I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fegon - En tanke blev till något

Vår Hiphop - Lyricism

Lyricist

2012-09-21 22:20

Fegon - En tanke blev till något

Fan, det är jobbigt att hänga på Whoa. Svensk hiphop går i graven
Allt som slängs upp här är jävla skit. Sen kom Vanskapt. Kors i taket
Och jag vet, idioter sitter och kanske inte håller med, Sånt är vanligt
För ni tror varandra är bra, men seriöst... räkna antalet kommentarer!!
Easyskanking håller bra nivå. Easymode lika så, men faktumet återstår
Idioter lägger upp skit... så att de enda ljusglimtarna går i moln!
Det är kul att ni kör, mindre kul att ni förstör. Ni är som tjejer i idrott!
Fan, ni platsar inte ens som de femti bästa... som svenskar i friidrott
GAIA dyker upp ibland, utan integritet, nästan med jämna mellanrum
Fan efter ett liv ovan molnen är de farligt att komma ner och hämta luft
Han vet vad han pratar om, bevisat sig själv, kunde få en text att glöda
Nu snackar han tyvärr gott, sen lägger något skit utan att ens försöka.
Han blir fast här fast är bättre än han visar sig vara. Låt skrivandet tala
Förtjäna er plats tillbaka till toppen. Ni kan texter föd viljan att skapa!
Annars är det bara namn folk såg upp till, och ni slänger bort det
*här kommer ett skojigt skämt som jag tänkte på vid andra raden*
Likheten mellan Jesus och Ku Klux Klan?.... Fest vid korset
Äh, nåja. Jag har en önskan att folk ska leverera, om än väldigt sällan
För nivån på lyricism... är vad lyricister sätter själva!

Lyricist

2012-09-21 22:25
Äh, ger fan i att försöka fixa radbrytningarna.
Tänkte en grej precis och klottrade ner något.
Hoppas att det duger som något
Producent

2012-09-22 22:35
Hehe, ;)

Jao, det är helt sant det du säger här. Blir allt för sporadiskt och intetsägande. Hur många hundratals texter har jag inte postat här sedan forumet startade men nada i det sista. Fan svårt med tid och motivation asså.. Är det inte att jobba som fan kombinerat med musikproduktion så är det något annat liksom. Det hjälper inte att forumen har dött så jävla mycket heller. Skrev ett och annat nyligen i den battle & cypher-tråden men det blev lite väl tekniskt rimrunkande. Ska absolut posta en vanlig text i Lyricism också nu nån dag, I promise!

Värst av allt egentligen är avsaknaden av dessa prewrite-battlerappare som på sätt och vis ska vara bland de mest skillade på textskrivning men det tror jag bara är bull ärligt talat. Jag tror de flesta battlerappare har ganska mediokra skills och det märks också när de får flera månader på sig att skriva material men kommer med ganska mediokra rader, rim och punchlines i slutändan. En riktigt duktig lyricist kan skriva en fet text på en kvart om det skulle vara så. Några har jag dock sett skriva här som NuMessiah t.ex.

Synd att det inte körs flera tävlingar som in the good 'ol days, det kanske skulle sporra flera att skriva?

//Paz

2012-09-23 01:58
tror fortfarande verkligen inte på det där om att en bra lyricist skriver texter snabbt, det är rent bullshit imo. I mitt tycke är det slutprodukten som räknas, visst att om man behöver ett halvår på sig för att få ihop något fett bör ens skills ifrågasättas, men att man skulle kunna skriva 16 på en kvart tycker jag definitivt inte ska anses som ett kriterium för att vara en bra textförfattare.

Ang. texten så var den väl inget speciellt, men märktes ju att det var något inte så genomarbetat ;) tyckte korsfäst-raden var rätt kul dock, lite oldschool härlig på något sätt. Plus att avslutningsbarsen var softa. Sen var ju temat rätt najs också, samt kul med lite uppskattning :)

Slängde upp något som jag skrev kladdade ihop häromdagen bara för det! Kanske även drar ihop nån punchline grej på kul nu hehe.

peace
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-09-23 07:03
tack för props. kul att se att du lever igen

Det är kul att ni kör, mindre kul att ni förstör. Ni är som tjejer i idrott!
Fan, ni platsar inte ens som de femti bästa... som svenskar i friidrott

diggade denna. garvade.

och denna

Likheten mellan Jesus och Ku Klux Klan?.... Fest vid korset

annars onpoint text, du kan fortfarande och det ser ut som att det är att cykla. håller med i stort sett också.

ang vad som är en bra lyricist anser jag att en bra lyricist skriver en bra text oavsett om det tagit 3 år eller en kvart.

Producent

2012-09-23 15:26
easymode & easyskanking

Kom igen nu grabbar, ni fattar vad jag menar här, :)

Självklart så är det inte tiden som spelar någon roll. Läser hellre en bra text som har tagit 3 år än en medioker som har tagit en kvart. Det var inte min poäng här, hehe.. Poängen är att de aldrig skriver i forumen (eller ens några andra forum för lyricister vad jag kan se) och kommer efter flera månaders förberedelser till en battle med mediokert material. Det var här jag menade att en duktig lyricist kan skriva en text på en dag eller två som äter upp allt som är med i de där ligorna t.ex. Undantag finns ju, vissa kommer med tunga grejer men det är väldigt sporadiskt tycker jag och speciellt när de har fått så fruktansvärt lång tid på sig att skriva på sina texter. Shit, om jag gav er 2 tre månader på er att skriva verser för en battle så hade de verserna nog varit bra jävla mycket bättre än det mesta man sett den senaste tiden i de svenska ligorna.

//Paz
Rappare

2012-09-23 16:13
Fast det är nog väldigt sällan någon (inte ens battlerappare) aktivt sitter och filar på en text varje dag i flera månader. Oftast får man väl ihop majoriteten av ens material under ett fåtal tillfällen, sen går det såklart ta bort/ändra/lägga till enstaka saker för att finslipa skiten.

Trådskaparens text är halvintressant och det är många som redan kört på det temat, men visst stämmer det att aktiviteten och nivån blivit lägre än någonsin här inne. För något år sen kunde man väl få 20-30 kommentarer om man droppade något bra, nu är det knappt så man får 2-3st haha.
Keep your opinion to yourself nigga no one asked you
Producent

2012-09-23 16:18
IndolentNY skrev:
Fast det är nog väldigt sällan någon (inte ens battlerappare) aktivt sitter och filar på en text varje dag i flera månader. Oftast får man väl ihop majoriteten av ens material under ett fåtal tillfällen, sen går det såklart ta bort/ändra/lägga till enstaka saker för att finslipa skiten.

Trådskaparens text är halvintressant och det är många som redan kört på det temat, men visst stämmer det att aktiviteten och nivån blivit lägre än någonsin här inne. För något år sen kunde man väl få 20-30 kommentarer om man droppade något bra, nu är det knappt så man får 2-3st haha.

Det är exakt DET som jag tycker är synd och drar ner hela scenen lite. Önskar att folk kunde komma med bättre textmaterial. Inte bara ett par real talk bars som är tunga, nån fyndig punchline och sen bara lägga folk i lådor rader och intetsägande fyllnadsmaterial. Slött..

True story, Lyricismforumet har stendött men det är ju upp till alla er att ta tag i det och vända trenden. Som sagt, kanske tävlingar kunde vara något? Fan, jag höll ju i många tävlingar back in the days och jävlar vad sjukt många som var med och följde dem. Där var det inte snack om 20 - 30 kommentarer utan flera hundra!

Kanske någon eldsjäl som har tid kan styra upp något?

//Paz
Rappare

2012-09-23 16:57
Det är exakt DET som jag tycker är synd och drar ner hela scenen lite. Önskar att folk kunde komma med bättre textmaterial. Inte bara ett par real talk bars som är tunga, nån fyndig punchline och sen bara lägga folk i lådor rader och intetsägande fyllnadsmaterial. Slött..

Mja, å andra sidan går det inte komma ifrån att det rör sig om underhållning och att göra ett framträdande som tilltalar omgivningen.. Attityd, humor, timing, delivery etc är inte direkt egenskaper man förbättrar genom att frenetiskt jobba på en text och leta feta rim. Förstår precis vad du menar men det finns utan tvekan rappare som kör innovativa vinklar/teman och har originella texter.

True story, Lyricismforumet har stendött men det är ju upp till alla er att ta tag i det och vända trenden. Som sagt, kanske tävlingar kunde vara något? Fan, jag höll ju i många tävlingar back in the days och jävlar vad sjukt många som var med och följde dem. Där var det inte snack om 20 - 30 kommentarer utan flera hundra!

Kommenterar de gånger jag läser nåt intresseväckande och försöker själv droppa texter lagom ofta. Känns inte som man orkar göra så mycket mer än så, tkr även att riktiga låtar och just musik är mer givande än enbart texter. Visst kan man fastna för nåt man läst men det påverkar än aldrig lika mkt som en riktigt tung låt man nöter sönder, på samma vis som jag känner mig mer tillfredsställd och kreativ när man spelar in en bra skit jämfört med att "bara" skriva ned skiten.
Keep your opinion to yourself nigga no one asked you
Producent

2012-09-23 17:04
IndolentNY P22

Mja, å andra sidan går det inte komma ifrån att det rör sig om underhållning och att göra ett framträdande som tilltalar omgivningen.. Attityd, humor, timing, delivery etc är inte direkt egenskaper man förbättrar genom att frenetiskt jobba på en text och leta feta rim. Förstår precis vad du menar men det finns utan tvekan rappare som kör innovativa vinklar/teman och har originella texter.

Yeah, jag vet. Är ju så mkt mer än bara textmaterialet som spelar roll. Men det är en stor och viktig aspekt av det hela. Och självklart så finns det rappare som kommer med bra grejer men det är liksom undantagen.

Kommenterar de gånger jag läser nåt intresseväckande och försöker själv droppa texter lagom ofta. Känns inte som man orkar göra så mycket mer än så, tkr även att riktiga låtar och just musik är mer givande än enbart texter. Visst kan man fastna för nåt man läst men det påverkar än aldrig lika mkt som en riktigt tung låt man nöter sönder, på samma vis som jag känner mig mer tillfredsställd och kreativ när man spelar in en bra skit jämfört med att "bara" skriva ned skiten.

Lite olika grejer helt enkelt. Jag tror man kan uppskatta bägge och inte tvingas välja mellan dem. Också, vissa texter ägnar sig inte för en låt och vice versa.

2012-10-04 14:09
Lite ironiskt att du uppmanar folk med skills att inte bara ska lägga upp halvdana texter i brist på engagemang med en halvdan text som blivit halvdan i brist på engagemang. Men, jag känner dig, direktöversatt från engelska.

Sen finns det vissa som regelbundet lägger upp bra texter som inte nämns som skriver bättre än vissa som nämns. Men det där behöver vi ju inte gå in på. Sen finns det ju en orimligt stor hög med helt värdelös skit som inte en förtjänar att brännas upp, det håller jag med om.

Jag tror att problemet kan ligga i att många som söker sig hit är ungdomar som skriver sin första text och försöker efterlikna någon förortsrappare som råkat bli lite känd trots att han är under all kritik textmässigt. Det blir en dålig version av en dålig produkt. Därmed inte sagt att alla "förortsrappare" är dåliga, men majoriteten är det.

Själv tröttnade jag lite på whoa blandat med brist på tid. Har rader i textdokument och skriver ihop något då och då men när man blir äldre hamnar saker i vägen, tentor och utbildning går före ett par kommentarer på ett forum. Man har helt enkelt inte tid att regelbundet skriva något bra. Lägg tyngd på ordet bra i den meningen. Så jag förstår väl båda parter i din text egentligen.

Rolig ordlek mot slutet, med mer engagemang hade den blivit en fin rad.

Jaja, detta om detta.

Lyricist

2012-10-21 02:57
Så länge man kör "sitt"... så ska man själv vara nöjd med det. Sen om andra tycker att det jävlar är skit, så är det jävlar skit för andra. Men en själv kan ändå vara nöjd och glad.

Sen håller jag med om att om man är duktig så KAN man dra ihop en text på en kvart, som en "lika bra" drar ihop på två veckor... men då är han ändå "lika bra" och inte LIKA BRA :)

Man älskar forumet som sätt att få kommentarer på ett arbete, sen hatar man när folk bara kastar ut något för att få någon kommentar. Som den här faktiskt var. En genomarbetar tvådagars text/dikt, med goda kommentarer är vad en "djup" person kan runka till i månader. Men rent tekniskt så känns det som att allting har gått riktigt jävla tillbaka. Det var en period när det kunde dycka upp 7-8 Extremt "OH VAFAN?!"-texter i veckan... där en själv ville försöka överträffa eller ens nudda vid. Nu är det sorgligt nog mest "jag kom på två coola rim.. nu fyller jag ut dom med 14 andra rader om fan ingenting och så hoppas jag att folk gillar dom två coola rimmen"

2012-10-27 22:30
Ja var aldrig lika bra som just dig eller Kammel för att nämna några.
Var vla snäppet under, men i mitt fall så slutade ja skriva för att rappen tog över,
Har skrivit på vår skiva i över 2 års tid och är nu 2 låtar ifrån att bli klara,
Man tar ut i stort sett allt man har då! Kanske andra gått samma väg?

För e man så duktig som många var, så slutar man inte bara eller?

Men en tävling som GAIA säger hade fått även mig att lämna in ett bidrag:)
2 PJÄSER
Lyricist

2012-12-30 00:49
En tävling skulle faktiskt få hela forumet att vakna. Att brinna. Lite spridning "inför" och många skulle komma tillbaka. Det skulle inte bara vara för "duktigas" skull, en sån tävling skulle utveckla ALLA andra som följer den.
Lyricist

2012-12-30 00:52
Sen vet jag inte, jag har väl inte sett/hört en enda låt... av någon... som hängde på Lyricism :)

Men dom kanske fortfarande skriver på en skiva? :)
Lycka till med ditt släpp Zlick. Har du jobbat på det i över två år, bäst för dig att det blir bra. Annars! :)

2013-02-01 18:46
Tycker att alla "gamla rävar" borde ta sig i kragen och lyfta upp det här forumet litet. Alla dom du nämner, plus en del till, just like the old days :)
Close your eyes, Just feel and realize, it is real and not a dream, I'm in you and you're in me.
Lyricist

2013-02-08 19:29
Det kommer snart en liten grej! : )