I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det svenska kvinnliga hiphop-fenomenet?!

Övrigt - Blandat

2008-01-23 00:57

Det svenska kvinnliga hiphop-fenomenet?!

* Dom drar på festivaler och har hela väggarna fyllda med posters på artister som timbuktu, loop troop och svenska akademin.

* Utöver dessa dyrkar de Jedi mind trix och ilsken underground amerikansk hiphop.

* Hatar "Mcdonaldshiphop" som exempelvis 50 cent. Men gillar eminem i smyg.

* Gillar filmer som Gudfadern, Green street huligans, scarface etc.

* Har ruffsit och stort hår och baggykläder.

* Är oftast feminister på gräns till extrem nivå, men gillar att busa med pojkar.

Ere bara jag som stött på detta fenomen, eller är alla svenska hiphopbrudar såhär?
Inge fel med det, men verkar som jag stött på tjugotolv stycken av dom och alla gillar/ogillar i princip samma saker.

2008-01-23 01:01
Du verkar beskriva medel-whoa-användaren av det manliga könet tycker jag men...
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2008-01-23 01:03
nej du är inte ensam. det är så de är, ALL OF THEM!. kvenner vettu.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2008-01-23 01:04
mc_pothed

ord..
och vem fan är du?

2008-01-23 01:15
Kontrast sa det.
HMOR

2008-01-23 08:55
ja, kontrast sa det faktiskt.

annars. Organism 12 - Hiphophoror.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2008-01-23 13:14
fan man är la trött på hiphopare i allmänhet? Man vet ju att alla målare har ADHD t.ex...

Hiphop ska inte mötas de ska ses på säkert avstånd?
SMÅLAND!

2008-01-23 13:28

förutom feministdelen så passar de väll in på vilken "hiphopare" som helst

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-23 13:29

Caty X0 word

Be kinder than necessary, for everyone you meet is fighting some kind of battle.

2008-01-23 13:30
Sådär har svenska hiphop-groupies sett ut och betett sig sedan slutet på 90-talet, det är ingenting nytt.
 Varför är folk så dumma?

2008-01-23 13:38
Någonsin sett en person med stora byxor, huvtröja och new era keps då? Lyssnar i sånna fall den personen på mbma, organism 12 och looptroop? Rappar han eller känner han någon som rappar? Hatar denna person högern och tycker att cannabis ska legaliseras? Påstår personen att han älskar reggae men när du frågar han vilka artister han gillar så säger han bara Bob Marley och speciellt när han sjunger "Red red wine"? Tror han att Petters andra skiva är old school?

I sånna fall kan det vara vem som helst på Whoa under 20.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2008-01-23 14:11
jag har typ träffat en handfull i mitt liv. tycker det är svårt att hitta dessa brudar.. inte för att jag har kämpat iofs.

och jag känner inte att jag behöver det heller.
Level 8 Studio - www.level8studio.se
Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!

2008-01-23 14:16

Kontrast

Må hända.
Fast det är väl hyffsat många här som avgudar g-unit etc. Men de ingår nog i kategorin "2pac lever fortfarande och 50 cent skjuter folk varje dag, går runt i plastkedjor, har tandställning, är 15 år och är förlovad".

Caty

Inte mig och hemmisar iaf. Men vi bor ju i skogen.

3rdsoul
Det tragiska är nog att majoriteten under 20 år sådan.

2008-01-23 14:32
hiphopare i allmänhet och svenska hiphopare i synnerhet brukar vara rätt tragikomiska...

2008-01-23 14:51
Jag lyssnar på hiphop, skriver hiphop, gör hiphop..
Men klär mig inte alls hiphop? Fan e jag då?
Spelar fotboll gör jag oxå, är jag fotbollare? Hiphopare? Lr inget?
Highfive anyone, anyone?

2008-01-23 15:01
Niito
då är du mange schmidt.
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2008-01-23 15:30
Att säga sig vara hiphop känns jävligt 199x.

2008-01-23 15:37
hahahahahaha
Som man bäddar får man ligga ;) Glöm aldrig det!

2008-01-23 15:42
isånfall är jag långt ifrån hiphop :|

2008-01-23 15:43
hahahaha

något som är gemensamt för alla "hiphopare" folk som lyssnar på hiphop kalla det vafan ni vill är iaf att hata

dom kan väl vara söta dom flickorna också!

2008-01-23 15:56
* Är oftast feminister på gräns till extrem nivå, men gillar att busa med pojkar.

Så länge dom busar med oss pojkar får dom gärna lyssna på BWO, Army Of Lovers eller vad fan som helst ... - dom får nästan klä sig hur dom vill också :P

- Mjau på flickor som gillar att busa!
Bärsen är slut, wtf would Macguyver do!?
Rappare

2008-01-23 16:00
trodde det var allmänt kännt att tjejer/kvinnor har usel smak när det gäller musik... eller ganska mycket det mesta om jag ska vara ärliga...
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed
i wanna live but its hard 2 breathe

2008-01-23 16:07
werd

2008-01-23 16:12
mc_pothead P2

Haha, var är det du vill komma? Vill du ha det bekräftat att alla tjejer som gillar hiphop ser ut på precis samma sätt?

2008-01-23 16:21
Håller med trådskaparen, finns en hel del såna stereotyper. Såna som tycker "Looptroop, han med skägget du vet.. dom e skitbra!"
va?

2008-01-23 16:36
* Dom drar på festivaler och har hela väggarna fyllda med posters på artister som timbuktu, loop troop och svenska akademin.

Den punkten fick mig verkligen att insé vilka du snackar om.
Dom fyller in bra på dom andra punkterna med..

Det är sånna här brudar som iaf jag & mina kompisar kallar för "viva la bam brudar"
jackass brudar" Dom vill vara MTV.. Dom vill va skate, dom vill va hiphop, lite crazy sådär, måste spara alla olika armband från olika festivaler. Vara spontana, lägga upp freakade bilder från deras rivna tält alá hultsfred på bdb.

Stämmer detta med din uppfattning med?
work some magic

2008-01-23 17:40

haha, Brodin1 nailed it..

2008-01-23 18:14
är green street hulligans en så kallad hiphopfilm?

2008-01-23 19:02
Fy fan, du beskrev precis såna tjejer som äcklar mig mest av allt i hela världen!" Du glömde adidaströjor och negerörhängen.

2008-01-23 19:16
Alltså stora, tjocka ringar,. syns på Rihanna typ.

2008-01-23 19:19
Äh, inget fel på sånt.
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift
Toastare

2008-01-23 19:34
du känner inte att du generaliserar... när jag började lyssna på hiphop fanns inte de tjejerna.

och jag har aldrig varit en av dem och inte någon av mina kvinnliga vänner som lyssnar på hiphop heller. Men det finns ju sin beskära del av dem.
Jag skyller allt på Emma!
Sångare

2008-01-23 19:46
"Är oftast feminister på gräns till extrem nivå, men gillar att busa med pojkar."

Så om man är feminist (tycker att "alla ska vara lika och blablabla..") så får man inte gilla killar? Och "busa" med dem? (Vad det nu innebär, kändes som att du syftade på att ligga med dem och vara s.k "slampig".) Just ja! Alla feminister är ju rakade flator med hår under armarna och kamouflage-brallor haha, så hur kan en tjej påstå att hon är feminist och gilla grabbar? Hm, svårknäckt nöt det där!

2008-01-23 20:07
Jag tycker såna rebellbrudar är heta!

2008-01-23 20:18

* Utöver dessa dyrkar de Jedi mind trix och ilsken underground amerikansk hiphop.

* Hatar "Mcdonaldshiphop" som exempelvis 50 cent. Men gillar eminem i smyg.

* Gillar filmer som Gudfadern, Green street huligans, scarface etc.

* Har ruffsit och stort hår och baggykläder.

Låter bara som en typisk vit hiphopare. Särskilt punkt 2 och 3.

nej

2008-01-23 20:25

Det är tjejerna som anstränger sig för att vara sådär som är äckligt jobbiga, tjejerna som verkligen är sådär i sig självt, de är hur sköna som helst!

2008-01-23 20:36
Haha, känner till ett fåtal som stämmer in rätt väl på ovan nämnda beskrivningar. Kul att man inte var ensam om att tänka som man gör!

2008-01-23 20:49
det typiska är väl att de kommer från övre medelklassen och är sådär lagom som man är då. det går bra att röka fet på roskilde och i thailand men annars jävligt präktiga.  tror likt andra tidigare skribenter inte att det har med kön att göra snarare klass
bränn, bränn, bränn alla män

2008-01-23 21:10
Meh.. Eminems första två skivor var ju bra :(
Crocodile Dundee for president!

2008-01-23 22:15
Känns som det är mycket "kasta sten i glashus"-effekt på den här tråden. Att fördomar byggs på vilken sorts hiphop de lyssnar på. Så fort någon av grupperna ovan spelar i motsvarande hemstad är det ju oftast alla "äkta" som förvandlas till dickryders, viftandes med en red stripe längst framme vid scenen. 
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2008-01-23 23:01

Kown
Detta var bara något jag uppmärksammat och undrar ifall jag var den enda som hade gjort det. Lite smått nyfikenMen så var inte fallet.

Pool
Hahaha ORD!

Brodin

DUBBEL ORD! Stämmer precis! Hade själv glömt att nämna festivalarmband. Klockrent! Vill även tilläga att de alla äger en svindyr kamera som de ständigt plåtar med, och kommer från en övre medelklass familj. Dom vill vara crazy, och lite ghettofab sådär.

BountyBoo
Klart jag generaliserar! Nej men när du började lyssna på hiphop så fanns väl varken Loop troop, timbuktu eller svenska akademin?
Åh det e ju, öööh bra!...

Magnolia
Hahahaha! Hur orkar du?

Lebanner

Visst är dom söta de små liven, no doubt. Men heta?  Va coolt är det att spela halvgetto när du har fått veckopeng sen tandfen. Eller aldrig behövt ärva slitna byxor, och sitter och klipper i sina kläder för att va rebellisk och lite "crazy"? yeah!

Crashworkz

Säger det samma!

Broderdaniel4ever
ORD! Kan stämma mkt väl. By the vägen, kul att det finns nån som har töntigare alias här på whoa än migsjälv. tack!

2008-01-23 23:06

Till alla er underhållande surpuppor, ta det lugnt. Är väl inte hela världen att generalisera lite. Alla gör det ju till och från, så varför inte skämta om det. 

- "Nää så kan man ju inte säga, tänk om...nä så kan man inte göra!!"

Hur orkar ni med er själva?

Sångare

2008-01-23 23:38
mc_pothead: självklart, alla generaliserar någon gång på något vis, men oavsett om du ville beskriva en stereotyp, så var det påståendet jävligt konstigt. utöver det så är jag absolut ingen surpuppa! tror jag..

2008-01-24 00:03
magnolia
Hur var påståendet "jävligt konstigt"?
Okey!

2008-01-24 00:44
tvspel
Vadå vit hiphopare, du menar väl svenska hiphopare? Tvivlar starkt på att en persons hudfärg har att göra med hurvida den personen beter sig.
Man föds med en viss personlighet som vidareutvecklas av sin miljö, uppfostran och erfarenheter.

2008-01-24 01:04
On topic, alla brudar som gillar hiphop är väl inte sådär. Mer trash-looptroop-jedi mind-baggy-konserter-knulla-vara kompis tjejer!
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift

2008-01-24 01:31
hmm.. kanske, men som tidigare sagt, de du beskriver är väl typ 70% av whoa..

själv ville ja va emo, men de gick inge bra, ja raka av mig håret tog på mig tajta tröjor å svarta byxor, gick med på helgon.net men ja hade för mycket ego för att skada mig själv, så då passa hiphop bättre..
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2008-01-24 01:44
"Ere bara jag som stött på detta fenomen, eller är alla svenska hiphopbrudar såhär?"

Frågan var kanske lite felskriven. Klart inte alla är såhär, folk är ju olika. Men det intryck jag har fått är det att det verkar finnas väldigt många som passar in på denna beskrivning, och jag verkar inte va den enda som stött på detta fenomen.

2008-01-24 02:36
låter som en typisk svensk backpacker-hiphopare - manlig som kvinnlig

2008-01-24 02:44
Vadå vit hiphopare, du menar väl svenska hiphopare? Tvivlar starkt på att en persons hudfärg har att göra med hurvida den personen beter sig.
Man föds med en viss personlighet som vidareutvecklas av sin miljö, uppfostran och erfarenheter.

på sätt och vis rätt men kan inte hålla med riktigt, somsagt generalisering på hög nivå men vem bryr sig..men det där känns typiskt "vitt" (majoriteten, inte alla) att hålla på och vara nostalgisk och "underground/backpacker" när det kommer till hiphopmusik,eller svart musik överhuvudtaget..

hittade en ganska intressant artikel om just det från DN
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2453&a=703525

2008-01-24 03:05
ous_nds
Känner din åsikt!
Artikeln är intressant. Men man kan ju fråga sig hur och varför det blivit på detta sätt.

check this moderspenetrerande länk ut!
http://www.kinkyafro.se/?p=1088