I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vilken bok läser du just nu? (forts.)

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2008-11-03 23:06
rotlös: ah han är för jävla bra Sven-Eric liedman.. har du läst i skuggan av framtiden innan? de är ju fristående iförsig men han skriver att han ser dem som en triologi, kan ju vara intressant att veta vilken som kommer först och sist om man vill följa hans resonemang från början till slut.. ruggigt intressant och lärorikt är det iallafall..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-03 23:35
poltava- historien om en armes undergång
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2008-11-03 23:58
Senaste boken jag läste ut var Animal Farm av George Orwell, en väldigt kort men mycket vettig bok som jag uppmanar alla att läsa.

Nu har jag precis fått hem en beställning med ett gäng böcker som jag knappt kan vänta att sätta tänderna i. På senaste tiden har jag lovat mig själv att börja läsa fler böcker som jag inte skulle läsa i vanliga fall.

Näst på tur blir nog: Michail Bulgakovs Mästaren och Margarita.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Rappare

2008-11-04 00:14
Finn din livsuppgift
Med munken som sålde sin ferrari

Är det uppföljaren på Munken som sålde sin Ferrari?

2008-11-04 00:15
Exe-Poused: Du råkar inte veta om full moon party finns som pocket?
 DIF!

2008-11-04 09:51
Squittle: oh vilken upplevelse du har framför dig Mästaren och Margarita är helt underbar..
Moderator

2008-11-04 14:07
Joel413

Är det så alltså? Låter härligt :)

Jag började lite smått igår och så här långt verkar den mycket lovande.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2008-11-04 14:28
Läser Frankenstein igen. Vilken läsning!

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
Skivsamlare

2008-11-04 16:58
Joel413

rotlös: ah han är för jävla bra Sven-Eric liedman.. har du läst i skuggan av framtiden innan? de är ju fristående iförsig men han skriver att han ser dem som en triologi, kan ju vara intressant att veta vilken som kommer först och sist om man vill följa hans resonemang från början till slut.. ruggigt intressant och lärorikt är det iallafall..

I skuggan av framtiden står i bokhyllan. Har dock inte läst den ännu. Fått vissa delar av den citerade för mig men jag stör mig så mycket på begreppet postmodernism och att man definerar sin samtid som postmodern att jag inte lyckats motivera mig till att läsa den ännu. Men det ska ske! :) Men ja, du har helt klart en poäng. Liedman är cool! :) Fick höra idag att han jobbade på skolan jag läser på men att han är pensionerad nu.
 http://www.kulturkompaniet.nu/

2008-11-05 08:15
Timbuktu av Paul Auster. Rekommenderar det stark.
Skivsamlare

2008-11-05 09:04
primateboogaloo

Ja, han är för jävla bra den där Auster. :) Läste dårskaper i brooklyn nyligen. Har du läst den?

2008-11-05 09:21
Nä, men den finns i bokyllan också så den blir näst på tur :)

2008-11-05 23:13
rotlös: inte h8unnit så långt i den kanske men änsålänge känns det inte som att det gör något om man stör sig på uttrycket postmodernism.. han djupdyker rejält i vad modernism är överhuvudtaget och förenklar det knappast.. han har inte kallat någon tid postmodern ännu iallafall.. riktigt bra bok hur som, fruktansvärt bildande på ämnet idéhistoria.. ser fram emot Det Oändliga Äventyret och Stenarna i Själen rejält..

ja han är cool, han bodde granne med min bästa kompis uppe i masthugget under hela vår uppväxt så har träffat honom en del och säkert stört hans sömn med fester en och annan tonårsnatt med för den delen.. läste att han ska ha nån föreläsning i masthugget snart, ska helt klart gå om jag inte missat det..

2008-11-05 23:13
Squirtle: oh ja så är det helt klart..

2008-11-06 08:45
Just nu läser jag bland annat "Vredens druvor" av John Steinbeck och den är inget mindre än fantastisk.

2008-11-06 12:37
Jag läser Familjen H av Fredrika Bremer.

PZ
Skivsamlare

2008-11-06 16:13
Joel413

Det där får du hålla mig informerad om. Jag vill också gå! :P Läser lärarprogrammet nu så det blir en hel del av den typen utav litteratur. Har du möjlighet tycker jag helt klart du ska försöka smita in på lite föreläsningar på pedagogen. Sjukt givande. ;)

2008-11-06 17:36
rotlös: ah cool.. ja ska kolla med morsan om hon kan kika, tror lappen hängde i hennes trapp..

hehe! ja fan kanske skulle vara något om man får en stund över nån dag, vilket i och försig aldrig händer..

2008-11-06 17:49
och pluggar du till lärare kan jag rekomendera I Skuggan Av Framtiden extra mycket, läser just nu kapitlet om Institutionerna och delen om skolans historia är väldigt intressant..

2008-11-10 21:13
Albert Camus - The Stranger

börjar riktigt bra iallafall, får se vart det bär av..

2008-11-11 19:58
Precis läst ut Vigilante av Andreas Roman
Ska nog lägga vantarna på en till Lovecraft bok eftersom jag älskade Fallet Charles Dexter Ward.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2008-11-13 00:40
Joel: En mycket bra bok. Tänk på solen!

PZ
Poet

2008-11-13 00:45
Jag läser just nu biografin "Vill du ha din frihet så får du ta den" av Måns Iversson, som handlar om Ulf Lundell.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-11-13 09:38
soulable: ja den var riktigt bra, ska köra igenom alla Camus kända böcker, har en serie föreläsningar från någon känd professor från något känt universitet i USA på datorn som handlar om Existentialismen och meningen med livet och där tas Camus böcker upp, nästa blir Myten Om Sisyfos och sedan blir det Pesten och sist Fallet..

vad tänker du på angående solen? finns ju mycket man kan reflektera över agående den, något som huvudpersonen ju inte gör alls, heh! menar du att just solen skulle ha någon specifik innebörd?

2008-11-13 12:32
Myten om Sisyfos har jag inte läst, dock har jag läst om den. Den ska ju tydligen konkretisrera Camus existentiella uppfattning.

Jag kanske drog lite stora slutsatser om solen. Det var ett tag sedan jag läste den, men jag minns att jag tänkte mycket på solen. Just att den skiner som starkast när huvudpersonen är som mest känslokall.
Det beror ju också på att han besitter endast djuriskt primitiva känslor. Han blir en främling till hela människosläktet. Måste nog läsa den igen, fick blodad tand nu!

PZ

2008-11-13 22:12
soulable: mjo solen har ju stor betydelse men jag personligen tolkade den inte som särskillt tungt symboliskt laddad, tänkte mest om du såg nåt sånt i det hela, utan mer som att den visade på hans förmåga att endast uppleva starka ytliga och fysiska känslor eller vad man ska kalla det, man kanske kan säga att han upplever känsor men inte emotioner, jag har svårt att formulera det på svenska.. att han upplevs som mest känslokall när solen irriterar honom beror nog på att han i situationer där de flesta skulle se solen som det minsta problemet ser solen som det enda problemet.. tror inte han är mer kall i de sitationerna utan bara att det framgår tydilgare med irritation av solen som kontrast mot 'händelserna runt honom, men det är väl just därför Camus har tagit med solen som faktor i just de partierna, så du har ju helt rätt heh!
han är ju dock egentligen lika kall när han inte reagerar på att hans "vän misshandlar sin tjej" eller när hans granne plågar sin hund..

nej fan vilken bra bok, man kan fundera länge på den..

ska bli jävligt kul att läsa Sisyfos nu när du säger att han konkretiserar sin existensialism där, kanske kan ge lite nycklar till hans skönliterära böcker..

riktigt roligt sätt att läsa det här, rekomenderas, att studera en specifik författare och gå in på djupet på deras idéer..

2008-11-13 22:58
Skulle vilja påstå att han är en existens utan någon riktig essens. Men du har rätt i allt du skrivit.

Angående Sisyfos och Camus existentiella tänkande, så har jag tolkat det (även om jag inte läst boken, men dock känner till myten) som så; att livet kan endast uthärdas (relativt) lyckligt om du bekänner att det är meningslöst. Något sådant... : )

Jag köpte själv Pesten idag. Ska ta tag i den när jag får tid över.

PZ

2008-11-14 09:47
soulable: ja något åt det hållet verkar ju vara hans inställning, det är ju det Främlingen utmynnar i åtminstone.. det lät på professorn vars föreläsningar jag lyssnar på som om han någonstans menar att endast vi själva kan ge vårt liv mening då det objektivt är tomt på mening, alltså att det är som en tom behållare som var och en får fylla med det den vill.. får se om jag tolkade det korrekt när jag kommer lite längre, hoppas på att Sisyfos dimper ner i brevlådan idag, annars blir det inte att gå vidare förrän efter helgen..

2008-11-14 18:33
Sisyfos myten går ju iallafall ut på att han, Sisyfos, döms till att rulla en sten uppför ett berg, varje dag, varje minut. Varje gång han nästan är uppe, rullar stenen ner igen. Så är livet, och endast om Sisyfos inser och bejakar sitt liv, kan han erhålla någon sorts lycka, eller iallafall acceptans. Det är väl lite det du är inne på också. Dock ska sägas att jag inte alls är speciellt insatt, utan detta är mer sådant jag läst och hört. Lycka till med din läsning i vilket fall...

PZ

2008-11-14 23:17
soulable: sitter med myten om sisyfoos här nu, ska strax börja läsa, den är riktigt kort så lär vara kjlar med den imorgon.. återkommer med ett utlåtande om den..

2008-11-15 15:56
"Kabbala, kliffot och den goetiska magin" av Thomas Karlsson

2008-11-20 13:00
Fight club av Chuck Palahniuk

Om man gillar filmen så borde man verkligen läsa boken. Tredje gången jag läser den nu. Fortfarande lika härlig.
I'm drinking the water. So should you.
Producent

2008-11-23 17:52
scrotum:

det finns 7 stycken böcker i serien "munken som sålde sin ferrari"

denna är den enda på svenska
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se
Skivsamlare

2008-11-23 17:55
Drog två av Pratchets Johnny-böcker nu i helgen.

- Johnny och döden
- Bara du kan rädda mänskligheten!

Riktigt bra faktiskt. Dålig översättning men kul story.

2008-11-23 18:11
har läst iliaden så nu läser jag odyssén av homeros, lite av ett måste nån gång i livet. jävligt sköna faktiskt, så visuella och poetiska beskrivningar av allt som händer
vadå? jag dyster?
Moderator

2008-11-23 22:13
Jag blev sjukt taggad av d-becks tips i boktipstråden, och igår la jag vantarna på The Gunslinger vilken jag tänkte börja läsa idag. Jag är inget jättestort fan av Stephen King, men let's face it, en bok som innehåller både sci-fi, fantasy och western kan ju omöjligt gå fel :)

2008-11-24 08:41
Jaha, efter att ha tappat andan av Steinbecks briljans i "Vredens druvor" och "Of mice and men" så var jag av olika omständigheter tvingad att läsa Coelhos "Alkemisten". Nu, jag försökte verkligen att inte gå in i den hära boken med förutfattade meningar, men vad fan! Maken till pseudo-filosofiskt dravel har jag inte hört sen jag såg Agneta Sjödin i bild senast. Världssjälen! Universum bla-bla-bla! Vad fan! Hur i helvete har den här debila barnboken sålt i 30 miljoner exemplar? Torftigt skriven är den också, vad är upp med att upprepa nyckelfraserna en ziljon gånger över 180 sidor? Tror karln att alla läsare är helt dumma i huvudet? Satans helvete också, undvik den här skiten om ni inte redan haft oturen att läsa den. Jävlar! Tur att den är så tunn åtminstone. Den här boken är så dålig att jag var tvungen att tvätta ögonen i en sån där akut-fontän som finns i kemisalar för att inte bli blind av ren uselhet. Fy skäms, Coelho!
Skivsamlare

2008-11-24 15:26
bazookatooth

fantastisk recension! :D

2008-11-25 09:54
Odysseus av James Joyce

2008-11-25 12:09
Watchmen av Alan Moore och Dave Gibbons.

Förstår inte hur jag kunnat missa denna. En polare som blev hypad på den igen nu när filmen är på väg, som tvingade mig börja läsa den. Grymt bra än så länge.
I'm drinking the water. So should you.

2008-12-02 02:39
Istanbul av Orhan Pamuk...en trevlig liten bok om författarens uppväxt och istanbuls historia. Pamuk är duktig på att skriva men till och från tappar jag intresset lite, vissa utläggningar känns inte alltför exalterande att läsa. helt klart läsvärd än så länge hursomhelst!

Just nu läser jag bland annat "Vredens druvor" av John Steinbeck och den är inget mindre än fantastisk.

jag läste den i somras. tycker att det är lustigt med böcker som man hört talas om så länge från så många olika källor att dom typ blir begrepp snarare än böcker. dom är så "uppenbara val"att man inte kommer sig för att läsa dom...jag är glad att jag fick ett infall och läste den hursomhelst, för det vettefan om jag har läst något bättre i mina dagar. och då läste jag ändå den på svenska (översättningarna av southern dialekterna är ju en smula irriterande). jag ska tvinga min avkomma att läsa den där boken.

Admin

2008-12-02 02:43
Chockdoktrinen av Naomi Klein.

Fick upp intresset efter att ha läst ett svar av Johan Norberg på Cato.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Rappare

2008-12-02 22:00
Anarkismens moral - Pjotr Kropotkin
Skivsamlare

2008-12-03 07:28
Just nu läser jag "Utmaningen - Forskare om en hållbar utveckling" som är en populärvetenskaplig bok från vetenskapsrådet. Riktigt bra faktiskt. Mycket sköna forskningsreferenser som om inte annat kan vara göttiga att ha i politikforumet här på Whoa. ;P

scrotum

vad tycker du om den? har för mig jag tyckte den var bra men lite torr.

2008-12-08 11:26
Squirtle
Ja men vad roligt att höra :) Antar att det är på engelska du läser den? Har själv inte testat på svenska men har tänkt att jag ska ge mig in på hela serien på svenska någon gång.
Ska bli kul att läsa vad du tycker om den sen när du är klar, tycker "the gunslinger" är lite småseg och skum ibland men det är ju också ett "intro" typ :)
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.
Rappare

2008-12-08 14:55
rotlös

Man måste ju verkligen vara på det humöret för att läsa den. Det är ju knappast en bok man kan läsa om man vill slappna av, utan man måste vara motiverad för att läsa den. Men jag tycker den är väldigt bra.
Moderator

2008-12-08 15:22
d-beck

Jag läste den faktiskt på svenska. Precis som du säger så tyckte jag också att den var lite seg vissa stycken, men annars väldigt bra. Det blir till att önska sig bok nummer två i serien i julklapp :)
---

Nu har jag precis börjat läsa Den Äldste, den andra boken om Eragon. Första boken tyckte jag inte var någon speciell höjdare, men vad jag förstår så ska dom resterande böckerna vara mycket bättre.

2008-12-08 16:30
Squirtle
Då har du massor med bra läsning framför dig nu, blir nästan sugen på att börja om faktiskt. Just nu läser jag en novellsamling av Stephen King, "everyting's eventual" där det ska finnas en novell med Roland som ska utspela sig innan den första boken, enbart därför jag läser den med. :)
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2008-12-09 17:41
Alkemisten av Paulo Coelho. Läst ca 60 sidor och den är helt underbar.

2008-12-09 19:47
Garp!
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.