I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Internetnostalgi

Övrigt - Blandat

Hangaround

2007-08-08 19:44
Nu skickar jag iväg modem-signalen till någon på Ed-Bangers så får de göra en hit av den.

Rolig läsning btw.
Toastare

2007-08-08 21:32
SpT haha gör det!
Jag skyller allt på Emma!

2007-08-08 22:03
jag hade Utfors som leverantör, kommer ihåg att de hade gult informationspapper där deras telefonnummer stod. kladdat sönder det under alla gånger man ringde för minsta lilla krångel och supporten alltid sa starta om modemet.

backpacker var lätt spelet, svårast var att vara magiker tyckte jag.

grym tråd, det blir ngt att berätta för barnbarnen det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-08 22:18
fan, läste alla svar i denna tråd... roligt

känner igen det där när man försökte ladda ner speldemon som tog minst 10timmar, kommer ihåg att jag tankade ner alien vs predator.

kommer ihåg när jag fick 0,5adsl och gick i 6an på högstadiet, då var halva klassen tvungen att komma hem till mig för att titta.

en annan grej kommer jag ihåg att jag alltid utforskade i datorn efter roliga grejer, hittade alltid något nytt att pyssla med.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-08 22:31
Det var kul när det hade gått lite längre och man började med multiplayer.

CS beta 5.2 var klassiskt. Det var i samma veva då vissa lyckos hade bredband. Comhem..

Själv satt man fortfarande på 56k modem och knega fram med hög ping.
Producent

2007-08-08 22:37
jag minns första gången vi kunde använda adsl hemma hos mamma (samma dag som jag nattsuddade första gången i hela mitt liv!) och så var man skitcool om man hade adsl

sen minns jag när man satt uppe till efter 00 på natten för då var det gratsi att surfa!

samt när man var häftig för att man hade runt namnet. och alla som hette 88 i sitt namn var med 100% sannolikhet rasister/nazister
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2007-08-08 22:38
När V90 kom, då jävlar =)
Kom man upp i runt 10-15kb/s istället för 5-7kb/s.

Spela CS på modem var värdelöst.
Medlem i Mobbade Whoa Användare Crew M.W.A <br> Medlem i The Skåne Crew aka The Dirty South crew! <br> www.legalize-art.cjb.net

2007-08-08 23:20
Glöm inte "Get Right" som gjorde det möjligt att ladda hem filer, koppla ner, koppla upp o fortsätta ladda ner!

och vem kan glömma "Netbus"? Programmet som iaf fick mig avstängd från skolans datasal! ;D
"Som att bo ihop med en väldigt liten alkoholist" // Jonny Depp om att leva med sin son

2007-08-08 23:20
Ps. Det var hårda bud på den tiden då man hade mer skills än alla datalärarna tillsammans! ;D
"Som att bo ihop med en väldigt liten alkoholist" // Jonny Depp om att leva med sin son

2007-08-08 23:38

iallfall en som sagt skunk.nu iallfall skaffa min första skunk 98/99 (?) , alla andra har redan tagit allt

2007-08-09 00:00
Haha, netbus ja.
Vi laddade hem mailbombningsprogram i skolan minns jag.
Var rätt kul att skicka några tusen mail :D
"Jasså?Därför som White Lions fått så mycket skit av media?Sveriges farligaste klack,hell yeah" - Zow P16

2007-08-09 00:04
Haha, så sjukt kul när datalärarna i skolan kämpade med att sätta på datorn.
It's sucking my will to live
http://culkin.blogspot.com

2007-08-09 01:26
skunk never dies!
Rehab is for quiters.

2007-08-09 02:04
clone:
uppenbarligen inte, kunde fortfarande logga in :)

2007-08-09 06:58
BountyBoo F27

haha att ljudfilen ligger i mappen "museum" säger ju allt ;)

2007-08-09 08:18
ICQ-ljuden.

Så många gånger jag hajjat till av det där oh-oh under mina internettonårsförälskelser.

Och någon man inte kände så bra hade en hotmailadress så var det nästan en anledning att kommunicera. Aha, du har en mailadress, då kan vi ju skriva till varandra. Och så gjorde man det.

Jag minns första gången jag surfade med bredband. Jag tyckte det gick så jäkla snabbt.
shake it!

2007-08-09 08:34
Utöver redan nämnda:
Audiogalaxy
Svendetta
Mujaffa Spillet

And they all want to love the cause<br>'Cause they all need to be the cause<br>They all want to fuck the cause

2007-08-09 08:39
Nån som minns den hysteriska musiken från Backpackingspelet som höll på att spränga högtalarna?

2007-08-09 08:58
micro maschines på en gammal 2- eller 386:a är nostalgi.. Men angående internet:

Kommer ihåg när folk sa "http://www punkt" när de berättade om en adress..

Aftonbladet chatten är ju en riktig klassiker.. inte en jävel var seriös, allt var 100% skitsnack.

Alla hade en mängd sjuka mail adresser bara för att.. Typ fejkade regerings adreser och liknande. @polisen.nu var t.ex. givet om man skulle skräma livet ur någon svensk.. [email protected] om jag skulle leka hackare, @whitehouse. nånting o.s.v.

Farsan lackade på min icq "wå-ohh" signal så fort jag fick mess.. (innan  man fick bort det)

Ahh.. finns många klassiker.
checkcheck:

T-ink.se & art4food.org

2007-08-09 09:48

remember this:
chicken dance, cowdance, hothack, personliga hemsidor skapade i word, dubbla isdn, 320 i ping på spelservern, netsend, leifi (busringningsprogrammet)...

2007-08-09 09:55
ahhhh, speldemoskivorna från tidningen highscore......

2007-08-09 09:59
clone

JOHO. Eller ja, det känns rätt dött just nu iaf, iaf bildgrupperna.

2007-08-09 11:59
Freak Och så satt man på napster på nätterna, för då var "amerikanerna med superlina online".

HAHAHAHA exakt så sa vi också! ;D
b0b0b0b0

2007-08-09 12:10
Fanns det inga nördar som mig som körde compuserve och Telia konton? Gratis Internet tills man fick ett brev från Ralph Arnestig på Telia. :)
jagvillocksåhaenblog.com

2007-08-09 12:16
Min internettid började runt 94/95 - då främst på IRC-nätet EFnet, sedan DALnet runt 95.

Sedan hängde jag enormt mycket på funbase.se, som jag än idag kan sakna lite.

Napster är ju en relativt modern klient, mina första mp3:or blev funna via söktjänster på www :)

Hade f ö ett Algonet-abonnemang där man fick tillgång till deras *nix-server, kerberos.algonet.se. Självklart var ircII installerat :)

2007-08-09 12:23
Kul sida för er som vill uppleva lite nostalgi.

2007-08-09 12:48
daviden - yeah, väntade verkligen bara på att någon skulle länka den sidan... galet kul att se gamla sidor ;)
Bara för att d..d..d..dduuuu är rädd ff.f...förrr miiiig!

2007-08-09 13:39
haha, hittade min egen gamla sida från 2002 där, tyvärr saknas bilder och menyer osv.. bittert att jag inte har kvar någon backup, vill minnas att den var ganska fresh för att vara 2002.

sök efter killarmy.cjb.net där ;)

2007-08-09 13:59
-mäliS- - Ja, det där med att dra hela adressen istället för bara det viktiga var ju en jäkla olat folk hade :D
Back in '99 skulle jag hjälpa en snubbe göra reklam för en hemsida och han blev förskräckt när jag valde en ALL CAPS-font, för han trodde inte det skulle funka med stora bokstäver. Killen var f.ö. nästan helt igenom sin datautbildning och jobbar nu som just datakonsult :D

3XL - Hampsterdance var ju orginalet och den bästa! :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-08-09 14:30
Midas

Jodå, nämnde det lite längre upp. Fast jag hoppade över Telia-biten .) Vilka var de där andra svenska med 020-konton, någonting med stream kanske?

Så funkade blueboxing och liknande i en del länder fortfarande. När man inte satt uppkopplad mot nätet gratis snackade man långdistan partyline med gruppmedlemmar i England och Kanada.

Daviden

Pioneers-collectionen är tung!

2007-08-09 14:39
Och man skickade vy-kort via e-mail, med typ hoppande delfiner på.
shake it!

2007-08-09 14:56
56k<3<3
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta

2007-08-09 15:20
haha kolla bannern

http://web.archive.org/web/19961023235430/http://www.aftonbladet.se/

gratis glamous, internet explorer 3.0
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.

2007-08-09 15:50
Min kompis har installerings disketter, användarhandbok och allt till WIndows MS-DOS HELT oanvänt! dock är plasten borttagen från användarhandboken för han hade inget o läsa en kväll.
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta

2007-08-09 15:50
Nice tråd.

Råkade höra en konversation i omklädningsrumemt på badhuset mellan 2 äldre killar när den ena tipsade den andra "men vet du hur du ska göra? sök på GAMEZ med Z på altavista, då hittar du en massa hela spel". Självklart testade jag det hemma på mitt gratis utforsk konto som farsan hade genom sitt jobb med mitt 14.4 modem, på en 486 33mhz. Minns inga sidor nu förutom imagineers. Funkade även med wareZ. Varje helg åktes det in din föräldrarnas jobb på Universitet med en ryggsäck med disketter och tankades spel. Detta måste ha varit 94-95.

Minns även några citat från mindre informerade människor som "vi har köpt data med C D RÅM", "Hur många disketter tar internet", och "STÄNG AV HÅRDDISKEN OCH SÄTT DIG VID DIN BÄNK!"
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2007-08-09 15:53
fan "C D Room" skulle det stå

2007-08-09 16:20
mer grejer

Gratis mail och hemsida på passagen med 3 MB utrymme. Utökades många år senare till 30 MB. Använder den än :)

Göra hemsida i notepad.

När "maps" kom, dvs kunna använda en bild där man klickade på olika områden för att komma till olika länkar.

midis av populära låtar, och senare .ra eller .rm

Burning Heart Records gästbok.

Mailing lists som fungerade som chat.

Söka på walkthroughts och cheats till spelen.

1997 - Flyttar till lägenhet och skiter guldtackor när det går upp för mig att det är 10 Mbit i huset som inte kostar ett öre.

Voodoo 1 och Voodoo 2.

Q2CTF och HLDM online. Källkoden till HL släpps och första modden kommer ut
samma kväll. Den heter crazy horse och enda som är ändrat är att man börjar med 50 i ammo i mp5an istället för 25 när man tar upp den. CS kommer ett tag senare. Klaner startas. Klanmatcher fixas ICQ chat. Regelbundna "ctrl+L" resulterar i ett "LOL!!! :-)" och ett skratt ur högtalarna. Jag hostar alla matcher med min uppkoppling. Otaliga matcher avbryts pga far som tycker att "det räcker för idag" och när man hävdar att man är SNART klar och detta är viktigt, så rycker han sladden ur väggen. Vägguttaget är i ett annat rum så det tar ett tag innan man fattar att man kutar runt på banan själv.

1999 - Flyttar till villa och mister min uppkoppling. Nu är det 56k som gäller, som inte ens är gratis längre. Detta orsakar en depression. Lyckligtvis börjar jag gymnasiet samma år, lägger ner datorn och börjar supa regelbundet istället.

Q3demot släpps. Jag skolkar från skolan för att ladda ner den 50mb stora filen. Det tar ett jävla tag och visar sig vara korrupt. Jag cyklar ner till stan till ett internetcafe i en ovanligt kall vinterdag för att bränna ner den där.

2000 (tror jag) Telia ADSL 0.5! Hooray! Alla har fått modemet men ingens internet funkar. Plötsligt får man rapport att polarnas lampor lyser konstant och de kan surfa nonstop. Jag blir den sista i umgängeskretsen att få det att fungera till slut, drygt en månad efter den första.

Nu börjar det närma sig nutid, men några höjdpunkter mellan 2001 och nu är när man hittar feta irckanaler med xdcc bots, övergår motvilligt till msn från icq för att alla har det. Joinar whoa (annan användare).

2007-08-09 16:21
helt sjukt att ingen har nämnt GATOR btw
Toastare

2007-08-09 16:36
Mabs, detta var ju originalet..

dansande babyn!
Producent

2007-08-09 19:31
HATTEN ÄR DIN!!...inte så jätte nostalgisk kanske, men nog är den det för mig!
I'm Just A Human

2007-08-09 19:53
Åååh jag minns när jag började högstadiet. Datasalarna var i total anarki folk satt på napster å tankade musik, de lanades cs och de där andra half life modspelen som fanns, de porrsurfades hejvilt. Rotten och Bajs.dk var vanliga inslag på rasterna. Man satt två meter från varann och chattade på lunar. Denna ljuva tid. Men sen kom nåt ljushuve på att alla skulle få ett varsitt konto på skolans nätverk så att dom kunde se vem som va inne på vad. Paradiset förvandlades till 1984.

2007-08-09 23:14
Man märker verkligen ålderskillnaden här, vissa saker som folk nämner är ju rena rama nymodigheterna :)

2007-08-09 23:44
daviden - You don't say? :D

BountyBoo - Den där äckliga, äckliga babyn har ingenting på hampsterdance! FlamewaR på dig!

Management - Det där gav ett pling på en klocka någonstans...  Vad var Gator - påminn mig!

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-08-10 00:38
Geocities!
Hangaround

2007-08-10 00:50
Fan, jag måste ha dålig tidsuppfattning. Kom ihåg då jag spelade NHL '95 och även då satt jag vid internet. Kom ihåg när någon kompis pappa visade DANCING BABY. Det var ju skitkul då.
Toastare

2007-08-10 01:01
dansande babyn blev senare en hit i ally mcbeal.
Hangaround

2007-08-10 01:01
Det var väll runt 97 om jag inte minns fel?
Toastare

2007-08-10 01:06
jo det var det nog..

2007-08-10 01:19
Haha, ja det var tider det. Jag var kung på högstadiet för jag hade brännare och en jävla massa spel. Jag sålde spelen för 100 kr styck och jag sålde bra. Inte nog med att det var jag som fixade spelen jag hade mest cash också ;)

Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12

2007-08-10 01:23
Haha, just det...en dag så råkade jag sälja ett spel som var infekterat av CIH sen hade hela skolan det, ingen fattade dock att det var mitt fel.

CIH var förjävligt kommer jag ihåg, svin jobbigt att ta bort.
Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12