hiccory P21 Allteftersom folk slutar äta kött så kommer man sluta producera kött. Dvs slutar man käka djur så kommer man sluta föda upp djur, för det är inte lönsamt. Det är ju inte så att alla på en o samma gång kommer sluta äta kött. Det är orealistiskt. Och andelen kossor vi slaktar i sverige och europa har ju minskat i ett tag nu. Och jag visade varför jämförelsen med datorn var mycket dålig. Det är två olika saker med olika förutsättningar. Eftersom den reela förändringen av miljön om man slutar använda datorer skulle inte vara överdrivet stor.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
" Sluta föda upp djur" Alltså låta arterna dö ut eller exakt hur menar ni? Sen igen tycker ni va ska lägga ner all storskalig odling av växter grönsaker till förmån för småkrypen också?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
"Du kan väl inte på allvar mena att du tror att alla skulle bli veggie över en natt." verkligen inte det är år 2006 o det finns fortfarande tjurfäktning o tuppfäktning, nästan hälften av alla i sverige har husdjur så gott som alla kör bil... Jag har inte ens nån förhoppning att folk ska bli vegetarianer hoppas mer på en bättre behandling av djur som sagt
Det här med datorn tycker jag faktiskt är jämförbart va mer en symbol över bekvämligheter nöjjen som vi människor är vana vid o antagligen inte vill ge upp, vilka är resultat av utnyttjande av djur o natur på det ena eller andra sättet vilket jag verkligen tycker är jämförbart... trött nu men succesiv nedtrappning ser jag iaf inte som en möjlighet då vi snackar om djur som utvecklats i människors ägo under så pass lång tid...
kan dra en ännu bättre jämförelse, varför säljeru inte din dator o skickar pengar till barn i tredje världen, då kan du verkligen rädda liv?
Aja nu har jag haft monolog länge nog... sagt min åsikt o hänvisar till vad jag skrivit tidigare
hiccory P21 Sluta att föda upp djur för att slakta dom. Djurens kvarlevnad beror inte endast på människan, förutom dom fall där djur är utrotningshotade. Vad har växter och odling av växter med småkryp att göra? Självklart handlar det om att vissa djur är mer värda än andra, man brukar tycka att dom mer utvecklade djuren är värda mera. Men ditt argument med datorn faller ju för att datorn inte bidrar till så mycket ont mot miljön. Varför jag inte säljer min dator för att rädda liv? Helt enkelt för att jag inte tror det löser problemen som finns, trots att man räddar liv så löser det inte problem i dom länderna där man räddar liv. Lidandet där stoppas genom politiska lösningar oftast, inte endast genom bidrag. Dessutom så behöver jag pengar själv. Men som du förstår själv så handlar det om gränsdragningar, hur mycket ska man ge upp, och hur många liv är man villiga att rädda för det.
hiccory P21 Inte äta- Man stödjer att djur plågas och dödas för egen vinning vilket är omoraliskt. Jag vill att du förklarar denna åsikt. Hur mkt sjukdomar och miljöförstöring troiru det allmänna jordbruket pluss industrier som har gett dig dina grejjer medfört? Hur spelar det roll? Allt är miljöfarligt men varför inte skala bort det mest miljöfarliga när det gäller mattillverkning? Rookie, är absolut inte för våldtäkt, fattar inte den jämförelsen alls, ... Vad är det att inte förstå? Jag drar en ytterst tydlig parallell; kött är gott / våldtäkt är skönt. Och igen jag är EMOT tortyr av djur och tycker att köttindustrin borde förä'ndras, men nu känns det som jag tjatat igebnom det här totalt 20 ggr o ni svarar mig inte ens angående avveckling, insekter etc. Avveckling: Sluta föda upp djur för slakt, varför skulle vi inte kunna ha grisarna på lantgårdarna? Förklara gärna det där med insekter, det missade jag. Säkerligen medvetet.
<br>
Lynguistic o _rookie tack jag fattar nu att båda ni tycker mer synd om en ko en insekter vilket jag inte gör. Vad har växter och odling av växter med småkryp att göra? -Besprutning etc som jag tidigare nämnt, sen tycker jag den här frågan innefattar hur man ställer sig till det mesta här i världen som bilkörning etc. jag kan inte jämföra människor med djur rakt av det är en anledning till att jag inte förstår våldtäcktsparallellen, jag ser inte djur som människor helt enkelt. jag är för att olika arter dödar varandra för att äta upp varandra, näringskedjan Varför jag inte säljer min dator för att rädda liv? Helt enkelt för att jag inte tror det löser problemen som finns, trots att man räddar liv så löser det inte problem i dom länderna där man räddar liv att jag ger upp mitt köttätande löser heller inga problem med samma resonemang som ditt... Allt är miljöfarligt men varför inte skala bort det mest miljöfarliga när det gäller mattillverkning? Absolut men du stödjer den miljöexploateringen lika mkt när du köper frukt o grönt som jag gör när jag köper kött... Sluta föda upp djur för slakt, varför skulle vi inte kunna ha grisarna på lantgårdarna? jaha ni tror alltså på zoo-lösningen "dom kan ju leva på gårdar" angående avvecklingen av uppfödning för slakt, också intressant. ja det är ju möjligt men nån ska betala för det också, sen brukar inte miljöna på zoo:n va speciellt highklass heller, nån ska betala för det och det blir väl antagligen rätt många djur att hålla ordning på, eller vi kanske ska sätta in p-stavar i suggorna... Men som du förstår själv så handlar det om gränsdragningar, hur mycket ska man ge upp, och hur många liv är man villiga att rädda för det. Det jag har sagt hela tiden, skulle som många andra jag vet om vantrivas som vegetarian även om jag till o från äter vegetariskt, sen orkar jag inte lägga ner tiden för en varierad o bra kosthållning. Iofs med tanke på en värld där länder ser det som att komma i puberteten att skaffa atombomber tror jag inte mänskligheten blir speciellt långvarig, hinner nog inte se en växtätande homosapiens globalt, inget jag kommer grina för.
hiccory P21 "att jag ger upp mitt köttätande löser heller inga problem med samma resonemang som ditt..." Som jag visat innan så gör man en hel del nytta om man slutar äta kött, det gör man inte om man slutar använda datorn. Angående miljögifter och mattillverkning så skulle man kunna se det som miljövänligare med besprutningsmedel och liknande. På grund av att man använder dessa saker och konstgödslingsmedel så kan man få betydligt högre avkastning från odlingen än vad man fick innan. DVS man måste odla på betydligt mindre yta om man ska ha samma mängd mat. Och det är en avgörande faktor när man ska försörja 6 miljarder människor med mat på jorden. Angående att någon ska betala för det så kan man ta ut det i skatt eller något liknande. Hur som helst så kommer det löna sig att inte äta djur eftersom det sparar energi som fan. Så dom pengarna man sparar kan man på något vis se till så dom kommer till djurens levnadsstandard igen. Sluta försök att måla upp det som att hela världen skulle gå under eller det skulle skapa en oerhörd massa problem om man slutade äta kött, för det är inte sant.
Som jag visat innan så gör man en hel del nytta om man slutar äta kött, det gör man inte om man slutar använda datorn. Hur kan du fastställa att "det gör man inte om man slutar amnvända dator" Dom produceras ju hela rtiden du kommer knappast sitta med den datorn du har nu resten av ditt liv... Och du har redan bevisat för mig attu sätter dina egna behov över andras genom attu anser attu "behöver" en dator, när dom pengarna du skulle få för den skulle göra mkt mer nytta/ rädda liv någon annan stans. Du skulle antagligen kunna panta in din dator och om du placerade pengarna rätt göra mer nytta för djurlivet än jag gör "missnytta" med mitt köttätande... Ska gå tillbaka o läsa om hur du visar det... Angående miljögifter och mattillverkning så skulle man kunna se det som miljövänligare med besprutningsmedel och liknande. På grund av att man använder dessa saker och konstgödslingsmedel så kan man få betydligt högre avkastning från odlingen än vad man fick innan. DVS man måste odla på betydligt mindre yta om man ska ha samma mängd mat. Och det är en avgörande faktor när man ska försörja 6 miljarder människor med mat på jorden. Innefattar fortfarande en efektivisering som innebär slaktande av andra djur, och den utvecklingen fortsätter ständigt och det handlar bara om så stora grönsaker och så många som möjligt oavsett om djur o natur runt om kring tar skada... Du är inte bonde själv? tror inte heller det finns nån bonde som e vegetarian... 6 minjarder människor hehe... Ja vi kommer ju verkligen stanna där haha. Sluta försök att måla upp det som att hela världen skulle gå under eller det skulle skapa en oerhörd massa problem om man slutade äta kött, för det är inte sant. nej men en massa problem kan jag lova dig... Jorden kommer inte att gå under med människor... människan kommer gå under innan jorden.. Kalla mig pessimist om du vill...
hiccory: tack jag fattar nu att båda ni tycker mer synd om en ko en insekter vilket jag inte gör. Då är du helt ologisk. Kons känsloliv och medvetande är oerhört mycket mer utvecklat än insektens, som inte ens har ett centralt nervsystem. Med ditt resonemang bör du också jämställa bakterier och människor med kor och insekter, eftersom alla är levande organismer. Men naturligtvis är det befängt.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Refused P25 Inte befänkt, tror på microkosmos också... Och du får gärna anse det befänkt men inga mänskliga mätningar kan för mig säga hur mkt en insekt lider eller hur mkt hans liv är värt...
hiccory: Måste fråga en sak till ang effektivitet och naturpåverkan: du inser väl att en vegetarisk kosthållning är oerhört mycket mer energi- och vatteneffektiv än motsvarande animaliska? Som bekant försvinner ju ungefär 90% av energin i varje steg i näringskedjan.
hiccory: Allvarligt? Så du är lika mån om att låta bakterier leva som människor? Det låter inte helt sunt.
Refused P25 jag är allvarlig, svar ja, jag är inte helt sund heller hehe, människan är jordens skadedjur, varför skulle vi va mer värda än skadedjuren som ger sig på oss? Jag är mån om att rädda arter och liv, ja... jag hejjar mer på vargen i sverige än folk som försöker ta kol på dom, tycker heller inte speciellt synd om nån som får spö av en björn om jag inte känner personen i fråga. Måste fråga en sak till ang effektivitet och naturpåverkan: du inser väl att en vegetarisk kosthållning är oerhört mycket mer energi- och vatteneffektiv än motsvarande animaliska? Som bekant försvinner ju ungefär 90% av energin i varje steg i näringskedjan. förstår inte riktigt va du vill jag ska svara på?
hiccory P21 Jag har iof aldrig påstått att jag inte sätter mina behov före andras. Jag har heller inte påstått att jag är vegeterian. Det jag påstår är att ditt datorargument INTE fungerar. Dessutom så sa jag ju att pengar inte är allt, Bara pengar i sig räddar inte liv. Ett stabilt politiskt tillstånd där folk får möjligheten att försörja sig själva och sin familj, det räddar liv. Sen angående miljöförstörning och mat-tillverkning. Förstod du inte mitt argument.? Eftersom vi är 6 miljarder människor och växer snabbt så behöver vi yta att odla på. IOM effektiviseringen av jordbruket (som därför får relativt mycket miljöutsläpp, iom konstgödsling, besprutning osv) så kan vi få mycket större avkastning på jordbruket. Vilket är ett MÅSTE om vi inte ska använda överdrivet mycket av jordens yta till jordbruk. MAO det som du anser vara miljöfarligt är egentligen bra för miljön på stor sikt.
Lynguistic P21 enligt mig så håller mitt "data argument", tänker som du med kött "tänk om alla offrade sig för att hjälpa tredje världen, djur eller whatever". jag förstod ditt argument till en viss del men som jag beskrev det innebär efektiviseringen ändå att vi sätter människor över andra djur, områden, inget med harmoni att göra, men sure jag förstår dig till viss del
För att förklara bättre, ser inte att människans expansion skulle kunna vara bra för natur/djur på nått sätt i det långa loppet...
hiccory P21 "För att förklara bättre, ser inte att människans expansion skulle kunna vara bra för natur/djur på nått sätt i det långa loppet..." Nej precis, och just därför är effektiviseringen och besprutning och liknande bra, så vi slipper tära på naturen för mycket. Eller vad förespråkar du för något? Ska vi bara dö ut? Så slipper vi använda jorden alls. =) Data argumentet fungerar inte för när det handlar om datorn så är det ren ekonomi som du sparar som du skickar vidare, pengar leder inte nödvändigtvis till lycka eller bättre liv. Däremot när det gäller att inte äta djur så tar du bort en hel avskyvärd industri, som direkt gör så att djur lider.
Människans strävan efter perfektion och förbätring är den största djävulen är det jag säger... har redan sagt min mening om du inte fattar data-argumentet... fine tror också att köttindustrin kan bli bättre
Igen: hiccory P21 Inte äta- Man stödjer att djur plågas och dödas för egen vinning vilket är omoraliskt. Jag vill att du förklarar denna åsikt.
<br>
hiccory: jag är allvarlig, svar ja, jag är inte helt sund heller hehe, människan är jordens skadedjur, varför skulle vi va mer värda än skadedjuren som ger sig på oss? Jag är mån om att rädda arter och liv, ja... jag hejjar mer på vargen i sverige än folk som försöker ta kol på dom, tycker heller inte speciellt synd om nån som får spö av en björn om jag inte känner personen i fråga. Hur kan du "heja" på vargen, den dödar ju massor av djur per egen individ? Hur kan du ens acceptera någon form av större djur, som garanterat trampar ner fler myror under sitt liv än vad som är ok om man värderar alla levande organismer lika högt. Får man fråga om du aldrig äter penicillin, av hänsyn till bakterierna? Det är ju trots allt miljontals, och du vill väl inte göra dig skyldig till massmord.
Refused P25 Haha jag hejjar på vargen för den är praktiskt taget utrotningshotad i jämförelse med människan. Får man fråga om du aldrig äter penicillin, av hänsyn till bakterierna? Det är ju trots allt miljontals, och du vill väl inte göra dig skyldig till massmord. Jo det vill jag, jag ställer mig själv, mina nära och kära över alla... Vi drar alla gränsen nånstans jag drar den där, annars skulle jag sälja alla mina grejjer etc ägna mitt liv åt att hjälpa folk i tredje världen och det gör varken du eller jag... Att ni drar gränsen till vika varelser ni bryr er om vid däggdjur och fåglar och skiter i resten tycker jag mest är kul, liv som liv... Men det är klart att JAG värderar varelser mer än andra men det betyder inte att dom ÄR mer värda...Get it? Därför hejjar jag också på vargen, finns väldigt få vargar jämfört med människor... Skulle jag inte äta kött skulle jag känna mig som en hycklare när jag slår ihjäl myggor förstör en myrstack som är nära mitt hus etc, för ännu mindre anledning än att få mat i mig... Som människa bryr man sig mest om saker man kan relatera til, det är därför mord som sker i sverige är på löpsedlarna här och inte dom som sker i Uganda. och jag bryr mig mer om mord här i Sverige, jag har redan insett vilket ashole jag är... men jag älskar iaf inte gris över en mygga Rookie F21 Jaru, "gullet" du kan ju ta och läsa vad jag skrivit, jag anser inte att det är omoraliskt att döda djur för att äta dom helt enkelt... Däremot tycker jag vanvård är förkastligt men det är inte det den här diskussionen handlar om...
Refused P25 Haha jag hejjar på vargen för den är praktiskt taget utrotningshotad i jämförelse med människan. kanske ska motivera jag har helt enkelt ett genuint intresse för djur o natur/mångfald
hiccory Okej då delar vi upp det; Hur stödjer jag "att djur plågas" som vegan? Vad menar du med "för egen vinning "?
<br>
hiccory Alla människor värderar saker olika, mina vänner är viktigare än Woody Allen, mina föräldrar viktigare än min arbetsgivare. Däremot är det principiellt, jag vill inte att någon ska behöva lida pga min lathet. Jag slår inte ihjäl myggor, jag gräver inte i myrstackar, jag väjjer för sniglar på vägen, spindlar släpper jag ut. Vad jag inte fattar är varför du upprepade gånger påpekar att du tycker att djurplågeri är förkastligt men ändå äter kött? Är du emot slaveri men köper de varor som är producerade av dessa?
<br>
Först o främst är du vegetarian eller vegan? Vegetarianer äter ju regel mejeri produkter, ägg hur behandlas do djuren? Du stödjer att djur som insekter åkersorkar etc dör systematiskt på grönsak o spannmålsfält om du inte odlar dina egna grönsaker helt naturligt dvs vad fick du för egen vinning ifrån, vilket inlägg o vilket sammanhang?
Däremot är det principiellt, jag vill inte att någon ska behöva lida pga min lathet. Det anser jag attu gör bara du unnar dig en standard-svennson lyx istället för att dedikera ditt liv för att hjälpa andra... Och jag ser inget fel med det, det jag äcklas av är när personer som du ser ner på folk som äter kött... Är du emot slaveri men köper de varor som är producerade av dessa? i princip, köper gympadojjor, datorer etc...
Vad jag inte fattar är varför du upprepade gånger påpekar att du tycker att djurplågeri är förkastligt men ändå äter kött? ja det e lathet, jag har redan beskrivit att jag skulle vantrivas med vegetariskt kost, men hade hellre ätit vilt om det inte hade varit så pass dyrt/svåråtkomligt...
Sen anser jag att plåga ett djur i onödan mot att döda det för dess kött är vilt skilda saker
Hiccory Du skrev det själv. hiccory P21 Daterat 06-06-18 16:43 Ni vill ha ett argument för att äta kött, redan sagt det och jag vill ha ett argument för att inte äta det också fått det. Äta- Gott (enligt mig) och näringsrikt Inte äta- Man stödjer att djur plågas och dödas för egen vinning vilket är omoraliskt. Rätt och slätt: Djur i köttfabriker plågas, du stödjer alltså djurplågeri av den anledningen. Jag är vegan. Ja, djur dör av besprutning, därför handlar jag ekologiskt så långt jag kan. Har alla skadedjur känsel? Även om de har det, är det inte otroligt mycket mindre lidande än det lantbruksdjur utstår?
<br>
hiccory: Jag förstår fortfarande inte... du skrattar åt andras gränsdragningar, men kan inte motivera din egen precis lika slumpmässiga sådan? Det som är irrationellt med din värderingsfilosofi är att du sätter ett precis lika stort värde på alla levande varelser fram till en viss gräns (insekter? bakterier? vad?), där du sedan inte tillmäter dem något värde alls. En mer rimlig hantering av frågan är ett proportionellt fallande värde beroende på medvetandenivå, istället för att gå från ett till noll vid ett helt slumpvalt läge.
Rookie F21 Som lynguistic som tänkt igenom det här lite mer säger; ekologiskt behöver absolut inte vara bättre för miljön. Har alla skadedjur känsel? Det är inget som vi kan mäta... Rätt och slätt: Djur i köttfabriker plågas, du stödjer alltså djurplågeri av den anledningen. Svar ja som jag beskrev det tycker jag det är synd, lika synd som atte e barnarbetare som gör mina dojjor, men jag gör inte mkt åt saken på grund av... kalla det lathet, eller kalla det att skulle jag bry mig om det skulle jag ständigt gå runt o bry mig om mkt värre saker som jag faktiskt kan göra någonting åt men inte gör... Vi brinner alla för olika saker. Sen var det här just angående att äta kött... ocjh jag tycker inte atte e omoraliskt att döda djur för att äta dess kött... Igen, jag skulle vantrivas som veggie, jag tycker inte atte e fel att äta kött men jag tycker det är omoraliskt men äter ändå kött från "köttfabriker" just för det är billigare mer lättåtkommligt. Refused P25 Hehe du är skön... Som jag beskrev är jag inte "konsekvent" jag bryr mig om mina nära o kära resten av jordens "individer" bryr jag mig mindre om, när det handlar om just vargar så handlar det om en art det finns väldigt få utav. jag skrattar väl inte direkt åt det ställningstagandet jag tycker bara det ofta är en kanalisering av annan frustration och att få känna sig mer "värdig" än gemene "puckot" som äter kött... DET skrattar jag åt. och tro mig jag är en trevlig person jag har bara tänkt igenom mitt ställningstagande i den här frågan o tagit det till det extrema för att se vad jag egentligen bryr mig om. Så jag tycker bakterier myror, elefanter mångfald är fantastiskt, "du och jag är mirakel här"
hiccory Hur miljöfarlig ekologisk mat är är ingenting i jämförelse med hur miljöfarlig framställningen av kött är! Därför har jag inte ett uns dåligt samvete av att köpa ekologiskt! Det där var nog det mest patetiska du kommit med hittills, grattis! Så tjafset om att man som vegan stödjer att djur plågas och dödas grundar du på besprutningsfrågan? Oj oj oj...
<br>
Rookie F21 Hur miljöfarlig ekologisk mat är är ingenting i jämförelse med hur miljöfarlig framställningen av kött är! Har jag inte sagt heller men det kan löna sig mer att inte köpa ekologiskt för miljön i längden eftersom ekologiskt behöver mer plats för mindre utdelning i skördar etc... Du verkar avfärda mig som ett dumhuvud va jag än skriver pluss misstolka sen attu vägrar förstå det här med att prioritera olika saker i livet o mitt resonemang överhuvudtaget bevisar just attu är en inskränkt människa...
hiccory Man lever för att försöka forma det samhälle man lever i. Bort med köttindustrin så har vi gott om plats för ekologisk mat! För mindre utdelning? Nej, fel där. Ingenting du kommer med har varit hållbart, så ja, jag anser mig sitta på högre kunskap om ämnet än dig, och jag anser att du känner likadant för mig. Jag vet att folk prioriterar olika, det gör jag också. Men man ska se konsekvenserna för sitt handlande och kunna svara för det.
<br>
känner inte för att läsa allt som droppats. har bara två frågor, sen när var människan något annat än ett djur? och vem har bestämmanderätt över andras rättigheter?
cry me a river! --> thcrew
Sera, ett intelligent svar på frågan varför vi ska äta djur är: För att vi kan, livet är inte mer komplicerat än så.
cry me a river! --> thcrew
joda Kan vi det? Vilka djur kan vi äta? Vi kan låsa in djur och anse oss ha rätt att slakta dem, och det är den rätten som ska diskuteras. Ska vi påpeka att människan är djur när det gäller huruvida vi ska äta kött så ska det vara kött människan är kapabel att själv fånga och döda, utan redskap. Då är människan djur.
<br>