I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Internetnostalgi

Övrigt - Blandat

2007-08-08 01:33
Ah juste, Napster! KAzaa lite senare med. Minns att jag sökte på nått eminem album där. och laddade ner en zip med massa porrbilder! haha. När man spelade starcraft över modemet och försökte förgäves hitta sims 1 på kazaa men lyckades bara ladda ner massa patchar och skit! Hahah
...och det är det som är så fint med whoa!

2007-08-08 01:43

Hahahah! Vilka mellanstadieminnen jag har från Funplanet!! :-D

här får du lite kärlek

2007-08-08 01:48
LucasArts!

2007-08-08 01:49
minns hur man satt på bibliotekets dator och hängde på funplanet :) alla spelen där med! MINNEN! 

allt cybersex med random "brunett_BH"-brudar... var det bara jag och mina vänner som höll på med det, ofta på bibliotekets datorer och i grupp?

2007-08-08 02:08
Vi fick bara använda internet en timme åt gången/dag, jag och min bror. Kommer ihåg när man letade efter Warez sidor på Altavista och tankade massa zip-filer. Tog flera dagar att få hem vissa saker.
Även när vi tankade Q3-demot, tror jag, tog 16h eller något och INGEN fick röra datorn och vi hoppades så hårt att ingen skulle ringa hem heller.

Spela SC online var fan guld på sitt gamla modem. =)
Medlem i Mobbade Whoa Användare Crew M.W.A <br> Medlem i The Skåne Crew aka The Dirty South crew! <br> www.legalize-art.cjb.net

2007-08-08 03:11
56k var ju rena drömmen, haha.

Hade 14,4 precis i början.
Söka semikända brudar på ICQ, typ hon i Fucking Åmål. :D
"Jasså?Därför som White Lions fått så mycket skit av media?Sveriges farligaste klack,hell yeah" - Zow P16

2007-08-08 10:51
Haha att inte få veckopeng på 2 månader för att man själv och sina bröder hade lirat sönder modemet på Quake 1.
Och den första gången man kom i kontakt med Fragzone som såg helt annorlunda ut än vad det gör idag.

2007-08-08 11:23
mitt första internetminne är nog hemma hos min farsas polare, mitten av 90-talet. det tog skitlång tid, men tillslut kom det fram en pixlig pytteliten bild på samantha fox på skärmen...

någon västeråsare som kommer ihåg, vad var det för chatt alla använde där i början? typ arosportalen? eller var det vlt? sjukt kul iaf.

2007-08-08 11:54
jag känner igen mig i mycket som SpT skriver.

ibland fick våran familj så höga internet räkningar att jag själv var tvungen att betala. haha.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-08 12:03
Dom givna modem-nedladdade-låtarna:

666 - Alarma
666 - Paradox

Sash - Equador

Aqua - Typ en massa låtar

Metallica - Också en massa.

Ossså Vengaboys :) - haha ...

- Hälften av låtarna fick man ju av någon cool polare med svincool cd-brännare som dock tog lite över 2 timmar att bränna ut.
Bara för att d..d..d..dduuuu är rädd ff.f...förrr miiiig!

2007-08-08 12:17
ojojoj.
det kostade inte mer 6 kr/minut, men 6 kr/timme när man var liten. annars hade det nog inte varit någon av som fått sitta vid internet.

annan klassiker: spela gta1 genom att ringa upp varandras modem!
Rehab is for quiters.

2007-08-08 12:23

har alla glömt tiden då porrfilm för nedladdning inte var en självklarhet?

på den tiden, då man väntade i flera minuter på att bilder på Pamela Andersson skulle ladda.. stegvis fick man se mer och mer... uhhh.. vilka tider. var ju nästan striptease.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-08 12:24
Vi fick vår första dator hemma 1998, och folk trodde inte på mig när jag berättade att jag hade en hårddisk på 10GB.

Musiken tankades från www.audiofind.com, napster började vi använda 1999. Minns jag.

En av de första låtarna jag tankade hem minns jag var Mr. Oizo - Flatbeat.

Man använde Netscape istället för Explorer, och chatta gjorde man på aftonbladets chatt...tills man blev kickad. Man hade precis upptäckt funktionen ctrl+v funktionen.

Den äckligaste sidan vi kollade på var shownomercy, vilket förmodligen skadade oss lite smått.

1999 lanserades freesex, och därmed behövde man inte längre använda andra sidor för porr. Skönt.

#graffiti på dalnet, var det själklara tidsfördrivet på irc.

Minnen av att skruva ihop telefonjacket efter att ha snubblat på förlängningssladden blandas med hur jävla tokig morsan var på att man överhuvudtaget surfade.

Grand theft auto 1, var det självklara spelet man spelade timme efter timme med polarna.

En annan kul grej jag minns var när vi beställde hem fett med AIK prylar till en snubbe som var djurgårdare, när det inte var så noga med internetsäkerhet. Fan vad vi garvade.

Det var tider det, 1998-1999.

2007-08-08 12:25
det kan knappast ha kostat så mkt som 3 kr/min på kvällar.

vad jag minns så brukade jag surfta ca 50 timmar i månaden, och då hamnade det väl på runt 1000 kr.

2007-08-08 12:27
Ja, fan så jävla dyrt var inte internet efter kl.18 Jag minns att jag betalade internet med mitt studiebidrag, för att morsan skulle knipa...

Fick sedan även betala mobilsamtal från hushållet, hehe...

2007-08-08 12:30

googlade lite och hittade följande: "Minuttaxan för att använda Internet har t.o.m. 1999 i stort varit densamma som lokalsamtalstaxan."

vad lokalsamtalstaxan var då vet jag dock inte.

2007-08-08 12:30

3kr/timme på kvällarna, sitter hårt inpräntat.

Rehab is for quiters.

2007-08-08 12:31
 Trrism, maha! Road Rash var fan en klar favorit.

Och silver. Det spelet förändrade typ mitt liv1

2007-08-08 12:36
men va fan! Subspace (visst hette det så?) var ju hur stort som helst! hur har man kunnat glömma det.
Rehab is for quiters.

2007-08-08 12:46
Sonique, en mp3spelare minns jag att jag hade på datorn också...

Man kunde pitcha upp och ned hastigheterna på låtarna där, man kunde det med winamp med, men det var överkurs...

2007-08-08 12:57
det bästa var, som som nämnde, när folk hade 1X-brännare och gjorde skivor fyllda med diverse technomusik, barnprogramsintron, Rally-avsnitt, och parodier som cirkulerade bland polarna och tog upp en betydande del av den då 2GB stora hårddisken.

2007-08-08 13:02
Det första min pappa sökte efter på altavista när vi skaffade internet via 56k modem var "Pamela Anderson", minns det än idag!
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-08-08 13:05
Den tidiga "mp3-kulturen" var minst sagt random.

Lyckligtvis var det i stort sett fritt fram att använda cardade compuservekonton med 020-dialup.

2007-08-08 13:06
#hiphop.se på efnet, svenskunderjord.com, audiogalaxy :)

2007-08-08 13:21
kungen.nu va ju en klassiker
så är det med det som det är med det som är.....

2007-08-08 13:28
my bad, den riktiga taxan för internet tror jag var 12kr/timme dagtid och 6kr kvällstid.
Rehab is for quiters.
Toastare

2007-08-08 13:32
clone, ja 12 kr timmen var det och sen 6kr efte 18... 6kr/minuten var liiite att ta i :)
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2007-08-08 13:33
Får jag slänga in nått annat som inte har med detta och göra, men som jag kom på.. minns ni Freephone som kom runt 95-96? Man fick ringa gratis genom att slå ett prefix innan nummret, sen var 10e minut avbröts samtalet med en reklamsnutt.

Jag och min kompis i sthlm pratade i flera timmar på det viset..

2007-08-08 13:34
En kompis hade något mongo abbonemang där det var 2:-/h efter 18.00 :P
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-08-08 15:07
Jag var rätt haj på den tiden, efter att ha surfat en månad fanns det en hel del bilder mm lagrade i c:/windows/temp. Hittade en exe-fil som jag klickade på utan att tänka efter och då kapar nån jävla porrleverantör i sydafrika mitt modem och i panik sliter jag ur telejacket men får likförbannat en räkning på 200kr hem från sexytimes.com eller liknande. Var rätt jobbigt att förklara vad som hände när det lät som en lögn. Vem skulle kapa ett modem?

2007-08-08 15:08
BountyBoo F27
Admin:

Ja, fy faan... Haha, det var så jävla irriterande när det plötsligt pep till i luren, sen kom det nån jävla reklam.

2007-08-08 15:20
Skön tråd!

Kommer ihåg när jag köpte min första egna dator av nån snubbe ifrån gula tidningen och han tipsade mig om Halebop som internetleverantör. Då behövde man inte betala nåt extra för att kunna surfa utöver vanliga telefontaxan som tillkom.
Jag bara: "Yeyyy Telia kan känna sig FETT lurade hähää!!" Kommer ihåg att jag hade den känslan iaf.

Nackdelen var att man var tvungen att lida igenom en massa popup reklam medans man surfade.

fyfan. vilka jävla tider.

xD
4 months down the down the road the idiot gear kicks in

2007-08-08 15:24

Haha det värsta minnet jag har är att jag bråkar med mina syskons  typ stup i kvarrten om vem som skulle sitta vid datorn just dåå... Mamma fick nog efter ett tag, och sen efter det fick vi bara sitta 2 timmar i rad. haha

2007-08-08 15:58
hmm.. hångelguiden (Playahead)

2007-08-08 16:19

"Kommer ihåg innan google, när alla använde webcrawler och jag var i frontlinjen på effektivitet genom att använda altavista (eller var det tvärt om?). Även när Hotmail blev uppköpt av MSN och ändrade layout: blev stora protester runt om i världen (eller i alla fall ett gäng upprörda nördar) :) "

hehe, I remember the times...

Annars var jag blessed med radioLAN sedan 95-96 så har alltid sluppit ljudet av modem. Kommer ihåg IRC tiden när man var fast non stop, innan festen, under förfesten och efter festen. När man vaknade på morgonen innan skolan, på rasterna i skolan och direkt efter man kom hem från skolan. Kommer ihåg när brännare var skitdyra och spelen var så små att man kunde bränna ett femtiotal spel på en enda CD-R skiva och när filmer på nätet fortf. var så litet att man kan kunde sälja CAM releaser för 100 kr till köpare man raggat upp på .. just det, IRC.

2007-08-08 16:20
Det var ju sick när cd-r kom också, då man hade två-tre polare med brännare, som tog betalt för att bränna skivor. Och inte lite betalt heller, utan typ 50:-/skivan :S

2007-08-08 16:28
passagen-html-hemsidor
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2007-08-08 16:31

2007-08-08 16:32

2007-08-08 16:59
Doobidoo-chatten var kick-ass!
Signatur får rum här

2007-08-08 17:04
Haha fy fan.. Minns de första sökmotorerna, fanns ju fan ingenting av värde då, typ för 13 år sen eller så. Man hittade inte ett skit för skolarbetet ute på internet, ^^

2007-08-08 17:06
Verkligen nice tråd, den får mig att minnas :)

2007-08-08 17:11
telefonräkning? pfft .. surfade på haxxat utforskonto :D
Toastare

2007-08-08 17:33
jag använde mig av "Ask Jeeves" som sökmotor.. för där kunde man skriva in en fråga så kom han med lämpliga svar! Inga +-tecken där inte!

2007-08-08 17:45
ååh vill ha en mp3 fil på en modemuppkoppling till ringsignal! vem fixar?
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Toastare

2007-08-08 17:49
Här är en .wav

HÄR

2007-08-08 18:13
Ouh, härlig tråd.

ICQ var givet. Kommer också ihåg när man laddade ner mp3or som alltid slutade på hälft eller dylikt. Skunk.nu var populärt, och en angelfire-hemsida hade väl alla samt otaliga e-mail adresser. Good times.
Still in the bridge

2007-08-08 18:20
BountyBoo

- Word på den, den sidan var lätt och man fick resultat :)
Bara för att d..d..d..dduuuu är rädd ff.f...förrr miiiig!

2007-08-08 18:36
mystic-

Hahah.. Jag minns också att jag hade massa andra internetkonton som man testade.. var fan fick man det ifrån?

Toastare

2007-08-08 19:14
RättEnkelt, tack trodde jag var ensam om att hänga på den! eller hänga.. söka :)