Producent
2013-09-03 17:43
SofiaBayo Du är lika flummig som jag är. Till och med mer. I love it! :) Vad menas? Utveckla det där gärna så jag fattar :)
Du måste hela tiden ha förklaringar :P Jag älskar flum ( inom vissa gränser ) helt enkelt! Men... Videon med mannen som ser ut som en tomte som du länkade. Jag älskar när folk inom personlig utveckling inte beter sig hyffsat och ordentligt hela tiden ( typ att han bara säger bullshit och svär ). Han var skön! :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2013-09-03 20:10
Du måste hela tiden ha förklaringar :P Jag älskar flum ( inom vissa gränser ) helt enkelt! Men... Videon med mannen som ser ut som en tomte som du länkade. Jag älskar när folk inom personlig utveckling inte beter sig hyffsat och ordentligt hela tiden ( typ att han bara säger bullshit och svär ). Han var skön! :) Okej, jag anser dock inte att det han säger är flumsnack, snarare logiskt korrekta argument. Att han sedan använder ett ord som "bullshit" gör inte hans argument till mindre logiska eller flummiga i sig. Jag söker ofta förklaringar på saker ja, mest för att kunna utvecklas som människa och nå sanning.
Okej, jag anser dock inte att det han säger är flumsnack, snarare logiskt korrekta argument. Det är väl klart. Jag tycker alla personer jag lyssnar på inom personlig utv. också är väldigt logiska.
Att han sedan använder ett ord som "bullshit" gör inte hans argument till mindre logiska eller flummiga i sig. Det har jag inte sagt i heller. Att han svär lite grann gör att han känns lite mer jordad.
Jag söker ofta förklaringar på saker ja, mest för att kunna utvecklas som människa och nå sanning. Ok. Men det var menat som ett "du är skön". En komplimang helt enkelt. Jag kan väl tycka att man inte måste ge en lång förklaring till varför man ger en komplimang. Ett tack eller ett leende :) kan räcka! ;) Men om du tog illa upp istället så var det inte alls avsikten.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2013-09-03 21:47
Aha okej. Tack då antar jag :)
Ja, men jag pratar om medling så som att det finns en person som ber till Gud genom mellanhänder. Att Gud har valt att förmedla budskapet till människan genom profeter är fortfarande inte samma sak. Detta går direkt emot islams kärna, att Gud inte behöver några medlare. förklara hur "medling" endast verkar fungera åt ena hållet. eller kanske, när det passar resonemanget..
tycker faktiskt att vi raderar "medla" ur resonemanget helt. och så ser vi det som står i koranen som "förmedla" istället.
för det kan väl inte ha förekommit någon meningsskiljaktighet eller konflikt mellan någon och gud?
men ska då ändå detta lilla ord "medla" vara med så känns upplägget utstuderat att skapa onödig laddning i ett ord för att skrämma får in i flocken. (lite i taget, "bevis" för "bevis")
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
förklara hur "medling" endast verkar fungera åt ena hållet. eller kanske, när det passar resonemanget.. tycker faktiskt att vi raderar "medla" ur resonemanget helt. och så ser vi det som står i koranen som "förmedla" istället. Skaparen skapade allting, och gjorde det på ett specifikt sätt. Precis som naturlagarna råder och påverkas så finns det inre lagar som människan påverkas av. Och med ett syfte. Och Skaparen valde att förmedla detta budskap genom profeter. De förmedlade budskapet. Men man kan väl säga att de var medlare också eftersom folk frågade profeterna att be till Gud om vissa saker. Men medlare var de bara så länge de var i livet. Så fort de dog så kan dem inte medla längre. Folk kan inte be något från en död människa. Budskapet finns kvar för människan, men människan har inga medlare, och behöver inga medlare, för Skaparen vet vad de ber om och är i behov av. Och shi'a, dem ber till flera döda människor, och tillskriver dem skapande gudomliga krafter. Precis som kristna gör med Jesus osv. Dvs den sätter upp falska medlare mellan sig själva och Gud.
för det kan väl inte ha förekommit någon meningsskiljaktighet eller konflikt mellan någon och gud? Jo, med Satan och Gud. Inom islam var satan inte en ängel som sedan blev en fallen ängel. För änglar är skapta utan fri vilja. Gud skapade dem som verktyg att upprätthålla och utföra arbete i skapelsen. De är i ständig underkastelse. Satan är en jinn, med fri vilja precis som människan. Och han var innan människan skapades Guds närmaste. Men blev avundsjuk när människan skapades, för att människan fick så hög rang. Och genom det så kom han i konflikt med Gud för han ansåg sig då veta bättre än Gud.
Men om du menar med profeterna så nej, inga konflikter eller meningsskiljaktigheter.
Vill någon låsa tråden är ni snälla för jag gissar att rensa det kommer bli ett hästjobb? Jag har försökt att ha en sansad diskussion här i tron om att det kanske ska leda till något annat än 1000 åriga sagor och myter. Bara faktumet att du (Diggeri ) totalt bajsat ner tråden med ditt religiösa BS när det ganska tydligt ska handla om vetenskap, säger en hel del. Fortsätt med det du gör, Diggeri, du får Jehovas Vittnen att se ut som amatörer i att göra sig själva en björntjänst.
At the gates of Eternity...
Hehe, det var ju du själv som förde diskussionen dit genom dina kommentarer om den hadith som jag presenterade=P
Diggeri : Sök upp en läkare mannen. Du lider av vanföreställningar utan dess like. Och snackar jag inte din tro, utan din totala verklighetskoll. Denna tråden baserar sig på vetenskap och du sitter och bölar om en profetia som inte ens gått i uppfyllelse eller ens kommer göra det. Men likt förbannat så såg du ett tillfälle till att avskräcka (för det är exakt det du gör) folk att joina islam. Som sagt, Jehovas Vittnen ain't got shit on you! Men å andra sidan när du väl "vuxit" ifrån islam och du känner att det inte ger dig något längre, så vet du vart du kan söka dig åtminstone.
Sök upp en läkare mannen. Du lider av vanföreställningar utan dess like. Och snackar jag inte din tro, utan din totala verklighetskoll. Hur?
Denna tråden baserar sig på vetenskap och du sitter och bölar om en profetia som inte ens gått i uppfyllelse eller ens kommer göra det. Aha, jag missade att du skrev det i beskrivningen i ditt inlägg där du skapade tråden. Eller vänta, nej, juste, det gjorde du inte.
Men å andra sidan när du väl "vuxit" ifrån islam och du känner att det inte ger dig något längre, så vet du vart du kan söka dig åtminstone. Må Allah skydda mig från detta, amin. En sådan människa väntar bland de hårdaste straffet.
In shaa Allah, jag kommer aldrig växa ur islam. Det är den fullkomna sanningen som alla människor är i behov av. Du har inte kunnat övertyga mig om något annat med dina spydigheter iaf.
Må Allah skydda mig från detta, amin. En sådan människa väntar bland de hårdaste straffet. Du är så skenhelig att man vill spy. Vad hände med att vi alla är Guds barn? Vad är det för straff som väntar mig i så fall?
Fortsätt gärna, du gör ett underbart jobb!
Må Allah skydda mig från detta, amin. En sådan människa väntar bland de hårdaste straffet. jag kan se bin laden-fingret i luften i en varnande rörelse.
#verklighetsförankring
Jävligt märkligt hur denna Gud kan vara så sjukt förstående, kärleksfull och förstående men är redo att straffa en med helvetet och all evighetens plågor så fort du vänder ryggen till han. Låter som ett psykopatiskt ex med humörsvängningar :/
BC99 Du är så skenhelig att man vill spy. Hur?
Vad hände med att vi alla är Guds barn? Alla är skapelser av Gud. Alla har samma syfte här på jorden. Vilket inte utesluter individualitet och mångfald.
märkligt hur denna Gud kan vara så sjukt förstående, kärleksfull och förstående men är redo att straffa en med helvetet och all evighetens plågor så fort du vänder ryggen till han. Vem är vi att ifrågasätta Gud. Såklart vi kan göra det. Men Gud är Gud. Det spelar ingen roll om hela världen skulle förneka Honom. Gud har skapat så som Han ville.
Gud är förstående och kärleksfull, men Han har skapat allting med en orsak – verkan. Syftet med livet är att underkasta sig Gud, för sin egen frigörelse. Det är då man ’hittar hem’. Det är där själen har sin näring och återladdning, sin tillfredsställelse, sin vägledning, sin trygghet, sin rätta plats att vända sig till.
Källan där allt kommer ifrån, källan som vet dina behov bättre än dig själv. Om vi själva visste våra behov så skulle alla vara lyckliga. Men vi är inte det, och den främsta orsaken är att vi lämnat Gud. Vi stretar runt bland massa andra saker när vi har det vi söker efter framför oss. Bara för att vi inte vill underkasta oss.
Men det är genom det som man får verklig frigörelse. Och väljer man denna väg så står man också för den konsekvensen. Precis som man står för konsekvensen att ha dåligt samvete när man ljuger eller gör destruktiva saker som försämrar den inre tillvaron. Men alla har möjligheten att komma till Gud. Det är högmodet som stoppar oss i de flesta fall. Vi vill inbilla oss att vi är herre över oss själva. När vi inte ens kan styra vår egen lycka.
Vad är det för straff som väntar mig i så fall? Det vet bara Gud.
Blweria jag kan se bin laden-fingret i luften i en varnande rörelse. #verklighetsförankring Bin Laden var en khawarij och blev en pjäs för högt uppsatta folk att föra sitt globala schackspel med.
Men ponera att det skulle vara sant, det som jag skrev ovan till BC. Då skulle du på Domedagen klandra alla muslimer för att inte försökt varna om den dagen då det är för sent att ångra sig.
Producent
2013-09-13 23:58
DiggeriDoo Vi vill inbilla oss att vi är herre över oss själva. När vi inte ens kan styra vår egen lycka. Det är just detta som låter som rena översittarfasonerna. Vilka är "vi"?
Bara för att vissa, som du t.ex. känner dig lyckligare av islam så innebär det inte att alla andra kommer bli fullständigt lyckliga om de också anammade islam. Detta måste du inse. Men det verkar du aldrig kunna göra.
Själv tror jag de flesta som finner en särskild religion mest som sanningsenlig och givande oftast blir lyckliga av gemenskapen med andra som tillhör samma tro, samt den trygghet det innebär att ha en stadig och fast linje i livet, veta vart man är på väg osv. Oavsett om man är kristen, scientolog eller buddhist.
Religion är ju på det viset lite som ett opium för folket, något som håller samman människor och ger dem trygghet. Alla kommer dock alltid (och ska alltid få!) välja lite olika vägar och att säga att islam skulle vara den "bästa" och mest lyckosamma vägen är inget annat än högfärdigt översitteri. Det saknar också vetenskapligt belägg Det finns olyckliga och destruktiva muslimer liksom det finns olyckliga destruktiva ateister och vice versa.
Är man en lycklig och produktiv ateist så är man nog ofta lycklig och produktiv på grund av att man hittat sin väg, känner trygghet, gemenskap etc. i något annat än just en specifik religion. Det kan t.ex vara att man är med i ett politiskt parti, en fotbollsförening eller liknande som bidrar till denna trygghet och vägledning.
Men skulle någon i ett politiskt parti sitta och skriva som du gör (att deras väg är den enda rätta och att hårda straff väntar de som väljer andra partier) vad tror du folk skulle tycka om dem då, om inte att de är högfärdiga och översittande?
xlnt Bara för att vissa, som du t.ex. känner dig lyckligare av islam så innebär det inte att alla andra kommer bli fullständigt lyckliga om de också anammade islam. Detta måste du inse. Men det verkar du aldrig kunna göra. Det var inte riktigt så jag menade. Muslimer styr inte heller sin egen lycka bara för dem underkastat sig Gud. Men de är i kontakt med källan där allting kommer ifrån, de riktar sin uppmärksamhet, tillit osv till källan där allting kommer ifrån.
Och jag kan ju inte veta, men eftersom jag testat på många saker innan islam, och flera gånger känt lycka och tillfredsställelse i de andra vägarna. Men inget av det kan komma nära att jämföras det som islam erbjuder själen. Och det är för att man ’tap into’ den sanna källan till allting.
Själv tror jag de flesta som finner en särskild religion mest som sanningsenlig och givande oftast blir lyckliga av gemenskapen med andra som tillhör samma tro, samt den trygghet det innebär att ha en stadig och fast linje i livet, veta vart man är på väg osv. Oavsett om man är kristen, scientolog eller buddhist. Religion är ju på det viset lite som ett opium för folket, något som håller samman människor och ger dem trygghet. Jag håller med. Människan är en social varelse och söker sig alltid till något. Och eftersom alla trosuppfattningar har många sanningar i sig så kan man känna den känslan av sanning och lycka och dras med i grejen.
Alla kommer dock alltid (och ska alltid få!) välja lite olika vägar och att säga att islam skulle vara den "bästa" och mest lyckosamma vägen är inget annat än högfärdigt översitteri. Jag vet, det kommer dem, och får. Man kan inte tvinga någon att tro. Däremot håller jag inte med om att jag blir en översittare för att jag påstår att islam är sanningen. Det är min subjektiva åsikt och tro som jag argumenterar för. Jag är på åsikten att det finns endast en sanning som vi alla är skapta i. Jag brukar kalla dem för andliga/inre naturlagar. Och det som jag funnit att det finns flest bevis för är islam. Det är genom islam som Skaparen, programmeraren, designaren, planeraren, förmedlar till människan sin instruktion, sin användarmanual för detta liv.
Och även om man KAN välja andra vägar så är det Guds lagar som är instiftade. Det är dem som gäller.
Det saknar också vetenskapligt belägg Det finns många bevis man kan få i sig själv, genom reflektion, genom att söka och framförallt genom Koranen. En del av dem är i den vetenskapliga sfären. Lätt att använda sig av vetenskapskortet på något som är immateriellt, tidlöst, och utanför skapelsen.
Det finns olyckliga och destruktiva muslimer liksom det finns olyckliga destruktiva ateister och vice versa. Jag har inte sagt att det inte finns. Det betyder inte att det inte finns En Skapare och en sanning. Bara att alla människor har brister och svårt att följa allting till punkt och pricka.
Men skulle någon i ett politiskt parti sitta och skriva som du gör (att deras väg är den enda rätta och att hårda straff väntar de som väljer andra partier) vad tror du folk skulle tycka om dem då, om inte att de är högfärdiga och översittande? Yes, men det är ju också skillnad på Gud och politiska partier m.m. Och vi muslimer är ju inte dem som utfärdar dessa straff. De väntar till nästa liv. Om det inte är en islamisk stat, då finns det vissa regler från islam som innefattar straff, men det är ju inte så att vi inte har straff i våra moderna länder, right right?
Men ponera att det skulle vara sant, det som jag skrev ovan till BC. Då skulle du på Domedagen klandra alla muslimer för att inte försökt varna om den dagen då det är för sent att ångra sig. ok, vi ponerar hårt tillsammans då.
och fortfarande står du där med ditt laden-finger...det är att hota folk, det där.
och domedagen heter faktiskt ragnarök och inget annat. lär dig lite om verkliheten för i helvete!
Blweria och fortfarande står du där med ditt laden-finger...det är att hota folk, det där. Nej, jag kan inte hota med något för jag själv ska inte utföra något straff. Jag säger bara det som Gud har sagt.
Och det är inget hot från Gud heller, det är en varning. Ett löfte. Ingen kan gå emot vad Gud har bestämt. Om Han skapade Sin skapelse med dessa regler så kan ingen gå emot det, hur mycket dem än försöker förneka det. Hur många argument dem än kan hitta på om hur orättvist osv det kan vara.
”Det finns ingen skydd från Gud förutom hos Gud.”
Du vet väl att allt det du säger har noll värde för någon som inte ens tror på Gud?
Yes, men den som inte tror kanske inte har tänkt dessa tankar eller funderat över om det finns en möjlighet att det faktiskt är så.
Yes, men den som inte tror kanske inte har tänkt dessa tankar eller funderat över om det finns en möjlighet att det faktiskt är så. Jag vägrar tro att du är så korkad att du inte inser att
inget du säger är nytt. Jag är ledsen att säga det, men du har inget att komma med. Ingen i den här tråden är övertygad av ditt hokus pokus snack och förskönande av religioner som är rent utav hemska. Männniskan har existerat i 10 miljoner år (5000 år om man frågar dina polare på andra sidan spektrumet av denna religiösa triangel) och du tror verkligen att under alla dessa 10 miljoner år så är du den som ska knäcka nöten och konvertera några kafers till muslimer? Ditt predikande har ungefär samma värde som smutets under min sko när de du predikar för inte ens tror på
en Gud.
Varför predikar du för? Så
du ska känna att du gjort något bra i livet? Så du ska kunna garantera
din plats i himlen? Egoist, hycklare och pretentiös. Om du vet att du kommer till himlen och vi inte, borde inte det räcka?
BC99 Jag vägrar tro att du är så korkad att du inte inser att inget du säger är nytt. För många människor är sådana här tankar helt nya. Även om man ytligt kan ha funderat på sådant så tror jag inte de flesta tagit sig en uppriktig ärlig tankeställare. Det tror jag för jag själv trodde att jag redan visste vad religion är för något, vad tro på Gud innebar för något. Men det gjorde jag inte.
Ingen i den här tråden är övertygad av ditt hokus pokus snack och förskönande av religioner som är rent utav hemska. Nej, bara en religion, islam. Du har inte kunnat förklara vad det hemska är i så fall. Du försökte med de verser du citerade, men de tolkningar du gjorde på dem bevisade jag för dig vara falska.
Männniskan har existerat i 10 miljoner år (5000 år om man frågar dina polare på andra sidan spektrumet av denna religiösa triangel) och du tror verkligen att under alla dessa 10 miljoner år så är du den som ska knäcka nöten och konvertera några kafers till muslimer? Jag kan inte konvertera någon. Bara Gud kan vägleda en människa till islam. Om jag kan så några frön, väcka nya aspekter till liv, förklara några felaktiga påståenden, så är det ju bra.
Ditt predikande har ungefär samma värde som smutets under min sko när de du predikar för inte ens tror på enGud. Därför jag försöker ta diskussionen till just att tro på Gud. För det är essentiellt. Det är egentligen meningslöst att diskutera allt annat, om inte personen har förstått varför man tror på Gud och vad det innebär. Men jag svarar ändå på de andra sakerna, om jag känner att jag kan.
Varför predikar du för? Jag predikar av många olika anledningar. En av dem är att jag får se mina tankar, rannsaka dem, korrigera dem osv. Att diskutera är ett bra sätt att synliggöra det som man själv tror på.
Så du ska känna att du gjort något bra i livet? Ja, bland annat det också. Det är en plikt att försöka förklara islam för andra människor. Om jag som sagt kan, även om det är en person, ta bort en endaste fördom, eller sätta igång en tankeprocess, eller vara en liten del av en redan pågående tankeprocess, så är det ju bra.
Så du ska kunna garantera din plats i himlen? Ingen kan garantera sin plats i himlen. Inte ens en muslim.
Egoist, hycklare och pretentiös. På vilket sätt? Är du säker att du inte projicerar nu? Snabba vändningar här, var jag inte en skön kille eller vad du skrev för inte så många inlägg sedan?
Om du vet att du kommer till himlen och vi inte, borde inte det räcka? Det gör jag som sagt inte. Skall jag inte bry mig om andra?