I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Akai s950 eller Roland s550?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-01-10 02:55

Akai s950 eller Roland s550?

Tjena, tänkte ta och köpa mig en sampler till slut, har länge funderat och hittat dessa två till bra pris. Vilken skulle ni rekommendera till en nybörjare? Jag är ute efter skitigt 90talsljud . Har gjort beats något år men aldrig haft någon hårdvarusampler, har provat leka runt med kompisars några gånger. Ska köpa en av dessa till att börja med, kanske köpa en bättre senare om jag fastnar i hårdvaruträsket.

http://soundcloud.com/elbjornbjorn

2010-01-10 04:12
har aldrig testat roland men äger en s900 som jag brukar sampla trummor och bas för de där smutsiga 12bitars ljudet och det rekomenderas varmt!
Producent

2010-01-10 11:10
Jag har inte heller testat roland 550 men har hört väldigt varmt om den. själv har jag en s900 som är helt underbar. Den kommer att användas tills den blir dödsförklarad.
s550
kan koppla in en skärm
1.5mb ram
s950
2.25mb ram
time-stretch
väldigt lättarbetad

Jag hade valt s950
MPC 2500, Akai S900, Roland JV 1080 in the basement!
Boom bap lives!

2010-01-10 23:56
Hade nog valt en s950, känns som ett säkrare kort just för att jag känner folk som använt den. Den kan ju sampla i lite högre samplerate än s900 om jag minns rätt. Roland burken är säkert fet också, lite okänd, kanske låter fett.

Har själv en emu emax jag är skit nöjd med, dock workstation version, så den är ganska gigantisk, men det är ok. Lycka till med ditt köp, tror inte du skulle bli besviken utav någon av dessa två samplers.
 ixixixuxa110

2010-01-11 12:51
Hade nog försökt hitta en S550, den verkar vanligare med SCSI än vad gäller S950.

Vet nämligen inget mer kreativitetsdödande än att sitta och vänta på långsamma disketter, det är helt enkelt riktigt jävla tråkigt i längden.

2010-01-11 13:34
Ensoniq EPS. snabbjobbad som fan och bra sequencer.
Både köpte och sålde min för typ 650:- och brukar vara lättare att hitta än både s9xx och roland... Inga inbyggda effekter, men det finns i 16+ versionen.

Det enda som är lite synd är att den bara har stereo ut som standard, så försök hitta en med 8 output-expansionen.

2010-01-11 20:12
grymt. kom ihåg att du kommer behöva sequenca den med datorn eller hårdvaru seq bara. inte säker på om 950 har en seq inbyggd. men om det finns lär den inte vara något att hänga i julgranen. vet att min emax har det men man vill inte använda den sägs det(har aldrig orkat prova när jag har mpc ståendes på den).
www.discotheque.se

2010-01-12 00:08
MIDI äger. :) Det är lite att pula med när du ska koppla upp emot datorn dock. Du måste ha en MIDI port. De flesta externa ljudkort har den saken redan. Det finns dock MIDI portar som kopplas till USB ingången eller paralell porten (hade själv en sån en gång i tiden).
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)

2010-01-12 12:48