I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det svenska kvinnliga hiphop-fenomenet?!

Övrigt - Blandat

2008-01-27 17:59
Hahaha någon wack overallsjacka med ränder i röd-gul-grönt eller något liksom.. Det är nästan så att man får ont i magen...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-27 18:52
postal
de har precis samma rätt att klä sig som de vill som du har.

fyra
fan vad du är ute på djupt vatten nu (riktigt jävla tråkigt att du ska vara tjej också, och ha den synen på saker och ting som du har).

för det första så är det det manliga könet som kommit på benämningen hiphophoror. ser du inget fel med det? att det kvinnliga könet ska bli benämt som horor för att dom, enligt vissa, "beter sig på ett visst sort sätt"? tycker du att det är rätt att kalla vissa brudar för hiphophoror? hur ofta gör du det själv, och tycker du att du är det själv? om du kallar andra tjejer för dig, och anser att du själv inte gör det, snälla - förklara för mig då vad som gör dig mer äkta.

för det andra, sjukt jävla lågt att jämföra heterosexuella män (varför måste du ens göra hetero- och homosexuell skillnad där?) som använder brunkräm, kajal och lyssnar på, vad du säger, "whatever". det handlar för fan om intresse och stil och inte om KÖN! hur svårt kan det vara för folk att fatta?! jag har STRAIGHTA (om det är viktigt för dig) killkompisar som sminkar sig, färgar håret, har tightare jeans än mig, gnäller på att deras smink rinner när det regnar (hände senast i onsdags) och lyssnar på helt annan musik än vad jag generellt sätt gör. de är alltså enligt normen mer "tjejiga" än vad jag är, vilket därmed föder fördomar och sjuka åsikter och placeringar i fack, eftersom ni är så hjärntvättade av dessa. har också vänner som är homosexuella som beter sig precis likadant och vissa även tvärtom. eftersom vi har lika/skilda intressen. och ingen har rätt att säga att den ene gör rätt och den andre fel, eller tvärtom. folk får fanimej helt enkelt acceptera folks olika läggningar (tar upp det här eftersom du särskiljer på homosexuella och heterosexuella) och intressen. jag påstår alltså att du har helt jävla fläng syn och att du dömer folk efter kön och inte efter intresse.

dessutom, mina heterosexuella vänner blir inte av någon kallad (inte vad jag hittills hört i alla fall) fjortisbögar (parallell med hiphophoror) just för att dom har/får tjejer och antagligen för att tjejer har mindre skev manssyn än vad männen har kvinnosyn och kan anse sig själva ha patent på hiphopkulturen.

och för det tredje, som får mig att gråta i hjärtat som fan; om du nu är brud, HUR i jävla FAN kan du sitta och säga att det ÄR skillnad just för att männen dominerar bland hiphopintressena?!!!!!!!!!!!!!!!!! alltså serijävlaöst, HUR många tjejer tror du inte har det intresset och så jävla gärna skulle vilja utföra t ex graffiti eller rap, men vågar inte - just för att hiphophor-stämpeln redan satts på dom (för att dom klär sig och lyssnar på musik som deras "hiphopkillkompis" gör) och för att "coola äkta hiphopsnubbar" aldrig skulle ta dessa på allvar?! har du aldrig själv känt, om du nu är tjej, att du ligger i underläge och att du inte riktigt har samma lika rätt och lika lätt att glida in på spåret att t ex prodda beats eller graffa som kanske någon av dina MANLIGA hiphopvänner, just för att du är tjej, och i minoritet? jag kanske har missuppfattat dig, och jag hoppas fan att jag har gjort det, men SNÄLLA, förklara för mig om det är såhär du ser på det.

det ska inte VARA nån jävla skillnad alls på tjejer och killar och deras intressen. du bidrar ju för fan till att tjejer och killar behandlas olika om du tycker som du skriver.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-27 19:02
Äh posörer kan dra...

2008-01-27 19:03

Fyra
Vadå så det finns folk som statusknullar alltså?

Fiken
Är inte du en av hatarna då?

Producent

2008-01-27 19:49
stepfucced, det verkar som du stör dig pa ordet hora istället för att fatta vad jag menar när jag säger det.

haha du fattade ju poängen med jämförelsen i vilket fall.

du har fina asikter, men alla utgar inte fran att samhället är jämställt. snarare tvärt om.

jag proddar beats, och jag gör det bättre än dom flesta pa whoa (fraga nagon som vet, sa jag inte later skrytig). och jag har aldrig känt mig underlägsen eller att jag inte klarar av att prestera lika bra som killar. jag har aldrig blivit kallad hiphophora eller liknande heller, och jag tror inte det är vad folk tycker när dom ser mig (jag ser ut som en popare med sneakers) eller hör min musik :)..

det ÄR en skillnad mellan en "hiphophora" och en tjej som är intresserad av hiphop.. dock är det tyvärr sa att dom flesta tjejer jag har mött, som hänger i hip hop-kretsar ÄR hiphophoror. det är lite synd.

jo, det är faktikst sa att hiphopen domineras av killar, även om du inte gillar det.

pothead. jo, det finns det, det är väl klart att det finns det? vada, tror du att dom kommer fa ligga för att du är webMC ;D?
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2008-01-27 20:00
Fyra
nä va bara förvånad att det fanns sånna idioter på riktigt. Värt att kunna säga, du jag knullar med han/hon, får att få status. Alla utbrister wow va cool du är!
Hahah eller hur funkar det? och hur vet man att man har status?
Producent

2008-01-27 20:03
pothead. hahah!! ja typ! eller "jag har det pa G med han/hon" och sa tror hon/han att alla kommer bli avis! :d eller jag vet inte, seriöst. dom kanske känner att dom är värda mer som människor för att dom far ligga med rappare
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2008-01-27 20:21

fyra. Men hjälp va tragiskt!

Ett exempel:

A: Du jag är mer värd än dig som människa för jag har fått en penis istoppad in mig av en rap-artist.

B: Wow du e grym. Men yo, jag då! Igår så stoppade jag in min snopp i en författare.

A. E väl inget spec med det? 

B: Du Hon har sålt över 2000 exemplar fackliteratur.

A: Respekt!

Yo bara undrar. Vem hittar på statusordningen? Rörmokare: 2,3 statuspoäng, katolsk präst: (om du är byxmyndig) 7,6 poäng (om du inte är myndig) 0.02 statuspoäng.
Hahaha illigt!

2008-01-27 20:24
Men vafan länka till brädmålningen!

2008-01-27 20:26
F ö träffade jag enn tjej när jag va 15 vars polare (utgår från va i samma ålder) hade legat med en i looptroop... O hon skröt om det hehe

2008-01-27 20:33
Jag vet att ni vet o ni vet att jag vet att jag vet att alla vet att hiphopen dog när klockan slog om till år 2000!
Hiphop idag är, 13-17 år

Vill man sjunga fort är det techno med sång, och ska man ha stora byxor e det för att det är bekvämt inte getto o yo

Att folk fortfarande håller på?

Den lilla hiphoppen som finns kvar är både till för brudar o snubbar...
...Men helst inte alls!
Skivsamlare

2008-01-27 20:34
ah jag har legat med den skäggiga i promoe så .. det var väl inte så coolt.

HEHE
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2008-01-27 21:12
fyra: jo, det är faktikst sa att hiphopen domineras av killar, även om du inte gillar det.

& det gör att det automatiskt är självklart att killarna sätter standarden & är man tjej & gör samma typ av grejer så är man en jävla tönt, eller hur menar du?

Producent

2008-01-27 21:28
kown, ja exakt sa menar jag! och vad har du att säga om det?

2008-01-27 21:44
fyra
Det jag har att säga är att jag tycker att det är en ganska kass inställning.

Producent

2008-01-27 21:45
kown OK! berätta mer
Moderator

2008-01-27 21:52
mc_pothead och fyra Vad är mer tragiskt med folk som tycker att de är bättre än andra för att de ligger med "coola och äkta hiphopare" än de som tycker att de är bättre än andra för att de är "coola och äkta hiphopare"? Det tragiska ligger väl snarare i att sätta sig över andra människor, oavsett anledningen?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Producent

2008-01-27 22:02
kaptenkrok jag tar inte at mig av vad du skrev.

förresten, varför klarar inte människor av att läsa i klarskrift?
Moderator

2008-01-27 22:06
fyra
förresten, varför klarar inte människor av att läsa i klarskrift?

Jag kan fråga detsamma. Som du ser i mitt inlägg så ställer jag en fråga, jag säger inte att du ska ta åt dig av något.

Vad är det jag har missat i det du har skrivit förresten? Jag måste erkänna att efter att ha läst hela tråden har jag lite svårt att minnas vem som skrev vad.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-01-27 22:24
mc_pothead, nej. det är jag verkligen inte. varför skulle jag vara det? det var ju precis det jag påpekade att jag inte var.
för övrigt uttrycker stepfucced ganska så exakt vad jag tänker mer om allt detta som skrivs här i.
Vad är det här, någon form av slogan?

2008-01-27 22:50
Fiken
Eftersom du skrev att du hatar alla människor som hatar hit och dit? är inte du en av alla de som hatar då?

2008-01-27 22:56
fyra
Oj. Du har verkligen en kass attityd vad det än gäller... jez.

Producent

2008-01-27 22:58
kaptenkrok, jag syftade itne pa dig. jag syftade pa dom tva tjejerna som far för sig att jag har skrivit, som dom uppfattar att jg har skrivit. det är en skillnad pa egnenuppfattning och vad folk menar.
och jag förstar inte riktigt din fraga. det kändes mer som ett pastaende med fragetecken bakom. men du far gärna omformulera dig om jag misstar mig.

2008-01-27 23:14
fördomar fördomar.

körde själv på den stilen för några år sedan, ledde till fördomar som inte stämmer.
Bara för att man råkar lyssna och klä sig lika;  varför skulle jag då vilja knulla?

Äckliga klotterhoror och hiphopgroupies som dreglar efter statuskillar kan dra.
Men en klädstil, musiksmak och politisk åsikt säger ingenting.
your bitches ain't nothing compare to meeeee
Moderator

2008-01-27 23:15
fyra Vad är mer tragiskt med folk som tycker att de är bättre än andra för att de ligger med "coola och äkta hiphopare" än de som tycker att de är bättre än andra för att de är "coola och äkta hiphopare"? Jag ber dig helt enkelt förklara det för mig. Men nu när jag har läst om det ni diskuterade skulle jag snarare ändra mig från "tycker att de är bättre än andra" till "tycker att de har mer status än andra".

Det tragiska ligger väl snarare i att sätta sig över andra människor, oavsett anledningen?

Ett påstående som jag undrar hur du ställer dig till.
Producent

2008-01-27 23:24
Jag ber dig helt enkelt förklara det för mig. Men nu när jag har läst om det ni diskuterade skulle jag snarare ändra mig från "tycker att de är bättre än andra" till "tycker att de har mer status än andra".

du far fraga nagon som anser sig vara hiphopare! personligen sa anser jag, att vilja/tycka att man har status är löjligt.

Det tragiska ligger väl snarare i att sätta sig över andra människor, oavsett anledningen?

beror pa situationen! (jag kunde inte un-italica texten)

2008-01-28 08:14
CiL
Du har fortfarande inte svarat på mitt inlägg.

2008-01-28 08:55

varför skulle tjejer klä sig i baggy av annan anledning än vad killar gör (för att det är snyggt och bekvämt) ? jag förstår inte ens hur det här med att statusligga osv kommer in i bilden? ...vaa?

2008-01-28 17:14
POSTAL
vad är skillnaden mellan dig och en "poser"? vad är en poser och vad gör denne som inte du gör? varför är ditt beteende mer berättigat än "posörens"?

fyra
klart som fan att jag stör mig på ordet hora. men det jag stör mig mest på är att det är TJEJERNA som får en stämpel, och killar som beter sig precis likadant (hur det nu är, nån får gärna definiera en hiphophora för mig ordentligt, för jag har en sorts uppfattning vad det är ni menar, men jag vet inte om den är helt "rätt") slipper någon benämning överhuvudtaget. det jag blir arg, ledsen och jävligt illa berörd över är hur tjejer ska behöva få en stämpel för att dom verkar "inkräkta" på någon mansdominerad ungdomskultur, medan killar som "inkräktar" på något som kvinnor är i majoritet i inte alls får den illa betingade utmärkelsen eller överhuvudtaget blir kallad något så illa som hora. ingen brud i världen ska acceptera att bli kallad det, och allra minst för att bruden intresserar sig för något som tydligen är mansdominerat.

jag frågar igen; du ser alltså inget fel i att det går till såhär? att TJEJERNA är de som blir kallade något, och ej killar?

"du har fina asikter, men alla utgar inte fran att samhället är jämställt. snarare tvärt om."
snälla, snälla. vad menar du med det?

då undrar jag;
vad är det för skillnad på 1, en tjej som hänger med killar med stora byxor för att hon gillar det, och 2, en kille som hänger med tjejer med stora bröst för att han gillar det.
och varför då 1, tjejen blir kallad hiphophora 2, varför killen är helt och hållet fullt normal om han gör det? i annat fall inte alls blir kallad något alls.

du säger att de flesta tjejer du har mött ÄR hiphophoror. definiera gärna dessa, vad de gör och vad de inte gör som du gör, som är ÄKTA.

alla de tjejer jag känner och som är intresserade själva av hiphopkulturen har just en förkärlek till musikgenren och "elementen" och inte av hiphopsnubbarna. shit, det är ju så jävla egotrippat om alla killar tror att tjejerna hänger med dem enbart pga. dem och deras "hiphopstil" och "hiphopintressen". HAHA.

och, vad är det för skillnad på 1, en tjej som tänder på en kille med baggyjeans, och 2, en kille som tänder på en tjej med baggyjeans? är båda hiphophoror då, eller har jag tappat själva poängen med hiphophor-stämpeln?

slutligen - ja, jag vet att hiphopen domineras av killar, men vad har det med saken att göra, egentligen? en tjej har exakt samma rätt att utöva hiphopintressen som en kille, precis som en kille har exakt samma rätt att utöva valfritt tjejdominerat intresse. och ingen utav dessa, vilket kön de än har, ska behöva bli kallade för något nervärderande som hora alt. bög alt. annat, tråkigt nog, skällsord.

KaptenKrok
jag gillar dig.

fiken
kom hit så får jag ge dig en kram!!! :) du skrev ju ovan vad jag inte kunde skriva bättre själv. kram kram kram.

AVLY
ord på det. men det verkar som att vissa killars (och vissa tjejers) ego är för stort, och gärna tror att man klär sig så för att få ligga med dem, och inte för att man faktiskt hellre klär sig i jeans som låter en andas, och framförallt trivs bättre i, än jeans som modeskaparna hjärntvättbantar på oss.

2008-01-28 17:26

Poser.. Googla det..

2008-01-28 17:27
POSTAL
jag frågade inte vad en poser var, jag frågade vad skillnaden mellan dig och en s.k poser är. för i mina ögon är du precis som alla andra. inget högre stående i något.
Producent

2008-01-28 18:05
stepfucced, för att göra ett langt svar kort: jag tycker att en kilel som hänger med en tjej enbart för att hon har stora bröst är lika mycket idiot som en tjej som hänger med killar för att dom har häng.

har jag nagonsin pastatt att jag tycker det är mer OK att killar är likadana? nej!

skaffa lite självdistans kvinna. vi diskuterar kvinnor här. och inte män, det är därför jag skriver om KVINNOR, och inte män, inte för att jag är kvinnohatare, som du verkar vara skiträdd för att jag ska vara, om man utgar efter ditt inlägg.

och jag har inget emot kvinnor med baggysar, jag har inte skrivit det nagonstans?

och jag är inte mer äkta än en hiphophora. jag är fan inte äkta nagonstans
Producent

2008-01-28 18:07
stepfucced, postal är en b-boy! inte en toy ;)

sedan sa är det en skillnad pa att faktiskt utöva nagon slags hiphopnördism UTÖVER att klä sig i moderiktiga kläder. det är det som gör honom mer äkta kanske? det och alla hans flera tusen skivor?

2008-01-28 18:42
fyra
du har fortfarande inte svarat på mina frågor.

och jo, vi diskuterar kvinnorna, men eftersom det är just männen som satt etikett på kvinnorna så som hiphopHORA, så blir det ju därmed rätt naturligt att blanda in männen. och det blir ju en fråga ur en feministisk synvinkel, om du vill gå den vägen. är du med? och det kan aldrig bara handla om kvinnor, för män och kvinnor delar precis likadana intressen, det handlar bara om just det - intressen, och inte kön.

det största frågetecknet för mig är varför det är berättigat för en kille att bete sig precis likadant som en "hiphophora", och tack vare att han har kuk så blir han inte kallad för något skällsord som en tjej blir. men du vägrar ju svara på den frågan jag ställt dig, haha.

trådskaparen gjorde en beskrivning av tjejer. att göra skillnad känns väldigt av, för om jag ska vara övertydlig - d e t h a n d l a r o m i n t r e s s e o c h i n t e o m k ö n e t. för den beskrivningen passar in på vääääldigt många killar jag stött på, även.

jag tror inte att du är kvinnohatare, jag tycker bara att du gör skillnad på kön och sätter tjejen i ett annat fack.

för övrigt har jag fett med självdistans :)

ang. POSTAL så tycker jag inte att han är mer äkta än någon annan för att han är "b-boy" och har tusen skivor hemma och "nörderiar". det är bara fåneri att kalla någon annan för mindre äkta än sig själv för att man har ett annat intresse inom den kulturen. sen är han ju några år äldre än vissa också. ska jag kalla min lillasyster mindre äkta än mig för att hon är 11 år och gungar med till beastie boys, för att jag lyssnat på dem längre och kanske generellt sätt är mer inlyssnad, när vi båda gillar det? det är ju bara så jävla löjligt alltihop. ..och det här kom jag in på eftersom det började pratas om i tråden om "äkta" och "oäkta".

2008-01-28 18:57
haha jo den stilen känner jag med igen, mkt väl! fast jag tycker offtast att de lyssnar på fugees...hmm alla "adidastjejer" jag känner o träffat på älskar fugees. det finns mer o lägga till på den stilen, men d e elakt så d låter jag bli!men d e intressant att det upperbart verkligen är en stil inom den svenska hiphopgillade skaran som utvecklats på ett så likartat sätt, ett oerhört likartat sätt.men eftersom vi älskar att generalisera så säger jag att d ofta är fredliga damer, precis som att alla svenska punkare är fredliga=p.

2008-01-28 18:59
Kan inte alla ni som har en så bestämd uppfattning om hur en "hiphop-tjej" inte ska vara, berätta hur de ska vara då?
fortsättning följer.
Producent

2008-01-28 19:03
stepfucced, alltsa jag haller med dig pa varje punkt, jag fattar inte varför du argumenterar mot mig. det du skriver är helt irrelevant!

och läs vad jag skriver. usch jag orkar inte skriva mer till dig. jag har ju redan svarat pa din fraga.

och nej, aldern har inget med det att göra, de är kanske du som tror att aldern har med det att göra?

vet du nagonting om hip hop öht, eller är du bara ute efter att diskutera?

2008-01-28 19:18
men kära fyra, du har fortfarande inte svarat på varför du tycker att det är okej (för du har inte skrivit att det är fel) för dig att kalla tjejer för hiphophoror, men att samtidigt killar som beter sig likadant slipper det. det är den frågan jag har ställt dig och det är det jag undrar. :) så nej, du har inte svarat på min fråga.

nej, jag bryr mig inte om åldern.
nej, jag vet inte någonting om hiphop, jag är ju tjej. ;p

jag undrar om jag skulle få den frågan av någon som lyssnade på rock.
"vet du någonting om rock överhuvudtaget?"

hiphop är ju nånting man bör få lyssna på oavsett om man kan allt om hiphop eller inte, precis som man får lyssna på rock och andra musikgenrer utan att man måste kunna hela historien. eller? ska du leka översittare nu vavava.
Producent

2008-01-28 19:27
stepfucced, men sa jag tycker helt plötsligt att det är okej att kalla tjejer för nagonting men inte killar, för att jag inte säger det? är jag rasist nu ocksa för att jag inte säger att jag inte är det? eller kanske pedofil!

om du inte vet nagot om hip hop varför diskuterar du da om vad som är äkta och inte? du har ju liksom inte en aning!

och om du inte bryr dig om aldern? varför drar du upp det da? ingen här har sagt nagonting om alder.

eller du kanske är sa van vid att snacka med idioter att du ANTAR att vi tycker som dom? fragan är vem det är som är idiot isadant fall.

och ja. man far lyssna pa hip hop om man vill, ingen som har sagt motsatsen
Producent

2008-01-28 19:29
vi kan säga sahär.. en poser är likadant som nagon som drar runt i kemirock utan att veta nagot om kemi.

2008-01-28 19:48
men fyra....vad stör det dig? vad är det som är så retsamt? man ju ändå inte veta när man ser nån, om den är "äkta" eller inte....så jag förstår inte riktigt... dom flesta som klär sig hiphopigt har ju nån anknytning till hiphop...och kanske finns det nån som är ser fett yo ut men lyssnar på pop? och?

och hur är det med dig själv? är inte du en poser, iom att du klär dig popigt? :P för vad jag förstår är du ingen "popare"...?

2008-01-28 19:58
En poser är en person som klär sig på ett sätt som den inte trivs i för att det är "inne". Det handlar inte om äkta eller fake eller mad yo eller pop. Det handlar om att man klär sig för att posa, och irriterar man sig inte på det så är man för glad.
Producent

2008-01-28 20:00
avly, nä. jag har inte renodlad popstil. och det var inte jag som snackade om posers, ta det med postal om du vill.

2008-01-28 20:02
...eller irriterar sig på orelevanta saker? :)
Producent

2008-01-28 20:08
avly? va? vad menar du nu?

2008-01-28 20:11
fyra

det var inte menat till dig... det gick bara segt och du hann före :)

2008-01-28 20:34
AVLY
Antar att det var till mig?:) Mycket möjligt, men att påstå att man inte bryr sig om irrelevanta saker är ju bara att lida av hybris.

2008-01-28 20:58
Ah tack Fyra :) Det var så bra skrivet att jag inte behöver skriva något sedan mitt förra inlägg utan bara peka emot Fyra där..

2008-01-28 21:01
Emci_emm, undrar om du inte är rätt ensam om den tolkningen.. Men strunt samma, det är inget att diskutera riktigt, det var inte så jag menade i alla fall.

2008-01-28 21:06
POSTAL
Oj, vart pekade jag på dig? Fett att jag blir hörd, bekräftelse är underskattat.