Ett litet problem med Mpc500.

Vår Hiphop - Producenter & DJs

Ett litet problem med Mpc500.

Jag har precis börjat att använda min Mpc 500 som jag köpte i vintras. Nu sitter jag och tittar på tutorials på youtube och försöker förstå och lära mig hur den fungerar. Det har gått skitbra fram tills igår kväll. Jag har fastnat! I det avsnittet jag är på nu handlar det om att programera knapparna med trummor och andra instrument. Det är efter 3 minuter in i youtubeklippet det tar stopp för mig. När han (killen i videon) har programerat och sen ska gå tillbaka till sequence för att ange bpm (och jag gör likadant som honom), då försvinner mina ljud. Det är nåt jag missat i videon, eller om han har glömt att berätta vad han gör. Jag blir helt galen snart, och jag vet att det säkert är nåt pyttelitet fel jag har gjort.

Här är länken så att ni kan se själva.

Är det nån som har en Mpc 500 eller i en annan modell som vill hjälpa mig så tar jag gärna emot den hjälpen. Lite som en mentor eller så.

Tack på förhand.

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
Skivsamlare

2010-09-03 09:17
Länka avsnittet så ska jag kika på vad det kan vara som du missar :)
Producent

2010-09-03 20:51
varför köper man en mpc500 och väntar typ ett år innan man börjar använda den ?
i make music
Nej, f*n! Nu blir jag galen! Jag har suttit i tre timmar och snöat på mpc:n nu och jag har lärt mig lite mer. Men det är fortfarande rätt suddigt hela skiten. Jag vill ju lära mig allt till 100 %, och inte bara kunna det lite halvtdant. Jag läser manualen och följer allt som står där (plus tutorials), men ändå är det alltid nåt som fuckar. Nu har jag gått in lite på recording och försökt att lära mig det. Men när jag har spelat in slingan jag vill ha och ska gå vidare så står i manualen att "Check the recorded sample by pressing the button", så jag gör detta men då dyker det bara upp en blinkande text "inneficient memory" eller nåt sånt. Det är så störigt att det ska vara så svårt. Jag känner att jag har tålamodet men när det bara fuckar upp så blir jag sne. :)

Vad kan jag göra? Nån som vill hjälpa mig (behöver verkligen det).
Jag köpte den med ambitioner att jag skulle sätta igång med det direkt. Du kanske vet hur det är? :) Jag är lite sån, impulsdriven. Jag har grejat lite med den då och då, typ varannan vecka.

du får nog räkna med att det tar lite mer tid än tre timmar att lära sig en mpc till 100% :)
Jag antar det, va. :) hehe.

Jag har iof bara hållt på typ en vecka nu, men det har varit en rolig vecka faktiskt. Men ni som har mpc 500 eller annan modell från akai, hur lång tid tog det för er att förstå alla funktioner till 100 procent?

Jag har blivit fullkomligt förälskad av Korg Kaossilator efter att ha sett sir sampalots (och andras också) videos på youtube. Går denna bra ihop med Mpc 500 eller ska jag skiita i den och kanske köpa nåt annat? Det som är så bra med denna är att den är i min prisklass.
jag har väll hållit på ganska många timmar med mpc men skulle inte säga att jag behärskar den till 100%. finns grymt mycket avancerade funktioner att lära sig men klarar för tillfället av vad jag behöver.

kaossilator är grymt kul, saknar min.. tycker den funkar riktigt bra att sampla in i en mpc + att den är billig. i samma prisklass hittar du nog inget lika kul.
När man väl sitter där och fastnar liksom så lär man sig ganska snabbt, bara det inte fuckar ur. Vad betyder "inneficient memory" egentligen? Antagligen betyder det att jag inte har tillräckligt med minne på cf-kortet eller? Det är störigt att när man sitter där och det börjar flyta på lite så börjar det blinka på skärmen, "inneficient memory". :(

Kaossilatorn är så jä*la cool den kan bli alltså! Jag har tittat på kaossilatorn på youtube för några månader sedan, och sen va det inget mer med det i och med att jag hade ganska dåligt med pengar just då så jag brydde mig inte om att kolla ens vad den kostade, men priset är ju helt oslagbart tycker jag.

Jag ska beställa en imorgon eller på måndag. Jag kan inte ens vänta. :)
inneficient memory betyder att du har för lite ramminne i maskinen. antar att du har 16mb ram som är orginal? har inget med cf kortet att göra.
Okej, hur kan jag ordna det då?
http://www.thomann.de/se/akai_exm128_speichererweiterung_mpc1000.htm

beställ ett sånt o stoppa i.
Skivsamlare

2010-09-05 00:41
Fast det funkar ju med vissa "vanliga" ram-minnen med. kostar en tredjedel så mycket. bara att googla på vilka som fungerar, vet itne hur det är med 500an, men jag köpte mitt 128MBs-minne från dustin för runt 2-300kr.
Okej, vad ska jag söka på då? Jag vet inte ens vad RAM står för om jag ska vara ärlig. Är helt lost på detta område.
Skivsamlare

2010-09-05 10:22
Sorry om jag är jobbig nu, men jag har kollat på dustin och jag vet fortfarande inte till 100 procent vilken jag ska köpa. Nån som orkar ta sin tid och kolla upp åt mig. Den jag har tittat på är 128mb sdRAM/EXM-128, namnet har jag glömt, men ska checka det nu.

http://www.dustin.se/pd_5010024367.aspx

Kan detta va möjligt? Det är 600 kr billigare.
http://www.dustin.se/pd_5010024367.aspx Så slipper ni kopiera och klistra in.
Skivsamlare

2010-09-05 14:51
du ska ha en med 256, eftersom bara en sida kommer användas (eller något sånt), finns att läsa om det här:

http://www.mpc-forums.com/viewtopic.php?t=26775

What you need to concentrate on is PC 133 144PIN CL3 SODIMM 256MB.

I REPEAT FOR THOSE WHO ARE ILLITERATE
U NEED PC 133 144PIN CL3 SODIMM 256MB (ANY BRAND!)

Dock hittade jag inga 256mb på dustin nu, inte heller på prisjakt, bara såna som inte fanns i lager.. hm..
Ok, undrar hur jag ska göra då... Jag snackade med min far som kände nån snubbe som har mycket sånt, men jag skrev till honom att jag skulle ha 128mb sdRAM/EXM-128. Jag får väl ta och ringa honom och fråga efter "PC 133 144PIN CL3 SODIMM 256MB. Jag kan ju fan inte använda maskinen nu under tiden. Tur att det är måndag imorgon.

Tack iaf INOK. Det var schysst av dig att du orkade bry dig. Det var till mycket hjälp faktiskt. Nu vet jag ju vilken jag ska ha.
du kan ju använda den med 16mb. du får bara vara mer rädd om samplingstiden när du samplar.
Jag får nog göra det ett tag. Men jag ska ordna detta problem imorgon. Kan den ha en PC RAM?