I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fuck with this

Vår Hiphop - Lyricism

2008-11-07 22:17

Fuck with this

Whatup though?

It's friday night, time to fight where the coke at?
Fuck a nine o five ryde or die let ya chrome bang
.. type of guy with mafia ties, you can quote that
I'm Michael Myers on Rikers Isl getcha throat shanked
Yea so what you outta rehab.. I hold packs
give up for yo old habs, go mad, smoke crack
Wild out, crash the party and start some shit
Spark this bitch, give a fuck who you brawlin with
I'm not pickin up girls I slip downers in they Bud
Fuck a bar-fight, I throw the bouncer out the club
Son, I get your head cracked with my brew
and if your bitch actin up I'm smackin her too
When I approach best believe I'm makin a scene
even if I ain't involved I still make it my beef
Jus another reason for me to be takin your cream
but broke mufucka only got change in his jeans
You ain't a Konvict like Akon who you foolin holmz?
I'll get the truth exposed when the proofs is shown
The definition of darkness - I was born in hell..
I'm a beast motherfucker.. your more like Belle
Fuck a gun.. I'm droppin bombs on yall cribs
turn you rappers homeless on some Pras shit
When you grab the mic the DJ stoppin the beat
cause the shit that you spit could rock us to sleep
These MC's coppyin me- you gotta have dreams
think yo hotter than me but yo not in my league
HAH! you really think I listen to your songs?
I cop'd ya vinyl to play frisbee with my dog
Who does this with rare glow plus with great flow
Dust is a rare soul stand out just like a scarecrow
Not the dude who rap over A Millie instrumental
I'm THAT dude.. who put a millie to your temple
Never think of tomorrow, sittin, drinkin the bottle
just livin my motto wishin I'd be hittin the lotto..
On some First Sunday shit.. I'm robbin the church
Hand me the collect and get ya gwap out ya purse

2008-11-08 00:16
väldigt enkla rim är nog det största problemet rent tekniskt, men sen så har jag sjukt svårt att acceptera gangster rap om det inte kommer med sån otrolig övertygelse att det inte bara e nån som spelar över... asså grejen med gangster rap e att det behöver inte vara "för mycket" utan lagom men med vissa starka punchlines och en övertygelse genom hela låten som stärker det man tryckte på tidigare...
Fuck mainstream and there commersial sound, bigg it up for the underground

2008-11-14 20:29
enkla rim, kanske.. försökte att inte fokusera på rimmen så mycket även om det brukar bli så ändå. sen är detta inte pure gangsta rap utan mer.. med glimten i ögat och en gnutta ironi.. men det kanske inte kom fram så som jag tänkt.

2008-11-14 20:54
time to fight where the coke at?

har inte Game droppat den raden? ;P i Dopeboys eller något, sjukt lik iaf:)
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2008-11-14 20:56
kanske det

2008-11-15 10:27
If you can't do gangsta rap, dont to gangsta rap !

2008-11-15 16:39
Hahaha, enkla rim? Rimschemat dödar ju... Fan läs en gång till istället...

Dust be droppin it tight! Fan den flöt på grymt bra!

2008-11-15 16:45
Not the dude who rap over A Millie instrumental
I'm THAT dude.. who put a millie to your temple

:D
norman bates behemot
bubba fett alfred bello
arthur's detour azazello

2008-11-17 12:05
??? vadå dåligt rimschema och enkla rim??
Ni måste vara dumma i huvudet....

hhaha, najs !

Son, I get your head cracked with my brew
and if your bitch actin up I'm smackin her too
When I approach best believe I'm makin a scene
even if I ain't involved I still make it my beef
Jus another reason for me to be takin your cream
but broke mufucka only got change in his jeans
You ain't a Konvict like Akon who you foolin holmz?
I'll get the truth exposed when the proofs is shown

Big up!!!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-18 20:17
VicZ det är foftfarande inte gangsta rap..

Pigeon_ P19 fett att nån ser det för vad det är.

spex, whatup though?

Alkoholist tack mayne kul att du diggar

2008-11-18 20:30
Det är ingen gangster fake, det är dusty crates.

Alltid kul att läsa det du skriver, du gör det bra.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2008-11-18 21:15
Alltså det roliga med detta är att marcis har rätt. Rimmen i sig är faktiskt relativt simpla, om än flerstaviga och väldigt många.

chrome bang/quote that/throat shanked/hold packs/old habs/go mad/smoke crack osv.. Visst finns det undantag men överlag är alla rimmen mer eller mindre enkla, svårighetsgraden är rätt så låg. I övrigt är helheten väldigt bra och det finns mycket roliga liknelser samt punchlines.

Men mitt tips är med andra ord att försöka bli mer innovativ med rimschemat, fler stavelser och lite nya/svårare ord, dra lite skit i stil med:
satisfied with/advertise this/family guy's chris/cali's mine bitch
pro-ana in my gene pool/daughter on my sweet tool/walking her to pre-school

2008-11-18 21:49
jeppehehe: Istället för att quota TheSaurus så kanske du ska kolla vilket rimschema han faktiskt kör;

It's friday night, time to fight where the coke at?
Fuck a nine o five ryde or die let ya chrome bang

Och så där fortsätter han en bra bit.

Hoppsan, han skrev visst bättre rimscheman än vad du ens kan läsa dig till ;)

2008-11-18 21:55
Hahahaha är du dum? Det är ju PRECIS det jag menade.

"night, time to fight/nine o five ryde or die" Svåra rim du!!!!

1. Läs vad jag skrev angående "Rimmen i sig är faktiskt relativt simpla, om än flerstaviga och väldigt många."
2. Läs vad jag skrev angående "Visst finns det undantag men överlag är alla rimmen mer eller mindre enkla, svårighetsgraden är rätt så låg".
3. Läs vad jag skrev angående "Men mitt tips är med andra ord att försöka bli mer innovativ med rimschemat, fler stavelser och lite nya/svårare ord".

Vad är det du inte förstår? Hoppsan.. du gjorde visst bort dig mannen. :)

2008-11-18 22:03
Poängen är att det finns mer kvantitet än kvalitet i rimmen.. Visst finns det jävla många rim, men de är väldigt simpla ord/rim i slutändan. Förstod du inte det efter att ha läst vad jag skrev är du smått efter..

2008-11-18 22:25
Uppenbarligen fattade du ju inte rimschemat och nu försöker du bara bortförklara dig. Rimschemat och strukturen säger mer än rimmet i sig. Att du sen tog jävligt dåliga exempel på hur han "borde göra" visar ju hur clueless du faktiskt är.

2008-11-18 22:30
Återigen, "Rimmen i sig är faktiskt relativt simpla, om än flerstaviga och väldigt många." Hur kan du inte förstå vad jag skriver? :D Stackars infantil.

Nåväl, det handlar fortfarande inte om att det är 3490 ord som rimmar, för 99% av orden består av en stavelse i taget. Svårighetsgraden blir med andra ord lägre då, för det är ju trots allt texten som skall bedömas. Jag sa inte något om att hans struktur var dålig över huvud taget, men du gillar väl att lägga ord i munnen på folk för att ha en sportslig chans att "vinna" en diskussion.

Det är enormt coolt att blanda in engelska ord i en kommentar helt utan anledning med, bara så du vet.

2008-11-18 22:35
Tänker inte förstöra dusty's tråd något mera, om du vill fortsätta denna diskussion kan du ta det via PM.

2008-11-19 03:08
nu när jag läst den ett par gånger och inte e lika trött som förra gången ser jag att den e mycket bättre än vad jag uppfattade den förra gången... men jag tänkte nog som jeppehehe men jag missade nog en hel del posetiva saker med... :P
Sheet, iaf den va fet... men skulle vilja se mer avancerade flerstavs rim på nästa text du skriver så kommer den bli riktigt FET... :D
Fuck mainstream and there commersial sound, bigg it up for the underground

2008-11-19 21:32
Jävligt fet text man!

2008-11-21 19:51
som sagt, försökte att inte fokusera så mycket på rimmen i den här texten. även om den är rimfokuserad. men name a dust text som inte är rimfokuserad. sen ang. att blanda in engelska ord i svenska meningar behöver inte betyda att man vill vara "cool" utan mer att man tänker på engelska och inte kommer på dom svenska orden eller/och att man helt enkelt snackar så. så är det för mig iaf. för lite svenska lektioner och för mycket tv tittande i guess

tack för kommentarerna iaf allihop

Lyricist

2008-11-22 00:30
För det första, Många ihopvävda simpla rim bildar ju ett mer avancerat och svårföljt rimschema än ett enklare sådant med mer avancerade rim? Iofs kanske dom tar ut varandra i vissa fall, men kom fan inte här och klaga på rimmen i texten. Jag tycker redan han rimbögar till max, så kommer ni och klagar? Insane...

För det andra, sluta bitcha om rim i tråden...

Ooooch för det tredje, Fet text Dusty!

2008-11-24 11:01

HahHAhHAhhahahHAHa!

Fan va fett. Riktigt, riktigt fett!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-24 16:48
Poängen är att det finns mer kvantitet än kvalitet i rimmen.. Visst finns det jävla många rim, men de är väldigt simpla ord/rim i slutändan.

Det där resonemanget är så sjukt jävla efterblivet. Det är DEFINITIVT INTE LÄTTARE/SIMPLARE att lyckas bygga fungerande on-topic rader där fem enstavelse-ord rimmas än än att bygga fungerande on-topic rader där ett femstavelse ord i slutet rimmas. Givetvis blir det tråkigt när hej/tjej/gay rimmas och trycks ihop i ett obefintligt sammanhang, men är utförandet dåligt eller rimmen playedout så blir det tråkigt oavsett hur långa rimmen är.

Här är rimmen jävligt många, sällan krystade, schysst placerade och oftast on-topic.

Med det sagt så känns det ändå som att det brister i innehåll på flera ställen, och att dra rader om att man är som Michael Myers eller att man draterapear brudar är waaaaay played.

2008-11-24 17:36
En fågel viskade i mitt öra att läsförmågan ligger på topp här inne.....................................

2008-11-24 18:03

HAHAHAHAHHAHA... Underbart!
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

2008-11-24 18:18
99% av orden består av en stavelse i taget. Svårighetsgraden blir med andra ord lägre

Försök inte ens.

2008-11-24 18:57
Hahahaha okej, vi antar att du har rätt då. (Detta exempel förutsätter givetvis att innehållet är lika "onpoint" i båda fallen.) Svårighetsgraden i att rimma fyra ord innehållandes en stavelse för varje bar är alltså EXAKT lika hög som att rimma fyra ord innehållandes exempelvis tre stavelser för varje bar. Det är vad du menar kort och gott. Varsågod, du har fixat en idiotstämpel åt dig..

2008-11-24 19:19
Mm dina kontringar blir ju inte bara långsöktare och sämre efter varje försök. Det jag skrev var att en bar innehållande exempelvis 5 rimmande stavelser inte blir mer avancerad av att alla stavelserna sitter ihop i ett enda ord jämfört med om de är uppdelade i fem stycken enstavsord (eller någon annan kombination), inget annat. Uppenbarligen hade fågeln rätt.

2008-11-24 19:26
99% av orden består av en stavelse i taget. Svårighetsgraden blir med andra ord lägre

Försök inte ens.

Förklara det där då? Är du helt borta eller spelar du bara jävligt dum?

Poängen är att det finns mer kvantitet än kvalitet i rimmen.. Visst finns det jävla många rim, men de är väldigt simpla ord/rim i slutändan.

Det där resonemanget är så sjukt jävla efterblivet.

Förklara GÄRNA det där med. Varför skulle resonemanget vara efterblivet? Om du inte lyckades fatta så var poängen (och har alltid varit) att svårighetsgraden i att rimma fyra ord innehållandes en stavelse för varje bar INTE är lika hög som att rimma fyra ord innehållandes exempelvis tre stavelser för varje bar. Så, nu inväntar jag mer komedi.

2008-11-24 19:29
Det handlar således inte ett dugg om att det skulle vara svårare att rimma på ett specifikt ord gentemot ett annat. Det handlar om att det ÄR mycket lättare att rimma på ett antal ord med en stavelse per ord/rim än om man kör lika många ord där 3-4 stavelser rimmar.

2008-11-24 20:40
Om du inte lyckades fatta så var poängen (och har alltid varit) att svårighetsgraden i att rimma fyra ord innehållandes en stavelse för varje bar INTE är lika hög som att rimma fyra ord innehållandes exempelvis tre stavelser för varje bar.

Varje bar är uppdelad i en samling stavelser, av vilka en varierande mängd rimmar. Givetvis är det bättre med många rimmande stavelser än få och det har _INGEN_ ifrågasatt, vilket jag vet att du vet då du bara sitter och vrider på dina egna och andras uttalanden för att hitta ett sätt att "vinna" diskussionen (vilket du fascinerande nog hånade någon annan för tidigare). På msn innan satt du och babblade om att rimmen i denna texten är för simpla för att (och nu citerar jag) "lättare att rimma på ord som förekommer i alla texter som någonsin skrivits". Här är rimmen för simpla för att de enskilda orden innehåller för få stavelser (vilket även det är ett jävla bogusargument då raderna i sig innehåller fler rimmade stavelser än rader av i princip någon annan). Har du nån mer variant eller ska du ge upp snart?

2008-11-24 21:06
Så plötsligt kan inte något som definieras som simpelt ha mer än endast en anledning? Bra tänkt där..

Som sagt, på grund av det faktum att det är ord/rim med en stavelse OCH för att det är ord/rim som dyker upp i alla engelska texter så sänks svårighetsgraden. Vad är problemet?

För övrigt var ditt första inlägg helt irrelevant då du bara påpekade saker som bör anses som självklara, och du gav knappast något svar på varken mina eller någon annans påståenden. Men det kanske du insett.. Eller inte. :)

2008-11-24 21:20
Så plötsligt kan inte något som definieras som simpelt ha mer än endast en anledning?

Bägge anledningarna du har gett är ju felaktiga, därför känns det, hehe, lite som att du slingrar dig.

Vad är problemet?

Problemet är att du gnäller på rim och snackar om längder på ord och annat totalt irrelevant när det enda relevanta är att Dusty här, och i typ alla andra texter också, rimmar mer avancerat än i princip alla andra.

du gav knappast något svar på varken mina eller någon annans påståenden.

Då kan du sitta där och tro det, tillsammans med din fullständigt ihopfabulerade definition av termen "simpla rim".

2008-11-24 21:29
"Alla andra"..? Vilka fan är det och på vilket sätt skulle det vara relevant? Hursomhelst, det du säger måste stämma.. Något annat vore inte logiskt........

2008-11-25 16:34
Bigg it up for the gangsta rap. är man inte en swedikille med moderatfarsa o bor i villa så why not? vissa är uppväxta me sånt, inte snook o mange schmidt. så varför va haters?? vissa bumpar amerikansk hiphop, don't be haters on the ballers, haaha.

aanyway, detta va tungt.. en av dom fååå på den här sidan som har liknande stil som jaag, engelska, "gangsta"rap, som dom kallar de, o som vet va punchline e.. niice

haha. tung. ska hålla utkik efter mer från dig, mayn.

peaaace

twitter.com/miwano
myspace.com/miwano
Miwano - Expect me to...

2008-11-25 19:28
det är fortfarande inte gangsta rap

2008-11-25 19:39
Skriv mer offtopic i tråden, plzz!!?!?1!1!one!!!!!666!!1!!ett!1

Riktigt bra text, som många redan har citerat gillar jag också raden:

För att följa med i offtopicströmmen, är jag ganska säker på att jeppehehe är avundsjuk för att du är bättre än honom.

hej då
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor!

http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx

2008-11-25 20:39
Håller med jeppehehe P18 om allt han skrivit

Dusty Crates
- big up, keep it comin'
www.myspace.com/capishrecord

2008-11-25 22:40
hur tungt som helst.. är det motsättningar i hatarligan?

2008-11-26 06:27
TRÅDEN RENSAD

1. Lägg ner påhoppen.
2. Diskussionen som pågår får fortsätta privat.

/ Moderator