I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[PC] StarCraft II - Turnerings och diskussionstråd - E-Sports

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2010-11-07 13:26
Blir det något idag? =)
Medlem i Mobbade Whoa Användare Crew M.W.A <br> Medlem i The Skåne Crew aka The Dirty South crew! <br> www.legalize-art.cjb.net

2010-11-07 14:30
jag är på iaf
http://www.myspace.com/loosecannonbv

2010-11-07 15:55
Hmm, det är ju inget avtalt dessvärre men jag är gärna på att spela oavsett om en timme eller så, runt kl. 17:00 och framåt. Är inloggad då så de som är inloggade kan ju bara ta och holla på mig.

//Paz

2010-11-07 17:50
IRC - open.ircnet.net (6666)

#whoastarcraft
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-11-07 18:28
får inte till något irc program till min mac :/

2010-11-08 01:51
Så jävla oinspirerad just nu.. Kastade bort ett par matcher i rad nyss, slutade sonika spela och bara slöade tills moståndaren dödade mig och sen gjorde jag samma sak i ett par matcher till. Som jag inte bryr mig typ.. Hmm.. Skum shit asså.. Får aldrig tid att spela, går aldrig upp i ranking och inga av alla mina polare lirar spelet. Bah..

2010-11-11 00:15
Fan missade helt att ni hade lirat. Har inte spelat på ett tag nu men kan försöka vara med till nästa gång.
Brukar vara mycket som kommer i vägen, skola, musik och skit hehe
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-11-11 23:04
ska vi inte försöka sikta på söndag då?

2010-11-11 23:18
Jo för fan, haha, förbereder mig på att komma sist denna gången! :D

Måste spela mer asså.. haha..

Låt oss säga klockan 16 då. All info om hur, var och när står i tråden.

Funderar på att byta tillbaka till toss också, börjar tröttna på terran. Man måste ha så sjukt hög och konsistent APM för att kunna spela bra med terran. Ett snitt på 75 funkar men knappt, :E

2010-11-11 23:46
Söndag kan funka för min del. Är möjligtvis borta, beror på när det hela drar igång också. Får se närmare fan.
Isf lär jag ta tag i lite träningsmatcher hehe

2010-11-14 14:38
blir det av idag eller?

2010-11-14 15:52
Spela ni, kan tyvärr inte vara med.. Jobbade 75 timmar denna veckan och måste få vila. Orkar inte sysselsätta hjärnan med något avancerat, :)

Får bli nästa söndag jag är med istället.

//Peace

2010-11-14 18:04
ok vi får styra upp något nästa söndag, har man en vecka att träna upp sig också :)

2010-11-14 18:44
Hehe, inte jag dessvärre, har ingen tid alls.. :)

Nästa söndag då!

2010-11-21 14:14
VAKNA!

blir det något lir ikväll eller?
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2010-11-21 15:39
Ahh, vi kör klockan 17:00. Måste fixa ett par saker först. Samma ircchannel, samma upplägg osv osv.

2010-11-22 22:11

Så jävla bäst
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor!

http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx

2010-12-27 14:04
Ööj,

Nån som vill lira mot en noob eller? : )

Eller iofs har gått 150 matcher, men är bronsare.. men ligger i hårdträning nu : )
Ålltzen, Växjö, Bremen.

2011-04-07 22:46
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article12844455.ab

Dax att liva upp tråden! Är det kanske någon som ska dit?

Har börjat spela lite nu igen efter massivt uppehåll pga jobbande, har stått och svängt mellan alla 3 raser sedan betan kom ut men tror jag landar på protoss nu till slut. Passar min stil bäst.

Blir bara bättre och bättre hela tiden men saknar egentligen sparringpartners på samma nivå (dvs inte för dåliga och inte för bra för mig).

Olzen, det är bara att börja adda folk! Nicks och identifiers står i tråden.

Finally, om det är någon som sitter på några kul matcher, feta replays, intressanta nyheter osv så bara skriv på, :)

2011-04-08 10:54
Någon här som har nå bra tips över hur man slår terran då man är protoss?

Spelar lite emellanåt mot en polare (Som är bättre än mig förvisso..) ..han spelar jämnt terran och jag protoss....han kör väldigt ofta taktiken Marauders/Marines/Medivacs/Vikings

vet inte hur jag ska slå detta...marauders äter mina stalkers och sentrys..zealots kräver charge-upgrade för att ens fylla en funktion mot marauders..men inte ens med denna upgrade kan zeas spotta ut nog mycket damage för att ta ner denna kombination (givet relativt lika stora armeer etc..) ..immortals fungerar bra men är alldeles för dyra och kräver massvis av Robotic facillities för att få upp nog många....coulussus blir ägd av vikings ...övervägt high templars mot medivacs men helt ärligt är det för mycket "tryckande" för min skill level just nu...flyg fungerar absolut inte då hans vikings äter i princip allt i luftväg (testade bland annat att ha ett mothership en bit bakom min arme för att göra dom osynlig samt vortexa skiten ur hans marauders..men den varade inte länge nog för sådana drömmar)

förslag? :)
JKIBMM

2011-04-08 19:50
Kitti

Tjabba!

Det du kan göra är att träna på att optimera en 4 Gate. Dina units ska vara i hans bas via en proxy pylon runt 06:00. De flesta som är bättre än medel har inga problem med att försvara sig mot en 4 Gate om de scoutar den ordentligt och är med hela vägen MEN, om du tränar dig att bygga en 4 Gate såpass snabbt att den slår till runt 06:00 så är det plötsligen inte så många som klarar att försvara sig lika bra. Det krävs högre skill-level att försvara sig mot en riktigt bra 4 Gate. Om du mikrar dina units väl så kommer du säkert vinna ett och annat game mot honom, tänk på att de bästa i världen använder 4 Gate som en basstrategi i sin arsenal och de vinner många games mot andra lika bra proffs.

Men iaf, förutom det så kan du pröva dessa strategier mot M/M/M + Vikings.

Du går 3 Gate + Robo och ser till att chrono boosta Colossi så fort du kan. Se till att ha ett gäng Sentries i din arme. Jag tror det är här du failar en del dessvärre.. Om du har ett gäng sentries i din arme så kan du splicea hans arme väldigt enkelt med Forcefields och Guardian Shield hjälper till att skydda mot ranged attacks (läs, marines and marauders). Dina units kommer överleva längre när de är under en Guardian Shield. Dessutom kan du också researcha Hallucination som gör att du enkelt kan hallucinera fram ett par extra Colossi som är fake. Detta gör att han kommer att skjuta ner fel units och dina riktiga Colossi överlever längre. Kort och gott, jag tror att du åker på smisk för att du inte använder Sentries fullt ut.

Du kan också pröva Blink Stalkers men detta kräver en del micro av dig, högre APM och ett aktiv harassande så din multitaskförmåga måste vara högre. Gå isf 3 Gate, tidigare second gas och chrono boosta Blink i Twilight Council. Dessutom så kommer du antagligen oavsett att behöva high templars senare men det är en naturlig utveckling då du bara lägger till Templar Archives och researchar Psi Storm.

//Paz

2011-04-09 15:53
http://www.amirossanloo.com/

Här kan ni följa en bekant som har målet att bli nummer ett i världen (han är en av Sveriges bästa spelare just nu). Han är inte så långt därifrån direkt men fortfarande en bit kvar (han är väl rankad runt 900'e i världen nu av några miljoner spelare). Det är en resa som illustreras via hans blogg, upp och nedgångar. Sen är det en del andra sköna tankar och inlägg där också även om majoriteten rör sig runt StarCraft II. Han har live stream och lägger också upp egna replays. Det kan tilläggas att han sa upp sig från ett lukrativt jobb för att kunna satsa på StarCraft och han spelar10 timmar per dag i snitt. Man kan tycka vad man vill om det men man måste ge props och respektera att en person iaf vågar följa sina drömmar och ha tro på att han kan lyckas inom sitt fält.

Kaeru Fighting yo! :)

2011-04-10 18:12
Tjabba, jag tänkte att vi kunde posta lite förslag på build orders, strategier osv, :)

En som jag gillar mycket är att gå för Blink Stalkers + DT mot Zerg. Det är ganska enkelt att blinka under hans overseers och ta ut dom. I och med att du har så flexibel arme så kan du enkelt få map control och harassa honom. Det gör att du får mer value för den arme du har och behöver inte ha en extremt stor arme. Det gör också att du får extra mineraler över som du kan bygga cannons för på hemmaplan. Blink plus regenerating shields för protoss är guld.

Ett snabbt exempel inspelat idag bara för att visa principen, inget optimalt exempel på några sätt men principen är klar:

http://www.gamefront.com/files/20209308/Protoss+Blink+Stalkers+%2B+DT+-+10+April+2011+A.SC2Replay

//Paz

2011-04-11 14:21
Började för typ 2 veckor sedan, spelar zerg. Hört att zerg inte riktigt har builds utan mer anpassar sig efter vad motståndaren producerar. Tycker det kan bli rätt svårt med den taktiken då jag ofta ligger steget efter eftersom jag är keff på att scouta.

Din taktik verkar grym inte så lätt att sänka den armén. DT kändes dock lite overkill jag brukar alltid ha några overseers för det. Zergspelarn du körde mot langade inte ut mycket till armé dock. Jag brukar gå roach hydra mot protoss. Ling hydra kanske är lite bättre dock kostar ju inte lika mkt gas.

Vad kör du i för liga? Själv är jag bronze 1v1 2v2 och guld 3v3 plat 4v4.
Its darkest before dawn

2011-04-11 15:59
så sjukt jobbigt nu, hade tänkt att börja lira igen efter några månaders uppehåll men när jag ska installera och uppdatera nya patchen så fryser datorn .. så det ända jag kan göra nu är att kolla på youtube kanaler med matcher

så sjukt sugen på att börja igen men det går inte att uppdatera för mig och verkar inte få något bra svar från blizzard heller .. inget som fungerar iaf

2011-04-11 22:10
starr

Hehe, det var bara ett snabbt exempel inspelat samma dag mot datorn på hard. Skulle inte spela sådär mot en person, skulle scouta mer, ha mer units tidigare och vara mer fokuserad. Hela matchen var gjord för att läggas upp här som ett exempel. Overseers plockas otroligt enkelt ned av blink stalkers. Jag snodde konceptet av hmm.. Var det Kiwikaki kanske? Såg honom dominera i en match med den builden, hehe..

Spelar sällan ladder, är inte rankad öht i 1v1 men har ngn guld och silver på ett par få 2v2 eller 3v3 matcher som jag lirat med folk här från whoa och en och annan bekant. Kör rätt mkt timingträning mot AI och mot personer i vännerlistan. Ska kanske börja spela ladder snart, :)

Loosecannon

Du laddar ner patchfilerna manuellt från Blizzards ftpserver, checka deras hemsida för downloads/support. Är ganska vanligt problem det du beskriver och jag har bekanta som har råkat ut för samma sak.

2011-04-11 22:41
Hehe okey förklarar väl ett och annat. Jag bryr mig inte om att vara high rated eller så eftersom jag ändå är nybörjare. Vill ju självklart bli bättre men kör ju för skojs skull.

Testade faktiskt din protoss build mot AI normal(normal kalle anka ja) utan DTs och den är ju sjukt stark, vet inte hur folk countrar i ladder dock.

Känner mig faktiskt lite vilsen som zerg nu jag vinner rätt mycket eftersom jag spelar mot andra noobs men testade mina "skills" idag mot AI, hard funkade lätt men very hard fick jag stock av 3 gånger i rad innan jag gav upp. Körde mot zerg och toss, fan vad snabba de var på att få fram units.

Har faktiskt 2 frågor åt er också! Det brukar ju stå "mrX is slowing down the game" vad menas med det? Kör quick matches ladder så det är väl ingen som hostar och fixar med allt?

En annan sak från pro matcher är att kommentatorerna säger att "mrX" har en bas fullt "saturated". Vad jag förstått är 3 på varje gas max utan att drones ska vänta på tur, men är det så med minerals också?
Its darkest before dawn

2011-04-11 22:46
Kom på 2 till frågor direkt efter jag posta.

Som zerg ska man binda alla hatcheries till en hotkey för enkel producering medan man gör annat? Inte fattat det riktigt

Har sett många ranged units kita typ roaches/stalkers som går 2-3 steg, skjuter, och repeterar det för att typ kita banelings eller söliga units. Hur gör man det?
Its darkest before dawn

2011-04-11 23:08
starr

Vissa countrar med hydras och bra micro på sina overseers. Alfa och Omega är dock Infestors med Fungal Growth då den spellen gör:

1. Binder fast Stalkers så de inte kan blinka.
2. Avslöjar Dark Templars.

Dina frågor:

1. Den som segar ner linan med högre latency drar ner spelet så det ska pingas lika för båda. Ingen ska ha någon fördel. Dock är kanske Blizzard lite för optimistiska i sitt tänkande. Långt ifrån alla sitter på fiberbredband där ute i världen, kolla Östeuropa t.ex.

2. Saturated syftar på mineralerna. Optimalt sett så ska du ha 2 arbetare per mineralpatch. Har du fler så är du oversaturated.

3. Välj ett Hatchery och tryck ctrl + 1. Låt detta hatchery vara markerat/valt genom att tappa en gång på 1. Håll nere shift och välj ett annat hatchery och vips har du bägge hatcheries valda. Tryck ctrl + 1 på nytt. Nu kommer du att välja bägge hatcheries varje gång du trycker på 1. Sen kan du lägga till fler och fler och fler hatcheries på den 1'an.

4. Högerklicka bort ifrån din fiende (movement), klicka sen A (Attack) och vänsterklicka med crosshairet på den unit du vill kita eller marken nära honom. Repetera i snabb succession. Tap tap tap tap tap typ.

2011-04-12 16:06
Visste inte ens att fungal growth tar ut stealthed units, använder de mest för den klassiska marine+medivac. Men jag har väl normalt lite svårt att få ihop en bra balanserad unit composition.

Har nog haft alldeles för många drones på samma minerals isf

Ska väl försöka vänja mig vid att ha bindade hatcheries osv
Its darkest before dawn

2011-04-12 17:15
Spöade very hard idag som zerg :P kör mot random blev terran, funkar bra med bindade hatcheries och queens för inject utan att behöva targetta en och en. ska väl försöka ta mig ur bronze i 1v1 nu ^^
Its darkest before dawn

2011-04-12 19:45
Häng inte upp dig på ligorna, bara spela för att det är kul så avancerar du automatiskt. Jag har spöat mastersspelare och losat mot personer som är längst ned rankade i brons pga någon cannon rush eller liknande som var sjukt dåligt scoutad. Spelet opererar med en hidden rating och det är inte var du ligger som avgör ditt motstånd. Exempel, låt en 5-åring spela i 3 månader på ditt konto och låt sen TLO spela på det. Han kommer efter en dag på laddern att möta diamond och mastersspelare men inte automatiskt avancera till masters med det kontot förrän efter flera månader då din ranking och placering baseras över tid. Ligorna nollställs dock efter en stund och börjar om men din historik glöms aldrig helt bort. Det är komplicerat att förklara i detalj hur systemet fungerar men det är oviktigt. Bättre att bara spela för att försöka bli bättre och ha kul. I det långa loppet så hamnar du oavsett i den liga där du hör hemma.

2011-04-12 20:46
Självklart. Kul att ta sig ur den bara, är top 8 bronze nu med en liten stjärna där nere :P spöar de mesta i 1v1 atm mötte en terran idag som satt på typ 1 bas medan jag hade 3-4, han fixa en till sen men jag har så bra income att även fast jag torska sjukt många units kunde jag bara mala på tills han inte hade något kvar

Körde mot en gammal gamingpolare idag fick stock av hans massiva blinkstalker armé sen tog vi två ZvZ också. Vann första med en 8 pool lite cheese zerglings och sedan mutas på hans roaches, nästa tog han dog sprang in med burrowed infestors och kasta upp infested terrans i mina mineral lines. Hade inte en enda detector :F Ofta jag glömmer något sånt

Kollar lite på turneringen nu ikväll på Dreamhackstream, rätt kul men föredrar att se zerg spelare. Apropå det ska jag länka en ritkigt rolig match jag såg för nån dag sen:

Its darkest before dawn

2011-04-12 20:49
Finalen i Dreamhack 2011 Stockholm Invitational

Den börjar nu Live på den länken klockan 21:00.

SpoilerDet blir White-Ra mot MC!

//Paz

2011-04-12 20:50
Haha! kollar ni streamen? En del riktigt sjuka matcher. Och WhiteRa är ju med! <3

2011-04-12 21:07
Självklart Simba! :D

2011-04-12 21:13
Gaia, skicka msn i meddelande om du har. Lär ju snacka. Det här senaste var fan det sjukaste jag sett tror jag!

2011-04-12 21:34
asså jävla skit .. låser sig fortfarande så fort det står "writing backup.mpq"

vette fan vad jag ska göra

2011-04-12 22:02
Jäkligt cool final :) Hoppades lite på White Ra, han körde ju riktigt bra det hela igenom men MC slog tillbaka hårt efter sina första två förluster

2011-04-12 22:09
Simba

Ahh, fan, missade ditt inlägg, var för insnöad i streamen, :D

Vi får hooka en msngrupp till nästa stora turre!

SpoilerFy fan, den där jävla MC ska alltid vinna i slutändan! :P

Loosecannon

http://eu.battle.net/sc2/en/forum/topic/1917902072

Också, slå av ditt antivirus och kör Windows i Safe Mode med nätverk (kablat, inte trådlöst) innan du kör launchern. Patchfiler kan hämtas och installeras manuellt.

2011-04-12 22:09
mm..

Spoilerskönt att bli cheesad i en 100k match.. haha, jag hade blivit helt vansinnig...

2011-04-12 22:12
kör på mac .. och jag har testat allt dom skrev i den tråden

2011-04-12 22:12
Simba

SpoilerIofs, men man märkte hur jävla strained han var där på slutet i intervjun. Irritationen lyste liksom igenom, haha.. "I don't want to play "All in", I want to win with solid play".

2011-04-12 22:13
Loosecannon

Inklusive det jag skrev extra?

2011-04-12 23:08
yes :/

2011-04-12 23:20
Hmm, kasta mac'en och köp en PC.. :'/

2011-04-12 23:20
Men fan, Blizzard måste ju kunna fixa skiten för dig på ett eller annat sätt liksom..

2011-04-12 23:32
släppte lite idag, kollade lite day9 och på sthlm invitational, nu har jag lite nya tricks i skjortärmen.. xD

2011-04-13 00:37
nja pallar inte gå tillbaka till PC :P
mjo ska testa att formatera och installera med nyaste OSet vilket jag inte har nu och hoppas på att skiten fungerar..

så sjukt sugen på att börja lira igen

2011-04-13 12:54
Lär ju inte ha med att det är mac att göra :)

Jag började lira igen efter för ett par veckor sedan efter ett uppehåll från runt november. Inga problem med uppdateringen på min iMac