I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hur ser du på Religionen

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-10-11 19:14

hur ser du på Religionen

jag undrar bara hur ni på whoa ställer er till religion i dagens samhälel o hur mycket den påverkar dig i din vardag??hur pass religiösa är ni??

tänkte att folk kunde debattera o diskutera religionen ur egna perspektiv allmänt...

(kanske fel tråd eller utjatat ämne men discuss)

peace

I be around, just out of sight

2004-10-11 19:16
jag är inte alls religös men ja tycker man ska respektera religionen, inte minst för de personer som tror på den, men oxå rent historiskt så har religionen iprincip haft fingrar med i spelet överallt...

de e intressant oxå...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-10-11 19:19
päronpung P19

jo visst är den, men religion kan vara ett sätt att lämna sitt gammla liv bakom sig t ex. Malcolm X eller vem som helst med liknande situation...
Men finns dem som är religösa på ett fel sätt, som Saddam som tog livet på så många Kurdiska Muslimer som är lika mycket människor som du & jag, men ändå var han extremt religös, men på vissa punkter missförstod han Koranen...

2004-10-11 20:12
Luther och protestantismen ledde till sekularisering, vilket i sin tur kommer leda till att jag inte får någon pension.

Tacka vet jag katolicism, inga aborter och inga kondomer, innebär många barn, stora barnkullar innebär många som arbetar stora skatteintäckter och en chans att pensionssystemet inte överbelastats när det är min tur. För att nå detta mål borde vi alla kämpa för ett återinförande av den katolska kyrkan som statsreligion.
I'm back!

2004-10-11 22:26
jag har som en dubbel syn på religionen.

vissa blir lyckliga av att tro på något, att vara säker på att komma till himlen osv

andra tycker att den egnas religion är fulländad, att alla andra är dumma i huvet osv. för att inte näma alla krig som har religiös bakgrund...

sen tycker vissa att alla som tror på något är dumma i huvet helt enkelt. många av mina kompisar tillhör denna grupp, själv säger jag att folk får tycka och tro vad dom vill så länge de inte försöker dra med alla andra eller säger att andra är dumma i huvet eller liknande. jag tro inte på någon speciell gud, absolut itne på någon bibel (eller motsvarighet) men jag är inte helt ateistisk. om jag någonsin funderar över vad som är rätt och fel är det då inte för att jag är rädd för att hamna i helvetet iaf
http://soundcloud.com/elbjornbjorn

2004-10-12 17:39
Jag tror på Gud.
Däremot är bibeln bara liknelser och metaforer.

2004-10-12 17:40
Fast många bibliska budskap är sjuukt bra!

2004-10-12 18:12
religion är grunden till allt ont i världen.. så anser jag.
och att alla som tror på nån religion är hjärntvättad.
baeng

2004-10-12 18:31
Okej.

2004-10-12 20:33
made_in_japan F0

jo känns som religion bara är ett sätt att styra, titta bara på dem som anklagade jesus under falska bevis! bibeln erkänner det också...

2004-10-12 21:32
förstår inte hur ni kan klaga på religionen. Religionen har hjälpt Många många fler än vad den har skadat..
Och folk som säger sig följa religionen när dom skadar folk gör det ofta av helt andra skäl och skyller bara på religionen för att berättiga det dom gör..

Det är idiotiskt att säga att religionen är grunden till allt ont i världen.. För utan religionen skulle du troligen inte ha mycket saker idag..

Religionen är en bra sak för dom som har den och uppskattar den.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-10-12 22:01
Lynguistic P19
"Religionen har hjälpt Många många fler än vad den har skadat..", visst, det tror du va? du är en av dem där hjärntvättade märker jag.. det kommer aldrig spela någon roll hur mycket jag än kommer med bra argument för du är redan hjärntvättad till grunden och inget kommer att ändra på det.
jag tycker mest bara synd om dej :/

baeng

2004-10-12 22:20
religion är väl helt ok för dom som mår bra av det, sekter å svenska kyrkan kan man väl dock skita på. frikyrkor å jehovas får väl lixom köra sin grej så länge det inte blir extrimistiskt å utnyttjat av fel folk.

tar ett bloss & löser min rubikskub med sluten skruv.

2004-10-12 22:31
Lynguistic P19

alla krig idag görs i Guds namn...alla krig blir ju efter ett tag religiösa, o religion lägger näsan i politiken, därav, många dör.

2004-10-12 23:36
made_in_japan
Jag säger såhär, sen får du dra egna slutssattser:
Att religion är grund till allt ont i världen stämmer inte. Religoner är kärleksbudskap, grunden till det onda är något helt annat. Att skylla all ondska på religoner är ett lätt sätt att skryka över vart all ondkska kommer ifrån. Folk som tror behöver värkligen inte vara hjärntvättade, de har bara sin tro och filosofi i bakhuvudet men lever normalt precis som alla andra.

Men för all del - tro vad du vill, jag försöker inte övertyga dig, detta är individuelt.

2004-10-12 23:57
Religion är en sinnesjukdom som håller tillbaka mänskligheten.
Ett oräkneligt antal människor har genom historien mördats och torterats för att dom haft fel religion.
Det finns ingen gud, alternativt är han/hon/den helt onödiga, det borde ha stått klart sedan Ockhams dagar på 1400-talet men icke.
I, Rowboat

2004-10-13 00:00
Om man utgår från att Universum kan "förklaras" så är Gud helt onödig.
Om Universum skapades av en varelse måste den ha vart åtminstone dubbelt så komplicerad som vårt Universum, och problemet med en skapare har då minst fördubblats och den frågan kan ställas i oändlighet..
I, Rowboat

2004-10-13 00:05
made_in_japan
Föresten, "Religon är grunden till all ondska". "Alla som tror på någon religon är hjärntvättade"
Hur kan du kalla det bra argument?
Argument är det som stärker en tes. Du har ju bara vilda påståenden.

2004-10-13 00:07
General_krog
Något du eller någon annan aldrig kommer kunna förklara är varför någonting överhuvud taget fungerar på det sättet att det kan skapas.

2004-10-13 12:09
mantis P18
jag har ju inte kommit igång med mina argument än.
det må vara ett påstående men ett sant sådant enligt mej. religion är till för osäkra människor som vill ha en enkel förklaring på allt..
baeng

2004-10-13 12:40
made_in_japan
Okej, så tänker du. Jag är lugn eftersom jag vet att det inte stämmer. Du har också någon form av tro, den tänker jag dock inte atakera. Religon kan vara en förklaring på allt, visst, men det betyder inte att man nekar till vetenskap eller att vetenskap inte intreserar en. Du däremot är en sådan människa som har en löjligt enkel förklaring på all ondska, så enkelt är det inte. Har du inte tänkt på hur många människor det finns som inte tror på någon religon men som gör ont endå? I likhet med Hittler som förklarade allt elände i Tyskland på judarna förklarar du världens ondska på de troende.

2004-10-13 16:03
mantis P18
hahahaha jämför du mej med hitler? oookeeej...?
nej men det är ju så simpelt och det finns inte mer att tillägga, religion ÄR grunden till allt ont och så är det bara.
baeng

2004-10-13 16:54
made_in_japan
Det är just sånna ogenomtänkta simpla lösningar som brukar leda till onda ting när det handlar om individer, precis som nazismen. Orkar du inte tänka ska du inte tala. Vad har du för belägg för att säga att religon är grunden till all ondska? Som sagt är religoner kärleksbudskap, inga dödsplaner. De som krigar har inget stöd av någon religon även om de påstår sig vara religösa, så ondska kan du direkt utesluta därifrån.

2004-10-13 19:24
made_in_japan F0
Så du säger itne att religionen har hjälpt många mer än den skadat.??
Många krig startas på grund av "religionen" Men det är så att många startar krig och sen skyller på religionen för att rättfärdiga det dom gör. För att få med folket på krig.. Jag menar.. om en diktator säger att han vill gå ut i krig med ett land för att han vill ha mer pengar så skulle ingen jävel följa med.. Men om han nu säger att det är på grund av religionen som dom ska ut i krig.. då är det många fler som följer med. Eftersom dom ser upp till sin ledare..

Sen vadå säger du att jag e hjärntvättad?? jag är INTE religös alls.. jag har ingen sammanknytning alls med religionen..

Och sen det här med att du kan säga vad som helst o jag kommer inte lyssna.. Du har ju inte sagt nåra argument förutom att religionen är grunden till allt ont..

General_Krog P20
Vi kommer nog aldrig kunna förklara hur universum startades.. Vi kan bara sitta här och fundera.. så man kan inte säga att VI vet allt och gud finns inte.. Då e man lika dum som dom som sa att jorden var platt.

2004-10-13 20:12
mantis P18

men om du kollar tillbaka i tiden lite, som jag sa innan, dem som fick jesus upp på det korset, var religiösa människor som trodde på Gud som han, och det hela VAR en politisk handling, religion o politik går hand i hand, allt är politik, o politiken är ond, mestadels....
kan inte hålla helt med made_in_japan men han har en poäng...
genom våld o många människors liv kunde ett visst folk utöka sin religion, buddhismen är ett exempel som har många brister.

2004-10-13 20:32
BigIssue
Som sagt så säger bibeln emot det som folket gjorde mot jesus. De människorna såg Jesus som en fara och dessutom trodde dem på straffet och öga för öga tand för tand. Det var obildade människor som levde i en tuff tid. Men om vi glömmer vad dumma människor gjorde och tittar tillbaka på religonen som denna tråden faktiskt handlar om så handlar det om Jesus ord och gärningar. Kan du säga att något han sa var felaktigt eller att han gjorde något felaktigt?
Kan ni för en gångs skull få klart för er att det är inte vad förbrytare, och krigsherrar har gjort som kristendom står för, utan vad Jesus ord.

2004-10-13 21:05
BigIssue P19
Jovisst har det förekommit våld inom religionen.. Men våld sker överallt annars också.. Tror nog att dom som e religösa brukar mindre våld än dom som är oreligösa.. Bara de att de som är religösa syns mest eftersom dom är "religösa"

2004-10-13 22:59
oj sorry, jag orkar verkligen inte läsa igenom vad ni hjärntvättade zombier har att predika om, gå och läs bibeln och var läskiga eller nåt :/ usch..
baeng

2004-10-14 05:20
ofta av helt andra skäl och skyller bara på religionen för att berättiga det dom gör.. yes...
krig o all elände utförs i religionens namn då dom som gör detta inte har nåt annat att skylla på. fast jag tycker att d e totalt sjukt att folk kan bli så extrema att dom tolkar sina heliga skrifter på ett sånt sätt att man inte finner ord längre på hur idiotiskt d e. dom tolkar allt bokstvligt, och inte symboliskt dvs.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2004-10-14 11:25
wtf palla va religös!!

2004-10-14 13:29
har en pojkvän som är mer eller mindre religös, jag är det inte alls å det påverkar itne mig direkt förutom att jag tycker att det är intressant att läsa om religion osv.

2004-10-14 14:15
made_in_japan
oj sorry, jag orkar verkligen inte läsa igenom vad ni hjärntvättade zombier har att predika om, gå och läs bibeln och var läskiga eller nåt :/ usch..
Du har inga argument kvar, du har aldrig haft några heller och inget vettigt att säga.
Det enda du har kommit med hittils är förolämpningar och något villt påstående om ondska.

2004-10-14 14:19
mantis P18
Jag säger inte att jag har en fullständig förklaring till varför universum existerar, men jag tro att det är p.g.a. någon "gud" i "himlen"...
Det är inte omöjligt att människor helt enkelt inte kan förstå tingens struktur. Åtminstone inte ännu.
I, Rowboat

2004-10-14 14:19
men jag tror inte att det är p.g.a. någon "gud" i "himlen"...
I, Rowboat

2004-10-14 14:29
General_krog
Okej.

2004-10-14 14:34
ni smartskaft som ser religion som orsak till ondska, hur fan baserar ni det? välj rätt ord förfan.

orsakar en buddhist ondska exempelvis?

folk ser allting så jävla mkt i svart och vitt så jag spyr, och hjärntvätt är så vackert ord. eftersom religiösa eller oreligiösa människor är hjärntvättade, alla är "hjärntvättade" i såna termer

2004-10-14 14:35
och när jag har läst tråden, märker jag att folk bara ser sin egen verlighet ja.

2004-10-14 14:48
Heliga skrifter kan ha en del brister medger jag. Det beror på att det är människor som skrivit böckerna, inte Gud. Tänker främst på koranen där det står en hel del förakt mot judar - att det är dårarnas släckte, Allah har redan förbannat dem ect.. I bibeln står det att män och kvinnor har olika uppgifter, det tycker jag är en brist. Enligt mig är i så fall uppgifter beroende på vad man är kapabel till som individ. Men som sagt var det människor som skrev texterna under en tid då det var gamla normer och lagar. Jesus egna ord ur bibeln tycker jag dock är grymt bra =) men som jag skrev där uppe tror jag bibeln till störst del är sagor i form av metaforer och liknelser.

2004-10-14 14:53
mantis P18
njae...du kan ju inte gå omkring och plocka ut själv vad du anser är sant ur heliga skrifter. det är inte lösgodis det handlar om. om man accepterar möjligheten att koranen är guds skrift måste man ju acceptera att det faktiskt kan vara så att judarna är dårarnas släkte? jag vet inte...det KAN ju vara så att Allah är av den åsikten :)

2004-10-14 15:06
jag tror att man är sin egen gud.
We call them winerbrods.

2004-10-14 15:16
mantis P18
princess F18
Lynguistic P19

men titta på det såhär då, i bibeln står det, behandla andra som du vill behandlad själv...kan jag få några exempel vart detta har förekommit??
vi har haft slavar, saddam som är religiös har tagit livet av tusentals kurder, dem svarta i USA fick sitta längst bak i kyrkan pga av sin hudfärg...vi är människor, människan är ond (ni förstår den meningen).
vi är individer som utnyttjar religionen till våra egna syften t ex. Afganistan o hur dem behandlar kvinnor...
jag håller med er, men religionen är så komplicerad o gör människor så förvirrade att dem använder den som tröst för sina onda handlingar. förstår ni??
men religionen vill inget ont, iaf inte bibeln lr koranen o andra heliga skrifter...men VI är det som gör religionen, vi är anledningen till dess existens, och vi använder den inte rätt, därav är religionen grunden till ont...miljontals människor har dött i Guds namn...spelar ingen roll vad jesus mohammad krishna säger, våra handlingar är dem som räknas.

2004-10-14 15:22
Fatiha F0

jo det är hemskt att det ska vara så...koranen är enligt mig en väldigt "demokratisk" skrift, för jävligt att den tolkas sååååå fel...

2004-10-14 15:36
skunkafied

du är din egen gud eftersom du har övertygelser. oavsett om, du är ateist eller inte, så är vi så rotade i religiöst tänkande i våra samhällen, att en del av dina "egna" värderingar är religiösa, bara att man inte vill säga det. att vara sin egen gud, vad innebär det liksom? vissa tar ju sunt förnuft och kombinerar det med det bäsa ur alla religioner och försöker leva efter det, det är ju att "vara sin egen gud" men ändå basera sig själv på andra gudar och krafter.

2004-10-14 16:49
BigIssue P19
Men om det då är våra handlingar som räknas.. varför då skylla på Religionen.??? Dom som är oreligösa är ju minst lika hemska som dom som är religösa är..
Det du säger må vara san.t. men isånnafall hör det inte hit ändå...

2004-10-14 17:08
Lynguistic P19

jo kan stämma, men måste fan svara lr hur??!!
"Men om det då är våra handlingar som räknas.. varför då skylla på Religionen."
tyckte jag klargjorde den frågan när jag svarade dig första gången...

2004-10-14 17:43
chemical

frågan är, hur vet du detta?

du vet inte, tyvärr. inte jag heller.

2004-10-14 17:55
demento,

de kan visst vara som lösgodis.

2004-10-14 17:59
BigIssue
För sista jävla gången! Denna tråden handlar om religion, inte om Saddam eller gammla Amerikanska lagar.

Iget om vad Saddam gjorde eller vad USA hade för lagar i kyrkan för i tiden har någonting med religon att göra. Att ni inte fattar det??

2004-10-14 18:00
Super-Nerd P17 - va?
We call them winerbrods.

2004-10-14 18:07
chemical

jaha, bara för att allt det där finns, går teorin om guds exitens bort då? en liten unge kan svara till dig att gud är den som står bakom att ha lärt människor tänka så långt att de utvecklar saker som kallas vetenskap, fysik, och matte. hur ska du motbevisa honom?

lika starkt ateister hävdar att vetenskapen är det enda rätta, hävdar religiösa att gud finns. ingen vet, vi tror bara olika utifrån olika erfarenheter, därför är det inte bra att fastställa saker som du gör, som om det är ett faktum.

2004-10-14 18:08
skunkafied,

yes?