Kommer män tillslut försvinna?
28 minuter inslag från SVT's "Kobra"Behövs männen? Love!
At the gates of Eternity...
Producent
2013-06-28 19:16
Kanske lika bra det. Allt skit som någonsin hänt, krig, massmord och annat kommer (med ytterst få undantag) från män, inte kvinnor.
Kanske vårt enda sätt att överleva i slutändan haha? We needs to go!
Män kan ju omöjligt försvinna eftersom man inte kan välja om man föder en flicka eller en pojke, eller? Problemet är för övrigt inte männen i sig. Jag tror de flesta kvinnor vill ha kvar dem i världen :) Problemet är "manligheten". En hel del män håller fast sig själva i ramar och tankar om hur de borde vara och bete sig, som gör att dom utvecklas saktare.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
fast alltså hade ambitionen att avveckla män funnits så hade det varit fullt möjligt att se till att inga pojkar föds, det är ingen omöjlighet.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Män kan ju omöjligt försvinna eftersom man inte kan välja om man föder en flicka eller en pojke, eller? Om du checkade reportaget, så visar den att män behövs inte för rasens överlevnad. Jungfrufödslar finns i djurriket redan och dessutom finns det många arter (reptiler, fiskar, insikter mm) som är helt unisex, alltså att de är honor enbart.
Arvsmassan från en kvinna som befruktat sig själv kommer alltså föras vidare i barnet som blir en exakt klon av sin mamma. Vi män kommer ju aldrig kunna göra samma sak då vi saknar förutsättningarna för att föda barn.
Om du checkade reportaget, så visar den att män behövs inte för rasens överlevnad. Jungfrufödslar finns i djurriket redan och dessutom finns det många arter (reptiler, fiskar, insikter mm) som är helt unisex, alltså att de är honor enbart. Arvsmassan från en kvinna som befruktat sig själv kommer alltså föras vidare i barnet som blir en exakt klon av sin mamma. Vi män kommer ju aldrig kunna göra samma sak då vi saknar förutsättningarna för att föda barn. Jo jag såg det. Men det är ju djur som har det biologiskt i sig och som utvecklat det för att det gynnar dem. Människan är skapt för att ha män och kvinnor och allt där emellan könen och utanför. Hade män inte behövts så hade de inte existerat för länge sedan. Politiskt korrekt svar kanske, men jag vill iallafall att mänskligheten ska bestå av variationer eftersom det är då vi utvecklas. Att vilja leva i ett samhälle med enbart kvinnor är på gränsen till samma tänkande som Adolf Hitler m.m där man tror att samhället blir bättre om alla bara är likadana.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Men intressant att leka med tanken dock. Jag hade nog tyckt det var skrämmande att leva i ett samhälle med bara kvinnor. Jag gillar att hänga med män. Hade jag inte gjort det så hade jag inte varit så mycket på whoa så mycket som jag är. Men i slutändan är vi ju bara människor.
Jag förstår vad du menar och jag uttrycker inte min egen åsikt, jag bara återberättar vad det hela handlar om. Som hon brittiska kvinnan sa, så var det ju bara 146 miljoner år sedan som vårt DNA-låstes till den metod biologiska metod av befruktning vi har idag. Inget säger att vi inte kan fortsätta utvecklas.
BC99 skrev: Jag förstår vad du menar och jag uttrycker inte min egen åsikt, jag bara återberättar vad det hela handlar om. Som hon brittiska kvinnan sa, så var det ju bara 146 miljoner år sedan som vårt DNA-låstes till den metod biologiska metod av befruktning vi har idag. Inget säger att vi inte kan fortsätta utvecklas.Nä jag förstod det. Jag hade dokumentären på i bakgrunden så jag lyssnade med ett halvt öra. Tittar på den igen nu.
Skillnaden mellan djur och människor är dock att vi inte har sex av enbart anledningen att befrukta. Vi har sex för att det skapar ett samband och intimitet mellan oss och även för njutningens skull. Jag tror inte att människan kommer gå åt det hållet av den simpla anledningen att vi av naturen är sexuella varelser och de flesta kvinnor föds inte lesbiska. Vad jag däremot tror håller på att utrotas är "manligheten", som kvinnan som skrev i boken ändå nämner lite grann. Det vill säga alla tankar om att människor till naturen är våldsamma och att konkurrens är det som får samhället att gå runt.
Vad är din åsikt då?
Att manlighet håller på och dör ut, vet jag inte. Snarare att vi börjar mötas mer i mitten. Vilket jag tycker är bra :) Se hockeyspelare med helskägg som står och bölar! Det är bra, fler män ska våga visa känslor! Att det finns kvinnor som vill selektivt utrota mäns existens tänker jag inte svara på om huruvida det är bra eller dåligt hehe. Men om nu det skulle ske rent biologiskt, vilket inte är en omöjlighet (även om det skulle dröja en bra tid) så är det väl inte så mycket man kan göra eller hur? Då är det tydligen den vägen vår ras ska ta. Hej då män, hejsan självbefruktande kvinnor som föder kloner av sig själv. Vad vet vi? Kvinnors menstruationscykel är ju tex känslig för feremoner. Vilket innebär att många kvinnor som bor ihop får tex sin mens samtidigt. Inget manligt sällskap, ständigt utsatt för kvinnliga feremoner och energi. Kanske det så småningom händer något? Vore ju tråkigt om det var fallet, men vad vet vi? Vår ras som den ser ut nu har bara existerat i 200 000 år. Många av oss har till och med lite neandertal-DNA kvar i oss. Och för bara 28 miljoner år sedan så började vi gå upprätt. Av de 4,5 miljarder år som jorden existerat så är vår närvaro att jämföras med ett ögonblick. Nu vet jag inte hur länge till jorden eller mänskligheten kommer existera men det vore naivt av oss att tro att vi inte kommer fortsättas utveckla nya egenskaper?Spoiler Haha har ni sett Futurama avsnittet där de åkte i en tidsmaskin och hamnade på en tid i jorden då det bara fanns kvinnor :P
Du har rätt, man kan inte veta. Eftersom vi pratar om en framtid som är väldigt långt bort så kommer vi aldrig få veta i heller. Jag trodde dock vi skulle spekulera så de var det jag gjorde :P
Kan inte se dokumentären än men även om människan skulle utvecklas till enbart kvinnor så är det förmodligen inte bara könsdelarna som utvecklats. Hjärnan och resterande delar av kroppen bör ju också optimeras för den nya "rasen". Dessa människor kommer nog se ner på oss homo sapiens sapiens, som den primitiva apan som var ett viktigt steg in i den nya världen. Som det är i dagens läge är ju inte vår hjärna riktigt anpassad för den typ av samhälle vi har idag. Vår hjärna är ju samma hjärna som homo sapiens sapiens alltid haft i 100tals år tillbaks i tiden.
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Manel : Nu är ju grejen den att visst kan vår ras fortsättas utvecklas (och det gör den), men vi kommer inte utvecklas "bort" från att bli homo sapiens. Vår ras är den sista hominida rasen (i alla fall på den här planeten) då vi har tagit bort naturligt urval. Så vi kommer aldrig utvecklas ur ramen av homo sapiens så att säga.
Vår hjärna är ju samma hjärna som homo sapiens sapiens alltid haft i 100tals år tillbaks i tiden. Nja, sen den senaste istiden (ca 10 000 år sedan) så har mänskligheten (och därmed våra hjärnor) utvecklats snabbare än vad de gjort innan. Vår genetiska mångfald har gjort att vi anpassat oss snabbt till de förändringar som sker omkring oss, samt att våra gener har blandats och därmed kommer även nedärvda mutationer bland annat, med i våra arvsmassor. Så visst har våra hjärnor utvecklats de också.
BC99 P30 Jag spekulerar mest men tror du inte att naturförändringar, kärnvapenkrig och biologisk krigföring kommer att tvinga människan till att utvecklas ur den ram vi ser idag. Naturligt urval har vi ju till viss del med sjukdomar som inte går att bota, svält mm. Även om vi vill tro att vi har kontroll på vad som sker runt omkring oss så dör ju folk titt som tätt av naturkatastrofer. Iof är jag en sån där obotlig dagdrömmare som allt för ofta drömmer om en apokalyps. Okej jo det köper jag att vi måste ju ha utvecklats till viss del annars skulle vi nog fortfarande leva som för 10 000år sedan. Jag refererade till en dokumentär jag såg på vetenskapensvärld där dom sa nåt i stil med att vi är "Moderna människor med uråldrig hårdvara".
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Kanske lika bra det. Allt skit som någonsin hänt, krig, massmord och annat kommer (med ytterst få undantag) från män, inte kvinnor. Det betyder inte att de sakerna kommer försvinna med männen. Besök ett kvinnofängelse eller nåt.
Resten av den här diskussionen är skrämmande. Sen när blev konkurrens en manlig egenskap och att gråta en kvinnlig?
Redline!
Resten av den här diskussionen är skrämmande. Sen när blev konkurrens en manlig egenskap och att gråta en kvinnlig? Inte riktigt så jag menade. De handlar mer om hur man uppfostrar tjejer och killar rent generellt och vilka egenskaper man tycker mannen respektive kvinnan borde ha. Att tjejer ska vara känsliga och omhändertagande och killar ska vara tävlingsinriktade och intellektuella. Problemet idag är att kvinnor har börjat ta plats och ta över de "manliga" egenskaperna, men männen tar inte över de "kvinnliga". Rent generellt ( om jag får tycka ) så är det inte attraktivt på arbetsmarknaden eller i de sociala livet att vara känslosam. Jag pratar bara i termer kvinnligt/ manligt eftersom väldigt många ser det så.
Manel : Håller med dig. Vi kan ju inte förutspå katastrofer som kanske sätter oss tillbaks, teknologiskt, några hundra år. Då blir det ju tillbaks till "survival of the fittest". Men även där snackar vi hundratusentalsår innan vi utvecklas till någon annan hominid avart.
Kanske lika bra det. Allt skit som någonsin hänt, krig, massmord och annat kommer (med ytterst få undantag) från män, inte kvinnor. Allt bra kommer ju också från män, vetenskap, filosofi, musik, konst, litteratur och innovation i allmänhet.
:D
BC99 P30
true dat, kommer ju inte se en ny människa till nästa vecka precis.
Klot-Einar
Kanske ligger nåt i det du säger, enligt min källa på flashback så är du nog på rätt spår.
Han menar iaf att :
"En annan faktor som du måste ta hänsyn till är att tjejer har mindre hjärna och färre hjärnceller än pojkar. Tjejer har 4 milliarder (ca 16%) färre hjärnceller än pojkar och klarar helt enkelt inte av att göra egna vettiga livsval. Det handlar enbart om slumpen om det går rätt eller fel."
Intressant ämne.
Angående om vi har utvecklats biologiskt de senaste 10 000 åren så har vi det till viss del men inte i närheten av lika mycket som tidigare under vår arts livstid när vi så att säga utvecklades till dem vi är.
Vi är inte längre utsatta för något stort evolutionärt tryck.
Kolla den:
Vi är förmodligen inte speciellt mer intelligenta idag än på stenåldern. Anledningen till att vi har mycket mer avancerad teknik är för att teknologin går i arv, vi har då möjlighet att ständigt förbättra den utan att behöva börja om från noll.
Sätt en modern människa i skogen och den kommer inte ha en aning om hur den ska överleva om inte någon lär upp den.
Att män kommer försvinna tror jag inte även om män inte idag behövs för reproduktion. I framtiden kommer även kvinnan förmodligen bli rätt värdelös ur ett reproduktionsperspektiv då konstgjorda livmödrar a la The Matrix är på väg.
Det finns dock idag en "manlig kris" och den tror jag beror på att män inte har en självklar plats i samhället längre.
Kvinnan har alltid fötts med ett inneboende värde i och med sin livmoder. Mannen föds inte med ett värde utan måste genom sina bidrag till samhället på så sätt förtjäna sitt värde.
Idag klarar sig kvinnor utan en försörjande man. Hon kan t.o.m. välja om hon vill att hennes barn ska ha en pappa. Istället för en man är det till stor del staten som försörjer dem.
Mannens enda roll är att jobba och betala skatt så att staten kan försörja kvinnor och barn. Tidigare betydde att göra karriär och ha ett bra jobb att en man även kunde gifta sig med en kvinna och få barn som med största sannolikhet var hans egna. Det var ett bra kontrakt för många. Idag är äktenskap en institution som bara mer och mer tappar sitt värde.
Fler män droppar därför också ur systemet i olika utsträckning då det inte längre är värt att vara en del av det.
Denna text om män och manlighet är ganska intressant:
http://radishmag.wordpress.com/2013/03/08/volume-1-issue-9-the-way-of-men/
Notera att det är mycket i texten jag inte står bakom och sidan i övrigt har mycket tveksamt innehåll.
Ugh ändrade totalt åsikt när jag läste texten igen. Läs inte den. Måste hitta en bra text om primitivism...
Tack for inlagget dock! Mycket intressant lasning och jag haller med dig i mycket.
en snubbe som håller på med teoretisk fysiker är helt klart en vi ska lyssna på när det gäller evolutionär neurobiologi. och hålla på att räkna hjärnceller än mindre ta skit från flashback på allvar är fan inte redigt nånstans. kognition, intelligens och liknande beror på bra mycket mer än antalet hjärnceller. en blåval har t.ex en hjärna som väger runt 7 kg jämfört med en människas som väger runt 1,3 kg.
:D
Klot-Einar hoppas att du förstod ironin i inlägget.
I heard PAllah's Apostle (Muhammed) saying: From among the portents of the Hour are (the following): 1. Religious knowledge will decrease (by the death of religious learned men). 2. Religious ignorance will prevail. 3. There will be prevalence of open illegal sexual intercourse. 4. women will increase in number and men will decrease in number so much so that fifty women will be looked after by one man.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu
alltså politiskt korrekta svar är ALLTID FEL använd aldrig politsk korrektion för fan!! Klart den risken finns vem vet vad som sker i framtiden liksom, är det möjligt det är det som är frågan och svaret är att "ja det är möjligt" dels för att det går att ändra vårt dna (ex det manliga så att män inte lever till exempel) eller för att det går att välja ut kvinnliga spermer istället för manliga. I kina ströp man flickebarn förr varför skulle man inte kunna göra samma sak med pojkbarn? Allt det handlar om är ju vem som kommer att bestämma (eller vilka) och vad deras dennes agendor är. Efterssom män överlag är närmare till agression och våldsbrott mm. kan det säkert vara många som hade tyckt detta skulle vara en bra idé, dock är världen idag styrd utav hemliga MANSDOMINERADE nätverk som i princip äger 80 % utav hela världens marknad och påsåvis även alla skulder som finns. Eld och manligheten är det som dyrkas och så kommer det antagligen att förbli just för att mannen är starkare än kvinnan. Så döda mig nu med alla motargument eller hylla mig som konung!!!!!!!!
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
DigeriDoo : Kan du vara snäll och sluta sprida religiöst trams? Det finns gott och forum för det och det här inte ett sådant.
När det finns anledning för det, ett syfte att göra det och relevans för tråden för det, så kommer jag att göra det. Vem är du att försöka sålla bort. Skriver du så om allt annat trams? Är det du som är trams-bedömaren?
Jag tyckte faktiskt Diggeridoos inlägg hade relevans. Han menade på att det finns en profetia i koranen om att männen kommer minska i antal.
och det motiverar att män ska få ha/ta 15 fruar var :D
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
Blweria skrev: och det motiverar att män ska få ha/ta 15 fruar var :DDet har jag väl inte påstått? Han säger bara sin åsikt utifrån hans perspektiv, det är de enda jag sagt.
jag driver....fast ändå inte helt å hållet. om jag var den enda mannen kvar så skulle jag nog kunna tänka mig att ta hand om några stycken kvinnor. alla kvinnor behöver ju en man att dela på. hur skulle det se ut med massa nakna kvinnor som sprang omkring utan att han en man som höll i kopplet???? sinnesvriden värld DET skulle va....
Sofia : Herregud... vad bevisar det citatet? Att islam har rätt? Att koranen har redan förutspått detta för 1400 år sedan? Killen citerade inte bara ett citat, han tog in 3 andra citat i hopp om att någon ska bli frälst och uppenbarligen fungerar det eftersom du tycker att något skrivet ur en sagobok, kan appliceras på riktigt vetenskap.
koranen är inte det den där BOKEN som inte kan brinna...?
Ett av de rörigaste inslag jag har sett (såg det för ett par veckor sedan). De försöker tränga in typ 10 helt olika frågeställningar i samma program, när de egentligen inte är besläktade mer än på ytan. Vad fan, gör ett program om den afrikanska byn, ett om kvinnan vars boktitlar inte har något med hennes författarksap att göra, etc. Det stämmer visserligen att män är ansvariga för de flesta krigen i världen, precis som de ansvarar för i princip alla vetenskapliga landvinningar, viktiga litterära verk, etc. Av någon anledning brukar det förra beskrivas som ett förtryck av kvinnan, och det senare som ett om möjligt än värre förtryck av kvinnan. Intressant att feministiska författare brukar beskylla män för "dubbel bestraffning". F.ö. är jag inte överraskad över att denna trenden (varför den nu skulle ske, vilket jag tycker att det saknas skäl att tro) har förutspåtts av religiösa astrologer. Sådana har väl förutspått ungefär 47 av de senaste 3 demografiska förändringarna i världen...
BC vad bevisar det citatet? Att islam har rätt? Att koranen har redan förutspått detta för 1400 år sedan? Jag har inte sagt att det bevisar något. Huvudsaken är väl att det finns en relevans till tråden, vilket det fanns.
Dock kan det tillsammans med alla andra profetior som slagit in ses som bevis, då ingen människa (eller jinn) som gjort profetior någonsin haft ’alla rätt’, eftersom dem inte känner till framtiden. Däremot har de profetior som Profeten Muhammed (saw) (som uppenbarades av Skaparen) gått till så som de beskrevs.
Utöver det så kan man lägga till profetiorna tillsammans med alla de påståenden om verkligheten som Skaparen gör i Koranen som ingen kände till på den tiden Koranen uppenbarades. Det blir då ännu starkare bevis på att det inte är en människa (eller jinn) som ’producerat’ Koranen.
Killen citerade inte bara ett citat, han tog in 3 andra citat i hopp om att någon ska bli frälst Nej, du tillskriver mig avsikter felaktigt utifrån din subjektiva önskande föreställning om mig. Jag ville bara inte ’klippa sönder’ hadithen. Så det är inte tre citat till, utan en hel hadith.
och uppenbarligen fungerar det eftersom du tycker att något skrivet ur en sagobok, kan appliceras på riktigt vetenskap. Och nu tillskriver du (tror jag) något på
Sofia , som bara uttryckte sig att det fanns relevans. Hon förtjänar också propps, för även om hon inte håller med om folk så kan hon ändå vara objektiv och öppen till personen som hon inte håller med om.
Att det finns en Skapare och att Skaparen kommunicerat till Sin skapelse är inget som går emot 'riktig vetenskap'. Jag säger det en gång till; den vetenskapliga metodik som vi använder idag som 'riktig vetenskap' kom till stor del genom muslimerna.
Inte heller är utforskandet av den externa naturen och utforskandet av den inre andliga naturen riktigt samma sak. Och har inte heller exakt samma tillvägagångssätt. Koranen är heller ingen vetenskaplig bok i sin natur, men i den finns precisa påståenden som beskriver hur verkligheten är.
Digerii : Lyssna, jag är ingen islamhatare av något slag. Tvärtom, jag är en jude som jämnt och ständigt sticker nacken ut för muslimer och försvarar de. Jag har aldrig sett islam som ett hot eller att islam skulle vara någon "konstig" religion. Som ateist, så är alla religioner lika "konstiga" för mig. Men när du helt oblygt erkänner att ditt enda syfte här på Whoa är att sprida islam och predika om det, då måste du förstå att det blir svårt att tro att du är här i något annat syfte. Och jag är 100% övertygad om att du besitter kompetensen att diskutera ämnen här utan att dra in Profeten, Allah och Koranen. I love my bong, but even I take it out of my mouth every now and then...
I love my bong, but even I take it out of my mouth every now and then + några tusen :)
men en fundamentalist är fundamentalist på heltid. allt ska blidka spaggettimonstret bakom pluto.
DiggeriDoo
Däremot har de profetior som Profeten Muhammed (saw) (som uppenbarades av Skaparen) gått till så som de beskrevs. Går det att läsa dessa sammanställda någonstans?
jack, jag har försökt få "bevisen" i klartext länge... men asså, stevy jobs "såg" muspekaren innan den skapades. gör inte det honom till en profet? ....och om inte det är nog så ser man hur "apple"-folket betér sig. dom behandlar apple-store som en kyrka. människorna är som en sekt...
Klippet verkar borta, handlade det om att våra djuriska kvalitéer spelat ut sin roll?
Kvinnor kommer nog ändå spara några av oss, packåsnor kommer alltid behövas.
Det är ju ingen tvekan om att kvinnan är den mest lyckade avarten av homo sapiens sapiens
...men en fundamentalist är fundamentalist på heltid. allt ska blidka spaggettimonstret bakom pluto. Sad but true...
Kvinnor kommer nog ändå spara några av oss, packåsnor kommer alltid behövas. Hahahahaha! Skrattade så jag grät :D
Blweria haha... klär du av alla kvinnor som kommer in i ditt huvud? BC99 Herregud ? Jag trodde du var ateist? :P Pallar inte gräla.
klär av? jag har aldrig sett en kvinna med kläder. jag trodde det var ett manligt drag att ha kläder på sig. att på så vis visa sin makt typ. eller värme....eller sin förmåga att få en kvinna att sy :p
Stackars kvinnor på vintern!