriver nästa. Jag kan inte ens tänka på låtskrivandet på flera veckor efteråt och det gör mig galen. Jag har fortfarande lusten att skriva men det går inte.

Det händer att jag försöker skriva ändå men jag blir att sitta fast på första raden och jag måste fråga :

...är det normalt eller håller jag på att tappa känslan?

Evangeliet

2008-07-14 03:44
Tror att du måste se fler saker att skriva om. I vanliga fall (iallafall jag) så brukar jag fastna mellan dessa olika "genrer" inom hiphop (skryt, battle, kärlek, ledsamt). Och det blir väldigt enformigt och det blir tråkigt i längden att skriva om det. Försök att hitta nya saker att skriva om. Gå ut och kolla dig omkring bara, det finns massor att skriva om, försök att hitta inspiration. Mitt tips iallafall!

Take care! One blood, one love.
www.Wizdom.se - www.myspace.com/wizdomrap

2008-07-14 04:12
Har samma problem, känns som jag inte har någonting att skriva om ...
bla.

2008-07-14 04:19
tiden kommer, man kan inte tvinga fram saker. det blir bara falskt o skit.
ta den tid som behövs, ingen ideé att stressa
- http://www.facebook.com/DaavdOfficial -

2008-07-14 06:56
Det kommer en dag när man känner viben igen, och då jävlar!
www.Wizdom.se - www.myspace.com/wizdomrap

2008-07-14 14:02
Enkel lösning.

Sluta skriv lyrics.

Börja istället att skriva ner tankegångar du har, sånt som folk i vanliga fall bloggar om. Kan vara vad som helst, något du sett på teve som du störde dig på, en känsla, nån snygg tjej du sett på stan, nån artikel du läst osv. Gärna med en frågeställning.

Sen tar du bara innehållet och skriver om det till en låttext.

2008-07-14 17:36
Tack för svaren, ska tänka på det ni sagt !
Evangeliet

2008-07-14 21:56
Känner likadant ibland.. Vad jag gör då är att tänka ut lite feta rim sen när man har ett par sjuk rim så är det lätt att dra igång därifrån och bara bygga vidare. =D

2008-07-14 22:19
Skriv två bars och se vart det för dig
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2008-07-15 03:04
Jag rekommenderar att antingen tvinga sig att skriva något bara, eller som jag har för vana att göra, kommer inte texterna i huvudet är det inte värt det, så jag freestylar mig fram emellan texterna, rader som jag kommer på som är värda att spara kommer jag ihåg och sen börjar jag klistra ihop det jag har i huvudet.

Ett stort plus är att freestyla är nyttigt för ditt flow och din kreativitet
Follow the dao, right about....NOW!

2008-07-17 14:02
Jeppehehe, jo jag brukar göra det jag med ^^

Ni andra, tack för svaren
Evangeliet
Graffare

2008-07-21 09:00
Ska du droppa "budskap" så kanske tänk dig någon/några sorgliga situationer
då du kännt att världen är skit OSV . . Ska du skriva skryt eller Våldsironi så ska du helst
vara med en påhittande och rolig kompis , sent på kvällen . Jag har hört dina låtar tidigt och fram tills nu , och du har utvecklats riktigt bra och du ska inte sluta kämpa , för du lär dig
bara mer med tiden. som Fuzz P20 sa så ska du sitta och freestyla som fan!
nöta på bara ! och glöm inte din accapella till vår låt att skicka till mig, kämpa på Nybbe peace / easymate
http://www.myspace.com/easymatemusic

2008-07-29 00:23
känner ofta samma sak.. men då bjuder man in någon/några rappande vänner och freestylar och skriver ner det som blir bra.. en trevlig kväll + många sköna rader, blir det bättre?
www.myspace.com/thebackyardboogie

2008-09-15 15:42

rulla en
- a perverse resistance to security and predictability, & a deliberate disregard for propriety -

2008-09-18 19:50
Bara jag som uppmärksammade GAIAs underbara idé? Andra kanske redan gör det redan, men det kommer nog hjälpa mig med detta problemet iallaf :) Tack.

2008-09-18 22:06
håller med infamous! efter en fet så rullar tungan som aldrig förr;)
enklare än så blir det fan inte!

fred och kärlek! /M
Hiphop For Life
Rappare

2008-09-20 19:11
Har samma problem som du ibland. Det är då jag hookar upp med andra låtförfattande satar, per automatik bildas då ofta sessions eller låtidéer som man kan arbeta utifrån.
Jag tycker alltid det är lättare att arbeta i grupp med en speciell topic, det ger motivation på något vänster.

2008-09-30 00:56
Tack GAIA för den underbara idén, den har hjälpt mej enormt mycket,
mina tankar blir till bläck när jag skriver min lyrik

2008-09-30 13:36
Rök gräs i ett halvår, skaka galler 1 år. Kom ut från fängelset och börja beckna och odla. Sen köp studio för pengarna. Sen kan du göra gangsterrap iallafal!
"Aaah, they lie about marijuana: Tell you pot-smoking makes you unmotivated. Lie. When you're high, you can do everything you normally do, just as well, you just realise, it's not worth the fucking effort."
- Bill Hicks

2008-10-01 12:15
Aldrig vart med om.. iallafall inte fastnat på första raden.. mitt tips.. ta någon bokstav.. vi säger B. ta då saker som rimmar typ på Boll.. exempel.. boll koll fjoll noll stolt moll dom
sen byter du bokstav och försöker på nytt.. gö det ett antal grr om dagen så kanske du hittar känseln.. och jag tror det hänger mycket på vad man har för beat.. jag får ofta skrivtolka när jag lyssnar på ett kasst beat.. jag tror också att det är så hos dom flesta som rappar. vi fungerar bara som bra rappare om vi har ett beat som vi själva känner för. lyssnar vi på en sorts freebeat eller vettefan vad det är för shit vi lyssnar på så sänder det signaler till hjärnan som sedan bestämmer om hjärnan orkar angagera sig i beatet eller inte.

Det är olika.. vissa har lätt för att skriva och vissa inte..

P!

2008-10-25 15:18
Du kan ju låtsas du är någon annan, hitta på en låtsad kille som har låtsade eller dina problem och sen hur han hanterar det.
Dricker så jag knappt kan se, och stapplar ner/För trappan och lovar mig själv att aldrig packa mer/Dagen efter börjar man att halsa rent/Man lever bara en gång, tacka Fan för det.
~Ismen~

2008-10-25 21:41
cpkarincyklar

Ja, vilken bra idé Tack :)
vafan

Tack alla för tips osv =)
Evangeliet