vad för typ av beats gör du??

Vår Hiphop - Producenter & DJs

Producent

2010-01-19 18:26

vad för typ av beats gör du??

vilket stil kör ni?? kör ni klassika NY stilen eller kör ni kanske mer år gangsta stilen?? själv e jag inne i en period där jag kör mycke soul o jazz beats...ibland händer det att jag snöar in på NY stilen lite mer åt det hårda stilen på beatsen.

"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Skivsamlare

2010-01-19 19:21
Är i en period där jag gör flummiga, space'ade, smutsiga beats! Tänk Company Flow-skitigt fast flummigare. Och ibland lämnar jag det där intergalactic-spaceade för att bara göra flummigt. Mestadels bygger grunden på synthar. Försöker övertyga alla "synthar-är-skit-hiphop-består-bara-av-samples-personer" om att synthar kan vara helt magiska och behöver inte nödvändigtvis betyda adam tensta hehe. Fast jag är så klart fortfarande en crate digger i blodet ;)

kul tråd! skulle vara kul om folk kunde länka sina verk med. har dock själv inget uppe atm.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Producent

2010-01-19 19:23
synthar kan va riktigt grymt om det görs på rätt sätt...men dom flesta idag som just använder synthar brukar komma in på just mer åt Pop hållet. Du får skaffa en myspace =)
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
Producent

2010-01-19 19:36
Det beror på vilket humör jag är på, men oftast så blir det väl boom bap.
Vet inte vad jag gör längre. I stort samplingsbaserade beats, boom bap/ vemodigt/ en synth/ vad jag än känner för när jag sitter där.
The Hassle
har väll alltid varit insprirerad av soul/jazz men har på senare letat samplingar inom andra områden för att få fräshare ljud. är inne på att försöka få ett lite mer exprimentellt/psykadelisk men samtidigt smuttsigt sound. gör alltid mer laidback beats med tempo omkring 70-80 bpm.

inspirationen på senare har varit typ Damu The Fudgemunk och blockhead tex.
Skivsamlare

2010-01-19 20:47
Oh, damu är så tung!

varierar men oftast skulle jag nog säga boom bap .. beror lite på vad det är för sampling som jag hittar också
http://www.myspace.com/loosecannonbv
Länk till http://www.myspace.com/eatsbeats1

Kan ju vara kul att länka också.
Rätt så blandade grejer som ligger där uppe.
78 Cassette Players tex är en rätt så smutsig grej. Samplat skivor i 78 varv för att snabba upp och spelat in på kassett, gärna lite för starkt, innan jag satt mig ner och gjorde något av det hela.
The Hassle
G-funk och underground :)
Mina Beats och texter kommer från hjärtat.
Nu för tiden producerar jag mest intro'n till spelningar och skivor för metalband, men innan det var det väldigt mycket Horrorcore, skräckjazz och annat...Alltid mörkt, skrämmande och våldsamt. Har gjort några enstaka hiphop-beats men antalet kan nog räknas på fingrarna.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se
Producent

2010-01-19 22:44
Är ju även här väldigt olika beroende på vad jag för tillfället vill, dock väldigt samplingsbaserat antar jag.
Men kan t.ex tycka om att köra med pitchade röster, samtidigt som jag kan tycka det är väldigt intressant med lite hesare jazz.
Antar att jag tycker om att sampla bra musik som jag själv tycker om att lyssna på (allt från kinesisk folkmusik till håkan hellström) och nu på senare tid har jag även börjat mycket med att sampla trummor för att få till ett lite mer smutsigare sound.

Varierar rätt mycket men tror oftast jag håller mig inom den lite gladare och lugnare ramen faktiskt ;).

Länk till http://www.myspace.com/denapa
I'm Just A Human
Jag bara undrar det finns så många sjukt grymma beat makers här varför försöker ni inte göra helt egna ist för att sampla och använder något som finns? :O
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag väljer att sampla för att jag inte kan få samma sound på något annat sätt. jag är inte omusikalisk för det jag har gått treårig musikutbildning och behärskar de flesta instrumenten men väljer ändå att sampla.

att göra ett samplat beat är något helt annat. min åsikt är att det känns mer "äkta" och det har mer själ än ett osamplat beat.
Så gott som all annan musik är ju osamplat som folk själva hittar på eller bolag och eller grupper och vidare och tycker inte att det har mindre själ än vad ett arbete som någon annan lagt ner enorm tid på
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Samplat eller inte samplat, slutresultatet är det viktigaste. Men jag håller med BIG O, att sampla är att jobba på ett helt annat sätt kreativt och det är verkligen vad man gör det till. Att försöka påstå att sampling skulle vara mindre kreativt än att "göra allting själv" tyder endast på att man har för lite kännedom om vad det innebär att jobba med samples.
Still in the bridge
att sampla tykr jag verkligen inte är mindre kreativt, tycker nog helt tvärt om faktiskt. Tänk efter, ifall du har en sampling så har du ju väldigt stora begränsningar på att få fram de du vill. Med instrument har du fria händer, de gäller bara att kunna spela ordentligt då! Jag föredrar att sampla för jag antar väl att jag gillar begränsningar, men framförallt den smutsiga känslan, älskar att crate digga!
Sanna-ord
om du bara visste hur mycket musik som är samplad. Speciellt inom elektronisk musik.
även om det inte bygger helt på samplingar men visst är det grejer som samplas o klipps sönder o skruvas om etc.
Producent

2010-01-20 13:16
Min stil är mycket Dity south beats (inte så mkt crunk dock), även beats med westcoast "flava". Oavsett stil/genre så är det utan samplingar. Gillar 808 trummor starkt! Snärtiga snarerolls och djupa subbasar. :)

Nån som vet någon grym producent som kanske hänger på whoa som är inne på
Dirty south? Tänkte på collab...

Kan lägga upp nåt beat när jag befinner mig i min hemmiljö.
V-Trax of LME

Detta är Nått av de jag gör som ligger ute just nu..

LooseGroundRecords
Producent

2010-01-20 23:07
Dillainfluerad rymdfunk med 8-bits och 808 inslag. Kan man väl sammanfatta det med typp
just nu håller jag på att försöka lära mig sampla lite..

ett litet smakprov

Länk till http://www.divshare.com/download/10210897-6ab

Men jag skulle behöva lite konstruktiv kritik. Iof är det kanske lite knepigt eftersom man har i regel olika smak och olika högtalare. Alla har sin egen stil på mixen.
Dock mixar jag med nå creative lurar och data högtalare så om nån har tid så får ni gärna ta mig under era vingar och lyssna och ge tips. Vet att jag har lite extra svårt med att få basen bra.
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Men den tiden ni tar på er att sampla hur lång tid tror ni inte den som gjort samplen har lagt ner tid då? aja ni får gjärna sampla för vissa här kan det så det blir riktigt fett bara undra varför ni inte gör helt eget så det blir lite mer "äkta för er själva"
Skivsamlare

2010-01-21 09:19
Dillainfluerad rymdfunk med 8-bits och 808 inslag. Kan man väl sammanfatta det med typp

Ja alltså, du är helt seriöst en av mina favoritproducenter i Sverige. Helt galet feta beats. Mad props.

Rappare

2010-01-21 11:03
Piano/stringsbeats eller Electro. Kan även göra lite grime då och då.
 ööööööööööööööh
Sanna-ord
förmodligen har en trummis som spelat ett trumbreak man samplat spenderat bra mycket mindre tid på den korta snutten än vad jag kommer lägga ner på att klippa isär ljuden och sen bygga ett nytt trumbreak av det.
du verkar rätt insnöad på att sampling bara handlar om att sno musikloopar o att samplingsbaserade beats bara är snodda rakt av.
lär dej lite om musik o kom tillbaka sen.
woord ^^ haha
Skivsamlare

2010-01-21 15:59
Men det går oftast inte att övertala en person som fått för sig att sampla är fel, och att inte göra musik. Det är lika hopplöst som PC/Mac, PS3/Xbox360 -diskusionerna. sad but true :(

Producent

2010-01-21 18:02
INOK P20

Mitt ego tackar =)
Danet vad är det med attityden jag är 15 år snart 16 ny i "musiken värld" lär mig lite med kloka svar ist för något så idiotiskt som hej jag heter danet kan allting om musik så back off!
varför klippa och klistra för att göra ett drumbreak av det som finns varför inte lägga egna trummor du som värkar så duktig borde inte ha några problem med det??
tänk på det så här då. trummisen som spelade in breaket la ner sin tid och själ på det. sen kommer jag lägger ner min tid och själ på det --> dubbel tid o själ = bra grejjer =)

vi lägger ju egna trummor men ist för att ta ljuden från ett ljudbibliotek tar vi olika trumslag (kick snare osv) från olika vinyl skivor.
Producent

2010-01-21 19:01
"varför klippa och klistra för att göra ett drumbreak av det som finns varför inte lägga egna trummor du som värkar så duktig borde inte ha några problem med det??"

För att det är svårt att få till samma sound som när man klipper och klistrar. Alla har inte möjlighet att spela in riktiga trummor. Det är roligt. Det svåra är inte att spela trummor, det svåra är att mixa och fixa med ljuden så dom passar in i en ljudbild.

Jag samplar mindre och mindre. Dels för att jag tycker det är tråkigt att leta efter samplingar dels för att jag tycker det är roligare att göra någonting från scratch. Men det är knappast enklare att sampla. Det svåra är som sagt inte att spela och skapa melodier utan snarare att få det att passa in tillsammans och skapa en känsla i musiken. Det är lika svårt varesig man samplar eller inte.

Att ta en 4sek långt klipp ur en låt, loopa den, och lägga på trummor och bas kräver såklart inte jättemånga hjärnceller för att klara. Men ge "BeatproducerDanneP14" och DJ Premier samma loop och se vilket beat som blir bäst.

Att kritisera Kanye West för att använda andras musik är lite som att kritisera Andy Warhol för att använda andras fotografier.

OBS!OBS!jag jämför inte kanye west med andy warhol OBSOBSOBS!!!!
Producent

2010-01-21 19:54
Mr. SoulMath gav nyss en väldigt bra förklaring!
Ta till dig den Sanna-ord :)
I'm Just A Human
Skivsamlare

2010-01-21 20:42
The_Donut, Haha hälsa egot att den bjuder jag på :D

Sen tror jag Sanna-ord är en sådan person som satt sig vid FL när han fått hört att "man ska sampla". Han har försökt och försökt i hela tre veckors tid, men det låter verkligen inte bättre! Så därför försöker han istället plinka in lite melodier i pianorollen, och vips så har han ett beat! Sen är det bara att komma på en anledning till varför han inte använder samplingar - jomen det är ju att stjäla! Huuugaligen..

Tack the_donut en som iallafall kan skriva och få fram vad han vill ha sagt utan att vara "cool" INOK det jag bara ville ha sagt är lixom varför man inte gör egna när jag vet att det finns så sjukt många som skulle klara av det såna talanger finns det faktiskt men jag blir fan orolig för mänskligheten när det sitter folk som är 20 år och beter sig som folk i min klass om inte ännu värre tyvär =/
houston / alabama slowsound / trap

Skivsamlare

2010-01-21 23:33
..men jag blir fan orolig för mänskligheten när det sitter folk som är 20 år och beter sig som folk i min klass om inte ännu värre tyvär =/

Själv blir jag orolig när personer på 15 bast inte lärt sig använda skiljetecken för fem öre ;) Det blir halvsvårt att läsa då vetu..

Danet vad är det med attityden jag är 15 år snart 16 ny i "musiken värld" lär mig lite med kloka svar ist för något så idiotiskt som hej jag heter danet kan allting om musik så back off!

Men va, halva tråden har ju i princip handlat om förklaringar varför personer väljer att sampla, räcker inte det för dig? Sök runt lite på internet då vet ja :)

Helt enkelt; gör det du tycker känns rätt. Själv blandar jag friskt samplingar och lirar diverse grejer själv. Om du vill ha någon slags utgångspunkt kan du ju alltid fungera på hur du vill ditt sound ska låta.. Jämför det med någon producent du tycker liknar stilen, och kika efter vad denne använder sig av för tricks för att göra sin musik.

Men den tiden ni tar på er att sampla hur lång tid tror ni inte den som gjort samplen har lagt ner tid då? aja ni får gjärna sampla för vissa här kan det så det blir riktigt fett bara undra varför ni inte gör helt eget så det blir lite mer "äkta för er själva"

Är inte mycket för samplade beats, tycker bättre om att sitta o pula fram mitt eget sound. Tid får det ta tycker jag. Då vet jag att jag får fram den känsla jag vill frambringa.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)
Proddar mycket Boombap/skitig hiphop, men har även försökt vidga mina vyer kring electro osv!
Suburban Who?
Sanne-ord
men du verkar rätt så insnöad över att sampla inte är att göra eget.
o flera stycken har förklarat det. är fler låtar än du tror som bygger på samplingar.

finns ju flera sätt att göra musik på. att använda sej av samplingar är kreativt och roligt.
jag gör inte samplingsbaserad musik men samplar ändå mycket men desto mer sitter jag och gör egna ljud med synthar också.
kolla in det här förresten.

Fan jag har aldrig tänkt på hur mycket Prodigy nog har samplat. Grymt.
Lyssnade mycket som fan på dom förr i tiden när jag var liten.

Minns bara själv att jag hittade samplingen till Outerspace när jag var runt 11 år gammal. Lyssnade igenom föräldrarnas reggaesamlingar och kom över låten med Max Romeo dom använt. "Chase the devil". Minns att jag tyckte det var skithäftigt :)
The Hassle
Producent

2010-01-22 10:34
danet P25

Fett!
Skivsamlare

2010-01-22 13:09
Ah den där filmen var riktigt kul att titta igenom!

En av de bättre tutorial video filmer jag sett. Kanske till och med lägger in den i ett av mina nyhetsbrev som extra lull lull.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)
Fan va feta grejjer ni gör ni som länkat..
Själv kan jag inte riktigt bestämma vad för typ av beats ja gör..
Soul-samplingar har en tendens att smyga sig in i mina beats dock..

Länk
vet inte om folk såg men kan ju länka bara för att :)

Länk till http://www.myspace.com/loosecannonbv
http://www.myspace.com/loosecannonbv
http://www.myspace.com/orlandogo
Underground "tror jag"
http://soundcloud.com/orlandog
Jag följer "skolans" matsedel fast randomiserad...

PaZ!
Försöker att alltid experimentera. Började med att jag bara (verkligen BARA) samplade konstiga saker. Typ Mumin, Dr Snuggles osv osv. Fortsatte sen till lite vettigare saker, men leker fortfarande med konstiga samplingar. Tycker om att sampla där ingen räknar med att man samplar, typ.

Soundcloud.com/Anenkefali