I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad hjälper en shockmount upphängning ?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-03-09 15:19

Vad hjälper en shockmount upphängning ?

Jag har en Samson c01 mick och jag kollade runt på Thomman och hittade en shockmount upphängning till micken.. http://www.thomann.de/se/samson_sp01.htm
Vad hjälper den ? eller vad är det till för egentligen ?

Tack för svar

Stukad wuz here

2008-03-09 15:24

du får bättre ljud efter som shockmounten tar bort o önskade vibrationer osv.

2008-03-09 15:37

Okey.. Hur mycket hjälper den ?

Stukad wuz here

2008-03-09 17:46

Inte supermycket direkt, men det går inte ens att säga eftersom mycket av ljudet beror på mixning!

2008-03-09 18:19
Det hjälper mycket. Herren ovan talar i nattmössan. Spelar du in en vers med ett högt dunsljud som beror på att micken skakat till så kan ingen mixning i världen få det att låta så bra som det skulle gjort utan just det ljudet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-09 18:23

kingkam ehh hur kan ett sådant dunsljud uppstå? hoppas du inte syftar på att man håller den i handen annars?

2008-03-09 18:26
Låt säga att du stöter till mickstativet en aning, kanske får det i rörelse genom att röra på dig när du spelar in. Vibrationer från golvet som går upp via stativet. Kombinationerna är oändliga.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-09 18:30
mjo okej men det är inte direkt ofta det händer hehe

2008-03-09 18:50

Tackar !

Stukad wuz here

2008-03-09 19:24
Waves har plugins som kan reducera sånt där...

2008-03-09 19:24
Sen ser det ju mycket coolare ut med en shockmount.

nejmen, den hänger nästintill själv i luften. alla sorters vibrationer försvinner.
bla.

2008-03-09 19:25
Rockar man på i mickbåset så dundrar nog micken till lite ibland. Stiff niggaz with jimmylegs.
Producent

2008-03-10 13:36
va snackar ni om.. luffare "det händer inte så ofta" och "waves pluggar som kan ta bort det"

shockmount är jävligt bra. det kanske kostar en peng extra men det är jävligt effektivt och dessutom så slipper du såna oönskade skitstörningar i inspelade spår som kanske inte upptäcks direkt på plats.

jag har fan spela in över 100 låtar i min studio och har aldrig haft problem med att få oönskade duns eller stöt ljud i mina recordings. tack vare min shockmount.

och då har folk rockat loss ordentligt.

och sen när du blandar in logik i det hela så säger det sig självt. Shockmounten finns och tillverkas i ett syfte. därför att det finns ett behov.

skulle det vara en skitsak som vissa verkar tro av svarsinläggen i tråden så skulle shockmounts inte tillverkas.
Level 8 Studio - www.level8studio.se
Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!

2008-03-10 14:00
plugins kan aldrig ersätta en bra inspelning.
http://www.myspace.com/danokin<br>