jag tror skillnaden är att männen känner sig säkra i sin samhällsroll, vi har inte varit förtryckta och sekundära under århundraden. vi vet att vår samhällsposition inte kommer att förändras p.g.a. dessa lama försök till underhållning. Kvinnor HAR spelat en sekundär roll och fått slå ur underläge under lång tid. Kvinnor slår därför underifrån (vilket är acepterat, alla hejar på en underdog) och män ovanifrån.(vilket inte är accepterat) Det är lite samma sak som att det går att skriva en bestseller som Da vinci koden som smutskastar Kyrkan, men det hade itne gått att skriva samma bok om Islam. Jag kanske uttrycker mej luddigt, men någon kanske fattar va ja menar
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Joel413 P22 Jag tror inte man kan göra det så enkelt som att dra ett samband mellan en manlig kock och att idealet skulle vara att vi ska laga mat och sånt. Det känns inte direkt som något ideal att vi killar ska laga mat. jag gillar att träna, jag gillar att köpa sjyssta kläder, jag gillar inte att gråta offentligt o.s.v.. kan inte komma på något mansideal som stör mig personligen.. Nej. Att mansidealen inte stör dig personligen spelar väl ingen roll egentligen, vill du inte bete dig "feminint" så behöver du ju inte det. Men du tror inte killar skulle få större frihet om vi tilläts att göra så.? Dessutom dom killar som nu faktiskt är lite feminina av sig, du tror inte dom skulle ha en bättre situation i samhället om man inte såg dom som "fjollor". Hur som helst så tycker jag alla ideal och sånna här bilder hindrar oss från att vara så fria som vi kan vara. Och det är väl rent självklart att vi finner det okej att vara i dom rollerna vi är nu, men det betyder ju inte att vårt liv inte skulle bli rikare om dessa roller försvann. bperb P24 det som många män kanske borde tänka på att manlighet inte räknas i hur långtifrån en kvinna man kan se ut och vara utan att kunna leva i ett jämlikt förhållande med en kvinna Men idealen ser ju faktiskt mer eller mindre ut att vara så. Virtual_Sexuality P19 Det måste vara befriande att slippa tänka så mycket på saker. friktion P20 Jag hänger inte med på din liknelse på boken. Det är väl inte någon som skulle kritisera dig om du skrev en kritisk bok mot islam. Däremot Da vinci koden, det är en Fantasibok, har inte så himla mycket hämtat från verkligheten, så det är ju svårt att se det som någon egentlig kritik.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
orka engagera sig i allt dedär.. göra sin grej e väl de enda rätta, ingen är den andra lik. även om normen är på ett visst sätt så sticker ju allt ut på nått vis ändå. hmö
www.myspace.com/spydaprod largemoney ent.
Egentligen, vem fan bryr sig? Låt det vara muskelberg på tv som snackar om hur många de knullar, det framställer ju bara mig som vettigare i folks ögon. Och om jag inte framställs som vettigare har jag inget att hämta hos de människorna ändå. Varför bry sig om schabloner och försöka påverka dom, istället för att vara sig själv och på så vis bevisa att alla killar inte är som Slitz säger?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
* stepfucced håller med antwon *
jag behöver inte vara med
http://www.kommandot.se/wp/
män är inte lika gnälliga som kvinnor.. vi finnor oss i det mesta så länge vi får mat sex och sömn
cry me a river! --> thcrew
För att tillägga som någon säkert redan sagt, vem bestämmer vad som är normalt..
Det är brats och bigbrothersnubbar som förstör hela Sveriges manlighet! nu förtiden ska det tydligen vara manligt med ett x-antal burkar gele i sitt utsparade hår som utan tvekan bakåtslickas efter man tagit på sig sin rosa skjorta, en 300liters dompa i ena handen o en olaglig cigarr i andra samtidigt som man åker limo till förfesten på spybar! pappa står för kalaset! MANLIGT! byggarbetare is the shit säger jag!
word på Rolfi
Jag har ingen forumsignatur.
Okej, de flesta bryr sig inte, men jag tror många missade poängen. Jag frågade inte efter vilka som bryr sig om vilka ideal som sätts upp utan att en patetisk bild av "män" sätts presenteras i tv. friktion har en poäng. l3wDl-StoNeD P1 Helt off topic egentligen, men du tror väl inte seriöst att helt själv bestämt vad du tycker är manligt eller kvinnligt?
<br>
Lyricist
2006-05-30 21:50
_Rookie F20 Saken är enkel. Killar bryr sig inte ett skit Kvinnor spyr efter varje måltid. Så de borde vara ni som ändra er om nån fast de vill jag inte vill att ni ska va smala me silikon och osäkra :P
There shouldent be no war between humanity. Världen är som en bur av natur.Djävulen och ljuset är raka motsatsen mot svart på vitt det är min bibel -Amen
Zadik Måste det ena utesluta det andra? Mitt inlägg var ingen uppmaning till tjejer, hade jag varit ute efter det hade jag skapat en, utan det var en uppmaning till killar.
<br>
Lyricist
2006-05-30 21:55
_Rookie F20 Vi säger så här då 90% av alla killar bryr sig inte om ett skit ungefär utan e smyg alkisar och skiter i livet ungefär. Resultat: Tråden är helt onödig.
There shouldent be no war between humanity. Världen är som en bur av natur.Djävulen och ljuset är raka motsatsen mot svart på vitt det är min bibel -Amen
Zadik Herregud, ge då fan i att skriva i den om du tycker den är onödig, och låt dem som har något att säga skriva istället.
<br>
Zadik P17 Att du inte bryr dig ett skit betyder ju inte att tråden är onödig.? Har du inte tillräckligt med stolthet för att säga att du inte vill finna dig i att leva i en roll som faktiskt inte bidrar ditt liv med något gott.?
jag vill vara tränad, jag vill äga min fru, och ha sex när jag vill, jag vill känna mig överlägsen fysiskt, hon ska va liten o svag, jag ska va stor o stark. jag älskar dig, gunnel.
Arrangör
2006-05-31 01:43
Har lite svårt att förstå hur flerparten av alla killar här kan påstå att dom inte påverkas av media osv. Att det förr var finare med feta kvinnor tycker jag är bland det bästa exemplet, så är det verkligen inte idag. Vad skulle det bero på då om nu vi killar inte blev påverkade, skulle det vara en slump eller vadå. Kolla sen på olika kulturer hur pass olika vi kan vara, nu i samma tid tom, skulle vi på något i sätt i grunden vara annorlunda mot folk bara för att dom kommer från en annan kultur? Men vissa skillnader finns det mellan kvinnor och män, männen har alltid varit fysiskt överlägsna, vilket ligger till grunden till mansdominans, det är sen gammalt, men så borde det inte vara i dagens samhälle engligt mej. Grejen är väl den att många killar inte bryr sej då dom vet att dom har det bättre om det är som det är nu. Känner sej kanske hotade? Hoppas det ska kunna bli mer jämställt mellan könen.. har tyvärr svårt att tro att det någonsin kommer vara helt jämställt.. Idealen från media kommer knappast att försvinna så. Skulle väl vara om idealen var jämställdhet :)
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer
rookie jag tror att det är relativt få killar som faktiskt tar medias bild på mannen på allvar. och om vi nu tar fredrik ljungberg som exempel på en idealkropp för en kille är det väl inga problem egentligen, det är ju inte skadligt att vara vältränad till skillnad mot många kvinnoideal
bperb Det är inte utseendeidealen jag var ute efter utan på det sätt killar presenteras. Jag är fullständigt på det klara med att de flesta vill kunna säga att de inte bryr sig om utseendeidealet (jag antar att det är därför det finns kukångest och att pöjkara springer på gymmet fyra gånger i veckan) men jag tycker att ramen för hur en "riktig man" uppför sig och agerar är otroligt smal, dumförklarad och tragisk, och jag tycker inte att killar ska finna sig i det längre..
<br>
bperb P24 Ett ideal är att män inte ska bry sig överdrivet mycket om kost o hälsa o så. Så det är den troliga anledningen att män lever kortare. Dessutom är det ju inte överdrivet hälsosamt att ha en så låg fetthalt som fredrik ljungberg har. _Rookie F20 "(jag antar att det är därför det finns kukångest och att pöjkara springer på gymmet fyra gånger i veckan)" Eller så tycker man om att träna? =) "men jag tycker att ramen för hur en "riktig man" uppför sig och agerar är otroligt smal, dumförklarad och tragisk, och jag tycker inte att killar ska finna sig i det längre.." HELT sant. Men det är ju lätt att säga att killar inte ska finna sig i det längre. Jag finner mig inte i det. Men det finns inte överdrivet mycket man kan göra.
Lynguistic Krossa tv-bolagets fönster, bränn Slitz och uppfostra dina ungar till rebeller.. =)
<br>
grejen e ju att det e bara tjejer som tar åt sig av alla löjliga ideal i samhället. typ tänker att de e så tjocka o fula när de ser underklädesmodeller osv. killar däremot garvar o tänker att det alltid gäller nån annan förlorare (trots att vi oftast e feta och/eller fula...) ä
ä
elle-fant I snitt vistas du fyra timmar i media om dagen, att säga att du inte tar åt dig är att ljuga.
<br>
_Rookie F20 Jag har aldrig rört en slitz någon gång. Och jag tror att slitz väldigt mycket är ett överdimensionerat problem. Jag känner ingen som läser slitz. =P Sen tror jag på andra metoder än dom destruktiva. Vet inte varför men det finns bara någonting inom mig som säger att man inte får ett bättre samhälle av att förstöra saker. Det känns egentligen svårt att påverka något. Eftersom det ganska klart i tråden visats att män inte direkt bryr sig. Fjollor e dem. elle-fant P23 JOmen tjena. Gå runt hela dagen imorrn med kjol. Det borde ju vara rätt så enkelt att göra om du inte påverkas av mediabilden. Vi män påverkas mycket mer av könsrollerna än vad kvinnor gör. Däremot påverkas kvinnorna mycket negativt av dom. Vi män gör det inte. Så tror jag.
Lynguistic Jag kan bara konstatera att skadegörelse och olagliga aktioner är effektiva, protestlistor är det inte.. Dock hade ju du aldrig fått cred eller ris för att bränna Slitztidningar, det hade ju radikal- eller anarkafeministerna åkt på, eller, mycket stor risk; Tiina Rosenberg...........
<br>
_Rookie F20 Protestlistor är ändå inget jag vill pyssla med. Varför är olagliga aktioner effektiva.? Finns det egentligen något mätbart resultat av dom.?
Lynguistic Beror på i vilken fråga vi pratar om. Rent konkret har almar räddats då människor kedjat fast sig eller vägrat lyda polis, liksom ockuperade hus med mera. Skadegörelse ger uppmärksamhet vilket hos vissa leder till nyfikenhet. Svarta fick inte rösträtt pga av demonstrationer, kvinnor fick slå sig fram osv osv..
<br>
_Rookie F20 Jo såklart enstaka almar räddats genom att folk kedja fast sig i dom. Men då förstörde man inte saker, vilket jag var emot. Inte civil olydnad. Civil olydnad fungerar mycket bra då man vill ha något vettigt att säga. Däremot att förstöra saker tycker jag inte är bra. "Skadegörelse ger uppmärksamhet vilket hos vissa leder till nyfikenhet." Det kan också leda till det motsatta. Dvs att folk börjar förakta rörelsen som utför dåden. Folk brukar väl inte allmänt tycka om när saker är förstörda när dom går ut på gatorna. Så att försöka göra någon mätbar effekt på detta tror jag inte. Hur som helst så tycker jag det är svårt att göra någonting annat än att bara föregå med gott exempel och försöka sprida mina åsikter vidare.
Aleks_ Ja men det fanns väl en ganska tydlig anledning. Har man ingenting att säga, då är man tyst.
<br>
rookie ja, men det media presenterar som ideal är inte det ideal som många lever efter. med största sannolikhet så blir jag en anings påverkad av den bilden, men jag lever efter det ideal som jag själv och mina andra tjej- och killkompisar anammar. och det är långt ifrån vad som anses norm. hur killar presenteras, jaa, det är väl bara att inse att jag inte är som de på tv, jag är varken lat (slacker möjligen:) eller vill att kvinnan ska laga min mat. på samma sätt som amerikanare, araber, israeler eller bögar framställs på tv så behöver vi inte ta till oss bilden eller känna oss kränkta. tv är tv, fördommar är fördommar, varför inte sluta bry sig om sånt. jag vet inte hur män presenteras i programmet du talar om, alltså behöver jag inte bry mig lynguistic ja, det där vill jag gärna se källa på. att ha låg fetthalt är inget farligt så länge vi lever i det samhälle vi gör. fett är vår energireserv, och så länge vi får i oss den energin vi behöver dör vi inte av det. ber om ursäkt för dåliga formuleringar och eventuella stavfel, en aning blarig:)
Lynguistic Vad gör det att några är emot en när en annan person gick med? En person som är med dig hjälper dig bringa fram ditt budskap. Nu ska vi ta oss in på djurrättsdebatten: (haha och jag är nog den enda på whoa som ler..) Scanbilar sprängdes -95.. Många vände sig emot detta, men detta är folk som antagligen änåd inte ger ett skit för djurs rättigheter. Se hur stor veganrörelsen är idag, 11 år senare. Med många aktiva medlemmar, medan motståndsrörelsen inte gör någonting. Jo förresten nu har det startat en anti-SHAC-organisation, men det är väl i princip allt. Förbudet mot minkpäls tex. är fortfarande starkt hos gemene svensk. Alltså, motståndet eller motståndarna som skapas är så pass små och overksamma att det inte spelar någon roll. Ska vi gå vidare så kan jag ju tycka att ( ) bör förklara sina aktioner mer, annars kommer de verkligen få folk ifrån sig, inte en jävel kommer väl leta upp info på nätet om varför Ams får krossade rutor..
<br>
bperb Nej onekligen bryr sig de flesta killar inte om det hela, tragiskt kan jag tycka, å andra sidan, skönt för er. Men jag kommer aldrig förstå det hela.
<br>
var kom det tragiska in? det bästa är väl bara att följa sitt hjärta i den största mån det går, då lever man precis som man lär och slipper förhoppningsvis bli påverkad i alltför stor grad
bperb P24 "fett är vår energireserv, och så länge vi får i oss den energin vi behöver dör vi inte av det." Vad med kvinnoidealet är farligt då. Vi lever i ett tryggt samhälle så borde ju inte kvinnoidealet vara speciellt farligt det heller? Jag ska leta upp källa på det där med männens hälsa imorrn. _Rookie F20 Om man tar parallelen med djurrättsfrågorna så är det ju faktiskt omöjligt att dra något samband mellan militanta aktioner och antalet veganer. Att antalet veganer ökat kan bero på en rad andra orsaker. Jag tycker att det finns vettigare sätt att skapa uppmärksamhet på än att demolera saker. =) Man ska syssla med smart opinionsbildande från intresseorganisationer. Och har man lite moral ska man göra det med RIKTIG fakta (buu för Greenpeace och wwf som faktiskt ljugit en massa). Att det är dåligt att folk är emot om andra går med är dåligt på vissa områden, tex feminism och jämnställdhet. Då SKA alla vara med helt enkelt.
Lynguistic Du har en poäng där med jämlikheten.. Å andra sidan, är man emot feminism är man emot jämlikhet, är man emot jämlikhet är man dumihuvet, är man kapabel att bli så dumihuvet är man ändå inget att ha som feminist. And we all say Yeah! Dessutom, mig gör det verkligen ingenting om Greenpeace sprider lite falsk "fakta", det är en organisation som kämpar för bättre miljö, vilket gynnar oss alla. Andra intressegrupper som inte rör eller berör alla ska inte ägna sig åt sådant.
<br>
Hehe ja. det är mycket dumt att vara mot feminism. Finns ingen som helst anledning att vara det, visst kan man kritisera feminismen, men att säga att man är emot feminism är dumt enligt mig. Enligt mig är det inte moraliskt rätt att ljuga. Världen är illa nog dom behöver inte framställa den som ett rent helvete. Och om man ska ta sånna organisationer seriöst så bör dom inte ljuga.
bperb P24
Går inte att hitta någon entydlig källa som säger att mäns hälsovanor är det enskilda som gör att vi lever kortare.
Så det tar jag väl tillbaks. =)
Däremot finns det flera källor som säger att män ålder delvis påverkas av hälsorelaterad livskvalitet.
"Enligt studier där detta har mätts i en kombination av livslängd och hälsorelaterad livskvalitet (qalys, dalys) har män en sämre position än kvinnor (1–2). Det verkar med andra ord inte vara så att mäns (enligt många studier) lägre andel av sjukligheten skulle ”kompensera” deras kortare liv." www.fhi.se www.suntliv.nu Men mest troligt är det nog en förklaring av att vi män lever riskfyllda liv och ohälsosamt.
Hur som helst så är det svårt att säga att det skulle vara biologiskt betingat.
Mäns attityd och livsstil påverkar vår livsålder.
jag ska! ska ta på mig kappan nu och rädda världen!
Skyll inte på mig, jag rösta rött.
ThomasQuick Det är fel att leda in denna tråd på feminism, jag vet, men lite korta repliker: Feminism handlar om att se orättvisor som utgår ifrån kön och att vilja förändra detta. Simple as that. Feminism är kampen för jämställdhet. Ställ dig emot någon form av feminism, det förstår jag fullt, men att vara emot feminismen i sig är idiotiskt. Men detta vill jag inte diskutera i denna tråd, eftersom det inte är vad den handlar om.
<br>
ThomasQuick Jag definerar "mot något" som att Man tycker något är dåligt. Man vill inte att det ska existera. Och feminism definerar jag som kvinnans kamp för ett jämnställt samhälle. Den åsikten delar jag med svenska akademiens ordbok. Om du har dom definitionerna av feminism så tycker jag att du tänker i väldigt snäva tankebanor. Feminism är mycket mer än att kvotera eller lagstifta bort saker (vänster feminism). Men menar du att kvinnor inte systematiskt förtrycks i samhället.? Då är du både blind och döv. =) "Det någon skriver däruppe att vara "mot" feminism är att vara "mot" jämställdhet är typisk idiot argumentation. Jag arbetar för jämställdhet, och vem är inte "för" jämställdhet?" Nej det är inte idiot argumentation. Feminism står för jämnställdhet, kvinnans kamp för jämnställdhet. Om man är emot feminism är man emot kvinnans kamp för jämnställdhet. Då är man ganska klart mot jämnställdhet. Men som sagt, detta är en diskussion för en annan tråd. =)
Vi har en gåva som kvinnor inte har... vi kan skita i det :)
The sky always had little fluffy clouds..
_Rookie F20 Haha det stämmer ju.. fast man kan ju utveckla min lilla tes så det låter bättre :)
The sky always had little fluffy clouds..
... killar, sluta slåss så sätter vi oss ner och gråter tillsamans istället! jag har inte erövrat många sexuellt och jag har ingen häftig bil. men jag är riktigt intrsserad av datorer (främst datorspel, jag tycker om att spela spel där man skjuter andra spelare med olika vapenm och så¨tycker jag om att spela spel där man ska bygga upp en militär bas på en kort tid och sedan producera enheter typ stridsfordon, atackhelikoptrar men även enskilda soldater - och seadn använda alla dessa stridande enheter mot antingen "datorn" eller mot andra spelare på internet, och så gillar jag att spela spel där man skapar en karaktär och "blir" den karaktären och lägger ner skitmycket tid på det), finns det nån cool fenemist-brud som vill camma?
Only two things are infinite, the universe and trance, and I'm not sure about the former. <br> - Albert Einstein
Dengis Tänk så totalt du misstolkar min fråga..! För att banta ner det hela: Det finns två olika kön att födas till, åtminstone är det allmänhetens åsikt. Man eller kvinna. Kuk eller fitta. Media har en otrolig makt, gemene man vistas ca 4 timmar om dagen i någon slags medie. Media presenterar sin tolkning av dessa kön, där mannen blir otroligt förnedrad. Det är inte lika med att alla män är på det sätt han presenteras, det är inte samma sak som att alla män eftersträvar detta. Min poäng är att media presenterar mansbilden på ett förlöjligande sätt, inte att "vissa män förnedras". Å andra sidan, det är min personliga åsikt att det är förlöjligande, det är upp till var och en att bestämma själv.
<br>
Dengis När kom porr in i bilden? Det skulle jag inte säga är en del av media på samma sätt som jag pratar om, även om det får ett visst utrymme. Vilka fack är det jag använder?
<br>
rookie: klart jag påverkas av media, men inte av skönhetsideal. jag e lite småtjock o använder ingen kosmetika eller köper märkeskläder men mår oförskämt bra ändå. däremot har jag ändlösa diskussioner med kvinnor t.ex. på jobbet där det diskuteras hur de ska göra sig vackra... linguistic: jaja det var det jag menade. ska man prata om en sån här sak blir det tvunget att generalisera lite grann o jag tror att kvinnor tar åt sig mer än killar, med tanke på att skönhetsidealen för kvinnor är mer vrickade ä
ä
elle-fant P23 Det är väl ändå självklart att du påverkas av skönhetsidealen. Det finns massa olika ideal. Det finns inte ett stort ideal på hur antingen killar och tjejer ska vara. Och om du sen inte bryr dig om idealen och mår bra ändå betyder ju inte att du inte påverkas av dom. Däremot så pratade ju inte _Rookie om skönhetsideal. Hon pratar om hur mansrollen och hur kvinnorollen ser ut. Och där påverkas alla väldigt mycket. Varför är skönhetsidealen för tjejer mer vrickade.? Det tycker inte jag.
Dengis P21 "Och porr är ett av de mest aktuella och mer diskuterade ämnena inom denna tes." Som jag uppfattade det så pratade hon om hur mansrollen förmedlas i media. Att kvinnor förnedras iom porren har inget med detta att göra. Då det för det första inte är den vanliga kvinnorollen som förmedlas, och för det andra så handlar det om kvinnor, hon diskuterade killar. Jag tror bara inte att man ska använda sig av det för ofta. Om man nu ska diskutera mans roller så borde väl det vara en rätt så självklarhet.? Att försöka se alla som individer när man pratar om bara män är ju ganska svårt. Könet spelar där en stor roll om hon vill prata om män. =)