I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Busstrejk i Sthlm 1 Juli

Övrigt - Blandat

Manager

2008-06-25 21:52

Busstrejk i Sthlm 1 Juli

Hörde det idag, typiskt för mig som måste åka buss till sommarjobbet. Kan inte ta mig till jobbet på något sett, åker två bussar. Kommer förlora 1 hel dags lön sen om det blir flera dagar förlorar jag sommarjobbet. Jävla FACK! Någon som vet vilket fack busschaffisarna är med i?
Måste ringa och kolla.

(Inlägget ändrat av NickeMannen 2008-07-01 18:20:22)

Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu.
http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw
Admin

2008-06-25 21:53
Kommunal har jag för mig.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Manager

2008-06-25 21:54
Tack

"Fackförbundet Kommunal avvisar medlarnas bud och varslar om strejk mot de privata Bussarbetsgivarna, BuA."

ska ringa imorn!
Admin

2008-06-25 21:55
Samma Kommunal som för övrigt drev en ganska dålig strejk för några år sedan. Många medlemmar ansåg den vara ganska misslyckad. Vill samtidigt påpeka att jag inte har något emot fackförbunden (även om jag inte är med i något fack), de har drivit igenom väldigt mycket vi idag tar för givet.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2008-06-25 21:55
Ja även fast jag stödjer strejken så kommer det bli jobbigt, då jag måste sova på jobbet vissa dagar om det inte går bussar.
 DIF!
Manager

2008-06-25 21:57
Jag måste komma på något sätt att ta mig till jobbet. Visst alla är värda bra löner osv men jag behöver buss får kunna få min lön.

2008-06-25 22:08
cykla
FÖRORT
Manager

2008-06-25 22:20
Går inte, för långt. Bor i Nykvarn och åker buss till Södertälje sen buss vidare.

2008-06-25 22:28
vad roligt att just denna dag måste min farmor till sjukhuset i sthlm (vi bor i södertälje) och jag har inte körkort, o farsan är på fiskeresa. så vi måste ta oss dit o hem. dit får jag följa med me taxi- men hem måste jag ta mig kommunalt. hur fan ska de gå till...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-25 22:29
Jag drabbas också hårt av en eventuell busstrejk. Det är inte bara jobbet som blir lidande, jag kan helt enkelt inte ta mig nånstans. Hela kollektivtrafiken slås ut. Jag kan bara hoppas på att strejken aldrig träder i kraft, och om den gör det att den upphör fort. Annars har jag fan ingen aning hur jag ska lösa det.
Yeah!

2008-06-25 22:31
Vill även påpeka att rubriken är felformulerad, det är inte sl som strejkar, utan busschaffisarna.
Yeah!

2008-06-25 22:46
o that saved me tror jag, kan gå til ppedneln o från pendeln.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-25 22:51
klart kommunal ska avstå löneökningar för att tikkan ska ut och åka buss...
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-06-25 22:54
alltså, för att klargöra då. Det är busschaffisarna som strejkar. På orter med spårtrafik rullar tågen på precis som vanligt. De som bor längs farstalinjen drabbas (pga av spårreparationer). Men de som drabbas hårdast är nacka och värmdöborna. Dels pga att dessa förorter är uppbyggda kring, och kraftigt beroende av busstrafik, och dels för att det är enorma avstånd in till stan och fungerande kollektivtrafik.
Yeah!

2008-06-25 22:59
Vad tjänar en busschaufför i månaden? Och strejkar de för något mer än att de vill ha mer betalt? Har dålig koll.

Hoppas detta inte sker, då måste jag åka pendeltåg till jobbet. Jag hatar pendeltåg. :(
jagvillocksåhaenblog.com

2008-06-25 23:03
midas

tror det mest är en rent ekonomisk strejk, närmare bestämt en löneökning på 1600/mån inom en 12 eller 16-månadersperiod om jag minns rätt.
Yeah!

2008-06-26 06:24
stjäl en bil i ett överklassområde.

Obs jag manar icke till brottslighandling utan bara till civilkurage.
reinfeldt vill veta varför människor blir kriminella,
Ja vad ska man svara? Vi blev mobbade och utfrusna av de som senare i livet blev poliser...

2008-06-26 10:03
Kommunal känns ju så jävla lökigt, vad blir det 2 veckors strejk och en 50-lapp mer i lön, mer radikalism!!
 DIF!

2008-06-26 10:39
åk taxi.. stört billigt numera.
RATED R!

2008-06-26 11:05
jippi. sl renoverar roslagsbanan så nu e de ersättningbuss som gäller. går det inga bussar så är de fan helt omöjligt för mig att ta mig nånstans. deras resegaranti måste ju gälla. man borde väl kunna ta taxi till roslagsbanan o sl får stå för det? lr?
SUCK SHAFT

2008-06-26 17:36
Taxi, billigt numera? Skoja min dojja, priserna har ju gått upp som fan senaste året.

Vet inte vad en busschaffis tjänar men, har för mig att det är strax under 20 k i ingång, sen tillkommer ju OB också. Jävligt tattigt att strejka för att öka en sån lön, då du inte behöver någon som helst utbilning, förutom att köra buss då...

2008-06-26 17:44
som om utbildning är det enda som avgör en lön. Jävla akademikeridéer, skärp dig.

Det krävs fan mer att köra nattbuss än att studera på nå jävla Handels-program.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-06-26 17:59
Nej det är inte det enda som avgör, men en stor del. Jag jobbade två år som brevbärare och hade då 14 k i ingångslön, inte så fett. Men det är ett yrke som "vem som helst" kan ta, det krävs inga förkunskaper och därför kan man inte kräva en hög lön. Nästan samma sak med busschaufför. Sjuksköterskor däremot, de är kraftigt underbetalda.

2008-06-26 18:10
Wassenius
Tror snarare att resonemanget inte gäller vad som krävs osv utan hur viktiga de är för samhället.

De som ofta snackas om när det gäller att höja löner är ju de klassiska yrkena som utgör nån slags "stomme" för landet:
Lärare, sjuksköterskor, busschaufförer, poliser, osv.

Det gäller att göra såna yrken attraktiva och det gör man med högre lön. På samma sätt fick vi en massa sopåkare i landet.. det är ett skitjobb med urusla tider, ja då får dom en högre lön helt enkelt :)

Men att "enkla" jobb inte bör ha allt för höga löner är korrekt..
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2008-06-26 18:42
Jag har fått för mig att busschaufförer har jävligt bra lön redan nu, det är därför jag är fundersam över detta.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-06-26 20:34
Irriterande men klart dom måste få strejka dom me

2008-06-26 22:26
Dem strejkar för att SL har valt att ta bort OB.
Groupie

2008-06-26 23:37
Ska busschaufförer ha högre löner så får dom fan se till att köra bussen lite bättre eller vettigare, inte alla men dom flesta kör ju som idioter.
"Vill man träffa folk, då ska man gå med i en skytteklubb"

2008-06-27 00:13
Klart busschaffisar ska räjsa!

2008-06-27 00:37
De som ofta snackas om när det gäller att höja löner är ju de klassiska yrkena som utgör nån slags "stomme" för landet:

haha. bara jag som inte riktigt tycker att buss chaufförer passa särskillt bra in i den gruppen?

2008-06-27 02:29

haha. bara jag som inte riktigt tycker att buss chaufförer passa särskillt bra in i den gruppen?

Du ser ju här i tråden hur många som blir påverkade av strejken. Många är beroende av busstrafiken. Sen ser det ju lite lustigt ut med de andra nämnda yrkena, det kan jag hålla med om. (vilket du antagligen menade) Men de är helt klart en "stomme" i samhället.
Admin

2008-06-27 03:33
Läste nånstans att snittlönen för busschaufförer är 20k. Inte ingångslönen. Men jag kan ju ha läst fel eller så stod det fel. Att då kräva 1600 mer i lön över 3 år känns inte så överdrivet farligt. I synnerhet inte när sjuksköterskorna krävde 5000 rakt av...

Sjuksköterskorna är f ö inte underbetalda. Däremot är sjuksköterskorna ute i landet ofta missgynnade i löneförhandlingarna.

2008-06-27 07:52
20K för att köra en bussjävel känns JÄVLIGT bra.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-06-27 08:04
Mycket att gnälla på. Stöd strejken istället.

2008-06-27 08:15
Jag är emot.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-06-27 08:28
Du ser ju här i tråden hur många som blir påverkade av strejken. Många är beroende av busstrafiken.

jojo, men skulle alla näringslivschefer strejka skulle det också ha en ganska stor påverkan på samhället.

2008-06-27 09:03
men fungerar inte deras resegaranti under strejken då? isf är det bara ta taxi om ingen buss kommer, vilket det inte kommer, och skicka notan till sl.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2008-06-27 12:20
Resegarantin gäller som vanligt för den spårbundna trafiken. Däremot gäller den inte för busstrafik som omfattas av strejken.

- sl.se

Vad kul när man bor i Tyresö och måste till jobbet och inte har bil. Speciellt när man precis inhandlat ett busskort för 700 kr.

Bitches Ain't Shit

2008-06-27 13:31
de är sånna jävla sjukvårds-wannabies

2008-06-28 05:02
Tur att jag hatar miljön och åker bil :(

2008-06-28 09:54
Härligt ju, mer strejker! Alla borde strejka. Förutom egenföretagare och Johan von Hollstein, som säger att de är han och andra entreprenörer som driver utveckligen framåt och som är motorn i landet.

Alla skulle strejka så skulle han få se vilket härligt samhälle det skulle bli utan alla hederliga arbetare som faktiskt ser till att de vesäntliga i vårat samhälle faktiskt fungerar varje dag trots att de oftast får dålig lön. Jag hatar den mannen.

Vad jag har förståt så gäller just den här strejken bara busschaffisar som är anställda på privata företag. Alltså inte personer anställda av ex SL. Sen vet jag inte hur mycket av SLs trafik som sköts av andra företags anställda via upphandling osv, kan tänka att det är en del.

2008-06-29 16:31
dom har fan valt sitt yrke själva och när dom valt så har dom vetat att det kanske inte är världens bästa lön där.
I sverige så har vi gratis utbildning om dom inte är nöjda så kan dom utnyttja den istället och fixa ett yrke som är bättre betalt.
i'm always telling the truth even when i'm lying.

2008-06-29 16:40
Och du har valt att va ett trånsynt jävla fån, men det hindrar ju inte dig från att gnälla.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-06-29 16:46
AmonTobin P23

Löneökningar är fullt normala i alla sektorer. Eftersom att den förestående planerade lönehöjningen var lägre än den för resten av marknaden anser de att de blivit orättvist behandlande. Därför går de i strejk. Sen verkar det finnas en del andra punkter de vill ändra. Som jag förstår det är bussförare ofta anställda med en behovsklausul som ger dem mycket sämre anställningssäkerhet.

Även om man utbildar sig för att få en ingångslön på 25.000 så förväntar man sig löneökningar, om inte annat för att priserna stiger och att man inte vill förlora köpkraft.

I Sverige har vi även strejkrätt, om inte det passar herrn kan du alltid flytta.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-06-29 22:54
Jag bor i Nacka och jag måste bara få säga att det här suger!
Vi har bara buss, ingen tunnelbana, ingenting annat. Ända ut från Värmdö (ca 30-40 min från Slussen) är det ju strejk. Jag har "tur" som bor 10 min från Slussen men vad gör det när ingen buss fungerar ändå?

Jag kommer inte att kunna göra någonting, inte åka och handla, inte åka till kompisar, inte komma till min arbetsintervju den 3:e haha!

Jag hoppas att det bara går några dagar. Tills dess får jag stanna hemma.

Det suger suger suger

2008-06-29 22:59
Jobbigt. Jag kan i alla fall ta tunnelbanan och åka pendeltåg i stället för att åka buss till jobbet. Men jag avskyr pendeltåg som pesten, eller vad man säger.

Hoppas det är över fort.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-06-29 23:15
Busk X51 ersättningsbussarna för roslagsbanan kommer att gå som vanligt, det är ett undantag

2008-06-29 23:23
De som bor utåt Farsta då? Gå till pendeln? :D
jagvillocksåhaenblog.com
Rappare

2008-06-29 23:45
Grymt irriterande att strejken innefattar bussar som ersätter tåg. Jag kan dels inte ta mig till jobbet, och så har jag dessutom folk hos mig som inte kommer kunna ta sig hem eller härifrån om de inte vill betala taxi för 400:-, samt att en av dem eventuellt missar en arbetsintervju.

2008-06-30 08:24
jag tycker det är bra att dom strejkar.
för övrigt är det inte bara en löneökning dom kräver utan det va andra grejjer med. Te.x att dom minst ska ha 11 timmars vila mellan arbetspassen, det tycker jag låter väldigt rimligt med tanken på att dom framför ett fordon i sitt yrke. Då är väl det jätte viktigt.

2008-06-30 11:49
MIdas, haha. Farsta blir knepigt .D