men de allra flesta lyckas nog ta sig till jobbet Hur kan du tycka att det är ok att "de allra flesta" lyckas ta sig till jobbet. Vad är din åsikt om de där som inte lyckas ta sig till jobbet? De som behöver vända på varenda krona för att få det att gå ihop. Collateral damage?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
daviden: Fackets målsättning är naturligtvis att strejken ska drabba oskyldiga i så liten utsträckning som möjligt, men att strejken ska vara kännbar för arbetsgivarna innebär tyvärr att den i även drabbar tredje man. Det är trots allt arbetsgivarnas ansvar att bussarna går och nu ligger bollen hos dem att komma till förhandlingsbordet, vilket jag hoppas att de gör så fort som möjligt för att begränsa skadorna för tredje man. Trots allt tror jag i alla fall, dessbättre, att de allra flesta lyckas ta sig till sina jobb genom spårbunden trafik, cykel, gång, egen bil, taxi, samåkning eller en kombination av dessa. //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
NickeMannen Så; "lite spill får man räkna med!" alltså. Tror att det är fler som drabbas än vad du tror. Det är inte direkt någon liten ort där många har bil, men ändå väljer kollektivtrafiken av olika skäl. Många i Stockholm har inte bil, just p.g.a. att det inte behövs - förens någon får för sig att strejk är en bra idé. Min empati ligger hos de som nu får oroa sig över om det går ihop denna månaden, inte hos busschaufförerna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Dom förtjänar en bra lön och anständig arbetstider no doubt
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån Dieallot
nickemannen- jodå hon kom hem från sjukhuset, men inte dit, dit fick jag betala. ade strejken inte funnits hade vi kunnat åka in- men de gick inte. alltså blev de taxi. som inte beviljades av sjukhuset.
för övrigt fick farmor vänta en timme på sjukresa hem- så nog finns de, men även de tär väldigt hårtbelastat.
Vilka får sin privatekonomi förstörd? Visst är det lite krångligt, men de allra flesta lyckas nog ta sig till jobbet, eventuellt till lite högre kostnad. Passagerare generellt har också, enligt de som strejkat, visat stor förståelse för förarnas krav även om strejken inneburit lite extra krångel för dem själva.Vilka som får sin privatekonomi förstörd? Antagligen dom som inte kan nyttja bil eller övrig kollektivtrafik.Sådana som helt enkelt inte kan ta sig till jobbet. Jag vet ett flertal bara i min umgängeskrets. Sommarjobbare och andra låginkomstintagare men dom skiter kommunal fullkomligt i.
Kollektivtrafiken är en tjänst som folk betalar för. Dyrt dessutom. Skulle det vara bättre ifall alla stockholmare köpte varsin bil istället? Och sket i att nyttja kollektivtrafiken, Vilket liv det skulle bli då. Och det är så jävla löjligt allt snack om att minsann kan gå osv. Okej om man bor ett par kilomter ifrån t-bana, men vi snackar orter som ligger 4-5 mil från Gullmarsplan.
Bussförarna har verkligen inte min sympati.
skaffa körkort, buss är ingen jävla rättighet som många här verkar tro. stödjer strejken fullständigt (även om löneaspekten är lite väl fånig).
Snus är de intellektuellas drog.©<br>
daviden: Hur anser du att bussförarna ska göra då? Acceptera lägre löneökningar än övriga bussförare och acceptera usla arbetstidsvillkor som är sämre än lagens regler? Självklart är strejk inget önskvärt, men det är en av de metoder som fackförbunden har att sätta press på arbetsgivarna. Min empati ligger både hos de som har så dålig situation att det här drabbar dem hårt ekonomiskt och hos alla busschaufförer som vill ha schyssta villkor. Splittring är inget arbetarklassen vinner på. Nästa gång är det förhoppningsvis busschaufförerna som sympatiserar med någon annan grupps krav på bättre villkor, där kanske många som drabbas av den här strejken ingår. Konflikten finns inte mellan Kommunal och människor som har det svårt utan mellan arbetsgivare och anställda och mellan dagens regering och svaga grupper i samhället. I vårt land i dag finns det många som har det minst lika illa som de med små marginaler som har svårt att komma till jobbet, t.ex. alla sjukskrivna som den borgerliga regeringen vill slå på. Och försämrade regler för sjukskrivna är en sak som Kommunal motarbetar. //NickeMannen
jay-e sure. men alla har inte råd att ha bil. och en del tycker att kommunaltrafiken är en rätt bra grej som hjälper naturen finns ju anledning till trängselskatten i sthlm också. alla bilar får inte plats. försök att hitta parkering och betala endast för den i centrala sthlm.
Peppis: Aha.. trist :/ _babyphat: Men för fan.. du blandar ju äpplen och päron. Inga vill väl hellre att det finns bra busstrafik än bussförarna, men det här handlar om en nödvändig åtgärd under en kort period för att få schyssta villkor. Och rimliga villkor får de som arbetar inom kollektivtrafiken är ju en förutsättning för att det ska fungera bra! Allt beror ju på vad man menar med att få sin privat ekonomi förstörd. Det är klart att det är många som drabbas och inget som jag välkomnar och knappast heller bussförarna. Däremot är det nog ytterst få som får sin ekonomi förstörd (d.v.s. blir tvugna att flytta, etc) på grund av att de måste betala för taxi en viss bit alternativt missar någon arbetsdag. Du har inte svarat på varför du lägger ansvaret på Kommunal och inte där det bör ligga? //NickeMannen
jontelito P22 Det där var ganska rejält att ta i, man kan klaga på deras vilotider, men dumt att säga något som inte är sant. Enligt EUs kör och vilotids bestämelser så får man köra som mest 4,5 timmar i sträck. För att sedan ha rast i minst 45 minuter, och därefter köra högst 4,5 timmar igen. Så samanlagda körtiden får vara högst 9 timmar per dygn. Men får förlängas till högst 10 timmar två dagar i veckan. Dygnsvilan skall vara minst 11 timmar per dygn, men kan förkortas till 9 timmar <---(tror det är det du fastnat på) Men alla busslinjer i Stockholm följer inte EU vilotiderna, och det kan man klaga på. Men är väl mer att dom har splittrat schema och vill höja sin lön som strejken går ut på? Finns ju många busschaufförer som klagar på att vi har för stränga vilotider på buss inom EU, det blir svårt att jobba över och tjäna mycket pengar.
Peppis F25 Nuförtiden får du en fungerande kärra för runt 2000 och det tror jag fan man betala istället för busskort i tre månader. Och då slipper du förseningar, överfulla bussar, kalla jävla vintermorrnar etc. mmm e4an.
jay-e är du på allvar? bensin, slitage, trafikförsäkring, förskring på bilen etc. glöm att de kostar mindre än 700 kr i månaden för mig att pendla till sthlm varje dag med egen bil.....bara glöm hela den idéen
vart bor du?
södertälje.
och säger du flytta stryper jag dig. har letat lägenhet innanför tunnelbanan i 5 år lite drygt. vi kan ju även lägga på parkeringsplatshyra och parkering i månaden på de andra omkostnaderna jag nämnde för övrigt.
Ok då kan de bli svårt, tänker inte argumentera mer :) Men lycka till med lägenhetssökandet!
hehe well du ville ju ha min lägenhet så ja, lycka till med lägenhetssökandet Peppis.
Kaneidas svarttaxi services till er hjälp :-) Sthlms området :E
sure- kan du skjutsa Peppis plus hund (i bur) till västertorp från södertälje imorn är du en ängel. vi behöver vara där 17 00 har stor resväska med diversa hundprylar med mig. kan paya typ 100 kr :-D
Kjello, du har fel. Busslink och Swebuss följer inte EU's riktlinjer när det gäller kör och vilotiderna. Dem följer något som heter bussavtalet som gäller bussförare i sverige, där står det att dygnsvilan får MINST 9timmar hur många dagar som helst i veckan. Det är en av ståndpunkterna vi slåss för. Samt att vi vill förkorta ramtiden som idag är på 13,5timmar.
vadå att stockhomare är bortskämda med kollektivtrafik? Är folk helt efterblivna eller? Jag har ingen bil, jag har inte ens en cykel, har inte ens råd att köpa en cykel. Jag är helt beroende av kollektivtrafiken. orkar inte ens formulera mig rätt, men till alla idioter som tycker att det är bara knata en timme till närsmaste tågstation och sen ta tåget, byta tåg och sen knata en bra bit till till jobbet och sen hem. SUG MIN KUK! Varför ska några jävla busschaffisar få ta upp all min lediga tid på en dag!? o nej jag tror inte detta kommer vara i några dagar bara utan kommer säkerligen ta veckor!
SUCK SHAFT
Mina planer om att spendera lördag natt i stocksholms nattljus med ett stort intag av rusdryck försvåras helt klart. Någon som vill köra till S-tälje på lördag morgon sisådär kl 5-6?
Can't break necks in boxes
whosa- hade jag varit hemma hade vi kunnat samåka- södertälje taxi kostar 545kr från innanför tullarna hit. och tvärtom.
Jävla strejk som ställer till det för mig som bor i Tyresö och inte har tillgång till t-bana eller pendeltåg! Måste ta mig till och från Länna industriområde varje dag för att jobba och det är nog krångligt när bussarna går som vanligt! Lyckades av ren tur och andras välvilja få skjuts idag men har inte kunnat fixa för kommande dagar, alla som jag känner med bil bor på andra stan, har frågat runt men inte fått napp. :( Och med min skruttiga deltidslön så har jag inte råd med taxi, t&r varje dag dessutom! :(
*andra sidan stan
När busschaffisarna Strejkar kan whoa folket köra bussarna istället, så är problemet löst
Vart det inget av bussarna: Tyresö, Värmdö, Nacka, Norrtälje, VH-Nynäshamn och så vidare? Själv blir det att sova på jobbet hela helgen då jag börjar 05:30 och tuben börjar inte gå förens efter 06:00. Som sagt skyll inte på facket, skyll på arbetsgivarna och alla som röstar borgligt.
DIF!
Det verkar som vissa inte har förståt att det inte är Kommunal och busschaffisarna som VILL hålla på att köra bussar för att det är så jävla roligt. Det handlar inte om volontärer som i vanliga fall kör bussarna för att det är skojigt men som nu har bestämt sig för att inte göra det för att jävlas med er. Det är SL's uppgift att stå för kommunaltrafiken och man har gjort upphandlingar för att spara pengar och låter bussarna köras av privata vinstdrivande bolag, däribland Busslink. Dessa bolag vill tjäna pengar och minimera sina utgifter, således vill man pressa sina anställda så hårt som man bara kommer undan med och dessutom ge dem dålig lön. Det är helt enkelt inte okej. Dåliga arbetsvilkor och taskig lön får aldrig bli något som gör att ett företag har fördelar över ett annat. För de som förlorar på det är arbetarna. I det här fallet busschaffisarna. Jag anser att deras krav är fullt legetima. Tidigare har de kämpat för att få flera pauser att gå på toaletten, då var det 5 timmar mellan pauserna. Nu är det två. Och sen argumentet som vissa kör, att man får skylla sig själv för att man har tagit ett dåligt jobb som inte kräver utbildning och blablabla. Kanske man inte får skylla sig själv? Kanske man inte har haft det lika lätt som andra, kanske man inte har fått lika bra utbildning som andra? Det finns hundra anledningar till varför man har valt att jobba som busschafför, försök inte få det till att man är dum. Dessutom har våra chafförer dagligen ansvar över trafikanters liv i trafiken. Deras jobb och det stora ansvar de tar gör att de är en otroligt viktig grupp som förtjänar schyssta vilkor. Så snälla, solidaritet! Om ni vill klaga på något och om ni vill få slut på strejken så skicka mail och protester till Busslink bla som suger ut sina anställda.
Vi är mitt i semestertider och folk tjuter om att inte åka till jobbet. Visst, jag har det själv inte bättre ställt än att jag oftast spenderar somrarna på nåt sketet sommarjobb, men varenda jävel verkar tro att de är ensamma på jorden. Det suger att det kanske är främst andra arbetare som drabbas av det här, vi som inte åker taxi överallt och vi som inte har råd att semestra iväg till stugan i Frankrike.. Men istället biter vi ihop och visar solidaritet med de som kämpar för våra gemensamma intressen . Även om inte jag är busschaffis så tjänar jag i längden på att andra "låglöneyrken" går framåt i sina (löne)förhandlingar. Idag, 1 juli (igår, jag vet bla bla), tog t.om trängselskatten sommarledigt eftersom så många är på semester istället för att köa i stan. Trycket på (lokal)trafiken är förhållandevis lågt nu, således minsta möjliga "collateral damage". En strejk kommer alltid drabba någon, det är därför det kallas för en STRIDSåtgärd , en sista (nåja) åtgärd för att utöva tryck på arbetsköparna. Stöd busschaffisarna att få igenom sina krav så har ni era bussar tillbaka inom 24 timmar istället för att gnälla. Ska det va så jävla svårt?
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Kändes jävligt dyrt att köpa nytt månadskort när jag jag inte får ut allting av det. Borde vara halva priset denna månad.
jagvillocksåhaenblog.com
Endeavour2 ja oja...jag bara ringer min närmaste busschafför polare o säger "jag stöttar dig", skriver under ngn protestlista så har de löst hela konflikten.......solidaritet...grow up. bara för att du inte behöver jobba betyder de inte att alla andra inte behöver jobba...fyfan säger jag bara.
Klart vi kan höja bussförarna löner! Vi kan höja ALLAS löner, men då blir det en kraftig inflation också. Vems lön ska vi sänka för att förarna ska få hög(re)? Brandmän tjänar mindre!! Och solidaritet my ass! Vart är solidariteten för dom som inte KAN ta sig till sina arbetsplatser? Jag antar att ni kommer att betala deras räkningar. Den här strejken kan pågå länge. Tyvärr.
så jävla kul när man jobbat 14,5 timma(ståendes) och blir tvungen att gå i 40 min för att komma hem sent som fan. dom som stödjer den här strejken det är folk som inte blivit kännbart drabbade.
i'm always telling the truth even when i'm lying.
Som någon sa.. Alla utsatta tjänar på att ett visst yrke får bättre arbetsvillkor och alla utsatta tjänar på att facket blir starkare. Istället för att folk bara ska tänka på sig själva så borde man se hela bilden... //NickeMannen
Hmmm dubbelmoralen flödar från vissa här. Dom säger att busschaufförerna får skylla sig själva för att dom har tagit ett lågavlönat jobb osv, sen klagar man själv för att man inte har råd att ha bil osv. WTF??? Om det nu skulle vara så lätt för busschaffisarna att byta jobb till ett jobb som ger mer pengar, varför gör inte ni det också då??? Herreguuuud. babyphat: Jo det snackades visst om att dricka alkohol. Det var några som sa: "Ja att gå ut och vimsa runt på stan och dricka alkohol går ju fetbort nu då det inte går några nattbussar" Så läs först innan du svarar. Sen jag sitter inte i någon håla, har delvis bott i sthlm. Det är bara det att detta är något som är vanligt för oss, men vi gnäller inte lika mycket. Man har ju släkt, vänner osv som brukar kunna ställa upp vid sådana här tillfällen. Jag var utan bil i ca: 2 månader, kunde inte ta mig till jobbet då jag började tidigare än vad bussarna gick. Då hade jag en väldigt god vän som ställde upp och skjutsade mig, fast han bodde typ på andra sidan stan. Han gjorde det varje dag i två månaders tid.. Det enda jag gav honom var typ 100 kr i veckan... Billigare än att åka kollektitv. Så sluta gnäll och gör något positivt åt saken. Sen så verkar det som om vissa fortfarande tror att det är busschaffisarnas fel att det är strejk. Fuck no. Läs om hela tråden igen.
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second! En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!
jag har då inte sagt ngt om att busschaförer får skylla sig själva som taigt lg avlönade jobb???? däremot har jag inte råd med bil nej. för jag studerar.
för övrigt- nej jag har inga som kan ställa upp o skjutsa. ingen jag känner har bil. och man har itne alltid föräldrar som kan ställa upp. speciellt inte om de bor 65 mil bort- nu bor de ett kvarter bort men är på semester.
Att folk vägrar fatta! Det är inte ett dugg konstigt att sthlmare litar på att kollektivtrafiken ska fungera som den gör! Men visst, det vore säkert bättre för ALLAS del ifall varenda stockholmare köpte sig varsin bil och brände runt i. Säkert.
Självklart står man bakom bussförarna, för helvete tänk inte bara på er själva. Det är absolut inga orimliga krav som de ställer,
se själva! Ring inte och gnäll på kommunal, ring och gnäll på arbetsköparna istället! Skäll på dem och säg att de banne mig får ta och ge efter så att busstrafiken kan komma igång igen.
_babyphat Från och med nu kommer jag alltid att hata busschaffisar. Giriga fittor rent ut sagt. Vilka kommer förlora på det här? Dom som inte har bil! Dom grinar om att man ska visa empati, vart är då sympatin för dom som inte kan ta sig till sina arbetsplatser och kommer förlora massvis med pengar? Ska busschaufförerna betala deras räkningar? Hur fan ska de göra annars hade du tänkt? De måste ju sätta press, det är ju fan det som är poängen.
Peppis:"ja oja...jag bara ringer min närmaste busschafför polare o säger "jag stöttar dig", skriver under ngn protestlista så har de löst hela konflikten.......solidaritet...grow up. Du utgör ändå en liten opinion, använd den till något bättre istället. Ska nån växa upp och sluta gapa som nån bortskämd unge så är det fan inte jag. bara för att du inte behöver jobba betyder de inte att alla andra inte behöver jobba...fyfan säger jag bara." Jag skrev minst 2 gånger i mitt inlägg att jag jobbar och sliter precis som alla andra. Jag var t.om tvungen att köpa en bil för att ta mig till mitt förra jobb då det inte ens existerade bussar dit. Den bilen har jag knappt råd att ha kvar, den står mest still numera. Läs igen och sluta göra bort dig. Du är tamefan inte ensam i världen om att drabbas av strejker.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Men hon är kanske ensam om att cirka 3 gånger påpeka att hon inte kommer kunna gå ut under denna perioden...
eller hur. det är det viktigaste jag påpekat under helöa denna debatten- att jag inte kan supa.
Nja, din hund och din farmor har också varit hett. Och jag förstår farmorgrejen, men kom igen, din hund? Finns säkert en hel del busschaffisar med vovvar också.
huh? min hund? oki. om de var allt du snappat up. sure.
_babyphat busschaufförer är dock utbildade. tror utbildningen är 2 eller 3 månader lång, och sen ska dom ha d-körkort också.
Opinions are like rap careers, everybody's got one.
"Klart vi kan höja bussförarna löner! Vi kan höja ALLAS löner, men då blir det en kraftig inflation också. Vems lön ska vi sänka för att förarna ska få hög(re)? Brandmän tjänar mindre!! Och solidaritet my ass! Vart är solidariteten för dom som inte KAN ta sig till sina arbetsplatser? Jag antar att ni kommer att betala deras räkningar. Den här strejken kan pågå länge. Tyvärr." Är vuxna människor verkligen så dumma?
DIF!
bob: Uppenbarligen... //NickeMannen