I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jag hatar blattar som slåss!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-01-07 23:36

Jag hatar blattar som slåss!

"Jag hattar bara blattar och negrer som slåss, dom andra gör mig inget" är ett citat jag hör väldigt ofta från folk runt omkring mig. Jag har tänkt väldigt mycket på det och funderar på hur man ska tolka det. Orden blatte och neger tycker jag är väldigt nedlåtande och ger ingen speciellt seriös bild av personen som säger det som att den inte skulle vara rasist. De som säger så kommer det i 9 fall av 10 fram att den är riktig rasist i andra sammanhang. Men hur ska man svara på det om man är inne i en diskussion. Om någon säger "Jag hattar bara blattar och negrer som slåss, dom andra gör mig inget" eller något i den stilen brukar jag fråga varför dom just gnäller på "invandrarna" som gör brått och inte på svenskarna. Är det någon som har ett bättre argument eller något.
/Trött antirasist

2006-01-07 23:55
äh de går inte att banka vett i folk som inte vill ändras.

jag är trött på att behöva motargumenetra sånt där skit emd:
men om det är invandrare som gör brott du hatar?

-ja

har du något emot svenskar som ställer till med bråk och såvidare?

ja!

kan vi inte dra slutsatsen om att det är kriminaliteten som stör dig och brott mot lag och inte om det är invandrare?

öh,, nej men.. vad?

orka de tar bara kraft från en
Femme fatale

2006-01-08 00:10
Såklart man hatar alla som slåss. Spelar ingen roll vem det är. Däremot så är det oftast invandrare som man hör att de har begått något brott o om man kollar på de som är med i brottsregistret så är det överrepresenterat av folk med invandrarbakgrund. Vad kan det bero på? Allmän rasism? Eller kanske Sveriges stats misslyckande i att ta hand om de som immigrerar och få dem att känna sig som en del av samhället?
Jag vet inte varför men man hör och ser oftare invandrare som bråkar.
In case you didn't notice, I was being sarcastic.

2006-01-08 00:16
vi syns mer bara. det är alltid så. att man tycker stället "kryllar av blattar2 trots at tde var färre
Femme fatale

2006-01-08 00:18
vi har tendens att generellt vara högljudda, gestikulera och vara lite mer känslosamma än skandinaver. (grov genrelaisering) därför syns man mer. hörs man så finns man, aight =)
Femme fatale

2006-01-08 00:23
Amar F18

Fast det där e inte riktigt samma grej, jag menade folk som håller på att bråka o slåss o grejer. Om man tex. ser några personer som helt oprovocerat slår ner någon o sen står o sparkar skiten ur honom, då spelar det ingen roll vem det var, man lägger märke till det ändå.

2006-01-08 00:28
Jag hatar alla som slåss, må de vara blattar, knattar eller fylltrattar.

Men det var inte viktigt, det jag egentligen vill säga är det här:

"Däremot så är det oftast invandrare som man hör att de har begått något brott o om man kollar på de som är med i brottsregistret så är det överrepresenterat av folk med invandrarbakgrund. "

Att invandrare är överrepresenterade betyder INTE att de flesta våldsbrott begås av invandrare. Det är bara så att invandrare dyker upp oftare i brottsregistret jämfört med hur många invandrare det finns i Sverige. De flesta våldsbrott begås ju av infödingar, eftersom infödingarna är fler. Att man ser fler invandrare begå våldsbrott har i så fall att göra med att man bor någonstans där det finns väldigt många invandrare. Det har ingenting med verkligheten i Sverige att göra. Den typiske våldsbrottsgärningsmannen är en helt vanlig birasvenne som inte kan dricka som folk och får för sig att en annan helt vanlig birasvenne som inte kan dricka som folk glott på honom på vägen från garderoben en helt vanlig svennefredag någonstans i Dalarna.

2006-01-08 00:28
dom som säger så, asså hatar blattar och negrer som slåss tror jag tänker typ såhär ''dom har kommit till vårat land så dom ska fan sköta sig också'' de tror jag, fast jag är ju cool och dricker oboy cokså!
jag skrev också felstavat men jag orkar inte rätta till det!
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2006-01-08 02:20
Hehe, jag gillar uttrycket de andra. Eller dom andra om man ska citera rakt av, men jag anser att användningen av just "dom" är fel, men det hör kanske till en annan tråd som jag inte sett.

I vilket fall. Vad finns det för argument? Ja du? Jag vet inte riktigt om jag ska vara helt ärlig. Vad ska man säga till en sån person? Jag anser att han har rätt. Jag gillar nämnligen inte heller invandrare som slåss. Inte svenskar heller, eller ens folk som bor och alltid har bott i de länder jag besöker som vill slåss. Kort sagt, jag gillar ingen som slåss.

En annan sak som jag inte gillar är denna häxjakt efter rasister. För varje inlägg jag läser här på WHOA om rasism så minskar graden av tolerans på vad man kan säga och vad man inte kan säga. Jag, personligen, håller verkligen inte med om att det citerade uttalandet är rasistiskt. Det innehåller ju faktiskt, om ett litet, ett ställningstagande för invandring. Personligen så har jag inget alls till övers för de personer som kallar sig rasister eller för de personer som verkligen hatar människor p.g.a deras ursprung. Men jag känner att gränsen för när man kan kallas rasist krymper för varje dag som går.

Men kämpa på.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2006-01-08 02:48
WORD!
Don't quote me boy, cuz I ain't said shit!

2006-01-08 04:32
dom tänker nog att har man fått fly till ett land för att slippa krig och liknande så borde man vara tacksam och respektera lagen ?

missförstå inte min pappa e invandrare
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>

2006-01-08 04:35
självklart måste även svenskar följa lagen lika mkt
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>

2006-01-08 06:21
"De som säger så kommer det i 9 fall av 10 fram att den är riktig rasist i andra sammanhang."

Hur vet du det då? Jag tror inte du vetenskapligt kan bevisa att det är så. Därmed bygger du den här tråden på en trolig lögn, vilket inte ens är värt att kommentera. Ändå är jag tvungen att göra det...

2006-01-08 14:42
svara? jag hade inte kunnat sluta skratta åt personen som sa något liknande..tragiskt..

2006-01-08 15:26
frange P20

Det har du alldeles rätt i.

2006-01-08 17:52
Winny

Menar du att de flesta araber eller nordafrikaner (kan vi inte bara säga muslimer istället, det är väl det du menar?) som kommer till Sverige ägnar sig åt brottsligt beteende? Eller råkar just den gruppen vara aningen överrepresenterad?
Visst, muslimer behöver bemötas bättre i hela europa, men att stänga dem ute är inte direkt rätt väg att gå.

Xena

Sikta mot stjärnorna, hamna i trädtopparna. Sikta mot mot din granne och hamna i rännstenen.

2006-01-08 20:36
Det är väl så att när det är är en blatte som slåss.. då är det en blatte som slåss..
Om det är en vit som slåss.. Då är det en idiot som slåss..

Folk vill se att det är blattar som slåss.. och lägger märke till det oftare tror jag..

Winny P20
Man kan inte "Komma ikapp" integrationen.?? det förstår du väl.???
Sen så är inte överrepresentationen från dom muslimska länderna så stor.. Skillnader är större mellan killar och tjejer.. eller rika o fattiga.. Kan vi inte bara göra så att vi skickar iväg alla fattiga killar.. då blir situationen löst.. ?

peaches F22
Dét jär att invandrare är överrepresentaterade i vissa brott är ett problem för sverige som ofta beror på ekonomisk och social situation....
Överrepresentationen finns även inom dom grupperna som har det bra ekonomiskt ställt.. så det är inte endast den sociala situationen och den ekonomiska situationen som är orsaken..
Det mest troliga är att något hänt mellan övergången från deras land och till sverige och hur dom lyckas anpassa sig..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-08 20:58
Lynguistic

Det är väl så att när det är är en blatte som slåss.. då är det en blatte som slåss..
Om det är en vit som slåss.. Då är det en idiot som slåss..

WOOOORD som fan
norrkööping

2006-01-08 21:48
Funktionshinder

Med att jag anser att användandet av ordet DOM är fel, menar jag att jag är för traditionell i mitt språkanvändande för att acceptera att man använder just ordet DOM, när man tidigare alltid använt DEM eller DE. Inte att det är fel på nåt annat sätt. Dessutom så tror jag att man enligt SAOL kan använda DOM, men jag är emot det ändå.

sAFRAn P16

Det låter i ditt inlägg som att du är ett naivt barn och jag ogillar naiva barn.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2006-01-09 00:50
jag orkar inte med topicen men jag skriver det här ändå.

DOM är helt enkelt TALSPRÅK för de, eller dem.
inse detta och motargumentera mig inte

(det kan ha blivit otrevligt men jag menar inget illa)

2006-01-09 02:12
jag hatar också blattar som slåss.
Jag tycker om grön marmelad, måste jag då nämna
att jag också tycker om orange?

2006-01-09 02:53
Jag gillar inte folk som slåss utan anledning, finns det nån bra anledning att lappa på nån jävel så kör hårt skitsamma om det är "blattar" eller svenskar.

Jag har växt upp på ett ställe med 90%+ invandrare, gått i samma klass som invandrare, hängt med dom, gjort en massa dumma grejer etc.
Svenskarna jag fortfarande hänger med från den tiden är helt rena, arbetar hederligt etc. Medans de flesta av invandrare valde och begå grott istället för och fortsätta och skaffa sig gymnasie utbildning.

Varför är det så? Det va ju mina polare som jag känt i 9-10 år, dom hade exakt samma grejer som jag hade, bodde i samma område, bra familjer med schyssta päron och allt men ändå gick allt åt helvete. Det är sjukt när jag tänker på det.
A Profound Hatred of Man

2006-01-09 02:58
Var en intressant artikel i Stockholm City i december (tror jag) som handlade om brottsstatistiken. Tydligen är finnarna de som blir åtalade eller dömda för flest antal brott totalt.

2006-01-09 03:06
Puttovic P22

Jag som halvfinne tar väldigt illa upp av det du skrev! Hur kan du säga något sånt om ett helt folk!? Jävla svin du kan ju inte dra alla över en kant!!
(Svaret man får av många invandrare när man kritiserar dom..även om man bara tar ett citat ur en tidning och backar upp det med statistik)

Seriöst dock, tror knappast finnarna begår mer brott än svenskarna eller invandrarna.
Fram med siffrorna annars snackar du skit =D
A Profound Hatred of Man

2006-01-09 05:40
Shit, om jag fick säga-vilket jag inte får- att dom flesta som begår brott i världen är kurder så skulle jag säga det varje dag...

Lyssna här.. Asdöd ska berätta.
Hur? Varför? Jag fattar inte varför....

Jo, förr när folk var rasister, då var dom rasister.. Mot invandrare som kom och började jobba, snacka eget språk, lukta FANSKAP i deras trappuppgångar och bara va..ja..en invandrare..
Och på den tiden var det ju jättefult att säga någonting illa om dessa,
eftersom att dom kom, jobbade, slet arslet av sig och dom flesta av dom invandrarna är idag läkare/ingenjörer/bla/bla/bla, ELLER, så sitter dom kvar i solna och röker sin jävla vattenpipa..

MEN, problemet är att eftersom det fanns svenskar som inte hade
någonting emot dessa, så kunde inte rasisterna säga något.. Inte
ett knip.. Det blev någonting fult. Samma sak med judarna, säg JUDE! Så hoppar tretton 14-åriga antifascister upp i ansiktet på dig utan att blinka..

Hur känner man då igen dessa invandrare?Jooooo, dom har mustascher, dom luktar skit, dom har gardiner på huvudet och DOM JOBBAR SOM FAN!
HUr känner man igen en finne?Öhhhh, ehhh, asså, dom borstar inte tänderna så ofta jao!

Alltså, finnar har blivit OK att dömma ut..
Att komma med statistik och artiklar som pekar på att dom flesta finnar är drägg är OK i dagsläget..
Men att peka mot en kurd, och säga: Hörru, ditt jävla fanskap, slutar du inte med det där så knäpper jag skallen på dig jävla fitta!
Det går inte....Varför?

Jo, för att våra vänner på 70-talet, tillät inte folk att peka pinnar..
Larvigt kanske det låter: Men Kurder/Araber/Somalier/Asiater ser inte ut som finnar. Finnar ser ut som NI(jag?) gör..

Vad jag ville säga är att, VI ÄR INTE PÅ 70-TALET..
Folk på den tiden var rasister p.g.a rädsla och intollerans, inte en gnutta ödmjukhet..

(jag hatar inte kurder, somalier, araber, svennar, blattar, ballonger missiler, vi diskuterar bara här, så SNÄLLA MABANDE, ta det lungt med att banna mig denna gång?)

2006-01-09 05:42
Efter att du har läst mitt inlägg, titta då på vad klockan var
när jag skrev det.. ASDÖD'S FUCKED!

2006-01-09 07:35
Skell

"Genomgången visar att 380 personer hade konstaterats skyldiga till dödligt våld under perioden 1997-2001. Det land som, utöver Sverige, flest personer kom från var Finland med 26 personer."

www.bra.se

2006-01-09 07:47
Eksem P23

Det va allt jag behövde =D.
A Profound Hatred of Man

2006-01-09 10:58
Seriöst dock, tror knappast finnarna begår mer brott än svenskarna eller invandrarna.
Fram med siffrorna annars snackar du skit =D

...
vadå, är inte finnarna i sverige invandrare?
norrkööping

2006-01-09 11:24
Fakta o statistik talar sitt klara språk (oftast)...du kan ju visa på statistik (det beror dock lite på hur det är uträknat) o annat som visar att fallet inte är så att invandrare är överrepresenterade i kriminella samanhang

2006-01-09 15:58
afflaf:
Kanske för att jag är en själv ditt dumme fan.. Men det hindrar mig
inte från att vilja påpeka att många invandrare är åt helvete fel..

2006-01-09 17:45
det är ingen kulturgrej det är en klassgrej, punkt slut.
Always in trouble/You can blame my mother/Gave birth to a gorilla and raised him in the jungle

2006-01-09 17:57
Asdöd, sjuka är att du bara sitter och gnäller om blattar hit och blattar dit, vill du ha nått slags diplom från svenska folket för att du är en accepterad blatte som insett hur riktiga blattar är ?
människor är åt helvete såfort de har tagit steget mot att göra något som inte är rätt helt enkelt. sen så om det är för de är blattar brukar bara idioter som dig tro på tydligen..
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2006-01-09 18:08
afflaf

Jo, du har ju en poäng. MEN, jag skiter fullständigt i hur det svenska folket ser på mig. Just nu, eller i allafall 3 månader har jag varit så
jävla spyless på svenskar.. Problemet är att när jag säger "svenskar"
så läser du "alla svenskar".. Och när jag säger blattar läser du "alla blattar"..

Jag känner inte att jag stödjer nån speciell folkgrupp. Jag tycker att människor är i stort är skit. Sen att jag kan irritera mig extra mkt på vissa invandrare är min grej. Det är JAG som lider av det, inte du..
Jag skulle också vilja sätta mig ner, softa och sitta och klaga på svenska samhället och lära mina barn att: "Snart åker vi hem"..

Sen så tror jag, jag kan inte säga säkert, men DU har bara sett
EN del av det hela.. Du har sett dom som är här.. Men när "invandrarna" är i sina hemländer, då sitter dom där och kuttar sin
shawarma och gnäller över hur jävla förtryckta dom är av sina diktatorer.. Och så fortsätter samma beteende..

2006-01-09 18:10
Sen kan jag jag säga att jag inte har några som helst erfarenheter
av invandrare från dom europeiska länderna.. Dom är vita och
glider in i mängden.

2006-01-09 19:08
varken syrianer, juggar, blattar, negrer, svartskallar, kurder, araber, judar eller chilenare, har jag haft något större problem med när det gäller bråk och tjaffs varken på stan eller annars.

Jag kommer inte på någon som jag känner på rak arm som blivigt misshandlad eller rånad av blattar...

Alla mordhot jag haft på mig har kommit från svennar. Alla slag jag fått på mig har kommit från svennar. Och den ända gång som jag varit nära på att bli rånad, var det svennar som försökte...

I mina ögon ser statistiken annorlunda ut.

Det mesta beror nog på att blatte killarna som tuggar utanför nåt hak, ser farliga ut... dom ser ut som piraterna i våra barnböcker som vi var så rädda för som barn.

Men dom vill se farliga ut... de e tufft, att vara fruktad är respekt...

Sedan är det nog mycke "en vän till en vän" som ligger bakom dessa skräckhistorier... som har givit invandrare dåligt rykte,
tyvärr är denna vän journalist på expressen...
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2006-01-09 19:34
Skell P19
Jag har växt upp i ett område där det var ungefär 60% svenskar o 40% invandrare.. Och bland alla dom jag känner så är dom enda som tagit sig genom gymnasiet invandrare.. Däribland jag.. alla svenskar jag känner har hoppat av skolan..

Så är det.. det är fakta.. varför är det så.??

Det jag ville påpeka var att bara för att du känner invandrare som inte gått ut gymnasiet betyder inte att det i allmänhet är så att invandrare går in i brottsliga banor..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-09 19:44
Lynguistic P20

Det är olika i olika områden, du klarade dig, svenskarna gjorde det inte, tvärt om där jag bor. Jag blir bara förbannad när folk säger att det är "klass" problem.
A Profound Hatred of Man

2006-01-09 20:04
Skell P19
Sen är jag lixom halvfinsk.. jag e född i sverige och uppväxt i sverige och har svenskt namn.. jag har aldrig blivit kallad invandrare i hela mitt liv...
Så egentligen e jag ju svensk.. men men..

2006-01-09 20:07
Det handlar om hat, rädsla, rädd för det nya, egna erfarenheter, ilska och mänsklighet..

En fråga som jag länge undrat, vilken del av invandrargrupperna i Finland begår mest brott?

2006-01-09 20:25
Lynguistic P20
Jag är också halvfinne. Känns som varannan nisse i Sverige är det.

Asdöd
Ingen aning faktiskt, jag vet dock att dom som finnarna klagar på som FAN är somalierna.

Det känns så ghetto när man är där...tunga svarta grabbar i hiphopkläder som försöker se allmänt tuffa ut med vapen och allt, sen öppnar dom käften och pratar finska...sen börjar jag skratta.

Samma sak när den fete pizzabagaren med Super mario mustaschen pratar finska, det funkar inte =D
A Profound Hatred of Man

2006-01-09 20:31
Sen angående att finnar begår flest brott i sverige bland invandrargrupperna är väl inte så otroligt..
dels så är väl finländare något överdrivet överrepresenterade.. det handlar ju bara om att dom är den största invandrargruppen i sverige..

ATt säga att finländare begår flest brott bland invandrarna är lika vettigt som att säga att svenskarna är dom som begår flest brott i sverige..

2006-01-09 21:41
bomanmannen P63
Jag tror det handlar mycket om att du måste definera invandrare som invandrare..
Om du ser någon svensk som slåss så tänker du väl inte. "Kolla på svensken som slåss.. alla säger ju att svenskar bråkar hela tiden.. jadu.. det kanske är sant trots allt"

Det är tråkigt att det alltid är invandrare som slåss.. Varför måste man kolla på ursprunget när det handlar om folk som slåss.

2006-01-09 21:50
bomanmannen P63
Jag tror det har mer att göra med att dom människorna var idioter.. inte för att dom var invandrare..
Alla dom är enskilda människor som har ansvar för sina handlingar.. tror du verkligen att dom betedde sig på det sättet på grund av att dom var invandrare.?
Manager

2006-01-09 22:09
Men sluta snacka skit om finnar.. varför är det ok att smutskasta finskar bara föratt finskar är så lika oss?
Skulle gissa på att över 10% av oss svenskar har massa finskar i släkten. Min farmor och mormor var finskar och i stort sett hela min familjs bekantskapskrets är finskar. Min bror är 75% finsk och mina kusiner likaså typ..
Och dem är som vilka andra svenskar som helst... Inte så konstigt att det är den mest överrepresenterade invandrargruppen när dom utgör så stor procent..

Dessutom är alkohol inblandat i en stor procent av misshandelsfallen och morden.. borde man inte skylla på alkohol istället och gå direkt på problemet..?
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit
Manager

2006-01-09 22:47
Bomanmannen : haha det var lite roligt. Han är dock min halvbror .
lite som yrrol..
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2006-01-10 02:14
haha tänkte gå loss på dig..pga rubriken..säg åt de att de inte hatar blattar som slåss..de hatar folk som slåss..såna stupids fan ..piz!

2006-01-10 16:53
Funktionshinder
Finnar är den största invandrargruppen i sverige.. Och att dom sedan är överrepresenterade i brottststatistiken.. Då blir det inte speciellt överaskande om dom är den gruppen som gör flest brott efter svenskar..

2006-08-22 18:30
fo real
LeeRoyJordanJr.7.2

2006-08-22 18:54
Jag skulle nog säga att rasismen formar det svenska samhällets invandrare, det är rasisternas eget fel

2006-08-22 21:15
Äh, blatte är en stil mera enligt mig..