I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Internetnostalgi

Övrigt - Blandat

Hangaround

2007-08-07 23:09

Internetnostalgi

Tillbaka till början av 2000-talet. Internet var relativt ungt och de första webcamsen började att synas i folkhemmen. Alla ville ha en, men inte alla hade råd. Napster var det självklara valet till gratis musik. Efter varje ny nedtagen låt så bubblade man av lycka. Trettio minuter senare kom en till låt ner och dagen var gjord. Man hade trettio låtar i sin winamp-playlist. Och alla tävlade om vem som hade det snyggaste skinnet.

De små chattrummen på Funplanet fylldes av glada tonåringar som raggade på som aldrig förr. ICQ var något alla använde. Att få kontakt med sin klasskompis utan att behöva ringa var något ens föräldrar inte riktigt kunde förstå sig på. Att kunna ta kontakt med en person utanför landsgränsen var ännu mer imponerande. Lunarstorm var enormt. varenda liten unge hade det och alla hade ett och samma mål. Att få så många gästboksinlägg som möjligt och så hög status som möjligt. Alla hade det, till och med du.

Altavista fungerade underbart till porrsurfande. Inget syntes i adressfältet och de flesta pojkar kom undan med det. Andra fick sig en rejäl utskällning av mor och far. Rotten var höjdpunkten på lunchrasten då man bröt sig in i skolans datasalar. Äckliga bilder på kineser klädda i avföring visades för tjejerna.

I slutet av varje månad kom en utskällning av föräldrarna. Räkningen var för hög och man fick nöja sig med tv-tittande på dagarna. För på kvällen täcktes 56k modemet med kuddar och den horribla singnalen var blott ett minne. Därför vill jag tacka just 56k för de nostalgiska minnen det gett oss 80-talister. Tack

Fyll nu på min lista. Vad mer fanns det. Jag har hjärnsläpp.

Hangaround

2007-08-07 23:13
Där har du det. Jag glömde bort spelen, tack!
BACKPACKER! För fan!

Tiden när man fick sitta max 4 timmar på datorn i veckan annars fick man "fyrkantiga ögon"
 Sen så minns man tiden när man bara fick sitta 2 timmar på internet, sen minns man när man blev sur för att någon skulle ringa och man blev tvungen att stänga av sitt internet.

tacka vet jag de första amatörhemsidorna som var fyllda med gif-animationer och mönstrade bakgrunder!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-07 23:14
doobeedoo!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2007-08-07 23:15
Måste bara säga att vi på högstadiet inte hade internet.. tror det var en dator som hade det. Men den fick bara mediagruppen ha.

Vi hade även Compis datorer, med svart skärm och gröna eller oranga bokstäver för att lära oss skriva rätt. 3 vanliga PC fanns.

I ettan på gymnasiet så fick vi internet hemma. Jag började sova i skolan istället för på natten.. det där ljudet av när 56k modemet kopplade upp var nästan som ett rus!
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2007-08-07 23:16
jaaa hade man samtal väntar på sin telefon så stängde modemet ner. Så man var tvungen att ta bort det och folk bara "det var upptaget i flera timmar"

åh bästa tråden!
jag kommer ihåg passagens chat, det fanns en massa olika rum och vi brukade sitta på rasterna,hitta på identiteter och snacka med gubbar i "+40-rummet" -jätteroligt, tyckte vi då - ganska hemskt, tycker jag nu!
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
Hangaround

croim P2
Ja haha. Tiden på dygnet, precis efter att man kommit hem efter en "hård" dag på skolan. Då skulle man gotta sig med lite internet. Fan vad arg man kunde bli då det rang i luren. Hela ens dag var förstörd.

För på kvällen täcktes 56k modemet med kuddar och den horribla singnalen var blott ett minne.

Så jävla klockrent, precis så gjorde jag hemma, eftersom att vi surfade för mycket hemma, så gjorde jag det i smyg, då datorn var i mitt rum.

It's sucking my will to live
http://culkin.blogspot.com
Toastare

2007-08-07 23:18
Vårt stora kunskapsprov på datorkunskapen på gymnasiet gick ut på att hitta ett recept på chili con carne som inte var skrivet på svenska. De flesta kunde inte använda en sökmotor och hade inte internet hemma, så när vi skrev uppsatser så gick det till biblioteket  och slog i uppslagsverk.

Och ja, det hemska modeljudet var det vackraste ljudet i hela världen. Nästan så att jag saknar det, vilken tillfredställelse det var att höra hur det kopplade upp. Och vilken ångest det gav när det inte lät som det gjorde.
Hangaround

Freak P24
Samma här, datorn var också på mitt rum. Och visst kom dom på dig då och då? Om inte på bar gärning så var det den höga räkningen.
Toastare

2007-08-07 23:19
hahah ja, man kunde ljudet utan till.. och så hörde man att det inte lät likadant. då visste man att det var nått fnurr på tråden!
Hangaround

2007-08-07 23:20
Någon technoräv borde gör låt på modemljudet. Lär passa Justice och C/O då dem använder sig av liknande ljud i endel låtar.
Toastare

2007-08-07 23:20
Jag delade också outlook med mina föräldrars mail.vet inte om hotmail inte fanns då än.. tror det kom senare. På så sätt läste man ofta varandras mail.. min pappa såg att jag skrivit i ett mail att jag skolkat.
Toastare

2007-08-07 23:21
Ja, maila Justice och säg att vi alla skulle dansa som tokar till modemljudet..

2007-08-07 23:22
köra opera och netscape, bygga en hemsida på angelfire. Få en utskällning av läraren för att man förstört hela internet, när det slutat funka i lärosalen.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2007-08-07 23:23
Det var billigast att vara uppkopplad efter kl. 18 när man använde modem. Antingen så var det så, eller så ljög mina föräldrar för mig.
whoopzidoo
Hangaround

2007-08-07 23:23
Ja. Titeln till låten hade varit den bästa. Så snyggt.

2007-08-07 23:24

Åå vad jag saknar modemljudet det var så mysigt

Hangaround

2007-08-07 23:25
Ja, 18:00 sträcket. Klassiskt. Har jag totalt glömt bort. Men det stämmer, det var billigare att ringa efter 18:00 och blabla modemet hade samma.

En fråga till alla. Vad hade man för internetleveratör?

Toastare

2007-08-07 23:25
dundermannen, haha ja.. lärarna som hade nollkoll och hela tiden när det låste sig "jag vet inte vad du gjort, du har förstört det nu"

Felici-JAH eftersom det kostade det samma som att ringa, eller det var nog dyrare i början så var det som dyrast mellan 07-18
Toastare

2007-08-07 23:26
oj, internet leverantör.. telia tror jag, tror de var först med internet.

jo vi hade en telia mail vet jag..

2007-08-07 23:26
SpT: Ja, ibland kom de på en (typ lyfte luren) men de sa bara åt en att stänga av datorn. De var aldrig särskilt sura på räkningarna, bortsett från om jag surfat på dagtid, då det var bra mycket dyrare. Jag var så glad på helgerna, för då var det billigt att surfa även dagtid.
Priserna resulterade i att jag började surfa på nätterna, för att minska risken att bli upptäckt.
Hangaround

2007-08-07 23:27
Ingen aning. Var det inte Telia? Jag har inget minne alls av vad man hade för något.

Och så satt man på napster på nätterna, för då var "amerikanerna med superlina online".
Toastare

tror det kostade 6kr i minuten och sen 3kr.. alltså hälften efter 18 och på helger.

det är egentligen sjukt..
Hangaround

2007-08-07 23:28
Freak
Ja, lyfta på luren tricket. Jag hörde dock ett skrik ifrån köket "KOPPLA NEEER!". Det skrämde mig dock aldrig.
Helgerna var underbara.
Toastare

2007-08-07 23:29
Freak, haha ja det pratades alltid om att de hade superuppkoppling..

2007-08-07 23:29
Vi har alltid haft telia, tror jag.
whoopzidoo
Hangaround

2007-08-07 23:30
3-6 kr minuten?
Ooh helvete. Förstår nu vad mina föräldrar vart arga över. Det är ju sjukt. För tre timmars surfande på kvällen blir det ca 540 kronor!

2007-08-07 23:32
Herregud, var det verkligen så dyrt? mina föräldrar borde ha dödat mig. Jag satt online hela nätterna.

Vi hade telia som leverantör, men redan 00-01 fick vi bredbandsbolaget och jag var kung, alla jag kände var avundsjuka!     
Toastare

2007-08-07 23:32
Nu kom jag på att vi inte ens delade Outlook.. vi delade fan e-mailadress. Man fick bara en...

sen så kom hotmail.. och jag kommer ihåg att min storebror skulle förklara det men jag fattade inte :)

fast jag pratar mer om 96/98. Mina föräldrar skilde sig och sen fick jag cykla till pappa för att använda internet. så sjukt..
sen skaffade mamma dator hemma 2000... men det måste ju varit modernare med win milenium och grejer. Inget win 95 som vi hade från början..

2007-08-07 23:34
Haha sen minns man ju när första kompisen fick 0,5s bredband, plötsligt så bodde hela ens umgängeskrets hos honom ! haha sköna minnen

Toastare

Freak, precis.. tror också min pappa skaffade bredband 2000.. jag skaffade 2001, andra gången jag flyttade hemifrån. Samtidigt som bredbandet kom tog man bort avgiften på det uppringa internetet och minuttaxan blev samma som ett vanligt telefonsamtal
Hangaround

Ja, 3 kr min efter 18:00. Stackars mor och far!

2007-08-07 23:37
hahaha och INNAN napster fanns det en klassisk sökmetod på just altavista... minns hur polaren skulle visa hur han brukade söka såhär kunde det se ut:

Music + download + free + wu tang

Så fick man ändå upp en miljard döda länkar och skit och om man hittade nåt som funkade tog det som sagt ändå 40 minuter på den tiden hade jag fortfarande 28.8 modemet...

Mitt favoritminne från den tiden är Red Alert som var så sjukt kul, lyckades till och med spela det online ett tiotal gånger...

2007-08-07 23:38
SpT P20

jag känner igen mig som fan :)
Hangaround

2007-08-07 23:38
Oj, det måste jag gått miste om. Eller så var jag för oteknisk.

Skall läsa vidare imorgon. Skall sova nu, jobb väntar. Tur att man inte fortfarande hade 56.k. Då hade jag stannat uppe hela natten och porrsurrfat.

2007-08-07 23:39
Jag minns när min musiklärare Pelle skulle visa hur man fick tag på en låt från internet, och det var just om wackrent sa, man söker på nyckelord och plusade, vilket jag fortfarande gör.

När kom Flash in i bilden?
whoopzidoo

2007-08-07 23:41
+ är räknas väll bara som ett tecken, precis som mellanslag, när man söker på googler etc.  det har jag iaf fått intrycket av. Rätta mej! :)

2007-08-07 23:46
IRC innan stora splitten!
Det var alltid lika poppis när man satt på nätet en vecka i sträck på 28.8-modem, no calls in, no calls out. Extra populärt när man inte ens var hemma utan lät burken stå och slaska hem blandade rellar .)

2007-08-07 23:46
dobedo, leisure suit larry och duke nukem 3d.

2007-08-07 23:49
Jag uppdaterade faktist aldrig mitt status på lunarstorm, i ren protest.

Fast nu är min lunarstorm borta pga inaktivitet ):
Om ngn snäll invidid intek an kolla om en viss "penguin" finns kvar? 

2007-08-07 23:54
Hade 56k-modem när jag bodde i studentkorridor, 14,4 is the real shizz från min ungdom!

Min angelfiresida var kung! Tyvärr är den ju borta sen länge... : /

Har nog fortfarande kvar en liten katalog med piratkopierade real audio-låtar på en hårddisk nånstans  - back innan day innan tredje mpeg-lagret :D

Kommer ihåg innan google, när alla använde webcrawler och jag var i frontlinjen på effektivitet genom att använda altavista (eller var det tvärt om?). Även när Hotmail blev uppköpt av MSN och ändrade layout: blev stora protester runt om i världen (eller i alla fall ett gäng upprörda nördar) :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-08-08 00:02
jag kommer ihåg när jag fick ett rosa cd-fodral med en giraff på. vi hade internet i skolan, vi spelade tibia och matteraketen. vi skaffade nya hotmails varje vecka och satt på aftonbladet tills någon lärare lyckades blockera sidan.
men när jag fick cd-fodralet blev jag helt övertygad om att internet bara var en vanlig cd fylld med info. jävla spray. vilseleda 13åringar. 1999.

den första låten jag någonsin drog ner från napster var för övrigt the real slim shady med eminem.

Redaktionen

2007-08-08 00:21
Jag kommer ihåg när jag fick hänga med till morsans jobb och leka i paint.. det var helt sinnessjukt roligt..

sen när vi fick dator hemma så satt jag mest o pillade med lite ms röj (fattade inte vad jag gjorde) och nåt astråkigt asteroidspel..

men mitt första starka riktiga internetminne är fan när jag altavistade "sabrina tonårshäxan" (vad ska man annars göra på internet) och det kom upp nåt i stil med "trånga tonårsfittor blablabla" och då låste sig datorn - farsan kommer till undsättning och ser det.

..Nu kanske ni tror att det kommer nån twist att jag får smisk eller utegångsförbud, men nej - när man var så liten så var det jobbigt nog att kommas ihåg resten av livet.

Jag gjorde samma sak fast altavistade Cartoons..
Fick då upp en hemsida där en kvinna slukade en mans pung.

Kommer ALDRIG glömma den synen..

Undra vad dagens ungar tänker, när dom kan se sånt på MTV typ?
namaste

2007-08-08 00:28
road rash
PAO!
Producent

2007-08-08 00:30
mircoman...det spelet satt man jämt o lirade
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2007-08-08 01:25
ouff, minnen av den bästa sorten!
Minns i 3an att min polare tipsade mig om xxx.com! 56k modemet lät alltid lika nice, nästan så att man kopplade upp och ner bara för att få höra den ljuva melodin igen!

Sen var det asballt med funplanet, limegrön text på svart bakgrund och under construction-gifs! Minns min första hemsida! När jag precis lärt mig html-grunderna 99' kanske. Tror den hette "Augusts egna hemsida". Som bestod av just precis, grön text, döskalle-gifs och javascripts som öppnade cd-läsaren.

Farsan jobbade på Spray också, företagen som gick upp och ner igen. Kontoret var helt galet asså, dem hade köpt upp hela stan på 70-tals möbler och inrett kontoret så samt med gigantiska giraff-gosedjur-statyer.

Datorn stod på mitt rum också, så man kunde sitta uppe på funplanet och "free-gif-animations-cool-web.com" hela nätterna. Sen fick jag gå om trean! :(

Ahh! Minnen!
...och det är det som är så fint med whoa!