GAIA . det var tråkigt att höra det där om avrättningsorder. tror inte heller det tröstar dig att jag säger, vet hur det kan vara, även om jag menar det med tanke på mitt lands politiska skitbakgrund.. jaja vi är här nu iaf :D ibland när jag hör mina mostrar elelr farbröder, elelr föräldrar prata om deras tid, kan jag inte ens få in i skallen hur jävla hemskt dem måste haft det.
Femme fatale
Förortspiraten P23 aldrig träffat nån annan, bortsett från syskon, av samma mix under mina 9 år i stockholm..
Delam tange barat
Mjo, men så är det ju överallt, inget land har det bättre, kommer i perioder, människan är OND! :( Hela Europa har bara massa lång historia av övergrepp och krig, det dog hur mkt folk som helst i världskrigen. USA ska vi inte ens prata om. Syd-Amerika är en livsfarlig kontinent på många sätt med gerillakrig, knark och diktaturer. Östra Asien har mkt tråkiga kapitel i historien. Arabvärlden ja den har lite av en formtopp just nu när det gäller jävlighet. Afghanistan, Palestina Iran, Irak, Israel och deras relation till övriga grannar, Pakistan, Libanon, osv, ja det är inte lätt, :( En vacker dag kanske allt bara blir fett nice men jag skulle inte tro det, vi får vara glada att vi lever i fred just nu här i Sverige iaf.
Rachel - Jaså? Jag håller typ kontakt med en del av samma mix. Vi är en rätt fin grupp.
http://www.finest.se/drzamani Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!
78,5% Svensk, 12,5 % same :)
"Wannabe? Toughguy? Want a piece of me? Here, take both of my legs and walk home peacefully"
Samer är intressanta, vore kul att snacka med nån riktig same nån gng, det enda man ser är lite UR-program på teve där de håller renar och jojkar. Vore mer intressant med mer traditionsbundna och kulturella värderingar, vad de tycker om livet, döden, sin samvaro, hur de ser på sin roll i Sverige osv osv. De utsattes ju för en del förtryck från den svenska staten back in the days.
samer är Sveriges svar på kurder. one love baby!
Femme fatale
Är inte mycket av etniciteterna påhittade? Dvs de är sociala konstruktioner. Vi är ju alla människor, varför sitta och kategorisera folk i fack efter en massa pseudobegrepp. Jag tycker det kan liknas lite med raslära. =) Men men.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
lyngutsic. om vi knullar tillräckligt många, tillräckligt isolerade från samma by.. komer vi vara släkt på något sätt med varandra.. min övertygelse är därför att etniciteter uppstår der för många människor har för mkt fritid och man börjar ha incestpartyn. du vet när ens ragg råkar va ens kusin och ens unge ens pappa typ. inte för att det var kul, men "skämt" åsido, det är ju inte bara ren skrock och påhitt, man kan genom DNA-test nu kunna kartlägga folkspridningar på jordklotet. finn ett sånt projekt. läste i Illustrerad vetenskap om att projektet innefattar DNA från 600 000 människor från olika folkgrupper och att man geom det ska kunna följa hur folkförflyttnignar skett i historien genom de testerna..osv.
Femme fatale
lyngustic ,. hur kan ett folkslag sinsemellan likna varandra om det inte handlar om ett släktskap?
Femme fatale
Lynguistic Vad du tycker skiter jag faktiskt i . Allt du skriver på whoa intresserar mig inte för fem öre, du är likadan i varje tråd.. Folk ser olika ut och har olika förutsättningar vare sig du vill det eller inte. Det samma gäller kultur och traditioner. Sen är alla människor lika värda, iaf för mig, men det handlar inte tråden om. Ja, etniciteterna är påhittade, så är påven, lagar, kläder och typ allt annat också? Idén är att se vad folk på whoa har för etniciteter och gärna om det är lite ovanligare och mer fascinerande blandningar. En, brasil/kines och en polsk/kenyan som skaffar en kid kan ju vara grymt intressant, vilka språk, vilka religioner, vilket utseende, ja vad ungen indentifierar sig med osv osv. Fan shit asså du tar nog priset alltså, trodde jag sett "dagens whoa användare" i Rhetoric tidigare idag men sen kom du..
Amar F19 Naturligtvis är folk olika jorden runt. Däremot är det väl knappast så att det finns så distinkta linjer så man kan skilja på en etnicitet mellan en annan. Dessutom så kan etnicitet handla om kulturell tillhörighet. Alltså är det inte endast ett begrepp som används biologiskt. Alltså blir det otroliga svårigheter att använda begreppet. Speciellt har jag svårt att kategorisera en människa som 50% finsk o 50% svensk. Som om det gjorde någon egentlig skillnad mot att dom var 100% svensk eller 100% finsk.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
spillerill.. enligt SCB är jag ändå invandrare.. mina barnbarn kommer räknas som svenskar om de föds här däremot.
GAIA P24 Här har vi käkat taggtråd till frukkost. =) Att man måste problematisera begreppet Etnicitet är självklart. Om det nu är så problematiskt så att det inte går att använda. Då kan du använda andra begrepp för att få fram din åsikt. Dvs du kan fråga efter vilken blandning av nationaliteter dom är. Tycker det är en bättre fråga än den du ställde.
so-good F21 Vad räknar scb som invandrare? Alla som inte är födda här?
lyngustic. när man säger 50% finsk menar man inte alltid att man är biologiskt fylld med finska blåa datorgubbar till celler. man menar att man är barn av en finsk mor eller far. du ska jämt va så filosofisk..klart manonte helt kan klarlägga, och etnicitet och hur man definerar det är ju inga strikta linjer, men de som talar samma språk, bott i samma område, haft en homogen kultur och traditionshistoria betraktas ofta som en etnisk grupp. jag ser inga otroliga svårigheter som du iatt använda dessa begrepp. blanda inte ihop etnicitet med nationalitet som är utbytbart. jag kan inte byta bort att jag är född av en kurdisk mor och persisk far däremot kan jag byta nationalitet genom att säga upp mitt medborgarskap. POFF!!
Femme fatale
lynguistic, en nationalitet kan rymma många olika etniska grupper, med säregen kultur, traditionshistoria, religion, språk och ja tom utseende.
Femme fatale
Lynguistic Försvinn, schas, du är som en ettrig mygga som bara kommer tillbaka, jag vägrar att debattera ngt med dig där du ska bryta ner begrepp i atomer och dra åt skygglapparna som du alltid gör. Jag skiter i dig, svara mig inte nu, tyck vad du vill men förstör inte en såpass trevlig tråd i övrigt? Folk verkar inte ha några problem att förstå vad trådens syfte är och därefter svara i den? Fan, orka alltså..
men GAIA lägg ner förfan
Femme fatale
Amar F19 Jag tycker generellt sätt det är problematiskt att kategorisera upp människor i en massa grupper när dessa grupper knappast existerar någon annan stans än i folks huvuden. Jag tycker det blri speciellt problematiskt när man använder begreppet etnicitet som kan betyda så många saker. Och visst, nationalitet är inte samma sak som etnicitet. Men där finns det inte en antydan till att det har en biologisk betydelse. Dvs jag tycker det är bättre att använda nationalitet i denna bemärkelse. För det är mer tydligt att det handlar om något påhittat.
jag är född här men räknas som invandrare. det är fjärde(?) generationens invandrare som kan kallas svenskar. eh hoppas du förstår orkar inte formulera om :)
GAIA P24 Det var du som började skriva till mig. Och att du inte ens försöker se min poäng är synd.
Amar Nej du Amar, du vet inte hälften av vad Lynguistic skriver i andra trådar, jag orkar bara inte hålla på att dra igång en lång diskussion som inte har ngt med tråden att göra. Sorry, jag orkar inte.. Gillar inte Lynguistic men hoppas att han inte börjar hålla på i tråden då kan mods lika gärna slänga den, den ger iaf inte mig ngt längre isf..
so-good F21 Jo jag förstår. =) Jag bara undrar vilken definition dom har. Jag skulle också räknas som "invandrare". Vilket är galet eftersom jag knappt satt min fot utanför sverige.
lyngustic. är det påhittat att kurder som folkslag har annan kultur än perser? traditioner , språk? hur kommer det sig att jag kan ganska lätt gissa mig till att någon är somalier? kurd? eritrean? med blotta ögat? vad är det för fel om det finns en form biologisk samhörighet? det betyder ju inte att ett folk är mer värt än något annat. men kan vi sluta hålla på och mjäka om att vi alla är exakt likadana? det är vi inte. och tack Gud för det. vad menar du med att dessa grupper bara existerar i dessa människors huvuden? lever vi i en fiktiv värld, där alla egentligen pratar likadant, äter samma saker, ser likadana ut, och klär oss likadant?
Femme fatale
GAIA. jag har länge och ofta läst vad lyngustic skriver. ser han överallt, i politikforumet också. ser dock inte varför du är så hatisk, han menar ju inte att irritera dig eller störa dig. han säger bara sin syn p åsaker, som bli lite väl filosofiska ibland och onödigt invecklade, men de är ju vår åsikt.. andas hjärtat:)
Femme fatale
Amar F19 Det är väl just det som är problematiskt med etnicitet, att det kan både vara något biologiskt och någonting kulturellt. När det gäller tex kurder eller somalier så är det något man kan gissa sig till. Däremot när det gäller svenskar och finskar så är det inte det. Och att det är påhittat är väl självklart. Människor lever inom vissa grupper och får då föreställningar om hur man fungerar som grupp. Dvs gruppidentitet och liknande är inbillningar. Säger inte att det är fel att det finns skillnader mellan människor. Vi kommer inte en dag att bli en enda sorts människor. Det jag har problem med är att använda låtsasbegrepp som etnicitet, som någonting som kan förklara allting. Skulle med etnicitet kunna skilja på en norrlänning och en skåning, lika väl som man skiljer på en kurd en somalian. Dvs det är just användningen av begreppet etnicitet jag är emot."lever vi i en fiktiv värld, där alla egentligen pratar likadant, äter samma saker, ser likadana ut, och klär oss likadant?" Vi lever väl iaf i en värld där vi alla är människor? Och därmed har generellt sätt samma Biologi.
Fuck, har varit så mkt drygheter på sistone på whoa att jag nog chillar från det nån månad, är liksom inget kul om man inte kan säga en sak, folk är med och alla fattar vad man menar. Alltid ska folk komma och ljuga om fakta, dryga sig i onödan, korrigera felskrivningar och starta debatter eller provocera Är inte mycket av etniciteterna påhittade? Dvs de är sociala konstruktioner. Vi är ju alla människor, varför sitta och kategorisera folk i fack efter en massa pseudobegrepp. Jag tycker det kan liknas lite med raslära. =) Men men. Blah blah, whatever..bara för sakens skull . Ochill miljö som fan, nej tack, jag tror jag står över, det är ju så långt ifrån "sitta med polarna på en gräsplätt och ta en öl i solen och snacka" som man kan komma typ.. Tror f.ö. inte många här har ett liv på riktigt ens men, men, ^^//God natt
Eller kanske bättre att inte starta nån tråd, skriva ngt inlägg eller liknande, bara läsa nyheter, tanka låtar osv i forumen.. Tror nog fan det, orka..
Människor lever inom vissa grupper och får då föreställningar om hur man fungerar som grupp. Dvs gruppidentitet och liknande är inbillningar. men jaaa, det är kalrt att kulturer är en människas påhitt, och samhälls strukturer likaså, om än slängav naturens ordningslagarVi lever väl iaf i en värld där vi alla är människor? Och därmed har generellt sätt samma Biologi. ja lynguistic, ja.. ska vi inte göra en Friggebo nu?Skulle med etnicitet kunna skilja på en norrlänning och en skåning, lika väl som man skiljer på en kurd en somalian. Dvs det är just användningen av begreppet etnicitet jag är emot. nej men du tar inte hänsyn här till att det inte måste synas utåt, men att det KAN göra det. i grund och botten är etnicitet betingat som den grupp som har blodsband i grudn och botten, genom att ett fåtal människor varit upphov till fler genom fortplanting. sen har samhällen vuxit fram. ett samhälle som kan avgränsas med språkband, kultur, religion och traditioner betraktas som ett etniskt homogent område.
Femme fatale
ja hoppas du fattat det självklara att jag anser människan tillhöra samma ART. vi är ju människor allhiopa förstås! sånt där behöver vi inte ens gå in på. men nu är et faktiskt så att vi pratar olika, har olika kultur osv i vissa områden. vad ska man då kalla detta fenomen på homogent mänsligt kulturlandskap? nationalitet är svårt att säga då det kan va ett för stort begrepp. vad är en indier liksom. det är ett enda kaleidoskop av mongolfolk, indoariska folk osv.. nationalitet idag syftar bara på vilket land man är bokförd i. eller bor i.
Femme fatale
lynguistic det är klart att en kultur inte är beständig elelr skriven i stjärnorna. globaliseringen har gjort att kulturer tar influenser från andra. även kulturer kan bli suddiga och svåra att skilja ur ibland. man kan ibland ha samma traditioner och religion men kanske itne samma språk.. är de då samma etniska grupp eller olika som influerat varandra? jag vet att det är et luddigt begrepp men idags läget utifrån de riktmärken vi har för att förenkla det hela, måste vi ju kunna utgå från något när vi pratar med varandra. att komplicera saken tycker jag är att driva tråden i fel riktning. jag har inte emot en filsoofisk diskussion men å andra sidan förstår man att GAIA kanske inte villa ha såna utlägg i en tråd som ska vara spontan och rätt och slätt.
Femme fatale
Amar F19 "sen har samhällen vuxit fram. ett samhälle som kan avgränsas med språkband, kultur, religion och traditioner betraktas som ett etniskt homogent område." Som skåne och norrland då? =) Men mycket av det är ju också historiepåhitt. Tex många av de moderna nationalstaterna byggdes ju upp av en medveten historieskrivning där man skrev ihop folket i en o samma grupp. Dvs genom att skriva om historien lite granna så kan man lätt skapa etniciteter. "i grund och botten är etnicitet betingat som den grupp som har blodsband i grudn och botten, genom att ett fåtal människor varit upphov till fler genom fortplanting. " Inte nödvändigtvis. Jag har knappast något blodsband gemensamt med alla svenskar här uppe i norden. Om och om man går tillbaka tillräckligt många generationer i tiden så kommer vi alla från afrika jue. Dvs när det gäller nationalstaten sverige så kan man knappast säga att det finns något blodsband som säger att jag är svensk. Utan att jag har svensk etnicitet handlar snarare om att jag växt upp inom nationalstaten sverige."nationalitet idag syftar bara på vilket land man är bokförd i. eller bor i. " Det är sant. Kanske skulle man dela upp hela världen i olika regioner. Så att man kan säga en specifik region man kommer ifrån. Däremot så uppstår ju problemet med att detta inte säger någonting om vad för kultur eller liknande som jag lever i. Eftersom jag mycket väl kan vara född i sverige men ha två föräldrar från sydamerika. Men det är väl just det som är problemet, allt detta är så otroligt godtyckligt.
Amar F19 Komplicering är väl inte att driva tråden i fel riktning. Jag tycker det är intressant. Så att man är medveten om hur man använder begreppen osv. Man blir klyftigare av att problematisera. Jag tror Gaia klarar sig fint. Man kan fortsätta diskussionen efter det vi har skrivit.
lynguistic. ett av de stora misstag kolonisatörerna gjorde i Afrika var att de drog landasgränser som inte tog hänsyn till de etniska grupperna. detta gjorde att folk som delat amma kultur, språk , religion osv hamande i olika länder, och blev genom de nya gränsdragningarna ett folk bland många andra som också fått en del av gruppen "kapad" av linjerna. många interna konflikter idag i Afrika bottnar i detta, då intressekonflikter uppstår när man inte anser sig vara en del av varandras samhällen- skånska och norrländska betraktas ej som olika språk. de är dialekter. ingen soranikurd säger att de är en annan etnisk grupp än kurmanjikurder bara för att vi med örat inte hör likheterna helt klart. rent grammatiskt finner vi dock att de är samma språk men med ett delat uttal.Jag har knappast något blodsband gemensamt med alla svenskar här uppe i norden. Om och om man går tillbaka tillräckligt många generationer i tiden så kommer vi alla från afrika du tittar en gång var för sig. blodsband eller/och samma samhälle och kultur. du talar ett språk som inte är likt de i Afrika. du har inte afrikanska traditoner elelr följer en afrikansk religion. du har inga poletter som gör dig etniskt tillhörande afrika. Dvs när det gäller nationalstaten sverige så kan man knappast säga att det finns något blodsband som säger att jag är svensk. Utan att jag har svensk etnicitet handlar snarare om att jag växt upp inom nationalstaten sverige. det finns etniska svenskar i Sverige.man kan kolla upp i släktträd osv. "problemet" här är att svensk förutom Etniciteten: svensk oockså är beteckningen på Nationaliteten: svensk vi har flera minoritetsfolk i sverige som till nationaliteten svenskar. svenska samer, svenska tornedalsfinskar, svenska romer osv. med svensk i dagligt tal menar vi av nationalitet svensk. men man kan inte säga en persisk kurd. då måste du säga iransk kurd. iransk (nationalitet, dvs från var) kurd (etnicitet)
Femme fatale
lyngusti. hade dock Iran hetat Persien, kunde man säga persisk (nationalitet idet fallet) kurd, persisk baloch, persisk perser..
Femme fatale
pappa kines fran Malaysia, mamma svensk
"Im known as an ape in the jungle, cause if i see somethin i like thats yours then im takin it from you"
halvfinsk
Terrorists your game is through, cause now you'll have to answer to. AMERICAAA FUCK YEAH!!
Amar F19 Nej jag har inga afrikanska traditioner eller liknande. Vad jag har är svenska traditioner, som har byggts upp genom den enorma svenska byråkratin, där jag lärt mig svenska i skolan och liknande. Ja norrlänska och skånska är dialekter. Men hur mycket av den skånska och norrlänska "svenska" kulturen beror på att dessa har svenska blodsband. Eller att de har vuxit upp inom nationalstaten sverige. Hade skåne växt upp tillsammans med danmark så hade deras kultur och språk mest troligen sätt annorlunda ut. Dessutom har jag pratat med forskare som sagt att skillnaen mellan norska svenska och danska är så liten så att det endast är dialekter. Och kulturen och folket är ju ganska lika här, så man skulle kunna prata om en skandinavisk etnicitet. Nationalstaten är ett projekt där man försöker knyta ihop folk runt en gemensam historia. Där man tar hänsyn till territoriella gränser. Inte folk och kultur. Vad betyder det att vara etnisk svensk. Hur många generationer tillbaks i tiden ska man kolla? Och varför ska man kolla så många generationer?
Peaches Varför stör du dig just på den svenska etniciteten? Det är ju precis samma dilemma som ifall jag flyttar till danmark, när blir jag dansk? Men när är/var du svensk då? Låt mig låna linges ord.Vad betyder det att vara etnisk svensk. Hur många generationer tillbaks i tiden ska man kolla? Och varför ska man kolla så många generationer?
peaches härligt att du börjar prata om raser bland människor...
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25
Jag kommer ihåg när Peaches var orolig över att muslimska barn kommer undan straff när de gjort hys i skolan, för att deras föräldrar aldrig tror att deras barn skulle kunna göra något dumt. ;D
finsk & svensk re!
I'm really smart, like... like Jeopardy smart.
Lynguistic Etniciter ar nagot som inte gar att tillampa i den moderna varlden (for den delen knappt i den gamla varlden helelr). Det ar darfor FN raknar en nation som en stat och vice versa. For att ta Irak som exempel sa anses ju landet vara delat i tre stora etniciteter. Kurder, Sunniter och Shiaiter. En etnisk, icke religos homogen eller spraklig etnisk grupp, 2 som ar bildade pa religosa grunder. Dar formodligen personer ur respektive grupp etniskt sett inte gar att definiera ordentligt (forutom med DNA test). Som du skriver sa ar de flesta av varldens stater konstruerade, exempelvis gransen mellan sverige och Finland borde kanske lopt nagonstanns kring kalix om man ser till etnicitet och sprak, inte som idag vid tornealven.
Mix Mix Mix :D
*Jag va bara inte gjord för dessa dar, dessa dar va inte gjorda för mig*
thailändare är jag, mamma och pappa. lite kinesiskt blod också, men så lite så det inte gör nån skillnad. hade velat vara japan men thailändare är bra :)
forever feels like home
peaches F23 Jag har väl inte stört mig på svenska "etniciteten". Det jag vänder mig mot är begreppet etnicitet och användningen av det begreppet. Dessutom har jag inte ens pratat om raser nu. Förstår faktiskt inte varför du vill ta upp just raser."det finns olika hundraser t.ex" Dessa raser existerar för vi väljer att kategorisera olika utseenden hos vissa djur som raser. Sedan har man fört statistik och försökt avla fram olika slags husdjur som ska passa en bäst. Vilket har lett till att skillnader mellan olika djurraser är större än skillnader hos människor. Det är faktiskt så att såsom man har valt att kategorisera människor som mörkhyade osv är ett extremt godtyckligt sätt att definera människor. Och endast tar en liten hänsyn till en liten del av den genetiska variation som finns mellan människor. Dna variationen mellan individer inom samma population uppgår till 1,5 % av den genetiska variationen. Medan variationen mellan befolkningar i olika världsdelar går till 0,1 % av den genetiska variationen. Dvs rasbegreppet är otroligt godtyckligt. Detta pseudobegrepp ras är knappast något som används på ett vidare humant sätt inom djurriket heller. Och det är just ett sätt att kategorisera djur, dvs dessa raser existerar inte bara. De existerar för att vi väljer att kategorisera dom på ett visst sätt. Att du sen börjar prata om rasister och rädsla osv visar hur mycket du är ute o cyklar. Det jag vill göra är problematisera det du verkar ta som ett naturligt fakta. Och visa att det är en konstruktion av oss människor som är problematisk.
All fakta tagen direkt från wikipedia. =)abedawg Precis min poäng.