I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jag hatar blattar som slåss!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-09-19 16:24
hon ahr ju rätt i de hon säger
en död moderat är en bra moderat

2006-09-20 01:28

Kan någon förklara detta för mig då?

Ta ett gäng killar i åldern 15-25 år. Kan vara äldre också.

Jag som tjej har aldrig någonsin upplevt ett gäng svenska killar som hotande. Jag har heller aldrig upplevt ett gäng svarta killar hotande, ej heller ett gäng asiater.

De enda som skriker skällsord åt en, en helt oskyldig medmänniska, och uppför sig hotande, är "andra" invandrare, araber, turkar, kurder, syrianer.

Är detta bara en slump? Jag har sedan 15-års ålder märkt av detta och jag, samt mina kompisar, ser ett mönster.

Det finns bra och dåligt hos alla folkgrupper. Så vad är det du försöker säga. Jag är svart och jag känner massor av svarta som håller på med kriminella aktiviteter, samma sak med Asiater och till och med Svenskar. Du borde öppna dina ögon och sluta leva i din fantasi värld. Om tror du att det är bara araber är thugd out så tror du fel.

- En Svart snubbe som fick parkering böter, damn I am sooo Gangsta // Rash

Shuu

2006-09-21 18:26

Jag som tjej har aldrig någonsin upplevt ett gäng svenska killar som hotande. Jag har heller aldrig upplevt ett gäng svarta killar hotande, ej heller ett gäng asiater.

De enda som skriker skällsord åt en, en helt oskyldig medmänniska, och uppför sig hotande, är "andra" invandrare, araber, turkar, kurder, syrianer.

Är detta bara en slump? Jag har sedan 15-års ålder märkt av detta och jag, samt mina kompisar, ser ett mönster.

Har det med kultur att göra? Uppfostran? DNA?

Man ska väl inte försöka bortförklara ett taskigt beteende mot kvinnor men det är lite av en kulturkrock. Man märker det till stor del redan om man som frigjord, västerländsk kvinna reser i Mellanöstern. På (deras) hemmaplan är de kvinnoförnedrande kommentarerna mer inlindade i bomull, av olika anledningar. Det blir helt enkelt förvirrande för dem när kvinnor beter sig så totalt annorlunda jämfört med vad deras egna mammor, systrar och fruar gör. Vi skulle alla kunna känna oss "fucked up" om våra respektive könsroller blev totalt omkullvräkta bara för att vi kom till en ny plats.
Jag känner förmodligen ingen vuxen tjej i Malmö som inte skulle skriva under på det du skriver men samtidigt får man akta sig för att tro att alla är likadana. Precis som du och jag kanske inte vill kännas vid alla svenskar så vill de flesta från dessa kulturer inte heller kännas vid dessa unga, vilsna killar med underlig kvinnosyn. Det gäller för samhället att ständigt visa att kvinnor tillåts vara starka och fria samt att inte tolerera ett kränkande beteende.

Att det skulle ha med DNA att göra har jag väldigt svårt att tro. Till viss del skulle det kanske kunna spela in att män från olika delar av världen generellt anses ha olika mängd testosteron i kroppen men det där vet jag för lite om för att våga dra nån slutsats av. Troligen finner du hela svaret i ordet "kulturkrock".

www.plaingold.com

2006-09-22 10:40
Kan någon förklara detta för mig då?

Har det med kultur att göra? Uppfostran? DNA?

Lite offtopic men seriöst Peaches, desto mer jag läser från dig desto mer tycker jag du skulle passa utmärkt inom SD.
Sättet du skriver är slående likt gamla naziartiklar man fick läsa i källkritiksavsnittet under Historia B på gymnasiet.

2006-09-22 10:52
både invandrare och puresvennar har sig själva att skylla! invandrarna håller sig till sina vänner eller så från samma land.(som säkert jag också skulle göra om jag bodde nån annan stans och det fanns swedes där)... och eftersom det är så så ser man invandrarna som "dom", och man ser sig själv som "vi".. Det behöver inte bara vara negativt, utan det kan bara vara så.. Man säger ju inte "Jag såg en vit kille spöa en annan kille idag", om man själv är vit och bor i en vanlig svenneort... Däremot säger man "jag såg en invandrare som spöade en kille idag"... Så för varje gång man hör att någon har spöat någon, så lägger man extra märke till den gången en invandrare har spöat någon, eftersom man säger att han just är en invandrare.. Det gör man, även fasst man inte är rasist eller nå!
I might have been born yesterday sir, but I stayed up all night

2006-09-22 10:53
Spliffsheriffen P0

förklara varför det är så då...
I might have been born yesterday sir, but I stayed up all night

2006-09-22 11:28
villeb

Aldrig i livet. Genom att göra det skulle jag ju direkt godkänna peaches historia som sanning. Vilket den är långt ifrån.

2006-09-22 15:09
Spliffsheriffen P0

på vilket sätt e den långt ifrån sannigen?...e de bara tomam påhitt att albaner o kurder mm oftast är kaxigar än vanliga svenskar lr tex negrer?...isf lever du fan i en bubbla
en död moderat är en bra moderat

2006-09-22 15:50

Har sett varenda nämnd folkgrupp/etnicitet göra exakt det som beskrivs i hennes inlägg.

2006-09-22 15:51
casp_P21

Eftersom du uppenbarligen vet "what´s up" kanske du kan utveckla exakt vad det är som gör att just albaner och kurder är mer lika varandra, liksom negrer och vanliga svenskar uppvisar liknande beteendemönster i jämförelse. Smid gärna en mässingsapa under tiden du bearbetar dina hypoteser så att du kan belöna dig själv efter mycket hårt arbete och slit.
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost

2006-09-22 16:24
peaches F23

Nej, det du skriver är INTE "känsligt". Det är ren och skär idioti att anta att individer från olika kulturella bakgrunder kan delas in i en gemensam homogen grupp medan andra individer med annan bakgrund på något sätt avviker från den här normen. Att göra såna här extrema generaliseringar baserat enbart på gruppers (inte individers) etnicitet utan att ta hänsyn till socioekonomiska förutsättningar t.ex. Hör du inte själv hur patetiskt det låter?

Har du hört talas om den hermeneutiska cirkeln? Förförståelsen samspel med erfarenheten? Om inte, kolla upp det och du kommer att inse att du står på startlinjen och trampar.

Ja, du har rätt. Det ÄR fördomar. Nej, du har fel. Det är INTE verkligheten utan endast ett värdeomdöme från din sida. Om du inte var så fast i dina tankegångar kanske du skulle inse att undantag inte är en regel. Ditt detta stämmer självklart inte på alla, men jag känner att det är ganska vanligt...tyvärr! visar ju klart och tydligt var du står. Du dömer ut majoriteten och reserverar dig för vissa undantag. Tror du det räddar dig från att placeras i rasistfacket? Nej, jag har sagt det innan, personligen anser jag inte att du är rasist. Men du har väldigt många fördomar att bearbeta när det gäller kultur. Du är kanske inte ens medveten om det själv, men du glider väldigt ofta in på kulturrasismens planhalva.

Är du allvarlig när du säger att svenska tjejer utses till syndabockar i vårt samhälle? Skulle unga, svenska tjejer vara en utsatt grupp i den här debatten. Seriöst...

En sista sak. Du säger att du blev ledsen när du hörde att en del invandrarkvinnor inte tycker om svenska tjejer. Du är ju inte ett dugg bättre själv om du tänker efter lite, eller hur?

Du vill inte bli kallad rasist. Börja då med att åtminstone ha några belägg för det du argumenterar för. Och det räcker inte med att bara säga "det är så jag upplever det".

Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost

2006-09-23 01:27

ibland på natten brukar jag inte kunna sova för ja ligger o tänker på små fåglar...nej nu ska jag gå och hugga en macka

2006-09-23 13:32
Va fan är det inte skillnad på att ha fördomar och att vara RASIST? Tycker folk blandar ihop ord lite väl mycket när det gäller det där.
"De som säger så kommer det i 9 fall av 10 fram att den är riktig rasist i andra sammanhang."

Det där är ju precis lika fördomsfattat som att säga alla invandrare bråkar.

Och alla har vi lite fördomar, det går inte komma undan.
Har ni inte tänkt på asiaterna också? De måste ju vara världens mest utsatta grupp som kallas för kineser av alla andra "folkslag". Spelar ingen roll om de är från Kina, Japan, sydkorea osv. Alla säger bara kines...

2006-09-23 13:38
LittleJohnny

Äh, asiater ska bara ha. Jävla nazist-japaner.

2006-09-23 16:11
Har ni inte tänkt på asiaterna också? De måste ju vara världens mest utsatta grupp som kallas för kineser av alla andra "folkslag". Spelar ingen roll om de är från Kina, Japan, sydkorea osv. Alla säger bara kines...

Ok, det är en ganska oskyldig form av fördom eller rasism. Men när jag och min kära (som är från Asien) är ute och promenerar så är det inte sällan man hör (främst från andra invandrare) folk som låtsas imitera kinesiska i stil med "tjing tjong" bakom vår rygg. Nu upplever inte vi det som särskilt illa menat men nog borde de människorna rannsaka vad de egentligen sysslar med.

www.plaingold.com

2006-09-24 12:25
Demirel
ord upp som fan
typ
norrkööping

2006-09-24 12:54
Roligt och sorgligt att se hur så många är livrädda att bli kallade rasist, trots att inget ni säger är rasistisk. Tyvär har det gått så långt i sverige, att man knappt kan diskutera invandrarpolitik mm.

Saken med invandrare som slåss och begår brott är att dom har fått chansen till ett nytt liv men spottar sverige i ansiktet.
!!!

2006-09-24 14:21
Roligt och sorgligt att se hur så många är livrädda att bli kallade rasist, trots att inget ni säger är rasistisk. Tyvär har det gått så långt i sverige, att man knappt kan diskutera invandrarpolitik mm.

Så sant

www.plaingold.com

2006-09-24 14:54

I motsats till Peaches måste jag säga att jag som svensk tjej väldigt frekvent upplever gäng med svenska killar som jävligt hotande. Jag skulle nog vilja påstå att jag upplever en rädsla för svenska män i grupp varenda helg/vardag jag går ut.

Är detta en slump? Jag har känt av detta ända sen jag var liten och jag och mina vänner ser ett mönster.

Har det med kultur att göra? Uppfostran? DNA? Alla former av spekulationer är välkomna.

PS. Den här tråden är bland det mest nedslående jag någonsin läst på det här communityt. Någonsin.

What it is, it is and what it ain't, it ain't

2006-09-24 16:08
"Tyvär har det gått så långt i sverige, att man knappt kan diskutera invandrarpolitik mm."

Bullplop, det görs ju hela tiden. Allt sånt där skitsnack om att det inte får vara svenska flaggor, att man inte får prata invandringspolitik; det är skitsnack. Det existerar en i Sverige hälsosam distans till den obehagliga nationalismen; och alla med idiotiska påståenden om invandrare får verbalt på flabben. Helt jävla hälsosamt och naturligt.

2006-09-24 23:27
Demirel P20
Nej, du får inte dra alla över en kam. Jag har svårt att se hur ditt inlägg var ett svar på min fråga eller öht riktat till mig.

"Araber och turkar är det jätteskillnad på, kurder och araber likaså, behöver jag dra upp fler exempel?"
Vet du vad, det är jättestor skillnad mellan mig och och många av mina svenskuppfödda vänner också. Trots att vi är svenskar allihop. Tänk... vad lustigt!

2006-09-25 17:52
tyst me erat snack om blattar. kroater,serber,kristna kurder chilenare Och andra från kristen religon bråkar inte å tror dem e kungar däremot müslimer som enligt koranen ska ta över världen å shitt så jag säger kurac u muslimer men dra inte alla svartskallar äver en linje.
 :)

2006-09-25 18:10
JosipR

For det forsta ar dom flesta Kurder muslimer. Och for den andra behover du inte komentera nanting du vet inget om.
Vart star det att muslimer vill ta over varlden? Det kanske star att muslimer ska forsoka konvertera folk till Islam utan vald och tvang. Helt plostligt far du det lata som om de vill ta over hela varlden. Hur gammal ar du egentligen?
Muslimer tror att dom ar kungar? Den enda Kungen ar Allah och alla manniskor ar lika varda. Det ar vad Koranen sager.
Tror du verkligen att det ar muslimer som star for alla brott i Sverige? Du borde komma till mig och du far du se hur en riktig muslim beter sig i samhallet. Jag sager inte att de som inte ar troende eller praktiserande muslimer inte ar muslimer. Det ar upp till Gud lixom.
Jag tror du har kollat pa for mycket Fox news :)
Peace
Shuu

2006-09-25 22:52
peaches

Några saker du bör fundera på: 

Invandrare har så lågt som dubbel överrisk, mot t.ex. socialbidragstagare som har en överrisk på 7 mot 1. Du har alltså dubbelt så stor anledning att vara rädd för invandrare som för svenskar. Hur rädd är du för svenskar? Du har alltså sjudubbel anledning att vara rädd för socialbidragstagare. Hur rädd är du för dem?

Bara för att du upplever en viss mental gruppering du gjort som mer hotfulla, är de då automatiskt hotfulla? Eller är det en självuppfyllande profetia? Blir de mer hotfulla, för att det är bilden du har för ditt inre öga?

Att det har blivit värre sedan du flyttat till förorten beror på att våld är vanligare bland fattiga, inte att våld är vanligare bland invandrare. Att våld ändå är vanligare bland invandrare (procentuellt alltså, de flesta våldsbrott i antal begås fortfarande av etniska svenskar, det är större risk att bli misshandlad av en svensk än av en invandrare) beror på att invandrare är fattigare än svenskar. Vilket beror på integrationssvårigheter. Det är svårt att överkomma, och existerar i hela världen.

Vill man minska våldsbrott begågna av invandrare bör man alltså minska inkomstklyftorna mellan alla människor. Det är inte alls lika mycket ett segregationsproblem som ett klassproblem. Statistisken talar för mig här.
Invandrare, överrisk på 2.
Socialbidragstagare, överrisk på 7.

Tänk på det.

2006-09-26 07:37

Några saker du bör fundera på: 

Invandrare har så lågt som dubbel överrisk, mot t.ex. socialbidragstagare som har en överrisk på 7 mot 1. Du har alltså dubbelt så stor anledning att vara rädd för invandrare som för svenskar. Hur rädd är du för svenskar? Du har alltså sjudubbel anledning att vara rädd för socialbidragstagare. Hur rädd är du för dem?

Bara för att du upplever en viss mental gruppering du gjort som mer hotfulla, är de då automatiskt hotfulla? Eller är det en självuppfyllande profetia? Blir de mer hotfulla, för att det är bilden du har för ditt inre öga?

Att det har blivit värre sedan du flyttat till förorten beror på att våld är vanligare bland fattiga, inte att våld är vanligare bland invandrare. Att våld ändå är vanligare bland invandrare (procentuellt alltså, de flesta våldsbrott i antal begås fortfarande av etniska svenskar, det är större risk att bli misshandlad av en svensk än av en invandrare) beror på att invandrare är fattigare än svenskar. Vilket beror på integrationssvårigheter. Det är svårt att överkomma, och existerar i hela världen.

Vill man minska våldsbrott begågna av invandrare bör man alltså minska inkomstklyftorna mellan alla människor. Det är inte alls lika mycket ett segregationsproblem som ett klassproblem. Statistisken talar för mig här.
Invandrare, överrisk på 2.
Socialbidragstagare, överrisk på 7.

Tänk på det.

Jag tänker inte dra upp till debatt om allt det andra igen för jag vet att vi tycker olika och det får vara så. Du glömmer iallafall att nämna att just de grupper Peaches är rädd för har högre överrisk än 2.

Men som kvinna har Peaches en annan statistik också att ta hänsyn till. Och det är ju kränkningen mot kvinnor hon talar om. Överrisken att t. ex en irakier begår ett sexualbrott mot en kvinna är 17.  Det är en ganska hög siffra och absolut inget man kan vifta bort som klassproblem.
www.plaingold.com

2006-09-26 08:51
Peaches

Men det komiska är att man FÅR inte säga något negativt som handlar om invandrare.

om jag hade skrivit "svenska killar beter sig hotfullt mot mig" då skulle ingen bry sig!!

Jo du fru Riefenstahl, du hade fått sjukligt med skit om du hade sagt exakt det.

Rubio

Men som kvinna har Peaches en annan statistik också att ta hänsyn till. Och det är ju kränkningen mot kvinnor hon talar om. Överrisken att t. ex en irakier begår ett sexualbrott mot en kvinna är 17.  Det är en ganska hög siffra och absolut inget man kan vifta bort som klassproblem.

Vad ska du vifta bort det med då? Rasbiologi?

2006-09-26 08:57
Fram med källa på att Irakier begår mer sexalbrott än någon annan. Sen får du gärna definiera en Irakier rent etniskt också.

2006-09-26 10:36
Okej, men vi kanske behöver lite mer siffror för att sätta saker och ting i perspektiv:

95% av alla utrikes födda är INTE misstänkta för stöld eller angrepp mot person.
97% av alla invandrarbarn (eller andra generationens invandrare om man så vill) är INTE misstänkta för stöld eller angrepp mot person.

---

Inget i BRÅs statistikrapport stödjer Rubios påstående. Det kan finnas andra siffror dock, men de har jag inte sett och kräver att få se innan jag tänker ta hänsyn till den siffran. Överrisken för människor från södra centralasien är 2.5, det gäller alla brott. Överrisken för våldtäkt från utrikes födda är 5. Skulle siffran 17 stämma finns det väldigt få irakier i Sverige, eller också står de för en majoritet av alla våldtäkter som genomförs av utrikes födda.

2006-09-26 11:58
jag älskar blattar som slåss
Opinions are like rap careers, everybody's got one.

2006-09-26 12:09
Tycker det är så jävla irriterande att folk som bevisligen känner lugna och sansade människor med invandrarbakgrund FORTFARANDE envisas med att peka på någon homogen jävla gen tvingar dem till kriminalitet.

2006-09-26 14:34
den homogena jävla genen kallas svenskar
Opinions are like rap careers, everybody's got one.

2006-09-26 15:18
evigth

Om statistiken är alarmerande ojämn, och inte går att hänvisa till t.ex. social ställning eller andra faktorer, så finns det intresse av det. Då är det ett reellt problem som man måste ta tag i. Det finns också ett intresse av att motbevisa vanföreställningar.

2006-09-26 16:36
Vad ska du vifta bort det med då? Rasbiologi?

Utanför den svenska ankdammen talar man mycket om kulturella konflikter som en av de främsta orsakerna till ökad brottslighet. Det handlar alltså snarare om kultur än ras.

95% av alla utrikes födda är INTE misstänkta för stöld eller angrepp mot person.
97% av alla invandrarbarn (eller andra generationens invandrare om man så vill) är INTE misstänkta för stöld eller angrepp mot person.

Det är förstås jävligt viktigt att påtala det du säger.  Det är ju just därför som rasism och hat mot hela grupper blir så jävla fel trots deras överrepresentation vid brottslighet. Det är fortfarande 19 av 20 som sköter sig och gör rätt för sig.

Inget i BRÅs statistikrapport stödjer Rubios påstående. Det kan finnas andra siffror dock, men de har jag inte sett och kräver att få se innan jag tänker ta hänsyn till den siffran. Överrisken för människor från södra centralasien är 2.5, det gäller alla brott. Överrisken för våldtäkt från utrikes födda är 5. Skulle siffran 17 stämma finns det väldigt få irakier i Sverige, eller också står de för en majoritet av alla våldtäkter som genomförs av utrikes födda.

Enligt de siffror jag talade om hade 3,4% av irakierna dömts för brott av sexuell art, medan samma siffra för svenskar var 0,2%. Jag ska givetvis göra mitt bästa för att leta fram källan snarast.

men typ i tidningar beskrivs ofta den kriminella om den är en "mörk kvinna/man ranade banken" men inte "ja det var en vit kvinna/man som.." inte sa konstigt dock nej vet eftersom skandinavier sen lang tid tillbaka varit vita (vilket ändras wohaaa!!) men ända, rätt onödigt om man har lust o skapa nice stämning i landet....

Rasister har exakt motsatta argument och tycker att svenskar hängs ut oftare samt att invandrare "felaktigt" (enligt dem) kallas svenskar etc. Själv tycker jag bara att det är ok att skriva om gärningsmannens bakgrund och utseende om det är relevant, t ex vid rasistbrott eller vid brott där gärningsmannen fortfarande är på fri fot.

Om statistiken är alarmerande ojämn, och inte går att hänvisa till t.ex. social ställning eller andra faktorer, så finns det intresse av det.

Överrisken för våldtäkt från utrikes födda är 5.

Om överrisken för våldtäkt är 5 och du fortfarande anser det vara annat än "alarmerande ojämnt" så borde du nog försöka att se på saken med lite andra ögon.

Att det finns en generellt taskig syn på svenska kvinnor bland unga muslimska män är iallafall ingen hemlighet bland folk som arbetar i den riktiga världen, bland de riktiga problemen. Jag har ständigt kollegor som talar om detta för mig, och har anhöriga inom socialtjänsten som berättar detsamma. Själv ser jag varje dag hur denna kvinnosyn kan te sig. Att det överhuvudtaget uppstått massor av problem i samband med kulturkrocken mellan invandrare och svenskar är absolut ingen hemlighet där jag lever och är yrkesverksam. Sedan har jag aldrig nånsin sagt att allt är invandrarnas fel. Jag är extremt kritisk till hur våra politiker hanterat integrationen och anser att mycket hade kunnat göras annorlunda från vår sida för att bättre hjälpa de människor som kommer hit. Men att bara tiga ihjäl att det uppstår ett och annat problem när kulturer möts, är fanimej bara korkat.
www.plaingold.com

2006-09-26 17:59
OK, nu får jag krypa till korset delvis. Det var ju inte irakierna som  låg i topp med 17 ggrs överrepresentation. Istället var det Maghreb-länderna Algeriet, Libyen, Marocko och Tunisien som stod för denna enorma överrepresentation. Irakierna har "bara" en överrisk på 12,5 för våldtäkt.

Kan det anses vara alarmerande ojämnt? Eller behöver jag nämna att folk från Jordanien, Palestina och Syrien har 35 ggr överrisk för mord?

Källa: BRÅ

www.plaingold.com

2006-09-26 19:14
Rubio

Hur hittar du de där siffrorna? De finns inte med i rapporten vad jag kan se, alltså ligger de i deras separata tabeller? Hur får du fram dem?

---

Och vi kan fortfarande inte dra fullständiga slutsatser utan att också dra in andra faktorer än bara etnicitet. Vad vet vi mer om de här muslimska männen? Det finns forskning som tyder på att kvinnomisshandel är vanligare i förhållanden där kvinnan är socialt överlägsen mannen, t.ex. Vi vet också att kvinnor har lättare att integrera sig i ett nytt samhälle än vad män har. Är det kanske en genusfråga likväl som en etnicitetsfråga?

---

För att ytterligare komplicera bilden så skriver du om unga muslimska mäns syn på svenska kvinnor; men majoriteten av alla våldtäkter och nästan all kvinnomisshandel sker i hemmet. Blir de först ihop med de svenska kvinnorna, för att sedan våldta och misshandla dem?

2006-09-26 22:00
Blir de först ihop med de svenska kvinnorna, för att sedan våldta och misshandla dem?

Vem har sagt nåt om enbart svenska kvinnor när det gäller våldtäktsstatistiken? Jag talade mer generellt om den taskiga kvinnosynen hos många av dessa unga män och den ter sig inte alltid i den form att den är kriminell. Massor av unga svenskor skulle skriva under på det som Peaches sa om att dessa unga män skriker kränkande kommentarer bakom ryggen på dem. Jag bor ovanför ett tillhåll för den typen av killar och jag hör den typen av förnedringar varje kväll, tyvärr.

Och vi kan fortfarande inte dra fullständiga slutsatser utan att också dra in andra faktorer än bara etnicitet. Vad vet vi mer om de här muslimska männen? Det finns forskning som tyder på att kvinnomisshandel är vanligare i förhållanden där kvinnan är socialt överlägsen mannen, t.ex. Vi vet också att kvinnor har lättare att integrera sig i ett nytt samhälle än vad män har.

Jag kan inte annat än att hålla med dig. Jag vill inte dra några fullständiga slutsatser heller, har aldrig ens hävdat något sådant. Jag vill bara inte att man helt förkastar teorin om att kulturell bakgrund också har stor betydelse när vi analyserar kriminellt beteende hos människor. Våra kulturer påverkar oss oerhört mycket och olika kulturer krockar med varandra på olika sätt. Det handlar givetvis inte om att kulturerna i sig är av ondo utan om hur pass lätt eller svårt den enskilde människan har att bryta sig loss och möta nya värderingar och nya kulturer. Och där handlar det lika mycket om vårt sätt att bemöta de som kommer hit.  Men det är givetvis bara en av flera faktorer som spelar in på människros beteende.

Är det kanske en genusfråga likväl som en etnicitetsfråga?

Nej, det är mycket mer av en genusfråga än en etnicitets- eller kulturfråga. Etnicitet som faktor tror jag inte på överhuvudtaget.

Hur hittar du de där siffrorna? De finns inte med i rapporten vad jag kan se, alltså ligger de i deras separata tabeller? Hur får du fram dem?

Den är från en publikation som Brå gett ut, alltså inte från den vanliga rapporten. "Invandrares och invandrares barns brottslighet - En statistisk analys" heter den.

www.plaingold.com

2006-09-26 23:14
Rubio

"Vem har sagt nåt om enbart svenska kvinnor "

Du?

"det finns en generellt taskig syn på svenska kvinnor bland unga muslimska män "

---

" "Invandrares och invandrares barns brottslighet - En statistisk analys""

Jaha, det är den gamla rapporten alltså? Den nya är inte så specifik att man bryter ner det per land. Jag lyckas inte heller hitta den här rapporten, det enda jag hittar är några egenhändigt ritade grafer på typ Sverigedemokratiska Kuriren och Blågula Frågor.

---

Och jag förstår inte riktigt din gränsdragning mellan etnicitet och kultur; i det här sammanhanget är det ju mer eller mindre utbytbart?

---

In any case, slutsatsen är alltså att det inte finns något vidare belägg för att vara rädd för gäng med unga invandrargrabbar; såvida de inte är afghaner och man är svensk kvinna? Att frågan om "blattar som slåss" är en ganska liten fråga, emedan muslimers kvinnosyn är en viktigare sådan?

Jag ser inte riktigt hur integration är lösning på det problemet i sig. Eller, det är klart att det är, men om det rör sig om muslimska invandrares kvinnosyn handlar det om att bryta ett tusenårigt mönster på knappt två-tre decennier. I det perspektivet är det märkligt att tala om den svenska integrationspolitikens misslyckande på det sätt som högerpopulister gärna gör. Jag menar, se på resten av europa. Få länder har ett så bra klimat för muslimer som Sverige. Att kalla det ett misslyckande, och att tala om vikten av att flytta upp muslimfrågan (för ärligt talat, det är vad det här handlar om) på dagordningen tycks bara innebära att vi går längre åt det håll som länder som Danmark, Frankrike och Schweiz redan gått. Med förödande resultat.

2006-09-27 07:26
"Vem har sagt nåt om enbart svenska kvinnor "

Du?

Nej. Jag har aldrig uppgett att våldtäktsstatistiken enbart gällde svenska kvinnor eller ens nästan enbart svenska kvinnor. Däremot när det gäller kvinnoförnedring i allmänhet från vissa håll så tror jag främst att det riktas mot svenska/sekulariserade kvinnor.
www.plaingold.com

2006-09-27 07:35

Och jag förstår inte riktigt din gränsdragning mellan etnicitet och kultur; i det här sammanhanget är det ju mer eller mindre utbytbart?

Fast det finns en stor skillnad i att tro att det är människors etnicitet och ras som gör dem kriminella eller om det är deras kulturella förvirring som gör det.

Jag ser inte riktigt hur integration är lösning på det problemet i sig. Eller, det är klart att det är, men om det rör sig om muslimska invandrares kvinnosyn handlar det om att bryta ett tusenårigt mönster på knappt två-tre decennier.

Det ÄR en svår uppgift, men vi ska inte ge upp den och tro att den är omöjlig. Massor av muslimer kommer hit och integreras, så nog går det.

Få länder har ett så bra klimat för muslimer som Sverige.

Få länder kritiseras heller så av sin egen befolkning som Sverige, för att vara för tillmötesgående mot just sina muslimer.

Jaha, det är den gamla rapporten alltså? Den nya är inte så specifik att man bryter ner det per land. Jag lyckas inte heller hitta den här rapporten, det enda jag hittar är några egenhändigt ritade grafer på typ Sverigedemokratiska Kuriren och Blågula Frågor.

Nej, numera är man (med all rätt) försiktig med att hänga ut enskilda länder på det sättet.
Inget konstigt att du hittar spår avden hos Sd eller Blågula frågor. De runkar väl till en sån rapport varje kväll.
www.plaingold.com

2006-09-27 08:50

Rubio

Nej. Jag har aldrig uppgett att våldtäktsstatistiken enbart gällde svenska kvinnor eller ens nästan enbart svenska kvinnor. Däremot när det gäller kvinnoförnedring i allmänhet från vissa håll så tror jag främst att det riktas mot svenska/sekulariserade kvinnor.

Tror du?

2006-09-27 19:11

Tror du?

Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas någon statistik som talar om vilka kvinnor som får ta emot mest förmedrande och nedlåtande kommentarer eller av vem. Därför är det enda rimliga att man kallar det att "tro", då ingen lär veta. Mycket mer än mina obsrvationer talar dock för att jag tror ganska korrekt.
www.plaingold.com

2006-09-27 21:09

Det som folk fokuserar på är att en invandrare skulle man kunna utvisa till sitt hemland, svenskar som bråkar kan man inte skicka nånstans... förutom till vildarna på gotland, ojoj där går det vilt till :D

2006-09-30 02:01
90% ger dig arga blickar, unga killar ser på dig med förakt eller vill ragga, folk tutar o gapar från bilar, du måste gå omvägar när du ska hem för annars blir det problem...

90% säger du? Intressant.
Som sagt, din saklighet för tankarna åt SD-hållet.

2006-09-30 14:34
Skulle 90% av alla i förorten där du bor kolla argt på alla svenska tjejer? Det låter inte bara orimligt utan till och med vansinnigt. Det där är din paranoia som spökar.

2006-09-30 14:40
varför ska människor upplevelser inte räknas? OM jag blir dåligt behandlad av vissa invandrare, varför ska jag inte få säga det då? det är ju SANT!!!

Jo, men det är ju inte det du säger. Du kastar ju smuts på hela folkgrupper och inte enskilda individer. De du pratar om är ingen majoritet, som du verkar vilja få det till. Ditt resonemang är precis lika fånigt som om jag skulle hävda att majoriteten av svenskarna är rasister, eftersom jag ständigt upplever att jag, som invandrare, får ta en massa skit från svenskar enbart pga min härkomst eller mitt namn. Det här har pågått konstant ända sedan jag kom hit som liten bebis och därför anser jag att jag kan kalla majoriteten av svenskarna för rasister eftersom det är så JAG UPPLEVER DET. DET ÄR JU SANT! Svenskar är rasister, iranier luktar illa, kineser slår sina barn och indier är allmänt dumma i huvudet...

Men givetvis förstår en normalbegåvad människa att man inte kan kategorisera och ännu mindre homogenisera en hel etnisk grupp bara för att man upplever att vissa personer, med just den här bakgrunden, beter sig som idioter.

gå en dag i mina skor och se själv, att vara en ung, svensk tjej är fan inte lätt i en förort.....90% ger dig arga blickar, unga killar ser på dig med förakt eller vill ragga, folk tutar o gapar från bilar, du måste gå omvägar när du ska hem för annars blir det problem...
v´älkommen till verkligheten, det är RIKTIGT, jag lever inte i en jävla drömvärld.....
det 'r skit att bo i en förort som svensk, thats it. jag står inte ut längre.

Det är sällan "lätt" att leva i en betongförort, oavsett hur du ser ut eller varifrån du kommer. Och du har ändå själv valt att bo där, vilket betyder att du, till skillnad från många andra, enkelt kan flytta därifrån om du skulle vilja. Och eftersom du redan från början är så fylld med rädsla och fördomar gentemot andra människor är det kanske inte konstigt att du inte trivs där du bor. Angående arga blickar från 90% och allt det där... tja, du gillar ju uppenbarligen inte dem, vilket du visar tydligt i ditt sätt att agera. Varför skulle de då gilla dig? Du är inget offer för omständigheterna på något sätt, sluta bete dig som ett.

Det verkar som om du fram tills nu levt skyddad från verkligheten i din egen lilla värld, vilket på ett sätt innebär att du har rätt. Du lever inte en j-vla drömvärld längre. Välkommen till verkligheten.

2006-09-30 15:03
peaches F23
Kan du inte bara inse att dina "erfarenheter" inte är någon universiell sanning. Sluta försöka framställa det som om så vore fallet.

2006-09-30 15:06
Peaches

jaja whatever, men som sagt, jag vet vad jag ser...och tyvärr har många invandrare här allvarliga attitydsproblem.

Beundransvärt att du kan mäta procent blott genom att använda blicken.

2006-09-30 18:40
jävlar vad folk här vet mycket om allt...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-30 19:17
Det är sällan "lätt" att leva i en betongförort, oavsett hur du ser ut eller varifrån du kommer. Och du har ändå själv valt att bo där, vilket betyder att du, till skillnad från många andra, enkelt kan flytta därifrån om du skulle vilja. Och eftersom du redan från början är så fylld med rädsla och fördomar gentemot andra människor är det kanske inte konstigt att du inte trivs där du bor.

Jag bor själv i en betongförort och trivs med det. Men hur du kan säga att Peaches enkelt kan flytta därifrån, till skillnad från andra, det är fan bara dumhet ju. Vi känner knappast till hennes livssituation. Om hon bor där trots att hon vantrivs så är det kanske så att hon inte bara kan flytta därifrån hur som helst. Dessutom behöver man inte vara särskilt full av fördomar för att som svensk kvinna uppleva det otäckt att bo i ett område med mycket ungdomar från Mellanöstern. Jag känner flera inbitna "p.k-iter" som valt att lämna Malmö för att de inte orkar höra kränkningar bakom ryggen vart de än går. Det Peaches skriver om är verklighet för väldigt många människor idag.

www.plaingold.com

2006-09-30 20:57
Rubio

Peaches har själv skrivit att hon tidigare har bott ute på landet men nu flyttat in till förorten. Om hon nu tycker att "dräggiga förorter" är så katastrofala och fyllda med hemska människor, finns det knappast något som hindrar henne från att flytta därifrån igen, till skillnad från många andra.

Dessutom behöver man inte vara särskilt full av fördomar för att som svensk kvinna uppleva det otäckt att bo i ett område med mycket ungdomar från Mellanöstern.

Varför inte? För att ungdomar från Mellanöstern är ökända för att hoppa på svenska kvinnor? Jag känner många svenska tjejer (ja, i förorter) som inte har några som helst problem. Som jag skrev till Peaches - idioter finns överallt. Men det är trots allt en minoritet vi pratar om och inga 90% Det jag stör mig på är de grova och totalt felaktiga generaliseringar hon hela tiden radar upp, baserade på några enstaka fall/observationer. Jag vet att många förorter är långt ifrån perfektion, men det betyder ju inte att människorna som bor där automatiskt ska klassas som avskum. Du bor ju själv i en förort, alltså borde du veta att de flesta som bor där är bra människor. Som jag skrev till henne tidigare: undantagen är inte en regel.