I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jag hatar blattar som slåss!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-09-30 22:54
"Att det finns en generellt taskig syn på svenska kvinnor bland unga muslimska män är iallafall ingen hemlighet bland folk som arbetar i den riktiga världen, bland de riktiga problemen."

En liten anekdot som kanske inte ens är relevant.

Jag och en polare till mig (som är muslim) satt och snackade lite om brudar. Han tyckte att tjejer var horor om de hade haft sex med fler än ett par stycken. Men själv så hade han inga skrupler och kunde ha legat med hur många som helst, det var ok. Jag frågade om båda hade varit med lika många, 20/20, om det då skulle vara okej. Nej, det var hon också hora och äcklig. Jag undrade då hur fan han skulle kunna få tag på en fru med de kriterierna, och han gjorde mig uppmärksammad på att han minsann kunde åka till Syrien och hämta hem en oskuld.

Frågan blir: Är det bara min polare som är hjärnskadad, eller är muslimer generellt så kvinnoförnedrande?

Det hette jämställdhet va...?

Yeah!

2006-09-30 23:18
Peaches har själv skrivit att hon tidigare har bott ute på landet men nu flyttat in till förorten. Om hon nu tycker att "dräggiga förorter" är så katastrofala och fyllda med hemska människor, finns det knappast något som hindrar henne från att flytta därifrån igen, till skillnad från många andra.

OK, missade att hon bott på landet etc, men vad har det med saken att göra. Hon har hamnat i en förort och kan kanske inte komma därifrån av ekonomiska skäl!? Man får ju förmoda att hon inte medvetet plågar sig själv eftersom hon verkar tycka livet är pest där hon bor.

Varför inte? För att ungdomar från Mellanöstern är ökända för att hoppa på svenska kvinnor? Jag känner många svenska tjejer (ja, i förorter) som inte har några som helst problem.

Jo, fast det finns ju uppenbarligen massor av människor som lever med skygglapparna på och inte märker av förnedring. Sedan kanske tjejer med klassisk vänster-/feministlook helt slipper undan kommentarer och det är ofta bland dessa man finner dem som helt huvudlöst förnekar att det finns vissa problem kring många invandrarkillars beteende.

Som jag skrev till Peaches - idioter finns överallt. Men det är trots allt en minoritet vi pratar om och inga 90% Det jag stör mig på är de grova och totalt felaktiga generaliseringar hon hela tiden radar upp, baserade på några enstaka fall/observationer.

Ja, jag kan hålla med om att det är korkat att dra till med 90%. Det är viktigt att inse att det kanske rör sig om 10-20% på sin höjd som tittar snett på en svensk tjej, och då i en isolerad grupp människor, i en viss stad, i en viss stadsdel.
Men att bygga sin kunskap kring sina egna observationer är inte alltid fel. Det gör vi alla hela tiden. Jag tycker oftast det är mycket mer hälsosamt än att bygga dem kring sådant som politiker försöker indoktrinera oss med. Vad som dock är viktigt vid egna observationer är att man ändå inser att det i slutändan är observationer och ingen definitiv sanning.

Jag vet att många förorter är långt ifrån perfektion, men det betyder ju inte att människorna som bor där automatiskt ska klassas som avskum. Du bor ju själv i en förort, alltså borde du veta att de flesta som bor där är bra människor. Som jag skrev till henne tidigare: undantagen är inte en regel.

Visst är det som du skriver, att de flesta människor i en förort är lugna och bra människor. Men vi människor är sådana att vi inte märker det som ter sig normalt utan bara det som sticker ut, positivt eller negativt. Jag tror att en del av lösningen på problemet är att sluta sticka huvudet i sanden och lägga korten på bordet. Politikerna måste vara ärliga med att deras integrationspolitik lett till ökad och grövre brottslighet, samtidigt som man lyfter fram vilken oansenlig del av invandrarna det faktiskt är som gör skit för de andra. Jag anser för övrigt att man som icke-medborgare utan undantag bör utvisas vid grövre brottslighet. Det skulle skydda och hjälpa de 90-95 % av invandrarna som sköter sig klanderfritt i Sverige.

Det är lätt att säga att man är dum som generaliserar, men det är lika dumt att inte se vad det är som leder till dessa generaliseringar.
www.plaingold.com

2006-09-30 23:28
En liten anekdot som kanske inte ens är relevant.

Jag och en polare till mig (som är muslim) satt och snackade lite om brudar. Han tyckte att tjejer var horor om de hade haft sex med fler än ett par stycken. Men själv så hade han inga skrupler och kunde ha legat med hur många som helst, det var ok. Jag frågade om båda hade varit med lika många, 20/20, om det då skulle vara okej. Nej, det var hon också hora och äcklig. Jag undrade då hur fan han skulle kunna få tag på en fru med de kriterierna, och han gjorde mig uppmärksammad på att han minsann kunde åka till Syrien och hämta hem en oskuld.

Frågan blir: Är det bara min polare som är hjärnskadad, eller är muslimer generellt så kvinnoförnedrande?

Det hette jämställdhet va...?

När jag undervisat vid SFI så har jag vid flertalet tillfällen hört sådana åsikter vädras under jämställdhetsdebatter. Till 100% har det rört sig om män från muslimska kulturer. Man ska kanske inte säga att muslimer generellt är så, men att de åsikterna generellt tillhör muslimer i första hand är nog inte så långt från sanningen.
www.plaingold.com

2006-09-30 23:49
General_UHHH P21
inom socialtjänsten?...skämtar du eller?....
...socialtjänsten...hahahahhaaha shiet de e riktigt ute och seglar
de e typ som polisen skulle informera dej om blattar...

Vad fan vet du om min familj och hur de är ute och seglar? Folk som på ett eller annat sätt arbetar i miljöer där de möter folk med utländsk bakgrund vet väl för fan mer än all jävla sosse-media om problemen. Om de dessutom råkar ha blodsband med mig så litar jag ännu mer på deras ord.

jag ser på svenskar med förakt pga av abstisar och irritation..de lever sina perfekta lilla liv utan problem medans jag lever i helvetet...

Det är sådana saker som gör dig lika jävla dum i huvudet som vilka rasister som helst. Vad fan vet du om svenskars perfekta liv? Jag kan nästan garantera att du inte skulle vilja byta barndom med mig. Självömkan är det sorgligaste som finns och särskilt när man lever i en illusion att alla andra har det så jävla bra. Det finns massor av invandrare som förverkligat sig själva i Sverige. Skillnaden mellan dem och dig är att de som de flesta andra insett att man får jobba lite i motvind ibland.
www.plaingold.com

2006-10-01 00:44
Rubio

ok. Trist att det ska behöva vara så. Framförallt tråkigt för kvinnorna eftersom de blir nedvärderade och mer behandlade som objekt än som individer.
Yeah!

2006-10-01 02:31

"Att det finns en generellt taskig syn på svenska kvinnor bland unga muslimska män är iallafall ingen hemlighet bland folk som arbetar i den riktiga världen, bland de riktiga problemen. Jag har ständigt kollegor som talar om detta för mig, och har anhöriga inom socialtjänsten som berättar detsamma. Själv ser jag varje dag hur denna kvinnosyn kan te sig. Att det överhuvudtaget uppstått massor av problem i samband med kulturkrocken mellan invandrare och svenskar är absolut ingen hemlighet där jag lever och är yrkesverksam."

Vad har det med saken att göra att dessa "unga män" med "en generellt taskig syn på svenska kvinnor" är muslimer? Och på vilket sätt är dessa unga män muslimer, dvs. i vilken form manifesterar sig deras tro på Gud (och därigenom att underkasta sig Gud) samt de etiska och moraliska principer Gud har formulerat?

Islam är en religion. Islam predikar inte "en generellt taskig syn på /…/ kvinnor". Det finns en mängd svenska kvinnor som är muslimer. Är de också utsatta?

Islam förespråkar vänskapsband och broderlighet mellan män och vänskapsband och systerlighet mellan kvinnor. Islam förespråkar inte "skitsnack" och liknande beteende (t.ex. vulgära verbala påhopp).

En muslim har ingen anledning att springa omkring och se ner på ickemuslimska kvinnor (eller på kvinnor av andra nationaliteter än de själva, oavsett religionstillhörighet). De som gör det hoppas jag får upp ögonen och rannsakar sig själva. Men deras agerande har inget med Islam att göra över huvud taget, fastän de är muslimer.

Jag råder dig att sluta använda ordet muslim endast på basis av deras ursprung. Jag själv är så svensk man kan bli. Blek, lång, tanigare än ett kycklingben, äter potatis och äger en hund. Likaså är jag fortfarande relativt ung, samt muslim. Och min kvinnosyn är det inget fel på.

Benämningen "muslim" innebär i dag inte att personen är troende och/eller praktiserande. Det finns t.o.m. människor som kallar sig för "sekulariserade muslimer", vissa tror inte ens på Gud. Just därför finns det ingen anledning att kasta in en massa unga män och deras beteende i "muslimfacket", då deras religionstillhörighet inte har ett dugg med deras agerande att göra.

Lite off-topic? Möjligtvis. Men jag kände mig manad att svara, då jag är trött på att folk använder muslim som synonym för "invandrare med svart hår som pratar högt och hittar på dumheter".

---

Jag påstår inte att det inte finns ett problem med vissa av dessa mäns kvinnosyn. Jag påstår däremot att islams kvinnosyn (eller möjligtvis människosyn) inte överensstämmer med deras i detta sammanhang. Pick and choose-mentaliten råder.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-01 02:34
Naturligtvis blev styckeindelningen totalt messed up. Försöker igen.

Rubio:

Vad har det med saken att göra att dessa "unga män" med "en generellt taskig syn på svenska kvinnor" är muslimer? Och på vilket sätt är dessa unga män muslimer, dvs. i vilken form manifesterar sig deras tro på Gud (och därigenom att underkasta sig Gud) samt de etiska och moraliska principer Gud har formulerat?

Islam är en religion. Islam predikar inte "en generellt taskig syn på /…/ kvinnor". Det finns en mängd svenska kvinnor som är muslimer. Är de också utsatta?

Islam förespråkar vänskapsband och broderlighet mellan män och vänskapsband och systerlighet mellan kvinnor. Islam förespråkar inte "skitsnack" och liknande beteende (t.ex. vulgära verbala påhopp).

En muslim har ingen anledning att springa omkring och se ner på ickemuslimska kvinnor (eller på kvinnor av andra nationaliteter än de själva, oavsett religionstillhörighet). De som gör det hoppas jag får upp ögonen och rannsakar sig själva. Men deras agerande har inget med Islam att göra över huvud taget, fastän de är muslimer.

Jag råder dig att sluta använda ordet muslim endast på basis av deras ursprung. Jag själv är så svensk man kan bli. Blek, lång, tanigare än ett kycklingben, äter potatis och äger en hund. Likaså är jag fortfarande relativt ung, samt muslim. Och min kvinnosyn är det inget fel på.

Benämningen "muslim" innebär i dag inte att personen är troende och/eller praktiserande. Det finns t.o.m. människor som kallar sig för "sekulariserade muslimer", vissa tror inte ens på Gud. Just därför finns det ingen anledning att kasta in en massa unga män och deras beteende i "muslimfacket", då deras religionstillhörighet inte har ett dugg med deras agerande att göra.

Lite off-topic? Möjligtvis. Men jag kände mig manad att svara, då jag är trött på att folk använder muslim som synonym för "invandrare med svart hår som pratar högt och hittar på dumheter".

---

Jag påstår inte att det inte finns ett problem med vissa av dessa mäns kvinnosyn. Jag påstår däremot att islams kvinnosyn (eller möjligtvis människosyn) inte överensstämmer med deras i detta sammanhang. Pick and choose-mentaliten råder.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-01 05:09
fredros

Menar du att det är mer av tradition än religion att man exempelvis stenar kvinnor till döds för otrohet i vissa muslimska länder? Eller att kvinnor inte får sitta i framsätet när man kör bil?
Yeah!

2006-10-01 05:36
komplex det är du som är hjärnskadad. Inte din polare.

2006-10-01 06:15
spliff

Motivera gärna, annars kan du gå och lägga dig.
Yeah!

2006-10-01 09:33
fredros_nukklz P25

Jag använder termen "muslimer" då det rör sig främst om folk från de muslimska länderna. Troligtvis är det i första hand sekulariserade muslimer som springer omkring och slåss på stan så visst kan det tolkas illa om jag skriver muslimer. Men samtidigt så blir det just i kvinnofrågan viktigt att lyfta fram just att de är muslimer, då det är islams i grunden taskiga kvinnosyn som ligger till grund för muslimers ofta taskiga syn på västerländska kvinnor.

Det blir riktigt löjligt när du försöker lyfta fram islam som en kärlekens religion där broderskap och frid råder. Jag har läst en hel del ur koranen och för mig låter mycket av det som ren och skär ondska. Det är också den religion som är mest frekvent återkommande i regioner med instabilitet och religiösa motsättningar.
www.plaingold.com

2006-10-01 12:05
Rubio

OK, missade att hon bott på landet etc, men vad har det med saken att göra. Hon har hamnat i en förort och kan kanske inte komma därifrån av ekonomiska skäl!? Man får ju förmoda att hon inte medvetet plågar sig själv eftersom hon verkar tycka livet är pest där hon bor.

Du kanske inte har läst något av det Peaches har skrivit i tidigare trådar, men hon är lite av en kändis på whoa.nu. Ökänd kanske är ett bättre ord. Studiemedel, jobb, hjälp från föräldrarna med hyran. Nej, jag har svårt att tro att hon sitter fast i den dräggiga förorten pga ekonomiska skäl.

Jo, fast det finns ju uppenbarligen massor av människor som lever med skygglapparna på och inte märker av förnedring. Sedan kanske tjejer med klassisk vänster-/feministlook helt slipper undan kommentarer och det är ofta bland dessa man finner dem som helt huvudlöst förnekar att det finns vissa problem kring många invandrarkillars beteende.

Ok, vad f-n var det där för något? Väldigt korkat att anta att de svenska tjejer jag pratade om skulle gå med "skygglappar" och "huvudlöst förneka att det finns problem". Och "klassisk vänster-/feministlook"? Om du måste sätta in dem i fack måste jag tyvärr göra dig besviken och tala om att tjejerna jag syftade på varierar från allt mellan colombiansk chica till blonda, svenska flicka. Ledsen om jag verkar nedlåtande, men det du skrev var extremt taskigt formulerat. Självklart är tjejerna medvetna om att en del invandrare, precis som en del svenskar, har seriösa problem med bl.a. kvinnosynen. Men de flesta är samtidigt smarta nog att inse att man inte automatiskt kan anta att en person, med en viss kulturell bakgrund, ska ha en taskig syn på kvinnor. Varför? Eftersom de upplever och vet att de här idioterna bara utgör en liten del och inte kan ses som representativa för en hel folkgrupp. Precis som med alla människor.

Vi är båda överens om att 90% var en idiotisk summering. Givetvis bygger vår förförståelse kring de erfarenheter vi upplever och utsätts för, det säger ju sig självt. Jag har iofs aldrig nämnt något om ev. indoktrinering från politiker men jag håller självklart med dig även på den här punkten. Samtidigt måste man dock vara medveten om att förförståelsen ständigt förfinas och utvecklas ju mer erfarenhet man får. Återigen är vi tillbaka till Peaches 90%, vilket vi är överens om inte kan stämma och därför anser jag att hennes förförståelse i det här fallet inte präglas främst av erfarenhet i verkligheten utan av rädsla och fördomar gentemot något hon inte haft särskilt mycket kontakt med fram tills nu. Som du säger, man måste vara medveten om att särskilda observationer inte är någon definitiv sanning. Och de flesta normalbegåvade människor behöver inte ens fundera över detta faktum.

Men vi människor är sådana att vi inte märker det som ter sig normalt utan bara det som sticker ut, positivt eller negativt.

Ja, det stämmer. Men det innebär ju inte att man måste gå ett steg längre ut på kanten och basera sin uppfattning av en större mängd människor på några enstaka individers uppförande, positivt som negativt. Återigen, om man bara tänker efter lite...

Håller med dig om att politikerna måste våga ta den här debatten med integrationspolitiken för att kunna förbättra den. Iofs tycker jag inte att den är så katastrofalt misslyckad, som många vill få det till. Inte i jämförelse med resten av Europa. Men visst finns det många brister som man måste våga prata om, det vet förmodligen alla som har kommit till Sverige från ett annat land. Migrationsverket är ju ett utmärkt exempel om något. Så visst kan systemet bli bättre, även om ett system aldrig kan bli perfekt.

Det är lätt att säga att man är dum som generaliserar, men det är lika dumt att inte se vad det är som leder till dessa generaliseringar.

Jag är inte på något sätt blind för de problem som existerar, men jag hoppas att de flesta är medvetna nog att inse att vi pratar om en minoritet av MÄNNISKOR - inte en stor kulturell klump av likasinnade utan avvikelser. Således tror jag heller inte att jag är ute och cyklar när jag säger att de generaliseringar Peaches gjort och gör är helt åt h-e, ofta utan ett uns av logik eller sunt förnuft.

I övrigt verkar vi vara överens om ganska mycket...
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost

2006-10-01 13:55
Du kanske inte har läst något av det Peaches har skrivit i tidigare trådar, men hon är lite av en kändis på whoa.nu. Ökänd kanske är ett bättre ord. Studiemedel, jobb, hjälp från föräldrarna med hyran. Nej, jag har svårt att tro att hon sitter fast i den dräggiga förorten pga ekonomiska skäl.

Jag vet faktiskt helt obekant med henne innan denna tråd.

Ok, vad f-n var det där för något? Väldigt korkat att anta att de svenska tjejer jag pratade om skulle gå med "skygglappar" och "huvudlöst förneka att det finns problem". Och "klassisk vänster-/feministlook"? Om du måste sätta in dem i fack måste jag tyvärr göra dig besviken och tala om att tjejerna jag syftade på varierar från allt mellan colombiansk chica till blonda, svenska flicka. Ledsen om jag verkar nedlåtande, men det du skrev var extremt taskigt formulerat.

Jag sa inget om de tjejer du kände, utan bara vilka sorts människor som brukar förneka allt. Sorry om du missuppfattade.
Jag står dock fast vid att tjejer med västerländskt utseende ofta blir trakasserade av killar från vissa kulturer. Det är dessutom väldigt enkelt att härleda det till deras ursprungsländer. Ingenstans har jag sett västerländska tjejer bli så trakasserade och antastade som i den islamska världen, fast givetvis med mer diskretion än här.

Självklart är tjejerna medvetna om att en del invandrare, precis som en del svenskar, har seriösa problem med bl.a. kvinnosynen. Men de flesta är samtidigt smarta nog att inse att man inte automatiskt kan anta att en person, med en viss kulturell bakgrund, ska ha en taskig syn på kvinnor. Varför? Eftersom de upplever och vet att de här idioterna bara utgör en liten del och inte kan ses som representativa för en hel folkgrupp. Precis som med alla människor.

Fast man kan höra nedlåtande kommentarer från invandrarkillar utan att man automatiskt antagit något på förhand, likaså från svenska killar.

Jag är inte på något sätt blind för de problem som existerar, men jag hoppas att de flesta är medvetna nog att inse att vi pratar om en minoritet av MÄNNISKOR - inte en stor kulturell klump av likasinnade utan avvikelser. Således tror jag heller inte att jag är ute och cyklar när jag säger att de generaliseringar Peaches gjort och gör är helt åt h-e, ofta utan ett uns av logik eller sunt förnuft.

Det där med att klumpa ihop invandrare till en stor homogen grupp är något som väldigt många tyvärr gör, på alla sidor om debatten. Media och politiker gör det också och det påverkar ju vanligt folk.

Man hör förresten ofta folk beklaga sig över "invandrare" för att efter en stund klargöra att: Ja, med invandrare menar jag såklart araber och såna, inte de som sköter sig. Som om ordet invandrare i sig själv stod för att missköta sig.

www.plaingold.com

2006-10-01 14:50
komplex

Varför ska jag motivera det?
Du har redan redogjort för vad du själv tror i din lilla anekdot samt frågeställning.  Ser du inte det själv?

2006-10-01 16:23

Rubio:

"... islams i grunden taskiga kvinnosyn"

Snark. Jag orkar egentligen inte gå down this road. Men visst, islam förtrycker kvinnor osv., bla, bla, bla. Ändå är det fler kvinnor än män som i dag konverterar till islam. Men de är helt enkelt lurade.

Ge mig gärna konkreta exempel på islams dåliga kvinnosyn och bifoga källor. Men proceduren blir säkerligen den vanliga: lösryckta citat ur Koranen utan någon form av hänsyn till det historiska sammanhanget, Profetens sunnah etc.

Muslimer ska följa Profeten Muhammads exempel. Inte vid ett enda tillfälle tillfogade han sina hustrur skada.

"Det blir riktigt löjligt när du försöker lyfta fram islam som en kärlekens religion där broderskap och frid råder"

Läs vad jag skriver, människa. Islam förespråkar broderskap, jag skrev inte att så är fallet bland alla muslimer i världen. Hela poängen med mitt förra inlägg var att försöka få fram att islam förkastar ett sådant beteende som beskrivs i denna tråd (kalla kvinnor för diverse mindre smickrande namn, hänga ute och slåss etc.) och att människor inte alltid följer den ortodoxa läran.

Det handlar om att muslimer – precis som anhängare av andra religioner – är benägna att plocka delar av religionen som passar dem och ignorera det som inte passar dem, men också att tolka Koranen utan någon exegetisk kunskap över huvud taget. Dessa killar som kallar kvinnor för både det ena och andra förhåller sig ofta med ett beteende som strider mot islam på alla sätt och vis (t.ex. att bråka, tjafsa och vara otrevlig, men också sådant som föräktenskapligt sex). Varför ignorerar dessa killar de andra sidorna av islam? Varför är det just en förvrängd och misstolkad kvinnosyn de tar åt sig av? Naturligtvis handlar det om något annat än religion, då de förkastar helheten.

Det är ytterst tveksamt att konsensus råder bland islamiska auktoriteter att de s.k. "muslimska länderna" i Mellanösternområdet – där jag antar att du menar att merparten av dessa unga muslimska män kommer ifrån – verkligen har implementerat islamisk lagstiftning, islamiska förhållningsregler och islamisk kvinnosyn på ett korrekt och jämlikt vis.

"Jag har läst en hel del ur koranen och för mig låter mycket av det som ren och skär ondska"

Ja, naturligtvis är det "ren och skär ondska" ur ett 2000-taligt sekulärhumanistiskt perspektiv utan hänsyn till sammanhang, egentlig innebörd, historia och förståelse.

Du är välkommen att citera Koranen. Jag kommer med 99 procent säkerhet att kunna besvara dina citat. Att du har läst "en hel del" ur Koranen säger inte mycket. Islam är nämligen mer än Koranen.

"Det är också den religion som är mest frekvent återkommande i regioner med instabilitet och religiösa motsättningar"

Vad har detta med saken att göra? Vi diskuterar "muslimska mäns" kvinnosyn. Men visst, jag ska erkänna att det är sött hur du antyder att islam är orsaken till religiösa konflikter i dessa "regioner med instabilitet", allt medan du totalt ignorerar alla andra faktorer som är prevalenta i dessa regioner. Myten om att religion är orsaken till de flesta krig lever vidare.

Islam beviljar försvarskrig och islam menar att män och kvinnor till viss del ska vara åtskilda (vilket inte innebär att kvinnor är mindre värda, något de nämligen inte är). Vissa män må ha influerats av islams kvinnosyn, men det är i sådana fall en gravt misstolkad kvinnosyn.

2006-10-01 16:51
för "blattar" gör typ 10000000000+ % mer brott än svenskar då lägger man ju all skuld på dom... Elllllllllllller?
PIS! (L)

2006-10-01 16:55
vad vet du om mitt liv, lite motvind?...
ibland e det hurricane inte bara lite motvind...

Men vi bedömer det olika också. Vad som är hurricane för dig är kanske lite kuling för mig eller vice versa. Vad jag ville ha sagt är att det är korkat som fan att tro att alla svenskar har det så jävla mycket bättre än dig.

och socialen vet inte ett shit, dom läser böcker och sitter där på sina stolar klart det finns säkert bra folk där också jag bara menar att de e knappt nån som har mina erfarenheter och kan relatera och hjälpa mej...

Vad jag sa gick antagligen över huvudet på dig. Socialen består också av människor, individer som inte alla sitter utan erfarenhet. Jag vet vad man syster i det här fallet har för livserfarenhet och köper till 100% vad hon säger och tycker.

har mer respect för en smart affärskvinna än ett skank,
svenska tjejers mentalitet är horig tycker jag,..
har varit tillsammans med 1 svensk brud och baxat 6 och alla av dom va horor...ok fast de e ju min egna bedömning. men de enda jag menar är att många brudar har fuckt up mentalitet i sverige...sen finns det också många som är underbara....

Enligt ditt sätt att uttrycka det så är det då också ok att säga att utländska killar är lägre stående och mindre begåvade, generellt alltså. Du kör ju enligt exakt samma generaliseringsmentalitet som peaches.

www.plaingold.com

2006-10-01 16:58
för "blattar" gör typ 10000000000+ % mer brott än svenskar då lägger man ju all skuld på dom... Elllllllllllller?
PIS! (L)

2006-10-01 17:07
Inte vid ett enda tillfälle tillfogade han sina hustrur skada.

Sina hustrur var det ja. Schysst kvinnosyn han hade.

Jag tänker inte ge mig in i nån debatt med en troende om dennes tro. Du skulle ju inte tro på det du tror på om du såg det ur mitt perspektiv och tvärtom. Hur jag än ger exempel från koranen kommer du dessutom kunna vifta bort det som lösryckta citat, eftersom det är just vad det blir.

Det handlar om att muslimer – precis som anhängare av andra religioner – är benägna att plocka delar av religionen som passar dem och ignorera det som inte passar dem, men också att tolka Koranen utan någon exegetisk kunskap över huvud taget.

Här är jag helt beredd att hålla med dig. När jag arbetat på "invandrarskolor" och samtalet handlat om religion visar det sig att bland just de muslimer som vållar problem finns det en slags mentalitet att man själv kan välja vad som är haram eller ej. Detta förekommer ju sannolikt även i andra sekulariserade grupper, men det är främst muslimer jag har erfarenhet av.

www.plaingold.com

2006-10-01 17:27

Det "roliga" är att jag först tänkte skriva en sorts sarkastisk anspelning på att du säkerligen kommer svara – eller tänka – just så, att Profeten hade flera hustrur och att det är fel, en dålig kvinnosyn osv. Men med mitt tjat om "egentlig innebörd" hoppades jag att du skulle förstå att det ligger en djupare, historiskt förankrad innebörd bakom "fler än en hustru-grejen". Och att du kanske-möjligtvis-förhoppningsvis-eventuellt-kanske-kanske hade, jag vet inte, frågat eller undrat vad denna var, utan att dra förhastade slutsatser utifrån dina egna subjektiva premisser. Önsketänk.

Nu lägger jag dock ner. Jag orkar inte ha denna diskussion längre.

Frid och fred.

2006-10-01 19:02
Det "roliga" är att jag först tänkte skriva en sorts sarkastisk anspelning på att du säkerligen kommer svara – eller tänka – just så, att Profeten hade flera hustrur och att det är fel, en dålig kvinnosyn osv. Men med mitt tjat om "egentlig innebörd" hoppades jag att du skulle förstå att det ligger en djupare, historiskt förankrad innebörd bakom "fler än en hustru-grejen". Och att du kanske-möjligtvis-förhoppningsvis-eventuellt-kanske-kanske hade, jag vet inte, frågat eller undrat vad denna var, utan att dra förhastade slutsatser utifrån dina egna subjektiva premisser. Önsketänk.

Sorry, men själva formuleringen var faktiskt ganska rolig med tanke på att det var kvinnosyn vi pratade om: Inte vid ett enda tillfälle tillfogade han sina hustrur skada.

Det blev för bra för att bara undvika att kommentera. Sedan förstår jag givetvis att det finns en annan innebörd och en historisk aspekt på det hela som gör det svårare än så.

En grej från ditt förra inlägg som jag förresten missade att kommentera:

Ändå är det fler kvinnor än män som i dag konverterar till islam. Men de är helt enkelt lurade.

Är det i sig själv ett tecken på att islam behandlar kvinnor väl? Ge mig exempel på hur islam behandlar sina kvinnor med värdighet och ännu hellre exempel på hur de behandlar "otrogna" med värdighet, för det var det vi pratade om.

www.plaingold.com

2006-10-01 20:59
spliff

Alltså drar jag slutsatsen av att du diskriminerar kvinnor och har en överlag vidrig människosyn där du inte tycker att könen ska leva i symbios med varandra. Tack, men du kan lämna tråden nu och gå tillbaka till koranen.
Yeah!

2006-10-01 21:17
komplex

Alltså drar jag slutsatsen av att du diskriminerar kvinnor och har en överlag vidrig människosyn där du inte tycker att könen ska leva i symbios med varandra. Tack, men du kan lämna tråden nu och gå tillbaka till koranen.

Vad har din slutsats, som för övrigt var pinsamt offside, med din vilsna polare att göra?

Och nej tack, det kan du göra själv.

2006-10-01 21:20

har mer respect för en smart affärskvinna än ett skank,
svenska tjejers mentalitet är horig tycker jag,..
har varit tillsammans med 1 svensk brud och baxat 6 och alla av dom va horor...ok fast de e ju min egna bedömning. men de enda jag menar är att många brudar har fuckt up mentalitet i sverige...sen finns det också många som är underbara....

Enligt ditt sätt att uttrycka det så är det då också ok att säga att utländska killar är lägre stående och mindre begåvade, generellt alltså. Du kör ju enligt exakt samma generaliseringsmentalitet som peaches.

-----

Måste ryggdunka där faktiskt. Du är helt ute och cyklar General.

2006-10-01 21:38
rubio:

som sagt, jag tackar för mig i denna diskussion. jag kommer inte att svara mer på något här. jag har verkligen inte lust länge, då inget jag skriver verkar gå in, så att säga.

fridens.

2006-10-01 22:06
spliff

Antingen försöker du spela smart genom att inte svara på frågorna jag ställer. Eller så är du helt hjärndöd så du helt enkelt inte förstår. Oavsett så verkar du jävligt osäker eftersom du måste svara med en fråga.

Ditt första svar på mitt inlägg var:

"komplex det är du som är hjärnskadad. Inte din polare."

Vad jag menade med att min polare var hjärnskadad i det här sammanhanget förstår nog de flesta. Helt enkelt att han har en bristande moral och vidrig kvinnosyn. När du kontrar med att säga att jag är det, utan att förklara varför, tar du per automatik hans parti. Dvs, du håller med min polare.

När jag ber dig motivera det, för att inte avfärda dig som helt retarderad, svarar du:

"Varför ska jag motivera det?
Du har redan redogjort för vad du själv tror i din lilla anekdot samt frågeställning.  Ser du inte det själv?"

Exakt, jag har redogjort för vad jag själv tror, det har däremot inte du. Det du har redogjort för är att du håller med min polare, varken mer eller mindre.

"Vad har din slutsats, som för övrigt var pinsamt offside, med din vilsna polare att göra?"

Det har ingenting med min polare att göra, det har med dig att göra. Det som är pinsamt är snarare att jag får sitta och berätta för dig som din farsa hur man konverserar med folk, som folk.
Yeah!

2006-10-01 23:52
general_uhh

har varit tillsammans med 1 svensk brud och baxat 6 och alla av dom va horor...

vad gjorde dem till horor i dina ögon då?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2006-10-02 01:37
"har varit tillsammans med 1 svensk brud och baxat 6 och alla av dom va horor..."

har varit tillsammans med 1 arabisk brud och baxat 6 och alla av dom va horor...
Yeah!

2006-10-02 06:43
Den här tråden blev ju rätt vrickad till slut. Vi kan alltså komma överens om att det här egentligen inte handlar om "blattar" som slåss, utan om muslimers (och italienares!) taskiga kvinnosyn. Vilket är en HELT annan fråga.

2006-10-02 08:38
komplex

Erkänner att jag inte alls har varit tydlig. Det var klantigt av mig och tro mig när jag säger att jag uppfattar din polare lika illa som du gör.
Men i ditt första inlägg berättar du om din vrickade kompis och frågar om alla muslimer är så. Bara att du gör det tyckte jag påvisade att du redan bestämt dig för att tycka det.
För har du aldrig hört talas om muslimer som inte ser ner på svenska tjejer, t.ex. muslimska kvinnor/män som gift sig med svenska kvinnor/män. Konvertiter? Blandäktenskap? Ingen kompis som INTE visar upp de där medeltida egenskaperna du pratar om.

Har du inte gjort det, fine då förstår jag din frågeställning. Men annars känns den bara dumdristig och i stil med;

"Min svenska kompis brukar säga håll käften till sin mamma, reser sig inte upp och hälsar när äldre människor kommer in i rummet, har ingen respekt för sina syskon. Är alla svenskar så?"

Naturligtfuckingvis INTE.

2006-10-02 10:50
peaches

Använd kursivering för guds skull.

2006-10-02 12:26
Kursivering funkar inte alltid, det funkar aldrig för mig. Jag blir helt galen på det.

Kursivering

2006-10-02 12:28
Ok, då ber jag om ursäkt.

2006-10-02 13:26
peaches F23

Vad vet du om mig? Inte ett skit.

Nej, jag vet bara det om dig som du själv skriver. Du kanske ljuger dig både gul och blå, vad vet jag? Utifrån det du skriver anser jag mig dock ha en ganska bra uppfattning om hur du är som människa i allmänhet. Det är det du skriver som jag grundar min åsikt på, jag är f-n ingen tankeläsare. Varsågod och bevisa att jag har fel om du har lust.

Jag har själv bott i sthlm och vet hur j-vlig bostadsmarknaden kan vara. När nämnde jag bostadsrätter i miljonklassen på Södermalm, även om jag antog att du skulle svara något sådant (se bra uppfattning om hur du är som människa i allmänhet)? Allt jag skrev var att du själv har valt att bo där du bor (vilket du uppenbarligen har gjort, om än väldigt motvilligt). Ingen har tvingat dig att flytta dit och ingen tvingar dig heller att stanna kvar om nu läget är så j-vligt i förorten. Du har, till skillnad från många andra, möjligheter och alternativ (både ekonomiska och sociala) och därför blir jag ännu mer irriterad när du försöker få dig själv att framstå som ett litet offer i betongen. En stackars blond, svensk flicka, omringad av galna turkar och araber som bara försöker baxa henne till höger och vänster. Du som är så smart och snygg och motiverad et.cet. förtjänar uppenbarligen bättre.
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost

2006-10-02 15:16
peaches F23

Ingen tvingade dig att söka till en utbildning i sthlm (förutsätter att du visste hur svårt det är att få tag i de "fina" lägena redan innan du sökte). Ingen säger att du måste bo kvar på samma ställe om du nu mår så fruktansvärt dåligt av avskummet i förorten. Du kan söka dig i princip vart du vill i hela Sverige efter ett bättre läge eller i värsta fall flytta hem till mamma och pappa igen. Dessutom får du varje månad bidrag samt låna pengar för att du ska kunna betala hyra, räkningar osv.

Poängen är att du har valt att bo där du är av egen fri vilja, hur mycket du än vill få det till något annat. Och om du inte kan se hur många fler möjligheter du har i jämförelse med andra människor i förorterna, tycker jag synd om dig på riktigt. Kanske inte lika mycket som du ömkar dig själv, men i alla fall.

2006-10-02 20:37
du tror verkligen du vet allt...skrattretande.

Knappast. Jag är bara trött på ditt gnäll om ingenting och dina eviga fuck-ups till argument. Man vill inte ens skratta åt eländet...

2006-10-02 22:23
JaeLee - vill du gifta dig med mig?

2006-10-02 22:29
antwon P21

Pay my bills?

2006-10-02 23:34
JaeLee P25
Har inte du en rik pappa? Annars är det lugnt, min rika pappa kan betala för oss båda.

2006-10-03 03:40
Jag hatar skor som äter fötter...
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2006-10-03 09:45
behöver väl ändå inte vara så hemskt att bo i en förort som svensk, blir vad man gör det till som allt annat.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2006-10-03 15:49
Den här tråden börjar bli smått ohanterlig. Vill ni som fortfarande diskuterar skapa en ny tråd där ni fortsätter er diskussion så vore det smidigt. Särskillt om ni kommit ifrån huvudämnet lite. Jag kan låsa tråden med hänvisning till en ny om ni vill det.

- Moderator-Erkan

2006-10-03 15:51
jag älskar blattar som slåss!, konstigt.
Whipper är sjuk i huvudet //OSTbre

2006-10-03 17:40
vet du jag harar svennar som inte slåss
jag är lite drygare lite otrevligare
PUNKROCK OCH BURBERRYROCK!?

2006-10-03 20:35
Läs vad jag skrev ovan.