Super-Nerd P17 konstigt att allt fel ligger hos mej när jag ser det mycket mer givande att diskutera med ÄgerDig än vad det är att diskutera med dej som lägger hela tyngden på att jag är så himla omogen och inkapabel till att diskutera. hade du diskuterat som henne hade jag kanske övervägt att ens läsa klart dina inlägg som just nu faktiskt bara får mej att sucka av tristess.
baeng
Jag tror du vet vart felet ligger, så snälla - snacka inte onödigt. Sen är det roligt att det finns flera som uppenbarligen tycker du är sjukt kvävande, och inte bara jag, då de även kallar dig saker som kryp. Jag är inte den första som sagt att du släpper substanslösa kommentarer och att du är fördomsfull. Men jag glömde, det är kanske (det är SÄKERT!) alla oss andra det är fel på, vi som vill föra dialog utan att fördoöma den andres tro utan argument - det är bara du som är felfri, och så låter det för jämnan när du pratar. När du själv inte kan diskutera som en vanlig människa och kastar kommentarer hejvilt till folk som kan ta illa upp, med kommentarer som att alla är hjärntvättade och att religionen är rotlös ondska osv. Till råga på allt säger du sen 10 000 inlägg efter, att det skulle tas med en "nypa salt". Försvarsmekanism, eller insikt i att du började den här disukssionen JÄVLIGT fel? Min vilsne vän, det är JÄVLIGT sent påkommet då, när folk blir irrterade och som jag, är "otrevliga" - vilket bara är en naturlig reaktion. Sm sagt, hade nån gjort tvärtom mot nånting du inte höll med om, hade du varit den första att angripa och komma med en spydig kommentar, jag har sett det förr. Bättra dig själv, sen kan du ställa krav på andra. ni smartskaft som ser religion som orsak till ondska, hur fan baserar ni det? välj rätt ord förfan. orsakar en buddhist ondska exempelvis? Såhär börjar jag dikussionen, är det ett påhopp på dig? jag väntade mig ett enkelt svar från vem som helst. Är det nån som lyckas få fålig stämning med alla i denna tråd, är det du. Jo, och även de vettiga du diskuterar med tycker du är fördomsfull. vad ska jag säga?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Super-Nerd P17 nu ska jag göra en Emil_Brikha och faktiskt ignorera ditt eviga tjöt. om du har så himla mycket emot mej så kan du starta en kampanj eller så :) jag orkar hursomhelst inte ens läsa vad du skrivit...
baeng
om det är så lågt du vill se det, så tänker jag inte hindra dig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skribent
2004-10-16 20:22
made_in_japan: Det jag menade med filosofi var att om en människa lever efter en filosofi, och inte en religion (ex. buddhism, konfucianism), kan man fortfarande prata om dem som hjärntvättade då? Då kan man ju egentligen säga samma sak om människor som växt upp i Askim och är moderater, människor som växt upp i Majorna och är kommunister och människor som växt upp i vegetarianfamiljer och inte äter kött. Om den enda skillnaden är det gudomliga - kan man inte dra paralleller till hur exempelvis Lenin, Marx, och Mao Tsetung hyllas? Om vi tar exemplet med att någon är allmänt vänster, är uppväxt i en vänsterfamilj och aldrig riktigt reflekterat över möjligheten med ett lyckat liberalt totalt marknadsekonomiskt samhälle och jämför detta med någon som är döpt, konfirmerad och tror lite på Gud när det passar. Kan man kalla båda hjärntvättade så är ju alla i Sverige med någon sorts åsikt eller tro hjärntvättade. Förstår du vad jag menar? Jag gick på en kommunal skola i ett vänsterområde i nio år, och jag kan garantera att ingen av oss någonsin ens reflekterade över att det kan ligga någon som helst sanning i det "de onda moderaterna" sa. USA, högern och Israel var dumma. Sedan gick jag på privatskola, med gräddans döttrar och söner som klasskamrater, i tre år. Där hade större delen av eleverna aldrig reflekterat över vänsteråsikter på något annat sätt än "de har fel och är dumma". Vänstern, Palestina och feminister var dumma. Det är ur detta jag menar att också du lever efter mönster och regler som inte du kommit på själv. Att kalla sig själv objektiv går emot ordets egentliga natur om man använder det om en människa. En människa kan aldrig vara annat är subjektiv på ett eller annat sätt. Vi har alla våra olikfärgade glas i glasögonen när vi ser på tillvaron och kan endast beskriva verkligheten utifrån oss själva. Visst kan man prata om regelrätt hjärntvätt när det gäller exempelvis talibansoldater som skolas i verklighetsfrånvända koranskolor, men att mena att alla som har någon sorts tro är hjärntvättade är ju så gott som att döma ut hela mänskligheten, inklusive dig själv. Klart att diskussionen kan leda till missförstånd, när du i ena stunden inte vill föra den p g a människors dumhet, i andra skriver lika långa inlägg som jag :) när man inte tror på något finns fortfarande utrymme men är man religiös så har man fyllt ut det utrymmet och vill inte se något mer. Som sagt, det är ju knappast så att alla med tro inte är öppna för diskussion och är stenhårda i sin tro och sina åsikter. På något sätt känns det som om det du skrev är en definition på dig själv.
"I've heard it all before; gangstas, pimps and whores<br> Quality is poor<br> A girl like me needs more" - Ms Dynamite
made_in_japan Varför tror du folk hade lytt Jesus vad han än sa?
made_in_japan F0 Jomen.. Vi är ju alla mer eller mindre hjärntvättade av samhället.. Men är religionen då en så dålig "Hjärntvättning" Jag menar. Religionen är ganska emot Konsumtionen och märkesklädes hysterin.. Visst kan den vara ganska strikt o så.. Men det väljer folk själva hur hårt dom ska följa religionen.. Om folk tar till sig religionen så kan dom välja hur mycket dom ska gå in för det.. Det jag vill få fram e att om man är måttligt "hjärntvättad" av religionen så är det väl inte så farligt.. Jag menar.. religionen står inte för nått ont.. i grund o botten är budskapet gott.. hur kan det då vara dåligt att va hjärntvättad av det..
made_in_japan F0 ja, men låt inte som OM DU HAR BEVIS DÅ HELLER:.. jag är inte religiös, men du har fan noll koll på vad du säger.
I be around, just out of sight
synd att religion blandas ihop med politiken, det var där t ex Jesus sa emot och där han blev falskt anklagad av sina egna
religion=hjärntvätt för svaga mäniskor.. ni får tycka vadfan ni vill men jag behöver inte nån präst fan som står och ljuger mig rätt upp i ansiktet och säger vad som e fel. världen styrs av idioter.
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan
oneoo P3 men se prästen kanske som en psykolog, lr någon du kan bara prata ut till, lätta på bröstet, han ljuger kanske men det som är viktigast är att du pratat ut o känner dig bättre.
haha mm nog.. när man ser alla fjortisarna på fritids gården som står och stor lipar med pingstvännerna.
oneooo eller så är du den hjärntvättade av allt annat du lever av
jag undrar bara hur ni på whoa ställer er till religion i dagens samhälel o hur mycket den påverkar dig i din vardag?? Jag tror värkligen inte på gud eller någonting sådant. Har ingen tro alls. Men det är klart Kristendomen påvärkar eftersom min familj firar kristna högtider. Typ julafton, påsk osv. Och så håller jag på och konfirmerar mig nu. På det sätter påvärkar det också. Som sagt; Jag tycker man ska respektera det andra tror på. Varken om man är troende eller ej så ska man det.
www.myspace.com/republik16 jaynez mannen
BigIssue P19 Saddam var inte muslim, han var inte religös heller... han drack, hade vinkällare, hade älskarinnor o massa andra saker.... allt han gjorde var emot islam.....
http://www.myspace.com/deadlykanha
Totte2 P60 varför konfirmerar du dig om du inte du tror på gud? det är väl ändå lite respektlöst att uttnyttja en kristen tradition/rit för att få en konfirmationspresent (antar att det är därför du gör det)? :)
Same-old P18 vetu du hur många kvinnor en man tillåts ha eller? nää menar det, om han hade vinkällare spelar ingen roll, han kanske inte drack det, och dessutom är man trött på höra sådant skit o inte dricka inom islam, ska man inte göra enligt kristendomen heller, men men.... princess F18 ja, min farfar var imam, så tack för predikan.
Skribent
2004-10-18 15:34
chemicalhype: Liknande upplevelser som jag?
"I've heard it all before; gangstas, pimps and whores<br> Quality is poor<br> A girl like me needs more" - Ms Dynamite
Super-Nerd: jag blev lite förvirrad för din svenska var inte så bra... nej jag lever ett fult vanligt liv och bor hos min föräldrar och jag vet inte om jag e hjärntvättad... men skriv nått vättigt nästa gång och sluta tracka mina åsikter.
jag trackar inte på nånting, vill bara att du ska se båda tänkbara sidor.
frågan löd "hur ser du på Religionen" mitt svar löd "religion=hjärntvätt för svaga mäniskor.. ni får tycka vadfan ni vill men jag behöver inte nån präst fan som står och ljuger mig rätt upp i ansiktet och säger vad som e fel. världen styrs av idioter."
one ändrar det faktumet att du borde se om din verklighet?
princess F18 jo visst...
Same-old Man får ha många älskarinnor i islam.
Skribent
2004-10-19 22:18
mantis: Man får ha fyra fruar, inte utomäktenskapligt sex med älskarinnor... Och polygami praktiseras inte heller i hela den muslimska världen.
Same-old Men du har endå rätt, hörde att Usama Bin Laden hade kritiserat Saddam för att vara dålig muslim =)
ÄgerDig hm ja det är sant iofs.. I koranen står det "..tag två hustruar eller tre eller fyra. (Araberna hade på muhammeds tid tid upp till 10 hustruar.)"
Men jag tror inte det är någon störra synd om man tar 5..
Skribent
2004-10-19 22:32
mantis: Varifrån får du att det är okej med älskarinnor? Eftersom det står i Koranen att en man får ta sig fyra hustrur, om han kan behandla dem likvärdigt, tror jag visst att det är en ganska stor synd om man tar sig flera. Det är ungefär som att säga att en kristen man inte begår någon större synd om han tar sig två fruar. En mer eller mindre liksom, de där barbarerna...
ÄgerDig Okej förlåt jag vet att jag cpa - inga älskarinnor.. Jag sa inte att det inte var en synd att ha 5 hustruar, jag sa att det nog inte är en större synd. Koranen är ganska noga med att dömma synden som tex: "Allah älskar inte syndare" , "ack ni orättfärdiga" eller "frukta Allah" ect.. men i "om hur många kvinnor man får ha" i Kvinnornas Sura dömmer inte koranen. Då får man i alla fall känslan av att det är inte så hjätte farligt med ett undantag OM man kan ansvara och behandla alla likvärdigt.
Månggiftet beror på att många kvinnor miste sina män på den arabiska halvön, när det var krig och massa skit. Arabiska männens plikt blev därför att gifta sig med flera fruar, de som mist sina män, för att hjälpa dem och försörja dem. Det är mera en god tanke och tradition, än ngt som var diret relaterat till islam och allahs vilja. det praktiseras som sagt inte alls så mkt som alla tycks tro
mm sant! Men nu råkar det se anorlunda ut..
traditioner är traditioner, inte så lätt att bryta. speciellt inte när de flesta av platserna som detta tillämpas på är på landsbyggden eller ställen där man behöver samarbeta för att underlätta ett redan svårt liv. det är lätt att säga att det är andra tider nu, när man har det så bra som vi har idag, här, sverige, 2004. har mkt jag kan säga likadant om svenska gamla traditioner som inte växt bort med tiden. same shit, allt är ett.
Att säga att alla troende är hjärntvättade är ett billigt skitargument som får mig att skämmas över hur trångsynta en del människor kan vara. Då syftar jag inte på de religiösa. Man kan vara troende, ateist och agnostiker, det är vilket som.. Men att påstå att någon annan är hjärntvättad, det är bara något som folk drar till med när de inte komma på något bättre att säga. Jag tror att religion är jätteviktigt. Att våga sätta tro till någonting och lita på det är enligt mig bra. En del menar att troende människor inte tänker själva men det går de visst. Jag är kristen men det betyder inte att jag är fundamentalist. Jag ifrågasätter saker men väljer ändå att tro på det kristna grundbudskapet.
Så det så!!
Jag förstår dig Fatiha! =) Jag tror oxå fast kristen.
Fatiha F0 jo, håller med, men säger inte ATT JAG HAR RÄTT men kan vara så här också: du har vuxit upp bland religiöst folk, och att vara religiös o tro på Gud är det enda rätta för dig, du gör så omdedvetet o utan en tanke på att någon har påverkat dig...ifall du inte föstår ett ex: Om man växer upp i en familj, ingen religiös familj alls, men dem äter inte gris-kött av olika orsaker. Som ett barn växer du upp i den familjen, o äter inte själv gris, för du har aldrig smakat på det, dina päron har aldrig lagat det, o att inte äta blir enda rätta du vet, o du avstår från det för du aldrig fått veta annat om det.... säger inget emot dig, men förstår du vart jag vill komma??
Fatiha F0 Word! (iofs var det ungefär så jag menade med det jag skrev ovanför dig)
Så det så!!
Jag tycker däremot att religionen skulle fungera mycket bättre på sin ursprungliga funktion, att framhäva fred, tröst, hopp och rättvisa om folk slutade använda den till egen vinning. Ja.
Så sant, så sant!
Så det så!!
Demento P18 Hehe. Det är inte bara för presenterna. Men jag tycker det är lite tradition precis som att fira julafton. Nej, kanske inte samma som julafton men.. Äh, du förstår säkert hur jag menar. :) Och sen att man får lite presenter så gör det ju ingenting.
www.myspace.com/republik16 jaynez mannen
Fatiha F0 Hur vet du om jag har växt upp bland religiösa människor. Jag växte upp i en liten byhåla i närke sa jag inte att jag visste heller, det jag sa var som exempel förr att andra påståt att du blitt hjärntvättad...sa aldrig något annat...
men religion kan ses som bara en "tanke" och att vi gjort Gud, och skapat honom?