karasue. fuck kompressor vad ska man med det till. tillbaka till beats forumet.
www.discotheque.se
"Det har jag också tänkt på, det blir ju lite nice om man lämnar kvar lite dynamik, man kan ju istället komprimera kick,snare,hi-hat osv." vadå? vad gjorde du innan då?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag tycker kawa mohmamed
http://www.myspace.com/neckshotproductions<br>Fuck Flyckt
aight
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
palla slappa musik nar manniskor som tycker xeilon ar bra koper den. Hahaha.. Kul att få lite hat! Den mest värda formen av uppskattning på whoa!
Vill nån höra vad som får coolhomosexuell att inte vilja släppa skivor pga folks åsikter om det så är det bara att kolla in på länkarna under där jag producerat större delen av grejerna..
xeilon på myspace |
www.xeilon.com |
www.niprone.com Ska jag propsa någon på whoa som jag känner att jag har lyssnat nog på för att få en riktig uppfattning så är det nog King Al. Lagom smutsiga och trevligt oldschool-boombapiga. Påminner lite om DJ Format. Bra grejer!
Då räknar jag ju dock självklart inte Large Money-klicken, QDIII, embee, astma etc som whoaproducenter. Gör man det så blir hela tråden ganska orelevant.
| Axel | Xeilon Productions | Laxmacka Crew | DJ Yxmördarn | www.xeilon.com | www.mofetajerre.se | www.ismen.se
Teekaay ligger sjukt bra till enligt mig!
- "breaka... är de när man är ute och slåss med polisen? du är väl inte ute och slåss eller...." /momma
vem nämde pellep? inte mycket att komma med...
http://www.barasadar.com
legenden
Jag Är RapparKalja
...haha det (näst) roligaste i den här tråden är ändå mac p26, efter en helt fet uppräkning och diskografi, bara "ha ha ok"...folk brukar ju prata om haters och sånt, men det här var fan i sublimaste och konstigaste laget.
Gillar Bagarns beats :) puss
http://www.myspace.com/porrstudion http://www.myspace.com/mrdekoy http://www.youtube.com/porrstudion
Jkstr
facebook.com/idiomatisk - fan page
Dopeness P25; Bra sagt. Håller med dig helt. .. Vidare kan jag tillägga att samplingar är den sista desperata utvägen för musikaliska analfabeter som förgäves drömmer om ett liv som kompositör.
Vidare kan jag tillägga att det finns mer man kan göra än att loopa samplingar, om vi ska snacka musikalitet. Att säga att det är omusiklaiskt att sampla är som att säga att en körskollärare inte kan köra bil för att personen har automatväxel på sin egna bil. Hehe, väldigt dålig.. Du är dum, buh
Redaktionen
2006-05-22 16:43
Bikarbonat: Vidare kan jag tillägga att jag lät ironin flöda en smula.
fan fan fan
www.discotheque.se
pUs P28 Vidare kan jag tillägga, okej. Ironi är svårt i text
furious styles
www.myspace.com/furiousbeats1 www.myspace.com/headlikeorange
va heter furious style här på whoa?? han e riktigt duktig producent
RobinBanks! Touche!
One of us, equals many of us, disrespect one of us, you'll see plenty of us
QDIII LEGENDEN EKP
DING DONG
Spaz_norrsken , rainmaker och Gurkan gör beats som är av min smak : )
Aii
jag börjar fan känna mig som Stig Larsson här för fan i helvete: att man kan komma in och OBJEKTIVT bedöma vad som är bra, oavsett tycke och smak ....vilket iofs atuomatiskt diskvalificerar mig som en skitstövel, vilket jag iofs är så it's all good.
Jag måste faktiskt hålla med litegrann med M-A-C.. jag vet iallafall vad han menar. Har själv också varit inne på den stigen att samples kanske är att göra det lite lätt för sig. Det krävs i princip lika mycket jobb att göra en beat som är baserad på en sampling som att komponera melodierna själv, skillnaden är att med ett sample-beat så jobbar man med cutting, övriga harmonier, själva trummorna och finishen medans man jobbar mer med egna melodier om man komponerar själv.. såklart. Dock handlar musiken om att uttrycka sig, se t ex flera av Jay-Z's låtar som låten "cry" exempelvis. Bra låt, absolut musik och välproducerad. Däremot är man mer musikaliskt kunnig om man kan komponera egna melodier och sätta harmonier så de låter bra, oavsett om man läser noter som om de vore serietidningar. Kan man komponera egna melodier själv och vet vilka rytm och harmoniregler som finns så kan man också uttrycka sig själv mer precist och har lättare att skapa originella grejer. Jag har ingenting emot sample beats och åtminstonde en av de bästa beatsen jag gjort har varit sample-baserad. Den tog tid att göra. Håller inte riktigt med Quincy Jones som en gång lär ha sagt att "t.o.m. en apa kan hantera en mpc" eller liknande. Musik är vad resultatet blir, inte hur man gör den. (tycker jag)
Hard working producer,<br> More music more $$$$
Måste bara tillägga en sak. Att bli framgångsrik kommersiellt (i cash money mått) som sample-producent är nästan omöjligt om Du inte har en ny Tupac eller B.I.G i stallet. Att använda oclearade samples funkar inte längre, gör man det riskerar man mångmiljonstämningar (beroende på flera faktorer) och indragen skiva (se domslut från rättegång som rörde en platta med B.I.G.). Samples innebär ofta krångel och massa clearingarbete som tar långt mycket längre tid än den tid man spenderar på att göra beatet.
SPEEDY är en fett prodare.- Tacka vet jag NOSH Adam Paris A.k.A Core.. Thats my dawg.//. Och jose dgc productions..
"Att använda oclearade samples funkar inte längre, gör man det riskerar man mångmiljonstämningar (beroende på flera faktorer) och indragen skiva (se domslut från rättegång som rörde en platta med B.I.G.)." Om man är amerikansk medborgare ja. Det ser lite annorlunda ut i Sverige. Även om du samplar en låt som ligger på ett amerikanskt bolag så blir rättegången i Sverige om du är svensk. Klart att om du samplar typ Disney kanske dom försöker sätta dit dig av princip skäl. Men alla jurister jag har snackat och vad jag läst till mig har visat att det är i stort sätt ofarligt att sampla eftersom det aldrig blir tal om sådana stoa summor. Men jag kan hålla med dig om mycket annat du skrev.
Quicksilvah har rätt, i Sverige är det rätt ofarligt att sampla. I värsta fall gör publisher/skivbolag etc upp i godo, dvs utanför domstol. Dock är hiphop rätt ointressant i Sverige just nu då skivförsäljningen tagit ordentligt med stryk och skivbolagen inte kommit igång med alternativ distribution (Internet, mobil etc).
visst kan det vara lättare o sampla.. om man tar en 4 bars loop o kör den om och om igen. men hallå. man kan göra så mkt mer. klippa samplingen så den blir nå helt annat.. jag tycker personligen att man alltid ska leka med samplingen o få den mer "egen". sen kanske någon gång har man den perfekta 4 bars loopen så vill man ju kanske ha den exakt så. men som någon sa.. Musik är vad resultatet blir, inte hur man gör den .
http://www.soundcloud.com/mr-rnbck http://www.soundcloud.com/brormusik
jag hörde att DR Dre hade whoa
jag samplar bara sånt artisterna själva inte visste om att dom hade gjort ;)
shin who?
Producent
2006-05-30 13:08
Jag gillar mest att lyssna på samplad musik, så därför använder jag mest samplingar. Lättare att då det att låta vintage och smutsigt så också. Har lite begränsade inspelningsmöjligheter också. Svårt och dyrt att spela in en symfoniorkester t.ex. Men jag har aldrig varit den som e den, det e resultatet som räknas.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.