indiantjejen , är inte Odysseus rätt tung? jag försökte börja läsa den för några år sedan men pallade inte. tänkte dock ge den ett nytt försök snart..
vadå? jag dyster?
Guns, germs and steel
...but for some animals, it's confusion that makes sense.
Skivsamlare
2008-12-11 19:31
Nu läser jag "Global hållbar utveckling" som är ett försök till att beskriva globaliseringens och marknadsliberalismens negativa effekter (i dagsläget) och hur vi kan arbeta vidare ifrån dessa.
http://www.kulturkompaniet.nu/
Insane M: Nice val av bok. Vad tycker du om den? PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
Ska precis hoppa på Illusionen om Gud av Richard Dawkins. Hört olika tycken om den, men hoppas på något bra. Förmodligen lutar det åt det bättre hållet, eftersom ja delar hans åsikter.
I'm drinking the water. So should you.
Teller, den har jag just börjat läsa också, det är ganska spännande. Det är kurslitteratur, så jag har bara läst ett kapitel med beröring till evolutionen, men jag ska läsa hela boken. Dawkins har en teori om att människans eviga benägenhet att skapa och tro på religiösa myter och annan vidskepelse är en biprodukt av evolutionen, att det finns en funktion med den sortens mekanism i hjärnan som egentligen har ett annat syfte, men som en biprodukt också banar väg för det mänskliga sinnet att anamma religiösa ideer.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare
2008-12-19 16:10
BazookaTooth P31 Det där låter galet spännande. Får beställa den nästa månad när jag inte behöver lägga halva studielånet på kurslitteratur.
Prankster P27, haru läst klart "Kabbala, kliffot och den goetiska magin" än? vad tyckte eller tycker du om den då? :) just nu läser jag Emma Goldmans samlade verk "Red Emma Speaks", jävligt skyssta grejjer!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
De välvilliga av Jonathan litell
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
greggan sent svar men jo det är den. är en sådan typ av bok som inte riktigt bjuder in läsaren utan håller sig inom sin slutna värld. fattaryy? nu läser jag proust... swanns värld. för en analysuppgift. kul vid jul
Skivsamlare
2009-01-06 19:49
Just nu läser jag första delen av Bob Dylans memoarer. Sjukligt bra måste jag säga. Nästa att bita in i blir Postverket av Charles Bukowski eller Kafka på stranden av Haruki Murakami.
började precis på catch-22 som jag fick av syrran i julklapp, hon verkar ha gillat den iaf
http://www.kommandot.se/wp/
bperb: Den är bra! Ungefär samma blandning av humor och allvar som Irwing brukar använda sig av. PZ
soulable : Missade din fråga ett bit upp, därav det sena svaret. Gillade Garp mycket. Det blev min andra Irvingbok och jag har gillat båda två så jag kommer fortsätta läsa honom (den första jag läste var Hotel New Hampshire) Har betat av ett par böcker sen jag skrev sist; Parfymen av Suskind, Jpod Av Coupland och Nyår av Stig Larsson. Just nu läser jag Kafka på stranden. Sen ska jag nog ge mig på Glamorama av Bret Easton Ellis. Efter det kanske det blir en till Irving. Den som lever får se.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.
men när det kommer till irving måste jag säga att garp och hotell new hampshire är sketabra, men resten av vad jag har läst av honom håller långtifrån samma klass. mitt tips är faktiskt att sluta efter de två för att behålla den bra inställningen
http://www.kommandot.se/wp/
Livet är en fest (radio i bokform)
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
Så nu har jag fått arslet ur vagnen, gått till biblioteket och lånat 1984, ska bli intressant :)
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
Vi fick i uppgift att läsa en roman från 1800-talet av ett gäng författare och jag tyckte då att Brott och Straff av Dostojevskij verkade den mest intressanta, därför läser jag den nu.
Holes ,av någon är den iaf... För enkel Engelska men bra bok så in i helvete :)
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"
Faust I av Goethe.. hade svårt med rimmandet i början, kändes konstigt att läsa på rim.. men vande mig fort.
Mina drömmars stad av Per anders fogelström, blev tipsad om den av en kompis och tycker den är underbar såhär hälften in
Snara Uhh, den är ju så otroligt tråkig. Spelar ingen roll om den ger en historisk skildring av Stockholm. Bara "supa, vi är fattiga, ni super vi lite till, bokens huvudperson är dock duktig men det är synd om honom för han har det så svårt". Å andra sidan gick jag i åttan när jag läste den. Minns mest slutet om jag ska vara ärlig, och att mitt totala intryck av den var "åh vad skönt" när jag var klar med den. Joel413 Goethe är en annan sån där överskattad författare (som man gärna inte får tycka illa om utan att bli ansedd som litterärt lägre stående). Vilket jag iofs bara grundar på "Den unge Werthers lidanden". Det var en sådan lättnad när unge herr Werther äntligen blåser skallen av sig i slutet. Däremot intressant att det utlöste en självmordsvåg bland unga män i Europa under romantiken. Men jag antar att Faust är bättre, den verkar åtminstone bättre när jag läser om den.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Evolution, vaa tycker du? Jag har iofs bara läst halva men tycker den verkar skitbra.
Book of Lies - Aleister Crowley. är egentligen ingen bok man "läser" som vanligt, mer en bok ska studera typ eller använda som hjälpmedel till andra studier, men det gör jag inte just nu dock. läser för att den har en del jävligt roliga kapitel :)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Skattsökaren av J.M.G Le Cletzio. PZ
Evolution: har inte läst Den Unge Werthers Lidanden så kan inte uttala mig om det direkt.. Faust gillar jag hittils dock men har inte kommit så långt..
finnegans wake, jävla rörigt, blir förmodligen att lägga ner
Ulf Lundell - Jack.
Cullberg - Kris och Utveckling. men det är kurslitteratur.
Klar med 1984 då och det var en riktigt bra bok faktiskt! Tyvärr har inte mitt bibliotek "doors of perception" och "heaven and hell" som jag tänkt att läsa, men får kolla runt efter något annat att bita i så länge :)
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
Shantaram på engelska av Gregory David Roberts. Väldig bra bok på nästan 1000 sidor...tar aldrig slut och man tröttnar knappt!
Knowledge, where the people at? Liverpool FC---AIK
Mein Lieber Reichskanzler handlar om sveriges kontakt med hitler under andra världskriget, boken har blivit lite mörkad i sverige och fått skitdåliga recensioner medans den fått jättebra i norge och danmark. Är väl ingenting vi skryter om här i Sverige direkt.. läste precis ut Flyga drake bra bok, antar att dem flesta hört om den! läsvärd!
Det blev " A clockwork orange" som lånades när jag besökte biblioteket sist och den verkar bra hittils, inte kommit så långt dock. Sen blev den på svenska, engelskan får bli någon annan gång :)
d-beck: köp den den är helt klart värd att ha, båda finns ju ihop i en pocket och kostar knappt något alls.. fy fan vad bra de är..
gav mig på infinite jest - varför gjorde jag det? den är sjukt bra på sina ställen men det kommer ta en jävla tid. nån som läst hela, vad tyckte ni?
Shantaram av Gregoy David Roberts Och den är sååååå jäääävla RUUUUUSKIGT bra att det knappt går att sätta ord på det. Den täcker allt! Känslor, filosofi, spänning, fakta, kuriosa... LÄS DEN! Grymt nice bok! 900 sidor också så man har nåt att bita i.
Moderator
2009-02-18 13:08
Oj, det var ett tag sen man skrev i tråden nu. Just nu läser jag David Baldaccis
Kamelklubben . Det är en helt okej bok, inte direkt vad jag hade förväntat mig dock.
Jag har fått för mig att börja läsa svenska klassiker, men jag kan inte komma på någon som jag är direkt sugen på, några tips?
d-beck Om du vill läsa något mer på samma dystopiska tema rekommenderar jag att spana in
Kallocain av Karin Boye.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Det moderna föräldraskapet. Kurslitteratur alltså.. Jag har itne tid att läsa något annat.
Skivsamlare
2009-02-18 22:38
Barn upptäcker skriftspråket, Gösta Dahlgren. Samma här förövrigt - bara kurslitteratur.
Works of Darkness - E.A Koetting och lite Märk Världen ibland när jag orkar
Den vassa eggen av W. Somerset Maugham Så läser jag om Hells angels av Hunter S Thompson efter jag läste boken Svensk Mafia . Kände att det var dags att läsa om den. Men den vassa eggen är verkligen en underbar bok. Och jag läser den inte så fort för jag vill inte att den ska ta slut!
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
rotlös P20, vad läser du till?
Skivsamlare
2009-02-19 12:08
aniii förskol- och lågstadielärare, och du?
rotlös P20, tänkte också på det tidigare. jag pluggar till socionom.
Moderator
2009-02-24 13:32
Jag vart sjukt sugen på att läsa Cormac McCarthys
The Road efter att ha läst Documents lilla recension i boktips-tråden, så jag knallade iväg och köpte den idag på bokrean (det var iofs inte rea på just den boken).
Tack Document för tipset!
(Inlägget ändrat av Squirtle 2009-02-24 13:33:09)
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
På Per Albins tid av Sven Andersson
C. G Jung Literatur, Myter och Symboler. några utvalda texter av Jung på ämnena konst och då främst literatur som konstform, Mandalans betydelser och en längre text om UFOn. väldigt intressant. Robert Anton Wilson, Sex, Drugs and Magick en bok om droger, sexualitet och det occulta, drogernas historia ur ett afrodisiak perspektiv och sex ur ett tantriskt perspektiv typ. inte kommit så långt men gillar Robert Anton Wilson och gillar den här boken hittills, rolig och lärorik och full av visdom inpackad i självdistans och humor.
Mikrofonkåt för jag har inget bibliotekskort.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
Enola den är ändå rätt ok
Läste just ut Wise blood av Flannery O'Connor. den lämnade mig verkligen på deppigt humör. tänkte läsa myternas makt av joseph campbell nu.