Svenskstil, en förebild för europa!
Jag vet inte vem det kan ha undgått, men idag så är Sverige, den klart starkaste skinande stjärnan på graffhimlen i Norden, kanske rentav Europa. generationen 1980 o runt har hittat rätt i sitt sökande, Sverige har helt plötsligt hittat rätt i sökande efter en stil, en nisch och den gemensamma nämnaren är humor och enkelhet men med stil och medvetenhet, det gör att vi på många sätt börjar sticka ut, det är bara början, "sverige-liknande newschool" kommer troligtvis att börja sprida sig ännu mer nere på kontinenten, man kan redan se hur Svenskstil inspirerar en massa målare i italien, Spanien och Frankrike, belgien och i öststaterna, det finns svenska element i den östberlinska stilen osv. jag tror den process kommer att tillta i ännu högre omfattning, vart ute på en massa danska sidor och nya generationen danska toys sitter och rådiggar rilo , har jag läst, istället för ex. de gamla wild style förespråkarna Bates och Sabe osv. det är bara titta i de tre senaste Up:na hur både exempelvis Sthlm; Göteborg (speciellt där..)Malmö men även andra städer som producerar stilar och idéer av högsta klass som bara kommer att ätas upp som smaskiga semlor av målarna ute i Europa. Sverige var faktiskt en av de absolut första länderna att lämna 1989stilen (typ fascinate av circle) som egentligen fanns likadan över hela Europa, men nu efter mitten av 90-talets och början av 2000-talet så har Sveriges målare hittat rätt i sin newschoolsatsning och sökande, newschool är här för att stanna och Sverige e pionjär,wild style kommer dö ut även om undantagen naturligtvis finns, se bara på 3d graffitin, den e ju i stortsett helt död idag.. kolla bara i senaste up:n, jag kan lova att Relax,roger,vino,fia crew, apollo,tailor,orne,robot,la mano, reim osv kommer att inspireras av det de ser och de kommer förespråka vidare den svenska humor- och oproportionsstilen till kommande generationer på kontinenten, Sverige är åter igen en av ledarna inom graffiti, efter storhetstiden med Pike, Cazter, Circle osv.
Potatis, potatis, polis gris
vi har ju haft newschool länge men det är ju egentligen först nu som den har har hittat rätt, det har tagit lite tid för den att mogna men nu är den fullständig i sitt uttryck tycker jag..fortsätter det så här..
Jag vet inte om allt du skrivit är riktigt sant, men helt fel är det inte. Har bara jävligt dålig koll på utlandet och därmed svårt att bedöma om vi ligger före/efter/bredvid i utvecklingen i övriga världen...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
zlatan: Du nämnde cazter som en del av tidigare storhetstiden. Han är ju fortfarande det!! Jag tycker att han är en av de ledande stilbildarna i sverige just nu, och det har han varit jääävligt länge..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
haschpuppie caster e viktig även nu okej.. men på ett annat sätt, men han står ju i vart fall för orginalitet och kreativitet, det är ju en av de grundbärande stammarna i dagens svenska stil tycker jag.. så d har du rätt i!
Har inte världens koll på Europascenen, men det känns som lite önsketänkande att alla är påväg att följa sverige.
i roll like a bat out of hell
furbyone mm....möjligt att det är sp att Sverige är ledande i Norden men i EUROPA? nee
Passion found
P-TS: Mjaaa, nä.
i roll like a bat out of hell
e väl snarare så att europa e ledande i sverige......
undertiden
Jag håller med jagkanintekännaminaben..
If i cared.. would it matter?!
det man kan säga är väl att europa har influerat den svenska stilen... vi har en skön mix av finlands trubbiga pilar och härliga tyska grejer på tågen...
Passion found
jag måste säga njaaa, njaaa, njaaa som kommentar på det du skrivit. Sverige är nog verkligen inte ledande i Europa. Dock inte underskattat heller.
då det inte finns någon motivation till varför du tycker det så är din åsikt värdelös.. kom igen motivera!! nu ska vi vara intellektuella, inte ytliga=)
I norden Kanske... Men i Europe? HELL NO! , Du borde se dig om grabben!
Alltså Sverige har ju ytterst få writers vars stil utmärker sig från mängden, iaf få om man jämför med andra länder, och det är ju det vi gör. Proportionsenligt så är det kanske ok, men ni talar vi ändå om Sverige vs. Europa. Då måste jag nämna, Tjeckien, Polen, TYSKLAND, Frankrike till att börja med. Jag menar tyskland har pinsamt mycket bättre målare än Sverige. Jag håller med om att Sverige har en någorlunda genomgående skämtsam, lätt stil. Men exempelvis Tyskland, har allt, wildstyles, nyskapande a la dsf m fl, lätta krom stilar som är grymma, 3d pieces, verkligen allt. Man kan inte jämföra lilla Sverige med ngt sådant, det är knappt en fråga om att tycka, det är fakta. Men visst, jag tycker att Sverige är ok allt som allt, det är ett litet land med relativt få writers ändå.
Jepp, så är det faktiskt! Speciellt Tyskland...det går inte ens att jämföra...
vilka målare är det som är bra i gbg?
Jag tycker iaf inte att Sverihe har sååå många som sticker ut ur mängden om man ska vara ärlig. ang. spanien: KOM IGEN! spanien har inget att komma med, kolla i deras tidningar, åk dit, kolla deras filmer...dom har tsk på tågfronten...inget mer typ. stilarna ser ut som skit, bara toys. sen har dom endel bra väggmålare, men det är ändå mest wildstyle stuk som ändå görs bäst i tyskland.
Graffiti is so last year dude!
zlatan: Fuck No! Typ allt, eller en stor del allefall, som görs i Sverige är reproduktioner/influenser av andra europeiska målares grejer. De ledande länder tycker jag klart är Polen, Tyskland & Frankrike. No doubt. Måste hålle med Fool_kc om spanien. Sjukt trist land stilmässigt. Visst, VINO, ANGEL & LAMANO är några av de skinande stjärnorna, men men....deras street-scen med bombing & streetart är fet! Men det känns som att thats it.... Ska vi snacka influenser så kan vi ta GBG-scenen. Där verkar Tyskland ha gjort sitt i mångas influenser. Därmed INGA bite-anklagelser gjorda!
Out with the owls & up with the roosters....
Jag tycker att Prag är skönare.
jag tycker de flesta av er inte kan skilja mellan, influens och stil.. alla kanske inte kommer köra svenska stilar, men det svenska stilar står för idag, idémässigt och principiellt kommer att influera Europa inom en snar framtid, verkar mer som ni skriver vilket land ni tycker bäst om snarare än uppkomst/verkan av stilar i europa i framtiden! tack för mig!
Zlatan: Men det kanske finns en anledning att exempelvis tyskland är mångas favorit land. Dom har bättre graff. Jag menar det är ju tyskland som inspirerat Polen och Tjeckien exempelvis.
än Sverige....Tyskland då asså...iof Bättre graff än större delen av Europa om inte hela. Jag kommer inte på ngt land som är bättre. (enligt mig då)
jag säger som tour .. vilka målare är det som e bra i göteborg??
för mig är sverige iaf nummer ett, tätt följt av italien. italienarna verkar ha lite mer avslappnad syn på sina stilar...inte så mycket ultrakantigt och de-tusen-pilarnas-bögeri där inte.
Ojojoj... Sicken stekare.. Så mycket skitsnack har jag inte hört sen jag konfirmerade mig. "Starkaste skinande stjärnan i Norden"? Finland e bäst i hela världen
babbo, betvivlar att du ens konfirmerat dig, betvivlar att du kan skilja mellan nynaserna i det jag skrev, betvivlar att du orkar läsa det igen o verkligen fatta, betvivlar att det finns anledning för dig att besvara detta...
i nått garage mag för ett tag sen var det reportage om rysk graff, där kan man snacka om bakåtsträvare... allt såg likadant ut, rätt snyggt, men ändå tråkigt... tycker sverige har en bra scen, även om jag diggar oldschool graffiti..
-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS
zlatan Nej personligen så låter det ganska roligt att du säger att Sverige är förebild för resten av europa. Jag tror personligen att nån i bryssel har sett min målning. Utan det du igentligen borde skriva att det finns vissa målare i Sverige som till exempel Rilo, insperar folk i Europa. För det är ju inte riktigt som om vi hade ett landslag i graffiti som representerar "Sverige". :)
Danmark är mestadels wildstyle skräp, med några undantag (läses: MOA, DSF etc) Italien har VMD70´s som är fett koola....det mesta andra känns som spaggade hast-grejer....stilmässigt knapphändigt imponerande. Schweiz behöver vi inte ens gå in på.
"MESTADELS" Skrev jag bestämt. De flesta du nämner är grymma! (dock för att tower & carn är föga aktiva..). Majoriteten i Danmark tycker jag är skräp, sen finns det shonnar som lyftar upp landet rejält....
Swet är ju en av dom som lyfter upp danmark. Schweiz ska ni inte dissa faktist. Mr Maks o co. många grymma väggmålare osv... visst vmd70's------------->Skil!
skillnaden ar att det finns monga bra molare i andra lander medans i sverige det finns monga gammla men det kommer nya... sverige har nogon speciell stil..veldigt soft skon... daim can two tyskland har valdigt proffisionell och petig stil.. frankrike har grym blandning av allt.. polen har sett mycket fult dar men ockso veldigt mycket snyggt. om ja skulle velga skulle ja satta polen sverige hoggst upp...
moste tillaga att portugal ar en grym stad ockso..
efter att jag har åkt igenom hela östeuropa kan jag konstatera att sverige har minst andel duktiga målare i europa, kolla tjeckien, polen eller rumänien.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
TOUR SEB Fire,zappa,X-man,zoom,ollio,gas,punk,bin go..bara några.. zeray och qiter om man kan räkna med dom
jockmejsel >> Nja, har bara åkt genom schweiz. WOW, färgpieces sa du? Man (eller JAG allefall) bildar sin uppfattning om ett land genom det man ser på bilder....det är enda chansen att bilda en uppfattning såvida man inte kan åka dit. Och schweiz är för mig ett crappy graff-land. Decipher >> Wildstyle känns plottrigt. Ungefär som karusellerna på marknader...överarbetade airbrush grejer på enorma väggar. Jisch.!....
Decipher P30 wildstyle känns lite föråldrat...den har haft sin tid osv. jag menar...grandmaster flash var säkert häftigast på sin tid också men om nån rappare skulle köra den stilen idag skulle det skära sig lite. klart man inte måste hata det ena för att man älskar det andra...men jag tror att folk antingen gillar simplare stilar eller ultrakomplexa petstilar. man får det intrycket av många iaf.
men egntligen behöver vi ju inte ha d bästa målarna, bara att de utländska målarna ser tanken och idéen bakom målningen, och gör något av det, sverige har kanske inte direkt de bästa målarna, personligen tycker jag inte det direkt, men sverige har målarna med idéer och visioner och det är de idéerna som kommer influera europa tror jag, kanske även om de utländska målarna över lag sett är mångsidigare osv. jag tror utan tvekan relax och roger kan se coola grejer i en Zappa eller Nuek målning och inspireras av friheten och lekfullheten som princip även fast han e "bättre" målare och kan göra grymmare pieces överlag än dem, men själva meningen var att svenska idéer kommer spridas i europa i mkt hög utsträckning.. appropå relax och roger så har du ju sagt i en intervju att de älskar >Svensk stil<
blitskrieg haha och du tycker dom har stil? haha
tycker iof att tyskland har sjukt mkt tyngre scen än sverige... och jag har väldigt svårt att tro att de tar efter våran stil... snarare tvärtom.
Tavlor - Väggar WWW.DR-FACELIFTER.COM
Bullshit. Ungefär som att svenskar skulle vara bra på engelska. Svenska målare inspireras av övriga länder minst lika mycket som dom inspireras av oss. Jag håller med om att en hel del intressanta stilar har ploppat upp runt om i landet, men enligt min mening ligger t.ex Danmark och Tyskland långt före. Ang. Göteborg så håller jag med om att det finns en del bra målare, men inte fan är det nån vidare graffiti-stad. Det är några få som håller den vid liv. Fattigt med tags och bombing, och dom flästa tagsen är bara fyllebombing. Det fattas mycket för att det ska bli en stor graffit-stad.
i era ögon e gräset alldelles för grönt på andra sidan...
ooo vad du är poetisk. På vår sida finns det något som heter realism...
fool_kc , trots att jag bor närmre kontinenten, så verkar du mer blendad av den, du kan uppenbarligen inte riktigt skilja mellan, faktuma att outvecklad graff, typ wildstyle kan vara bra graff, o den graffen gillar du när du diggar tyskland, men att ny graff kan vara längre fram i utvecklingsfasen för kontinenten som helhet och vi vinter sverige som skissar mycket under vintern fått fram de stilar som kommer råda under 2010-talet, jag tror att den spretiga och spesiga och pilbetyngda wildstylen kommer att överges för ett tag och den graff som gör i sverige idag kommer likna den som kommer att vara nästa modenyck i europa, men fool, nej han bara rapar om vilken graff han gillar just nu och skriver det i forum som snarare borde behandla om det jag skrev innan, ovan! d e lite synd och sorgligt.. men men texten var kanske lite för lång för att vissa orkade/kunde överhuvudtaget förstå vad jag menade.. men jag e glad endå=)
Men du ger ju bara dumma argument för varför Sverige skulle vara ledande i Europa, fan har du vart ute i Europa eller? OM något land leder utvecklingen så är det Tyskland. Sen vilket land som kommer leda utvecklingen 2010 som du nu skriver om kan förmodligen ingen ha ngn större aning om, allt är bara spekulationer. Såsom det ser ut nu leder Sverige inget....bla bla bla!
If i dont like a writer i dont pretend to/i'll have the fucking paramedics wrap your head like a hindu-50 cent...n?tan!
håller fullt med markisen, tyskland kanske har många men hur många är idémässigt intressanta? jo de är ju ganska många men inte så jävla många fler än sverige och det är ju från den fria svenska stilen som tyskarna får många idéer!
belgien, asdiggar sverige .. kolla bara på toy crew som e med i alla tidningar, jäääävligt svenskinspirerat!
Polen, finland,danmark, och STOCKHOLM tycker jag har dom bästa målarna i europa. Jag vet inte hur mycket toys de finns i andra länder men det känns som sverige ligger högt upp på den listan med tyvärr
Drum n bass
Zlatan T.O.Y. är finlandsinspirerade , inte sverige! Det är fakta. Bara för att folk inte håller med dig o väljer att formulera sig enklare o kortare än vad du gör betyder inte att du har rätt o dom har fel. Ni har olika åsikter. Du skriver ner dina åsikter o presenterar dom som fakta. Vem fan tror du att du är? Någon proffesor som doktorerat i europeisk graffitistil eller. Så här o så här är det, så här o å här kommer det se ut 2010. Lägg av!
www.iluvrnb.blogspot.com
Gorgonzola P18 allvarligt talat...vad fan pratar du om? jag ogillar wildstyle för att det oftast är smaklöst och plottrigt. inte för att jag själv inte har skills nog att köra det. när fick du för dig att nåt måste vara komplicerat för att vara vackert "konstmässigt"? skitsnack! rent skitsnack! "nästan alla som målat ett tag slutar i wildtyle eller oldschool kretsen om man inte totalt fastnat för newschoolen." haha jo eller hur? voivoivoi...