I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[PC] StarCraft II - Turnerings och diskussionstråd - E-Sports

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

   

2010-06-03 01:06

[PC] StarCraft II - Turnerings och diskussionstråd - E-Sports

Kanske jag är ute och sträcker mig lite väl långt nu på whoa, kanske det inte finns några fans av StarCraft här som tittar på turneringar. Men det tror jag först jag får se dålig respons på tråden, :)

Jag tänkte att vi kunde diskutera diverse turneringar, matcher, spelare och mkt annat. Både för StarCraft 1 och för tvåan. Diverse turneringar har ju hållits nu den senaste tiden för betan, t.ex. HDH Invitational.

Också, hur tror ni E-Sports kommer att utvecklas i och med det nya BNet och releasen av 2'an? Sydkorea som till största del har varit motorn inom E-sports och då främst genom WarCraft III och StarCraft har ju den senaste tiden skakats av diverse skandaler, mutor och läggmatcher. Dessutom har samtliga aktörer på den sydkoreanska marknaden effektivt stängts ute för StarCraft II på grund av deras snikna beteende. Det blir GomTV tillsammans med Blizzard som får fulla rättigheter och kommer att köra StarCraft II turneringar framöver. Blir detta bra eller keff?

Tror ni att E-Sports kommer att slå igenom på riktigt i Norden också i och med tvåan? Med dedikerade tevekanaler som sänder matcherna, priser i hundratusentals kronor, proffsligor och proffsspelare samt massa fans? Eller är detta ett format som är förbehållet koreaner, kineser och japaner?

Blizzard kommer att satsa mycket resurser nu för att bygga upp en stor E-sports scen i USA med sina kommande titlar, tror ni de lyckas bra med det?

Vilka spelare idag tror ni kommer att stå sig bra när de första större turneringarna i miljonkronorsklassen produktionsmässigt kickar igång? Kommer koreanerna dominera som vanligt? Kommer de spelare som varit överlägsna i ettan kunna vara det i tvåan också?

Personligen ser jag mkt fram emot vad som komma skall. Har följt StarCraft-scenen sedan den började mer eller mindre och är ett stort fan. Back in the days när personer som Boxer kom in och vände ut och in på spelet med sitt innovativa spel.

Kanske det är nördigt att följa och gilla ett datorspel men fuck det, det är ju svinfett så då får man väl vara en nörd, haha..

Iaf, vad tror ni har störst betydelse i tvåan? Makro eller Mikro? Eller kommer det vara massa cheese i början (antagligen) där spelare som WhiteRa eller TLO cheesar sig genom matcherna? Det är iofs underhållande att se på men säger inte så mkt om raw skills och hur bra de klarar sig late game, lite all-in strategi typ.. Och hur viktigt kommer APM att vara? Jag har en misstanke om att APM inte kommer att spela lika stor roll i tvåan som i ettan (där vissa spelare som JulyZerg eller NADA hade sjukt hög APM och otrolig makro). Kommer vi se fenomen som Sauron Zerg?



Cheese från SCII som sedan går över i extremt bra spel. Kanske spelare lär sig vad de ska se upp för såpass fort att cheese inte blir en faktor i turneringarna? Iofs kommer folk alltid att hitta nya taktiker, kolla Boxer liksom.





Slutligen, om någon här såg HDH, vad tyckte ni?

SpoilerAtt Idra inte ragequittar i sista matchen var aningen lustigt och förvånande. TLO borde vunnit hela skiten men när han spelar random så får han väl skylla sig själv helt enkelt.

//Fridens (vi får väl se om det finns några fans här eller inte, ;)