I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hur ser du på Religionen

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-10-14 18:09
Demento
Varför komenterar du inte på koranen istället eftersom den består av urplockade delar ur tidigare heliga skrifter.. "som lösgodis"

Sen får väll jag diskutera vad jag tycker är bra eller felaktigt i de heliga skrifterna? Det är ju trotts allt det tråden går ut på. Om du inte har sett vad tråden handlar om så kolla igen =)

2004-10-14 18:36
princess F18

ja men det är ändå moraliskt att inte stjäla, sunt förnuft så att säga, du vill inte bli rånad, så sno inte du heller...
det är individens val...beror allt från vart du bor till vem som uppfostra dig, en fattig person kan också säga "jag vet att det är fel att sno, men jag har inget val"...men jag förstår dig, I agree.
I be around, just out of sight

2004-10-14 18:38
mantis P18

ja...men tog det som exempel för att du skulle förstå...
dessutom är tråden om debattera o diskutera religion ur olika perspektiv och hur dem ser på den.
om du känner att du sagt ditt, lämna tråd jäveln!!!

2004-10-14 19:26
BigIssue
Konstigt exempel.. Det står det ingenting i bibeln om att svarta ska sitta längst bak i kyrkan och det står ingenting i koranen att man ska ta livet av kurder. Så jag förstår inte hur du kan mena att religonen är ond bara för att USA har haft lite knepiga lagar och Saddam var en diktator.

bibeln står det, behandla andra som du vill behandlad själv...kan jag få några exempel vart detta har förekommit??

Är det dåligt bara för att det inte har förekommit?

2004-10-14 19:36
låt er inte provoceras av ignoranta personer.
stå på er.

maybe you might be more than just a one night lady<br>

2004-10-14 19:39
mantis P18

om du läser det igen, långsamt o noggrannt menade jag att:
även om det står "behandla andra som du vill behandlad själv", gör VI människor INTE det.
Vi människor är ju anledningen till religionens excistens OCH dess UPPKOMST. Även PRÄSTER som ÄR religiösa människor OCH läser BIBELN varje DAG tolkar DEN på sitt egna SÄTT.
Alltså har vi människor INTE accepterats GUDS ord utan BARA läst den, VI HAR inte tänkt igenom DEM. Vi är ONDA, och INTE ENS GUD kan göra den saken ANNORLUNDA, förutom MÄNNISKAN SJÄLV:......

2004-10-14 19:41
Bigissue
behandla andra som du vill behandlad själv...kan jag få några exempel vart detta har förekommit??
Det förekommer hela tiden, över allt.

2004-10-14 19:43
mantis P18

VI människor utvecklar oss själva, och religionen känns endast som en tröst, kanske jag om JAG förlorar någon nära blir mer RELIGIÖS...
Dem svarta fick sitta längst bak för dem var svarta, spelade ingen roll vad GUDs ord sade i Bibeln.
Och religion anses av vissa hjärntvättning, ett sätt att kontrollera den vardagliga människan, orkar inte förklara mig. du bara fattar inte...

2004-10-14 19:44
mantis P18

Den frågan var till DIG, jag vet inte om den förekommit, bad dig besvara den du verkar himmla intelligent, acceptera andras åsikter.

2004-10-14 19:54
Okej, Vi människor är anledningen till religionens uppkomst. Men det är ju fortfarande ett kärleksbudskap. Du skrev själv: "religionen vill inget ont" Kan du inte stå fast vid det då? Är det människorna eller religonen det är fel på?

2004-10-14 19:57
BigIssue
Tack! Jag accepterar dina åsikter men jag ville även arguentera.

2004-10-14 20:08
mantis P18

menade ur heliga skrifters ord.

2004-10-14 20:44
chemicalhype
Kan du förklara varför evolutionär mutation fungerar?
Nej.

2004-10-14 21:29
chemicalhype
Jag vet hur evolutionär mutation fungerar. Men frågan var: Varför den fungerar.

2004-10-14 21:51
chemicalhype
Jag vet, det är när DNA speraler bygger upp sig efter att ha skadats av stålning då det kan bli fel. Det följer med i arvsmassan så mutanterna kommer först i nästa generation.

Jag ser det som en relevant fråga att fråga varför det fungerar. Kauselitetsfråga.
Titta in i forumet: varför kan saker över huvud taget ske?

2004-10-14 21:53
tråden* menar jag.

2004-10-14 22:07
=)

2004-10-14 22:08
BigIssue P19
Lugn nu lilla pojken...
Jo visst är det så att vissa som gör onda saker använder religionen som en tröst.. och att vi människor har kommit på den för att vi ska fungera som varelser..
Men om väldigt många människor tagit religionen till sig som tröst.. och det har fått dom att leva vidare sitt liv när dom kanske inte orkat annars.. är det då inte värt det.? är inte religionen bra då.?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-10-14 22:52
chemicalhype
Alla har ju sin tro, kort sagt. =)

2004-10-14 23:11
Jag tycker att religion är primitivt. Men man ska inte göra narr av dessa ignoranta människor, snarare undervisa dem eller öppna deras ögon.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-10-14 23:32
musiQa
Precis.

2004-10-15 00:00
Håller med musiQa

2004-10-15 00:07
Lynguistic P19

"Men om väldigt många människor tagit religionen till sig som tröst.. och det har fått dom att leva vidare sitt liv när dom kanske inte orkat annars.. är det då inte värt det.? är inte religionen bra då.?"

skrev det innan också har jag för mig..I agree =)

2004-10-15 00:10
Som läraren citerade något Jesus hade sagt eller hur det än var nu men iaf :S

Han påstod att även om människor ber, gör sina plikter, följer heliga skriften, så tror dem inte, dem måste tro

eller någon här som vet vad jag menar eller hört detta innan, så inte jag är helt ute o cyklar, men det stämmer bra.

2004-10-15 00:11
mantis P18
nej, grejen är alltså att jag inte ens vill komma med några argument. ni är så hjärntvättade så det spelar ingen roll.. ni är som zombies...

jag är fan rädd för er :(
baeng

2004-10-15 00:38
made_in_japan
Okej.

2004-10-15 00:58
It's fucked up! Face It

Belive in yourself instead of religions,
It's just fiction get some higher ambitions!
Som jag brukar säga...
Lev dit eget liv tills det tar slut, sen kan du ta ställning!
Kristofer, the Hiphoper.
I'm on point just like a weightwatcher!

2004-10-15 01:18
made_in_japan

du verar själv så hjärntvättad att du inte ens klarar av att diskutera med folk. xenofob, whatever.. get a grip!

2004-10-15 08:52
mantis P18
det jag menar är att jag stör mig fruktansvärt mycket på folk som tror på ett väsen som uppenbarligen tänker i jävligt överlägsna banor men inte kan acceptera att "hans/hennes" heliga skrifter kan innehålla saker som verkar helt störda för oss men ändå är en viktig del av läran.

2004-10-15 14:50
Super-Nerd P17
haha det kommer verkligen från rätt käft va..
låt mej inte ens behöva ge ett exempel, du vet nog själv..
baeng

2004-10-15 15:09
Dementor
Du behöver inte störa dig så mycket eftersom skrifterna är skrivna av människor, inte av Gud.

2004-10-15 15:59
mantis P18

nu förtydligade du min poäng sen innan, fastän du tjabba emot =)

2004-10-15 16:12
made_in_japan F0
Men seriöst.. om du inte vill debattera.. sluta skriv i denna tråden..

2004-10-15 16:27
mantis P18
ja men vad får dig att tro att du kan skilja på vad som är "äkta" eller "falskt" i skrifterna? visst, det är mänskliga författare men hela vitsen är ju ändå att det är Guds ord nertecknade på papper, right? och ändå tror du att du kan valsa runt och säga att det ena eller det andra INTE är guds ord berättade i andra hand medan vissa delar är det...verkar snurrigt. och dumt. framförallt verkar det riktigt jävla dumt.

2004-10-15 16:28
made_in_japan F0
det är inte möjligen den fria mänskliga viljan som är roten till allt ont här i världen? tänk lite längre än vad näsan räcker nästa gång tack.

2004-10-15 17:01
Lynguistic P19
jag sa bara vad jag tyckte och av tidigare erfarenhet så vet jag att dessa diskussioner aldrig leder nånvart för att folk är så läskigt hjärntvättade så att om ens jesus själv kom fram och sa att allt var en bluff så skulle dem inte tro på det. get my point?

Demento P18
jo det är sant men den "fria mänskliga viljan" som du så fint kallar den styrs av olika ting, och ett stort exempel är just religion. och sen får man ta det jag skriver med en nypa salt, alla förstår väl att allt ont inte beror på EN sak utan har flera olika faktorer.
baeng

2004-10-15 17:04
japan

jag vet inte ett skit själv, men alla andra tycker ju precis som jag här.. snälla, sluta bete dig så jävla omoget.

2004-10-15 17:07
Super-Nerd P17
ja men snälla du, du som är så himla mogen och som nästan förtjänar doktorand i mogenhet, snela säjj mäjj va ja ska jöra fö att bli så mågen å hefti som duu!!!!!!

och bara för att 3 till tycker som du så betyder det att du har rätt? jasså...
baeng

2004-10-15 17:12
för att bli lika jävla häftig och mogen som jag, så bör du växa upp och göra precis tvärtom till vafan du sysslar med. Du tar pris i att vara korkad, och ja.. det stämmer fan, man bör nog ta dig och allt du säger med en fet jävla nypa salt

ja, jag har rätt, likaså de 3 andra. för du har inte ett skit att komma med förutom " så är det bara"

oj sorry, jag orkar verkligen inte läsa igenom vad ni hjärntvättade zombier har att predika om, gå och läs bibeln och var läskiga eller nåt :/ usch..

Religionen har hjälpt Många många fler än vad den har skadat..", visst, det tror du va? du är en av dem där hjärntvättade märker jag.. det kommer aldrig spela någon roll hur mycket jag än kommer med bra argument för du är redan hjärntvättad till grunden och inget kommer att ändra på det.
jag tycker mest bara synd om dej :/

nej men det är ju så simpelt och det finns inte mer att tillägga, religion ÄR grunden till allt ont och så är det bara.

hade vem som helst skrivit detta, utan att kunna motivera det, till nåt du inte höll med om, hade du varit först på whoa att visa hru jävla arg du blri och hur jävla fel den andre har. jag ser dig i tråpdar, och ser hur du är, och jag vänder bara dina egna jävla kommentarer emot dig. du är hemsk, hejdå. päsh

2004-10-15 17:15
kom med nåt konstruktivt människa, istället för att stå med armarna i kors, vara radikal och se trotsig ut

2004-10-15 17:23
Super-Nerd P17
hahaha någon har vaknat på fel sida idag..
fortfarande, det finns inget mer att säga, är du förståndshandikappad? jag tycker att alla som är religiösa är hjärntvättade (det inkluderar min egen släkt) och skulle jag ge mej in på en diskussion så skulle den ligga på ungefärliga givande nivå som våra diskussioner ligger på, dvs helt trista och med dina helt ogrundade påhopp. så därför säger jag precis som jag tycker; det finns inget mer att tillägga.

och ditt eviga tjöt om att jag är omogen börjar bli lite tröttande, särskillt när du säger det ihopp om att jag ska ta åt mej det på något sätt när du inte har något att tillägga dina argument.
liksom okej, ja men då vet vi att du tycker att jag är omogen. kul att du föddes mognare än en dötrist biofältsprofessor men jag trivs med att vara som den jag är även om det innebär att jag är "omogen" i dina ögon.
så ska vi bestämma här och nu att du lägger ned ditt snack "gu-va-du-ä-omogen,-ja-ä-så-jälla-b al-och-mogen-själv"-snack som ändå är helt oväsentligt?
baeng

2004-10-15 17:23
Super-Nerd P17
haha
"kom med nåt konstruktivt människa, istället för att stå med armarna i kors, vara radikal och se trotsig ut"

hur länge satt du och kom på den?
baeng

2004-10-15 17:33
det finns massa saker att tillägga, dte är du som flyr från dem. svara mig, är dalai lama en människa som skapar ondska? (fatta hur jävla barnsligt man måste gå med dig för att du ska fatta att ditt påstående är så jävla substanslöst)

jag säger dte för ditt eget bästa, för flera störs av att du bara är så otroligt kvävande och hemsk. det är inget personangrepp, men hade nån som sagt gjort samma sak i en tråd, så hade du garanterat varit den första att hugga. tänk på dina egna brister, och SEN anklaga eller vafan du gillar att göra. det är omotiverade människor och handlingar som (du) är grund till ondska och krig och allt jävla elände, inte religionen i sig. du får trivas hur mkt du vill, men visa respekt till andra varelser och människor om du själv vill bli behandlad med respekt

jag lägger ner att påpeka din omognad och dina brister, när du visar att du har lagt ner dem. om du inte fattat HUR du ska göra det, läs om allt jag skriver. om du inte fattar då, sök hjälp. om du inte fattar efter det, då ska jag aldrg ens klaga mer. men om jag ser dig angripa någon, på samma grunder som jag angripit dig, då sak du få höra det.. det är helt jävla säkert

2004-10-15 17:34

det tog mig exakt 8 ninuter att komma på den, och det kändes JÄVLIGT bra att säga det. du ser ju hur länge det tog? eller???

2004-10-15 17:36
made_in_japan F0
Jag sa ju att jag inte va religös.. om det är det du tycker är att vara hjärntvättad.. men du kommer ju inte med nåra argument.. så de går inte att diskutera med dig.

2004-10-15 17:38
skit i henne, hon förstår aldrig. hon vill inte förstå.

2004-10-15 17:43
Religon och vetenskap fungerar inte tillsammans. Religon är förlegat. Hejja vetenskapen! Ur inledningen av "Upptäckterna som förändrade världen" av David Eliot Brody & Arnold R. Brody:

"Eftersom upptäckterna antingen är svåra att se eller är otroligt abstrakta, eller innefattar enorma avstånd i tid eller rum, strider de mot allt vi vanligtvis känner till - mot vårat sunda fönuft. På grund av det insåg varken vetenskapen eller allmänheten den fulla betydelsen av dessa upptäckter när de gjordes - var och en av dem kom att anses som viktig först efter att noggrant ha synats i sömmarna.
I vart och ett av fallen blev vi tvugna att ge upp vissa åsikter och antaganden om hur vetenskapen och livet är beskaffade - åsikter som vi trodde var uttryck för sunt förnuft. Om vi inte hade kastat dessa föreställningar överbord skulle vi inte ha kunnat förstå fullt ut hur universum bildades eller hur livet på jorden uppkom och utvecklades till sitt nuvarande tillstånd. Idag utgörs det största hindret för en sådan fullständig förståelse av ålderdomliga så kallade visdomar som alltjämt lever kvar. Vi lever här och nu, vid slutet av 1900-talet, men med oss i bagaget har vi alla myter och halvsanningar som vi släpat med oss från tidigare sekler. Det komplexa sociala och kulturella föreställningar uppkom långt innan någon enda av de stora vetenskapliga upptäckterna var gjord - det vill säga innan någon besatt den kunskap som krävs för att kunna svara på inträgande frågor om hur universum och livet på jorden uppkommit, innan vi upptäckte big bang och evolutionens mekanismer och innan vi förstod att det går en tydlig skiljelinje mellan å ena sidan ideer som härstammar från vår kreativitet och rika fantasi, och å andra sidan sådana som har en grund i verkligheten.....Om du tar till dig vetenskapens underliggande principer kommer din syn på livet, universum och mänskligheten att förändras i grunden. Om man till exempel förstår hur evolutionen fungerar, får man ett helt nytt perspektiv på hur de strider och konflikter som pågått under hela historien och som orsakats av fysiska och kulturella skillnader mellan människor - ett perspektiv som tenderar att riva ner murar"

i roll like a bat out of hell

2004-10-15 17:49
Dementor
Det är Guds ord men det behöver inte vara uteslutande Guds ord och det tror jag inte att det är. Gud skapade alla människor lika värda och då tror jag inte han Gud skulle tala emot sig själv på det viset. Framför allt inte när Mose och Jesus och andra betydelsefulla "goda" var Judar. De heliga skrifterna skrevs under en tid då samhället och normerna var på ett annat sätt en i dag.

2004-10-15 18:02
BigIssue
Skrifterna är skrivan av människor, de är inte onda för det. Har du inte tänkt på att människor kan skriva goda saker också. Specielt när man bland annat skriver ner Guds ord.

2004-10-15 18:03
Super-Nerd P17
haha du är bara för påfrestande.
men jag ska ändå svara dej; nej dalai lama har inte skapat ondska och det har jag inte sagt. jag sa att religionen är grunden till all ondska och ta det med en nypa salt.

vilka är "alla"? du och de tre till som inte tycker att religösa personer är hjärntvättade? sen när representerar ni fyra "alla"?
och vadå för mitt eget bästa? vem är du som ska avgöra vad som är mitt bästa?

jag kan förstå att ni reagerar. jag är mycket väl medveten, men det ändrar fortfarande inte att jag inte har mer att tillägga. och när du talar om respekt, vem är det jag inte visat respekt?

borde jag söka hjälp för att jag inte förstått genom din text hur jag ska "bli mogen"? ja tack, jag vill gärna ha hjälp isf, för jag har verkligen inte förstått hur jag ska gå till väga för att "bli mogen" genom det du har skrivit. sen om jag verkligen är omogen eller inte, det skulle vara intressant att veta.
så vart kan man finna denna utomordentliga hjälp?
ska jag ringa till "Super-Nerd´s snabbguide till att bli mogen"-växeln, eller?

Lynguistic P19
nopes, anledningen till att jag inte kommer med några argument är för att jag vet att dessa diskussioner inte leder någonvart. jag har diskuterat med allt från präster till min egen morbror och alla lika hjärntvättade och rabblar som robotar. så det är därför det inte går att diskutera med mej. du får helt enkelt svälja mitt provocerande inlägg...
eller så kan du ju ta åt dej Super-Nerd´s tips eftersom han känner mej så himla väl och vi har diskuterat 35000 ggr. han är en riktig hejare på att diskutera ska jag säga dej! hans nivå är helt obeskrivlig!
baeng