Den sista tågbombaren
Graffitiscenen i Stockholm har förändrats. Det är ett faktum. Skillnaden mellan scenen 1996 och 2006 är mer än stor. För 10 år sedan rullade bara gamla vagnar,även flats.. Vi som var med då minns hur det såg ut i vagnarna på linjerna. Vilka som hängde,vilka som bombade ibland och vilka som bombade utav bara h-e...Gröna hade sina. Och röda...hade sina. Idag så är bombingkulturen i vagnarna rätt död. Insidor rullar men inte som förr. När slutade det? Vilka minns man som körde rejält? Och vem var den sista att utmärka sig med mycket tags i vagnarna..? Anledning till att jag undrar är att jag starkt tvivlar på att någon ny bombargeneration är på ingång..Det var bättre förr.. Hydez
More than words...that´s what we do!!
ja ja bästa var inte nu
Kekke och Raimo la i tredje växeln och stack! db db db db
håller med hydez, inte för att jag direkt reppade hårt på linjerna när jag var 12 år back in 1995 men visst, det finns ett antal nissar som kör hårt med insidor än idag men det buffas och det är inte många som kör tillräckligt hårt förutom ett undantag för ett fåtal. men allt med tiden så blir säkerheten mer, allt får göras under andra omständigheter eller?
jag minns hure va på röds linjen runt 97 d va ju brutalt mycket bombs massa buffs i taket å andra mäda saker.
haha Amar1 lek inte som om du har vart med i 10 år ...du e inte mer än 15.. Men aja det bombas men det är ganska ovanligt och se insidor idag..visst körs det insidor men det är dock inte lika lätt för att alla vet att det bara kryllar om väktare i förarhyttarna ...och ute runt tunnelbaneorådet och allt fler klotterspanare anställs.. Den som hade feta buffs och körde rejält insidor i vintras var ju Thed i Ner...
Lyssna först, snacka skit sen
Givande, kom med nått nytt. Saker förändras.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
är väl ganska självklart att insidorna försvinner när det i princip är ett dött lopp att köra?
Gifted Rebels And Funky Fresh Individuals Tagging to Impress And Rock the possible situations Today. Aka GRAFFITI ART
Sen så är det faktiskt så att buffarna har blivit mer effektiva och bra, och då menar jag RIKTIGT bra ink är lite halvsvårt att få tag i numera så jag tycker att det säger sig självt... eller?
won´t be more? too bad!! =)
Varför bomba alls när man kan leta upp ett övergivet industriområde och dra en snirklig tag med silverpenna på nån plåtdörr eller göra en "throwie" (med orginalcap för den där rätta new york-känslan) på nån trasig skåpbil och sen ladda upp det på sin fotolog och casha in fet respect i gästboken?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Säger som alla andra. runt 2004 anser jag helt klart att hela insidekulturen dog ut. Innan dess kunde man dra runt i tuben en hel dag och köra insidor utan att se en väktare. Utan att få knas en endaste gång. Insidebombare jag kommer ihåg, jag som inte varit i svängen jättelänge dock. Yers, Ocho va ytterst aktiva för kanske 2 - 3 år sen. Lite innan dess va jag väldigt facinerad av Fobies insidor, Massa tags och buffs i taken. Och relativt nyligen för kanske 1 - 2 år sen hade Atila inte lite insidor heller. Just nu skulle jag väl vilja säga att det är HNR som äger insidescenen med sina ets tags. Håller med någon som sa att det inte känns som om det är någon ny insidegeneration på G heller... vilket är riktigt tråkigt.
Ännu ett totalt ointressant inlägg i forumet av mig.
Allt var bättre förr ur bombingaspekt. Även när vagnarna var nybuffade satt helraddade golv/tak kvar. Att bombingkulturen var på väg utför märktes markant under slutet av 90talet/början av 2000talet när folk inte lärde sig radda ordentligt längre utan tyckte att det var OK att bara sätta runt 3 tags på förarhyttsdörren. Allting under 7 är HARAM! Hotet om kamerorna banade vägen för en våg av smygtags som sedermera blev normen inom vagnsbaserad skadegörelse och genast tunnades begreppet "bombing" ut från en innebörd av "massivt antal tjusigt uppställda tags" till "en liten dold kråka som inte medpassagerare tvingas se". Bitch, whine, gnäll.
Att det skulle vara svårt att få tag i bra ink/att buffarna har blivit effektivare är inget argument när det ändå är färskt bombade vagnar som står högst i kurs, skit samma om det blir buffs så länge vagnen ser kvaddad ut. Bomba tricken!
Kommer ihåg när Watch ägde på insidor på tuben, ase crew med erne i spettsen för insidor på märstalinjen, Gue feta insidor på pendeln...det var tider det!!!
Hmmmmmm???
Skivsamlare
2006-07-27 11:03
hur är det med dom där kamerorna egentligen. är det nån som övervakar dom eller går det rätt in i en dator som sparar materialet ifall det skulle behövas?
fair enough..
Den som körde mest insidor för några år sen på skarpnäckslinjen var enligt mig Thick, han hade fan sjukt mycket insidor. Det var ett år då det rullade massa gamla tåg. Satan va härligt det var! =) Herr flek körde ju en hel del också på 17 vill jag minnas.
"Life is on the wire, the rest is just waiting"<br> Coletivo Êxito D`Rua<br> http://brasil.indymedia.org/images/2005/08/328099.jpg
Lifeforms. Det värsta är att det finns många "respektabla" writers som hängt med ett tag också gör sånt, vad sänder det ut för signaler till kidsen? Vad hände med blackbook-gatherings och skisskvällar? Pyromaniac P35 Gue var stor, även Nuna och Mel. Iaf på den linjen. Canon på M-line körde också hårt. ttskl P18 Aldrig sett en HNR-tag på ett fönster kompis?
Ride 13"s y que?
cmf hade rätt mycke.. pubb..
Greenline/Uffline
Kidd-Z Skada, Nuna, Curies, Rift, sux crew, keth,jersy, mayday, fones, coke,shine,sore,sir,rect,slime,fobie,flo w,drive,theo..med fler. några inside bombare från 90-talet
Hmmmmmm???
Hehe, bra lista. En utav dom skrev Busie på den tiden. Sen hade vi Muto också :) Ett riktigt stjärnskott inom Svensk graffiti.
Ride 13"s y que?
Guldstjärna på den listan. Muto är riktig starquality, där snackar vi legend! Allting handlar inte enbart om ens bombing utan även fina detaljer runtomkring, the stories!
Lyricist
2006-07-27 14:51
jag tycker nån länkar en sida med magic ink så blir inte buffproblemen lika stora iallafall...
KISSEKHATT Det är inte lika omfattande nu för tiden. Skillnaden är att man får kolla hytterna innan eventuellt röj.
Det här är fortfarande en vardaglig sak, iallafall på min pendellinje. Man ser insidor titt som tätt. För inte så länge sen så stod det en fame erir (tror jag) i en sydlig layup på uffline. Inte långt innan så rullade det 2 fame, en erir och nåt annat från en annan layup, söderut. Man går in på whoa och läser minst 4-5 rulltrådar i veckan. Södra blir jämnt piecad, dask har kört ännu en station. Aod målar hela tiden. Man kan inte på några grunder säga att scenen är död, den har många år kvar. Men det är ju upp till klottrarna också, om man inte kör så är det klart scenen vimlar neråt. Dra ert strå till stacken så är det inga problem.
fuck all you haters!
Thick hade ett par dagar då han körde en del insidor vill jag minnas..
KISSEKHATT: Äh, insidor finns det fortfarande gott om. Och jag pratade rätt generellt, eftersom många klagar på att scenen är "död".
fuck all you haters!
Insidor finns, men de ser inte ut som de brukade.
de e ju lite hardare bevakning nu. de har kanske lite me saken att gora va....
_GRÖNA FUCKING SKÖNA_ linje 19 söderut.....
hahahahaha jag tycker det där stämde bra med fotolog folk tycker det är roligare med sånt då behöver man ju inte bomba fett med vagnar för att folk ska se räcker med en tag på ett pendel dörrpar på fotolog så ser folk roligare när det inte va så mycket folk som hängde vid internet
finns ju en generation målare till i sverige, och ännu en efter de, och en till! Ingen av dom kan sätta sig upp mot den gamla hederliga 90tals graffen iofs. Men vem vet, chrome klumpar wildstyle och mer raddat kasne kommer tillbaka.
Coke och Shine är de enda jag kommer ihåg från då man var liten och åkte till stan med mor sin. Det var grejer, överallt.
På senare dagar(senaste 2åren?) vågar jag nog bara nämna Yers och Sunk som de som i varjefall jag sett mest utav när det gällt insidor. Sen som någon nämnde, HnR på rutan, visst har man sett den eller de vagnarna. Men att det syns är endast tackvare glasetsen. Det är inte så att de har det på varje vagn.
Det är väll skillnaden mellan 70 och 80/90-talisterna som visar sig. Såg en artikel i nån gratisblaska häriveckan om att 80-talisterna är mer "fina": tennis, seglarskor, D&G medans 70-talisterna var: punk, conversepjucks och "skitiallt"-mentalitet.. Detta har väll satt sitt spår även utöver bombingkulturen
Mysig tråd! Vill skriva så mycket mer, men… Pyromaniacs lista e bra, men CRASE (alla linjer) & CONS (REDLINE 23) ska fan inte glömmas =) Hehe, Oskyldig . Bra att du satte dit Coken :p "Det var bättre förr.. ". Ja och nej. Folk har alltid klagat, de e bara de att reglerna förändras och då förändras även mentaliteten. Kolla skillnaden på tågen som målades 1993 och 2003. Skiten lever fortfarande, men inuti enstaka själar. Det enda man kan göra e att njuta medan man kan, för tro fan inte att graffen kommer att se likadan ut eller ens finnas för alltid! Det är fullt logiskt att synen på vad som är bombat, "på riktigt", förändras, det läskiga är hur mycket nätet har fuckat till det och hur lite bevis det faktiskt finns kvar av dom som var där och levde för bombandet flera år i streck. Ålder är oxå en viktig faktor. Vem hade du varit om du levt i new york på 70-talet och haft "åldern inne"? Redline 23..Det sitter fortfarande i blodet.. Frid!
den röda linjen sitter djupt i blodet..
icke att förglömma är 347 på rödalinjen!
Jag tror det är ett riktigt mustigt generationsbyte nu, nu / snart så ska alla tonåringar börja måla på riktigt, dom andra har nog dragit sig tillbaka en aning. Om 5 -6 år så kanske det är som vanligt.. Fast jag tror bara :P
"medans 70-talisterna var: punk, conversepjucks och "skitiallt"-mentalitet.." Bortsett från punk och converse stämmer detta ganska bra...alltså "skitiallt"-mentaliteten Bomba hardcore och skit i vad alla andra tycker.Måla för din egen skull , inte för andras.Skit i att fota målningarna ,man kör ändå bara för att det är kul.Och så efter den gamla goda stilen KMS-Kamp Mot SL. En bra förklaring på en "skitiallt"-mentalitet.
Det är skillnad (hårfin dock) på gnäll och analys. Yers är den sista jag stött på från yngre generationer som haft 90talsmentaliteten samt 90talets bombstil (radda, fyll, härja), helt enkelt ett eko från förr. Det finns säkert mer skillat folk från hans generation men inte som kör enligt de gamla reglerna. Hur det ska bombas har förändrats genom åren, runt '89-90 fanns det säkerligen en del raddningar men det kändes för det mesta som att 150 olika writers skulle ha en tag var på varje insidepanel (alltså panelen bakom sätena vid dörrarna) och att de kunde vara av vilken storlek/ha vilken vinkel som helst och det var inte sämre för det. Var och en är salig på sin tro och man blir lätt formad av den samtida generationen man växer in i kladdvärlden med. På min tid (pensionärsvibbar på den meningsinledningen) såg folk ut som uteliggare och det var soft, sen helt plötsligt skulle folk vara hiphop igen och man kände sig lite alienerad, på samma sätt som kladdstilarna som florerar nu för tiden känns småfrämmande och folk börjar klanka ner på enklare stilar med kromfyll..
Kan vara den mest värda tråden på Whoa sen det startades.
Några jag glömde i min lista men som inte gick att unkomma är HSP crew..
Hmmmmmm???
Mmm dom körde mycket. Skam körde en del på k-line.
Ride 13"s y que?
Sore körde en hel del vid samma tid.
Ride 13"s y que?
Glöm aldrig DMC-eran.
DMC-SHADESerller vad det var han skrev
Hmmmmmm???
eller alla BAB ristningar på pendelfönstren
Hmmmmmm???
Men om man ser den tiden mellan slutet av 1980talet och början på 1990talet så fanns det inga rispningar i rutorna på tågen. Vet nån mer exakt när hela scratchiti scenen tog fart då?
APA Ungefär samtidigt som buffandet blev snabbare skulle jag tro. En ruta byts inte lika snabbt som en tag saneras.
Bomba Alla Barn! Ang. ristningar minns man Weston och Jasons singelristningar på var och varannan ruta, men när dök de feta ristningarna upp (de med mer än ett "streck)?
En till som var relativt aktiv var ALZO. Tror det var på gröna linjen han höll till. Sen var ju Shar, Ater med på ett hörn...
Hmmmmmm???
Är det någon som kommer ihåg SNER på Röda?
Vafan. Jag har ingen större koll på inside scenen hur den är/varit men hade inte WYS crew men massa jävla insidor typ 2002-2003 nån gång? Typ på röda?
Minns inte riktigt när dem fetare ristarna började dyka upp. Men jag minns att jag noterat 2 namn på ristar scenen.(utöver den mängd som finns)... PG Aman