I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kommer män tillslut försvinna?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2013-08-01 06:52
eller hur....men å andra sidan behöver ingen en brevöppnare meed så många styva vårtgårdar runt omkring....:p
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Poet

2013-08-01 08:35
Sofia: Man ska inte använda "the lords name in vain", go figure...
At the gates of Eternity...

2013-08-01 09:48
BC99 skrev:
Sofia: Man ska inte använda "the lords name in vain", go figure...

Herregud nej! ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-08-01 09:49
Blweria skrev:
eller hur....men å andra sidan behöver ingen en brevöppnare meed så många styva vårtgårdar runt omkring....:p

You're sick :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-08-01 12:11
Ett ord: BALANS

Ska kolla på detta dravel nu...
Crime Pays, ask the Rothschilds!

2013-08-01 13:20
Jag såg 8 minuter sammanlagt, om stammen i Kenya och författaren. Tydligen är resterande borttaget (ännu en anledning varför jag inte betalar radiotjänst).

Sådana här dokumentärer inom ämnet splittrar män och kvinnor ännu mer och det är sorgligt att se hur media förvränger världsbilden. En gång i tiden när alla människor levde ett med naturen var byar och stammar mer sammansvetsade, kvinnor var även på den tiden med att jaga föda ibland. Att jaga ett djur tills det stupar av sig själv och dör av utmattning är en gammal jakt konst som människan är ensam om att bemästra på jorden (eller vi gjorde, inte nu längre)... kvinnor joggar minst lika bra som männen på långa distanser. Vi snackar inte snabbhet, utan uthållighet. Det finns ett folk som lever med naturen i kopparkanjonen i mexiko och där är männen lite rädd för kvinnorna för dom styr och ställer som dom alltid gjort (iaf på hemmaplan... huhu) Men i någon form av balans får dom vardagen att gå ihop.

Män och kvinnor har alltid haft samma starka intellekt, små skillnader gör oss bättre tillsammans... svaga respektive starka sidor har fungerat som en balans. Visst männen får saker och ting att hända, men ibland slår det slint på en man och han hugger ner alla äppelträd för att bygga en större hydda - då kommer kvinnan in och säger stop och belägg, lämna kvar några träd så vi kan göra äppelpaj för i helvete.

Kanske i framtiden smälter vi samman och blir till en slags hybrid ras... likt en Prius.

Makten är duktig på separera könen och splittra familjer - "låt dom tävla mot varandra så blir dom lättare att styra". Divide and conquer mina vänner!

2013-08-01 13:30
*Sen fanns det ju dålig stammar och byar på den tiden med galna ledare och total avsaknad av balans, men sådana samhällen blev kortlivade för dom var destruktiva.

2013-08-01 14:13
Dirty-Dave P31

Vad va det för djur vi tröttade ut? En feminist sa att vi i regel aldrig tog mammutar utan mer hamstrar. Om det också handlade om att skada djuret i processen finns det väl andra flockdjur som kör liknande taktik

2013-08-02 15:42
VRGNHNS

Antiloper i Afrika. Det finns tydligen inget djur som springer längre än människan på grund av vår avancerade hud som andas och svettas. Att springa var en suverän egenskap då vi konkurede ut den fysiskt starkare rasen, neandertalarna... men dom var osmidiga och sämre med fötterna.

Jag har hört att människan tog mammutar men det var sällan, för riskabelt. Tips på böcker. "Born to run" och "The Art of Tracking, the Origin of Science"

2013-08-02 16:42
Män är ju generellt sett bättre än kvinnor på allt sååååå...hur skulle då utvecklingen gå framåt om männen försvann?

2013-08-02 16:55
män är inte ens generellt sett bättre än kvinnor på att amma eller föda barn...
men annars så är vi ljusår bättre. långt ifrån lika vackra...men bättre.

inte ens i närheten så sexiga...men bättre....

men helt klart bättre på allt som är viktigt i livet.
så som supa och slåss tex....viktiga egenskaper hos en civiliserad människa...

-Mark Twain
Poet

2013-08-02 17:47
Blweria: Våldta är vi också bättre på. Kvinnor vet inte hur man våldtar ordentligt!

Spoiler
Hahaha, sucks to be a man sometimes...

2013-08-03 19:32
BC99
Jag vet att du inte är en islamhatare. Däremot kan jag tänka mig att det vanligast är i politiska sammanhang som du försvarar.

När det kommer till själva religionen så är inte en religionsföraktande ateist så mycket bättre dock, det inefattar ett liknande instängd mentalitet gentemot religiös information och samt en saknad av objektivt utforskande.

Men när du helt oblygt erkänner att ditt enda syfte här på Whoa är att sprida islam och predika om det, då måste du förstå att det blir svårt att tro att du är här i något annat syfte.

Är det inte bättre att jag är öppen med det än att jag låtsas som något annat när det är uppenbart vad jag gör. Men jag undrar, om jag väljer att lyfta fram den islamiska världsåskådningen i diskussionerna, hur jobbigt kan det vara egentligen?

Ni flesta är vana att få religionerna förklarade för er av icke (samt anti)-troende personer. När sådana beskriver religion så gör dem det genom sina egna förklaringsmodeller och världsåskådningar. Men det blir så ofta helt felaktiga tillskrivningar och analyser. Är det inte ens lite intressant att för omväxlingens skulle få lite ’autentisk’ (i brist på andra ordval) information om religionen istället?

Det skulle att vara öppensinnad, och att vidga sina vyer. Att eka och repetera grundlösa och snevridna argument samt nedvärderingar utan den andra sidan är inte det. Dessutom är bara en åsikt. Hur stor skada tar du av det? Är du inte i kontroll över dina egna känslor?

Som muslim är jag fundamentalist, absolut, vilket inte är att förväxla med extremist. Men det kan en ateist vara likaså, och många gånger en extremist själv, då denne många gånger inte ens går till de religiösa skrifterna och de lärde som beskriver religionen, utan just istället bara använder färdigformulerade argument som egentligen är helt felaktiga. Vilket varken är kritisk granskning eller vetenskapligt.

2013-08-03 19:34
JackFalk
Det finns i olika böcker, dock har jag inte läst några sådana utan läst dem löst på olika artiklar eller hört på föreläsningar. Men du är nog rätt duktig på att googla så det blir inte några större problem.

2013-08-03 20:41
Och nu tillskriver du (tror jag) något på Sofia, som bara uttryckte sig att det fanns relevans. Hon förtjänar också propps, för även om hon inte håller med om folk så kan hon ändå vara objektiv och öppen till personen som hon inte håller med om.

Citerar Voltaire:

Jag ogillar vad du säger, men jag kommer till min död försvara din rätt att säga det.

#åsiktsfrihet

2013-08-04 12:00
DiggeriDoo skrev:
JackFalk
Det finns i olika böcker, dock har jag inte läst några sådana utan läst dem löst på olika artiklar eller hört på föreläsningar. Men du är nog rätt duktig på att googla så det blir inte några större problem.

Du vill att jag ska leta upp samtliga Muhammeds profetior, samt undersöka deras pricksäkerhet, eftersom du inte kan backa upp dina påståenden med substans?

Nej, tack.

2013-08-04 16:55
Nej jag bryr mig inte om att göra mödan när jag vet att du inte ändå skulle acceptera det. Det är så din avsikt synliggörs för dig själv. Om du uppriktigt skulle vilja veta så skulle du själv kolla upp det.
Poet

2013-08-04 17:44
Jag älskar hur du snackar som om du verkligen besitter svaret. Jag erkänner att jag inte vet vad som sker efter detta livet. Därför jag inte tror på organiserad religioj. Du vet redan exakt vad som ska hända. Varför? För en gammal bok, skriven av lika gamla män för ca 1400 år sedan har sagt så.

Det om något är sätta sig ovanför någon annan.

2013-08-04 20:09
Jag älskar hur du snackar som om du verkligen besitter svaret.

Fortfarande är det bara en åsikt, och jag presenterar alltid belägg om den åsikten. Dock får jag oftast bara retoriska duckar till svar. Vilket du exemplifierar i många trådar.

Jag erkänner att jag inte vet vad som sker efter detta livet. Därför jag inte tror på organiserad religioj.

Hur hänger dem två meningarna ihop menar du? Den som uppriktigt ger sig in i sökandet kommer att gå från det ena till det andra, utvärdera, analysera, jämföra, tillämpa - förkasta osv. Och jag fann att islam är den som besvarar på frågorna i sanning, den som är mest konsistent i sina texter. Den som mest överensstämmer med logik och verkligheten så som vi kan observera den.

Det är inte så att du kommer på dina svar av dig själv. Du läser, tittar, jämför osv också och väljer att tro på det du tror på för att det övertygar dig mest.

Du vet redan exakt vad som ska hända. Varför? För en gammal bok, skriven av lika gamla män för ca 1400 år sedan har sagt så.

Nej, du simplifierar det. Det är ett exempel av de retoriska duckar som jag talade om. Jag tror det för det är där som jag funnit flest och mest övertygande bevis på att det är Skaparen som har uppenbarat religionen till oss.

Det finns vetenskapliga påståenden (så som om big bang, universums expansion, bergens funktion, vattnets kretslopp, fostrets utveckling, neurologi), påståenden om på den tiden helt okända historiska event, profetior. Dessutom har den en tidlös beskrivning av människans inre varande på andligt och psykologiskt plan och hur man skall frigöra och tillfredsställa det på bästa sätt. Dessutom kan Skaparen när man söker utöver allt detta bevisa Sin existens när man uppriktigt söker Honom.

På vilken basis skriver du att den är skriven av män? Har du studerat Koranen och de islamiska , i samband med dessa aspekter som jag beskriver? Eller repeterar du nu bara det mantra som återfinns i samhället?

Det om något är sätta sig ovanför någon annan.

Kan du förklara hur jag på grund av det sätter mig över någon annan? Jag talar inte ner på någon, jag förlöjligar ingen, jag bara presenterar mina åsikter med belägg. Om man inte håller med om det så gör man inte. Att vara övertygad är inte samma sak som att sätta sig över någon.
Poet

2013-08-07 11:51
På vilken basis skriver du att den är skriven av män? Har du studerat Koranen och de islamiska , i samband med dessa aspekter som jag beskriver? Eller repeterar du nu bara det mantra som återfinns i samhället?

Jag tror jag kräktes lite i min mun när jag läste detta. Du frågar mig om jag repeterar mantra när hela dina tro är baserat på någon annans tro. Jag har koranen på svenska och engelska. Min farsa har den på arabiska och han är även flytande i språket och därmed har det gett mig en djupare insyn. Kan du ens arabiska? Jag har även torah, talmud och lite olika biblar samt gett mig på vedaskrifter för att förstå hindusm bättre. Jag blev inte ateist pga brist av tro/religion. Tvärtom, jag blev ateist för att jag började studera religion ganska tidigt

Skillnaden mellan dig och mig är att jag vågar erkänna att jag inte vet vad som sker efter detta livet. Eller hur livet ens skapats i allra första början. Jag väljer att förlita mig på teorier som vilar på vetenskapliga grunder. Du väljer dig att förlita dig på sagor och myter. Jag är ledsen att jag låter nedlåtande, men det är inget än sagor. Fler människor har sett Titanic än läst en koran. Betyder det i så fall James Cameron är Gud? Såvitt jag vet så kanske vi inte ens existerar överhuvudtaget, utan kanske vi alla är ett endaste stort datorprogram? Eller så kanske det är flygande spagettimonster som styr universum? Kanske den här världen endast existerar i mitt huvud?

JAG VET INTE och jag (och många andra) står för det. Och jag är bekväm med den tanken, varför? För INGEN vet vad som väntar efter att det här livet är slut. Vad händer efter döden? Det vet jag inte fören jag dör. Är det egentligen svårare än så eller känner du någon som varit död en längre tid och sen kommit tillbaks? Hur mycket du än tror att du kommer komma till jannah, bada i bäckar och knulla 72 brudar, så är jag jätteledsen att behöva säga att det finns ingenting på den här planeten som kan garantera dig detta. Du kan be 500 gånger om dagen, lusläsa koranen in och ut, kunna varenda sura... shit du kan till och med läsa islamologi och bli imam. Inget av detta kommer garantera dig (eller någon annan) att komma till denna påhittade plats.

Det jag däremot vet är att den bok du anser vara så helig är skriven med bläck på papper. Materia som existerar på vår planet. Det finns ingenting med din religion (eller någon annans) som har någon särskild mystik eller "gudomliga" egenskaper. Det du anser vara "Guds ord" är egentligen bara en människas egna ord som han/hon skrivit i ett egoistiskt syfte. Och detta tilltalar någon som dig själv tex, eftersom ditt liv känns helt enkelt meningslöst om du inte har något hokus pokus att tro på. Organiserad religion är ett av de vidrigaste sakerna som finns. Att ha en personlig tro/teori om en högre makt är en sak. Men att ge sig själv rätten att säga till andra vad de ska tro och inte tro, hur de ska leva, att helt enkelt tvinga på sin sak; det om något är fan mig haram. Vem in helvete är du att komma och säga till mig vad jag ska göra och inte göra? Vad jag ska äta och inte äta, vad jag ska tänka. Vem/vad jag ska älska? Seriöst, vem fan är du? Vad gör dig eller din religion så jävla speciellt? Vadå, för att ni har en Gud? Gissa vad, hinduismen har hundratals gudar. Är det en bättre religion för det? Om inte, varför? 100 Gudar vs 1 Gud låter bättre i min bok.

Och det är det jag landar på till sist; Bara för att jag är ateist, så behöver inte alla andra vara ateister. Jag går aldrig och predikar om min ateism. Om jag däremot blir tillfrågaad, så är det en annan sak. Jag känner faktiskt en imam och han snackar inte ens i närheten så mycket om islam som du gör. Tvärtom när vi umgås så kommer vi endast in på islam när jag frågar om det. Men detta är ju uppenbarligen något du inte kan göra. Ditt liv är islam, brukar vara så för konvertiter. Synd bara att detta är ett hip hop forum. Egentligen borde jag låta dig fortsätta på ditt spår, för ditt arroganta beteende får Jehovas Vittnen att verka blyga.

Som jag sa innan; Jag älskar min bong, men även jag tar ut den ur min mun då och då.

2013-08-07 14:51
DiggeriDoo skrev:
Nej jag bryr mig inte om att göra mödan när jag vet att du inte ändå skulle acceptera det. Det är så din avsikt synliggörs för dig själv. Om du uppriktigt skulle vilja veta så skulle du själv kolla upp det.

Jag accepterar allt det finns vetenskapligt stöd för. Det saknas belägg för att sanna profetior existerar, så i den meningen är jag inte "uppriktigt" intresserad av vad Muhammed hade att säga om framtiden. Däremot är jag uppriktigt intresserad av att visa för andra som läser här att du inte är någon som ska tas på allvar, så det beror på vad du menar med "uppriktigt".

Du måste förstå att för en vetenskapligt lagd person handlar det här inte om religion i meningen kvasifilosofisk vägledning, utan om hypoteser om hur världen är beskaffad. Den som ställer ut (tämligen grandiosa) sådana hypoteser utan att backa upp dem med substans är inte värd respekt, förståelse eller silkesvantar.

Å andra sidan kanske det räckte för de flesta när du försökte leda i bevis att människan var gjord av lera.

2013-08-08 19:01
BC99
Du frågar mig om jag repeterar mantra när hela dina tro är baserat på någon annans tro.

Och du har kommit på allt du tror på själv?

Jag har koranen på svenska och engelska. Min farsa har den på arabiska och han är även flytande i språket och därmed har det gett mig en djupare insyn. Kan du ens arabiska? Jag har även torah, talmud och lite olika biblar samt gett mig på vedaskrifter för att förstå hindusm bättre. Jag blev inte ateist pga brist av tro/religion. Tvärtom, jag blev ateist för att jag började studera religion ganska tidigt.

Jag kan inte arabiska nej, men de lingvistiska miraklen, vetenskapliga påståendena och profetiorna går att förklara på andra språk så att man förstår dem. Vilket jag har lyssnat muslimer beskriva, de som har de rätta ’glasögonen’ på sig, dvs utifrån den islamiska världsuppfattningen. Det är genom en sådan man får en rättvis bild av det. Visst finns det uppriktiga och ärliga teologer som beskriver andra religioner, men ändå sällan att beskrivningen ändå blir formad utifrån den egna världsåskådningen.

Detta var ändå inte svar på min fråga om du studerat islam utifrån de aspekter som jag nämnde. Jag frågade inte bara om du läst Koranen utan om du studerat Koranen. Det är två skilda saker. Och när du läst Koranen, har du gjort det med fotnoter som förklarar versernas kontext, när och varför verserna uppenbarades. Dem kom ju stegvis i olika tillfällen.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag vågar erkänna att jag inte vet vad som sker efter detta livet. Eller hur livet ens skapats i allra första början.

Det är inte utav blind tro som jag tror på det som står i Koranen. Visst, jag kan inte veta 100% vad som kommer efter döden även om jag är övertygad. Men jag baserar min tro utifrån alla andra bevis som finns i Koranen m.m, som tyder på en Skapare och att uppenbarelsen inte kan vara skapad av någon människa.

Jag väljer att förlita mig på teorier som vilar på vetenskapliga grunder. Du väljer dig att förlita dig på sagor och myter. Jag är ledsen att jag låter nedlåtande, men det är inget än sagor.

Det gör jag också, när det kommer till den externa verkligheten. Men även i det fältet har Skaparen satt sina avtryck. Han har 1400 år i förväg i Sin uppenbarelse lagt in saker som i en senare modern värld kan återupptäckas i uppenbarelsen och således fungera som tecken och bevis för dess äkthet.

Fler människor har sett Titanic än läst en koran. Betyder det i så fall James Cameron är Gud?

Det har väl ändå inte med saken att göra.

Såvitt jag vet så kanske vi inte ens existerar överhuvudtaget, utan kanske vi alla är ett endaste stort datorprogram? Eller så kanske det är flygande spagettimonster som styr universum? Kanske den här världen endast existerar i mitt huvud?

Och just därför måste saker bevisas, och teorier vägas mot varandra. Man måste se vilket stöd det finns för ens teorier och påståenden. Finns det fel och brister så kan det inte vara (hela) sanningen.

Det jag däremot vet är att den bok du anser vara så helig är skriven med bläck på papper. Materia som existerar på vår planet.

Vilket ju inte spelar någon roll. Om Uppenbarelsen är menad att vara vägledning för mänskligheten så ju det bästa sättet att bevara och föra den vidare genom att teckna ner det.

Det finns ingenting med din religion (eller någon annans) som har någon särskild mystik eller "gudomliga" egenskaper.

Kanske du säger så för du inte upptäckt dem ännu.

Det du anser vara "Guds ord" är egentligen bara en människas egna ord som han/hon skrivit i ett egoistiskt syfte.

Som sagt, för varje påstående måste man ha någon form av belägg. Så vad är dina?

Och detta tilltalar någon som dig själv tex, eftersom ditt liv känns helt enkelt meningslöst om du inte har något hokus pokus att tro på.

Inte riktigt så enkelt. Jag har inte styrt över mitt öde, det som jag tror på gör jag pga sådant som jag gått igenom och fått bevisat för mig. Något som jag i början inte ens ville, men det blev för uppenbart och tydligt att det inte gick att förneka.

2013-08-08 19:01
Organiserad religion är ett av de vidrigaste sakerna som finns.

Den har används på mycket felaktiga sätt. Dock så har självaste budskapet i religionen (islam) inte med det att göra. Budskapet och hur den använts är två skilda saker. Samma sak skulle man kunna säga om demokrati eller vilken annan ism som helst.

Att ha en personlig tro/teori om en högre makt är en sak. Men att ge sig själv rätten att säga till andra vad de ska tro och inte tro, hur de ska leva, att helt enkelt tvinga på sin sak; det om något är fan mig haram.

Jag har ingenstans sagt åt någon vad dem ska tro eller inte tro. Jag har argumenterat för min egen tro, precis som du argumenterar för din tro och din icke tro. Menar du att du när du gör det försöker tvinga mig till att inte tro? Nej, tänkte inte det heller. Det är omöjligt att tvinga någon tro. Tro växer i hjärtat som resultat av olika saker. Och att tvinga är haram, men det är fortfarande inte det jag gör. Detta är ett diskussionsforum. Jag argumenterar, precis som du gör, förstår inte hur du kan göra någon skillnad i det.

Vem in helvete är du att komma och säga till mig vad jag ska göra och inte göra?

Det har jag inte gjort.

Vad gör dig eller din religion så jävla speciellt?

Jag är inte alls speciell, men jag argumenterar att islam är från Skaparen och att det däri finns vägledning för människan.

Vadå, för att ni har en Gud? Gissa vad, hinduismen har hundratals gudar. Är det en bättre religion för det? Om inte, varför? 100 Gudar vs 1 Gud låter bättre i min bok.

Därför att det finns för många saker som motstrider vetenskapen (även om det även finns sådana som kan tolkas stämma med vetenskap). Därför man jämför de olika lärorna för att särskilja vilken är mest trovärdig. Dock tror man även inom hinduism på en högsta grundskapare. Sedan har de gett gudomlighet till olika delar av skapelsen.

Bara för att jag är ateist, så behöver inte alla andra vara ateister. Jag går aldrig och predikar om min ateism.

Nej, det gör du inte, men på ett diskussionsforum så argumenterar du för din sak, precis som jag gör.

Jag känner faktiskt en imam och han snackar inte ens i närheten så mycket om islam som du gör. Tvärtom när vi umgås så kommer vi endast in på islam när jag frågar om det. Men detta är ju uppenbarligen något du inte kan göra.

Nu gör du antaganden om mig som person utifrån ett diskussionsforum, en plats där man diskuterar sina åsikter m.m. Hur kan du genom det avgöra att jag IRL hela tiden relaterar till islam när jag är med icke-muslimer? Det gör jag inte. Du kan fråga blweria=) Nu lade han som krav inför vår träff att det inte skulle diskuteras religion, men jag hade ändå inte gjort det. Jag var ute efter att se hur han var som person och lära känna personligheten bakom internet-avataren.

Ditt liv är islam, brukar vara så för konvertiter.

Det brukar vara så för praktiserande muslimer.

Egentligen borde jag låta dig fortsätta på ditt spår, för ditt arroganta beteende får Jehovas Vittnen att verka blyga.

Hur får du det till att jag är arrogant? Det är du som nedlåtande försöker minska min trovärdighet, men utan att själv ha några belägg.

2013-08-08 19:02
JackFalk
Jag accepterar allt det finns vetenskapligt stöd för. Det saknas belägg för att sanna profetior existerar, så i den meningen är jag inte "uppriktigt" intresserad av vad Muhammed hade att säga om framtiden.

Hur kan du veta det om du inte ens kollat upp det?

2013-08-08 19:23
nej, jag är inte någon att fråga om en uppfattning om tredje person. för ska någon tro på vad jag säger om den tredje så är det, oavsett hur ärlig jag är, en dumhet att lita på mig.

first-hand news är väl alltid att föredra...?

för mina glasögon kan ju var smutsiga, felinställda eller helt enkelt bara vinklade ;)

-Mark Twain

2013-08-08 19:40
Nej det skrev jag mer som en rolig grej, därav smilegubben=) Coz I met yo' azz

2013-08-08 19:52
ja, jo...kände bara att jag fick hamna i mitten av något jag inte önskade vara i mitten av.

-Mark Twain

2013-08-08 19:53
Pratade vi religion?

2013-08-08 19:53
Eller rättare sagt, förde jag ämnet religion in i samtalen?

2013-08-08 20:12
ja, jo...kände bara att jag fick hamna i mitten av något jag inte önskade vara i mitten av.

känns som att vad jag sa inte spelade någon roll...
men visst vore det lite överlägset att inte bry sig om någons utryckliga önskan.

-Mark Twain

2013-08-08 20:22
DiggeriDoo skrev:
JackFalk
Jag accepterar allt det finns vetenskapligt stöd för. Det saknas belägg för att sanna profetior existerar, så i den meningen är jag inte "uppriktigt" intresserad av vad Muhammed hade att säga om framtiden.

Hur kan du veta det om du inte ens kollat upp det?

Det är inte så världen fungerar. Om du hävdar att grisar kan flyga åligger det dig att visa mig en flygande grisjävel. Du kan naturligtvis säga till mig att gå runt och titta mot himlen hela dagarna, men du får ursäkta om jag hellre gör något annat...

2013-08-08 20:32
Det är inte så världen fungerar. Om du hävdar att grisar kan flyga åligger det dig att visa mig en flygande grisjävel. Du kan naturligtvis säga till mig att gå runt och titta mot himlen hela dagarna, men du får ursäkta om jag hellre gör något annat...

Jag har gjort det i flera trådar. Nu handlar det inte om några grisar dock utan något som du lätt kan söka information om själv om du skulle vilja.

2013-08-08 20:35
Blweria
Det var en väldigt enkel ja/nej fråga bara. Du hamnar inte i mitten av något med det.

2013-08-08 21:16
diggeridoo, vilken respekt visar du mig nu?
i klartext; lämna mig utanför!

-Mark Twain

2013-08-08 21:26
Ok, jag kan svara åt dig... Nej, jag startade inget ämne om religion när vi träffades. Det var min enda poäng.

2013-08-08 21:28
du svarar för dig.
och även om jag inte är muslim så får fan visa lite respekt!

-Mark Twain

2013-08-08 21:36
Du går att likna med berättelsen om vallpojken. Efter flera gånger så tas han inte på allvar. Du driver mesta av tiden här, så jag har svårt att ta dig på allvar.

Jag bad inte BC fråga om din uppfattning om mig. Jag skrev att han skulle fråga om jag pratade om religion när jag är med icke-muslimer. Hur hamnar du i kläm av det?

2013-08-08 21:36
Skojjare...

2013-08-08 23:40
bitching like a...

-Mark Twain

2013-08-09 07:42
Thats what I'm trying to say, myes..
Poet

2013-08-20 10:59
Digeri: Jag ser inget syfte med att vi fortsätter gå fram och tillbaks som vi gör. Jag har faktiskt inga problem med dina åsikter eller din tro. Egentligen är vi inte så jätteolika, vi är två operfekta människor i en operfekt värld, där vi bägge försöker bättre oss själva och göra andra gott. Jag är inte en "bättre" människa för att jag är ateist och du är inte en "bättre" människa för att du är troende. Egentligen är den enda skillnaden att du känner att du måste kunna definiera det okända. Jag accepterar att jag inte vet vad som händer efter här livet. Eller vad som ursprungligen skapade det eller vad ens meningen är. Jag har mina egna teorier, men det är just vad det är. Mina egna teorier. Inte någon annans.

Jag hade jättegärna velat bjuda dig på en resa till "andevärlden" och se hur mycket du skulle kunna få ut av det. För jag har varit i "din" värld så att säga. Jag vet inte om du varit i "min" värld (du kanske har det?). Jag studerade islam, ansåg mig själv som muslim ett tag när jag var yngre och "testade" lite olika religioner så att säga. Så jag har haft mina stunder (vissa mer givande än andra), men när jag insåg att religion egentligen innebar att man bara lydde andra människors ord, berättelser och regler så tyckte jag det var dags att bilda min egen definition. Baserat på mina egna upplevelser. Inte någon annans.

Det enda jag (och många andra) haft problem med är ditt predikande. Det finns en tid och plats för allt, du behöver bara lära dig den "finessen" så att säga. Don't worry, I've been the same. Jag kanske fortfarande är på det sättet? Jag vet inte fören någon säger till mig.

Med det sagt så har jag inte så mycket mer att säga faktiskt. Jag kanske låter dryg och otrevlig ibland, både IRL och på nätet, men aldrig att jag skulle önska dig eller någon annan, illa bara för att vi har olika livstilar eller tro. Ej heller försöker jag tvinga på dig min tro heller. Så länge det du gör inte skadar någon annan, så ser jag inget problem.

Love!

2013-08-20 20:09
BC99
Jag ser inget syfte med att vi fortsätter gå fram och tillbaks som vi gör.

Jag finner det intressant, så eftersom det fanns en del stycken som ändå besvarade konversationen så tar jag mig friheten att fortsätta.

Egentligen är den enda skillnaden att du känner att du måste kunna definiera det okända.

Inte måste men ganska tidigt hade jag känsla, nyfikenhet och kontakt med det andliga. Då är det en ganska naturlig följd att man engagerar sig i det och letar i de olika källorna. (En person som tex är vetenskapligt lagd kommer att söka sig till olika grenar av vetenskap.)

Och i den processen så kommer ju det med praxis dra åt ena eller andra hållet. Vilket också kommer naturligt, ingen följer ju något som dem inte tror är sant (eller, kanske, fast på ett annat plan).

Och när alla bitar sattes på plats framför mina ögon så fanns det bara det alternativet kvar. Bevisen fanns/finns på så många plan. En person kan försöka leva emot något som han innerst inne vet är sanning, men till slut blir man tvungen att underkasta sig det och acceptera det, för det ligger där och gör sig påmind hela tiden.

Jag accepterar att jag inte vet vad som händer efter här livet. Eller vad som ursprungligen skapade det eller vad ens meningen är.

Det skulle jag också göra, om det inte hade blivit så att alla bevisen lades framför mig.

Jag har mina egna teorier, men det är just vad det är. Mina egna teorier. Inte någon annans.

Det tror jag nog inte. Ingen människa kommer på egna teorier. Människor möter massa olika information och sållar därefter bort det som inte känns relevant eller trovärdigt och fokuserar istället på det som tilltalar en eller är trovärdigt. Ens världsbild är ett handplock av diverse information och således inte egna teorier.

Jag hade jättegärna velat bjuda dig på en resa till "andevärlden" och se hur mycket du skulle kunna få ut av det. För jag har varit i "din" värld så att säga. Jag vet inte om du varit i "min" värld (du kanske har det?).

Jag vet inte exakt vad din värld innefattar. Men jag har vart i new age, shamanism, österländska traditioner och lite andra former av ockultism och mysticism. Och konspirationer behöver jag väl inte nämna?=)

Jag studerade islam, ansåg mig själv som muslim ett tag när jag var yngre och "testade" lite olika religioner så att säga.

Dock svarade du inte på de specifika frågorna om dina studier om islam som jag ställde. Känner du till dessa?

men när jag insåg att religion egentligen innebar att man bara lydde andra människors ord, berättelser och regler så tyckte jag det var dags att bilda min egen definition. Baserat på mina egna upplevelser. Inte någon annans.

Det är så de flesta människor egentligen gör, som jag redan skrev. Man möter saker och söker saker och det är utifrån det ens världsbild byggs på. Det var precis så jag kom till islam. Jag följde den definition som förankrades i mig, och insåg sedan att islam är den som bäst överensstämde med det, samt var mest koherent i sina uttalanden. Utöver det så fanns de andra faktorerna som jag nämnt och den personliga bevisningen.

Det enda jag (och många andra) haft problem med är ditt predikande

Jag tror det mer är budskapet som jag presenterar, som går så mycket emot hur människor lever sina liv som skapar provokation och reaktion. Inte mitt predikande i sig. Det är bara ord och stycken som förmedlar en livsåskådning.

2013-08-20 20:45
BC99
Jag ser inget syfte med att vi fortsätter gå fram och tillbaks som vi gör.

Jag finner det intressant, så eftersom det fanns en del stycken som ändå besvarade konversationen så tar jag mig friheten att fortsätta.

Egentligen är den enda skillnaden att du känner att du måste kunna definiera det okända.

Inte måste men ganska tidigt hade jag känsla, nyfikenhet och kontakt med det andliga. Då är det en ganska naturlig följd att man engagerar sig i det och letar i de olika källorna. (En person som tex är vetenskapligt lagd kommer att söka sig till olika grenar av vetenskap.)

Och i den processen så kommer ju det med praxis dra åt ena eller andra hållet. Vilket också kommer naturligt, ingen följer ju något som dem inte tror är sant (eller, kanske, fast på ett annat plan).

Och när alla bitar sattes på plats framför mina ögon så fanns det bara det alternativet kvar. Bevisen fanns/finns på så många plan. En person kan försöka leva emot något som han innerst inne vet är sanning, men till slut blir man tvungen att underkasta sig det och acceptera det, för det ligger där och gör sig påmind hela tiden.

Jag accepterar att jag inte vet vad som händer efter här livet. Eller vad som ursprungligen skapade det eller vad ens meningen är.

Det skulle jag också göra, om det inte hade blivit så att alla bevisen lades framför mig.

Jag har mina egna teorier, men det är just vad det är. Mina egna teorier. Inte någon annans.

Det tror jag nog inte. Ingen människa kommer på egna teorier. Människor möter massa olika information och sållar därefter bort det som inte känns relevant eller trovärdigt och fokuserar istället på det som tilltalar en eller är trovärdigt. Ens världsbild är ett handplock av diverse information och således inte egna teorier.

Jag hade jättegärna velat bjuda dig på en resa till "andevärlden" och se hur mycket du skulle kunna få ut av det. För jag har varit i "din" värld så att säga. Jag vet inte om du varit i "min" värld (du kanske har det?).

Jag vet inte exakt vad din värld innefattar. Men jag har vart i new age, shamanism, österländska traditioner och lite andra former av ockultism och mysticism. Och konspirationer behöver jag väl inte nämna?=)

Jag studerade islam, ansåg mig själv som muslim ett tag när jag var yngre och "testade" lite olika religioner så att säga.

Dock svarade du inte på de specifika frågorna om dina studier om islam som jag ställde. Känner du till dessa?

men när jag insåg att religion egentligen innebar att man bara lydde andra människors ord, berättelser och regler så tyckte jag det var dags att bilda min egen definition. Baserat på mina egna upplevelser. Inte någon annans.

Det är så de flesta människor egentligen gör, som jag redan skrev. Man möter saker och söker saker och det är utifrån det ens världsbild byggs på. Det var precis så jag kom till islam. Jag följde den definition som förankrades i mig, och insåg sedan att islam är den som bäst överensstämde med det, samt var mest koherent i sina uttalanden. Utöver det så fanns de andra faktorerna som jag nämnt och den personliga bevisningen.

Det enda jag (och många andra) haft problem med är ditt predikande

Jag tror det mer är budskapet som jag presenterar, som går så mycket emot hur människor lever sina liv som skapar provokation och reaktion. Inte mitt predikande i sig. Det är bara ord och stycken som förmedlar en livsåskådning.

men det betyder ju inte att män tillslut kommer försvinna...eller gör det de...?
jag är mycket förvirrad, mätt och mycket pillemarisk samt man och vill inte försvinna alls!

-Mark Twain

2013-08-20 21:29
Jag tror inte män kommer försvinna, bara att det kommer finnas fler kvinnor än män, så som citatet jag använde mig av påvisade.

2013-08-20 21:29
women will increase in number and men will decrease in number so much so that fifty women will be looked after by one man.

2013-08-20 22:00
i ett annu längre perspektiv då?
..för visst måste såna beräkningar höra ihop med någon typ av tidsuppfattning?

och varför? för att män krigar och dör? att vår "being" ser att en man teoretiskt sätt kan befrukta nån miljon kvinnor på en satts smet?
i den senare tanken ser jag det lite som att männskligheten sitter ihop i en slags kollektiv varelse och agerar utifrån det (rent teoretisk)

-Mark Twain

2013-08-20 22:37
Indeedy!

Hadithen säger ju:

From among the portents of the Hour are (the following)

där "the Hour" syftar på Domedagen, vilket tyder på tid, dvs när tiden i denna jordliga existens närmar sitt slut.

Oavsett orsak så stämmer den ju. Den sa inte varför, bara att...

2013-08-20 22:40
Dock missade jag kommentera och gå vidare från det mest intressanta i inlägget från BC99.

Vad var det som gjorde att du kom så nära islam en gång i tiden? Om du vill svara på det. Vi kan gå off record om det om du vill. Vad var det som tilltalade dig och övertygade dig så pass mycket att du till och med kallade dig muslim? Hur länge varade det? Började du be också? Mycket intressant minst sagt :D
Poet

2013-08-21 12:29
Diggeri: Som tonåring "testade" jag allt så att säga. Jag bad, fastade, använde arabiska termer jämnt och ständigt och försökte vara en bra muslim i något år eller så hehe. Funkade inte för jag helt enkelt inte trodde på det.

Det var väl inte så mycket med islam i sig utan mer av min tomhet som jag nästan alltid upplevt i mitt liv. Jag var "kristen" och "jude" ett tag också. Jag gav de större religionerna samma, open minded chance. Det jag hade svårast för var brist på svar. Varje gång jag frågade något som de högre inte kunde svara på, så var det bara ett snurreri av texter, suror och psalmer som tolkas olika beroende på vem som tolkar det. Visst fann jag bra element i vardera äventyr, men det överskuggades alltid av det negativa som varje religion medför. Och nu kanske du tänker att jag bara fokuserar på de negativa sakerna med religion. Men visst, om man inte bryr sig om mänskliga rättigheter som tex sexism, homofobi, rasism, slaveri, mord och allmän kolonialism, så förstår jag att man kan söka tröst i religion.

Då jag inte kan definiera vad jag själv riktigt tror på och då jag aldrig kommer få veta (i alla fall inte i det här "livet") så tycker jag det är rentav oförskämt av människor att ställa sig över andra och påstå sig veta svaret. Som tex präster, imamer, rabbiner gör. Jag har sagt det förut, vi kanske inte ens finns? Hela mitt liv kanske bara är en DMT-trip som jag drömt ihop när jag bröt nacken på klätterställningen som 10-åring och hela den här världen kanske är ett resultat av min fantasi? Bara det inte är ett flygande spaghetti monster :P

Jag vet inte och jag mår faktiskt så mycket bättre av att ha accepterat det :) Det får mig att leva mer i nuet än att oroa mig om jag får en biljett till något fiktionellt paradis (eller helvete om man nu skulle vara en "dålig" människa) som jag inte ens vet om det existerar hehe. Jag gör inte de "bra" saker jag gör i livet för att garantera mig en plats i himlen. Jag försöker bara behandla andra som jag själv vill bli behandlad.

2013-08-24 00:21
Jag bad, fastade, använde arabiska termer jämnt och ständigt och försökte vara en bra muslim i något år eller så hehe.

Ma sha Allah. Respekt för det ändå.

Funkade inte för jag helt enkelt inte trodde på det.

Men hur kom du in på det då? Alltså, var du övertygad när du började testa eller tänkte du typ att ’nu skall jag testa hur det här är? Känns inte som man orkar göra det några år om man inte ens har trott på det från början? :D Jag själv försökte läsa Koranen några år innan jag själv blev muslim, men då blev jag bara irriterad och höll inte med om något. Så det måste väl ha funnits element av tro i dig antar jag?

Det jag hade svårast för var brist på svar.

Vad för slags svar? För det är precis det jag kände att jag fick när jag sedan andra gången började läsa Koranen och om islam. Trots att det är en 1400-årig skrift så beskrev den människans inre, relationer, psykologiska reaktioner, sociala konstruktioner m.m. så slående och precis som man ser det idag. Och visst kan man ju hitta det i andra gamla skrifter också, men Koranen med sina påståenden är den som överensstämmer med verkligheten mest.

Varje gång jag frågade något som de högre inte kunde svara på, så var det bara ett snurreri av texter, suror och psalmer som tolkas olika beroende på vem som tolkar det.

Och det är också det fina med islam att en original tolkning finns bevarad. Profeten Muhammed (saw) är ju den person som valdes av Skaparen att förklara vad de olika surorna betydde. Detta lärde han sina följeslagare. Detta finns fortfarande kvar. Sen stämmer det såklart att det finns människor som trots detta tolkar allting olika. Därför är det viktigt med källkritik när det kommer till att ta till sig kunskap om religionen.

Men visst, om man inte bryr sig om mänskliga rättigheter som tex sexism, homofobi, rasism, slaveri, mord och allmän kolonialism, så förstår jag att man kan söka tröst i religion.

Det beror ju på hur man ser på saken. En troende är per automatik inte sexistisk eller homofob tex. Jag har aldrig agerat emot homosexuella tex, och en period då jag försökte vara politiskt korrekt så sa jag att alla har rätt att göra som dem vill och jag inte bryr mig. Men även om jag gjorde det så tyckte jag innerst inne att det är något onaturligt och för mig äcklande. Och det är inte egentligen själva homosexualiteten i sig som är problemet, det är att Gud har förbjudit det. Vi vet att vi är skapta så att vissa saker har negativ effekt på oss och vissa saker har positiv effekt på oss. Och av dessa saker så är vissa mer subtila än andra.

Jag tror inte på gränslös frihet. Vilket jag fått lära mig den långa vägen, av erfarenhet. Det finns många saker som man vill leva ut och lockas till (inte homosexualitet då), som leder till destruktivitet, vilket jag nämnt många gånger här.
Så även om man vill leva ut sådana lockelser så vet de flesta som gör det att det egentligen skadar mer än det gynnar. Dessutom så är människan skapt så att det inte blir fler människor tillsammans med samma kön, vilket är ett tecken på det naturliga varandet att söka sig till det motsatta könet.

Och till och med på detta finns det historiska fynd/bevis för. I bibliska texter och i Koranen så nämns stammarna i Soddom och Gomorra och hur dem sysslade med många förkastliga saker. En av dem var homosexualitet. Och ofta målar kritiker upp att det enbart var därför. Men det är det inte. Dessa människor rånade resande och våldtog dem och gjorde många andra onda saker mot människor. Och i texterna berättas det hur denna stad förgjordes av brinnande stenar som regnade från himlen. Här är ett kort klipp från en längre dokumentär;

Vet inte vad du menar med sexistiskt. Om det är med att kvinnan skall täcka sig. I så fall så kan jag lätt vända på steken och argumentera att det som är sexistiskt är att använda nakna kvinnor oavsett vad det är för något. Att manipulera barns association av sin självbild till sexualitet. Att göra sig själva till objekt, bara för att de tror att det är där deras värde sitter.