Kristen eller inte
Jag har en fråga till er! Om man är född i en 'kristen' familj, fast man tror inte på det, man går inte till kyrkan etc, är man fortfarande klassad som 'kristen' ? samma gäller för muslimer å judar, tex om man är född i en muslimsk familj, fast man tror inte på det osv är man då muslim? jag vill veta vad ni tycker å era åsikter. /mvh Sänket
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
* "Om man är född i en 'kristen' familj, fast man tror inte på det, man går inte till kyrkan etc, är man fortfarande klassad som 'kristen' ?" - Japp. För att särskilja lite kan man dock säga "kulturellt kristen". Det är samma med muslimer. Sekulära människor som kommer från en (traditionellt) muslimsk miljö är kulturella muslimer. Med judar blir det dock lite mer avancerat i och med att det ju finns både den judiska religionen och det judiska folkslaget :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Så man kan inte fly från religionerna? alltså man kan inte vara 100% ateist menar du?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag såg en svensk kvinna med en såndär 'sjal', hur kan hon vara muslim om hon är kulturellt kristen? Svara på den frågan =)
Visst kan man det, men för de flesta som är normalsekulära (i stil med medelsvensson som inte går i kyrkan mycket mer än till bröllop, dop och begravning) så gäller det med kulturell kristendom i och med att de följer traditioner som (från början) tillhör religionen. Firar man jul så är man kulturellt kristen, oavsett om man tänker på Jesu födelse :) Finns många fler exempel, en del av dem är på grejer som man inte ens tänker på är religionsanknutna :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
* "en svensk kvinna med en såndär 'sjal', hur kan hon vara muslim om hon är kulturellt kristen? Svara på den frågan =)" - Bara för att hon har sjal betyder det inte att hon är muslim, men om hon var muslim så kan hon ha konverterat, d.v.s. bytt religion och anammat islams påbud och läror. 10-4, over...
Ok jag förstår vad du menar, tacksam för dina svar=) /mvh Sänket 110% Ateist=)
'- Bara för att hon har sjal betyder det inte att hon är muslim, men om hon var muslim så kan hon ha konverterat, d.v.s. bytt religion och anammat islams påbud och läror.' Hon hade en riktig såndär 'dräkt'(no offense men säg vad det heter så jag lär mig =)) som dom flesta muslimska kvinnor har så jag tror att hon var muslim.
Vad betyder 'annamat' ?
"anammat" är typ "tagit till sig" :)
Dräkten kanske var en
hijab ? :)
10-4, over...
Sänket_ Det finns väl olika varianter av "dräkten", vissa varianter visar hela ansiktet, medan andra har galler för ögonen, handskar på händerna etc. burkha tror jag den mest heltäckande kallas. "anamma" är att ta till sig, bli en del av.
Ordet kristen betyder att man är frälst, dvs räddad. Och om man inte tror på Gud/Jesus så är man inte kristen. Så jag tycker inte att man kan kalla sig det, egentligen.
Delam tange barat
Rachel - I dagligtal så görs ju dock inte den distinktionen mellan att vara frälst och att bara vara född in i religionen / traditionen, utan ordet används för bägge. 10-4, over...
Mabande P29 I know, men jag tycker det är helt fel oavsett. Jag tycker det är viktigt att skilja begreppen åt - om man är kristen eller om man är fostrad med kristna värderingar/inskriven i en svenska kyrkan/uppvuxen i ett samhälle grundat på krstna värderingar.
Delam tange barat
Om man ska vara riktigt strikt så betyder det inte exakt frälst heller. SAOB säger att betydelsen av ordet "kristen" är: 1 "som har avseende på l. grundar sig på l. står i överensstämmelse med kristendomen" 2 "om person l. stat l. sammanslutning o. d.: som bekänner sig till kristendomen; ofta motsatt: hednisk; om person äv. (med huvudsaklig tanke på det inre, religiösa livet) övergående i bet.: from, gudfruktig, religiös" 3 "hörande till l. sammanhängande med kristendomen; förekommande i kristen tid l. bland kristna människor" 4 "person som bekänner sig till kristendomen, kristen människa" Olika kyrkor definierar ju f.ö. "kristen" olika, så just din kanske definierar den på ett lite annorlunda sätt än andra? 10-4, over...
kristen betyder ju den som "commits to christianity" gör du int det är du inte troende, gör du inte det så följer du inte kristendomen jag är helt emot att man kallar folk för kristna eller muslimer utifrån vad de fötts in i. det är som att säga jag är Född socialdemokrat men idag är jag liberal
Femme fatale
Beror väl på om du själv ser dig som kristen. Men skulle gissa att de flesta som växt upp i kristna familjer blivit hjärntvättade sen födseln, så de tror nog stenhårt på det.
Signatur får rum här
jag tror på att det upptill var person att ta ställning om de ser sig själva som kristna elller inte. man kan vara kulturellt kristen, dbs att man gifter sig i kyrkan men att man inte tror. upp till var och en droppa dock det där om att vara uppväxt kristen och därför att man automatiskt ska kallas kristen, att vara kristen är något man väljer. hur dumt låter itne det och säga; jag är uppvuxen socialdemokratiskt, alltså är jag asocialdemokrat religion kan påminnas som ideologier, de är ingen etnicitet du föda in i, det är något du har en övertygelse om eller inte
Femme fatale
Tackar för alla svar, men dom som vill får ju fortsätta diskutera ang. detta =) /Daniel
Jag tycker iaf inte att man kan kalla sig kristen om man inte tror på det och bara bor i en kristen familj.
go with the floooow
Enligt mej: man är klassad som kristen om man följer kristna traditioner o e döpt o sådan shit. Det samma med övriga religioner Sälv kan jag betrakta mig själv som 100% ateist efter som att jag inte är döpt, hatar religioner och jag inte firar jul, påsk o sådat kraffs.. i stället blir det halloween, nyår och midsommar.. paket kan man ju fortfarande ha kvar och dela ut t ex på nyårsafton.. Jag tror till 80% att det 3:e världskriget kommer att bero på religioner. därför är religioner helt totalt jävla värdelösa. om man int ehar valt att tro på något SJÄLV och inte har blivit hjärntvättad från födsel så kan maj få tro om man vill..SLUTA TRO, FÅ VETT I SKALLEN!
Minnerna sitter på skorna ------------------------------- vi alla var toys någon gång..
Defa: Så du anser att man inte kan ha vett i skallen om man tror? Det är så himla lätt att vara tvärsäker innan man är säker, när det handlar om kunskap om religioner.. watch yourself
go with the floooow
/adjektiv / - en som tillhör eller är anhängare av kristendomen. - susning.nu Anser du dig tillhöra eller vara en anhängare av kristensomen? Jag fick uppfattningen av att du inte ville ha något med religionen att göra.. Där med är du enligt mig inte kristen.
näää man är ju kristen om man tror på kristendomen och lever med den gud man tror p å
Amar & metamorphose - Som sagt: i dagligtal görs generellt inte den distinktionen. Vissa gör den, men långt ifrån alla. Att sedan en minoritet (ni) lägger en annan värdering är en annan femma. I och med att vi lever i ett (hyfsat) sekulärt samhälle som är hyfsat nervöst inför att det dyker upp andra religioner så kommer nog snarare definitionen av kristen som "följandes traditioner med kristet ursprung" cementeras. Helt enkelt för att snabbt kunna kategorisera folk, oavsett om de som kategoriseras är religiösa eller inte.
Sen så känns det även som att vi för lite olika diskussioner: ni om hur det borde vara och jag om hur det är :)
10-4, over...
Mabande, jag kanske fattade fel men vadå 'kategorisera' folk? Dom som inte tror på gud borde inte klassas som kristen/jude/muslim/buddhist etc etc, imo
imo = in my opinion :P
Sänket_ - Håller till viss del med dig, men det går ändå inte att förneka att en sekulär etnisk svensk oftast håller sig med ganska många traditionellt kristna värderingar och traditioner (d.v.s. kulturellt kristen). Som sagt så är det en skillnad när det gäller just judar bland de som räknades upp i och med att det ju finns en folkgrupp som kallas judar och även en religion (judendomen). Judiska folkgruppen är, liksom den arabiska folkgruppen, semiter, medan troende inom judendomen kan vara av vilken folkgrupp som helst. Dock är det oftast personer ur den judiska folkgruppen folk tänker på när de hör ordet jude. Buddisterna vill f.ö. inte ens klassas som troende ;) 10-4, over...
Om man inte firar jul, påsk å alla andra högtider, då är man ju inte kristen? varför ska man då kategoriseras som kristen? lr muslim lr jude w/e.
om man inte tror på Jesus kan man inte kalla sig kristen. Han är liksom hela poängen med kristendomen...
Xunzi * "Anser du att man fortfarande är 'kulturellt kristen' ifall man lämnat svenska kyrkan, ej har kristet bröllop, begravning etc.. kremerar kroppen istället för begravning.. ej låter "kristen bildning" vara en del av barnens uppväxt.. osv?" - På vilket sätt får du det till att jag skulle tycka det? För övrigt kan jag ju flika in att i och med att kremeringen nuförtiden är ett alternativ inom den kristna begravningen så får nog det fall bort från din lista ;) * "Jag tycker din distinktion mellan 'kulturellt/religiöst kristen' fungerar bra så till vida att den skiljer på de som aktivt ber och tror och engagerar sig i religiösa frågor och de som slentrianmässigt gifter sig i kyrkan, tillhör ett kyrkosamfund osv.." - Det får väl stå för dig, men jag skulle nog säga att man kan vara kulturellt kristen även om man inte uppfyller samtliga kriterier du räknar upp. (man måste ju exempelvis inte vara medlem i kyrkan för att få gifta sig där, döpa sina barn, eller begravas, skillnaden är bara att det kostar extra) * "Att säga att man är kristen pga samhällets värderingar tycker jag är lite vanskligt, eftersom det antar att vår moral är religiösa kulturyttringar medan de själva verket kanske är baserat på något annat, som råkat uttrycka sig genom religionen när den var på modet. Mao ska kyrkan ha monopol på 'nåd' t ex? Det anser inte jag.." - Jag har ingenstans sagt att alla samhällsyttringar är rakt av kopplade till en speciell religion. Många av de grejer som kan spåras tillbaka till kristendomens influenser i Sverige finns ju även i andra religioner / traditioner (d.v.s. de som utvecklade religionen tog in sina personliga värderingar om vad som kan skapa "en bättre värld"). Kul att du är konsekvent i dina resonemang i alla fall :) 10-4, over...
Människan enligt mig är tabula rasa. Ett oskrivet blad som senare i livet får sin prägel av åsikter, intryck, erfarenheter och mycket mer. Så att säga att man är född kristen, muslim, jude eller whatever, är det största bullcrap som finns enligt mig. Vad är man i så fall om ens morsa är muslim och farsan kristen?
At the gates of Eternity...
Sen finns det inget judiskt folkslag, finns däremot hebreér som är semiter. Min morfar var jude, och svart, hur går det ihop med att vara ett folkslag? Finns ju faan kinesiska judar.
BC99 * "Människan enligt mig är tabula rasa. Ett oskrivet blad som senare i livet får sin prägel av åsikter, intryck, erfarenheter och mycket mer. Så att säga att man är född kristen, muslim, jude eller whatever, är det största bullcrap som finns enligt mig." - Okej, då vet vi din åsikt. Hur större grupper än du behandlar ämnet är dock fortfarande klart relevant. * "Vad är man i så fall om ens morsa är muslim och farsan kristen?" - Beror helt av hur man uppfostrats / vilka kulturella / religiösa yttringar som blir mest framträdande. Med lite tur så struntar de i religionen och kombinerar det bästa från bägge världar ;) Inom vissa kulturer / religioner så tillhör man dock den kultur / religion som ens biologiska mor tillhör (detta troligtvis beroende av att det är enklare att fastställa moderskap än faderskap om man inte har tillgång till ett labb). Xunzi - Visst kan man "bli av med sin kulturella kristenhet": Hänge dig åt en annan kultur / religion, eller starta en egen (men se till att den egna är så pass skild från den kristna att de inte kommer sammanblandas). Vad menar du f.ö. med "kristen bildning"? 10-4, over...
När det kommer till Islam, och likaså Torah, dvs Mose lag som de troende Judar(som inte är Kristna eller Muslimer) följer så kan man inte ändra religion, då det är dödstraff för att lämna tron på Allah/Elah.
"Humilty is the outcome of knowledge" Imamul Awliya 'Ali ibn Abi Talib(alaihis salaam)
Isa_al-Talib, det där lät helt sjukt :P visst får folk som inte vill vara muslimer, inte vara det.. samma sak me judar snackar man på det där viset så äre bara ett elakt försök att få folk att tro på det ni tror på
Mabande : Man är fortfarande inte född till att tillhöra en religion ändå. Du är inte programerad i hjärnan att bli muslim, kristen, jude eller whatever innan du kommer till den här världen.
Sänket: Saken är den att det är ju bara falskt av mig att förneka vad skriften säger. Jag vill ju inte lura folk till att följa något utan att dom vet vad det säger.
"Humilty is the outcome of knowledge" Imamul Awliya 'Ali ibn Abi Talib(alaihis salaam)
BC99 * "Man är fortfarande inte född till att tillhöra en religion ändå. Du är inte programerad i hjärnan att bli muslim, kristen, jude eller whatever innan du kommer till den här världen." - Enligt din moraliska / filosofiska ståndpunkt. Enligt andras (exempelvis majoriteten av de religiösa) så är man det. Sänket_ * "visst får folk som inte vill vara muslimer" - Inte enligt den religion de vill lämna. 10-4, over...
Mabande man kan ändå inte födas för att tillhöra en religion.. det är rätt, alltså jävligt primitivt att tycka så
det är alldeles för mycket katagorisering när det kommer till religion.. Ingen mans (eller kvinnas) religion är samma som för nästa. Att kalla någon kristen för att denne firar jul av tradion borde isf bli kallad hednisk eftersom denne förmodligen även firar midsommar av tradition.
schlook_gk P19 inte den bästa liknelsen, men ja förstår ditt resonemang. dock är det så att man kan födas in i en kulturellt eller trosbundet religöst hem, utan att själv anamma den.
rent formellt räknas du till kristen om du konfirmerat dig, innan dess om du är döpt (fast det kan man inte styra mycket över själv)
För att räknas till kristen enligt kristendomen skall du tro enligt trosbekännelsen
Vi tror på Gud Fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare. Vi tror ock på Jesus Kristus, hans enfödde Son, vår Herre, vilken är avlad av den helige Ande, född av jungfrun Maria, pinad under Pontius Pilatus, korsfäst, död och begraven, nederstigen till dödsriket, på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda, uppstigen till himmelen, sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida, därifrån igenkommande till att döma levande och döda. Vi tror ock på den helige Ande, en helig allmännelig kyrka, de heligas samfund, syndernas förlåtelse, de dödas uppståndelse och ett evigt liv. Du ska tro på att Det finns
en allsmäktig gud, att jesus är hans
son ,
avlad av gud s alter ego "den heliga ande". för av
Jungfru Maria (ergo hon var oskuld) att jesus dog och
återuppstod . Du skall tro att jesus en dag skall
komma tillbaka (armageddon)
och dömma över alla och deras öden för evigheten. Du ska tro på att alla synder kan bli
förlåtna av gud om du
bekänner dem och
uppriktigt ångrar dem.
om du inte är konfirmerad eller tror på allt ovanstående, är du inte kristen, utan svensk.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Mabande : Mannen jag argumenterar inte emot dig . Jag argumenterar emot just de som påstår sådant.
Jag anser mig inte kristen. Morsan och farsan gick ur svenska kyrkan innan jag föddes. Jag är således inte döpt och har inte rätt till att gifta mig i kyrkan heller. Däremot firar jag jul. Men det är mer av nostalgiska skäl, samt för att träffa min och sambons familj. Annars är jag inte så engagerad, tycker mest det är jobbigt att behöva köpa grejer till alla. Men en man gör vad en man måste göra.
Yeah!
Att vara "kulturellt kristen" är väl inte något negativt i sig? Det innebär väl att man har några ganska kritiska grundläggande tankar om hur man ska behandla människor (då menar man inte som man gjort i religiösa krig). I grunden är väl budskapen typ: kärlek, respekt och förlåtelse. De tre budskapen är ju onekligen något fint. Visserligen är det centralt för de flesta religioner, men eftersom det är kristendomen som varit inne här i Sverige och skapat dagens Sverige så är det ju inte så konstigt att det heter kulturellt kristen. Religionen har ju ganska stor del i våra dagliga liv rent tekniskt och högtidligt.
"Om ison och fille är 2pac så är mange (schmidt) lite mer snoop." -verbose- P21
fiffi * "i slutändan handlar det om tro, tror du inte är du inte kristen/muslim/jude mm"
- Men du kan fortfarande ha de kulturella attribut som de troende har.
schlook_gk - Faktiskt en kul jämförelse :)
Sänket_ * "man kan ändå inte födas för att tillhöra en religion.."
- Säg det till de religiösa :)
* "det är rätt, alltså jävligt primitivt att tycka så"
- I så fall säger du att (i princip) alla religioner är primitiva.
friktion * " det är alldeles för mycket katagorisering när det kommer till religion.. Ingen mans (eller kvinnas) religion är samma som för nästa."
- Nja... Nu ser du ingen skillnad mellan tro och religion. Tron är att det finns en gud, religionen är att tro enligt trosbekännelsen.
Gurra * "
Att vara "kulturellt kristen" är väl inte något negativt i sig? Religionen har ju ganska stor del i våra dagliga liv rent tekniskt och högtidligt."
- Exakt, men tyvärr så är det ett gäng här som :)
10-4, over...
Producent
2006-11-03 14:52
Man kan väl kalla sig för det man känner sig för. Men man kan kanske säga att man har judisk/muslimsk/kristen härkomst men själv inte är det. Religion är inte alltid bara religion, det är ofta kultur också.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Det beror väl på vem som klassar? Det viktigaste för min del, är hur jag ser på mig själv... Jag bor i Sverige och är medlem i Svenska kyrkan som är kristen, men inte fan är jag kristen för det? För övrigt spelar det inte mig någon större roll om någon "ser mig som kristen"... ...så var det nog ingen jag hade något större intresse av att ha något att göra med från första början...
sänket, ids inte läsa andra inlägg faktiskt än. Kristen är du den dagen du själv anser dig kristen. dvs den dag du för dig själv och för gud förkunnar din tro =) Kristen är inget man föds som, utan ett aktivt val man väljer att bli.
cry me a river! --> thcrew
Mabande, således är jag kristen då jag är uppväxt i en kristen familj med en pappa som är präst, detta trots att jag inte är kristen i den mening att jag har förkunnat min tro. Ponera att jag väljer att bli muslim är jag då en muslimskt kristen? låter verkligen skevt i mina öron.. för en gångs skull anser jag att du faktiskt talar i nattskägget. Att prata om kulturella kristna känns även rätt skevt då alla svenskar(inte invandrare osv som självklart också kan vara svenskar) blir ju således kulturella kristna då sverige är ett land som torde kunna anses vara kulturellt kristet? Läste förövrigt att du pratade om konvertering. Om man går från icke-troende till troende muslim tex så har man väl inte konverterat, konverteringen sker väl mellan religioner? sammanfattningsvis förstår jag väl till viss del ditt sätt att se på det hela, men jag anser att det är fel att prata om kulturella kristna då kristna enligt mig, och säkert många därtill, anser att det är en benämning på en person tillhörande den kristna församlingen, vilket därigenom innebär en person som inför sig själv och gud förkunnar sin tro. För att beskriva de kulturella bitarna tycker jag det är bättre att tala om kristna värderingar. Jag personligen har ju genom min uppväxt tagit större del av vad det innebär att vara kristen och den kristna församlingen än gemene man och har självklart också därför färgats av det i min uppväxt, likväl skulle jag aldrig välja att kalla mig kristen mer än jag skulle kalla mig katolik om det var fallet, utan snarare benämna mig som en person med kristna värderingar.
Luther utryckte det hela såhär:
Jag kallas kristen, emedan jag genom dopet är upptagen i Jesu Kristi församling och med församlingen tror och bekänner honom vara min Frälsare och Saliggörare. Två saker krävs alltså enligt luther för att man ska vara kristen. Man ska vara döpt, och man ska tro på Jesus Kristus.
Föll visst bort en del av mitt inlägg till
Gurra * "
Att vara "kulturellt kristen" är väl inte något negativt i sig? Religionen har ju ganska stor del i våra dagliga liv rent tekniskt och högtidligt."
- Exakt, men tyvärr så är det ett gäng här som verkar se det som rakt av negativt att koppla ihop kultur och religion :)
kleton * "Jag bor i Sverige och är medlem i Svenska kyrkan som är kristen, men inte fan är jag kristen för det?"
- Bara för att du inte är troende betyder det inte att du inte har s.k. kristna värderingar eller är kulturellt kristen. Framför allt med tanke på att du är med i kyrkan...
joda * "således är jag kristen då jag är uppväxt i en kristen familj med en pappa som är präst, detta trots att jag inte är kristen i den mening att jag har förkunnat min tro."
- Du är nog garanterat kulturellt kristen, dock inte troende / religiöst kristen.
* "Att prata om kulturella kristna känns även rätt skevt då alla svenskar blir ju således kulturella kristna då sverige är ett land som torde kunna anses vara kulturellt kristet? Ponera att jag väljer att bli muslim är jag då en muslimskt kristen? låter verkligen skevt i mina öron.. för en gångs skull anser jag att du faktiskt talar i nattskägget."
- Läs gärna om vad jag skrivit, så blir nog nattskägget glesare ;)
10-4, over...