I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jag hatar blattar som slåss!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-08-22 23:32
Om det hade varit svenskar som hade gjort mest brott i sverige hade inte jag tyckt va så jävla konstigt..Hallå vi bor i sverige....men tyvärr så e det inte det...o det e jävligt fel...

2006-08-22 23:37
Förresten.."hatar när blattar slåss" med tanke på att det e oftast med svenskar dem slåss...

2006-08-23 04:34
MER OM BROTTSSTATISTIK

Som vi kunnat se i BRÅ-studien finns det en överrisk hos invandrare. Det är dubbelt så stor chans att en invandrare begår ett våldsbrott som att en inföding gör det.

Beror det på någon i grunden annorlunda kulturell värdering?

Nej, är mitt svar.

Invandrare begår inte våldsbrott. Fattiga begår våldsbrott. Överrisken hos någon från en familj som någon gång fått socialbidrag är hela 7 gånger. Det är en överrisk som är mer än tre gånger så stor som för invandrare.

Ta dessutom med i beräkningen att alla de fattigaste områdena i landet har en stor del invandrare bland invånarna. Ofta en ganska stor majoritet.

Jag vet inte riktigt hur socialbidragstagarstatistiken ser ut för invandrare i Sverige. Men det skulle inte överraska mig om att överrisken för brottslighet hos invandrare beror på överrisken för fattigdom hos invandrare.

----

WonderChild1

De flesta brott begås av svenskar. Eller vad menar du?

2006-08-23 10:10
Jag var med om en sak för ett tag sedan som fick mig att börja fundera.

Jag var hemma hos mig med två kompissar för att hämta öl för att sedan gå hem till en annan kompis. På min tunnelbanestation stöter vi dock på ett problem i form av en uppenbart drogad kille som vi sett jaga en tjej tidigare som verkar ha gjort slut med honom baserat på hans beteende och ordval när han skrek efter henne. Dock så hindrade hans vän honom från att få tag i henne. Så han och hans vän (som både är av utländskt ursprung) kommer fram till oss och ber om en öl. Alla säger nej, vi har inte så många och vill ha dem själva. Det hela håller på i ett par minuter för att jag sedan står ansikte med ansikte mot den drogade snubben som med sitt kroppspråk visar att han kommer slå ner mig om jag inte ger han en öl. Jag vägrar. Precis innan det ska eskalera så kommer ett uppklätt invandrar gäng i 18-19 års-ålderna som är klädda för en utekväll fram och frågar vad som står på. Den drogade killen förklarar att vi inte vill ge honom en öl och att vi är fittor. Gänget svarar killen med att det är våra öl och att vi gör vad vi vill med dem och ena snubben tar över platsen öga mot öga med den drogade killen. Den drogade killen frågar varför de börjar jiddra med honom och ena killen i invandrargänget ljuger och säger att jag och han gick i skolan tillsammans. Det hela slutar med att gänget tar vårt bråk och slår några slag på killen innan de hoppar på tåget med oss.

Frågan är nu. Vem är skurken i dramat och vem är hjälpten om det nu finns någon sådan. Givetvis så är den drogade killen en av skurkarna men invandrargänget är svårare att kategorisera. Är det ett gäng som är ute och söker bråk? Ville de hjälpa? Fanns det inte ett bättre alternativ isf? Jag är verkligen inte för våld så därför blir detta lite klurigt för mig.

Kanske lite offtopic...
http://www.twitter.com/michaelcrackson

2006-08-23 11:02
Jag har på känn att rasismen inom invandrare är lika hög som rasismen bland svenskar. Inte fan börjar några svenskar kaxa med mig mitt på stan utan anledning. Det har faktiskt aldrig hänt, men det händer jävligt ofta att någon invandrare kommer och tror att jag kollat snett.

Men för att vara ärlig. Hamnar jag i bråk med en blatte ökar "hatandet" mer generellt mot blattar, än om samma sak skulle hända med en svensk.

Ett exempel. För några veckor sen hamnade jag och några polare i bråk med ett par invandrare. Antingen är jag feg, eller bara vettig, men jag ville inte slåss, och när den ena invandraren slog till mig gick jag bara och satte mig i Taxin, efter ett par minuter kommer mina polare in och vi drar därifrån.

2 veckor senare har samma invandrare knivhotat en kille som bor i mitt område, för att hanoch hans polare inte fick komma in på en fest.
Det verkar ju som att de söker efter bråk, vilket bara visar att de är helt jävla pantade.

Och detta gör ju att man lätt generaliserar och tänker att "alla blattar är på det viset".

"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2006-08-23 12:04
Eksem P23: Neej om det skulle vara så skulle det inte vara så konstigt men så är tyvärr inte läget...Flest brott görs av "blattar".

En killkompis till mig var ute på en nattklubb, han o hans polare(svenskar) stod o dansade...Bredvid dem står där ett gäng blattar. Dem börjar putta på dem. Det enda dem e ute efter är bråk. Dem har inte gjort ett skit...Den ena killen blir lack o frågar vad deras problem är...då säger blattarna såhär: Ohh dem vill bråka, dem vill bråka...dem var typ 10 st mot 3...Dem tänkte skitsamma vi drar...

Dem stack ut o skulle ta en taxi...Blattarna följer efter o typ stannar dem. Min killkompis är den enda som stannar, hans polare sticker in i taxin. Där står han mot 10 blattar. Han ser att den ena tar av sitt skärp. då får han spel. Det blir slagsmål etc etc etc skitsamma..

Saken är den varför ska dem alltid gå ut på nattklubbar flera stycken o "leta" efter sina offer (svenskar)? Alltid samma sak...e det konstigt att man tycker som man tycker om blattar? NEJ

2006-08-23 13:50
WonderChild1

"Flest brott görs av "blattar"."

Eh, nej, det gör det inte. Jag skiter i vad du tror är sant. Det finns en utredning från Brå som visar att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken, men det är INTE samma sak som att de flesta brott begås av invandrare. Det är långt ifrån sant.

2006-08-23 16:56
de e bara rasister som säger så. annars skulle dom väl säga "jag hatar folk som slåss"

2006-08-23 22:30
Eksem P23 Beror kanske på vart man bor oxå :S

mr_vegas F0 : Menar du mig? hahaha

2006-08-24 00:47
Invandrare begår inte våldsbrott. Fattiga begår våldsbrott. Överrisken hos någon från en familj som någon gång fått socialbidrag är hela 7 gånger. Det är en överrisk som är mer än tre gånger så stor som för invandrare.

Du glömde nämna att invandrare innebär en överrisk för brott inom samtliga samhällsklasser. Du glömde också nämna att det finns former av våldsbrott som helt tillkommit i vårt samhälle i takt med att invandringen ökat. Gruppvåldtäkt var t. ex inget begrepp i Sverige för 15 år sedan. Att våldta är heller ingen egentlig form av klassbrott utan har mer att göra med okontrollerbar sexuell frustration eller rentav en förnedrande kvinnosyn.

Sedan finns det oerhörda skillnader i överrisk beroende på vilka länder folk kommer från. Att helt bortse från kulturella skillnader när det gäller brottsbenägenhet hos människor, är att vara dum och ha väldigt snäva perspektiv.

Till sist kanske ska nämnas att BRÅ:s siffror har 20 år på nacken och att utveckligen sedan dess inte på något sätt gynnar det du säger. Jag är rädd att den BRÅ-rapport som sägs vara på gång, kan komma att dra igång något otäckt. Detta grundar jag på att jag misstänker att statistiken kommer att slå ner hårt i svenska folkhemmet och att främlingsfientliga krafter kan komma att vinna stor framgång på det hela. Detta skulle vara för jävligt och undviks lättast genom att man för en ärlig debatt och inte gömmer sig bakom flosklerna du och många andra upprepar som ett mantra. Idag finns INGEN öppen debatt kring invandring. Detta trots att massinvandringen i hög grad är något som förändrat vårt land radikalt på kort tid. Jag tror inte på den formen av "sticka-huvudet-i-sanden"-poli tik. Jag tror på en ärlig debatt där man nämner saker vid sina rätta namn. Allt annat har sådana mörkermän som SD och ND att vinna på.

Tillbaka till trådens rubrik så tycker jag att den självklara frågan till den som säger sig "hata blattar som slåss" blir huruvida denne egentligen trodde att nån som blir utsatt för oprovocerat våld, älskar den våldsutövande, oavsett om det är en blatte, dansk eller svenne.

www.plaingold.com

2006-08-24 06:54
Rubio

"Du glömde nämna att invandrare innebär en överrisk för brott inom samtliga samhällsklasser. "

Men det beror på att siffran är en medelsiffra, det är inte samma siffra i samtliga samhällsklasser. Sådan data finns nämligen inte i BRÅs rapport.

----

"Du glömde också nämna att det finns former av våldsbrott som helt tillkommit i vårt samhälle i takt med att invandringen ökat. "

Det har också kommit nya prylar, som dator och mobiltelefoner, i takt med att invandringen har ökat. Hör det också ihop?

---

" Att våldta är heller ingen egentlig form av klassbrott utan har mer att göra med okontrollerbar sexuell frustration eller rentav en förnedrande kvinnosyn. "

Eh, nej, våldtäkt (och kvinnomisshandel) kommer ur makt-frustration, inte sexuell frustration.

---

"Sedan finns det oerhörda skillnader i överrisk beroende på vilka länder folk kommer från. "

Vilket i sin tur beror på läget i länderna som de olika invandrarna kommer ifrån. Ju mer krig och fattigdom i hemlandet, desto större risk för brottsligt beteende här.

Det gäller egentligen för både araber och finnar. Många finnar hamnade ju här som ett resultat av det stora kriget, så att säga.

---

"Till sist kanske ska nämnas att BRÅ:s siffror har 20 år på nacken"

Nej, de har 1 år på nacken. De kom förra året. Det var en ganska stor debatt när den kom.

2006-08-24 09:45
Men det beror på att siffran är en medelsiffra, det är inte samma siffra i samtliga samhällsklasser. Sådan data finns nämligen inte i BRÅs rapport.

Det finns siffror för detta. Ska försöka återkomma till det.

Det har också kommit nya prylar, som dator och mobiltelefoner, i takt med att invandringen har ökat. Hör det också ihop?

Nu är du bara löjlig och du vet om det. Gruppvåldtäkter är ett fenomen som invandrare (inte många av dem) står för helt och hållet. När det gäller överfallsrån är det också något som ökat något fruktansvärt på de platser som har stora problem med segregation av invandrare.

Eh, nej, våldtäkt (och kvinnomisshandel) kommer ur makt-frustration, inte sexuell frustration.

Nu ska vi inte gå in mer på det, men det finns olika orsaker för våldtäkter. Det viktiga i sammanhanget var att det inte är ett brott som i första hand har med klass att göra.

Vilket i sin tur beror på läget i länderna som de olika invandrarna kommer ifrån. Ju mer krig och fattigdom i hemlandet, desto större risk för brottsligt beteende här.

Synd att nån glömde nämna det för de stackars vietnameserna som kom hit på 70-talet. De har nämligen inte alls anammat brottsligt beteende på samma sätt som många andra grupper. Jag minns t. ex inte när Maghreb-länderna hade krig senast, men de ligger i topp.
Den koppling du försöker göra har ingen vetenskaplig grund överhuvudtaget och det finns inga antydningar alls som pekar på att det är som du säger. Det enda man kan se är att skillnaderna är regionala och därmed i stor mån kulturella. Att olika kulturer reagerar olika i mötet med nya kulturer är en världskänd sanning, en sanning som du försöker tvätta bort.

Nej, de har 1 år på nacken. De kom förra året. Det var en ganska stor debatt när den kom.

Ja, det stämmer ju. Får försöka skylla på att klockan var sen när jag skrev förra inlägget. Men mina farhågor kvarstår. När svenska folket tröttnar på dagens obefintliga och extremvinklade debatt så kommer missnöjespartier att vinna stora framgångar. Själv avskyr jag allt vad rasism och främlingsfientlighet heter, men jag vågar ta debatt med dem och jag vågar erkänna brister.
www.plaingold.com

2006-08-24 10:21
"Den koppling du försöker göra har ingen vetenskaplig grund överhuvudtaget och det finns inga antydningar alls som pekar på att det är som du säger. "

Att flyktingar från krigsdrabbade länder oftare än andra faller in i våldsamt beteende? Jo, det finns jävligt mycket studier som visar det. Det är väldigt mycket mer vetenskapligt och har sjukt mycket fler antydningar som pekar på än ditt bisarra påstående om att gruppvåldtäkter inte fanns i Sverige förrän senaste invandringsvågen.

Däremot är just invandrade asiater från östra asien otroligt laglydiga, oavsett ursprungsland. Mer laglydiga än infödda svenskar.

---

"Får försöka skylla på att klockan var sen när jag skrev förra inlägget. "

Försöka skylla på klockan går ju, eller också kan du bara erkänna att jag har bättre koll på siffrorna än vad du har. Faktiskt. Appropå att erkänna brister, liksom.

---

"Att olika kulturer reagerar olika i mötet med nya kulturer är en världskänd sanning, en sanning som du försöker tvätta bort. "

En välkänd eller en världskänd? In any case, jo, jag vet att det är sant. Olika kulturer krockar olika med varandra. Det är inget jag försöker dölja eller "tvätta bort".
Jag har inget emot att ta en debatt om kulturella möten (jag gör det nu), men först måste alla lögner och felaktigheter rensas bort.

Och jag tycker det finns en skevhet i debatten. Man är långt mer pigg på att tala om de problem med brottslighet som är ett resultat av ökad invandring (eller globalisering, om man så vill); än att tala om de problem med brottslighet som är ett resultat av ökade rikedomsklyftor. Enligt den statistik som finns är ju problemet med fattigdom och brottslighet ungefär 3 gånger större än problemet med invandrare och brottslighet. Och invandrares brottslighet är till en ganska stor del ett resultat av låginkomsttagares brottslighet.

---

2006-08-24 12:08
Denna tråden är ju fan skrämmande.

Hur fan är ni funtade? Alltid nån jävla polare till er som råkat illa ut. Många svenska snubbar blir stöddiga som fan med nåra öl innanför västen, nästa gång fundera på hur du går och hur du agerar innan du blir chockad över att du får en box för att du kollar snett.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-24 12:44
Att flyktingar från krigsdrabbade länder oftare än andra faller in i våldsamt beteende? Jo, det finns jävligt mycket studier som visar det. Det är väldigt mycket mer vetenskapligt och har sjukt mycket fler antydningar som pekar på än ditt bisarra påstående om att gruppvåldtäkter inte fanns i Sverige förrän senaste invandringsvågen.

Visst kan det vara så att invandrare från krigsdrabbade länder oftare faller in i kriminalitet. Men ingenting pekar på att det just skulle vara huvudanledningen. Istället verkar det vara så att många av dessa krigsdrabbade länder ingår i kulturer som relativt ofta verkar ha svårigheter att i regler och moral anpassas till västerländska normer. Du bemötte t. ex inte det faktum att Maghreb-länderna ligger högst i statistiken för överrisk vid brottslighet. Beror det på krig? Du säger sedan något som helt pekar på att brottslighet faktiskt har väldigt mycket med kulturskillnader att göra: "Däremot är just invandrade asiater från östra asien otroligt laglydiga, oavsett ursprungsland. Mer laglydiga än infödda svenskar."

Gruppvåldtäkter är i högsta grad ett invandringsfenomen. Du kan tro på det eller vifta bort det som något korkat. Upplys mig gärna om mer än ett känt fall där svenskar deltagigt vid gruppvåldtäkt.

Försöka skylla på klockan går ju, eller också kan du bara erkänna att jag har bättre koll på siffrorna än vad du har. Faktiskt. Appropå att erkänna brister, liksom.

Jag hade bara förträngt att BRÅ:s nya statistik redan fanns ute. Det har hänt grejer i mitt liv på sistone som fått mig ur balans och jag har tappat fokus på en del saker ur det förflutna. Vill du fortfarande tro att jag är en pajas utan koll, så visst, gör det. Jag vet själv hur det ligger till. För ett år sen var jag moderator på Sveriges antagligen största forum för just debatter kring invandring. Så givetvis borde jag ha kommit ihåg debatten kring de nya siffrorna.

En välkänd eller en världskänd? In any case, jo, jag vet att det är sant. Olika kulturer krockar olika med varandra. Det är inget jag försöker dölja eller "tvätta bort".
Jag har inget emot att ta en debatt om kulturella möten (jag gör det nu), men först måste alla lögner och felaktigheter rensas bort.

Jag skrev världskänd så det var väl det jag menade. Att jag använde mig av det ordet var för att man måste se till fler källor än svenska myndigheter för att få en bild av verkligheten. Det finns all anledning att vara kritisk mot ett land som låter en viss Masoud Kamali bli frontfigur för integrationsdebatten. Jag håller med om att lögnerna måste bort. Det är därför jag debatterar på två fronter, mot de högerextrema och mot de som inte ser några skador alls med invandringen. Båda sidor ljuger lika friskt och anpassar all statistik och all vetenskap efter sin egen ideologi. Jag tillhörde den senare skaran förr och använde exakt samma argument som du. Men jag tröttnade på att klippa och klistra med sanningar och tror dessutom på att ärlighet varar längst.

www.plaingold.com

2006-08-24 14:01
"Men ingenting pekar på att det just skulle vara huvudanledningen. "

Eh, jo, massor med studier i posttraumatisk stress.

---

"Upplys mig gärna om mer än ett känt fall där svenskar deltagigt vid gruppvåldtäkt. "

Kanske minns du det kända fallet med de svenska idrottsmännen? Eller räknas inte det? Annars brukar etnicitet inte rapporteras (i de media jag läser).

---

"Det har hänt grejer i mitt liv på sistone som fått mig ur balans och jag har tappat fokus på en del saker ur det förflutna."

Har du mer rätt om du har glömt bort de nya siffrorna för att du är ur balans? Jösses, du är verkligen dålig på att erkänna brister.

---

"Men jag tröttnade på att klippa och klistra med sanningar och tror dessutom på att ärlighet varar längst. "

Du tyckte att det var bättre att hitta på egna sanningar istället?

2006-08-24 14:56
Eh, jo, massor med studier i posttraumatisk stress.

Inte att det är huvudorsaken. Du har fortfarande inte bemött faktumet att flera av de länder som ligger i topp vad gäller överrisk för brott, inte varit krigsdrabbade i modern tid. Varför begår dem brott? Är det något typiskt vietnamesiskt att reagera annorlunda på posttraumatisk stress? Det finns ju inga tydliga linjer i statistiken som pekar på att det är som du säger.

Kanske minns du det kända fallet med de svenska idrottsmännen? Eller räknas inte det? Annars brukar etnicitet inte rapporteras (i de media jag läser).

Jag visste att du skulle ta upp detta fall. Utredningen lades ganska snabbt ner och ingen dömdes för något. Ska vi börja hänga ut alla som inte dömts nu också? Återigen bortser du från det sunda förnuftet och väljer själv hur du vinklar dig fram till din sanning. Etnicitet vid brott får man lätt reda på genom att hålla sig informerad och genom att delta i debatter. Inte måste man läsa nazi-propaganda för att få veta sådant.

Har du mer rätt om du har glömt bort de nya siffrorna för att du är ur balans? Jösses, du är verkligen dålig på att erkänna brister.

Nej, jag hade inte rätt vad gällde den saken. Jag bara förklarade varför jag glömt en sådan sak som att BRÅ:s nya rapport redan presenterats. Det är väl en brist att vara ur balans och att vara glömsk dessutom. Så helt usel är jag ju inte på den biten. Vad jag aldrig kommer att ändra på är min tro att hycklande leder till oönskat resultat.

Du tyckte att det var bättre att hitta på egna sanningar istället?

Nej, men att vara kritisk mot de "sanningar" man möter från diverse håll samt låta erfarenheter ligga som grund för hur jag tar in sanningar, erfarenhet som jag utvecklat genom arbete och genom att bo i en mångkultur miljö under hela mitt liv.
www.plaingold.com

2006-08-24 15:10
Rubio

Jag ger upp. Du har givetvis rätt. Ingen gruppvåldtogs i Sverige före 1980. Invandrare begår brott för att det är en del av deras kultur. BRÅs siffror är inte intressanta eftersom du är ur balans. Du vet mest för du är den enda på whoa som bor i en mångkulturell miljö.

2006-08-24 16:29

Jag ger upp. Du har givetvis rätt. Ingen gruppvåldtogs i Sverige före 1980. Invandrare begår brott för att det är en del av deras kultur. BRÅs siffror är inte intressanta eftersom du är ur balans. Du vet mest för du är den enda på whoa som bor i en mångkulturell miljö.

Andra ord för att man inte klarar debattera.
Jag sa t. ex aldrig att BRÅ:s siffror inte var intressanta. De är i högsta grad intressanta. Det enda jag sa var att jag inatt hade förträngt dem, delvis pga att det hänt så mycket i mitt liv på senare tid. Hur vi tolkar dem siffrorna är något man kan diskutera däremot. Detta vill du inte längre göra. Istället väljer du att tolka vad jag skriver på ett oerhört befängt sätt, som att jag skulle hävda att jag var den enda som kände till mångkultur. Det som ens får mig att besvara ditt sista inlägg är att du framställer mig som en rasist, mer eller mindre, utan att använda just det ordet. Detta kunde inte vara längre från sanningen då mina avkommor inte direkt är "rashomogena" och då jag alltid kämpat mot rasism. Jag borde vara vuxen nog att bara låta det rinna av men varför ska jag ta skit av en liten besserwisser som bara läser det han vill läsa.

www.plaingold.com

2006-08-24 17:07
Rubio

Jag hävdar att det största problemet när det gäller invandrare och brottslighet är att invandrare är fattiga. Detta understödjer jag med det faktum att överrisken för invandrare är 2 (mot 1), medan överrisken för socialbidragstagare är 7 (mot 1); och att invandrare i större utsträckning tillhör de fattiga delarna av befolkningen.

Jag hävdar att det finns en överrisk hos människor med krig (eller annat våld) i sitt förflutna. Även där är det fler invandrare än svenskar som räknas in.

Det finns även en tredje komponent, som säger att risken för våld uppstår i möten mellan olika kulturer. Jag har aldrig sagt emot det; men det finns viktigare faktorer.

----

Vad är vi då inte överens om? Som jag ser det, följande:

1. Du påstår att det med invandringen kommit hela nya typer av våldsbrott. Jag köper det inte. Jag måste se bevis för att tro på det. Och det måste vara direkt relaterat. Ökningen av gruppvåldtäkter är mer sannolikt ett resultat av att fler brott begås i grupp och av sexualiseringen av samhället än ökad invandring. Och du har inte visat mig några bevis för att ditt påstående är sant ännu.

2. Du hävdar att inneboende kriminialitet i de kulturer som invandrat hit är grunden för invandrares brottslighet. Jag köper inte det. Det är en komponent av många, men det är långt mindre än t.ex. ekonomi, som jag anser är den absolut viktigaste delen.

2006-08-24 21:14
2. Du hävdar att inneboende kriminialitet i de kulturer som invandrat hit är grunden för invandrares brottslighet. Jag köper inte det. Det är en komponent av många, men det är långt mindre än t.ex. ekonomi, som jag anser är den absolut viktigaste delen.

Här måste jag varit otydlig för det jag egentligen menat hela tiden var/är att just kulturkrocken i sig är det som frambringar brottslighet i högre grad bland folk från vissa kulturer. Att kriminalitet skulle vara en inneboende del i någon kultur tror jag inte det minsta på, då en sådan kultur inte skulle överleva i detta årtusende. De enorma skillnader som finns mellan olika grupper och deras eventuella överrisk talar om just krockar mellan olika kulturer. Då jag arbetar som lärare i en mångkulturell miljö upplever jag det som att en viss typ av barn är särskilt i riskzonen. Det är ofta de barn som är nånstans mittemellan den egna kulturen och den svenska, de som tagit en del steg mot integration, men inte tagit steget fullt ut. Det är just för dem som jag upplever att kulturkrocken blir ett dilemma och inte enbart en möjlighet. Jag säger inte att det beror på att deras kultur är lägre stående eller att de är sämre människor. Det beror på en massa saker, delvis att vårt samhälle inte är fullkomligt vad gäller att integrera människor och ge dem en självbild som gör dem till stolta medlemmar av vårt samhälle. Det beror också på hur ens egen kultur ser ut i jämförelse med den svenska. Vissa kulturer skiljer sig så mycket från den svenska att det är naturligt att man kan känna sig missförstådd och vilsen i det svenska samhället.

1. Du påstår att det med invandringen kommit hela nya typer av våldsbrott. Jag köper det inte. Jag måste se bevis för att tro på det. Och det måste vara direkt relaterat. Ökningen av gruppvåldtäkter är mer sannolikt ett resultat av att fler brott begås i grupp och av sexualiseringen av samhället än ökad invandring. Och du har inte visat mig några bevis för att ditt påstående är sant ännu.

Jag finner inga bevis för min teori här och nu, då en del av det är sådant jag läst på annat håll än internet samt inhämtat från kontakter inom rättsväsen etc. När det gäller gruppvåldtäkter fick jag under en föreläsning på högskolan höra (av en invandrare som föreläste i integration) att just gruppvåldtäkter var ett nästan renodlat "invandrarbrott". Det låter inte snyggt, då de allra flesta invandrare tycker att sådan brottslighet är avskyvärd så att kalla det invandrarbrott är egentligen ett illa valt ord för det.
Det är också så att den allt grövre brottsligheten har stor överrepresentation hos just invandrare (enligt den BRÅ-rapport som min välkända obalans fått mig att förtränga :) ). Vad det beror på kan man spekulera i, men att folk kommer från krigsdrabbade zoner är en teori från en amatör som jag. Det finns givetvis massor av andra, icke-invandringsrelaterade, anledningar till att vi ser en allt mer våldsam utveckling av samhället. Du nämner några.

Jag tycker det är viktigt att påpeka att man ska tänka på skillnaderna mellan "invandrare" och "invandrarna". Det är en liten klick som är överrepresenterade när det gäller brott och att begå brott är oftast ett oacceptabelt beteende för både svenskar och invandrare.

Jag är ledsen för att det blir jävligt långa inlägg, men det är svårt vara kortfattad ibland. Egentligen är jag någorlunda överens med dig i det mesta, men försöker bara belysa debatten med andra vinklar, allt för mer nyans.
www.plaingold.com

2006-08-25 17:10
d ligger nåt i d du säger men själv får ja ofta känslan att just "blattar och negrer " slåss mer än andra visst d finns svenskar som slåss oxå men känner ändå att om du skulle mucka med en såkallad "blatte " så skulle du inte klara dej med dina egna knytnävar utan hällst ska du ha me minst 2 kompisar å kniv för att klara dej för dessa "blattar " ofta sammarbetar vet inte var ja fått d ifrån men får den känslan och har själv hört en "blatte " prata på fritidsgården här hemma om att dom e uppfostrade att försvara sej och slåss p.g.a deverrse krig och elände som oftast är i deras hemländer så just därför tror jag dom slåss mer och därför har folk nåt imot dom jag själv har inget imot "dom " om man får kalla de så tycker inte illa om indivederna isäg men gillar inte sättet många av dom beter sej på slåss, tar till vapen i slagsmål och hämtar "alla deras kusiner " tycker det e fegt och därför kan jag ibland ha något imot invandrare
Ingen mera rosa banner

2006-08-25 18:53
mephisto

"Jag har på känn att rasismen inom invandrare är lika hög som rasismen bland svenskar. Inte fan börjar några svenskar kaxa med mig mitt på stan utan anledning. Det har faktiskt aldrig hänt, men det händer jävligt ofta att någon invandrare kommer och tror att jag kollat snett."

Att jämföra rasistiska invandrare med rasistiska svenskar är lite orättvist. Rasism är naturligtvis alltid dåligt men det är trots det så att rasism riktad mot invandrare i Sverige får allvarligare konsekvenser än den rasism som riktas mot svenskar från svenska invandrares sida. Rasismen från svenskarnas sida gör att invandrare diskrimineras på arbetsmarknaden, bostadsmarknaden, i krogkön och lite varstans. Rasismen som drabbar svenskar försvårar inte svenskarnas vardagsliv. Svenskar tillhör majoritetssamhället och har större makt att förtrycka dem de är rasistiska mot. Därför är det den rasismen vi måste bekämpa först.
shake it!

2006-08-25 21:15
Att invandrare söderifrån överrepresenterar brottsregister och sånt är inte etniskt.. Det är en klassissue. Underklassen har alltid varit överrepresenterade där.

Som jag sa är det både en klassfråga och en kulturfråga. Det ena utesluter inte det andra.

Att jämföra rasistiska invandrare med rasistiska svenskar är lite orättvist. Rasism är naturligtvis alltid dåligt men det är trots det så att rasism riktad mot invandrare i Sverige får allvarligare konsekvenser än den rasism som riktas mot svenskar från svenska invandrares sida. Rasismen från svenskarnas sida gör att invandrare diskrimineras på arbetsmarknaden, bostadsmarknaden, i krogkön och lite varstans. Rasismen som drabbar svenskar försvårar inte svenskarnas vardagsliv. Svenskar tillhör majoritetssamhället och har större makt att förtrycka dem de är rasistiska mot. Därför är det den rasismen vi måste bekämpa först.

Det är helt uppåt väggarna att säga att all rasism inte är lika allvarlig. På sikt kommer ju invandrare att bli majoritet på vissa ställen och om de då tillåtits dras med viss rasism så blir det ju samma sak med anställningsdiskriminering etc. En iranier jag känner sa för övrigt en jävligt bra sak nyligen. "Omvänd rasism är ett korkat uttryck. Rasism är rasism och är precis lika illa vilket håll den än är riktad åt, punkt slut."

Dessutom ter sig den "omvända" rasismen ofta uttryck i rena trakasserier och det drabbar i högsta grad svenskars vardagsliv på samma sätt som det gör när svenska rasister trakasserar invandrare. Nu kan man säga att dessa trakasserier mot "svennar" egentligen är ett uttryck för nåt annan än ren rasism, men det är exakt lika mycket ett argument som kan användas på motsatt håll. Själv tycker jag det är illa nog att man uttrycker sig kränkande alls när det gäller någons etnicitet.

Sedan finns det väldigt mycket rasism mellan vissa invandrargrupper. I Sverige har vi ändå kommit en liten bit på vägen, men i många länder är t. ex afrikaner lågt stående. Det är dessutom ett mycket allvarligt problem i många förorter, kan jag tala om som arbetar som lärare på en sådan skola. De kränkningar man hör där är inte av denna värld.
www.plaingold.com

2006-08-25 21:20
d ligger nåt i d du säger men själv får ja ofta känslan att just "blattar och negrer " slåss mer än andra visst d finns svenskar som slåss oxå men känner ändå att om du skulle mucka med en såkallad "blatte " så skulle du inte klara dej med dina egna knytnävar utan hällst ska du ha me minst 2 kompisar å kniv för att klara dej för dessa "blattar " ofta sammarbetar vet inte var ja fått d ifrån men får den känslan och har själv hört en "blatte " prata på fritidsgården här hemma om att dom e uppfostrade att försvara sej och slåss p.g.a deverrse krig och elände som oftast är i deras hemländer så just därför tror jag dom slåss mer och därför har folk nåt imot dom

Svenska rasister brukar också attackera i gäng. Jag har för övrigt själv fått stryk av svenskar som visat samma låha moral och varit flera mot en. Men visst, invandrare använder sig oftare av familjemedlemmar för att ge igen. Jag kan tycka just den grejen är nåt ganska fint, på nåt konstigt sätt. Det tyder ju ofta på bra familjeband.

jag själv har inget imot "dom " om man får kalla de så tycker inte illa om indivederna isäg men gillar inte sättet många av dom beter sej på slåss, tar till vapen i slagsmål och hämtar "alla deras kusiner " tycker det e fegt och därför kan jag ibland ha något imot invandrare

Det är ett ganska konstigt uttalande. Har du nåt emot dem för att de är invandrare eller för att de beter sig illa? För är det det senare så behöver man ju inte nämna att man har nåt emot just invandrare. Jag har nåt emot alla som beter sig illa, oavsett om de råkar vara svenska i 15 generationer tillbaka.
www.plaingold.com

2006-08-25 22:34
jag hatar alla som slåss.
Yeah!

2006-08-25 23:28
jag hatar alla som slåss.

Det är egentligen det enda inlägg i tråden som behövts, då jag tror alla kan enas om det. Det är människan som slåss, inte hårfärgen, hudfärgen, bakgrunden eller samhällsklassen.
www.plaingold.com

2006-08-26 13:10
Rubio

Det jag menar är att invandrares eventuella rasism riktad mot etniska svenskar inte får några effekter på ett strukturellt plant, vilket svennerasismen får. Rasismen, rasifieringen, diskrimineringen eller vad man nu känner för att kalla fenomenet är djupt införlivat i den svenska samhällsstrukturen, vilket inte så kallad omvänd rasism är. Därför får samma fenomen olika effekter beroende på vem som är en idiot.
shake it!

2006-08-26 19:06
Rubio

Det är egentligen det enda inlägg i tråden som behövts, då jag tror alla kan enas om det. Det är människan som slåss, inte hårfärgen, hudfärgen, bakgrunden eller samhällsklassen.
...

Som jag sa är det både en klassfråga och en kulturfråga. Det ena utesluter inte det andra.

är du förvirrad eller bara dum?
norrkööping

2006-08-26 20:01
är du förvirrad eller bara dum?

Kan tyckas motsägelsefullt, men jag talade om helt olika saker. Så du kanske ska sluta kasta sten i glashus och själv lära dig förstå vad det pratas om. Det ÄR så att brottslighet visar på vissa mönster, när det gäller risker för olika grupper i samhället. Det är viktigt att debattera kring detta och ta hänsyn till samtliga aspekter för att komma till stånd med förändringar så att det begås mindre brott från alla håll. Men det ÄR också korkat att säga att "jag hatar blattar som begår brott" eftersom det inte är det faktum att de är invandrare som är det man antagligen ogillar.

Man skulle kunna säga att ur ett individuellt perspektiv är det oväsentligt om det är en invandrare, svensk, rik, fattig, en med y-namn eller med DAMP som man riskerar råka ut för. Ur ett samhällsperspektiv blir det däremot ytterst intressant att bryta ner problemen i varenda gemensamma nämnare man kan tänka sig. Förstår du vad jag menade nu?

Det jag menar är att invandrares eventuella rasism riktad mot etniska svenskar inte får några effekter på ett strukturellt plant, vilket svennerasismen får. Rasismen, rasifieringen, diskrimineringen eller vad man nu känner för att kalla fenomenet är djupt införlivat i den svenska samhällsstrukturen, vilket inte så kallad omvänd rasism är. Därför får samma fenomen olika effekter beroende på vem som är en idiot.

Jo, det stämmer helt och hållet. Man överdriver knappast om man säger att invandrare idag lider mer av rasism än vad svenskar gör. Själv tror jag att hårdare tag mot de som diskriminerar vore något att jobba för. Men idioterna ska bemötas på samma sätt oavsett vad. Ingen ska behöva drabbas. Som jag sa kommer svenskar inom kort att på vissa håll vara en av alla minoriteter och om "omvänd rasism" en gång accepterats blir den en dag samma problem fast omvänt. Det underlättar ifall vi satt en gemensam bedömning av rasism och inte graderat upp vilken rasism som r värst. Dessutom ska alla vänjas av från att gro rasistiska tankar överhuvudtaget också för att vissa (de flesta) invandrargrupper trycker ner andra grupper än bara svenskar. Rasismen som företeelse ska bort. Det är kanske en utopi men det måste vara strävan och då måste den bort oavsett vilka håll den går åt.
www.plaingold.com

2006-08-26 23:26
Jag sa till en kille som "hatade" japaner "om en fyrårig japansk pojke kom in genom dörren nu, skulle du, ärligt talat, kunna säga att du HATAR detta barn?" Det finns honom att inse sitt misstag.

Var han månne korean? När jag varit i Korea så får man fan sår i öronen hur folk tjatar om hur de hatar japaner.
www.plaingold.com

2006-08-28 07:02
nej, han var australiensare. Det finns mycket hat mot japanerna i Australien pga. kriget, storföretag som kommer in från Japan o ger australiensare sparken och dessutom mängderna av japanska turister som kommer in och "invaderar" Australien.

Aha, det finns väl överhuvudtaget ganska mycket rasism mot asiater i just Australien.
www.plaingold.com

2006-08-28 12:22
Rubio

Jag håller med dig om att all rasisms ska bekämpas. Problemet är bara att när folk börjar prata om så kallad omvänd rasism så tas fokus från alla de invandrare som diskrimineras och kränks dagligen, på grund av alla svenneidioter (och för att folk inte ska börja kackla om att jag använder ord som "svenneidiot" vill jag bara förklara att jag själv är så svensk man kan bli, dock inte en svenneidiot).
shake it!

2006-08-28 14:03

Jag håller med dig om att all rasisms ska bekämpas. Problemet är bara att när folk börjar prata om så kallad omvänd rasism så tas fokus från alla de invandrare som diskrimineras och kränks dagligen, på grund av alla svenneidioter (och för att folk inte ska börja kackla om att jag använder ord som "svenneidiot" vill jag bara förklara att jag själv är så svensk man kan bli, dock inte en svenneidiot).

Man ska inte ta fokus från någon. All rasism ska belysas och bekämpas. När det diskriminering och vardagsrasism är det helt solklart att det idag är invandrare som drabbas hårdast, av såväl svenskar som av andra invandrare. Det bör få större uppmärksamhet än det får idag, då det ligger till grund för andra problem.
www.plaingold.com

2006-08-28 14:19
e man rasist om man säger blatte, va ska man annars säga till en invandrare som man inte vet va den kommer ifrån

2006-08-28 16:50
e man rasist om man säger blatte, va ska man annars säga till en invandrare som man inte vet va den kommer ifrån

Ja, få se nu:

Människa
Invandrare

Man är inte per automatik rasist för att man säger "blatte", men man ska kanske undvika termen då den i sig är nedlåtande och rasistisk. Du kommer alltså att uppfattas som en rasist om du använder ordet blatte. Personligen tycker jag inte att ordet låter särskilt snyggt.
www.plaingold.com

2006-08-30 04:12
Dvärgar slåss mer än barn, börja filma alla dvärgarna, män slåss mer än kvinnor, mer poliser mot männen.

Vad hjälper personers ursprung till att lösa problemet att man slåss?
Ska vi börja föra nån slags statistik över vilka "folkgrupper" som slåss mer och sen börja inrikta brottsbekämpningen etniskt...?

Jag fattar liksom inte vad relevansen är, finns det nån praktisk tillämpning på statistik som visar att invandrare (som förövrigt kommer från massor med helt jävla olika ställen) slåss mer, eller ta knullar mer t.ex.

Ni märker väl själva hur puckat det är, vet inte ens om det är tillräckligt smart för att vara rasistiskt.
www.google.se

2006-08-30 17:04
Dvärgar slåss mer än barn, börja filma alla dvärgarna, män slåss mer än kvinnor, mer poliser mot männen.

Vad hjälper personers ursprung till att lösa problemet att man slåss?
Ska vi börja föra nån slags statistik över vilka "folkgrupper" som slåss mer och sen börja inrikta brottsbekämpningen etniskt...?

Jag fattar liksom inte vad relevansen är, finns det nån praktisk tillämpning på statistik som visar att invandrare (som förövrigt kommer från massor med helt jävla olika ställen) slåss mer, eller ta knullar mer t.ex.

Ni märker väl själva hur puckat det är, vet inte ens om det är tillräckligt smart för att vara rasistiskt.

För mig som individ är det ju skitsamma vem som begår brotten. Man kan inte gå runt och tänka i statistiska banor hela livet. Ur ett samhällsperspektiv däremot är det högst väsentligt att granska olika sorters statistik. Jag VET att man inom rättsväsen inte bara viftar bort statistik som visar på ex etniska skillnader, könsskillnader eller klasskillnader när det gäller olika brott. När det visar sig att t. ex irakier begår 17 ggr fler våldtäkter än etniska svenskar så är det ju en självklarhet att iallafall undersöka om det finns nåt svar på varför det är så. Det är i sig inget rasistsikt. Vi måste självklart se till det faktum att irakier på alla sätt behandlas sämre än etniska svenskar i det här landet. Mycket av skuldbördan ligger på vårt eget samhälles oförmågor. Men om inga undersökningar gjordes så skulle ingenting bli bättre, för någon.
www.plaingold.com

2006-09-17 20:42
"ingorence shall be punished" (sic)

Hehe, classic.

2006-09-18 21:25
vem har sagt så?...shet så ignorent....follk e människor och människor slåss.....sen om han vill låta nån ta hans mobil utan att någon håller i vapen...då anser jag att han inte är en man han är en hora...men i alla fall....det hör inte till saken...

hade jag hört någon säga så¨hade jag skadat människan grovt
by any means necassary...word..
och svenskar är inte fegare...kanske i genralitet men de e mentaliteten som är feg..känner svenskar som e djurigare än många negrar hahaha :P...de e bara stereotyper som media och liknande pumpar in i dina hjärnor...

Har du mer än en hjärna?
www.plaingold.com

2006-09-18 22:05
kalla mej nazisvin om ni vill men aj tycker faktikst att folksom har fått chansen till ett normalt liv o fått komma hit från ett land där dom inte kan gå utanför dörren utan o riskera att dö har större skyldighet att uppföra sej som folk än vi som ahr bott i landet hela livet..d.esutom så ser aj fan så mkt mer "blattar" som e ute o bråkar o framförallt kaxar upp sej än vanliga svennar
en död moderat är en bra moderat

2006-09-18 22:23
Det där med att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken har sina förklaringar. Några exempel är:
1. Det är mellan 1.4-2.5ggr troligare att bli misstänkt för brott och där med hamna i brottsregister om man har invandrarbakgrund.
2. Polisen kontrollerar oftare invandrare om de tex kör bil eller bär vapen än de gör "svenskar".
3. Polisen gör fler "rutinkontroller" i invandrartäta områden.
4. Polisen lägger ner mer resurser på utredningar av brott med invandrare som misstänkta.
5. Man anmäler hellre en invandrare än en "svensk" för samma brott.
Med mera, med mera.

I mångt och mycket är det diskriminering som leder till de statisktiska "bevisen". Skulle polisen behandla alla lika skulle folk se att invandrare inte begår fler brott än "svenskar" i samma situation.

"Om ison och fille är 2pac så är mange (schmidt) lite mer snoop." -verbose- P21

2006-09-18 22:41
I mångt och mycket är det diskriminering som leder till de statisktiska "bevisen". Skulle polisen behandla alla lika skulle folk se att invandrare inte begår fler brott än "svenskar" i samma situation.

Nja, fast med den riktigt grova våldsbrottsligheten (den som enligt BRÅ har störst överrepresentation av invandrare) så kan man väl förvänta sig att alla anmälda fall tas på exakt samma allvar samt att de anmäls oavsett förövarens bakgrund.

Det handlar ju inte heller enbart om statistik. Det handlar om forskning och vetenskapliga studier också. I Sverige är det relativt ovanligt att forskning som handlar om olika kulturers oförmåga att fungera ihop, får något större medialt utrymme men den finns och den är relevant.
www.plaingold.com

2006-09-19 03:23
kanske tyckte det var särskilt trist med invandrare som kommer hit och begår dumheter av olika slag....

svårare att utvisa svenskar än invandrare serru :)
cry me a river!
--> thcrew

2006-09-19 11:21
BRÅs studie inkluderar även svenskar med utlandsfödda föräldrar.

---

"Börja med att acceptera att folk har olika åsikter och att dessa alltid baserar sig på olika erfarenheter.  Börja med att försöka förstå VARFÖR andra inte tänker som du och inse sedan att en människa kan förändras och att du kan påverka."

Något av en oxymoron, ne c'est pas? Försöker man påverka någons åsikter accepterar man ju inte att folk har olika åsikter.

2006-09-19 12:27
peaches

DNA. Definitivt. Araber är av naturen våldsamma och aggressiva. Det beror på att de är från öknen. Där var de tvugna att skära sig själva i könen för att inte få sand i skrevan, och ha heltäckande klänningar för både man och kvinna, så de inte skulle stekas i solen. De blir förvirrade av vackra blonda svenska vars klänning bara täcker rumpan och bysten, och när man möter något främmande blir man aggressiv.

Det är definitivt ingen slump! Du borde sammanfatta dina upplevelser och söka statligt anslag för att undersöka (eller bevisa) vilka etniska grupper som upplevs som mest hotande. Du har ju redan ett brett statistiskt underlag!

2006-09-19 12:32
Om man inte tycker att de har fel, varför ska man då ändra på dem?

2006-09-19 13:01
utomeuropeiska snubbar har ett sådant kontroll/makt behov, något som vi svenskar inte har lika mycket, vilket inte gör sig väl med svenskar.  de vet att många svenskar kanske inte törs tjaffsa lika mkt som de, at de itne våga gå lika lågnt-  Fel folk kommer till fel land.

2006-09-19 13:34
General_UHHH P21

jasså så ja e feg för ja tycker som aj tycker...ja sägr bara som de e..dom ahr fått chansen o komma hit o 90% av dom albanerna ja ser lr känner i där ja bor e ute o tykar upp sej e almänt snobbiga o diviga o letar bråk när diom e ute...men självklart et ju du bättre...o ja glömde att om man inte vilkorslöst älskar invadrare här på whoa så e man dum i huvet o nassesvin eftersom de verkar som om minst hälften härinen önskar att dom ahde fötts svarta..o du skriver på ett svenskt community så skriv på svenska ingen tycker du e cool för du leker ghettoneger
en död moderat är en bra moderat

2006-09-19 15:54
Kan någon förklara detta för mig då?

Ta ett gäng killar i åldern 15-25 år. Kan vara äldre också.

Jag som tjej har aldrig någonsin upplevt ett gäng svenska killar som hotande. Jag har heller aldrig upplevt ett gäng svarta killar hotande, ej heller ett gäng asiater.

De enda som skriker skällsord åt en, en helt oskyldig medmänniska, och uppför sig hotande, är "andra" invandrare, araber, turkar, kurder, syrianer.

Är detta bara en slump? Jag har sedan 15-års ålder märkt av detta och jag, samt mina kompisar, ser ett mönster.

Har det med kultur att göra? Uppfostran? DNA?

Fucking wow... peaches F23 upphör aldrig att briljera. Dock imponerande att hon lyckades få med så många idiotier med så lite text. Kort och koncist om inte annat.
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost